öt 'Hemelvaart en Tenhemelopneming 1 '.ogezegd tauw, vrolijk en gul Verlos kunde tussen cultuur en natuur tizal Ramli en de democratische rechten ,G 17 AUGUSTUS 1979 TROUW/KWARTET R 11 -,RHS 13 ert Zar Guus van Hemert ie destijds nieuwe kerk in rburg. die ..Maria Hemelvaart" ;te. ben ik gedoopt. Toen ik jlf jaar later de lagere school iet. heette diezelfde kerk ..Maria lemelopneming". Ik heb |eens gehoord dat dit mede te iken was aan het feit dat poleon op die dag jarig was. In jaren moest er een groot aantal plichte feestdagen vervallen. t waren er zoveel geworden dat, schade van de economie, er kelijks maar vijf dagen gewerkt I worden. Deze vijfdaagse ♦kweek was een middeleeuws jet dat door de Franse revolutie •d afgeschaft. Marx wijst erop in voetnoot dat dit elders al eerder •urd was: „Reeds het •stantisme heeft, door haast traditionele feestdagen in fkdagen te veranderen, een ichtige rol gespeeld in het itaan van het kapitaal (Das pital 1,3,8,5). pr ik wilde over Maria Tenhemelopneming schrijven. Ik blijf erbuiten of dit feest als zondag gevierd bleef wegens Napoleons verjaardag, of omdat het als de sterfdag (de dies natalis. de „geboorte voor de hemel") net als bij andere heiligen de voornaamste gedachtenis was. In ieder geval werd deze 1500 jaar oude volksdevotie in 1950 door Paus Pius XII tot leerstuk, tot dogma verheven. Er is van alle kanten over gefilosofeerd waarom dit gebeurde. J. H. van den Berg wijst erop in „Metabletica van de materie" dat deze uitspraak gedaan werd precies in hetzelfde jaar dat op een congres in Parijs voor het eerst de mogelijkheid uitgesproken werd om een mens op de maan te zetten Toen was de wereldruimte definitief profaan geworden. De dogma-verklaring zou dan een poging zijn om toch nog de mystieke aspecten van het heelal veilig te stellen. Ik voor mij zoek het niet in die richting. Dat element „ruimte" lijkt mij niet wezenlijk. Het gaat niet om een uitspraak over het heelal, maar over de mens. Over de verrijzenis. De ruimtelijke kant daarvan stel ik mij niet voor. Er is in mijn fantasie niet zoiets als een theater vol zwevende zielen, waarin dan twee plaatsen, die van Jezus en Maria, lichamelijk bezet zouden zijn. Daarvoor is de dood te geheimvol en de verrijzenis ook. Zie ik dan af van iedere voorstelling? Van ieder fantasiebeeld? Ik probeer niet ergens een repliek, een dubbelganger van onze ruimte voor te stellen, die dan de hemelse zou zijn. Ik heb geen ander wereldbeeld dan dit zichtbaar heelal en deze aarde met haar evolutie. Maar daarbinnen is wel iets waardoor verrijzenis een soort voorstelbaarheid krijgt, namelijk het zeer aanwezig zijn. Niemand van de levenden en doden is zo onverwoestbaar tegenwoordig als de Christus. Hij doet mee tussen de relaties, wordt toegesproken en verandert mensenlevens. Daarmee is de verrijzenis niet uitputtend beschreven, maar wel op een teken ervan genoemd. Leven bij God (wat ik mij niet voor ogen kan stellen) werkt zich uit door zijn bij ons. Als ik aan Maria Tenhemelopneming denk. ligt dat in die richting. Het heeft voor mij niet met heelal of ruimtelijkheid te maken, maar met tegenwoordigheid en aanspreekbaarheid. Ik bedoel dit, andere befaamde vrouwen, laten wij zeggen. Cleopatra of Madame Curie, zij zullen niet meer uit de gedachten van de mensheid verdwijnen, zijn onvergetelijk. Toch spreekt niemand meer tegen ze. Maar de moeder van Jezus wordt in allerlei hoeken en gaten van deze smartelijke aarde toegesproken en in vertrouwen genomen. Aanwezige onder de vrouwen. Godsdienstpsychologisch en -historisch heeft zij daarmee godinne-trekken gekregen. Maar de kern van het verhaal is voor mij christelijk, het gaat om een deelhebben in Jezus' verrijzenis. Ik begrijp de huiver van veel christenen voorzo'n uitbreiding van dat begrip verrijzenis. Maar voor mij heeft het het aantrekkelijke dat het voltooid-zijn nu ook over een vrouw wordt uitgesproken man en vrouw samen heel de mens. Een noodzakelijke voorwaarde echter waardoor het voor mij inzichtelijk en zinnig, een echte geloofsuitspraak wordt. Is dat Maria, in deze uitspraak over haar. de band met heel de mensheid bewaart. Bij voorbeeld doordat Je weet dat tenhemelopneming niet zo verstaan hoeft te worden dat hetzelfde dode lichaam levend werd en verdween. Verrijzenis houdt dat niet in. Nee. een nieuw lichaam verrijst. Dit nu is iets dat óók voor anderen geldt in het onbetreedbare geheim van de eeuwigheid: zij zijn bezig te gaan verrijzen. Wat wij over Maria vieren benadrukt dus de belofte aan allen, is niet exclusief maar inclusief. Dat treft mij zo in die oude oosterse ikonen van het feest van 15 augustus: stil en bleek ligt zij daar als iedere dode. horizontaal, machteloos. Zó wordt verkondigd dat zij leeft voor altijd. En er zouden wel eens tijden kunnen komen dat sommige protestanten sommige katholieken op de schouders moeten tikken om hen te vermanen de kern van het verhaal, de verrijzenis, niet gering te schatten. or Herbart Ruitenberg zal gearresteerd worden omdat peegewerkt heb bij het schrijven Uitgeven van twee boeken waar- Ie scherpe kritiek van de Indone- the studenten op de onderdruk- g, de corruptie en incompetentie het bewind van Soeharto gedo- lingfeenteerd is. We vroegen een ü^ioon" landsbestuur, tot stand »men door democratische in- gen, gekenmerkt door vrij- van meningsuiting, persvrij- en vrije verkiezingen." jus de Indonesische student Ri- Ramli tijdens een verblijf in de -eifnigde Staten. Hij is terugge- n naar Indonesië, werd gearres- rd en staat nu terecht. t staat er in de publikaties waar- ,M. Rietmeijer: „De gewoonte 1 kelners om hun vertrek aan te Idigen met de woorden „ik ben 'bij U" getuigt van onbegrip." i-Utrecht). is nA. van Ketel: „Aan het feit dat alleieiding van wetenschap en Staat n, daar analogie van scheiding van eegfk en Staat voor de mensheid ■ktei zegen zou kunnen zijn, kan niet /anirbijgegaan worden." (RU- :e *cht). van Veen: „Te Utrecht werd uit Unie munt geslagen" (RU- ^'Jfecht) ,jal |L M. van Veelen: „Er staat in de opjmen dat alle koningen van de irdeleld niet staat ziJn een stro" m te scheppen. Wel gelukt het ,daag het meest schimmige war- a ëfd 6611 publieke opinie te creë- J* (RU-Utrecht) P. M. Lips: „Het contact tussen en patiënt zou aanzienlijk ver- """trd kunnen worden, als een cur- „potjes latijn" in het zieken- fls pakket opgenomen zou wor- L"( RU-Utrecht). irrouw J. E. van Doorne-Huis- ,Op grond van gedragsweten- ppelijke inzichten kan worden ;peld. dat een energiebespa- van enige omvang niet vrijwil- r0ipt stand komt." (RU-Utrecht). 'föSpuintjer Tjebbes: „Het verschil ten afbraak en afbreking is dat je wat tegenwoordig voor kran- gebruikte zetcomputer veelal I onderscheidt als aan het eind een regel een te lang woord irkomt." (RU-Utrecht). -w-trroi frsp aan Rlzal Ramli heeft meegewerkt? Het zijn er twee: een witboek en een blauwboek. Het witboek kan gezien worden als het manifest van de In donesische studentenbeweging. Plaatselijke studentenraden heb ben zich er achter gesteld en het circuleert in heel Indonesië. Het be vat scherpe kritiek op de on-demo- cratische structuur van het Indone sische bestuursstelsel en geeft con crete voorbeelden van machtsmis bruik en corruptie. Het schenkt vooral aandacht aan de gebreken van het bewind-Soeharto op econo misch gebied en het gevolg: schen ding van het meest fundamentele mensenrecht, het recht op voedsel. Ambtenaren van he t Indonesische ministerie van volksgezondheid schatten dat zestig procent van de Indonesiërs ondervoed is. De kritiek gaat uit naar de oorzaken van de grote rijstimport, die twee miljoen ton per jaar bedraagt. Die oorzaak is een soort süper-technolo- gie die veel boeren van hun land heeft gejaagd en verder het functio neren van de eigendomsverhoudin gen, waarbij als voorbeelden wor den gegeven gevallen waarbij boe ren van hun land zijn verdreven om plaats te maken voor luxe-hotels, buitenlandse bedrijven en onroe rend goed ontwikkelaars. Ook wordt gewezen op corruptie bij de rijstdistributie. Het witboek werd onmiddelijk ver boden en leiders van studenten wer den gearresteerd, waarop de stu denten grote, vreedzaam verlopen demonstraties hielden om de vrijla ting van hun leiders te eisen. Dat was begin 1978. De regering ver bood toen de zeven grootste kran ten. Die mochten weer uitkomen nadat de hoofdredacteuren hadden beloofd geen berichten meer te brengen over studentendemonstra ties en te zullen afzien van kritiek op de regering. Daarop antwoord den de studenten weer met college stakingen aan veertig universitei ten en hogescholen. Het leger trad op om de stakingen te breken, wat soms ernstige verwondingen ople verde. De rector van de Bandoengse TH protesteerde. Hij werd ontsla gen. vele anderen kregen moeilijk heden. Toen president Soeharto zijn nieu we regeringsperiode inging, publi ceerde Rizal Ramli en de zijnen hun blauwboek, „het boek van de hoop". Het bevatte voorstellen voor een democratisch politiek stelsel, en voor een nieuw beleid voor ont wikkeling van landbouw en indus trie. Het blauwboek typeert Rizal Ramli's idealisme, dat hem ertoe bracht de macht van de staat te trotseren die stevig in handen van de militairen is. Het gaf hem ook kracht zijn pacifistische principes trouw te blijven, ondanks de botte onderdrukking van het vreedzame protest, zodat hij de moed had naar Indonesië terug te gaan, een moge lijke arrestatie tegemoet. „Mijn medestudenten en ik worden misschien nooit voor de rechter ge bracht. We vragen van Soeharto geen welwillendheid, geen vrijlating zondermeer. We dagen hem uit ons een openbaar en fatsoenlijk proces aan te doen. We kunnen dan bekend maken wat we willen wat we niet willen, en dezelfde ontevredenheid laten blijken die het Indonesische volk voelt. Laat de rechter recht spreken en vaststellen wat de waar heid is. Een openbaar en fatsoenlijk proces zal ook veel bijdragen tot groeiend begrip voor de rechten die het volk volgens de grondwet heeft. We dagen het bewind van Soeharto uit de beschuldigingen tegen de ge arresteerde studenten waar te ma ken, omdat de Indonesische studen ten vreedzame methoden gebruiken om hun ideeën en kritiek bekend te maken." Het artikel met deze gegevens ver scheen in het blad van de Ameri kaanse afdeling van Amnesty, die daarmee nadruk legt op het belang van de oorspronkelijke doelstellin gen van Amnesty: de vrijheid van kritiek. Een pas opgerichte Ameri kaanse organisatie. Democracy In ternational, waarvan een groot aan tal politiek actieve democraten uit de Tweede en de Derde Wereld lid is, nam het initiatief om Rezal Ram li een van de leden te steunen. In een verklaring die persoonlijk aan de Indonesische studenten werd overhandigd staat: We verkla ren ons solidair met de Indonesi sche studenten die democratie en een pluralistische samenleving in Indonesië nastreven, met vrijheid van kritiek, persvrijheid, vrijheid om politieke partijen te vormen en vrije verkiezingen. We verklaren ons tevens solidair met hun eisen voor een openbaar en fatsoenlijk proces voor de Indonesische stu denten die gevangenisstraf te wach ten staat wegens hun moedige strijd voor democratie en hun kri tiek op fouten van de Indonesische regering. Onze nieuwe en onafhan kelijke organisatie probeert op praktische wijze in linkse en rechtse landen met politieke onderdruk king mensen te steunen die in hun landen democratie willen verwerke lijken. Dit is een nieuw initiatief, duidelijk geïnspireerd door het werk van Am nesty International. Het is ook een nuttig inltitatief, omdat het ieder gelegenheid geeft vanuit een demo cratische gezindheid geestverwan ten te steunen. Het is ook nuttig om misbruik van de term „democratie" aan de kaak te stllen. Dat misbruik vindt plaats door bewinden die zich weliswaar beroepen op „het volk", maar in feite kritiek van dat volk met harde hand onderdrukken. Het misbruik vindt ook plaats door groepen en partijen die dit soort bewinden in het buitenland politie ke rugdekking geven. De politieke strijd van de Indonesische studen ten laat zien hoe nauw economische en sociale ontwikkeling van een land verbonden is met het feitelijk bestaan van democratische rech ten: vrijheid van kritiek, vrijheid van stencilmachine, vrijheid van meningsuiting en vrije verkie zingen. )x H. J. Neuman ie week is in Arnhem op 74- ge leeftijd Alfred Mozer gestor- de vroegere kabinetschef van to Mansholt. Als je de toenmali- Europese landbouwcommissa- en zijn kabinetschef naast el- r zag, en je kende geen van jukken, dan zou je gezworen heb- ami dat Mozer. met zijn vierkante Hveerde kop, de boer van de ie was en Mansholt degene met T. talloze internationale contacten het scherpe politieke inzicht. )h was het en ik schrijf het der afbreuk te willen doen aan contactvaardigheid van Mans- I net andersom. 106|tr heeft in zijn leven drie natio- Iteiten bezeten. Alleen de Ne- landse, zo zei hij wel eens. heb p 7-jelf mogen kiezen. Ruim vijftien V is hij statenloos geweest. Als tetaris van Koos Vorrlnk moest niettemin nogal eens op reis ring naar het buitenland. Hij heeft ge bruik gemaakt (moeten maken) van allerlei paspoorten. Zo is hem eens een pas ter hand gesteld die in Parijs was verloren door niemand anders dan de schrij ver C. Spoelstra (A. den Doolaard). Het toeval wilde dat Mozer enige tijd later een gesprek had met nog iemand en met Den Doolaard. Bij die gelegenheid liet hij zich ontval len dat hij daags daarop naar Ant werpen moest. „Maar dat is toeval- .lig," zei Den Doolaard, „ik moet ook naar Antwerpen; dan reizen we samen." Mozer moest behoed zaam laveren om te voorkomen dat ze met hetzelfde paspoort in één coupé terecht kwamen Mozer is in maart 1905 in München geboren als Hongaar. Zijn vader was namelijk afkomstig uit Tata- tovaros (Komarom); zijn moeder was een Duitse. In 1919, bij het verdrag van Saint-Germain, werd de geboortestreek van vader Mozer (toen nog: Mozser) Tsjechoslo- waaks. Het gezin wilde niet Tsje chisch worden. Daarom werd de Duitse nationaliteit aangevraagd en verkregen. Alfred werkte na de lagere school eerste een paar jaar in de textiel. Hij had de ideale combinatie van grote leergierigheid en een helder verstand. In 1924 deed hij zijn in trede in de journalistiek. Voor het „Kasseier Volksblatt" (sociaal-de mocratisch) moest hij, bij wijze van proefstuk, het veertigjarig be staan van de sigarenmakersbond in Eschwege verslaan. Toen dat bevredigend wat uitgevallen, werd hij losgelaten op de stadsredactie. Zijn grote belangstelling ging uit naar de politiek. Hij werd lid van de SPD en nadat hij in 1928 was overgestapt naar een krant in een andere stad (Emden) werd hij daar lid van de gemeenteraad. Hij hield veel lezingen en het droeg tot zijn vermaak bij toen in de advertentie voor een plaatselijk blad in Olden burg zijn optreden werd aangekon digd onder de leuze „Mozer oder Hitier". Een Amerikaanse journa list aan wie hij later dit voorval vertelde vroeg, quasi-onschuldig: „En wie is het geworden?" Op een gegeven ogenblik werd meegedeeld dat Adolf Hitler het woord zou voeren in Aurich, zo'n beetje de hoofdstad van Oost- Friesland. In de veehallen aldaar zou een menigte samenstromen van naar verwachting achtduizend mensen. Mozer deed in zijn eigen krant het aanbod gedurende een uur met Hitier te discussiëren. Wel iswaar wilde hij dan, voor zijn ei gen bescherming, tweehonderd vrienden meebrengen maar, zo voegde hij er geruststellend aan toe: „Ik zal ervoor zorgen dat ze allemaal blonder zijn dan Hitleren arischer dan Göbbels". Nadat Hitier eind januari 1933 aan de macht was gekomen, werd Mo zer de Duitse bodem stilaan te heet onder de voeten. Begin maart wa ren er nog verkiezingen en de SPD probeerde vergaderingen te beleg gen. Men kreeg toestemming voor een openluchtbijeenkomst in Leer. Mozer vreesde dat de politie al heel spoedig zou ingrijpen; het was dus zaak de „punch lines" meteen voor aan te plaatsen. Daarom begon hij aldus: „In Duitsland gebeuren op het ogenblik vreemde dingen. In München viert men carnaval, in Keulen viert men „Fasching" en in Berlijn is Hitier rijkskanselier ge worden." De bijeenkomst werd on middellijk ontbonden. Mozer was nu vogelvrij. Hij werd opgesloten door de SA, vrijgelaten door de „Stahlhelm" en gewaar schuwd dat hij een van de ernstige kandidaten was voor het concen tratiekamp „Papenburg". Zes we ken zwierf hij illegaal door Duits land, een paar maal vergeefs pro berend heimelijk de grens met Ne derland over te steken. Eindelijk, in de zomer van 1933, lukte het. Herman Molendijk, wethouder van Groningen cn later burgemeester van Amersfoort, smokkelde hem bij Emmen ons land binnen. Mozer was nu statenloos. Maar niettemin had de Nederlandse sociaal-demo cratie, had Nederland versterking gekregen van een rauw, vrolijk en buitengewoon gul mens. iemand die overliep van zelf beleefde of van anderen gehoorde anecdotes en van wie men nu kan zeggen dat hij een leven heeft geleid op niveau. Het verhaal van hoe hij eerst leefde op kosten van het Vluchtelingen- bureau van NVV en SDAP (acht gulden per week), hoe hij vervol gens opklom tot secretaris van Koos Vorrink, hoe hij bij een be zoek aan Parijs door een andere emigrant, Georg Bernhard Breit- scheid, voormalig leider van de SPD-fractie in Berlijn, werd ont haald op rode wijn („Pas op," zei Brcitschcid, „deze wijn is zuurder dan azijn maar ook goedkoper") en hoe hij een groot deel van de oorlog ondergedoken was in een particu- door Jelle Jan Klinkert De gezondheidszorg in Ne derland heelt heel wat eigen aardige trekjes, die haar doen afwijken van die in de landen om ons heen. Zo heb ben we hier apotheekhou- dende huisartsen, protes tantse kruisverenigingen en thuisbevallingen. Willekeu rige voorbeelden van uniek- Nederlandse situaties. Maar het Ujkt er op alsof we ons in sommige opzichten gaan aanpassen aan de omgeving. Dat geldt vooral voor de gang van zaken in de verlos kunde. En of we daar zo ge lukkig mee moeten zijn is de vraag. Prof. G. J. Kloosterman heeft onder de titel „De Nederlandse verloskun de op de tweesprong" enige tijd geleden een belangwekkend betoog gehouden. Zijn verhaal is afgedrukt in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (jrg. 122, nr. 32. p. 1161-1171) maar verdient het om ruimere bekendheid te krijgen. In het volgende geef ik het betoog van prof. Kloosterman kort weer. en plaats er vervolgens enige kantte keningen bij. Thuisbevallingen Zoals ik zei is de thuisbevalling een typisch Nederlands verschijnsel. In 1975 werd zo'n 47 procent van de kinderen thuis geboren, terwijl in de ons omringende landen het per centage varieert van minder dan 25 procent tot één of enkele procenten. Belangrijker is dat de thuisbeval- ling in ons land een sociaal geaccep- Toeneming teerde zaak is: ieder vindt het nor maal dat het gebeurt. Wie echter in bijv. Amerika de wens te kennen geeft thuis te willen bevallen wordt al gauw als een onverantwoordelij ke dwaas beschouwd. schijnsel, dat in de ziekenhuizen het tijdstip van geboortes aanmerkelijk anders ligt dan thuis en aanzienlijk naar de kantooruren is verschoven: tussen acht uur 's morgens en zes uur 's avonds. Door talrijke univer sitaire centra in de hele westerse wereld wordt dit systeem dat „day light obstetrics" bevallen bij dag licht gepropageerd, met onder andere het argument dat overdag meer personeel in het ziekenhuis aanwezig is en dat het dus veiliger zou zijn voor de vrouw om dan te bevallen. Natuurlijk is die verandering in het tijdstip van bevallen niet vanzelf verlopen: dat werd bereikt door met bepaalde medicijnen de bevalling op de gewenste tijd kunstmatig op gang te brengen. Ik noemde dit verschijnsel schok kend, omdat vooral hieruit blijkt hoever de behandeling van beval lingen verwijderd kan raken van de natuurlijke gang van zaken. Die laatste is. dat 70 procent spontaan begint tussen acht uur 's avonds en acht uur 's morgens. Het verschui ven van dit geboortetijdstip naar de kantooruren is een vorm van medi sche vervreemding: met medische argumenten wordt een situatie gele gitimeerd die het belang van de organisatie laat gaan voor het be lang van een patiënt. Voor de volledigheid merk ik nog op dat de toepassing van verdovingen bij bevallingen in deze situatie sterk toeneemt: dat is logisch om dat het forceren van de bevalling op een bepaald tijdstip met alle ingre pen en controlemaatregelen die daarbij horen, de pijndrempel van een vrouw, het slachtoffer, zou je haast zeggen, verlaagt. liere woning op het terrein van de psychiatrische inrichting te Mas- soord, dat alles zou nog eens apart verteld moeten worden. Na de oorlog was Mozer meteen vol geestdrift voor een verenigd Euro pa. Hij publiceerde er ook over („Europa unterwegs") en bracht zijn overtuiging over naar de func tie die hij in 1948 aanvaardde: in ternationaal secretaris van de Par tij van de Arbeid. Het Kamerlid Scheps pleitte ervoor hem het Ne derlanderschap te verlenen hono ris causa („dat betekende dat ik er niet voor hoefde te betalen"). In september 1950 was de zaak be klonken. De Eerste Kamer keurde zijn naturalisatie goed. Alleen de communisten waren tegen. „Het is een anti-communistische spion," zei Van Santen. Weinigen zullen weten dat er eind 1957 sprake van was dat iemand uit de Beneluxlanden voorzitter zou worden van de eerste Europese commissie (het werd uiteindelijk de Westduitse prof. Walter Hall- stein). Mozer ging op reis naar de omliggende landen om de kansen te peilen (en te bevorderen) van de Nederlander Mansholt. Op Oude jaarsdag was hij in Bonn bij bonds kanselier Adenauer. In Duitsland wilde de SPD toen nog helemaal niet weten van de Europese inte gratie. Vandaar dat Mozer het ar gument gebruikte dat het zo goed was een Nederlandse socialist op zo'n belangrijke plaats te hebben. Adenauer echter, die heel goed kon luisteren, vatte na een half uur het betoog van Mozer in één zin samen: „Een socialist en een boer, dat is te veel van het goede." Opgemerkt moet worden dat in Ne derland aan een paar belangrijke voorwaarden voldaan is, die de thuisbevalling mogelijk maken. Zo bestaat er een uitgewerkt systeem van prenatale controle door huis arts of verloskundige. Hierdoor kan voor de bevalling met grote waar schijnlijkheid worden vastgesteld of het verdere verloop van de beval ling ongestoord zal plaatsvinden. Nederland heeft op dit gebied een traditie die maar liefst tot 1880 te ruggaat. Belangrijk daarbij was, dat steeds als uitgangspunt gold dat degene die de prenatale zorg deed ook de bevalling zou lelden. Het is duidelijk dat degene die toe stemming tot een eventuele thuis bevalling geeft sterk gestimuleerd zal worden tot een zorgvuldig pre nataal onderzoek. Maar waarom is de thuisbevalling nu zo geliefd in Nederland? Dat heeft te maken met het feit, dat één grondgedachte hier altijd erg be langrijk is geweest: de opvatting dat het geboorteproces niet zonder meer behoort tot het gebied van de geneeskunde (en dus van artsen en specialisten) maar tot het terrein van de normale mensenlijke ver richtingen; er is alleen dan medi sche bijstand nodig als er stoornis sen worden gesignaleerd. Deze op vatting werd tot in het begin van de twintigste eeuw algemeen aan vaard. maar is daarna in de meeste geïndustrialiseerde landen weer verdwenen. En dat heeft in die lan den grote gevolgen gehad voor de wijze waarop daar bevallingen plaatsvinden. Absurd Een viertal voorbeelden van de haast absurde toestanden die in buitenlandse ziekenhuis blijken op te treden. Het opmerkelijke daarbij is. dat die situaties meest verdedigd worden met medische argumenten („in het belang van de patiënt"): vooral het gevaar van allerlei vor men van besmetting speelt een roL In de Sowjet-Unle ls het In de grote kraamklinieken dc man verboden zijn vrouw te begeleiden of aan te raken tijdens kraambed en beval ling. Soms kan hij wel zijn vrouw vanachter glas gadeslaan, maar el ders is alleen telefonisch contact mogelijk. In de V.S. wordt een be valling als een operatie behandeld; als de echtgenoot al toegelaten wordt dan is hij onherkenbaar ver momd in steriele jas, een masker voor en met een muts op. In vele buitenlandse ziekenhuizen is het gebruik om moeder en kind direct na de bevalling te schelden (het zogenaamde ..rooming out"). Ondanks de tegenwoordige aan drang van kinderpsychiaters, psy chologen en ethologen om moeder en kind juist dicht bij elkaar te brengen is er nog weinig neiging deze ..rooming out"-gewoonte te veranderen. Daglicht Er ls nog een vierde opmerkelijk, voor mijn gevoel zelfs schokkend verschijnsel dat samenhangt met de bevalling in ziekenhuizen In En geland is al eens vla de televisie aandacht gevraagd voor het ver- In Nederland hebben we de laatse Jaren een vrij sterke toeneming ge zien van het aantal bevallingen in het ziekenhuis. Tot nu toe werd deze ontwikkeling als een soort na- tuurgegeven aanvaard het is nu eenmaal zo. je kunt er niets aan doen, het ls allemaal medisch nood zakelijk. In kringen van met name medische specialisten wordt de ont wikkeling luide toegejuicht. Bij wij ze van argumentatie wordt dan al tijd gewezen op de samenhang van hospitalisatiegraad en perinatale sterfte; anders gezegd: er wordt ge wezen op statistieken waaruit blijkt dat de sterfte van kinderen rond het tijdstip van hun geboorte afneemt naarmate er meer bevallingen ln het ziekenhuis plaatsvinden. Ik heb hier niet de ruimte om uitgebreid op deze argumenten ln te gaan Wel kan Ik vaststellen dat allerlei des kundigen hun vraagtekens zetten bij de relatie tussen geboortesterfte en ziekenhuisopname. Om de woor den van prof. Kloosterman te ge bruiken: een cynicus zou kunnen opmerken dat men op deze manier ook de zegenrijke invloed van de inflatie van de gulden op de perina tale sterfte zou kunnen bewijzen. Natuur Zoals ik zei ls in Nederland de zie kenhuisbevalling sterk aan het toe nemen. Veelal worden de voordelen ervan breed uitgemeten. Maar de nadelen worden te weinig beseft en tellen in de overwegingen nauwe lijks mee. Deze vloeien voort uit het feit, dat het ziekenhuis als organisa tie naar zijn aard gaat stellen aan de behandeling van bevallingen: ze dienen in die organisatie te passen. En voorts betekent het dat de be handeling van bevallingen door me dische specialisten naar de aard van deze beroepsbeoefenaren bete kent, dat een bevalling niet meer als een natuurlijke, maar als een onna tuurlijke. principieel levensbedrei gende situatie moet worden be schouwd. De bevalling wordt zo een zaak die behandeld in plaats van begeleid moet worden, waarbij de vrouw van een actieve persoon tot een passieve patiënt wordt geredu ceerd Zo staat het proces van de geboorte in ons land nu op de grens van natuur en cultuur. In het buiten land komen vooral vanuit de vrouwenbeweging groepen op die weer aandacht voor de natuur ei sen. Dat uit zich vooral in de vraag naar thuisbevallingen. De medische vervreemding is daar kennelijk te ver gegaan. In Nederland staan we voor de keu ze. Laten we de bevalling steeds meer ln ziekenhuizen plaats vinden dat zal gebeuren als er geen maatregelen worden genomen dan ls binnen korte tijd het punt bereikt, waarop thuisbevallingen helemaal niet meer mogelijk zijn: het wordt dan eenvoudig te duur om allerlei Instellingen, bijv. op het terrein van de kraamzorg, voor die weinige thuisbevallingen in stand te houden. Maar beter zou het zijn de gezondheidszorg bij te sturen: nadruk op de plaats van de verlos kundige. op de mogelijkheid van thuisbevallingen, op zeer bewust aangepaste ziekenhuisafdellngen. Kortom, een gezondheidszorg die zich buigt voor de natuur. Drs. J. J. Klinkert Is wetenschap pelijk medewerker van de vak groep gedragswetenschappen van de medische faculteit aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 13