Leger des Heils moet in wereldraad blijven Chr. gereformeerden: nog niet te veel predikanten 1 Ster van roomse theologie rijst en daalt Uit brieven van lezers Trouw Adviesgroep stelt voor: China publiceert herziene bijbel Bisschoppen eisen herstel vrijheden VANDAAG V VOORBUGANGERS P Honderd jaar Thomas-studie w< Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De adviesgroep oecumene van het Leger des Heils in Nederland is tot de conclusie gekomen, dat het Leger ondanks bezwaren en kritiek moet blijven deelnemen in de wereldraad van kerken en in de Nederlandse raad van kerken. De groep zegt dit ln een rapport van 25 punten, dat zij heeft uitgebracht aan de territoriaal leider van het Le ger des Heils ln Nederland, commis sioner C. A. Verwaal. In september gaat commissioner Verwaal naar Ca nada. Daar zal in Toronto een inter nationaal beraad van de leiders van het Leger des Heils plaatsvinden met als voornaamse punt van bespreking de plaatsbepaling in de oecumene. Oelljk bekend heeft de Internationale leider van het Leger des Heils, gene raal Arnold Brown, eind vorig jaar het lidmaatschap van het Leger van Pialrovit de wereldraad van kerken opge- schort. De druppel die de emmer deed overlopen, was de steun, die de wereldraad geeft aan het patriottisch front van Zimbabwe. Na de conferen tie van Toronto zal definitief beslist worden of het Leger zich terugtrekt uit de wereldraad of niet ner Verwaal een adviesgroep in. die representatief was voor de verschei denheid van denken onder de Neder landse heilssoldaten. Deze groep (met als rapporteur Jan Filius) zegt, dat er wel zeer zwaarwegende redenen moe ten zijn voor het Leger des Heils om te ontbreken ln de gemeenschap van 293 kerken, die samen 400 van de 411 miljoen protestanten en oosters or thodoxen verenigen. Die zwaarwe gende redenen heeft de adviesgroep ondanks kritische kanttekeningen niet gevonden. De groep stemt de critici wel toe, dat („zeker y Met het oog hierop stelde commlsslo- wat de wereldraad betreft, en volgens sommigen ook de raad van kerken in Nederland") gesproken kan worden van een riskante politisering van het evangelie. Daardoor wordt de indruk gewekt, aldus de groep, dat het heil eerder afhankelijk is van poli tieke structuren dan van de verlossin- Deze rubnek »s uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en met voor open brieven, gedichten, oproepen ol reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het net plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas met corresponde ren Boeven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 AW Amsterdam Bi) pubkkatie worden naam en woonplaats van de schrijver Vellekoop (2) „Een dienstweigeraar mag geen on derscheid maken tussen bevrijdend en onderdrukkend geweld; dat is on zin. beter gezegd brutaliteit", aldus 21e heer van der Ooes (4 augustus). -Een simpele vraag kan misschien ver helderend werken: is het geweld dat onze verzetsstrijders ln 1940-45 heb- -ben gebruikt te vergelijken met het geweld van Hitler c.s. of (meer recent) is het geweld van het Sandlnlstlsch Bevrijdingsfront niet tets anders dan dat van Bomoza en zijn Nationale O arde? Nog enkele mededelingen ter opheldering. De bezwaren, die Kees "Vellekoop tegen de militaire dienst beeft, zijn indertijd door de Commis sie van ondersoek en door de minister van defensie echte gewetensbezwa ren genoemd, die evenwel binnen het kader van de toen vigerende wetge ving niet konden worden erkend. Met als gevolg: geen vervangende dienst, maar gevangenisstraf. In „de prang" ln Scheve ningen, waar Kees Jonge wetsovertreders (geen dienst weigeraars) ontmoette, die min of meer hulpeloos voor hun rechters moesten verschijnen, is het plan ge rijpt om advocaat te worden. Het opkweken van dienstweigeraars, zoals de heer van der Ooes sugge reert, speelde geen enkele roL Zijn schrijven <c.q. schrijverij) loopt over Delft E. Vellekoop wserin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmgs Directeur ing O Postma HOOfOKANTOOR PostDui 859 1000 AW Amslwdam W 020-913456 leiea >3006 Poêtyro 66 00 00 Ban* Ned C'etMbanh Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeeniegire Amsrerasm XI1000 REGIO ROTTE ROAM/OORORE CHT Po»ibui 948 3000 AX Rone»dam lel 010-1 >5588 labonoememen enöeftygmg) Iei0l0-115f lel li5700(w< e) Roeerdem REGO 0€N HAAG'LEIOEN Poetög» 101 250i CC Oen Haag lel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Maag REGO NOORO/OOST-NEOERLANO (uitsluitend adrrwvsfratie) PoeiDw* 3 8000 AA Zede ie' 05200-17030 Melkmarkt 56 Z»o*e Abonnementsprijzen Per maand 15 .90 Per k«ra/taai 47,70 Per half war t 96.40 Opgave »emweöer<f*en Ml» ven maardag t'n» «t^dag Op zondag van IS- 20 uw te* 020-913456 020-936666 o« Kri»ihek|ii aan Mee-Adv itoewig pottOus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen j'fskiee« aan onze Amsterdamse adressen Zeist Andijk Gijzeling gen vernieuwing van de mens door Jezus Christus. Anderzijds meent de adviesgroep, dat de kerk en dus ook het Leger des Heils geroepen kan zijn de stem te verheffen tegen situaties in de sa menleving. die een belemmering zijn voor het aanvaarden van het evange lie of onnodige nood veroorzaken. De vraag is echter, of dit spreken „poli tiek" genoemd moet worden. De adviesgroep blijft overigens on veranderd van mening dat het niet de taak van de kerk, en dus ook niet van het Leger des Heils is, haar leden bepaalde politieke opvattingen of keuzen op te dringen als zijnde „meer in overeenstemming met het evange lie". Tegen een dergelijke trend in de oecumene moet het Leger zich blij ven verzetten. Het Leger des Heils is op zichzelf net zo'n wereldwijde beweging als de wereldraad. Vooral in Afrika kan men tot in de meest afgelegen dorpjes actieve en enthousiaste korpsen vinden, zoals deze heilssoldaten in Ghana. Vellekoop (3) Met ontsteltenis, verbijstering en er gernis lees ik de brief van de heer Van der Ooes. De onderscheiding tussen onderdrukkend en bevrijdend geweld valt in de gehele wereld dagelijks te constateren. We hoeven daarbij al leen maar aan Zuid-Afrika en Nicara gua te denken. En onze eigen illegali teit ln de veertiger jaren. Hoe kan Iemand zo'n zonneklare realiteit dan onzin of brutaliteit noemen? Als Kees door de schrijver nooit bij een anti- abortusbetoging gesignaleerd is en hll hem nooit daartegen heeft horen fulmineren. Is dat een bewijs dat hij moorden goedkeurt? Dit te suggere ren, noem ik onzin, beter gezegd een brutaliteit. Wie niet met de heer Van der Ooes in de pas loopt, heeft hij blijkbaar het recht te discrimineren en over diens geweten te oordelen. Ik dacht dat een dergelijk oordeel geen enkel mens. maar alleen God toe komt En Kees heeft ook het volste recht, zoals iedere Nederlander te gaan studeren, wat hij wil. Toen ik dit in twijfel ging trekken, kon ik mijn ogen nauwelijks geloven. Ongeloof lijk. dat er ln ons land nog (of: al?) zo gedacht wordt G. J. Uitman Ondoordacht acht de adviesgroep niet bewijsbaar, evenmin als dit het geval is met de zogenaamde Russische invloed op de wereldraad. van verdachtmakingen. Ook wat hij poneert ten aanzien van de studie en de financiering daarvan is bezijden de waarheid. Jammer toch dat er vaak ln de „brieven van lezers" zo veel kreten, gespeend van elke be wijsvoering. worden geuit, zo slecht wordt geargumenteerd en zo onbarm hartig wordt geoordeeld zonder fei tenkennis. Het is moeilijk serieus te antwoorden op nlet-serieuze brieven, die wel serieus bedoeld zijn, maar ik meen dat je, als vader, je zoon niet openlijk Iaat bekladden zonder weer woord. Ala de heer Van der Goes oprecht ln de feiten Is geïnteresseerd, dan ben ik graag bereid hem thuis te ontvangen. Misschien bestaan er nog meer kwalijke vermoedens, die kun nen worden ontzenuwd. De steun aan het patriottisch front was volgens de adviesgroep een te snelle en ondoordachte politieke keu ze. Zonder dat de groep de ondersteu ning van geweld door de wereldraad met zoveel woorden afwijst, zegt het advies wel, dat de eerste taak van de kerk verzoening behoort te zijn en dat de wereldraad ln dit opzicht her haaldelijk te kort schiet. Het verwijt dat de wereldraad com munistisch (marxistisch) beïnvloed zou zijn, kan de adviesgroep niet overnemen. Wel herkent zij in bepaal de uitingen en handelingen van de wereldraad de invloed van hen die in met name Latijns-Amerikaanse situ aties als christen en soms ook als kerk kiezen voor een marxistisch-so- cialistische maatschappijstructuur. Maar dat deze dominerend zou zijn Evangelisatie Wel snijdt volgens de groep de kritiek hout, dat de wereldraad onvoldoende evangelisatorisch elan heeft. De groep zou van de wereldraad graag willen horen wat deze doet met de woorden van Paulus „Verkondig het evangelie; dring erop aan, gelegen of ongelegen!" Wat dat betreft is de groep niet gerust op de komende we reldraadconferentie over zending en evangelisatie (Australië. 1980). De groep vreest, dat het thema „Uw Ko ninkrijk kome" daar weer gezet zal worden in het overbekende verband van politieke, sociologische en ideolo gische situaties. Het Leger des Heils zal zich met anderen moeten vereni gen om ln dezen een duidelijk corrige rende stem te laten horen. De adviesgroep vindt, dat het Leger zich duidelijker moet laten horen in de wereldraad, waar nodig samen met anderen. Zij stelt daarom de in stelling voor, internationaal en natio naal. van werkgroepen oecumene binnen het Leger, die de oecumeni sche ontwikkeling moeten volgen, aan oecumenische conferenties deel nemen en standspuntbepalingen uit werken. Ook zou het Leger in de staf van de wereldraad vertegenwoordigd moeten zijn. Nederland Een en ander is, afgeleid, ook van toepassing op de oecumenische ver houdingen in Nederland. De uiteinde lijke besluiten van Toronto zullen mede dienen voor een gesprek met de Nederlandse raad van kerken over de wijze, waarop het Leger in de toe komst wil meedoen in de landelijke en plaatselijke oecumenische organen. PEKING Het persbureau Nieuw China heeft een nieuwe uitgave van de bijbel in het Chinees aangekon digd. De bestaande vertaling wordt momenteel herzien. Ook is er een geschiedenis van het christendom op komst. Godsdienst-wetenschappelijk onderzoek was verboden door de „bende van vier", maar is nu weer toegestaan, zo meldt het nieuwsa gentschap. Ook de koran is opnieuw vertaald en deskundigen bestuderen de geschiedenis van het boeddhisme. SALISBURY De raad van ker ken in Zimbabwe (Rhodesië) heeft alle politieke leiders met klem ver zocht te overleggen hoe de vrede in het land hersteld kan worden. Verzoe ning is het allerbelangrijkste, aldus de raad. BOGOTA Twee maanden na de arrestatie van de jezuieten Jorge Arango en Luis Alberto Restrepo hebben zij de steun van de Colombi aanse bisschoppen gekregen. De bis schoppen hebben een eerlijk proces geëist en zeggen, overtuigd te zijn van hun onschuld. De twee paters worden beschuldigd van medeplich tigheid aan de moord op oud-minister Pardo Buelvas. In Nicaragua: MANAGUA (AFP) De bisschoppen van Nicaragua hebben gepleit voor onmiddellijk herstel van de burgerlij ke vrijheden in Nicaragua. Zij vragen om herinvoering van de vrijheid van meningsuiting en ook om een versnel de procedure tegen de gevangen me destanders van het Somoza-regime. Ook de vrijheid van godsdienst wordt benadrukt nu de nieuwe regering de feestelijkheden voor de patroonheili ge van Nicaragua, Dominicus, verbo den heeft. „God kan niet worden bui tengesloten bij de opbouw van de nieuwe staat." menen de bisschop pen, die „nieuwe hoop", maar ook angst en verwarring zien. Volgens Sandinistische kringen zal de vrij heid van meningsuiting worden her steld, zodra de staat van beleg af loopt. Dat zou op 19 augustus ge beuren. In Nicaragua is ongeveer 90% van de bevolking rooms-katholiek; van de protestantse minderheid hebben de hernhütters de grootste aanhang. ONZE WERELD In een weekblad lees ik in verband met de indertijd door Amerika (lees: Nixon) ondernomen gigantische bombardementn op Cambodja: Kissinger was een pessimist. Hij ging uit van de stelling dat de Russen harder in hun politieke beslissingen waren dan wie dan ook en dat daarom nog harder moest worden opgetreden. Dit soort pessimisme is een gevaarlijke soort gebleken. Cambodja is vernietigd sindsdien en de chaos van Vietnam nog steeds niet ten einde. Is het alternatief: optimisme? Wie het laatste nummer van de Novib-uitgave „Onze Wereld" ter hand neemt zal dit moeilijk kunnen bevestigen. Enkele koppen spreken duidelijke taal. Corruptie in Indonesië, Mackintosh en de verhuizing van de confectie-industrie (naar Tunesië en Portugal, daar zijn de lonen ongeveer een kwart van wat hier aan arbeiders uitgekeerd wordt en bovendien ontvangt deze confectie-gigant grote sommen aan steun van de overheid). Strijd in Iran is nog lang niet ten einde. In de bevrijde gebieden van Eritrea wachten tienduizend vluchtelingen op de bevrijding van hun land, Liberia: Demonstratie ln bloed gesmoord. Nicaragua is nog maar net van z'n „weldoener" bevrijd. Na de kindermoorden in Centraal-Afrika, wordt nu melding gemaakt van het „op hoog bevel om het leven brengen" van protesterende middelbare scholieren in Marokko. Iedereen weet dat deze berichten meestal staan voor een veelvoud aan ellende, geweld en terreur. Kissinger was pessimist. Gebleken is: een eenzijdige pessimist. Hij zag, zoals velen, het kwaad alleen bij de communisten. Hij was niet blind, wel bedrijfsblind. Ook dat kan een mens tot pessimist maken. Een gevaarlijk soort pessimisme, dat agressief maakt. Ik denk dat er geen goed soort pessimisme is en dat alleen, ondanks de koppen van „Onze Wereld", de hoop van het geloof ons in leven kan houden. Va Dl za m; jai dii ko m< Van een onzer redacteuren APELDOORN De theologische hogeschool van de christe lijke gereformeerde kerken heelt deze zomer twaalf nieuwe studenten vla het admissle-examen toegelaten tot de studie. Zo'n groot aantal Is nog niet eerder in de geschiedenis van de Apeldoomse hogeschool voorgekomen. Toch schrijft ds. J. H. Velema, dat men nog niet bang hoeft te zijn, dat er straks geen plaats meer zal zijn voor afgestudeerden. In Apeldoorn kent men de gewoonte, dat het curatorium met leder, die zich aanmeldt voor de studie om dominee in de christelijke gereformeerde ker ken te worden, een gesprek heeft. Het curatorium neemt dan een zo eerlijk en objectief mogelijke beslissing over toelating. Ds. Velema schrijft, dat bij deze selectie het aantal vacatures nooit een rol gespeeld heeft of spelen mag. Ieder geval wordt op zichzelf beoordeeld en er worden geen studen ten aangenomen naar behoefte. Er zijn op het ogenblik 42 reële predi kantenvacatures in de christelijke ge reformeerde kerken. Verder zijn er vijftien predikanten boven de 60, wier plaats dus binnen afzienbare tijd ook beschikbaar komt. Met de twaalf nieuw toegelatenen meegerekend zijn er 36 studenten, die zich voorbe reiden op het predikantschap in de christelijke gereformeerde kerken. Over een predikanten-overschot hoeft men zich daarom volgens ds. Velema geen zorgen te maken. De theologische hogeschool in Apel doorn staat overigens ook open voor mensen die theologie willen studeren zonder de bedoeling om christelijk gereformeerd predikant te worden. Onder deze zg. „studenten naar arti kel 16" zijn meisjes (voor wie het predikantschap ln de chr. geref. ker ken niet open staat) en anderen, die b.v. een loopbaan in het onderwijs nastreven, en ook studenten uit de Nederlands gereformeerde kerken, die geen eigen wetenschappelijke op leiding hebben en daarom hun aan staande predikanten adviseren in Apeldoorn te studeren. Zo zijn er naast de genoemde 36 nog 35 artikel- 16-studenten. Verbouwing nog voor de schooldag klaar te krijgen. Deze noodzakelijke vergroting van het gebouw Wilhelminapark 4, waar mee een bedrag van twee miljoen gemoeid is, werd mogelijk dankzij de. gedeeltelijke subsidiëring van de ho-' geschool door het rijk. De officiële ingebruikneming van het vernieuwde gebouw zal op 14 september zijn, ge lijk met de rectoraatsoverdracht. Prof. dr. B. J. Oosterhoff neemt dan het rectoraat over van prof. dr. W. van 't Spijker. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Elkerzee-Scharendijke r (toez.): J. B. Duk te Hoogezand c.a. Aangenomen naar Anjum: R. Reitse- ma, kand. aldaar; naar Vriezenveen (evangelisatie): A. Egas, kand. te Nieuwerbrug. Bedankt voor Stolwijk: P. Kolijn te Krimpen a.d. IJssel (buitengew. wijk- gem); voor Vlaardingen (toez.): F. J. T. van Boven te Gorinchem. BAPT. GEMEENTEN Aangenomen naar Groningen-Zuid: P. van der Werf te Apeldoorn. Di he Op zaterdag 1 september wordt de Jubileum jaarlijkse schooldag gehouden. Over het thema „geroepen heiligen" zullen ds. B. de Romph en ds. J. C. L. Starre- veld spreken, 's Middags zal prof. dr. W. H. Velema iets vertellen over zijn werk. Dit gebeuren, waaraan zangko ren uit Amersfoort en Hilversum meewerken, heeft het karakter van een Jaarlijkse kerkelijke familiedag. Sandor Palotay Deze maand wordt alles op alles gezet om de verbouwing van de hogeschool Volgend jaar is het zestig jaar gele den, dat de eerste schooldag in Apel doorn werd gehouden. Dat was een jaar nadat het gebouw aan het Wil helminapark was geopend. (Voordien was de theologische school in Den Haag en Rijswijk gevestigd.) Er moet nog in ieder geval één christelijke gereformeerde broeder zijn, die de schooldagen vanaf 1920 heeft bijge woond, niet één uitgezonderd. Sandor Palotay, de Hongaarse ker kleider die in 1977 gedaan kreeg, dat Billy Graham naar Hongarije kon ko men voor enkele evangelisatiebijeen komsten, is zondag overleden aan een nierziekte. HIJ werd 51 jaar. Palotay was secretaris en vanaf 1969 voorzit ter van de raad van vrije kerken in Hongarije. In deze raad werken de kleinere (niet-lutherse en niet-her- vormde) protestantse kerken van Hongarije samen, zoals baptisten, methodisten en adventisten. Autoloze zondag (5) Het lijkt erop dat het maar droevig gesteld ls in 8teenwijk. moeten ze daar twaalf kilometer rijden om de gemeenschap der heiligen te ervaren? Ik geloof dat het meer een samen komst van gelijkgestemde zielen. Maar dat is nog geen gemeenschap der heiligen. Misschien is het wel goed een autoloze zondag, om wat dichterbij de gemeenschap der heili gen te zoeken. Jac. Bakker Uit Trouw van 31 juli nam ik kennis van de opvatting van de vakmensen Van der Poeg en Meeuwisse dat er in de nazorg voor gegijzelden door des kundigen het gevaar schuilt dat deze slachtoffers psychische stoornissen worden „aangepraat". In 1942 be hoorde ik tot degenen die in de kam pen te Haaren en 8lnt Michielsgestel door de Duitsers werden gegijzeld Een aantal van deze „gijzelaars" werd. zoals bekend mag worden ver ondersteld. omgebracht. Het laat zich verstaan dat ln deze kampen onder hoge spanning werd geleefd. Na de vrijlating, veelal gepaard, gaande met het opleggen van een wekelijkse meldingsplicht, waa er uiteraard van een deskundige opvang geen sprake. Deze bleef beperkt tot de sfeer van het gezin en het werk. Het zou wel licht Interessant zijn om eens na te gaan hoe bet deze gijzelaars in hun verdere leven is vergaan. Mijn indruk ls dat het merendeel van ons slechts weinig blijvend nadeel heeft onder vonden. Wat mij persoonlijk betreft heb lk geconstateerd dat Ut tijdens de recente gijzelingen last had van grote nervositeit. mr. J. D. ie Grand door Pleter van der Ven Honderd jaar geleden vaar digde de toenmalige paus Leo XIH een encycliek uit om de priesteropleidingen nieuw le ven in te blazen. Dit pauselijk schrijven van augustus 1879, naar zijn beginwoorden „Ae- terni Patris" geheten, riep op tot een nieuwe studie van Thomas van Aquino, een der tiende eeuwse filosoof, theo loog, priester uit de orde der predikheren. Met Thomas bereikte de zogenaamde „scholastiek" haar hoogtepunt. Tij dens zijn leven werd hij door de ker kelijke autoriteiten nogal eens van onzuiverheid in de leer beticht, maar spoedig ls hij geworden tot de meest invloedrijk theoloog die de kerk ven Rome ooit heeft gekend. De studie van Thomas leidde in de negentiende eeuw een kwijnend bestaan: een vroom rationalisme en inteUectuele luiheid waren eerder kenmerken van de rooms-kathoileke theologie van die dagen dan de veelzijdigheid en diepzinnige ernst van Thomas. De aanprijzing van Thomas was hon derd jaar geleden dan ook een duide lijke vernieuwingsbeweging, die op verzet stuitte, onder meer van de kant van jezuieten en franciskanen, die meenden dat ze zelf wel leta be ters hadden. Een vernieuwingsbewe ging ook in die zin dat Thomas niet als laatste woord moest gelden, maar als voorbeeld van een denken dat de traditie en de eigen Ujd bij elkaar brengt Een van de meest tastbare gevolgen Paus Leo XIII van „Aeteml Patris" was een nieuwe Thomas-uitgave, de „Leonina". Verstarring Het nieuwe elan dat in de roomska- tholieke seminaries broodnodig was, kwam maar ten dele. Leo XIII werd veel te oud en zijn opvolger, Pius X, raakte betrokken in het kamp dat alle vermeende nieuwlichterijen van de zogenaamde „modernisten" be streed. Van alle docenten werd de „antl-modemisten-eed" geëist, een gebruik dat lk mij uit de Jaren zestig nog wel herinner. Een en ander werkte eerder verstar ring in de hand dan vernieuwing en geestelijke vrijmoedigheid. Maar tus sen de twee wereldoorlogen was ook een bloeiperiode van het „neo-tho- misme". Daarin werd, aanvankelijk onder invloed van de Belgische Je zuïet J. Maréchal. het denken van Kant en Hegel bij Thomas gebracht. Rondom 1960 gebeurde hetzelfde met de filosofische stromingen van feno menologie en existentialisme, maar toen verkeerde het neothomlsme al in zijn nadagen. Het aparte probleem van de verhou ding tussen filosofie en theologie blijft hier bulten beschouwing. Hoe wel Thomas zich grondig met de stu die van de evangeliën had bezig ge houden. raakte in de laatscholastiek de bijbelstudie op de achtergrond en viel alle nadruk op speculatie en spitsvondigheid. „Hoeveel engelen kunnen er op de punt van een naald?" Pas in deze eeuw kwam daar een duidelijke ommekeer in. Zo rept het conciliedecreet over de priester opleiding („Optatam totius") nog wel van „de heilsgeheimen doorlichten met behulp van de speculatie met Thomas als leermeester", maar de bijbel geldt uitdrukkelijk als de „ziel van de theologie." Marx Niet alleen de nadruk op de bijbel, maar ook de sociale wetenschappen hebben in de roomskatholieke ambtsopleiding de moraal en dogma tiek en de daarbij gebruikte specula tieve methoden teruggedrongen. Aanvankelijk werd vooral de psycho logie en aanverwante vakken als on misbaar voor de „zielzorg" gezien. In de laatste Jaren is een politieke theo logie sterk in opkomst. Bijbel, ge schiedenis, kerken en theologieën worden geanalyseerd op hun maat schappelijke betekenis. In deze ana lyse wordt meer steun gezocht bij Marx dan bij Thomas. Het is overigens niet zo dat de roomse kerk pas nu de politiek ontdekt heeft. Ook Thomas heeft over staat, recht en samenleving nagedacht en eerder deze eeuw tot op de huidige dag zijn er in de Romana allerhande staats- Thomas van Aquino en rechtstheorieën ontwikkeld, vaak ter bevestiging van bestaande model len: Mussolini, Salazar, christende mocratie. Overigens was politiek benul wel een van de laatste dingen waarmee een roomse seminarist destijds werd toe gerust Waarheid Ik heb enige oorzaken geschetst van het verbleken van de ster van Tho mas, die twintig jaar geleden nog overdadig schitterde. Een belangrij ke reden, maar die ook weer een ken tering zou kunnen inluiden, lijkt me nog de volgende. De klassieke semi naries in Nederland zijn verdwenen, behalve in Rolduc. Die instituten wa ren haarden van apologie en indoctri natie. Thomas werd niet alleen bestu deerd omdat hij zo'n gaaf voorbeeld van een serieuze denker is. maar om dat zijn woorden als de te aanvaar den waarheid golden. Na de opheffing van de seminaries is aan de theologische hogescholen een studentenbevolking en ten dele ook een docentencorps gekomen, dat veel losser staat ten opzichte van de room se kerk en van geen geïndoctrineer gediend is. Het verschijnsel doet zich nu voor, onder meer in Amsterdam en Tilburg, dat studenten zich onbelast en onbevangen aan Thomas wagen. In die zin zal ook voor andere histori sche voorbeelden uit de hoofdstroom van het christelijk denken (bijv. de wijsgebeerte der wetsidee) de belang stelling weer kunnen groeien. Curatele Een open vraag blijft dan nog hoe in het streven naar studieduurverkor ting de prioriteiten moeten liggen. En weer een andere vraag is hoelang de Nederlandse samenleving royaal wil betalen voor onderwijsinstellingen met een personeelsstatuut dat uit de tijd is. Dogmatisch zijn deze rk-in- stellingen immers aardig gedeconfes- sionaliseerd, maar hun personeelsbe leid staat nog onder curatele van bis schoppen die op hun beurt Vatikaan- se druk ondergaan. Vrijheid van onderwijs is een mooi ding en laat zich nog best verenigen met staatssubsidie; maar in de Ne derlandse verhoudingen stelt die sub sidie wel enige eisen aan het juridisch verantwoordelijke bestuur. Daar komt weinig van terecht als zo'n be stuur feitelijk ondergeschikt is aan een macht die vanwege geloof of kerkordening aan geen aardse con trole of verantwoording onderworpen zou zijn. Deze situatie veranderen eist mis schien nog eens honderd jaar; maar dat ware in de eeuwigheid als tweeën- hall uur, een stormachtige ontwikke ling dus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2