Senegalese bevolking zit met de gebakken peren r Het verplaatste heden van de poëzie Kamervragen over regio-omroepen Beroemd schilderij ,t na honderd jaar teref KRO-film over mislukt tuinbouwproject Na bezoek aan Omroep Brabant En dan nog ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET - door Nico Kussendrager HAMSTERDAM De aardbeientijd is in Nederland (helaas) "voorbij. Maar geen nood: ook in de wintermaanden zullen de rode vruchten te krijgen zijn. Afkomstig van tuinderijen in de derde wereld, waar immers „het hele jaar de zon schijnt". Een van die tuinderijen was het pro ject van de maatschappij BUD, in het Westalrikaanse land Senegal. De KRO-filmmaker André Truyman was daar vier Jaar geleden op bezoek op verzoek van BUD nota bene en reisde onlangs weer naar het BUD- project. De film die hij daarover maakte, gecombineerd met beelden uit 1975. is morgenavond te zien op de KRO-televisie (van vijf voor tien tot kwart voor elf, op Nederland 1), onder de Utel ..Weerzien met BUD". Vier Jaar geleden werd Truyman door de Nederlandse werknemers van BUD vol trots rondgeleid over de tuinderijen, waar door toepassing van de allernieuwste technieken au bergines. paprika's, meloenen, aard beien en tomaten zouden gaan groei en en voor een deel al groeiden bestemd voor de Westeuropese markt. Het tekort op de Senegalese betalingsbalans zou worden gedicht, èn duizenden mensen zouden op het project werk vinden. De Wereldbank én het Europees ontwikkelingsfonds betaalden mee, want is er een betere Vorm van ontwikkelingssamenwer king denkbaar? Verlaten Jazeker wel. De velden van BUD- Senegal liggen er nu grotendeels ver laten bij, en de paprika's liggen rot tend op de grond. Uitgevoerd wordt er nog maar heel weinig, en de verlie zen van het bedrijf zijn reusachtig. De Nederlandse werknemers zijn ge dwongen het project te verlaten, en m de nieuwe Senegalese leiding kan het niet aan. Een van de oorzaken van de misluk king is de watervoorziening. Bij het opzetten van het project is niet voor af gekeken of er vlak in de buurt voldoende water in de grond zat. Se negal is een droog land (bet noorden wordt tot de Sahelzone gerekend). Pompen elders die BUD wilde gebrui ken vielen uit, en konden kennelijk in een aantal Jaren niet worden gerepa reerd. Het eind van het liedje was dat de Senegalese overheid voor water zorgde. In ruil daarvoor moesten de Nederlandse werknemers in dienst treden van BUD-Senegal. Die weiger den, en daarop werd de leiding door Senegalezen overgenomen. Wie de film van Truyman ziet, en het verweer van de BUD-leiding hoort, krijgt het idee dat de Senegalese re gering en BUD hebben geprobeerd elkaar te slim af te zijn en daarbij beide aan het kortste eind hebben getrokken. Wat de Nederlandse BUD- werknemers van de hele gang van zaken vinden was te beluisteren tij dens een voorstelling van de film. belegd door het CE VNO (Centrum voor Europese vorming in het Neder landse onderwijs), in het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Het CEVNO gaat de film „Weerzien met BUD" in iets langere vorm, en in twee delen gesplitst („Luxe groen ten in de droge Sahel" en „Van sla venhandel. via kolonialisme en ont wikkelingshulp naar een nieuwe af hankelijkheid") gebruiken bij zijn voorlichting. De BUD-leldlng bestreed de indruk die Truyman in zijn film wekt, dat het bedrijf heeft geprobeerd zijn zakken te vullen in Senegal, en zich daarna heeft teruggetrokken. Nee, zegt BUD, het tegendeel is waar. We zijn eruit gezet omdat de huidige Senegalese leiding dacht dat ze voordeliger con tracten met andere bedrijven kon af sluiten, waarbij ongetwijfeld ook francs onder de tafel zijn doorgegaan. De lage lonen die aan de zwarte werk nemers van het project werden be taald waren niet de zorg van de Ne derlandse leiding. Ook textielbedrij ven zo werd gezegd trekken naar de Derde Wereld omdat daar arbeid goedkoop is. Voorts meent de BUD- leiding dat het niet haar zaak was dat tuinbouwprodukten werden uitge voerd voor de Europese klant, terwijl Senegalezen honger leden. „Het pro ject was bedoeld om de export te bevorderen, niet om de mensen te eten te geven." Commercieel „WIJ zijn een commercieel bedrijf." zo werd gezegd. En daar wringt de schoen. Een ondernemer wil in deze maatschappij winst maken, en dat was ook waar BUD in Senegal op uit was. Veel meer blaam treffen de We reldbank, het Europees ontwikke lingsfonds en de Senegalese regering die aan een dergelijk project meewer ken. Natuurlijk, het is al weer een aantal jaren geleden dat het werd opgezet, en toen werd nog wat anders gedacht over ontwikkelingssamen werking. Maar toch: dat het project de armste mensen in Senegal ooit ten goede zou komen, zal niemand hebben ver wacht. De kleine boeren kwamen bij het project niet aan bod. Het was grootschalig en modern van opzet, maar met verbetering van de leefom standigheden van de onderliggende groepen in Senegal had het niets te maken. De vraag is of dat ooit ook de bedoe ling is geweest van de Senegalese regering. De indruk bestaat dat zij heeft geprobeerd internationaal goe de sier te maken met het project (zo was koningin Juliana er in 1977 op bezoek), en heeft geprobeerd er een slaatje uit te slaan. Dat is dus niet gelukt. Het hele ontwikkelingsbeleid van Senegal is gericht op vergroting van de uitvoer, het aantrekken van bedrijven (die alle voordelen kunnen krijgen die zij wensen), terwijl aan bij voorbeeld de verbouw van voedsel amper aandacht wordt besteed. Het is een regering al dan niet onder druk gezet die toestaat dat de eigen bevolking honger lijdt, terwijl Cl Koningin Juliana bracht twee jaar geleden een bezoek aan het project van BUD in S(b; Een meloen liet zij zich toen goed smaken. 0 luxe groenten en fruit naar Europa worden uitgevoerd. De verdienste van de econoom Samir Am in directeur van het Afrikaanse ontwikkelingsinstituut, en wel be stempeld als „de nieuwe Tinbergen" is dat hij ingaat ook op het falen van ontwikkelingslanden zelf. Amin komt in de KRO-film uitgebreid aan het woord. Er is erg veel fout aan het beleid van de industrielanden ten aanzien van de Derde Wereld, maar ook regeringen in de Derde Wereld laten het er vaak bij zitten en zijn op eigen voordeel uit. De bevolking zit met de gebakken peren, zoals in dit geval in Senegal. Kleine boeren zouden zelf hun grond moeten bebouwen, in de eerste plaats met voedsel, in de tweede plaats met handelsgewassen om een inlUb verwerven. De moeilijkheiir wel wie hun produkten afnea de opslag en het vervoer zori ze aan de man brengt. Zijn d( laren die de boeren de pin op zetten, of doen ze het zelf in j ge samenwerking. Dat prw verre van eenvoudig. Maar 1 wel meer met „ontwikkeling ken dan het project van Bij door R. L. K. Fokkema „Gebeurtenissen die hij navertelde, verplaatsten zich onhoorbaar in zijn verhaal", schreef Guillaume van der Graft eens over Martinus Nijhoff. Met deze regel is het dichterschap in het algemeen, en dat van Nijhoff in het bijzonder scherp getypeerd. Het lijkt erop alsof de dichter de werkelijkheid nabootst en niets ver zint („navertellen" is iets anders dan ..vertellen"; bij het laatste werk woord weet je nooit zeker of iets reëel dan wel fictief is), maar de indruk van nabootsing wordt weggenomen door de rest van de regel. „Verplaatsen" heeft meer dan een betekenis. De gebeurtenissen uit de werkelijkheid worden op het plan van de taal („ver baalgetild, en veranderen op dat plan van belang. Ze krijgen een ande re dimensie, een andere organisatie. Die andere rangschikking verraadt vaak een visie op het gebeuren, zodat, kortom, het taalbouwsel een zin-ge vend model van de werkelijkheid wordt. Een dichter die zich van het boven staande bewust is, zou Jan Kuijper igeb. 1947) kunnen zijn. In een indrin gend Interview met T. van Deel in De Revisor 5. nr. 4 zegt hij van zijn gedichten dat ze „doen alsof de toe valligheden in het leven toch wel nog enig effect kunnen hebben op het Van onze radio- en tv-redactie EINDHOVEN De Kamerleden M. W. J. Worrell en A. Kosto (beiden PvdA) hebben minister Gardeniers (CRM) verzocht de subsidiëring aan Radio Stad Amsterdam en Omroep Brabant in Eindhoven te verlengen tot 1 januari 1981. In de mondelinge vragen die zijn in gediend. nadat de Kamerleden giste ren een bezoek brachten aan Omroep Brabant in Eindhoven, wordt verder gevraagd wanneer de minister denkt klaar te zijn met haar definitieve plannen met de regionale omroepen en óf de minister op de hoogte is van de ongerustheid bij medewerkers en luisteraard van Radio 8tad Amster dam en Omroep Brabant over haar plannen. Speciaal vandaag Volgens Kosto betekent voortzetting van de financiering met een jaar niet vooruitlopen op het beleid. Er moet volgens Kosto meer tijd worden ge schapen voor de Tweede Kamer en de lagere overheden om zich duidelijk uit te spreken over de plannen. Ver der is hij van mening dat de tijd te kort is geweest voor regionale bestu ren om te zorgen voor geld voor de regionale omroepen. Speciaal morgen NCRV-lustrum-voetbal- toernool. Verslag van de van middag gespeelde finalewed strijden van dit lustrumtoer- nooi. Aan bet eind wordt deelgenomen door alle 28 eer steklassers van het zaterdag- VO"b" Ned I 19.25 uur Het meisje met de blauwe hoed. Herhaling in drie delen van de muzikale komedie naar de gelijknamige roman van Jo- han Fabricius. In de hoofdrol len André van Duin, Jenny Arean en Huib Rooymans. Vanavond deel. 2. Ned I 20.20 uur Humbug. Satirisch pro gramma rond een merkwaar dige familie. Met medewer king van Jenny Arean. Jeróme Reehuis, Gees Linnebank, Rijk de Gooyer, Janaika Lem pers en Teuntje de Klerck. Ned 2 22.50 uur Woorden in de avond. Met Ellen Vogel (voordracht) en Joop Stokkermans (muzikale omlijsting). Vanavond: ge dichten van Hermann Hesse. Hilversum 2 19.30 uur Coulissen. Wekelijke knip oog naar het theater, recht streeks vanuit het Lido te Am sterdam, met medewerking van Joop Bromet, Simon van Coilem en Jan Kok. Hilversum 2 10.30 uur Maria ten hemel opgeno men. Vandaag wordt het ont slapen van Maria en tegelijk haar tenhemelopneming her dacht. Er wordt stilgestaan bij oosterse ikonen nu te zien in kasteel de Wijenburgh in Ech- teld bij Tiel waarop geschil derd is hoe de moeder van de Heer haar Zoon in zijn paas- mysterie is gevolgd. Ned I 22.54 uur Monty Python's Flying Cir cus. Grappen zoals ze nooit meer gemaakt worden. Be dacht, geschreven en gespeeld door John Cleese, Terry Jones, Graham Chapman, Michael Palin, Eric Idle en Terry Giliam. Ned 2 20.40 uur Verhagen Cadabra. Hans Verhagen voelt interessante medemensen, bekend of onbe kend. aan de tand over het leven op aarde. Het program ma komt uit Singer-gebouw in Laren. Ned 2 21.10 uur AU in the Family. Onver wacht bezoek in huize Bunker en wel van Fred, Archies broer. Het weerzien van de twee, na 29 Jaar, verloopt al lesbehalve soepel. Tot groot ongenoegen van Archie ont dekt Mike dat broerlief een linkse vakbondsman is. Ned 2 22.00 uur plan van de woorden". Het gaat hem erom .zinloze dingen een soort zin geven in de wereld van woorden". Zijn poëzie roept een verleden op „waarop je kunt terugvallen" en waarmee Je je kunt redden „uit de narigheid van het heden". De terug val op het verleden, die een verplaat sing is. sorteert dubbel effect. Zowel het heden als het verleden kunnen in de vorm van het gedicht ordening verkrijgen die tegelijk een verhelde ring is. De aandacht voor de verleden tijd doet het heden vergeten, maar maakt ook weer bewust van dingen die vergeten zijn. Tegenstelling Jan Kuijper schrijft sonnetten waar van het rijm en het metrum houvast bieden; bovendien is de sonnetvorm uiterst geschikt voor de tegenstelling heden-verleden, schijn-wezen, werke lijkheid-droom, verstand-gevoel. Het is de spanning van deze tegenstellin gen die het karakter van Kuljpers sonetten bepaalt. In zijn eerste bun del „Sonnetten" (1973) is het vooral de spanning van verleden-heden; in zijn nieuwe bundel „Oogleden" is het die van droom-werkelijkheid. De laatste titel ls wel zeer toepasselijk: door de beweging der oogleden is ontsnapping mogelijk uit een (angsti ge) droom, maar ook uit het (angstig ervaren) leven. Zonder kans op mis verstand schrijft Kuijper: „onschend baar ben ik krachtens mijn oogleden./ Een and're wereld zie ik door een kier." Die wereld is niet groot. De gedichten spelen in de kindertijd, rond én in Amsterdam (Het Kalfje, het IJ. De Nieuwe Meer, het Haarlemmermeer station), op een korfbalveld, langs een gracht. Vijf sonnetten zijn naver tellingen van schilderijen die van een opmerkelijke verwantschap getuigen tussen de dichter en de schilders (Jan Sluijters, Jacob Kuijper en Annema- rie Fischer). Van deze verwantschap is met een paradoxale uitspraak van Kuijper te zeggen: 't is niet hetzelfde. 't Komt op 't zelfde neer." Die uitspraak komt gevarieerd terug en is van toepassing op de relatie droom- werkelijkheid, schilderij-gedicht, én gedicht-werkelijkheid. Op grond hiervan kunnen heel wat gedichten van Kuijper ook gelden voor uitbeeldingen van het dichter lijk proces. Vergeleken met de werke lijke gebeurtenissen zijn de gedich ten „anders en eender", en dat is ook zo, als in veel gedichten het raadsel van het leven blijft bestaan. De illusie dat de kunst even schrik en beven doet stollen, dat bloedrood verandert in sneeuwwit, koestert niettemin Jan Kuijper, getuige o.a. het gedicht „Portret van Robbert": Een dood varken hangt hem boven het hoofd. Is het er niet, dan heeft het hem bedropen. Weet hij het wel? Heeft hij zijn ogen open? Zijn bril heeft mij van zijn gezicht beroofd. Het glas weerkaatst het wit, dat niets belooft, maar in een oogwenk ook met bloed belopen kan zijn; het wit, waarvan wij mogen hopen dat het niet alles verblindt en ver dooft. Hij zit aan tafel. Op de tafel vlees. Vlees van een varken. Meer dan dat: een lid. Een poot. waarbij zonder een spoor van vrees NEW YORK (UPI) In een tehuis voor jongens in de ff stad Manchester is een groot werk van de bekende i kaanse landschapsschilder Frederick Church (1826-11 ruggevonden dat al meer dan een eeuw werd vermist, Het 160 bij 280 cm metende schilderij heeft als titel „Ijsbergen" of „het bevroren noorden". Church maakte het in 1861 na een bootreis naar Nova Scotia en Labrador. Het wordt be schouwd als zijn belangrijkste werk. Het schilderij werd teruggevonden toen de directeur van het jongenste huis het wilde verkopen om enige verbeteringen aan het huis te kunnen bekostigen. De Londense kunstvei ling Sotheby Parke Bennet waaraan de directeur een kleurenfoto van het werk stuurde, herkende direct het schilderij dat al meer dan 100 jaar zoek was. Het doek was in 1863 naar Engeland gegaan, waar het werd ge kocht door een parlementi mas Watson. Het Jongenstfar Manchester was vroeger hetk o van een ander lagerhuislid, 0, ward Watkins, die veel geldj diend met de spoorwegen. 1 aangenomen dat Watson lier destijds kocht in opdracht i spoorwegmagnaat. Verwacht wordt dat het schiLa recordprijs zal opbrengen EL. het op 25 oktober te New YtPj geveild. De hoogste prijs' 1 Amerikaans werk op een veilVi gehaald, is tot dusver 980.0|ncj (bijna 2 min). Jan Knijper een mens van vlees en bloed aan tafel zit. Er staat iets tussen hem en mij. Ik' lees een lege tafel, en smetteloos wit. Willem van Toorn Ook Willem van Toorn weet in zijn nieuwste bundel „Een kraai bij Sie na" dat het in poëzie gaat (kan gaan) om een veiplaatst heden. Wie niet weet dat poëzie een transformatie is, een reorganisatie van gebeurtenissen op het plan van de taal, kan het uit deze bundel als uit een schoolvoor beeld leren. De dichter houdt vrien delijk met de lezer en met zijn perso nages rekening; de lezer krijgt een functie doordat hij uitgenodigd wordt mee te denken, en krijgt hulp door de eenvoud in de omschrijvin gen van wat in poëzie gebeurt. In het verplaatste heden van de poëzie staat de tijd even stil, of kan de dichter naar beleven verleden en toekomst naar hier halen. In de meerderheid van de gedichten Komt het plaats aanduidend en tijdaangevend woorje „hier" voor, dat is: op de bladspiegel. De dichter schrijft „de beste woor den" die hij heeft „en die ons even laten voortbestaan"; zijn woorden zijn „tekens van eeuwigheid op pa pier". En wat geldt voor de lezer, geldt voor zijn personages. Van Toorn zet die neer in een Hollands landschap, in huizen. Hij begeleidt hen in het hier van het gedicht of haalt hen uit het verdwijnpunt (van het verleden, van de verhankelijk- heid). Maar dat deze communicatie tussen dichter en lezer niet gesmeerd verloopt, blijkt uit het titelgedicht, waar de moeizaamheid van een kraaievlucht staat voor de wijze waarop „zich deze woorden bewegen ongeveer van mij naar jou". Het Nederlands Kamerorkest zal zijn seizoen openen met een aantal zomeravondconcerten. Onder leiding van de nieuwe vaste dirigent Kees Bakels worden er op 25 augustus in de Nieuwe Kerk te Den Haag drie werken van Haydn uitgevoerd. Als solist zal optreden de klavecinist Glen Wilson. In Rotterdam geeft het NKO een zomerconcert in de Paulus- kerk op 1 september om 16.30. Dit concert met werk van Mozart, De- vienne en Elgar wordt geleid door de nieuwe eerste dirigent An toni Ros- Marbè. Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft een schilderij van Rembrandt aangekocht. Op het paneel (39,5 x 30 cm) dat Rembrandt schilderde toen hij 20 jaar was staan Tobias en Anna afgebeeld. Het schilderij werd in 1916 ln Rusland herontdekt en was in 1956 voor het eerst in Nederland te zien op de grote Rembrandttentoonstelling. Dankzij financiële steun van het mi nisterie van CRM, de Vereniging Rembrandt, het Prins Bernard Fonds en de Rijksmuseum-Stichting kon, het schilderij worden aangekocht. Me ph In het Belgische Mouscrt 13 t/m 28 oktober 1979 voor beeldende kunst wor< den. Kunstenaars van alle d ouder dan 20 jaar kunnen e drie werken per discipline j< voor 14 september. Regl1 deelnemersformulieren kui den aangevraagd bij André f1 re, secretaire du Conseil Arts, Bureau no. 26, Hótelj 7700 Mouscron (Hainaut), I De TROS besluit haar tv-programma vanavond met het satirische Humbug, dat al in de zomer van 1978 werd opgenomen, met de bedoeling er een serie van te gaan maken. De proefopnamen bleken bij een geselecteerd publiek echter niet goed aan te slaan. Vandaar dat de TROS besloot het bij één uitzending te laten. De makers hebben zich laten inspireren door het in Duitsland populaire tv-programma Klimbin. Aan het half uurtje satire werken mee (v.l.n.r.) Teuntje de Klerck, Gees Linnebank, Yamaika Lempers, Jeróme Reehuis en Jenny Arean. Popdagen De discorage heeft veel ten artiesten de moge! geboden opnieuw in de stelling te komen. De kaan Joe Tex, die in dej zestig furore maakte als| zanger, behoort tot hen. moment staat hij in de de met „Loose Caboose' de volgende zalen om zij] we geluid te laten hoi augustus Menkenh al- dam en in de feesttent te| 22 augustus Gali Bosch, 23 augustus Lol son-Meppel, 24 Queen-Gennep en ron< dernacht in Hollywi hoven, 25 augustus Gi hal-Leiden en 24.00 uur Casa Nova Festival terdam. Popfestivals Zaterdag 18 augustus Zeeuwse Biervliet: Coyne, Tapes, Fisher i tain Coke. Ufoband. Di^ dag in Oudewater: Bob ney the Hard Core,] KUo Watt en Window. 19 augustus in het Bri Best: onder andere RH poepers BV en de Hou Openluchtconced In het Amsterdamse park treden zaterdaL Jong Oranje en de Jan Grond Groep op, zond dag zijn dat David Irell Tapes en de Nits. Zondag 19 augustus vi het Groningse Sterreb een na laatste openlu< eert plaats met de MeU Wreckless Eric. Het kleine circuit De Melkweg in Ams biedt de komende we aantrekkelijk programn dag 19 de muziek thea van Gloria Mundi, dins „All the presidents men' berg en woensdag 22 round muziek op latli van Sail Jola.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4