sfeer van het bruine leven iendingsdag trekt 25.000 bezoekers Zending in derde wereld moet anders Dramatisch beroep van ds Buti op Botha Trouw Russische christenen als 'klaplopers' opgepakt Raad van kerken telegrafeert Husak Congres Amerikaanse kerken: VANDAAG VOORBIJGANGERS Paus gaat ook naar Filippijnen Vier miljoen voor „Solidaridad" TROUW/KWARTET Ik heb een jonge collega van roomse komaf, die zodra er een streep zon is, naar het Zandvoortse naakstrand vliegt, omdat hij ernaar haakt, geheel gebruind te zijn. Hoewel ik het resultaat van zijn inspanningen op dit punt maar zeer ten dele kan beoordelen, sprak lk hem er toch eens over aan. Ik vroeg hem of hij wel wist dat, toen hij in de wieg lag, er gediscussieerd werd over de toelaatbaarheid van de zwembroek voor jongens en mannen ter vervanging van het héle badpak. „Zwemmen alleen in zwembroek zij niet geoorloofd", verklaarde in 1948 G. P. J. van den Burg pr. in zijn geschrift: „Onze grotere jeugd aan Christus" en de jezuïet dr. Alph. van Kol, die reeds in 1945 in zijn „Betere zeden" als zijn oordeel gaf dat 't voor mannen niet veel verschil maakte, een zwembroek of een zwempak, mocht wel zeer progressief heten. Niettemin is het zeer de vraag of de laatstgenoemde scribent het thuislaten van beide zou toejuichen. Gemengd zwemmen is eveneens in de na-oorlogse jaren een punt geweest. In een in 1946 verschenen geschrift „Gemeentebesturen en de bestrijding der zedeloosheid" van het bisdom Den Bosch staat precies aangegeven, wat er bij gemengd zwemmen en zonnebaden aan de hand is: „Er zijn jongens en meisjes genoeg, die het niet gauw zeggen, maar dié als je het hun op de man af vraagt, er eerlijk voor uit zullen komen, hoe moeilijk het is om goed en rein te blijven, als je steeds naar een gemengd zwembad of zonnebad toegaat. Best mogelijk dat je er een paar keer niets van merkt, maar op den duur besmet het je verbeelding." De schrijver van deze verhandeling vond zwemmen prima, als het tenminste alleen om hetzwèmmen gaat. Echter: „Wie andere dingen zoekt, wie aan het zwembad niets aan vindt, als er geen jongens en meisjes 'door elkaar' zijn, die komt er niet fris en fit vandaan, maar onvoldaan en lomer dan toen hij erheen ging. Ga je echt om het genot van het zwemmen naar het zwembad, dan spring je graag alleen van de toren, en duik je even welgemoed alleen in het diep." En over 't strand gesproken: „Het zeestrand biedt eigenaardige moeilijkheden. Toch is hier, als de wil aanwezig is, wel het een en ander in de goede richting te bereiken. Voorlopig lijkt mij voor het zeestrand niet meer bereikbaar dan de aanwijzing van een gedeelte, waar alléén heren en een ander gedeelte, waar alléén dames mogen zonnebaden: ik zie geen kans op een algeheel verbod van gemengd zonnebaden langs het strand." Mijn gebruinde collega kon dit alles nauwelijks geloven en daarom zet ik het nu met bronvermelding in de krant. Ik doe dit tevens om duidelijk te maken, dat mijn dagsluiter heus wel wat méér had kunnen maken van de zwoele sfeer van het bruine leven. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Voor de 68e landelijke zendingsdag van de GZB, de Gereformeerde Zendingsbond in de Nederlandse Hervormde Kerk, waren donderdag opnieuw velen naar het Driebergse Bos gekomen. Volgens schatting van de politie waren er zeker 25.000 mensen. De aanwezigen hadden zich door de dreigende wolken niet laten weerhouden. Wel had men zich met paraplu's en plastic op minder fraai weer ingesteld, het was al tegen twaalf uur vóór het eerste buitje viel. De zendingsdag 1979 had als thema „Getuigen tot aan het uiterste der aarde", een thema dat in verschillen de toespraken werd uitgewerkt en voor de vele Jeugdigen in een verhaal en een puzzelopdracht. De dag is niet helemaal verlopen zoals men het zich had voorgesteld. Ds J. de Lange uit Huizen zou als 'directeur van de GZB het openings woord spreken, maar moest eerder deze week in het ziekenhuis worden opgenomen. Verder was het de laat ste Jaren gebruikelijk Iemand van overzee uit te nodigen en dit jaar zou gesproken worden door Pedro Arana uit Peru maar ook hij moest tot zijn grote spijt verstek laten gaan. In het openingswoord dat nu gespro ken werd door dr. J. Broekhuis uit Rijssen, werd ds. De Lange aange haald die had willen zeggen dat zo'n samenkomst beleefd wordt als het samenzijn van één grote familie van jong en oud. „Het is een zegen van God in deze tijd waarin eerder polari satie en verwijdering heersen. Maar het is geen familiedag, maar een zen- SnanninfTefl dingsdag", aldus de vermaning van v 6 ds. De Lange, bij monde van dr. Broekhuis. Ook wees Van den End erop dat de Indonesische regering als beleid voert dat ieder op zijn eigen wijze God maar moet dienen en dat de ene manier evengoed is als de andere. Degenen die menen dat alleen het geloof in het evangelie zaligmaken kan, stuit op weerstanden. Zegen Toch konden deze minder prettige berichten van het begin geen domper zetten op de dag. waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Oordts Oagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tamminga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PostBus 8S9 1000 AW Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Ban* Ned CredWtbanfc Rekamngnr 23 00 12 574 REGIO ROTTEROAM/DORDRECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam tot 010-115580 (abonnementen en bezorging) tel 01 OU 5588 (redactie) tol 115700 (uitstortend voor advertenties) WestblaaK 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG LEIDEN Postbus 101 2501 CC Cen Haag lei 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD.OOST-NEDERLANO iuitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zw©He iet 05200-17030 Melkmarkt 56 Z«o"e Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per keadaal 47,70 Per hart (aar 95.40 Per laar 188 60 Adverrenfteraneven oo aanvraag Teielorveche abonnementenoodrachten (.-ie adressen boven) Oogave lam>iteb«r»cMen 9-19 30 van miancag t m vr.,dag Opuondag van ie- 20 uur teiel 020-913456 Opgave mm-adverienhes lei 0:0-936868 ot schohei-]k aan Mm.-Adv ildei.nrj postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswtzigmgen uisiuilend scnrirteti|k aan onze Amsterdamse adressen Ds. J. Jongerden uit Zeist, de eerste referent op de morgenbijeenkomst, waarschuwde tegen de tendens om alles te zetten op ontwikkelingshulp, als zou dat belangrijker zijn dan de 'prediking van het evangelie. Hij zag Juist prediking als „de eerste en beste ontwikkelingshulp". Problemen Drie zendingsarbelders voerden kort het woord over hun huidige of toe komstige werk overzee. Dr. Th. van den End van de theologische hoge school in Djakarta noemde enkele problemen waar hij vrijwel dagelijks mee geconfronteerd wordt. In Indonesië, zo zei hij, worden stu denten die de opleiding in Djakarta gevolgd hebben vaak onmiddellijk zwaar belast en krijgen ze weinig ge legenheid eerst ervaringen op te doen. Gevolg daarvan ls dat zij zoveel mogelijk direct bruikbare, pasklare antwoorden uit hun studie willen meenemen en er minder sprake is van geduld en liefde voor de wetenschap. Ds. J. Kommers bereidt zich voor op uitzending naar Kenia. Ook in Kenia is niet alles gemakkelijk. Stamreli- gies en de islam zijn sterk in opkomst en binnen de kerk zijn spanningen te merken, ook wat betreft de aangebo den hulp van overzee. Ds. J. E. de Groot vertrekt naar Peru, waar de situatie weer heel anders is. Kleine groepjes leven er zeer wijd verspreid. Veel werk wordt alleen door ouderlingen gedaan, tot en met de prediking toe. „Wij kunnen leren van hun vrijmoedigheid", zo zei ds. De Groot. Problemen in het zendingswerk zijn er genoeg. Ds. W. van Laar, de secre taris van de GZB, sprak over blokka des waardoor minder mensen konden worden uitgezonden dan zich aanbo den en zeker minder dan dat er werk te doen was. In de middaguren hield o.m. prof. dr. C. Graafland uit Gouda een toe spraak over Marcus 5, waar de zen ding niet alleen een opdracht blijkt „tot aan het uiterste der aarde", maar ook „tot uw huis en de uwen". Zoals gebruikelijk zijn de teksten van de toespraken te verkrijgen bij het bureau van de Gereformeerde Zen dingsbond; Utrechtseweg 117, Zeist. Het boekje kost drie gulden. Bach zoals hij te zien is op de gevel van het Amsterdams Concertgebouw. Vijf Bach-concerten in de Oude Kerk Van een onzer verslaggevers AMSTREDAM Heden avond (vrijdag 3 augustus) is ln de Oude Kerk te Amsterdam de eerste van vijf orgelbespe lingen met uitsluitend werken van J. S. Bach. Alle concerten worden op het grote orgel gege ven en van avond zit de Delftse organist Jan J. v. d. Berg aan de klavieren van dit befaamde instrument. De vier volgende concerten zijn op de vrijdag avonden 10 augustus (Wim v. d. Panne), 17 augustus (Jos Wiel akker), 24 augustus (Jan Jonge- pier) en 31 augustus (Addie de Jong). De concerten beginnen om kwart over acht. MOSKOU (ANP) Ivan Jakovlevitsj Antonov, lid van de zgn. 'kerkeraad' der niet officieel erkende christen baptisten, is eind juni in zijn woon plaats Kirovograd gearresteerd op de beschuldiging van 'klaploperij'. Hij wordt door zijn gemeente onderhou den, terwijl hij geen door de staat erkende baan heeft. Dit is door bap tisten in de Sovjet-Unie meegedeeld aan de Zwitserse informatiedienst over Oost-Eiropa 'Geloof in de twee de wereld'. Toen hij werd opgepakt, was hij net vrijgelaten uit de gevangenis waar hij sinds december vorig jaar een straf uitzat, omdat zijn activiteiten op ker kelijk gebied de autoriteiten niet be vielen. .Geloof in de tweede wereld' meldt dat in Charkov elke zondag zo'n 25 kerkgangers worden opgepakt en een dag of vijftien in de gevangenis moe ten zitten. In Kisjinev is de gebeds tent van de baptistengemeente al vijf keer vanwege de overheid kapotge- scheurd. Een lid van die gemeente, Michail Proetjanov, werd verhoord. In de Oekraiense stad Makejevka werden in juni drie christenen gear resteerd en pas na vijftien dagen weer in vrijheid gesteld. In Rjasan werden in juni de pastor van de gemeente aldaar, Aleksandr Nikitov, tot drie jaar werkkamp en ene Nikola j Popov tot drie jaar kamp met streng regime veroordeeld. De laatste heeft een ge zin van negen kinderen. Nikitov heeft te zorgen voor een invalide vrouw en zes kinderen. Zij zijn beschuldigd van 'klaploperij' en belastering van de Sovjetstaat. 86 medechristenen heb ben een brief ondertekend waarin erop gewezen wordt dat de bij hen gevonden literatuur een 'zuiver religi eus karakter' had. AMERSFOORT De raad van ker ken in Nederland zond president Hu- sak van Tsjechoslowakije een tele gram naar aanleiding van de gevan genneming van tien leden van Charta 77. waarin de verontrusting over deze arrestaties wordt uitgesproken. De raad herinnert aan de akkoorden van Helsinki en verzoekt president Husak dringend, geen Juridische stappen te nemen maar hen onmiddellijk in vrij heid te stellen. DEN HAAG (ANP) Op een conferentie onder auspiciën van de Amerikaanse raad van kerken te Puerto Rico over zending in agrarische gebieden in de derde wereld hebben de Ameri kaanse kerken hun wijze van zending drijven in die streken onder de loep genomen. Ze kwamen tot de conclusie dat ongeveer tachtig procent van de door de zestien protestantse en rooms-katholieke zendingsorganisaties uitgezonden zen dingsarbeiders zich uitsluitend met evangelie-verkondiging en niet met ontwikkelingswerk bezighouden. De conferentie kwam echter tot de conclusie, dat mensen in de derde wereld minder op Amerikaanse leest geschoeide evangelisatie en onder wijs nodig hebben, maar meer hulp bij hun pogingen om te komen tot politieke, economische en sociale be vrijding. Bij hén moet het beginpunt liggen en niet bij de Amerikaanse kerken, aldus de conferentie. De deelnemers waren eensgezind in hun kritiek op door kerken gesteunde ontwikkelingsprojecten, die geba seerd zijn op westers-technologische door Hennle Serfontein JOHANNESBURG Ds Sam Buti, leider van vijftien miljoen Zuidafrikaanse christenen heeft een persoonlijk en openlijk beroep gedaan op premier Botha om te gaan praten met de leiders van zwarte bewegingen in ballingschap, zoals het Afrikaans Nationaal Congres en het Panafrikaanse Congres. Ds Buti heeft zijn ernstige zorg uitge sproken over wat hij noemde de toe nemende polarisatie tussen zwart en blank in Zuid-Afrika. Zelden of nooit heeft een religieuze leider zich zo dra matisch tot een wereldlijk leider gewend. De oproep is des te opmerkelijker, omdat ds Buti niet alleen voorzitter is van de Zuidafrikaanse raad van ker ken, maar ook nog leider van een kerk met sterk gevoelsmatige en his torische banden met de kerk van de- premier. Buti is algemeen secretaris van de Nederduitse Gereformeerde kerk in Afrika en dat is de dochter kerk van de blanke kerk waartoe Bot ha behoort. Het laatste jaar is Buti gaandeweg naar voren gekomen als een van de meest uitgesproken zwar te critici van apartheid. Tot voor kort was hij altijd bereid zijn kritiek op de regering te verzachten ontwikkeling, om aanbevelingen te doen over de toekomst van de zwarte bevolking in de steden, maar wel bin nen het raam van het huidige beleid. In de aankondiging van zijn ontslag verklaarde ds. Buti dat „apartheid leeft en sommige zwarten zelfs trapt ten dode toe". Hij sprak hiermee dr. Koomhof te gen, die onlangs zijn gehoor in het buitenland had laten weten dat apartheid dood was. Vorige week riep hij in Hammanskraal alle Zuidafri kaanse christenen op om rassenon- recht aan te vechten. Buti wil in zijn brief dat Botha de dialoog met de groepen moet openen, een idee waar Botha's voorganger Vorster nooit enthousiast over was. Volgens Buti is dialoog de enige manier om strijd en bloedige revolutie te vermijden. Deze tekening staat op de titelpagi na's van het tekstboekje van de zen dingsdag. Schok Onlangs nam hij ontslag als lid van het Comité van zwarte leiders en dat was een schok voor de regering. Dit comité was opgezet door Piet Koorn- hof. minister voor samenwerking en Menselijkheid „God heeft U in deze leidinggevende positie laten aanstellen", zo luidt de brief; ..Mijn verzoek is gebaseerd op mijn diepe overtuiging als christen en als dominee in een kerk uit de refor matorische traditie, waar de weg van de hervorming altijd verkozen moet Premier Botha van Zuid-Afrika worden boven de weg van de revolu tie. Vergaande, radicale en vreedza me hervorming in een bijzondere his torische situatie is een harde nood zaak geworden, als het land revolutie vermijden wil. De alarmerende ontwikkelingen in Zimbabwe-Rhodesië en Zuid-West- Afrika/Namibië moeten als ernstige waarschuwing dienen voor Zuidafri kanen om te handelen voor het te laat Deliriumbom We hebben het allemaal kunnen lezen. Eerst als terloops: er zou ergens in Amerika nog een hoop vergiftig spul liggen, waar ze mee zaten, want waar moesten ze het laten? Ze wilden er van af, maar de vraag was nog: hoe? De berichten werden gedetailleerder. Er waren experimenten met dat vergif geweest en een van de militairen die zich daarvoor „vrijwillig" hadden opgegeven had nog wel last van duizeligheid en was nooit meer helemaal evenwichtig geworden. Nu lees ik dat de Amerikaanse organisatie „Amerikaanse burgers voor eerlijkheid in bestuur" en organisaties in tien andere landen een verbod van „de deliriumbom" hebben gevraagd van de Ontwapeningsconferentie van de V.N. in Genève. Het vergif, bekend onder de codenaam BZ, schijnt mensen volkomen te verwarren, te desoriënteren en ze „onvoorspelbaar gedrag" te bezorgen. Het gif zou ook misvormde baby's ten gevolge hebben. Men kan zich misschien iets voorstellen van de wereld na een aanval met een deliriumbom. Een gekkenhuis zonder toekomst. Je vraagt je bij zoiets af: wie is op dat idee gekomen? Misschien wel een heel nette meneer, die er nog promotie mee maakte ook. En zeker zijn het heel cleane laboranten geweest die tot de constructie van het vergif de opdracht kregen en die stipt uitvoerden. Je vraagt je nog iets af: is zo'n bom eigenlijk nog wel nodig? Leven we al niet in een gekkenhuis? En moet dat dan allemaal goedgepraat worden met het ene allesbeslissende argument: de communisten bedreigen ons? Wie bedreigt wie eigenlijk? Stel je een ogenblik voor dat zo'n bom op grote schaal gebruikt gaat worden en we zouden niet geprotesteerd hebben. Je vraagt je verbijsterd ten slotte af: wat ligt er allemaal nog meer ergens in een verloren hoek? Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Nijkerkerveen: F. Luit jes te Kootwijk. Afscheid op 5 augustus van Veen- woude: Th. B. Hop ber. te Deventer; van Nijmegen: W. J. J. v.d. Waal, ber. te Haren. Intrede te Katwijk a.d. Rijn: A. J. Aarents te Den Helder; te Hantum c.a. (bevestiging te Hantumerhuizen): H. G. Teeuwen, kand. te Leiden. GEREF. KERKEN Afscheid van Nijverdal: F. v.d. Weij, ber. te Nunspeet; van Hazerswoude: Z. C. Versluys, ber. te Maassluis. Intrede te Harderwijk: A. F. Rienstra te Anjum. GEREF. KERKEN VRIJG. Intrede te 't Harde-Wezep: J. de Wolf uit Winschoten (bevestiging 4 aug.). NED. GEREF. KERKEN Intrede te Kampen: E. Zwarteveen te Doesburg. GEREF. GEMEENTEN Afscheid op 8 augustus van Middel burg: G. A. Zijderveld, ber. te Hoofd dorp. apparatuur en methoden. Daarmee, zo oordeelde men, worden alleen groot-grondbezitters en mach tige ondernemingen ten koste Van de armen verrijkt. Dringend werd ge vraagd om hulp voor bewegingen van kleine boeren, zodat zij hun land kun nen behouden, de concentratie van steeds meer land in steeds minder handen kan worden tegengegaan en het ontstaan van alternatieve vor men van samenwerking, zoals land- bouw-coöperaties, kan worden bevor derd. is. De betrekkingen ginds zijn zo ge spannen en verslechterd in zulke mate dat de verschillende groepen en leiders elkaar niet eens meer kunnen horen. Ik doe een beroep op U op basis van de christelijke gereformeerde geloofs overtuiging die wij met elkaar delen. Ik doe een beroep op uw staatsman schap in dit uur van crisis en van noodzaak om de verlangens van de grote meerderheid van de bevolking te stellen boven partijbeginselen en partijbelangen. Ik doe een beroep op uw menselijkheid en uw rechtsgevoel om U te bekommeren om de stem van de stemlozen en verdrukten. U hebt al bewezen dat U in staat bent tot krachtdadig leiderschap: ik ver trouw dat U ook de moed zult tomsn om ons land in een nieuwe richting te voeren. Vandaag kunnen we nog pra ten is er nog tijd. Morgen kan het te laat zijn. Alleen als U de leiding neemt kunt U dr. Koornhof en andere ministers en parlementsleden kracht geven, men sen die in het diepst van hun hart ernstige twijfels koesteren over het beleid van de regering. Ik wil zeggen dat ik aanvaard en begrijp dat U en ook dr. Koornhof teleurgesteld zijn over mijn ontslag als lid van het Comité van dr. Koornhof. Mijn ont slag betekende echter geen afwijzing van onderhandelingen, maar was be doeld ter bevordering van de dia loog." Aldus de brief van ds. Buti. Paus Johannes Paulus II VATICAANSTAD (AP) De Filip pijnse gezant bij het Vaticaan heeft gisteren bekend gemaakt dat paus Johannes Paulus II een uitnodiging heeft aanvaard om een bezoek aan de Flilippijnen te brengen. De datum staat nog niet vast. De echtgenote van de president, mevrouw Marcos, had de paus hiertoe al tweemaal uit genodigd: kort na zijn ambtsaanvaar ding, in oktober, en half februari. DEN HAAG (ANP) De actie van 'Solidaridad' die afgelopen jaar onder het motto 'Werk en gerechtigheid voor iedereen' werd gevoerd, heeft ruim vier miljoen gulden opgebracht. Deze interkerkelijke hulporganisatie voor Latijns-Amerika, hefet verschil lende volksorganisaties en kerkelijke instellingen in Nicaragua met een be drag van 228.000 gulden gesteund in hun stijd tegen dictator Somoza. 'Solidaridad' bereidt voor december een actie voor onder het motto "Uit het slop'. Hiermee wil de organisatie aandacht vragen voor de bewoners van de vele krottenwijken in Latijns- Amerika in hun strijd voor een mens waardig bestaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2