Kaatsers spelen weer op sokken Tekening van een lezer Trouw Commentaar S°/o het draait allemaal om 't geld Rhodesië 'Vandaag is het de dag die ons bloed doet koken en bruisen' Levensgevaarlijke tabletten verloren Franeker houdt traditie in stand NOU ECHT NIET HAALÖAAR? Schoolstrijd kamperland wortel i J£ VRIJDAG 3 AUGUSTUS 1979 BINNENLAND TROUW/KWARTET R H S 5 Margaret Thatcher heeft met haar toespraak over Zimbabwe-Rhode- sië gisteren op de conferentie van de Gemenebestianden een ge slaagde poging gedaan de wrevel weg te masseren die eerdere uit spraken over het opheffen van de sancties tegen dat land en de daar op onvermijdelijke erkenning van het bewind-Muzorewa hadden ge wekt. Het was natuurlijk ook erg onverstandig om onomwonden te zeggen dat de sancties moeten ver dwijnen en daarbij zelfs een ter mijn te noemen. Het van diploma tiek gedrag doordrenkte Britse mi nisterie van buitenlandse zaken met de bedachtzame Lord Carring- ton voorop was bijzonder ongeluk kig met Thatchers uitspraken. Ministers en topambtenaren zijn er kennelijk in geslaagd hun premier ervan te overtuigen dat dit niet de geëigende manier is om hete hang ijzers aan te pakken. Vandaar dat Thatcher in Loesaka omstreden uitspraken vermeed en stelde dat de Britse regering zich gebonden achtte aan een bewind van een echte zwarte meerderheid. Boven dien streeft de Britse regering naar een oplossing die voor het Geme nebest en de internationale ge meenschap als geheel aanvaard baar is. Met die zinsneden kun je natuur lijk nog veel kanten uit, maar zij houden de kanalen voor onderhan delen en bemiddelen open en dat is met een probleem als Zimbabwe- Rhodesië van grote waarde. Thatcher heeft de vijandigheid ge voeld die haar houding vóór het overleg in Loesaka opriep. Giste ren was iedereen, tot en met Joshua Nkomo, de leider van het Patriottisch Front toe, tevreden met Thatchers gedemonstreerde werkelijkheidszin. Nu wordt het weer tijd te onderzoeken waèr er beweging zit in de opvattingen van Nkomo, Mugabe, Muzorewa en al die anderen die hun prestige zó op de voorgrond stellen, dat het moei lijk is een oplossing te vinden. door Haro Hielkema FRANEKER De helden lopen weer op sokken. Het heeft er lang naar uitgezien dat de sportschoen zou gaan overheersen, de twee-strepen en de drie-strepen. Maar nee, „It Sjükelfin" in Franeker, het Mekka van de kaatssport, wordt weer groten deels op kousevoeten betreden. Goede degelijke geitewollen sokken. De Britsê premier hoeft niet in Groot-Brittannië te blijven bij het zoeken van een bemiddelaar. Al vóór, maar vooral in die eerste dagen van het Gemenebestoverleg heeft de Australische premier, Malcolm Fraser, laten blijken een goede keus te zijn. Fraser is con servatief genoeg om niet meteen het wantrouwen van blank Rhode sië op te roepen maar hij ligt ook goed bij zwart Afrika, dat de in druk heeft dat hij een werkelijk rechtvaardige oplossing wil voor de Rhodesische kwestie. Ook al wil iedereen in zuidelijk Afrika onderhand wel eens af van het conflict al was het alleen maar om de verlammende invloed op de economieën het bewind- Muzorewa zit met de zwarte Piet. Er kan geen sprake zijn van een oplossing als de overheersing van de blanke minderheid niet uit de grondwet verdwijnt en Ian Smith echt uit de politiek treedt. Dat zal Londens eerste prioriteit zijn. En dan kan worden getest of Nkomo an Mugabe werkelijk mee willen werken aan een regeling. Niet al leen de blanken in Rhodesië moe ten leren de macht te delen met bisschop Muzorewa. Voor het Pa triottisch Front geldt precies het zelfde. DEN BOSCH (ANP) Een Inwoon ster van Den Bosch heeft gisteren een doosje gevaarlijke tabletten laten staan in een telefooncel op het perron van het NS-station van Den Bosch. De tabletten, merk oradexon-dexo- methason, kunnen voor kinderen le vensgevaarlijk zijn. Maar in Franeker weten ze ook wat stijl is. Geen stad in Friesland houdt de kaatstraditie zo in stand als „Frentsjer". Al 126 Jaar achtereen (met uitzondering van vier keer: twee maal in de vorige eeuw, toen er een epidemie van pokken en cholera was en tweemaal in de Tweede Wereldoor log) wordt er op de vijfde woensdag in juli (of de eerste in augustus) in Fra neker gekaatst. Sinds 1856 gebeurt dat steeds op hetzelfde terrein, It Sjükelfln, het oude Franeker Stemse Slotland. De Franeker kaatswedstrijd, die de naam PC draagt naar de Permanente Commissie die het festijn organi seert, geldt als de topper van het jaar. Bijna tienduizend toeschouwers trek ken er voor naar de voormalige uni versiteitsstad, die op zo'n woensdag dan ook bijna uit haar voegen barst. Alle historische straatjes staan prop vol met auto's en met de kermis erbij is het in het stadje een leven van jewelste. De traditie begint al 's morgens vroeg, als de voorzitter van de Perma nente Commissie-net als de andere leden van de PC gehuld in jacquet en met fraaie, burgemeesterlij ke ketting om de nek de receptie in De Koorn- beurs opent. De „preken" van mr. Klaas Bijlsma, die jarenlang de nota- belste van'de notabelen was, maak ten altijd historie. Ademloos werd er geluisterd naar wat „master Bylsma" te vertellen had. Sinds een paar jaar is dr. Ulbe Hannema (een titel is toch wel ge wenst in het zichzelf aanvullende, en daarom ook Permanente Commissie hetende college) de eerste man. Hij mag dan nog niet de naam van zijn voorganger in het „preken" hebben, hij kan er wel wat van. „Vandaag is het weer de dag waarnaar wij uitge keken hebben. Een dag die ons bloed doet bruisen en koken". De receptie, die aan de PC vooraf gaat en waarop de winnaars van het vorig jaar worden gehuldigd, wordt altijd gevolg door een rijtoer van de winnaars en de Commissie-leden per koets door de stad naar het strijd perk. „Maar wij stappen niet zomaar het veld op," preekt dr. Hannema. „We betreden het gras niet zomaar. Wij komen op heilige grond. Laat ons er heengaan. „It Sjükeian" is het „Heili ge land" voor de kaatsers, waar het heden het verleden is. Daarom heeft de PC zestien partituren (drietallen) die uitverkoren zijn om te strijden om de PC-zege en vooral om de konings titel, gevraagd volgens de traditie op sokken te verschijnen. Niet alleen heeft men een hekel aan het binnen sluipen van de commercie in de PC, maar ook wordt de aloude grond niet zo aangetast wanneer er op sokken wordt gespeeld. „Voorheen werd er altijd op sokken gespeeld," vertelt de vroegere secre taris van de Koninklijke Nederlandse Kaatsbond (KNKB), K. Groeneveld. „Maar toen begonnen er wat dokto ren te ageren, omdat de spelers er nadelige gevolgen van zouden krij gen. Spelers trokken trokken vaak schoenen met „proppen" aan. Lang-t zamerhand wordt die tendens echter weer teruggedrongen en mag men aan sommige wedstrijden alleen nog op sokken meedoen." De PC in Franeker is een jaarlijkse reünie in de kaatswereld. waar het Jeu de Pelote populariteit geniet. In 1917 bij voorbeeld deden er nogal wat Belgen mee aan de PC en zorgden toen voor een volledige Bel gische zege. Nu zijn het hoofdzakelijk Friezen, die aan de PC deelnemen (verder een paar Groningers en één Noordwijker) maar de invloed van onze zuiderburen blijft bestaan. Want één van de finalisten van dit Jaar speelt met een Belgische pelote- handschoen, speciaal in Namen voor hem vervaardigd. En volgens kenners kan deze Belgische „mof" best eens opgang gaan maken. De PC in Franeker is in de vorige eeuw de redding van de kaatssport geweest. In vroegere tijden werd er overal gekaatst. De sport geldt als één van de oudste sporten in de we reld. In de Egyptische koningsgraven zijn ballen aangetroffen, Grieken en Romeinen moeten een soort kaats- spel gekend hebben. In de vroege MOOIStG SOGGIGOGCI Middeleeuwen werd het spel op vrij wel identieke wijze als nu gespeeld in Frankrijk, België en Nederland. Phi lips de Schone stierf in 1506, omdat hij na een kaatswedstrijd te veel koud water had gedronken. Tekeningen, bi) voorkeur in liggend for maat, sturen aan Trouw, jury politieke prent, postbus 859, 1000 AW Amster- Idam. Naam en adres aan de achterzijde vermelden. Voor geplaatste prenten is er een boekenbon. WAS DIE Vooral vorsten, edelen en vooraan staande geestelijken beoefenden het kaatsspel op de speciale kaatsbanen. De passie voor het spel was zo groot, dat burgerlijke en kerkelijke plichten herhaaldelijk in het gedrang kwa men, vertelt de historie. Later werd het kaatsen steeds meer een spel van het volk, dat later niet meer op de baan maar op straat en op het kerk plein speelde. Verbod De bisschop van de Londense St. Paul's kathedraal had er in 1385 zo veel last van dat hij het spel verbood, net als elders in West-Europa. De kerk en de overheid, die zelf met het spelletje begonnen waren, verzetten zich er nu gezamenlijk tegen. „Onder de predikatie mag niet meer gekaatst worden," gelastte het stadsbestuur van Franeker in 1594. De kaatssport raakte na de reforma tie steeds verder in verval; op syno des werd herhaaldelijk een kaats ver bod op zondagen uitgevaardigd en „buiten Friesland" is het kaatsen dan ook doodgebloed. Namen van pleinen en zelfs dorpen (Kaatsheuvel) herin neren nog aan de sport. In Friesland wist de kaatsbal nog te overleven, maar het is de vraag of er nog ge kaatst zou worden als niet vijf nota belen uit Franeker in 1853 besloten hadden jaarlijkse wedstrijden te or ganiseren om de kaatssport in ere te houden. Het werk van de toenmalige Perma nente Commissie wordt nog steeds voortgezet. Het kaatsen bleef, er kwa men steeds meer verenigingen en wedstrijden en in 1897 werd een kaatsbond opgericht, die nu al$ KNKB zo'n 120 verenigingen en 12.000 leden telt. Ook buiten Fries land wordt weer gekaatst door een vijfentwintigtal verenigingen. De KNKB heeft bovendien contacten met Italië, Frankrijk en vooral België Zou er dan toch wat geknaagd wor den aan de traditie van de PC? Het is nauwelijks voor te stellen. Kaatsers zijn voor een deel nog altijd een volk met „pruimen en klompen". „Kaat sers vormen nog steeds Gideonsben- den," zoals mr. Bijlsma het eens zei: „Grote dingen worden altijd door een kleine groep beleefd, denk maar eens aan de kruistochten." En ds. Dijkstra uit Noordbergum heeft vorig jaar nog gezegd bij het 125-jarig bestaan van de PC, dat de kaatsbal „het mooiste speelgoed is dat onze Lieve Heer ons gegeven heeft". Ds. Dijkstra heeft in zijn studeerkamer dan ook een foto van de PC onder een plaat van Jeru zalem hangen. Nee, er is nog veel van de PC-traditie over. Het publiek zit nog altijd in duizendtallen bijna op de rand van het kaatsperk. En al giet het pijpeste- len, denk niet dat' er veel lege plekken op de tribunes zijn. Met een tas vol paperassen en een bus vol pruimta-' bak lopen er heel wat oud-kaatsers rond. En de kaatskoning van het vori ge Jaar wordt nog steeds op het pro grammablad in dichtvorm bezongen. Het is eigenlijk een reünie, daar op It Sjükelüan. Maar ook in de „Bogt fen Guno", (Bocht van Guinee) de oudste studentenkroeg van Nederland naast het vermaarde veld. Alleen de lange zwarte broek is er niet meer. Hotse Schuil, meermalen koning met Klaas AI zijn er problemen tussen de „christelijke" en de „open bare" kaatsers, de grondslag van bet kaatsen blijft hetzelf de: er wordt op sokken ge speeld. Kuiken, de bekendste kaatser, was de laatste die hem in de jaren zestig nog droeg. Verandert de PC dan niet? Het zou misschien kunnen zijn dat de proble men binnen de Friese kaatswereld hun weerslag op de PC krijgen. Naast de KNKB, de algemene kaatsbond waaronder ook de niet-Friese vereni gingen resorteren, is er in Friesland de Christelijke Friese Kaatsbond (CFK), veel later opgericht en veel kleiner (ongeveer twintig verenigin gen) dan de KNKB. Weliswaar is de Franeker Permanente Commissie een onafhankelijke instelling (niet aangesloten bij één van de twee bon den), maar er wordt wel volgens de reglementen van de KNKB gespeeld. De PC staat ook veel dichter bij KNKB en het zijn altijd KNKB-ers geweest, die op de PC uitkwamen na eerst door de technische commissie van de PC te zijn gekeurd. Huwelijk Dit jaar wijden vier CFK-parturen aan het Franeker kaatsfestijn deelne men, maar ze werden geweigerd. PC- voorzitter Hannema vindt de relatie tussen KNKB en PC te vergelijken met een huwelijk: „Wij zijn getrouwd op huwelijksvoorwaarden". Zolang de CFK-wedstrijden niet open staan voor nlet-CFK-ers, komen er in Franeker ook geen spelers van de Christelijke bond aan de bak. Vol gens CFK-secretaris G. Dijkstra wor den de CFK-topparturen in Franeker geweigerd, omdat ze geen lid van de KNKB zijn en niet op KNKB-wed- strijden uitkomen. „Onze leden spe len echter uit principe niet op zon dag; daarom is er vpor hen geen plaats in de KNKB". De toenaderingspogingen tussen bei de bonden, die er wel enkele malen geweest zijn, hebben tot nu nog geen resultaat opgeleverd. Lekker zit het niet tussen de „christelijke" en „openbare" kaatsers. Frappant dat in het gebied, waar de kaatsbal nogal vereerd wordt (boven de lijn Bols- ward-Joure) ook de schoolstrijd en de Doleantie zulke diepe wortels gehad hebben. De CFK spreekt nu van dis criminatie; PC-voorzitter Hannema antwoordt in bijbelteksten. Frappant dat geestelijken het kaatsten ooit hebben gepropageerd en later verbo den hebben. Frappant dat de domi nee van Moddergat in 1892 kaatsbal len voor straf doormidden liet snij den. Frappant dat de klassikale ver gadering in het Groningse Wester kwartier in 1688 zondagkaatsers niet de toegang tot het Avondmaal durfde te ontzeggèn. Frappant dat een standdaardwerk voor kaatsliefheb- bers („Kaatsen in Friesland") ge schreven is door een dominee (ds. J. J. Kalma). Zonder uitdrukkelijke toe stemming van de directeur is het verboden gasten in het apparte ment te laten overnachten. Bezoekers dienen vóór 23.00 uur het huls te verlaten. De bewoner is verplicht de ka mer bij het verlaten af te sluiten. Door bewoners, bezoek en per soneel wordt voortdurend zorg gedragen de rust in het huis niet te verstoren. Gedurende de uren tussen het middagmaal en 15.00 uur, alsmede tussen 's avonds 23.00 uur en 's morgens 8.00 uur, wordt alle gerucht vermeden. Een paar regels uit het huisregle ment van een bejaardenhuis er gens in Nederland, overgenomen in het tijdschrift „Leeftijd". Re dacteur Bert Franssen tekent daar bij aan: „De bewoners zijn op hun 70ste of 80ste nog niet verder dan een 18-jarige studente die aan haar hospita moet vragen of haar vriend mag blijven sla pen. wat overigens ook een schandaal is. Het betreft hier alleen regels die men ge waagd heeft op schrift te stellen, dus je houdt je hart vast ten aanzien van verdere beperkingen in dit bejaardenhuis, waar de ver diepingen namen hebben als tweede-jeugd. klavertje-vier, ge negenheid. Aangezien ik 's mid dags wel eens naar een concert wil luisteren, en aangezien ik ze ker niet mijn bezoek om 23 uur zal wegsturen en ik zelf wel uit maak of ik mijn voordeur afsluit en of mijn gast in mijn eigen huis overnacht, neem ik aan dat de leiding van dit bejaardenhuis aan mij een harde dobber zou hebben". Democratie in het bejaarden huis, daar gaat een groot deel van dit juli-augustusnummer over. Inspraak van de bewoners dus, medezeggenschap. Daar was in 1973 nog geen sprake van, al thans niet in het tehuis waar me vrouw Miem Baart (59, verpleeg ster, moeder van zes kinderen, en tegenwoordig student-assistente op het Leids Sociologisch Insti tuut) toen op de ziekenafdeling werkte. Maar daarom heeft ze er, zeker na die hernieuwde prak tijkjaren, wel degelijk haar eigen gedachten over. Over „die Jeugd van tegenwoordig" wil ze geen kwaad horen; ze heeft zelf gezien hoe hard soms nog heel Jonge meisjes werkten, „maar we besef ten wel vaak, dat goede leiding en goed voorbeeld erg belangrijk zijn. Een patroon van: kwak het eten maar op de borden, laat het maar koud worden, laat de boel maar smerig worden, hindert niet, het zijn toch maar bejaar den, dat went zo makkelijk aan!" Dat het ondanks zulke kleine en grotere kwesties nog lang niet in alle tehuizen zo geweldig loopt met de medezeggenschap vindt ze wel verklaarbaar: „Ik denk dat de ouderen van nu nog zitten met het dankbaarheidssyndroom. Zo van: denk eens aan vroeger, hoe oude mensen het toen hadden. Als je dat idee hebt denk je al gauw: laat maar, want we hebben het toch zo goed. Dat is een res tant van de „bedeling". Mensen die zo denken, dat is een genera tie die uitsterft". Belachelijk vindt mevrouw Baart het, dat besturen van bejaarden huizen grotendeels gevormd wor den door mensen „van bulten"., die er eigenlijk niets mee te ma ken hebben. Zo maakt een verge lijking met de dure service-koop flats, waar de bewoners wèl zelf kunnen beslissen: „Als je bij standstrekker bent of je hebt AOW, dan heb je niks te vertel len. Het is allemaal geld, geld, geld waar het om draait. Het is natuurlijk lief en aardig en pret tig dat er voor mensen gezorgd wordt, gelukkig dat het gebeurt, maar het gaat uit van de negen- tiende-eeuwse opvatting van ar menzorg, de bedeling. Dat zal langzamerhand alleen maar an ders worden, wanneer er veel mensen komen die zeggen: ja hoor es even, als ik straks niet meer kan, dan richt ik met mijn vriendjes bij wijze van spreken samen een bejaardenhuis op, dan vragen we subsidie. Maar daar zijn we nog niet aan toe. We heb ben de economie tegen, momen teel". Vorig Jaar trok het door Youth for Christ georganiseerd „Kam perland Muziekfestival" meer dan drieduizend Jongeren naar de oevers van het Veerse Meer. Een van de redenen, waarom Youth for Christ dit Jaar voor de tweede keer een christelijk mu ziekfestival op touw zet. Weer op het terrein van camping De Schotsman in het Zeeuwse Kam perland, en weer met een uiter mate gevarieerd programma: er komen meer dan 25 muziekgroe pen en solisten, nachtfilmvoor stellingen, themastudies, discus sies, oeverwijdingen, spelen en sportwedstrijden, dat alles deze maand nog, van 16 tot en met 19 augustus. Verwacht wordt dat het aantal bezoekers dit jaar de vijfduizend zal overschrijden. Een kaartje voor die vier dagen samen kost 50. deelnemers moeten hun eigen tentje meene men en kunnen desgewenst van de „gaarkeuken" gebruik maken. Inlichtingen bij Youth for Christ- Nederland in Driebergen, tel. 03438-5744. BENT U IN HET WEEK-END NIET THUIS t Zet geen briefje de deur dat u afw 2i g bent of met op e. ak. etc. uit de tum als u ntie.l afweaig bent /ertel de buren dat u weg bent en vraag hun op te letten Sluit niet alleen de deuren en ramen goed maar let voor. al op bovenlichten en w.c.-ramen. y///TV r Let op het ve ren van trek tjes etc. van grendels en i rwijde touw. deur. loten. Leg sleutels NIET onder de deurmal.de» plaats is te bekend. De lezers die de wortel vonden van de drie ellenlange getallen die de heer De Wijze uit Middel burg opgaf, waren wel snel. maar hebben zich allemaal bezondigd aan het gebruik van algebra, wor teltrekken en/of hogere reken kunde. Dat schrijft de heer De Wijze ons zelf en hij voegt er aan toe. dat alleen inzender Salo mons uit Alphen aan de Rijn toegeeft het deelgetal 54 langs algrabralsche weg te hebben ge vonden. En dat mocht niet. De bedoeling was door gewoon af trekken en eenvoudige delingen die enorme getallen klein te krij gen. De oplossing heeft de heer De Wijze er bij gedaan. Het ging dus om deze drie getal len: 81.238.996 691 81 407.931 704 en 8.577.100.753. Trek het eerste af van het tweede; de uitkomst is 168.935.013. Trek het tweede ge tal af van het derde, en er blijft 169.169.049 over, Daarvan trek ken we de uitkomst van de eerste aftrekking af; er resteert 234.036 en dit getal gedeeld door 54 levert de wortel van het tweede getal (81.407.931.704) op. 4334. Door aftrekken en delen, ver klaart de heer De Wijze, heb ik de wortel van het tweede getal ge vonden. De wortel van het eerste werd 4331, die van het derde getal 4337. Maar hoe kom je aan dat deelgetal 54? Vanaf dit moment citeren we letterlijk de heer De Wijze zelf, om misverstanden te voorkomen: „Dat gaat zo ik ontdekte het bij toeval: 27 64 1 3 125 512 8 - 27 - 8 -125 19 37 117 387 -19 -117 18 270 18:6 3 en dat is de wortel van 27; 270:54=5 en dat is de wortel van 125. Zo ben ik doorgegaan met grote getallen en kreeg hetzelfde resultaat: met géén nul 6, met 2- 24, met 3-54 enzovoort. Oeen al gebra, geen worteltrekken, alle deelgetallen zijn veelvouden van 6. De deelgetallen zijn dus om te beginnen 6, 24, 54, 96 enzovoort. Hoe meer nullen iweglatingen, achter de lange getallen hadden er twee kunnen staan), hoe hoger het getal? Tot het graf „Oeboden wordt: een levenspositie". Een adverten tie van een begrafenisonderne ming voor een betrekking, waar bij de gegadigde letterlijk (van de wieg) tot het graf verzorgd is. Het personeelsblad Ons Concern van Nijverdal/ten Cate vond 'm.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 5