Veel gereformeerden worden buitenkerkelijk Onderzoek naar christelijke liga Carter als vertegenwoordiger van de nieuwe zuiverheid Hoe warm het was en hoe fijn Trouw VANDAAG VOORBIJGA Resten kapel teruggevonden Priester vermoord in El Salvador Bijbelsmokkelaars in Praag gepakt DINSDAG 7 AUGUSTUS 1979 KERK TROUW/KWARTET Van een onzer redacteuren AMSTERDAM De daling van het ledental van de gereformeerde kerken was in 1978 bijna vier maal zo groot als in 1977. De voornaamste reden, waarom het aantal gereformeerden afneemt, is dat een elk jaar groeiend Getal deze kerk verlaat om zich bij een andere geloofsgemeenschap aan te sluiten of (officieel) buitenkerkelijk te worden. standigheden op Urk voor, waardoor In dat jaar 1238 mensen op dit voormalige eiland de gereformeerde kerk verlieten en christelijk gereformeerd werden. Dezen hebben we. om een vergelijkbaar beeld te krijgen, buiten beschouwing gelaten. Evemzo hebben we voor 1978 afgetrokken de 1968 gereformeer den van de classis België, die als gevolg van de kerkfusie in dat land overgingen naar de verenigde protestantse kerk daar. De netto-daling van 1763 blijft de grootste, die de gereformeerde kerken hebben geleden sinds 1944. het jaar van de Vrijmaking. Vanaf dat Jaar steeg het aantal gereformeerden in een periode van dertig Jaar van 626.642 naar 879.838. Om vervolgens in vijf jaar weer af te nemen tot 871.209. In feite is de daling natuurlijk groter. Want wij moeten ook rekening houden met de bevolkingsgroei. In 1978 groeide de Neder landse bevolking als geheel met 0,63 procent. Dat betekent, dat er om gelijke tred te hou den aan het eind van 1978 ook ruim 5500 Bit ls de nadere conclusie, die getrokken rhoet worden uit het cijfermateriaal van het verleden week verschenen Jaarboek 1979 van de gereformeerde kerken. Onze conclusie in Trouw van 2 augustus: ..Ledental geref. ker ken nu minder gedaald'' berustte op een rekenfout Het tegendeel is waar. \tanaf 1974 daalt het zielental van de gerefor- nfeerde kerken. Per 1 Januari van dat Jaar waren er nog 879.838 gereformeerden. Sinds- c(ien was het Jaarlijks netto ledenverlies als volgt: 1974 - 1071 1975 - 944 1976 - 2418 <- 1180) 1977 - 465 1078 - S731 <- 1763 Reëler beeld Bij twee Jaren hebben we getallen tussen haken geplaatst, die een reëler beeld geven. Iii 1976 deden zich namelijk bijzondere om- gereformeerden meer hadden moeten zijn dan aan het begin van dat jaar. In werkelijk heid waren er dus bijna 1800 minder. Feitelijk bedraagt de achteruitgang van het aantal gereformeerden ln 1978 dus 7300. Geboorte-overschot Waar zit hem dat in? Daarin krijgen we enig inzicht door de gespecificeerde ledenstatis tieken, die het synodebureau ook elk jaar publiceert. De statistiek over 1978 is nog niet klaar, zodat we de statistiek over 1977 nemen. Daaruit blijkt, dat het geboorte-overschot bij de gereformeerden nog altijd boven het lan delijke gemiddelde ligt. Onder "geboorte overschot" (een afschuwelijke term overi gens» verstaat men het verschil tussen het aantal kinderen dat geboren is en het aantal overlijdensgevallen (aangenomen dat er meer kinderen geboren zijn). Het geboorte-overschot bedraagt in Neder land momenteel 4,5 per duizend per jaar. BIJ het gereformeerde cijfermateriaal, dat we ter beschikking hebben, moeten we eigenlijk van "doop-overschot" spreken, want de sta tistiek laat niet zien. hoeveel kindertjes in gereformeerde gezinnen geboren zijn. Alleen hoeveel er van hen gedoopt werden. Maar ook met deze beperking komen we dan toch nog tot een geboorte-overschot bij de gerefor meerden in ivrïvan 5,5 per duizend per jaar. Dit geboorte-overschot was in vroeger jaren overigens veel groter. De gereformeerden na deren elk jaar dichter het algemene bevol kingsgemiddelde. Ex-gereformeerden Maar de achteruitgang van het ledental wordt veroorzaakt door het toenemend aan tal. dat de kerken verlaat. Tegenover 3621 mensen, die in 1977 tot de gereformeerde kerken toetraden, stonden er 8491, die ex- gereformeerd werden. Van hen werden er 1775 hervormd en 183 rooms-katholiek. Aangenomen kan worden, dat dit in de meeste gevallen in verband met huwelijk was. Verder gingen er in 1977 meer dan duizend weg, van wie de nieuwe keus verraadt, dat ze om de een of andere reden teleurgesteld waren in de gereformeerde kerken: zo werden er 437 christelijk gereformeerd, 296 gingen naar pinkstergroepen, 293 werden vrijge* maakt-gereformeerd en 125 baptist. Maar het grootste aantal (2562) ging uit de gereformeerde kerken weg zonder zich bij een andere kerk aan te sluiten. En in werkelijkheid ls het aantal gerefor meerden, dat in dat ene jaar 1977 buitenker kelijk werd, nog aanzienlijk groter. Want in datzelfde jaar waren er ook nog eens 2410 kerkleden, die bij verhuizing van de ene plaats naar de andere zich in hun nieuwe woonplaats niet opnieuw lieten inschrijven ln de gereformeerde kerk. Er is reden om aan te nemen, dat het grootste deel van hen ook onkerkelijk is geworden. Het verdwijnen uit het kerkelijk gezicht bij gelegenheid van een verhuizing ls een ver schijnsel. dat al jarenlang bestaat. In 1977 werden 42.441 leden afgeboekt wegens ver trek naar een andere plaats, van wie er 40.031 zich later weer elders aanmeldden. Globaal kan men zeggen, dat van de doopleden (zij die nog geen belijdenis hebben gedaan) een op de 13 afnokt bij verhuizing. Bij de belij dende leden is dat een op de 28. Dit kan een aanwijzing zijn van de omvang van de feite lijke randkerkelijkheid onder de kerkleden. Gezien de sterkere achteruitgang in 1978 zullen deze cijfers inmiddels hoger geworden zijn. - Een ontdekking Va In het Amazone-gebied van Brazilië n- heeft onlangs een archeologe, nl. Roldao Pires Bradao ontdekt dat erkil nog drie piramiden in dat gebied qv aanwezig zijn. Ze schijnen, zoluidt e veronderstelling, nog door Europeanen gebouwd te zijn maar °P zijn sinds onheuglijke tijden door de ke natuur overwoekerd. Men kon ze daijm; de Nieuwe leden Om volledig te zijn nog een specificatie van de 3721 mensen, die in 1977 toetraden tot de gereformeerde kerken. Onder hen waren 1940 hervormd, 571 buitenkerkelijk, 304 rooms- katholiek. 276 vrij gemaakt-gereformeerd en 236 christelijk-gereformeerd. ge DU va» De in ai) pa 7lei door Hennie Serfontein JOHANNESBURG De methodistenkerk in Zuid-Alrika gaat een onderzoek instellen naar de activiteiten van een van haar predikanten, Fred Shaw. Hij is de stichter en leider van de aartsconservatieve Christelijke Liga van Zuid-Alrika. Om het onderzoek hadden predikan ten van de districtssynode Noord- Transvaal gevraagd aan de nationale president van de methodistenkerk, Donald Veysie. Zij vroegen hem een commissie van onderzoek in te stel- len. Dat kan een eerste stap zijn tot verwijdering van dominee Shaw uit de kerk. Het verzoek was al gedaan voor het Elsevier-lntervlew met Eschel Rhoodie. Daar in zei Rhoodie, dat de liga financieel gesteund wordt uit de beruchte geheime fondsen van de .Zuldafrikaanse regering, en dat Shaw een geregeld inkomen van de staat geniet Volgens Rhoodie zou de liga sinds maart vorig Jaar met toestemming van minister Botha (toen nog defen sie) 229.364 rand ontvangen hebben. Verder zou elke maand 13.200 rand betaald worden aan een zekere mijn heer Bernard als salaris. (De rand heeft een waarde van ruim een rijks daalder). Shaw ontkende ln alle toon- aarden en noemde Rhoodie „een wanhopige kat die ln het nauw gedre- Ven ia". Overloper Shaw achtte het niet onmogelijk, dat Rhoodie zou zijn overgelopen naar waarin opgenomen: Oe Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tammmga Directeur mg O Posima HOOFDKANTOOR PositKjs 859 1000 AW Amsterdam lel 020 913456 te»e« 13006 Poslgi'o 66 00 00 fijrh Ned Credietbanti Rektnmqr' 23 00 12 574 Gemeenreg-ro Amsterdsm xitooo REGIO ROTTERDAM/OORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115568 ifbonnementen •n bezorging» •01010-115568 (redadw) te< 115700 <u4shelend voor advertenties) Westtxaak 4 Rotterdam REGIO OEN MAAGO.EIOEN Postbus tOI 2501 CC Oen Haag ie» 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD OOST NEDERLANO (uitsluitend administratie» Postbus 3 8000 AA Zwoiie y tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwc"e Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal 47.70 Pw nan iaat f 95 40 Per jaar f 188.60 Adverwnaerane ven op aanvraag Teie«or>scfw abonnementenoodracbten (Zie adressen boven' Opgave lam.vebescheen 9-19 30 van maardag I'm vi jdag Op zondag van 16- 20 uur le*H 020-913456 Opgave m.m advertenties tel 320 936868 of JcfmfTeM aan Mm-A* atoekng postbus 433 -1000 AK AMSTEROAM Adreswvg'ngen - tvmtend scnriëe'i|fc aan onze Amsterdamse adressen „de andere kant", namelijk naar „de linkspolitieke richting ln het christe lijk geloof, die de Christelijke Liga nu juist precies bestrijdt." De Christelijke Liga is speciaal opge richt om de wereldraad van kerken te bekampen. Op Initiatief van de liga kwam vorig Jaar in Londen een „in ternationaal netwerk van belijdende christenen" tot stand. Volgens Shaw hebben de eerste publikaties over de geheime fondsen van de Liga, in april in het Engelse dagblad The Guardi an. alleen maar tot gevolg gehad, dat het ledental van de liga in Engeland verdubbeld is: van vierduizend tot achtduizend. Volgens 8haw beseffen steeds meer mensen in Engeland „de groeiende invloed van de wereldraad van ker ken en van de Zuldafrikaanse raad van kerken van het antichristelijk marxisme". De liga is niet van plan, zo zei hij, nog langer tijd en geld aan lasterpraatjes te verspillen, die beter gebruikt kunnen worden voor de gro te strijd van het christendom. Hij riep alle christenen op, de liga niet langer te bekladden en daarmee het marxis me ln de kaart te spelen, en vroeg om samenwerking „in het belang van het blijven bestaan van het chris tendom". In Zuid-Afrika kreeg John Mattison, een correspondent van de Sunday Express, enkele maanden geleden veertien dagen gevangenisstraf om dat hij voor de rechtbank weigerde de bron bekend t* maken van zijn infor matie over Shaw en de Christelijke Liga. Hij had ook geschreven, dat zij geld kregen van het ministerie van voorlichting. Intussen zet Shaw zijn oorlog tegen de Zuidafrikaanse raad van kerken voort. Vorige week kreeg hij de gele genheid om voor de tv uit te pakken. Shaw zei, dat zijn liga zich grote zorgen maakte, dat de Zuidafrikaan se raak van kerken met hulp van buitenlands geld burgerlijke onge hoorzaamheid propageert. Volgens hem wil de raad van kerken de huidi ge Zuldafrikaanse regering vervan gen door een marxistische. Paus Johannes Paulus heeft in zijn zomerresidentie in Castelgandolfo 150 druggebruikers ontvangen en met hen de mis gevierd. Zij zitten in een opvangcentrum voor verslaafden, dat pater Mario Picchi op poten heeft gezet. De paus laakte in een toespraakje de moderne maatschappij, die de zwaksten en gevoeligsten brengt tot funeste en tragische misstappen zoals het gebruik van drugs. „Het wetenschappelijk rationalisme en de wet van produktie en consumptie ontnemen de mens elke Vorm van transcendentie," zei hij. Van een onzer redacteuren DEN HAAG „Samen beleid ma ken" was vorig Jaar het devies voor hervormde diakenen in het hele land. De generale diakonale raad (GDR) had een groot Inspraak-proces opge zet om „van onderaf" tot een nieuw beleidsplan te komen. Dat pian is er inderdaad gekomen. „Teken van leven" heet het stuk. dat in november „met dankbaarheid en waardering" door de synode aan vaard werd. Met dat stuk zullen veel mensen best wat kunnen doen, niet alleen diake nen maar iedereen, die mee wil doen in de „diakonia", het dienstbetoon van de christelijke gemeente. Er staan zinnige dingen in over de plaats van de diaken in de samenleving, over de rol van het werelddiakonaat ln de gemeente, over hoe gewone ge meenteleden diakonaal actief kun nen zijn, over fondsvorming en hoe je diakonaal geld het best kan beleggen en nog veel meer. Maar waarom het nodig was, dat de stafleden P.A.C. Douwes en H. Jan sen van de GDR nog eens een boekje hebben geschreven over de totstand koming van „Teken van leven" ont gaat ons een beetje. Het zal best een enthousiaste boel zijn geweest op al die diakenen verga deringen ln het hele land, zoiets waar- bij-je-helemaal-warm-wordt-van- binnen-dat-dat-nog-kan-ln-deze-tijd (de ondertitel van het boekje luidt dan ook: „Hoe het in de kerk ook kan toegaan", waarbij het woordje ook stellig op verhoogde toon moet wor den uitgesproken), en die het meege maakt hebben, vinden het dan altijd fijn, het allemaal nog eens op te schrijven en na te lezen, maar buiten staanders wordt het te machtig als zelfs een verslag van een der bijeen komsten (het was op zaterdag) het kopje heeft gekregen „Een sabbat in het nieuwe Jeruzalem". „Samen beleid maken" is een boekje geworden van 164 bladzijden (waar van de helft het eigenlijke „Teken van leven" en de rest hoe het tot stand kwam, welke papers men erbij gebruikte en zo) en kost nu dan ook 17,90. Het is een uitgave van Boe kencentrum ln Den Haag. (Een tip voor wie alleen geïnteres seerd is in de tekst van het plan „Teken van leven": het plan is voor zes gulden los te krijgen bij de GDR, Maliesingel 26, Utrecht.) ook alleen vanuit de lucht ontdekke( en nu bestaan er plannen om er over land naar op zoek te gaan. Een schijnbaar neutraal bericht. Alleen voor archeologen en piramide-liefhebbers van belang. Niet velen zullen er wakker van liggen. Toch trof het bericht mij. Toen ik mij afvrceg waarom, kwam op zoiets als: een klein teken van hoop. We hebben wel eens de gedachte dat zo langzamerhand allei Ve al ontdekt en uitgedacht is. Onze va werkelijkheid krijgt daardoor iets mi stijfs, iets van een bijna benauwende W1 massiviteit. Wie komt er met iets nieuws? Roldao kwam met iets nieuws. Het haalde de wereldpers. D Het was er wel, maar we waren er onkundig van. Zo is 't trouwens met alles. Maar wel een teken van hoop. y( Onze werkelijkheid heeft openingen. Er zijn uitwegen. Er zijn mogelijkheden waarvan we nu nog P geen weet hebben maar die eens aan het licht zullen komen. Mijn gedachten springen wel eens van 't Dl een op het ander en dat zal er wel de eei reden van zijn dat me nu ineens die de woorden te binnen schieten: Midden he onder u staat Hij die gij niet kent. HiJ(we de grote mogelijkheid, de uitweg uit we onze problemen is onder ons wi aanwezig. We gaan meestal aan Hem va voorbij, we kennen Hem nauwelijks, te» Maar ineens ontdekken we Hem. En j ge dan gaat het werkelijke leven verder. >t Beroepingswerk NED. HERV. KERK ÏW Beroepen te Giessendam-Nederhai d< dinxveld: D. van Vliet te Papen drecht; te Elburg: E. Bouman UIr Heerde. d' Aangenomen naar Ridderkerk: E. F at Vergunst te Middelharnis; naabi Nieuwleusen (evangelisatie): J. 11°' Heikamp, hulppred. te Driedorp. et GEREF. GEMEENTEN jj Beroepen te Franklin Lakes (V8): Ad Vergunst te Veen. GEREF. GEM. IN NED. d Bedankt voor Terneuzen: F. Mallas- te Rhenen. Ds. W. Kranendonk In de leeftijd van 78 jaar is in h4 ziekenhuis te Leerdam overleden W. Kranendonk. Hij was van 1946 t- zijn emeritaat in 1966 hervormd pn dikant, achtereenvolgens ln Ocht< Hagestein, Driesum en WestbroelJ Ds. Kranendonk, die pas op latt leeftijd dominee werd, was eerst wa! terbouwkundige. De begrafenis donderdag in Leerbroek. 1 BUITENLAND door J. W. Schutte Nordholt Het ls een boeiend schouwspel deze laatste weken ln Amerika, maar ook wel een beetje triest, dat gezamenlijk te hoop lopen van zovelen, van links en rechts, tegen de president van het land. Het is misschien wel begrijpelijk dat het gebeurt; een eerste verklarende factor is al de behoefte aan opwindtng, dfe er bestaat, en die het beste bevredigd lijkt te worden door de technische en bureaucratische narigheden van onze tijd tot persoonlijke drama's te herleiden. waardig. En natuurlijk, hij kon niet anders dan daarbij ook tekort schie ten. Hij kon bij voorbeeld niet overal gelijkelijk actief zijn, en waar hij het KW6tSb33T niet was werd hij al gauw beschul digd van huichelarij. sommige doeleinden elk middel hei ligen." Een tweede factor is daarbij de nood zaak om een zondebok te vinden zo-' dra er iets mis gaat. Dat is een hebbe lijkheid zo oud als de wereld zelf. En wie is daar geschikter voor dan de leider van het land. die wel een soort koning is. en machtiger dan de mees te koningen, maar zonder aanspraak te kunnen maken op dynastieke loya liteit. zonder afstand en aureool Er zou over deze en dergelijke aspec ten van wat zo langzamerhand wel het proces-Carter begint te lijken, nog heel wat te zeggen zijn, want wij raken daarmee aan bepaalde wortels van onze westerse samenleving Maar ln dit korte krante-artikel wil ik zeker na het lange verhaal dat ik onlangs al aan Carter heb gewijd niet al te veel op de achtergrond Ingaan. Wat mij eigenlijk nog het meeste verbaast de laatste weken ls het gemak, ja de oppervlakkigheid, waarmee de hele meute van nieuws makers over het slachtoffer heen valt. Ik zag op ëën van dc Nederlandse actualiteitenrubrieken op de televisie een journalist, die een verhaal hield dat ik van zinsnede tot zinsnede haast kon herkennen, want het was samengesteld uit een aantal artikelen ln de dagen daarvoor ln de Interna tional Herald Tribune verschenen. Omdat ik die krant aandachtig lees hoorde ik niets nieuws. Het is een belangrijk element in het oordeel vormen, dat elkaar klakke loos napraten, her en der, en het is wel droevig dat zij die het nieuws kritisch zouden moeten begeleiden, de Journalisten, daar dikwijls zo mak kelijk aan mee doen. Het is bijna een wet: als de stroom eenmaal tegen is, zwelt hij aan tot een bandjir. ..Noth ing succeeds like success," zegt het beroemde spreekwoord, en omge keerd baart (alen steeds meer falen. Van kwaad tot erger gaat het dan. Maar die laatste uitdrukking wordt gemiddeld gebruikt in een moralisti sche context, die in het geval van Cartét helemaal niet past. De vergelijkingen met Nlxon zijn wel iswaar niet van de lucht, dezelfde vereenzaming zou optreden, dezelfde afweerhouding en verschansing ach ter de staf der getrouwen, hetzelfde gebrek aan werkelijk contact met het volk, en daar is wel iets van waar. Maar het moet toch alsjeblieft niet vergeten worden, dat de tegenstelling tussen deze twee presidenten heel wat groter is dan de overeenkomst. De eerste voerde een politiek van meedogenloos realisme, waarbij geen enkele scrupule hem belemmerde, terwijl de ander probeert om zich te houden aan bepaalde ln de Bijbel bepaalde maatstaven van zedelijk gedrag. Dat is toch wel een groot verschil. We moeten toch vaststellen dat Carter op een aantal punten heeft getoond een instelling te hebben die hemels breed afwijkt van alles wat tot nu toe in de Amerikaanse politiek te zien is geweest. Daar is in de eerste plaats zijn volstrekte openheid op het ge bied van de rassenproblemen. Van het begin af heeft hij begrepen hoe belangrijk zij zijn, niet alleen in Ame rika maar in de wereld. Hij hoefde daar niet langzaam van overtuigd te raken zoals indertijd Kennedy, hij was ook niet bang om partij te kiezen, zoals Eisenhower, of onverschillig zoals Nixon. Hij koos ook niet speci aal de zijde der zwarten, nee hij aan vaardde hen doodgewoon als mede burgers. Dat hij daarmee nog niet alle problemen oploste, zal hij zelf even goed weten als wie dan ook. maar men hoeft slechts de huidige situatie te vergelijken met die van 1960, om van 1940 niet te spreken, om te zien wat een geweldige stappen er door de Amerikanen zijn gedaan en hoe uit stekend Carter die lijn voortzet. Mensenrechten In de tweede plaats denk ik aan zijn 'politiek Inzake de mensenrechten Al weer. hij lost daarmee niet alle pro blemen op. maar dat hij de moed heeft gehad om zo n netelige kwestie centraal te stellen ls bewonderens- Want het grote probleem van de ethi sche politiek is dat ze altijd, hoe dan ook en overal te kort moet schieten. Dat geldt voor de politiek in het bij zonder, maar een christenmens weet dat dat in het hele leven geldt. Want ethiek is krachtens haar aard abso luut, maar politiek kan niet anders dan betrekkelijk zijn. Het is daar erg verleidelijk geweest en in de laatste decennia in Amerika ook veel aange hangen. om het realisme als de hoog ste politieke wijsheid uit te roepen. Om de uitslag als een minstens zo wezenlijke factor in alle handelen te beschouwen als het doel, ook ethisch! Dat was een uiterst nuttige correctie op zeer veel overspannen idealisme in de trant van Wilson. Wat zijn grote woorden waard als ze niet waar ge maakt kunnen worden? Politiek moet voor alles „credible", geloof waardig zijn. Maar het kon wel eens zijn dat de slinger van het politieke uurwerk in het Nixon-Kissinger tijdperk te ver is doorgeslagen naar de andere kant. Politiek kan toch niet alleen maar naakte belangenpolltiek zijn, zoals mensen ook niet alleen maar materie zijn. Het dilemma is heel goed onder woorden gebracht door Trumans mi nister van buitenlandse zaken Dean Acheson, die, wat er ook tégen hem gezegd is. een groot en creatief staats man was Hij verdedigde zijn realis me door te zeggen: „Ik moet opmer ken dat in de buitenlandse zaken alleen het doel de middelen kan heili gen; maar dat betekent nog niet dat het doel alle middelen heiligt, of dat De ethische politicus is altijd hyperk- wetsbaar, de beschuldigingen van hy pocrisie kan hij eenvoudig niet ontlo pen. Dat is wat er op het ogenblik met Carter aan de hand is. Hij heeft het hart op de rechte plaats, maar hij moet vuile handen maken. En zo raakt hij klem tussen de radicalen van links die compromis een smerig woord vinden, en de conservatieven van rechts die in de of liever hun materie geloven. Het mag dan daarbij zo zijn dat Car ter niet in staat is zijn visie, zijn hoge bedoeling, over te dragen op zijn volk. Dat is waarschijnlijk zijn we zenlijke zwakte, dat zijn visie hem opstuwt maar zijn redelijkheid hem neertrekt Hij is profeet en manager tegelijk en dat lukt niet. De manager heeft tot nu toe gedomineerd, daar om sprak hij niet aan. Omdat hij in bekering gelooft dat is zelfs een essentieel dogma van zijn belijdenis verandert hij nu tot profeet. Dat brengt, als het te ver gaat, weer nieu we risico's mee. Voorlopig ziet de poli tieke toekomst van de president er slecht uit. Maar Ik denk dat hij later, als de historici hem wat afstandelijker kun nen wegen, gezien zal worden als een president die weliswaar niet bereikte wat hij wilde, maar die toch een nieuw bewustzijn, een nieuwe zuiver heid representeerde, die zeer waarde vol was voor zijn land en voor de wereld. Dr. Schulte Nordholt is hoogleraar in de Noordamerikaanse geschiede nis en cultuur aan de rijksuniversi teit van Leiden. Kardinaal Köning In Wenen is bekend geworden,"flat d< r.-k. aartsbisschop van die-stad, kar dinaal König, aangeboden heeft, eer vluchtelingengezin uit' Zuidoost-Azii in zijn huis op te nemén. Het zal v; de grootte van het gezin afhangen, het in het ambtSpaleis van de aarl bisschop intrekt, of in zijn privé-w« ning. DEN BOSCH (ANP) Bij ontgravin gen in Den Bosch is zaterdag een middeleeuwse kapel teruggevonden. Het is de Sint Joriskapel, die vroeger gestaan moet hebben op de hoek van de Sint Jorisstraat-Keizersstraat. De vondst werd gedaan door drs. H. Janssen, archeoloog van de rijks dienst voor oudheidkundig bodemon derzoek. In de buurt worden rioleringswerken uitgevoerd. Archeoloog Janssen heeft in het verleden al meer middeleeuwse zaken ln 's-Hertogenbosch terugge vonden. SAN SALVADOR (UPD - Drie man nen hebben een priester doodgescho ten in zijn kerk in San Esteban Cata- rina, een dorpje in El Salvador. De daders verdwenen na eerst nog huri vuurwapens te hebben leeggeschoten op een transformatorhuis, waardoor het dorp zonder stroom kwam te zit ten. Wie voor de moord op de 49- jarige geestelijke verantwoordelijk zijn. is niet bekend. De gedachten gaan uit naar de para-militaire blan ke oorlogshond, die van drie soortge lijke aanslagen in de afgelopen maan den wordt verdacht PRAAG (AP) Drie Amerikaanse bijbelsmokkelaars zitten al twee maanden vast in een gevangenis bij Brno in Tsjechoslowakije. Het is nog niet bekend wanneer het proces te gen hen zal beginnen. De drie twee mannen en een vrouw werden op 3 Juni in Praag gearresteerd. Volgens hun kerk in Amerika hadden zij Tsje chische bijbels bij zich ter waarde van tweeduizend gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2