Regionale vergaderingen 'Samen op weg' Vijf nota's met een handvat Trouw Mi VANDAAG 4= De 'an ithese' speelt rol in discussie Chinezen bij religieus congres Verhouding kerk- in 30-jarige DDR Rol van de kerk in twee-derde wereld UIT DE KERKBLADEN Uitgaan van onderkant samenleving VOORBIJGANGERS Secretaris van Lutherse kerk in Ethiopië ontvoerd Duitse rk-kerk remt leketheologen -MAANDAG 6 AUGUSTUS 1979 TROUW/KWARTET 2 h DRIEBERGEN Op 18 augustus tullen de synodeleden van de hervormde kerk en van de gereformeerde kerken, over vijf regionale bijeenkomsten verdeeld, £ich ter voorbereiding op de gezamenlijke synodevergadering van ^1 en 12 oktober te Lunteren, van k gedachten wisselen over een aantal nota's, die op de oktobervergadering aan de orde zullen komen. De bedoeling daarvan Is, dat zij al of niet hun instemming kunnen betuigen met de richting, waarin de werkgroep „Kernen van belijden" bezig is zijn opdracht uit te voeren, die hij op de gemeenschappelijke synodevergadering van 1976 kreeg, nl. om de vragen over het kerk-zijn te bestuderen, die samenhangen met het samen-op-weg-gaan van gereformeerden en hervormden. Vragen en opmerkingen, die op de regionale bijeenkomsten gemaakt worden, zullen in de vergaderstukken voor oktober worden verwerkt. Voorts zullen de synodeleden al de gelegenheid hebben een oordeel te geven over de concept-richtlijnen voor de samenwerking op plaatselijk vlak en zullen ze een brief behandelen, die door een aantal nu federatief samenwerkende gemeenten aan de beide synoden is gericht. Daarin worden de knelpunten naar voren gebracht inzake het gezamenlijk financieel beleid en beheer van deze gemeenten. De rechtsongelijkheid tussen de kerkvoogdij van een hervormde gemeente enerzijds en van een gereformeerde kerkeraad anderzijds moet, zo vinden zij, verdwijnen. In hun brief sommeazij nog een aantal andere zaken op zoals de ongelijkheid, die bestaat ten aanzien van de honorering en de pensioenen van de predikanten, het verschil in ledenadministratie; het landelijk niet gemeenschappelijk optreden van diakonale en zendingsinstanties ten aanzien van deze gemeenten; de verschillen van opvatting over het ondertekenen van de belijdenisgeschriften bij het optreden van nieuwe ambtsdragers en problemen, die optreden bij het pastoraat rondom de aanvragen van de Heilige Doop (het belijdend lid moeten zijn van de doopouders) en het gewone pastoraat. De regionale bijeenkomsten duren tot tien uur 's morgens tot drie uur 's middags en worden gehouden in: Menorah-kerk, Drachten voor afgevaardigden uit Friesland, Groningen en Drente; Hervormd wijkgebouw, Van Vlotenlaan 85, Deventer voor afgevaardigden uit Gelderland, Overijssel en de Evangelisch Altreformierte Kirche" in Nledersachsen; Thomaskerk, Irenelaan, Utrecht voor afgevaardigden uit Utrecht, Noord-Holland en van de Waalse gemeenten; Hervormd Provinciaal Bureau, Tuinlaan 18, Schiedam voor de afgevaardigden uit Zuid-Holland; Centrum De Baai in Etten-Leur voor de afgevaardigden uit Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. DRIEBERGEN Een van de belangrijkste Stukken voor de voortzetting van het gesprek tussen her vormden en gereformeerden pp weg naar de eenheid is een document bestaande uit een vijftal nota's, waarover de sy nodeleden zich op de 18 au gustus te houden regionale bijeenkomsten zullen buigen. Dit stuk heeft een „handvat", dat de bespreking ervan ver gemakkelijkt en waarin de nota's zijn samengevat en de discussiepunten zijn aange geven. Over de nota „Uitdaging van de na bije toekomst" wordt ln die samen vatting gezegd: „Het blijkt hierbij verassend ge noeg dat de vragen van de toe komst veel te maken hebben met de vragen en antwoorden waarmee bei de kerken. Juist in hun controverse, in het verleden bezig zijn geweest. Die vragen en antwoorden betreffen voor een niet gering deel de verhouding tussen kerk en wereld. Het was een zichzelf emanciperende wereld (vgl. de secularisatie), die zowel de her vormden als de gereformeerden hun verschillende antwoorden (althans een voornaam deel daarvan) Ingaf. Het lijkt ons geboden, het verschijn sel van de secularisatie ook voor de toekomst zwaar te laten wegen. Juist als wij geloven, dat er in onze toe komstige maatschappij een door God vergaderde kerk zal zijn. Het valt natuurlijk niet te ontkennen, dat die secularisatie ook in de huidige con text verschillend wordt beoordeeld. Door sommigen wordt die positiever gewaard erd dan door anderen. De een ziet uit voor een kleiner worden de kerk e mogelijkheid om „kwalita tief" ste ker, op allerlei wijze in te der pluraliteit? Is pluraliteit niet no dig voor de kerk zelf en voor haar dienst aan de wereld? Het vraagstuk van de pluraliteit staat ook op de achtergrond van de bezinning op de buitengewone wijk- gemeente en de deelgemeente (zoals beschreven in de hervormde kerkor de). Gedacht moet daarbij ook wor den aan de discussie en besluiten van de synoden van de gereformeerde kerken. Maastricht (1977/78) en Zwol le (1978/79) over richting-gemeenten, nood- en huisgemeenten. Evenzeer doet zich de relatie voor tot vele los van de institutaire gemeenten wer kende zgn. basis- en kritische ge meenten. Ongetwijfeld heeft de gezamenlijke vergadering van synoden in 1976 be doeld aandacht te vragen voor de verscheidenheid, toen zij opdracht gaf bij de ecclesiologische vragen ook aandacht te geven aan „het ontstane netwerk van groepen gemeenteleden die hun aandacht speciaal richten op samelevings vraagstukken". Overzichtsfoto van de in '76 gehouden gemeenschappelijke vergadering van de hervormde en de gereformeerde synode. Grenzen werken op de wereldlijke samenle ving en Juist zo van Christus te getui gen. De ander benadrukt het aspect van de verdrukte en lijdende kerk, welke veel meer tegenover een „god deloze" wereld staat, die haar be dreigt of zelfs vervolgt. Beide gezichtspunten zouden wij willen vasthouden en ln samenhang willen zien met de strijd, die op het punt „verhouding tussen kerk en wereld" tussen de beide kerken gevoerd is. Antithese De tegenstelling tussen kerk en we reld de antithese is een leidend beginsel en vormprincipe geweest ln de gereformeerde kerken; scherp stonden hier tegenover elkaar: tweeërlei levensbeginsel, tweeërlei or ganisatorische vormgeving, tweeëlei „volk". De hervormde kerk stelde zich zonder het „tegenover" van het Evangelie ten aanzien van de volks gemeenschap te willen loslaten, veel minder scherp tegenover het volksge- fgjfa-- ldlij- heel op. ZIJ wilde zo de verwereli king van het volk Indammen en hét geheel kunnen blijven beïnvloeden; theocratische gedachtengangen had den hier, in meer of mindere zuivere vorm, hun invloed. Wij menen: de belde gezichtpunten sluiten elkaar niet uit; het éénwordend kerk-zijn flmfp rnl roept om nieuwe doordenkinng en 1U1 beantwoording van Juist deze vraag: hoe verbinden wij tegenstelling en solidariteit? recht komen. De kerk die ons voor ogen staat zal „kerk tegenover de wereld" zijn. Dat brengt met zich mee: belijndheid, identiteit, overtuig de inzet. Maar dit „tegenover" moet jüist zijn scherpste toespitsing vin den in solidariteit, openheid, harts tochtelijke liefde en echte inzet voor de wereld en zijn mensen. De kerk: zeer bewust anders, maar juist zo: de grote pleitbezorgster van een leven en vreugde zoekende mensheid. AMSTERDAM In China wordt spoedig de vrijlating verwacht van Kung Pin Mei. de bisschop van SJangh Onlangs is deze 75 Jaar geword n. maar sinds 1955 zit hij gevangen. Voortdurend blijken de be richten dat China zijn houding tegen over de goedsdiensten aan het veran deren is door nieuwe feiten bevestigd te worden. Zo zou er nu sprake zijn van de benoeming van een nieuwe waarin opgenomen: De Rotier dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam W-bautstraat 131 Amsterdam lel 020-913456 te'e* 13006 Po$tg-ro 66 00 00 Sana Ned Cred^rbana Reken.ngnr 23 0012 574 REGIO ROT7EROAM/OORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotlef dam iet 010-115568 (Abonnementen en Dezofgmg) lei OiO-i 15588 (redectie) lel 115700 (u< l) WestWaak 4 REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag let 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag .REGO NOORD OOST-NEDERLAND lu-tstortend adm*>slra<>e) Postbus 3 8000 AA Zwofle iet 05200-17030 MeHunartt 58 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand 15 90 Per kwartaal I 47.70 Per halt >aar I 95.40 Per iaar 188.60 Advtrttntietsritvtn op aanvraag Teteton.sche (be i Opga.e tamd«eber<nien 9-19 30 van maandag Vm vr>idag Op zondag kan 18- 20 uur te* 020-913458 020 936868 o» 1 aWekng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adresmtf.g.ngen u-tsHaiend schnftek,k aan onze Amsterdamse adressen bisschop voor Peking, een bisschop van de zogenaamde .nationale" kat holieke kerk. Deze kerk werd geformeerd ln 1957, nadat het de rooms-katholieke kerk praktisch onmogelijk was gemaakt enig contact met het buitenland (vooral met Rome) te onderhouden. Ten tijde van de culturele revolutie leek echter ook deze nationale kerk ln de woelingen ten onder te gaan. Rome heeft ten opzichte van de na tionale katholieke kerk van China wel eens van „schisma" gesproken, maar heeft toch nooit maatregelen genomen. Uit New York wordt bericht dat bij een wereldconferentie over gods dienst en vrede een Chinese delegatie verwacht wordt. Acht religieuze lei ders. boeddhisten, christenen en mos lims. zullen voor het eerst sinds het bestaan van de Volksrepubliek een dergelijke bijeenkomst bezoeken. De conferentie wordt gehouden in Princeton. In de Amerikaanse staat New Jersey, van 29 augustus tot 7 september; het thema is: „Gods dienst in de strijd voor wereldge meenschap". Meer dan 350 leiders van tien belangrijke wereldgodsdien sten zullen de vergadering bijwonen. Stclclt BERLIJN (ANP) Ter voorbereiding van de dertigste verjaardag van de DDR hebben ln Berlijn kerkelijke leiders uit Berlijn. Cottbus en Halle, een ontmoeting gehad met de staats secretaris voor godsdienstvragen. Hans Seigewasser, zo meldt het Oost- dultse partijblad „Neues Deutsch- land". Deze bijeenkomst diende om de balans op te maken van een „lang jarige medewerking (van de kerk) bij de opbouw van de DDR en de in standhouding van de vrede in de al gelopen dertig jaar", aldus het partij blad. De staatssecretaris herinnerde de" aanwezigen aan de nauwe contacten tussen de kerk en de DDR-regering, die „haar hoogtepunt vond in de ont moeting tussen Erich Honecker, voorzitter van de staatsraad van de DDR, en het bestuur van de evangeli sche kerk ln de DDR. op 6 maart 1978". HIJ prees zijn gesprekspartners voor hun „pioniersdaden", zonder welke de „grote, wegwijzende ge sprekken" niet mogelijk waren ge weest. De ontmoeting vond plaats op uitnodiging van staatssecretaris Sei gewasser. De bijeenkomst op 6 maart 1978 was de eerste in twintig jaar. Bisschop Albrecht 8choenherr van Berlijn ver klaarde toen dat de verhouding kerk staat goed genoemd kon worden ln de mate waarin de individuele christen wordt getolereerd. Wel vond de bis schop bij die gelegenheid aanleiding om aan te dringen op een volledige uitvoering van de besluiten Inzake mensenrechten van de conferentie van Helsinki. Daarom geven wij het volgende ln overweging (we citeren nog steeds uit het „handvat", red): Hervormden en gereformeerden zul len zich in hun samen op weg zijn moeten richten op een kerk-zijn, waarin beide gezichtspunten tot hun Ten aanzien van de „Pluraliteit" in de kerken wordt opgemerkt, dat dit een gegeven is, dat in de kerk van de toekomst een grote rol zal spelen. Aleer men de nadruk legt op spannin gen en conflicten zal men zich af moeten vragen of de pluraliteit (veel vormigheid, red.) niet eerst positiever zal moeten worden gewaardeerd, dan tot nu toe het geval is. Zal de kerk, zo wordt gesteld, dat wat op haar af komt wel kunnen beantwoorden zon- „De kerk als lichaam van Christus" en „De kerk in de reformatorische belijdenisgeschriften", zijn de ont werpen van de nota's HI en IV. In de laatste nota over „De beide kerken in verleden en heden" worden de ver schillende visies ontvouwd op het kerk-zijn en de kwestie van de gren zen van de kerk. Daarin wordt o.m. gezegd: „Hervorm den en gereformeerden zullen elkaar niet moeten vinden door het tegen elkaar wegschrappen van eenzijdig heden en wederzijdse bezwaren. Eer der moet gehoopt worden dat door een groeiende praktische samenwer king en de daarbij behorende brede bezinning, de in de eigen kerk beleef de vormen van kerk-zijn zullen wor den achterhaald en overwonnen. We moeten een nieuwe wijze van kerk- zijn vinden, aldus de nota, die beant woordt aan Schrift en belijden en die heilzaam zal zijn voor het leven van zowel de gezamenlijke kerk naar bin- ne als voor het missionair optreden van die kerk naar buiten: de dienst aan de Nederlandse samenleving." Vignet van „Samen op weg" Tot zover uit het „handvat". De nota „De uitdaging van de nabije toekomst" is geschreven door dr. H. W. de Knljff; de nota „Pluraliteit" door dr. J. M. Vlijm; de nota „De kerk als het lichaam van Christus" door prof. dr. A. Geense, dr. De Knijff en dr. L. G. Wagenaar; de noaa IV a „De kerk volgens de Nelderlandse geloofs belijdenis" door prof. dr. C. Graaf land, de nota IV b: „Anders gezegd" door prof. dr. G. P. Hartvelt; de nota V a: „Ecclesiologische overwegingen (over het kerk-zijn, red.) in de Ned. Herv. Kerk na 1945" door prof. Geen- se en de nota V b: „Samen kerk zijn in Nederland" door dr. H. B. Weijland. OEQ8TGEE8T Het Hendrik Kra mer Instituut, het instituut voor de opleiding van werkers in zending en werelddiakonaat in Oegstgeest, be gint dit najaar een cursus over het thema „de rol van kerken en christe nen ln de twee-derde wereld". De cur sus is bedoeld voor jonge leraren godsdienst en maatschappijleer. Ook mogen studenten van alle faculteiten er deel aan nemen. Het subthema van de cursus is de „De islam, een uitdaging voor kerken en christenen, daar en hier". Ds. Roel Pomp legt in het hervormde diakenenblad Diakonia uit wat de mensen van de basisbeweging gelo ven. Hieruit dit citaat. Het uitgaan van de onderkant van de samenleving als vertrekpunt voor het- kerk-zijn heeft te maken met een bepaalde opvatting die de basisbewe ging heeft over de plaats van Messi aanse groepen in de samenleving aan het begin van onze jaartelling rond de Middellandse Zee. Die Messiaanse groepen bestonden vooral uit mensen aan de basis van de toenmalige sa menleving. ZIJ begonnen te begrijpen wat de gekruisigde profeet Jezus van Nazareth gezien en bedoeld had. De teksten, die toen ln die groepen ont stonden (o.a. de evangeliën) bevatten veel religieuze opvattingen en gevoe lens die wij niet meer kunnen invoe len. Maar wat wij wel kunnen begrij pen is dat in en achter die religieuze inspiratie een bekommernis schuil gaat om brood en vrijheid. Vandaag zouden wij die samenleving van toen, waarin die Messiaanse groepen ont stonden. „revolutionair" noemen. Die groepen vormden een voorhoede van de nieuwe tijd in de steden van het Romeinse rijk. Wij noemen ze christe lijke gemeenten en hebben het over de vroeg-chrlstelijke kerk. Vanuit onze positie als gevestigde kerk kij ken wij naar die Messiaanse groepen, maar dan slaan we de plank mis. Ze waren geen kerk in onze betekenis en ze waren niet gevestigd zoals wij. Het ging om een beweging die alleen maar helemaal ingevoeld kan worden door mensen die onderliggen, niet door de meeste kerkmensen of leden van basisgroepen en kritische ge meenten, denk ik. Maar we kunnen wel voor die onderliggers kiezen, hun partijganger proberen te worden. Voor* die positie spreekt de basisbe weging zich uit. Als je dat doet, ga je ook allerlei theologische woorden herlezen. Je ontdekt dat het eigenlijk helemaal geen theologische woorden zijn. maar politieke woorden. We zeg gen ln de kerk en ln de taal van de kerk, dat Jezus onze plaatsbekleder Is. dat hij voor ons stierf. Vanuit de nieuwe lezing van de bijbel wil dat zeggen, dat hij daar gaat staan waar wij ook behoren te staan, bij de min sten der mensen, bij de verworpenen der aarde. Hij deed wat wij niet dur ven, niet kunnen. HIJ werd volstrekt solidair met de massa. Plaatsbekle- ding, plaatsvervanging is dus geen religieus woord, maar een politieke term. De basisbeweging wil daar ernst mee maken door vanuit onze Tekening van Rachel (vier Jaar) in „Voorlopig". situatie wegen te zoeken en keuzen te maken die haar ln de richting van die massa, die verworpenen brengt. Daarbij stelt ze zich op tegen de kerk. maar hoopt ze dat de kerk de weg naar het Messiaanse hart van de zaak terug zal vinden. Ze heeft zich tijde lijk losgekoppeld van de kerk, maar werkt samen met allerlei mensen van en in de kerken, die een zelfde ge richtheid blijken te hebben, maar door persoonlijke keuze of ruimere mogelijkheden vanuit de gevestigde kerken aan de zaak van de basis dienstbaar willen zijn. Uniform uit Ds. A. A. Spijkerboer zet in Kerk en Theologie de discussie voort, die hij dit voorjaar met ir. J. van der Graaf van de gereformeerde bond voerde ln Trouw: Wanneer het de bond ernst is met de verootmoediging, waartoe Van der Graaf oproept, dan geloof lk dat de bonders hun uniformen uit moeten trekken, hun geschut moeten verna gelen en al hun Installaties op moeten blozen om zich gewoon onder het hervormde rapaille te begeven. Want de reis naar Zuld-Afrika heeft aange toond dat het zijn van een „gerefor meerde bond ter verdediging en ver breiding van de waarheid in de Ne derlandse Hervormde Kerk" vol strekt niet garandeert dat je vanuit de Schrift en de belijdenis handelt; Integendeel, een officiële delegatie van de bond heeft bij die gelegenheid een scheve, tegen de 8chrijft en de belijdenis Ingaande, schaats gereden. De kwestie is dat de bond zijn preten ties niet waar maakt: hij heeft altijd het hoogste woord over de Reforma tie maar in feite verduistert hij met zo een reis het licht, dat Luther en Cal- vijn weer op de kandelaar hebben gezet. Verduister lk het licht, dat Lu ther en Calvijn weer op de kandelaar hebben gezet, dan nooit? Ja zeker, dat overkomt mij wel eens, maar ik ben dan ook geen lid van een bond „ter verdediging en verbreiding van de Waarheid in de Nederlandse Her vormde Kerk", want ik ben lid van de kerk, en dat is iets anders. Een bond is het werk van mensen, en de Neder landse Hervormde Kerk is het werk van God hier in de lage landen bij de zee. Ook de midden-orthodoxie be hoort bij die kerk, en daarom vind ik het niet dwaas om haar te vragen nog eens naar de Schrift te luisteren, om onze oude catechismus nog eens op zijn intenties te ondervragen en om datgene te zijn, waartoe ook zij geroe pen is, namelijk een levende, gerefor meerde kerk. Wanneer de bond zijn pretenties zou laten varen en zich daarom genoodzaakt zou zien zich zelf op te -heffen, zou het kunnen komen tot gen gemeenschappelijke bezinning in de hele Nederlandse Hervormde Kerk. Zendingsgebied David de Beer, geboren Zuidafrikaan, als secretaris van bisschop Colin Win ter in 1972 uitgewezen uit Namibië, werkt sinds 1976 ln Nederland als voorlichter over Namibië en speciaal de rol van de kerken. In Woord en Dienst maakt hij een balans op van drie jaar Nederland: Wat je eerst tegenkomt is de emotio nele band die Nederlanders met Het kind WAT WIJ GEHOORD HEBBEN Want gij hebt van Hem gehoord en zijt in hem onderricht naar de waarheid die in Jezus is dat geheel uw denken zich moet vernieuwen. (Efeziërs 4,20-24) Er bestaat een wijd verbreid misverstand ten aanzien van trouw aan „wat wij gehoord hebben". Voor b veel mensen betekent dit trouw aan de wijze waarop dit in het verleden is d gezegd en gestalte gegeven. Vaak ligt b dat verleden niet zo ver. Wat een eeuw geleden is beweerd heeft soms j: een gezag alsof het uit de eeuwigheid zelf komt. Maar dat is geen trouw aan k „wat wij gehoord hebben", maar lijkt v vaak meer op een traagheid van d geest; men weigert zelf na te denken E en wat erger ismen vergeet op die k manier werkelijk „wat wij gehoord hebben". Daarmee bedoelt Paulus de woorden van God en niet minder. c Werkelij ke vernieuwing vindt daarin 1 z'n uitgangspunt. Dat is beslissend voor de wijze waarop wij h vernieuwend hebben bezig te zijn in j de wereld. Sommigen verwijten dit soort kritisch nadenken en bezig zijn met „wat wij gehoord hebben" dat het z'n agenda laat bepalen door de wereld. Het omgekeerd is waar. Maatschappij-kritisch en bevrijdend denken vanuit het geloof is het omgekeerde. Daarom wordt hier geweld niet goedgepraat met: ja, maar de Russen of de communisteii. Want dat is werkelijk zo'n handelen en denken laten bepalen door deze wereld. De directieven van onze keuze mogen niet voortkomen uit angst of vrees, maar dienen hun oorsprong te hebben in geloof en hoop en leven bij „wat wij gehoord hebben". Hier staat werkelijke vernieuwing tegenover verstarringen angst. blank Zuid-Afrika hebben. Deze band moet doorbroken worden. En kun je het het beste doen door over de men sen van Namibië te spreken; hoe zij het Evangelie en de onderdrukking zelf ervaren. Daarna kun je overgaan tot de onderdrukkende structuren, de redenen ervoor, en ons aandeel erin. Maar de emotionele band blijft een struikelblok, want het is een raciale band met blanken, een kerkelijke band, een culturele band, en een eco nomische band. En het blijft een bar rière om de zwarten als mensen te aanvaarden, om leden van de Swapo die vaak Christen zijn niet als monsters of terroristen te zien, maar als mensen die voor hun vrijheid strij den, en bereid zijn om voor dié vrij heid te sterven. De vraag is: Heeft de bevrijdende boodschap van het Evangelie, die alle barrières kan door breken, ons in Nederland kunnen la ten zien wat er in Namibië echt ge beurt, dat christenen en kerken be trokken zijn bij een bevrijdingsstrijd, en dat zij de weg naar gerechtigheid zien als een christelijke opdracht? Galaten 5.1 blijft een vaak geciteerde tekst in Namibië. Ik vind Nederland een uitdagend werkterrein (zendings gebied?). Michael Binluen-Mansap Wij moeten werk uitvoeren in sa-, menwerking met andere godsdien sten, met inbegrip van niet-christe- nen als hindoes en moslims. Pas dan zullen de niet-christenen ons vertrou- r wen en inzien dat we niet egoïstisch r zijn of er op uit zijn hen te bekerea Op dit terrein hebben we in het verte- L den ook gefaald. Dit zei mgr. Michael Binluen Mansap, bisschop van Ubon z Ratchathani in Thailand, in Rome voor de algemene vergadering van de rooms-katholieke hulporganisatie J „Caritas Internationalis". Sinds no- s vember vorig jaar is bisschop Bunlu- L en Mansap voorzitter van het „Office for human development" (OHD), een onderorganisatie van de Aziatische j bisschoppenconferentie. De Thaise i bisschop wees er op dat slechts twee procent van de inwoners van Azië christen is. In landen als Pakistan, Bangladesh en Thailand is nog niet één procent christen, in Afghanistan is er maar één katholiek priester. Vol gens Bunluen Mansap moeten evan gelisatie en de daaraan gekoppelde sociale actie aan deze realiteit wor den aangepast. Hij zei dat christenen lang geprobeerd hebben moslims en hindoes te bekeren, maar dat de re sultaten ervan vrijwel nihil zijn. Het juli/augustus-nummer van Voor lopig is gewijd aan het kind en uit de kroniek van Niek Schuman ln dat blad het volgende, wat willekeurig gekozen, fragment: Van hier naar een stukje „theologie van het kind" is niet ver. Het ligt vlakbij het stukje „theologie van de arme". Want het gaat in belde om de netelige vraag wie in de normale we reld van de bijbel dat is vaak onze wereld omgekeerd het echte gezag heeft. Anders gezegd: wat het bete kent dat ons aller slaaf onze meester is geworden; dat de gekruisigde de opgestane, de vernederde de verhoog de is; dat alle macht is gegeven aan wie alle macht heeft afgelegd; dat de stemloze het laatste woord heeft. An ders gezegd: wat het geloof ln Jezus impliceert. Daarvan is de ware arme een teken, niet minder dan die verge ten vrouw in Nazareth, maar ook het kind. Al is de hele wereld vol van dat andere regeren en gezeggen, vol grote dreunende voeten, grijpgrage handen en brutale monden. Toch wordt, be gonnen bij Mozes en de profeten, ge volgd door het evangelie van Jezus, betuigd dat slechts een Ander soort handen en voeten een begaanbare weg kunnen kappen in de .Jungle der feiten". Niet Lazarus hoeft zich door de rijke, maar de rijke heeft zich door Lazarus te laten gezeggen. En zo nam Jezus een kind en zette dat in het midden van zijn leerlingen, zodat zij eindelijk konden weten bij wie zij wezen moesten met hun vraag wie de meeste was. ADDIS ABEBA (ANP) De secreta ris van de Lutherse Mekane Yesus- kerk in Ethiopië, ds Gudina Tumsa, is in Addis Abeba ontvoerd, zo heeft de Afrikaanse persdienst APS in Nai robi meegedeeld. Ds Tumsa en zijn echtgenote werden bij het verlaten van een kerkelijk bureau door een groep gewapende, mannen in burgerkleding gedwongen plaats te nemen in twee auto's. Me vrouw Tumsa werd aan de rand van de stad vrijgelaten. Het is niet be kend wie de daders zijn noch wat hun motieven zijn. Ds Tumsa was op 1 juni door de volksmilitie gearresteerd op beschul diging van verantwoordelijk te zijn voor een geschrift over christendom en socialisme dat de Ethiopische kerk in samenwerking met de luther se wereldfederatie had opgesteld. Hij werd twee weken geleden in vrijheid gesteld. BONN (ANP) De rooms-katholieke bisschoppen van West-Duitsland hebben een numerus clausus inge voerd voor pastorale werkers. Zij mo gen maximaal tien procent uit maken van het aantal priesters dat in de verschillende takken van zielzorg werkzaam is. Volgens „Publik-forum", een kritisch kerkelijk blad dat tweewekeüjks ver schijnt. is hier sprake van een zorg wekkende ontwikkeling, omdat het aantal leke-theologen dat van de uni- versiteiten komt de gestelde maxima verre overtreft. Het blad vreest dat daardoor bij sollicitanten een confor mistische en egoïstische instelling be vorderd wordt. Toenemende afwijzing van afgestu deerde pastorale werkers zal de (nu nog binnenkerkelijke) oppositie doen groeien, volgens het blad. dat angst en wantrouwen tegenover leken sig naleert in het beleid van bis schoppen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2