1 Ook nazorg in Sinaïcentrum Tekening van een lezer Ol/IV Commentaar dakloosheid en uitkering (1) 'Meest vrome Jood kan zich hier thuisvoelen' kloosheid en uitkering (2) VoL nieuw van Het Spectrum nu bij de boekhandel J. R. R. Tolkien In de Ban van de Ring v|0IflQEN In De Banvan deRinc, 57,75 lekker maar niet gezond 'nobelprijs' net de prinses stonehouse piggy vast .DAG 15 AUGUSTUS 1979 BINNENLAND TROUW/KWARTET Werkgroep van deskundigen ^erkgevers, vakbeweging en er id heeft een conceptrapport mtallen aanbevelingen opge- at^om de „knelpunten op de jmarkt" aan te pakken. Vo lg veek is daarover gepubli- i6.c Een van de aanbevelingen het verschil tussen netto ngen voor werklozen en net- voor werkenden. telling van de werkgroep is peer het enige positieve eniat van het overigens misluk- ;rs rale overleg van het afgelo- nterseizoen tussen minister i van Sociale Zaken en de partners,, (werkgevers, bri weging). De werkgroep thgjn februari ingesteld met de gjht nog deze zomer te komen m 9ndzame suggesties om iets ezin aan het naast elkaar be- zeifvan misschien wel 100.000 f niet goed vervulde vacatu- fi ruim 200.000 werkzoe- if. heeft de werkgroep haar jt-rapport uitgebracht, en een compliment waard, ge- e ingewikkeldheid en de po- V e gevoeligheid van de mate- ?n|t rapport is nu in bespreking irganisaties van werkgevers beweging. De werkgroep igin september de reacties erken in haar definitieve aan minister Albeda. waardering betreft vooral (it dat de werkgroep met intyeidene aanbevelingen niet da) hete brij heen is gaan dan- e liettemin is de werkgroep tnifrek mag worden aange- djals excuus op enige pun- Sjk niet veel verder gekomen eJJorzichtig de lepel in de brij- tefken, zonder zelfs nog maar ven roeren, laat staan eten. T >'n punt is het verschil tussen ^uitkering en te verwachten netto loon bij aanvaarding van nieuw werk. De aanbeveling luidt „na te gaan in hoeverre de destijds beoogde verschillen op aanvaard bare wijze zouden kunnen worden hersteld" in de regionen van de lage uitkeringen. Dat is alles wat de werkgroep opmerkt over dit punt. Sinds een aantal jaren zijn de laag ste sociale uitkeringen netto ge koppeld aan het netto minimum loon. In principe krijgt iemand met een volledige uitkering nooit min der dan dit netto minimumloon. Een gevolg hiervan is dat de werk nemer met minimumloon die werkloos wordt, als bruto uitke ring 80 procent van zijn bruto loon zou moeten ontvangen, maar in werkelijkheid zijn netto minimum loon behoudt. Ook de werknemer met even meer dan minimumloon gaat netto niet of nauwelijks terug. Op papier zijn er verschillende mogelijkheden om nieuwe ver schillen te scheppen tussen netto uitkering en netto loon. Je zou het minimumloon extra kunnen op trekken en de uitkeringen niet. Wij kunnen ons echter niet voor stellen dat de werkgeversleden van de werkgroep dat voor ogen heb ben. Zo'n extra loonsverhoging zou de bedrijven voor extra kosten plaatsen, geleidelijk het hele loon gebouw van onderuit wat op krikken. Een andere mogelijkheid is verla ging van de laagste uitkeringen, maar dat is slechts een theoretische mogelijkheid. Verder is denkbaar dat bij de automatische halfjaar lijkse verhogingen de lage uitke ringen niet volledig meegaan, tot dat enige afstand is geschapen met het minimumloon. Hoe men het echter ook wendt of keert, in alle gevallen wordt de koppeling van de bodemuitkeringen aan het netto minimumloon verbroken. door Kees de Leeuw AMERSFOORT „Het bij zondere in deze zorg is dat ledereen die zich Jood voelt in een niet-Joodse wereld, in een crisissituatie hier bescher ming kan vinden en zich vei lig kan voelen," aldus dr A. Sunier, directeur-geneesheer van het Sinaïcentrum in Amersfoort. Dit centrum, een initiatief van de centrale vere niging voor de Joodse geeste lijke gezondheidszorg, heeft, de afgelopen jaren een flinke uitbreiding ondergaan. Met de opening vandaag van een nieuwe vleugel voor de geriatrische psychiatrie kan er nu van een afron ding worden gesproken. Dit is aanlei ding voor de staf van het centrum om wat te vertellen over de manier van werken binnen en ook buiten deze instelling, want de ambulante zorg voor 700 mensen, gevestigd in het sociaal medisch centrum in Amster dam, neemt een belangrijke plaats in binnen het geheel. Het Sinaïcentrum, dat plaats biedt aan ongeveer 190 patiënten, telt vier klinische instituten, te weten psychi atrie, geriatrie, zwakzinnigenzorg en de dag-therapeutische groep. Tussen de vier afdelingen is echter een nau we binding met de ambulante zorg in die zin, dat er therapeutische teams zijn die zonder zich te hoeven beper ken tot één bepaalde vorm van zorg (bejaarden, zwakzinnigen) zich bezig houden met alle klinische en ambu lante zorg. Of zoals Sunier het formu leert: „We beschikken over een groot aantal reizende artsen, psychologen en maatschappelijk werkenden, om dat we overal heengaan en de mensen ook thuis opzoeken." Het Sinaï-centrum met helemaal achteraan de nieuwe vleugel voor de geronto-psychiatrie Inspraak it natuurlijk elk moeilijk on steeds maar weer op- 'ai in studie nemen. Op een depn moment staan echter alle ':en op een rijtje en valt er _jieer na tegaan, alleen nog llissen. Daarom is deze aan lig van de werkgroep on- paar zo lang de werkgroep er ijzegt wat haar visie is op de U^uenties voor de ontköppe- !eq ftpnze mening moet de koppe- e Iran netto bodemuitkeringen letto minimumloon blijven |n. Het minimumloon vervult stelsel de rol van sociaal lum. Wanneer de koppeling losgelaten, valt de bodem ^Jt stelsel, en is de weg open geleidelijke aantasting lat stelsel aan de onderkant. s4>uden twee sociale minima een voor werkenden vjn voor de werkenden afhan- fofe niet-werkenden. &ij dient men ook te beden- =jat een verschil tussen uitke- fn loon slechts één van de kan vormen voor werklo- m nieuw werk te willen. Zin- I arbeid betekent veel meer [|lleen een inkomen, en werk- ^id betekent voor veel men- laatschappelijk uitgeschakeld I tn. ook al behoud je een I |jk inkomen. eer men dan toch meer fi- :le prikkels wil voor de werk- dan moeten die elders wor den gevonden dan in ontkoppeling van uitkeringen en minimumloon. De werkgevers in de werkgroep hebben onzes inziens daarvoor suggesties aangedragen die het overwegen waard zijn. Zij willen strakkere regels inzake passende arbeid toegepast zien zodra ie mand langer dan drie maanden werkeloos is. Hij of zij zou dan bereid moeten zijn een beschikba re baan te accepteren op wat grote re afstand, op wat lager niveau dan de vroegere baan, of in een ver want beroep, al dan niet na om scholing. Een en ander op straffe van verl es van de uitkering. Iedereen die onvrijwillig werkloos wordt mag wat ons betref enkele maanden uitkijken of zich passend werk aandient. Daarvoor heb je tenslotte maanden of jaren ww- premie betaald. Maar men mag niet verlangen onbeperkt te kun nen blijven wachten op een baan die nagenoeg gelijk is aan de verlo ren baan. Dat geldt vooral voor sectoren en bedrijfstakken die ge leidelijk inkrimpen. Het geldt ze ker in een tijd van snelle verande ringen in het produktieproces en een tijd waarin opleiding en vak niet meer voor het leven kunnen worden gekozen. Daar komt nog bij dat de praktijk uitwijst dat wie eenmaal langer dan een half jaar werkloos is, maar weinig kans heeft ooit nog „aan de bak" te komen. Dat vooral moet aanlei ding vormen de werklozen te prik kelen zonodig tijdig hun bakens te verzetten zodat het sociale vangnet geen fuik blijkt te worden. Het toch wel bijzondere van de thera peutische teams is verder, dat er niet alleen voor één patiënt of voor een groep wordt gewerkt, maar dat alle beroepsgeledingen hierin vertegen woordigd zijn. De beslissingen bin nen het team worden daarbij niet opgeëist door één discipline (meestal de psychiater), maar in overleg met elkaar genomen. Daarnaast is er niet alleen ruimte voor inspraak van pa tiënten en verpleegkundig personeel, maar ook voor de bestuursleden, want „we vormen in wezen een kleine hechte gemeenschap," aldus dr Su nier, „waardoor we ook veel gemak kelijker toegang hebben tot de leden voor wie we werken". Hij noemt als andere voorbeelden de medezeggenschapscommissie met ouders voor het werk van het me disch opvoedkundig bureau en het nauwe contact met ouders van zwak zinnige kinderen, die bij het stafover- leg worden betrokken. Het doel van de opname is genezen en resocialiseren en (in één of andere vorm) terugbrengen naar de maat schappij. zo luidt één van de grond slagen van de vereniging, maar direct daaraan verbonden is de integratie gedachte. Het klinische werk in het centrum wordt niet als vruchtbaar beschouwd, als die zorg niet tegelijk gecombineerd wordt met sociale actie. Dr Sunier: „We vinden dat de zorg niet ophoudt bij de deur van het centrum, maar dat die eigenlijk per manent moet zijn. Dat betekent te vens begeleiding en nazorg na ont slag, maar als het enigszins kan ook al het voorkómen van een opname via de ambulante zorg. Als staf zijn we liever tegen een opname, ook al zijn mensen soms danig in de war, maar daarbij heb Je de gemeenschap nodig voor het kweken van begrip en het wegnemen van hardnekkige voor oordelen." Contact Het Sinaïcentrum heeft nu een stap in die richting gezet door contact op te nemen met de Joodese gemeenten In Nederland, die op zichzelf vrij klei ne groepen vormen. Doel daarvan ls om meer bekendheid te geven aan het centrum. Het kan dan fungeren als aanloopadres voor mensen met problemen zonder dat er nu meteen moet worden opgenomen. Blijkt dat een opname toch eigenlijk wel nood zakelijk is, dan is er al sprake van een zeker contact en kan zonder ernstige weerspannigheid van de patiëntie) met elkaar gewerkt worden aan een poging tot herstel. Op die manier hoopt de staf van het centrum een wisselwerking te scheppen tussen de klinieken en de Joodse gemeenten. Het Sinaïcentrum, dat in mei 1960 in gebruik werd genomen, kan be schouwd worden als een voortzetting van de Joodse psychiatrische inrich ting in het Apeldoornse Bosch, waar van de bewoners in de oorlogsjaren door de Duitsers werden weggevoerd naar de vernietigingskampen. „Ge lukkig hebben we de fut gehad om na de oorlog dit werk voort te zetten", merkt dr Sunier op, die voordat hij bij het centrum kwam, tien Jaar werk zaam is geweest bij de Amsterdamse GG en GD. De klinische instituten in Amersfoort volledig erkend door het rijk staan open voor alle gezindten, maar in de praktijk bestaat de bevolking voornamelijk uit Joden. Niet alleen afkomstig uit Nederland, maar ook uit andere landen. Met name België (waar nog in Antwerpen en Brussel gemeenschappen zijn van orthodoxe Joden uit Oost-Europa) en verder een enkele aanvraag uit Engeland, West- Duitsland en Engeland. Dat is ook weer niet zo verwonderlijk, want het centrum is het enige in West-Europa. Koosjer In de klinieken is alles koosjer, het geen inhoudt dat het voedsel volgens de godsdienstige voorschriften bereid wordt. Verder worden de Joodse hoogtijdagen gevierd en volgens di recteur-geneesheer 8unier kan de meest vrome Jood dan ook meedoen. De praktijk wijst overigens uit, dat de wat meer liberaal Ingestelde Jood zich evenmin door dit alles laat af schrikken. Hij vindt hier saamhorig heid, kennis (van Joodse zaken) en bescherming. „Juist bij het oud(er) worden vereenzaming en in tijden van zwakte blijkt er steeds meer be hoefte te bestaan aan een dergelijk centrum", aldus dr Sunier. „Hier wordt men dan geconfronteerd met existentiële waarden in een vertrouw de omgeving, hetgeen samenhangt met Je mens-zijn". Dat doet zich bij voorbeeld ook voor bij Joodse ouders die de zorg voor hun zwakzinnig kind wel willen af staan, maar dan in een Joodse omge ving. Het feit dat er een dergelijk instituut is, stelt deze mensen gerust. Het wordt aan het centrum overge dragen in het besef dat men daar een beetje weet wat de ouders zouden willen. Dat is tevens erg belangrijk voor later, als de ouders er niet meer mochten zijn. Ze weten dat hun zoon of dochter dan in vertrouwde handen is. Steeds opnieuw legt dr Sunier de nadruk op het niet zomaar klakke loos opnemen van patiënten en „ze ker als het niet echt nodig is en tegen iemands wil. We zijn geen schoonma kers van de straat, maar staan die nend ten opzichte van de gemeen schap. Het gaat om de liberalisatie van de patiënt en veelal wordt de opname schromelijk overschat en de ambulante zorg te veel ondergewaar deerd". „Neem nu de bejaardenkliniek, be stemd voor mensen die hoe dan ook het leven zijn doorgekomen, veel li chamelijk ziek zijn en geestelijke af takeling vertonen. Deze mensen zijn ver in de zeventig en wij proberen die lichamelijke toestand van hen statio nair te houden, omdat gebleken is dat ze ook geestelijk dan niet verder ach teruit tuimelen. Het hangt erg met elkaar samen, maar wat deze kliniek betreft is er sprake van een selectie van een selectie en deze mensen moe ten we weghouden van de turbulente gewone psychiatrie." Het spreekt eigenlijk vanzelf, dat het Binaï-centrum ook te maken heeft met de oorlogsslachtoffers. Meer dan zeventig procent maakt er deel van uit, waarbij het bij allen gaat om een zwaar traumatisch oorlogsverleden. Het loopt ook bij de ambulante zorg als een rode draad door het werk. Dr 8unler tot slot. „Persoonlijk ge loof ik niet in Inrichtingen die groter zijn dan 350 bedden, want waar blijlt dan nog de individualiteit van de patiënt. Wij hebben het enorme voor recht dat het hier kleinschalig is, dank zij het tragische feit dat de Joodse gemeenschap klein is ge houden". Tekeningen, bij voorkeur in liggend for maat, sturen aan Trouw, jury politieke prent, postbus 859, 1000 AW Amster dam. Naam en adres aan de achterzijde vermelden. Voor geplaatste prenten is er een boekenbon. ADVERTENTIE l/o neem een jrQte v/uc/il: Df. Rl ISGF-NOTKft/ DK TWW. AS/ te TEW* KI f v a\ n».Kr«W( Naar aanleiding van de film In de Ban van de Ring is een nieuwe editie verschenen van de volledige tekst. Alle drie delen van dit vermaarde meesterwerk over de Hobbits en hun avonturen nu samen in één schit terende, gebonden uitgave. In de bekende vertaling van Max Schuchart. Maak kennis met de echte beleve nissen van Frodo, Bilbo. Gandalf en de Hobbitsl 1446 bladzijden. 5 Vroeger hadden ze van die aardi ge verzen en versjes, vol wijshe den die echt niet altijd op de etiquette hoefden te slaan. Ze gingen bij voorbeeld gewoon over eetgewoonten, zoals dit: „Dan al treft ons sieckt en pijn - Gantsch het Land is medicijn Het ge- sonde schepen-wey Versch ge dronken in de Mey Doet den Lantman groot gerijf Want het jaeght hem uyttet lijf Watter in t geheele Jaar Is vergadert hier oft daer". Of dit: „Hier voor maels in den gulden tijdt Toen was de mensch met kruyt verblijt Of wel met ooft en soet gewas Dat Jremant van de boomen las Maar niemant wass er so ver- woet Dat hy vermaeck nam in het bloet". En dit vers is daar een mooi vervolg op: „Hoe slacht men al het vee om ons te mogen laven! De mont verslindt het all's, ons buiken worden graven; 't Is eerst voor ons gedood, al wat de keuken geeft, En vraagt gy nog waarom de mensch niet lang en leeft?" We vonden deze verzen in „Van water tot wijn Van korsten tot pasteien", het boekje dat ter ge legenheid van de 22ste Brabantse Dag in Heeze is verschenen. Afge lopen vrijdag stond het program ma van deze tien dagen durende „dag" al compleet in deze krant en vandaag treft u in de rubriek „Eethoek" een aantal oude re cepten uit het genoemde boekje aan. En nu alweer die Brabantse Dag? Jawel, al was het alleen maar omdat er nog zoveel meer lezenswaardigs dan alleen recep ten in dat boekje staat. Die paar versjes bij voorbeeld, maar ook hoe men at. waarmee en waaruit en wat er te eten viel. Mensen die het konden betalen uitzonderingen dus propten zich een paar eeuwen geleden vol met gevogelte en andere vleesge rechten. Langzamerhand kwam met tot het besef dat dat alle maal wel lekker, maar allesbehal ve gezond was; dat is uit de rijmpjes al op te maken. Je kon even makkelijk doodgaan door te veel als door te weinig eten. Een kleine eeuw geleden gingen de mensen zich echt druk maken over de slechte eetgewoonten en verscheen de „Receptenschat", waaruit hier enkele raadgevingen volgen: „Men ete nooit zonder honger. Om bij de maaltijd honger te hebben, zorge men er bij de voor gaande maaltijd voor. dat men niet meer eet en geen te moeilijk te verteren spijzen om te rechter tijd, d.i. een uur vóór het eten, de maag ledig te hebben. Men drin- ke bij het eten als men dorst heeft, maar men drinke niet te veel. Een weinig drank maakt de spijsbrij los en bevordert de op lossing der voedingsstoffen. Men vermijde vers gebakken brood en koek, meelballen en dergelijke; men vermijde verhittende spece rijen als peper, kruidnagel, ka neel, alsook verhittende dranken die de vertering zouden moeten bevorderen. Voor en na de maal tijd neme men niet te veel bewe ging en vermijde zoveel mogelijk gramschap en andere hevige op wekkingen. Men ga niet aan stonds na het avondeten naar bed, maar late 2-3 uren voorbij gaan. eer men zich te slapen legt. Hoe zwaarder het maal was dat men genomen heeft, des te langer moet men wachten. Men ete nooit meer dan nodig is om de honger te stillen en het te kunnen volhouden tot de volgende maal tijd. Men neme dagelijks vol doende lichaamsbeweging, zo mogelijk in de open lucht; men drinke bovendien de nodige hoe veelheid schoon water. Men ver mijde overmatige geestesinspan ning en vervelende mensen, en brenge afwisseling in zijn bezig heden". De „Receptenschat" bemoeide zich niet met honger en onder voeding elders in de wereld; dichtbij huls was toen genoeg ellende, en de conclusie kon dan ook net zo goed op toen als nu slaan: „Teveel eten ls bij weiheb benden een bijna algemene kwaal. Zeker zou men met het teveel, waardoor een gedeelte der mensen zich schaadt, het te wei nig kunnen aanvullen, waardoor een ander gedeelte van gebrek vergaat." Miljonair Fong Joen-wah uit Hongkong heeft de regeringslei ders van vijftien Aziatische lan den de vraag voorgelegd, of ze willen meewerken aan de instel ling van een Aziatisch soort No belprijs. en tegelijk tweehon derdduizend gulden in het fonds willen storten waarmee de plan nen verwezenlijkt moeten wor den. De „Nobelprijzen" zullen niet alleen hen die de belangen van de mensheid dienen, in het zonnetje zetten, maar ook de zelf bewustheid van de Aziaten ver sterken. schrijft de zakenman uit Hongkong. De prijzen moeten toegekend worden zonder enig onderscheid wat ras en nationali teit betreft, maar wie in de prij zen valt moet wel de nodige bij dragen aan het welzijn van Azië geleverd hebben. Precies Caroline van Monaco, zeggen de mensen als ze de acht tienjarige Rachel Braun uit het Zwitserse dorp Widnau (in Sankt Gallen) zien. Rachel liet zich dus fluks inschrijven voor een internationale Caroline- wedstrijd en kwam prompt als beste dubbelgangster van de prinses uit de strijd. John Btonehouse had bepaald geen gezonde bultenkleur. toen hij gisteren uit de gevangenis van Norwich. 180 kilometer ten noordoosten van Londen werd vrijgelaten. Drie Jaar heeft hij uitgezeten van de zeven die hem waren opgelegd wegens diefstal, fraude en bedrog. Stonehouse. nu 54. was lid van het Engelse Lager huis (en vroeger zelfs minister) tot hij het niet meer zag zitten: hij had ruzie met zijn (Labour-)- partij en ook zijn eigen zaken marcheerden niet best. Tijdens een zakenreis naar Amerika, in november 1974, ensceneerde hij zijn eigen dood. HIJ legde wat kleren op het strand van Miami in Florida en een maand later, toen iedereen dacht dat hij ver dronken was, dook hij op in de Australische stad Melbourne. Hij wilde er een nieuw leven begin nen met zijn secretaresse Sheila Buckley en met honderdduizen den guldens die hij aan zijn be drijven onttrokken had. Niet op een eerlijke manier, zoals Scot land Yard ontdekte in de tijd dat de Australische politie Stonehou se als illegale immigrant vast hield. Na zijn uitlevering stond het voormalige parlementslid een langdurig proces te wachten, waarbij 21 beschuldigingen tegen hem werden ingebracht. In 1976 resulteerde het proces in zeven Jaar gevangenisstraf De afgelo pen drie Jaar heeft hij tot drie maal toe een hartaanval moeten verwerken en een operatie onder gaan. Zijn vrouw ls intussen van hem gescheiden, maar zijn vrien din Sheila die een voorwaarde lijke straf kreeg is hem trouw gebleven. De ramadan, de mohammedaan se vastenmaand, heeft ook voor Miss Piggy van de televisieserie The Muppets gevolgen: zij en al haar mede-muppeta moeten mee- vasten, althans in Turkije. De leiding van de Turkse televisie heeft besloten het bevallige var ken van het scherm te bannen tot het eind van deze maand, wan neer ook de ramadan eindigt; plichtsgetrouwe moslems zouden zich aan het programma kunnen stoten, omdat de gelovigen var kens als onrein beschouwen. The Muppets zijn, als overal elders ter wereld, erg populair in Turkije. Dit Jaar pas begon de Turkse televisie met het uitzenden van de serie; beloofd is dat het pro gramma vervolgd zal worden, zo dra de ramadan ls afgelopen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 5