Bisschop Tutu betreurt gebrek eenheid zwarten Dominee L. H. Ruitenberg als klinkend bewijs Uit brieven van lezers Trouw Anglikaanse kerk zoekt 'bemiddelende' leider Bisschoppen EI Salvador in protest Wereldraad praat met charismatische beweging VOORBIJGANG 1979 TROUW/KWARTET door A. J. Klei jyoor me ligt een brief van een lezer uit het .oosten des lands. Deze brief behelst één Jaardige en vele onaardige opmerkingen aan 't •adres van de redactie van onze krant. En die *éne aardige opmerking kunnen we nog niet leens in dank van hem afnemen, want daarin ^aat het over de geboorte- en overlijdensadvertenties, de zogenaamde ■familieberichten. De afzender verklaart dat dit de énige rubriek in Trouw is, waarvan de "lectuur hem voldoening schenkt. Welnu, aan de aard en de omvang van deze rubriek dragen de redactieleden zelden bij. Een dagelijkse bron van ergernis voor deze •lezer vormt het kader linksonder op pagina twee, met de namen van de directeur en de Jioofdredacteur en een aantal adressen. Hij "schrijft: „Ook hindert mij steeds dat uw "hoofdredacteur zich aandient met zijn voornaam in plaats van met zijn voorletter. Daaruit alleen al blij kt zonneklaar zijn linkse mentaliteit". De briefschrijver voegt hieraan •toe „En zet dat nu maar eens openlijk in de Jkrant!" Ik heb bij dezen aan zijn •opwekking gevolg gegeven. 'De vraag die wij thans moeten behandelen, luidt: is de heer Tamminga vervuld van een linkse gezindheid? Persoonlijk heb ik, eerlijk gezegd, die indruk niet. Ik vrees zelfs dat de heer Tamminga op het CDA stemt. Ik kan dit natuurlijk niet bewijzen, stemmen is tenslotte geheim, maar ik heb wel sterke aanwijzingen in die richting. Nu zal de lezer uit het oosten des lands stellig geen genoegen nemen met mijn vermoedens en bovendien prijkt nog elke dag dat veelzeggende „Jenze" in de krant. Nauwgezette lezing van het nummer van verleden week van „Hervormd Nederland" maakt het me echter mogelijk, dominee L. H. Ruitenberg als klinkend bewijs aan te voeren voor de stelling, dat het openbaar gebruik van de voornaam geen aanwijzing van een linkse gezindheid oplevert. In een cursief gezette, doch ernstig gehouden bijdrage geeft dominee Ruitenberg te kennen dat hij, ook al bezwijkt „Hervormd Nederland" onder medewerkers die zich met hun voornaam aankondigen, hij altijd L. H. zal blijven voor de abonnees en nooit Bart zal worden. Dominee Ruitenberg nu is links en hij wil dat weten ook. Hij is bovendien vrijzinnig en dat is met elkaar niet best. Niettemin gaat hij welbewust als L. H. door het publieke leven. Ds L. H. Ruitenberg Laten we in dit verband ook aan dominee Buskes denken. Deze heeft zich weliswaar over het onderhavige punt nooit uitgelaten en kan dus niet als klinkend bewijs dienen, maar wel als een levende getuige. Immers, ook hij is links, doch ik ben nog nooit een artikel, een brochure of een boek van hem tegengekomen met de vermelding: door Jan Buskes. 't Is altijd keurig: J. J., tot in IKON-kringen toe. Men kan mij tegenwerpen, dat ik het tot dusver uitsluitend over oudere linkse personen heb en dat de heer Tamminga, hoewel geen jong broekje meer, niet tot de leeftijdsgenoten van geëmeriteerde predikanten behoort. Goed. dan nemen we iemand uit zijn eigen leeftijdsklasse en wel: Bert ter Schegget. Het zal de regelmatige krantelezer niet ontgaan zijn dat Bert ter Schegget links is, althans wel eens een oogje aan Karl Marx waagt. Naar sommiger oordeel is hij nog linkser dan Buskes en Ruitenberg. Laten we 't hopen, want dan past hij nog uitnemender in mijn betoog. Wie het lijstje redacteuren van het maandblad „Voorlopig" bekijkt, ziet daar een menigte van voornamen: Eimert Pruim, Toos Suurmond, Niek Schuman Maar wat staat er dan opeens tussen? Precies: G. H. ter Schegget. Alsjeblieft! Me dunkt, hiermee kan de lezer uit het oosten des lands het doen. Overigens heeft het onze hoofdredacteur aanvankelijk niet erg meegezeten met de presentatie van zijn voornaam. Toen hij bij de krant kwam, plaatsten wij een uitvoerig vraaggesprek met hem opdat de lezers zouden weten, welk vlees ze in de kuip hadden. Het verhaal was bestemd voor een zaterdagkrant en toen de vrijdagavond daarvóór de eerste editie van de pers kwam, stond er in de kop: Jezne Tamminga. Nu stem ik toe, datje bij Friese voornamen weinig zekerheid hebt omtrent de volgorde der letters, maar we hadden gelukkig in de gaten dat het vermaarde zetduiveltje de nieuwe man niet ontzag. Er werd een correctie afgegeven voor de volgende edities: het moest Jenze worden. Maar de volgende ochtend bleek de zetduivel nog ernstiger te hebben toegeslagen. Er stond nu: Jetne. Ik zou denken dat zoiets je terstond verlost van je voornemen, je voornaam in het openbaar te hanteren. Maar nee hoor, de heer Tamminga heeft doorgezet. Of dit doorzettingsvermogen voortvloeit uitzijn Fries-zijn of zijn (vermoedelijk) rechts-zijn, vermag ik niet te beoordelen. Misschien is het gewoon linkse halsstarrigheid, en dan ben ik nog net zo ver als in 't begin van dit stukje. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Wiepkema (1) De benoeming van prof. Wiepkema (diergedrag) hangt ten nauwste sa men met de gevoelsmatige weerzin, die mensen hebben tegen de huidige veeteelt-methoden. We zouden onze honden of katten zo'n leven niet aan doen. Toch verschillen de hersenen van honden en varkens nauwelijks. ;Ook de mens heeft dezelfde systemen •in het hoofd om aangenaam en on aangenaam te ervaren. Prof. Wiepeka ■weet dit, óók, dat er voldoende weten schappers al jaren uit objectief on- ■derzoek hebben geconcludeerd, dat [dieren in de bio-lndustrie lijden. De oplossingen zijn al aangedragen, het [verstrekken van stro is één van de belangrijkste. De dierenbescher mingswet is er om onszelf het zien ■van dierenleed te besparen, degenen idle weten hoe de produktie-dieren •moeten leven, worden daar net zo beroerd van als van ander huisdieren- leed. We willen niet langer ons gewe ten laten sussen door nieuw bedachte wetenschappelijke probleempjes! De landbouwvoorlichting moet nu wor den voorgelicht hoe de boeren van hun bedrijfsblindheid kunnen wor- ;den genezen. .Eerbeek IVf. Stoutjesdijk-van der Does Wiepkema (2) \ls taak ziet de heer W. het aangeven an oplossingen om afwijkend ge drag te voorkomen. Ik denk dat Je i.eer. wetenschappelijk onderzoek moet instellen naar iets wat het ge voel Je zelf al kan ingeven nl. dat Je het dier in zijn waarde moet laten; zijn poten te laten gebruiken waar voor ze gemaakt zijn, zijn afweersys teem niet laten verdoven door anti biotica. zijn spijsverteringssysteem waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR Postöus 8S9 1000 AW Amsterdam lel 020-913456 tele* 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbanh Rekenmgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTEROAM/DORDRECHT Postbus 949 3000 AX Rotterdam lei 010-115508 (abonnementen en bezorging) lel 010-115588 (redadie) lel 115700 luiisluitend voor advertenties) Weslblaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG LEIDEN Poslbus 101 2501 CC Den Haag te* 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD* OOST-NEOERLAND Iuitsluitend administratie) Postbu? 3 8000 AA Zwoiie tei 05200-17030 Melkmarkt 56 ZwoHe Abonnementsprijzen: Per maand I 15.90 Per kwartaal 47,70 Per halt (aar f 95,40 Per laar f 188.60 Advertentietarieven op aanvraag (Zie adressen bovenl Opgave tanulwbencMen 9-19 30 van mandag t m vr:tdag Op zondag van 18- 20 uur letel 020-913456 Opgave num-advertenties tei 020-936868 Ot SChMtet.|k aan M.n.-AdV aideimq postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswizigingen udsMend schn«eii|k aan onze Amsterdamse adressen Duidelijk (2) tot zijn recht laten komen. Het is toch logisch, dat hoe meer men het dier probeert te reguleren in een patroon welke economisch het meest geschikt is voor de boer, of hoe meer men het dier gedwongen gedragingen oplegt, het dier des t meer abnormaal gedrag vertoont. Bio-industrie is pas realis tisch als én de producenten én de consumenten zich bewust zijn van wat ze een dier aandoen. De bioboe- ren zien het en weten het te rijmen met hun liefde voor het dier, het zij zo! De consumenten zijn het zich vaak niet bewust. Maar late men zich door de heer W. niet aanpraten dat de bioboer er niets aan kan doen, maar dat de consument hem dwingt dieren te mishandelen. De boer wordt niet gedwongen, niemand dwingt en voor elke beslissing die men neemt is men zelf de grootste en laatste verant woordelijke. Misschien vergist men zich als boer te gauw als men zegt: er zijn geen andere mogelijkheden, want er zijn duidelijk veranderingen in het gedrag van de consument. Ik weet dat het gemakkelijk klinkt en staat op papier, daarvoor mijn ver ontschuldiging, maar als consument wilde ik kwijt dat wanneer ik vlees zou eten, ik zou voelen dat ik het dier onrecht aan zou doen en Juist dat gevoel hoeft voor mij niet weten schappelijk te worden bewezen met het aantonen van abnormale gedra gingen bij bio-dieren. Deventer Jan Pieter van der Steen 'Dansende dominee' (3) Het is haast te mooi om waar te zijn dat een meneer Van Zwieten uit Lei derdorp schrijft dat ds Kobus danst op de Psalmen. Misschien heeft hij in de kerkeraad wel enige ambtsdragers in damescostuum die met hem als gekleurde vlinders over de dansvloer schuiven. Stapje vooruit, een stapje achteruit, pasje links, pasje rechts en met een loflied in het hart. Stil maar gemeente, wacht maar. Stil maar, wacht maar, alles wordt toch links en nog eens links. Want dat is het doel waarna zij streven, dat is hun. heilig ideaaL We moeten ons als leden der kerk maar eens opnieuw gaan bezin nen, waar we naar toe gaan en of we in dezen op de goede weg zijn, doch voor ons allen geldt „Onderzoek de schriften en beproef de geesten of ze uit God zijn". De Krim H. Klement Van een onzer redacteuren AMERSFOORT De Neder- duits-Gereformeerde-Kerk (N. G.-Kerk( kan ons niet meer verwijten dat we poli tiek bezig zijn, nu is gebleken dat zij geld heeft gekregen uit geheime fondsen van het Zuidafrikaanse ministerie van informatie. Dit zegt de secretaris-generaal van de Zuidafrikaanse raad van ker ken, de zwarte bisschop Des- mond Tutu. De bisschop, die twee dagen in Neder land is om met de raad van kerken en vertegenwoordigers van kerkelijke organisaties te praten, zegt bedroefd te zijn over de politieke betrokken heid van de blanke N.G.-kerk, maar overigens is hij nog steeds erg gesteld op dr. Frans O'Brien Geldenhuys, de directeur van het oecumenisch bu reau van de N.G.-Kerk, Eschel Rhoodie, de nu verguisde ex-staats secretaris van informatie, had 300.000 gulden geschonken om dit bureau te helpen over zijn tekorten heen te komen. Gematigd Inderdaad, de in mei 1948 uitgegeven zegel in „Palestina" is duidelijk. Maar nu leven wij allen in 1979, en zouden beide partijen wat geleerd moeten hebben, zowel Israël als de Palestij- nen: dat er alleen een bestendige vre de kan komen, wanneer men aan een ronde tafel gaat zitten, eventueel met Amerikaanse en/of Engelse bemidde laars die zeggen: wanneer ge beiden het onderste uit de kan wilt hebben, blijft er een mensen- en kapitaalver- sllndende oorlog en blijvende ellende. In het belang van Israëliërs en Pales- tijnen zult ge moeten samenleven en duidelijke afspraken en afbakenin gen moeten maken om tot een redelij ke vrede en een groeiende welvaart te kunnen komen voor beide volken. Ermelo P. Moerman Samen op weg (2) De heer Van Gilst vraagt: „Hoe dur ven ze het te vragen, bidden voor Samen op Weg." Waarom we het dur ven? Omdat Christus zelf aan ons vraagt voor de eenheid te bidden en Hij er zelf ons in voorging. Hoe zou den wij het durven er niet voor te bidden? Bang voor onrust? Misschien zou die onrust in ons hart wel eens heel heilzaam kunnen zijn. Wee de gerusten In Sion. Hij schrijft: „laten we ieder respecteren." maar wijst hen af, die het gebod der naastenliefde door progressiviteit in praktijk willen brengen. Hij schrijft: „De kerken ont volken door progressiviteit". In de laatste eeuw zijn de kerken meer ont volkt. doordat ze te behoudzuchtig en verdeeld waren. Als we blijven strij den zonder naar elkaar te luisteren, strijden we misschien voor onze eigen afgodstempel, in plaats van voor de Kerk van Christus, die bidt dat wij allen één zijn. Rotterdam W. H. Koopmans Bisschop Desmond Tutu, een uiterst beminnelijk man, praat met omzich tigheid over de problemen van zijn vaderland Zuid-Afrika. Als strijder voor de rechten van de grote zwarte meerderheid in dit door blanken overheerste land is hij gedwongen zich gematigd uit te laten, wil hij niet door de Zuidafrikaanse autoriteiten opgepakt worden en een aantal jaren op non-actief worden gesteld. Op de vraag of hij voorstander is van een economische boycot van Zuid- Afrika om dit land te dwingen zijn politiek ten opzichte van de zwarten en de kleurlingen te veranderen, ant woordt bisschop Tutu: „Ja-zeggen betekent vijf jaar celstraf. Daarom doe ik dat niet." Een jong meisje, dat met haar moe der (een weduwe) en haar zusje sa menwoont, vertelde me onlangs: „We drinken water om onze maag te vul len". zo zegt de secretaris-generaal van de Zuidafrikaanse raad van ker ken. En „dit gebeurt in een land dat voedsel exporteert." De morele beslissing om een econo mische boycot tegen ons te beginnen is aan u", aan de landen buiten Zuid- Afrika", aldus bisschop Tutu. Doel Veel landen zijn tegen een boycot, Bisschop Desmond Tutu bij zijn aankomst op Schiphol. omdat de zwarten „die het toch al zo slecht hebben" het dan nog slechter krijgen. Tutu spreekt dit tegen. „Nu lijden wij. Deze andere manier van lijden heeft een doel. Economische welvaart brengt voor ons geen veran dering." Bisschop Desmond Tutu, die altijd voor vreedzame verandering in zijn land is geweest, vindt belangrijk dat de politieke, economische en diplo matieke druk vanuit het buitenland op Pretoria wordt vergroot. „Ik ben ervan overtuigd dat de regering zich zorgen maakt over wat ze in het bui tenland denken." Volgens bisschop LONDEN (ANP) De 65 miljoen anglicanen moeten nog dit jaar een opvolger aanwijzen voor hun geeste lijke leider, de 70-jarige dr Donald Coggan. die in januari 1980 aftreedt als aartsbisschop van Canterbury. De verkiezing is om drie redenen inte ressant. In de eerste plaats staat niet de aartsschop van York. maar een buitenlander op nummer één van de favorietenlijst. In de tweede plaats benoemt niet uitsluitend de Engelse koning, maar krijgt zij advies van een benoemingscommissie van de kerk van Engeland. En in de derde plaats maken de spanningen binnen de kerk en in de oecumenische betrekkingen van de anglicaanse kerk het noodza kelijk dat de nieuwe man een krachti ge persoonlijkheid moet zijn. die over grote capaciteiten beschikt. Nu de 61-jarige Stuart Blanch (York) zich niet beschikbaar stelt, geldt de Anglicaanse primaat van Canada, aartsbisschop Edward W. Scott (60), als de voornaamste favoriet. Men neemt aan dat dr Scott, die ook voor zitter van het centrale comité van de wereldraad van kerken is. een bemid delende rol kan spelen. De anglicaan se kerk strijdt momenteel over de toelating van de vrouw tot het ambt, waardoor de betrekkingen met zowel de rooms-katholieke als de orthodoxe kerken beïnvloed wordt. In de Cana- Edward W. Scott. dese anglicaanse kerk is de vrouw tot het ambt toegelaten. Tutu houden de buitenlandse inves teerders in Zuid-Afrika het apart heidssysteem in stand. „Wij vragen de investeerders de situatie opnieuw te bekijken." Lot Bisschop Tutu heeft lof voor de huidi ge Zuidafrikaanse minister Koorn- hof. een van de „verligten" in de regering van premier Pieter Botha. Koornhof heeft politieke moed. „Af gelopen dinsdag, vlak voor mijn ver trek naar West-Europa, heeft Koorn hof mij nog opgebeld en gezegd dat hij tegen de gedwongen verhuizing van mensen was. Deze bewering staat al heel dicht bij de uitspraak „Stop de verhuizing van de zwarten." Koornhof heeft er al voor gezorgd dat de bulldozers, die klaar stonden om de sloppenwijk Crossroads met de grond gelijk te maken, onverrichter- zake naar huis moesten terugkeren. Kritiek Bisschop Tutu heeft flinke kritiek op de rapporten van de commissies Wie- hahn en Riekert, die de schijn moe ten wekken dat Zuid-Afrika de zwar ten steeds beter gaat behandelen. SAN SALVADOR (ANP) De bis schoppen van de Middenamerikaan- se staat El Salvador hebben uit pro test tegen de onderdrukking in het land hun vertegenwoordigers terug geroepen uit het forum voor de natio nale dialoog. In deze door de regering ingestelde commissie zijn de politie ke partijen, de werkgevers- en werk nemers-organisaties en kerken verte genwoordigd. Bisschop Aparicio Quintavilla van San Vincente zei in de toelichting op dit besluit dat er sinds het begin van dit jaar in El Salvador 412 mensen als gevolg van de onderdrukking orr. het leven zijn gekomen, 170 mensen ver dwenen en 307 mensen om politieke redenen zijn opgesloten. In de kathe dralen van San Salvador en Santa Anna houden arbeiders, leraren en boeren momenteel een hongersta king als protest tegen de onderdruk king in het land. Het rapport Riekert zorgt voor een kleine kaste van bevoorrechte zwar ten en bevordert de vorming van een zwart establishment, vindt bisschop Tutu. Hij is van mening dat de rege ring er voor moet zorgen dat de zwar te arbeiders met hun gezinnen bij de werkplek moeten kunnen wonen en dat de zwarten zich kunnen organise ren in vakbonden." De huidige pasjeswetten hebben vol gens Tutu een negatieve werking. Ze wekken spanningen op bij de zwarte bevolking. Tutu ziet het voortdurend controleren van de pasjes als een „provocatie van de autoriteiten." Historisch De komst van de Amerikaanse strij der voor de rechten van de zwarten, dominee Jesse Jackson, naar Zuid- Afrika heeft volgens Tutu heel wat losgemaakt en het moreel opgevij zeld. Jackson heeft zelfs gedaan ge kregen dat de verdeelde zwarte oppo sitie in Zuid-Afrika rondom een tafel ging zitten en een langdurig en in dringend gesprek voerde. Chief Bu- thelezi, dr Motlana en bisschop Tutu spraken naderhand van een histori sche ontmoeting. Helaas heeft Motla na deze bewering ingetrokken en het gesprek later „mislukt" genoemd, zo zegt bisschop Tutu. Geen eenheid De bisschop betreurt het zeer dat er naar buiten geen eenheid van de zwarten in Zuid-Afrika getoond kan worden. Zelf heeft hij in tegenstelling tot dr Motlana geen bezwaar tegen een tweede ontmoeting met chief Bu- thelezi. Bisschop Tutu zegt dat de Zuidafri kaanse zwarten erg gebaat zijn bij hulp vanuit landen als Nederland. Vooral onderwijs wordt door de zwar te bevolking ontbeerd. Bisschop Tutu ziet als zijn tegenstanders in Zuid-Afrika de mensen die de staat gehoorzamen, maar niet God. De bis schop houdt er een tegenovergestelde mening op na en vindt dat je God moet gehoorzamen en niet de staat. Dr. Philip Potter GENêVE (ANP) De wereldraad van kerken zal de dialoog met de zgn. charismatische vernieuwingsbewe gingen intensiveren. Dit heeft de se cretaris-generaal, dr. Philip Potter te Genève medegedeeld. In maart 1980 zal er op Trinidad onder auspiciën van de wereldraad een beraad zijn over de betekenis van de charismati sche bewegingen voor de kerken. De wereldraadafdeling vernieuwing en gemeenteleven deelde verder nog mee dat de helft van de vijftig deelne mers aan dit beraad uit kringen van de charismatische beweging komen. Er worden op Trinidad ook rooms- •katholieken verwacht. De ledenkerken van de wereldraad wordt gevraagd over hun contacten met de charismatische beweging te rapporteren. Alle kerken hebben, naar de mening van de wereldraad- staf, wel ervaringen met de charisma tische beweging, die voor een deel inspirerend werken, voor een ander deel tot tweedracht leiden. EEN OPEN MENS En zie. een Ethiopiër, een eunuch, een hoogwaardigheidsbekled el aan het hof van de Candace, J<] de koningin van de Ethiopiër] !ji de bewaarder van haar schatl was naar Jeruzalem gegaan SC om te aanbidden. (Handelin 't Is duidelijk niet de eerste d< met wie we hier kennis maken j Lukas, de schrijver van de tf Handelingen put zich uit in dr titulatuur. De man zit erg hoc het hof van de Ethiopische vo Jj Hoger kan haast niet, want hi jv haar schatkist. Een soort min van financiën, moeten we ons voorstellen. Daartussenin eei mededeling die geen titel is, n aanduiding van zijn positie. eunuch, een ontmande dus. Mij eerbied gesproken, een trouw dus, voor zijn meesteres, de Cs L Iemand met wie ze weinig of g j gevaar loopt. Maar ook weer n bijzonder in die tijd, blijkbaar* Overigens zijn de tijden waari ene mens over de levensvorm andere bijna souverein beschi allerminst afgelopen. Tot nu hij het leven er weten af te bre Heeft hij moeite gehad met zif verminking? Wie zal het zegge 8 Misschien dat we er later nog IP over horen. In ieder geval is hi man die verder denkt dan hetr Ethiopische hof. Hij moet van 8 vreemde, grote God van Israël gehoord hebben. Pas is er troir gesproken over de „verstrooiii het heeft hem aangesproken. belangstelling is gewekt. Hij it niet vastgeroest. Hij staat ope berichten aangaande het goe< Jeruzalem. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te 's-Grevelduin- C. van den Bergh te Rotterdar Afscheid: op 19 aug. van Zuid H. van de Graaf ber. te Vlaar van Bovenkarspel (streekge Drieslag) B. C. Helmers Emmeloord; van Bergum A. der Linden ber. te Amsterda: Nijverdal T. Stehouwer ber. te I sen; van Grootegast en Doejc van Twist wegens opl. zendini van Utrecht mevr. J. van derll ber. Metslawier; van Wester1' Verdonk ber. te Velsen-Zuid; nekamp A. W. Vlieger wegetii geest. verz. Valeriuskliniek dam; van Hoek van Holland meyer ber. Westmaas; van Liet,, C. van Wijnen ber. te Heinemj Intrede: te Broek in Waterlan" J. H. Becking kand. te Utre£ Epse/Gorssel mevr. M. G. Be uit Nisse; te Wageningen H. uit Hilversum; te Deventer Hop uit Veenwouden; te Leer Schaap uit Oudega; te Hare: J van der Waal uit Nijmegen; te serdam (Eltheto-gem.) mevr. van Wijk uit Hoorn. GEREF. KERKEN Beroepen: te Harkemas W. W te Kolumerpomp. Afscheid: Rotterdam-Ommoo Dondorp ber. te Den Haag-Oo Utrecht-Oost A. Keyser weger ritaat; van Koudekerk a/d 1, Nierop ber. te 's-Gr^venzand Naaldwijk G. J. van den Pol Dronten; van Harlingen P. Ri ma ber. te Nieuw-Loosdrecht. Intrede: te Utrecht-Noord G. nemaaijer uit Sliedrecht; t drecht J. van der Linden uit I gen; te Leiden L. C. Rietveld geningen; te Bloemendaal Thijs uit Eindhoven; te Maas C. Versluijs uit Hazerswoude te Middelharnis A. van der W Abbenbroek-Zwartewaal; te speet F. van der Weij uit Nijve: Sprang-Vrijhoeve-Capelle P. C mond uit Molenaarsgraaf. CHR. GEREF. KERKEN Intrede: 21 aug. te Sneek Bleker uit Lutten; 22 aug. tc gom: D. Biesma jr. uit Veen (Bethelkerk). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Afscheid: van Delfzijl D. Be ber. te De Bilt; van Brunssum Feenstra ber. te Berkel. NED. GEREF. KERKEN Afscheid: van Leerdam G. vai len ber. te Wezep. Dr Th. van VelthoV Aan de centrale interfaculteit Universiteit van Amsterdam is van Velthoven benoemd tot der hoogleraar in de betrek tussen christendom en wijsbe De benoeming geschiedt nam Radboudstichting, die namens bisschoppen christelijke overt in de academische wereld wil deren door pastoraat en ond Vanouds kent de Universite Amsterdam een bijzondere le voor Thomistische wijsbei Deze werd voor het laatst beze de dominicaan B. Barendse 1973 met emeritaat ging. Sin was er overleg tussen de univi en de Radboudstichting over volging. Men moest het daarb alleen eens worden over de p« maar ook over de inhoud leeropdracht en de wijze van h ring. De Radboudstichting hee meer zomaar de middelen vo hoogleraarssalaris en er werd zocht naar mogelijkheden on functie te combineren met ee wante taak vanwege de univi zelf. Van Velthoven is en blij wetenschappelijk hoofdmedet voor de middeleeuwse wijsbei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2