Gp zoek naar een andere kerk in Salland I I «li Vit brieven van lezers Een beeldhouwer wordt theoloog U Trouw fMf n lê n Sn én Ui i w - - Conferentie VRIJDAG 10 AUGUSTUS 1979 TROUW/KWARTET door Eimert Pruim DEVENTER Onlangs is het gebeurd dat een groep predikantsweduwen min of meer verdwaald raakte in een viering van de Basisgroep Antenne in Salland (BAS). De groep vrouwen was in conferentie bijeen op vormingscentrum Den Alerdinck in Laag-Zuthem. Op zaterdagavond laat kwam bericht binnen dat mevrouw ds K&thie van Drimmelen uit Hardenberg de volgende morgen in verband met een kaakontsteking de huisdienst niet kon komen leiden. Na enig overleg besloot een aantal vrouwen toen deel te nemen aan een viering van de BAS in een kelder in Deventer. Gevraagd naar hun ervaring zeiden de predikantsweduwen: „We vonden het een geweldige beleving. Zoveel jonge mensen die zo actief In de weer zijn. Nu Ja. de pollUeke uiUeg van het evangelieverhaal sprak ons niet het sterkst aan. Maar wel de gezellige informele sfeer, 't Was een echte ge meenschap, waar we ons direct thuis- voelden. En dat brood breken, nu Ja, dat had misschien wel wat plechtiger gekund. Maar toch was het alles bij elkaar erg goed." Eind 1977 ontwikkelden enkele men sen in Salland de eerste iniUaüeven voor wat later de Basisgroep Antenne in Salland (BAS) is gaan heten. Op dit moment omvat de groep ongeveer 100 leden, de kinderen meegeteld. Elke laatste zondag van de maand komen ze, afwisselend in Deventer, Hellendoom en Wijhe, samen voor een viering. Met opzet gebeurt dat niet telkens op één plaats om zo de hele regio In het blikveld te houden. Salland is een gebied ln Overijssel ongeveer tussen Zwolle-Dalfsen-Om- men-Holten en Deventer. Elke twee de vrijdag in de maand komt de ba sisgroep 's avonds ln „volksvergade ring" bijeen voor de bespreking van acties, visie en program en praktische zaken. Vrijwel alle leden maken daar naast nog deel uit van kleinere praat-, werk- en meditatiegroepen. Daarin is men bezig geweest en nog bezig met politieke lezing van de bijbel, stilte en schriftmeditatie, een boek van dr P. Boerwinkel over de bergrede, eigen levensvragen, nieuwe geloofsliede ren. een Joods leerhuis, de vrouwen beweging en dergelijke. De Jongeren hebben een eigen „steunantenne". Bescheiden De basisgroep ontwikkelt maar op bescheiden wijze eigen politieke ac ties. Men staat op het standpunt dat het beter is deel te nemen aan be staande acties en die te stimuleren. Zo kan men de meeste leden ook tegenkomen ln het werk van politieke partijen, Amnesty International, Chi- li-comité, Anti Apartheidsbeweging, milieugroepen, Kerk en Vrede, Inter kerkelijk Vredesberaad, adopUeac- ties, CLAT, SOS-Wereldhandel, X - Y, hulp aan gehandicapten, actie voor gaarkeukens ln Chili en voor het anti- raclsmefonds van de Wereldraad van Kerken, Solldarldad, Pax Christi, vrouwenbeweging enzovoort. Het was verbluffend te zien hoe snel een groep van rond 100 personen zich in Salland gevormd had. De groep vroeg en kreeg in de streek bekend heid door middel van mond-tot- mond-reclame en door mededelingen en artikelen in de regionale pers. die de initiaUefgroep ten dele zelf ver strekte. Deze stukjes bevatten ook telkens namen en adressen van per sonen, die nadere informatie konden geven. Bij de contacten en reacties uit de hele regio werd er vanaf het begin grote nadruk op gelegd dat de nieuw te vormen basisgroep zich oriënteren wilde op de landelijke basisbeweging. Iedere geïnteresseerde kreeg daarom ook de eerste Oproep van de landelij ke beweging toegestuurd. Er was be duchtheid om in een onduidelijke doelstellingentoestand te belanden. In de Oproep was sprake van aanslui ting bij de Joods-christelijke traditie en de politieke ortëtatie ging meer naar links dan naar rechts. Niet iede re uitlegger las dat laatste overigens in de Oproep. Kleur bekennen Het politieke kleur bekennen heeft de groep de nodige inspanning en op winding bezorgd. Zou men (wat overi gens nooit is gebeurd) de afzonderlij ke politieke voorkeuren der leden hebben geïnventariseerd, dan was vermoedelijk een sterke bijval geble ken voor PvdA, CPN. PPR, PSP en misschien D'66. Maar ook enkele CDA'ers waren onder de profeten. Hoe moest dat nu? Aan de hand van de ontwerpen voor wat later Visie en Program van de landelijke Basisbe weging werd, is de vraag grondig aan de orde geweest. 8ommigen bepleit ten een liefdesverklaring zonder re serve voor links. Anderen vreesden zo een te grote vereenzelviging. Weer anderen kwamen op voor vrijheid in zake politieke voorkeur ook ln het CDA is er plaats voor kritische en progressieve politiek, stelde men. En sommigen konden geen touw vast knopen aan de hele discussie. Ten slotte vond men elkaar in een „keuze voor kritisch-links". Dat leek een rij kelijk vage formulering, maar in de praktijk bleek ze toch werkzaam. Sommige geïnteresseerden wisten nu beter of ze (niet verder) mee wilden doen. En ook in de keuze van acties, financiële steun en koersrichting bleek „kritisch links" wel degelijk een bruikbare sleutel. Relatie Ook de verhouding tot de gevestigde kerken leek aanvankelijk een geschil punt. 8ommigen zagen binnen de ge vestigde kerken alleen maar de dood in de pot. ZIJ hadden hoewel ze wel degelijk christen wilden zijn hun lidmaatschap van de (katholieke of protestantse) kerk opgezegd. Enke len bleken praktiserend kerklid. En een vrij grote groep had (en heeft) een nogal wisselende houding met be trekking tot de gevestigde kerken: wel distantie, geen afscheid. De kri tiek richt zich vooral tegen de anonie me massaliteit, de politieke vrijblij vendheid en het conservatisme der kerken. De BAS is overigens wat anders ont staan dan veel andere basisgroepen in Nederland. Veel kritische gemeen ten hebben een kerkelijke herkomst, sommigen wonen nog steeds in bij kerken of hebben (door de kerk be taalde) voorgangers en vrijgestelden. De BAS is om zo te zeggen ln het wild ontstaan, helemaal los van de geves tigde kerken in 8alland. Die toonden tot nu toe ook nauwelijks interesse voor de nieuwe gemeente. Alleen een gereformeerde kerkeraad heeft eens een lid van de BAS uitgenodigd om te komen vertellen over opzet en bedoe lingen van de onderneming. Vieringen De BA8 had niets waarop ze institu tioneel kon terugvallen. Dat leverde vervolgens een moeilijk, maar uiterst Deze ruboek rs uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gencht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adressoren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 059 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 te'ei 13006 Postgfo 66 00 00 Bank Ned Cred<eibam> Rekenmgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/OORDRECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam lei 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115568 (redactie) tol 115700 (uitsluitend voor advertenties) WestWaah 4 Rotterdam REGIO OEN MAAG1EIDEN Postbus 101 2501 cc Den Haag iel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST NEDERLAND (u<tsiuitend administratie) Postbus 3 6000 AA Zwolle te» 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwoiie Abonnementsprijzen: Per maand f 15 90 Por kwartaal f 47,70 Per h4Jt taar f 95 40 Per taar I 188,60 Aqvtrutntittar>tvtn op aanvraag ir«e adressen boven) Opgave 1am*eber<nten 9-19 30 van murdag t'm vridag Op zondag van 18- 20 uur te«et 020-913456 Opgave rmru-advenenhes ie» 320 936868 ot sctv4tek|k aan Mm.-Adv afdeling postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswiz.g.ngen u.tsimiend scir.fteii|k aan onze Amsterdamse adressen Beernlnk (3) Als we er van moeten uitgaan, dat de mentaliteit van de ln het CDA aanwe zige anti-revolutionairen overwegend door de heer J. van Rooijen zou wor den vertolkt is het zaak om de waar schuwing van mr. Beernlnk dubbel ter harte te nemen. En kan het CDA beter niet doorgaan. Voor mensen met een inslag als genoemde schrij ver staat de deur naar de PvdA wa genwijd open en valt er niet veel meer vooraf te sleutelen. Trouwens, de CHU-ers die bij de „afbraak onder Beernink" de CHU verlieten wisten, toen deze groep niet van de „rode vloed" gediend was, hun weg naar het linkerkamp best te vinden. Laat ons er maar liever van uitgaan, dat figu ren als Schakel meer het beeld van de AR-partners zullen vertonen, en dat het mogelijk zal blijken een CDA te vormen dat zich niet bij voorbaat als uitsluitend PvdA-regeringspartner gaat opstellen. Doordraaien (2) Nu weer 60 miljoen komkommers doorgedraaid. Wat een aanklacht. Moet dat zo doorgaan? Is er nu nie mand die dat kan tegenhouden. Wij, gelovigen, willen allemaal wel een dag in een conservenfabriek werken als het gaat om groenten en fruit die doorgedraaid moeten worden, te hel pen inblikken, zodat de duizenden die verhongeren, ons teveel, kunnen eten en blijven leven. Wij willen dit gratis doen, opdat mensen kunnen blijven leven en niet verhongeren. Wij voelen er ons niet te goed voor, wij willen helpen omdat die nood ten hemel schreit en die aanklacht niet langer te verdragen is. Al zou mijn rug breken, maar het moet, voedsel mag niet doorgedraaid worden, vroe ger niet en nu niet en nooit niet? Onze Schepper wordt er diep door beledigd en onze medemens wordt er door ver moord. Rosendaal F. Vos Zr. Boeren (5) De reacties van de schrijvers van de ingezonden stukken betreffende dit onderwerp stellen mij wel teleur. Ze zetten zich nogal emotioneel af tegen de wijze waarop ds. Hans Bouma dit onderwerp behandelt. Vooral de heer Henk Graaskamp uit Vorden doet dit op een arrogant toontje, alsof ds Bou ma een emotionele schreeuwer zon der verstand is. Lexmond Deze wijze van reageren lijkt mij er op gericht de aandacht van de proble men van de Intensieve veehouderij af J. van Dieren te leiden. Schiedam J. Groenenberg f boeiend leerproces op. „Ik vond het in het begin allemaal erg onduidelijk en onveilig", bekent een deelnemer. „De vieringen waren rommelig, haast chaotisch. Wat de vorm betreft hiel den ze het midden tussen een teach- in, een crèche, een misviering en een vormingscursus. Iedereen was erg onzeker. Veel Inspi ratie ging er niet van uit." De verlei ding was toen groot om nu maar een „vakman" voor de troep te zetten en een liturgie van elders te lenen. Dat is gelukkig niet gebeurd. Telkens werd herhaald: „Laten we geduld hebben. Al doende zullen we vast, met vallen en opstaan, nieuwe vormen en woro- den vinden." En zowaar, dat gebeur de. Na driekwart jaar is tijdens enke le volksvergaderingen de balans op gemaakt. De meesten bleken toen toch behoefte te hebben aan meer structuur, vast terugkerende elemen ten, en geen eindeloze praattoestan den. Sindsdien zijn de vieringen een motiverend onderdeel van het groepsleven geworden. Een dienst duurt niet langer dan een uur. De deelnemers zitten in een gro te kring. Elke viering wordt voorbe reid door een telkens wisselende groep. De meeste diensten zijn opgebouwd rond een bepaald thema. Terugkeren de elementen zijn het zingen van lie deren (uit de bundel van de r.-k. werk groep voor volkstaalliturgie, die ieder zich heeft aangeschaft), teksten, schriftlezing, uitleg, tekenen van hoop (in elke dienst spontane vertel lingen over hoopvolle gebeurtenissen uit de grote en kleine wereld), brood en wijn, verhalen, gebeden, acties en geïmproviseerde bijdragen. De kinde ren doen soms mee in de hele dienst, meestal alleen bij het tweede gedeel te met brood en wijn. Het eerste deel van de viering gebeurt door de kinde ren apart met verhaal en spel, die daarna ln de grote kring gepresen teerd worden. :.''A i>B Geen vrijgestelden BAS heeft geen vaste voorgangers of vrijgestelden: voorgaan, dlakonaat en pastoraat zijn taken van allen. De vieringen en volksvergaderingen staan tot nu toe beperkt open voor niet-BAS'ers. Wie zich wil komen oriënteren is welkom, maar sightsee- ers worden geweerd. Pasen 1979 vierde de BAS in de vorm van een pesachmaaltijd. De vieringen worden eenmaal ln de maand gehouden. Even is overwogen dit vaker te gaan doen. Maar de voor bereiding van een viering vergt tel kens veel tijd. Een dienst elke week zou een te grote opgave en misschien ook te veel van het goede worden, vooral ook omdat men er niet over peinst deze diensten uit te besteden aan een beroepsvoorganger. Vaak hoort men als bezwaar tegen „die elitaire basisgroepen" dat ze ac tieve en kritische mensen onttrekt aan het traditionele parochie- en ge- raeenteleven. In feite blijkt de BAS geen mensen van de gevestigde ker ken te hebben afgesnoept. Rond 90 procent van de BAS-mensen had al ver voor de BAS tot stand kwam, afscheid genomen van het traditione le kerkelijke leven. Ze wéren dus al weg. De overige 10 procent kan men ook nu nog wel Incidenteel tegenko men in het gewone kerkewerk. Een ander veel gehoord bezwaar is, dat basisgroepen clubjes gelijkgezin den zouden omvatten. De ervaring in de BAS is daarentegen dat het (ook daar) een heel karwei is elkaar te verstaan en vast te houden. Het ver schil met de gevestige kerken ls dat die een paar keuzen niet willen ma ken, die de BAS wel maakt. Voor de rest zijn de mensen ln een basisgroep net zo onberekenbaar en ingewikkeld als ln de kerken of politieke partijen. Van koekoek-eenzang geen sprake. Eimert Pruim is part-time stafmede werker publikaties bi] Kerk en We reld in Driebergen en redactiesecre taris van maandblad Voorlopig. Een voorbeeld van het verticale: de hervormde kerk in Breda. door dr. C. Rijnsdorp Die (gewezen)beeldhouwer is Frank de Miranda, nu 66 jaar oud. Op 29 juni promoveerde hij aan de r.k. universiteit te Nijmegen tot doctor in de godgeleerdheid. Onze krant van 2 juli informeerde de lezers reeds over deze merkwaardige promotie. Merkwaardig vanwege zijn vorming als beeldhou wer, in het kunstklimaat van architect K.P.C. de Bazel (1869 - 1923), graficus Samuel Jessurun de Mesquita (1868-1944) en beeldhouwer Joseph Mendes da Costa (1863-1949). In de tweede plaats merkwaardig vanwege zijn belangstelling voor theologie. Scholten (3) Als Jood kiest hij zijn vertrekpunt natuurlijk in het Oude Testament. Zijn pas verschenen boek Hemel op Aarde (uitg. Miranda bv, Wassenaar, 143 blz. 19.50) dankt zijn ontstaan aan het lezen in bijbelkringen. Het werk behandelt de schepping, Abra ham, Mozes en het boek Jesaja aan de hand van één bepaald leidmotief, namelijk het „zien". Dat is niet ver wonderlijk. Bouwen en beeldhouwen spelen zich af in de ruimte. Gebou wen en sculpturen richten zich op het oog. Het zijn concrete kunsten en wie uit die sfeer voortkomt ervaart en denkt in eerste aanleg concreet. Dit blijkt ook duidelijk uit het proef schrift, dat tot titel heeft Het heilige en de mens (zelfde uitgeverij, 136 blz., 25,~).Deze dissertatie is een studie over een eeuwenoud dilemma in de godsdienst, namelijk de verhouding tussen het religieuze en het priester lijke. Met het religieuze bedoelt de schrijver een persoonlijke verbon denheid met het Goddelijke, de laat ste en hoogste werkelijkheid. Dit gaat voor de meeste mensen te hoog. De gelovigen hebben doorgaans be hoefte aan een tussenpersoon, name lijk de priester. Onderscheid Aan de hand van een aantal oudtes tamentische teksten (in vertaling van Martin Buber) geeft De Miranda het onderscheid aan tussen het religieuze en het priesterlijke. Ook in deze stu die staat het zien centraal. Men kan ln alle richtingen om zich heen kij ken; dit leidt tot het begrip „horizon- taliteit". Het omhoog schouwen leidt tot verticaliteit. In de bouwkundige vormgeving van bepaalde gebeds plaatsen, zoals moskee, synagoge, ka thedraal, ls dit verschil terug te vin den. In de moskee richten voorganger en gelovigen zich op de naar Mekka gewende achterwand. Hier voert de auteur het begrip „frontallteit" in. De mens stelt zich present tegenover een breed frontaalvlak. Anders dan bij de kathedralen ls er geen onderscheid zichtbaar tussen aardse en hemelse Onze anti-Israél specialist CDA-Ka- merlid J. N. Scholten «telt dat ook de Nederlandse regering moet overgaan tot het uitnodigen van hoge vertegen woordigers van de PLO. Omdat naar de mening van de heer Scholten, de PLO niet meer een moordenaarsben de zou zijn. Als specialist ten aanzien van het Midden-Oosten moet de heer Scholten toch beter weten. Het zou een lange terreur-lijst worden als alle recente akties. door de PLO uitge voerd. hier vermeld zouden worden. De heer Scholten laat geen gelegen heid voorbijgaan om zijn eenzijdig standpunt ten opzichte van het Pa lestijnse vraagstuk aan het Neder landse volk bekend te maken. Hjj moet ook eens vertellen dat er sinds kort zes Palestijnse majoors zijn die een pasje hebben waarmee ze legi tiem met wapens het Unifil-gebied binnen kunnen komen. Een bewijs van de goede betrekkingen tussen Unlfll en de PLO. Wanneer de Pales tijnse majoors de road-block passe ren. hebben de Unifil-soldaten niet de bevoegdheid hen zelfs maar te laten stoppen. In feite kunnen ze al pende lend smokkelen wat ze willen. Het vak van een VN-soldaat is vol van tegenstrijdigheden. Het is hierom met zo vreemd dat minister Mosje Dajan de uitspraak deed dat Israël gewoon doorgaat met zijn bombarde menten in Libanon om die moorde naarsbende (PLO) het zwijgen op te De frontalitelt van de klaagmuur in Jeruzalem: aardse en hemelse heiligheid zijn innig Cappele aan den IJssel G. de Leeuw verbonden. heiligheid; beide zijn in het horizon tale innig verbonden. De genoemde frontallteit is volgens De Miranda een kenmerk van het religieuze. Hij herkent deze frontall teit in de' oematuur van het gebergte Sinaï. Het volk Israël kwam diep in een dal te staan voor een brede en steile bergwand. Hier vond de open baring aan Israël plaats. Hier ook was Mozes bij het brandende braambos door Gode geroepen geweest. De klaagmuur in Jeruzalem vertoonde tot 1967 diezelfde frontaliteit, zegt de schrijver. Daarna is het vier meter brede straatje waaraan de muur stond, uitgebreid tot een ruim en diep plein, waardoor het effect van fronta liteit teloor ging. Ark In synagogen wordt de frontaliteit geschaad door de centrale positie die de heilige ark inneemt. De gothische kathedralen zijn totaal op verticali teit ingesteld; ze suggereren een niet te overbruggen afstand tussen boven en onder. Hier wordt de priester als bemiddelaar onmisbaar en het heili ge wordt concreet en aanschouwelijk gemaakt in het altaar. Mozes vertegenwoordigt het heilige en religieuze; A&ron, duidelijk de mindere van Mozes, het priesterlijke. Als Mozes maar niet van de berg terugkomt, roept het volk om een zichtbaar godsbeeld. Met het gouden kalf ontspoort het priesterlijke in af goderij. Maar ook zonder dit exces blijft er tussen het religieuze (in de zin die De Miranda eraan geeft) en het priesterlijke een spanningsver houding bestaan. De auteur schrijft verder over dé joodse godsdienstfilosoof Martin Bu ber, met wie hij in Jeruzalem contact heeft gehad. Naar aanleiding van paus Johannes XXin, bij uitstek een priesterlijke figuur, houdt de schrij ver zich bezig met de r.k. kerk. Deze heeft een sterke, afgesloten, priester lijke structuur ontwikkeld, welke be slotenheid echter door de warme menselijkheid en openheid van paus Johannes in principe is opengebro ken. Hij heeft daarmee de weg gewe zen naar een soort harmonie tussen beide elementen. Bij bovenstaande weergave heb ik geprofiteerd van „Wetenschappelijk Nieuws" No. 40 van de Katholieke Universiteit in Nijmegen. Oorkonde Nieuwtestamentisch gezien is met de hemelvaart van Christus het priester schap van het oude Israël, en daar mee een specifieke priesterstand in de kerk. opgeheven. De klassieke oor konde daarvan vinden we in de emi nent belangrijke brief aan de He breeën. Dit valt bij De Miranda volle dig buiten de lijst. De protestant wijst een priesterkerk principieel af. Ook zullen velen moeite hebben met het begrip „het religieuze". Dit neemt echter niet weg, dat de gedachtenwe- reld van De Miranda, al is die naar mijn indruk nog niet helemaal uitge kristalliseerd. voor theologen en niet- theologen belangrijk kan zijn. Zijn instelling op het concrete biedt een heilzaam tegenwicht voor een over trokken spiritualisme. En de echt heid, de authenticiteit van de open baring op Sinaï is mij na de lectuur van beide boeken duidelijker dan ooit voor ogen komen te staan. Het is of je het meemaakt. DE SCHADUWEN ZIJN HET LANDSCHAP VERDWENEN (r 't Was zo'n geduchte zomerdag geweest, zoals we die dit jaar maarlE weinig gehad hebben. In het begin|g van de avond ging ik nog even een Dl eindje om, op de fiets. Het landsch ademde de avondvrede. Toch voel Je al gauw weer een soort inspectei En dat dreef mij naar onze 1 plaatselijke beek. Op kleine afstan 1 stroomt die langs ons dorp. Vroege voor de kanalisering of het recht J trekken, was de beek een romantis 3 gegeven. Je kon er langs wandelen onder de bomen. Maar toen zijn de 1 bulldozers gekomen, in het zog vai^ de ruilverkaveling en die hebben ei allemaal korte rakken van gemaak J: De aardigheid is er bijna af. Verder is een kleine stuw aangebracht en is dan nog iets. Ik schrok echter vai het vuil in de beek. Het leek een so< meelachtig zaagsel dat zich op verschillende plekken vasthechtte 1 aan waterplanten die hun kop bov<5 de waterspiegel uitstaken. En 1 daartussen een dood dier. Jan van overkant vertelde mij later dat het allemaal nog veel erger geweest war Voor mij was het erg genoeg. Even later was er een uitzending over de immense olievervuiling in de oceaa1 Is het iets van onze tijd? In 1938 1 verscheen „Vervlogen jaren" van Frans Erens (1857-1935). Hij schrijfT daarin over het landschap van z'n jeugd. „In die tijden waren de landerijen nog omgeven door hi heggen van ahornhout, dat op beuken gelijkt, omdat men ervan overtuigd was, dat de veldvruchtei daardoor beter beschermd waren, stammen en knotten van deze hegi. waren dikwijls hoog en er waren er bij, die wel een paar honderd jaar telden. Daar in die gaten woonden uilen en in de takken zaten nesten van merels. Nu zijn de scheidingen overal aangeduid door prikkeldrai De schaduwen zijn uit het landsc verdwenen, de winden hebben er spel en de vogels hebben geen plaal meer om te wonen". VOORBUGANGEI Beroepingswerk NED. HERV. KERK C Bedankt voor Surhuizum (toez.):l G. J. Goverts te Nieuw Vennep. Afscheid op 12 augustus van App scha: H. Faas, ber. te Eist (cl. Nijn gen); van Oud-Loosdrecht: W. H. Jong, ber. te Vlaardingen; van Sli Pancras: L. A. Nagtegaal, ber. te D drecht; van Hoorn; mevr. ds. G. van Wijk, ber. te Alblasserdam (de gem.); op 16 aug. van Aalst: J. C. v Loo, ber. te Sint-Maartensd (Tholen). Intrede te Harlingen: M. de Heer Okkenbroek. GEREF. KERKEN Afscheid van Katwijk aan Zee: van Halsema, ber. te Amsterdam-J termeer/Osdorp; van Baarn: W. J. v de Kerk, ber. te Appingedam, dienst van de part. synode van G ningen voor de evangelisatie-arb in de classis Appingedam; van Ha trecht en Bergambacht: J. O. Kor weg, ber. te Haarlem-Noord; v Varsseveld: J. H. Nawijn, ber. te Bi schoten-Spakenburg. Intrede te Leeuwarden-West: P. Hu man uit Rijnsburg; te Sneek: Z. I demakers uit Emmen, fulltime leri godsdienstonderwijs aan de c scholengem.; te Drachten: R. Rei man uit Dokkum; te Groningi Noordoost: D. A. Vanhaelen uit Oo en West-8ouburg; te Hoogeveen: Ijkema uit Almelo. GEREF. KERKEN (VRUG.) Afscheid van Hoogeveen: H. Moste ber. te Spakenburg-Noord. Intrde te Den Bosch: S. Braaksn voorheen zendingspred. te Curiti (Brazilië) CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Veenendaal: D. Blesi jr. ber. te Hillegom; op 10 aug. v Lutten: M. den Bleker, ber. te Snee GEREF. GEMEENTEN Intrede op 15 aug. te Hoofddorp: A. Zijderveld uit Middelbu BAPT. GEMEENTEN Intrede Te Tweede Exloërmond: Mijland te Stavoren. Zuidelijk Afrika: wat doen i eraan binnen de kerken? Werk- j ontmoetingsdag voor wie binnen j kerken iets doet of wil gaan doen ai de Zuidelijk Afrika problematid van Kairos en het secretariaat va ontwikkelingssamenwerking van j gereformeerde kerken m.m.v. Da* de Beer, ds. J. Drost. ds. Adog Ruud Hopster en Harm Lamben zaterdag 1 september 10.15-15.30 u« Corderius-college, Amersfoort. Inf. I aanm. tel. 033-43244. Vrouwen in de derde wereld 1 wij, kadercursus van de werkgroj VKW (vrouw, kerk, tweederde 4 reld), 21 augustus, 4, 11 en 25 septej ber, steeds van 10-15 uur. Eindhof Opg. en inl. tel. 030-710614. Een reformatorische visie op tenschapsfilosofie, voor studenM sprekers prof. dr. J. D. DengerinkJ S. Griffimen en prof. dr. Ir. E. Schut man, 16-18 augustus, De Keyenbd Renkum. Opg. en inf. eL 03465-609(

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2