Links Spanje in burgeroorlog ten onder aan verdeeldheid De argeloze schoonheid van het beeld tussen veldbloemen Popmuziek op komst De paskamer van he feministisch theater Tv-documentaire probeert geschiedschrijving recht te zetten Bij Galerij 'Lenten' in Epse Nog geen oplossing voor problemen bij Haagsche Kringen ZATERDAG 28 JULI 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Wim Jansen ;Veel Spanjaarden hebben •zwaar verwrongen herinnerin gen over de burgeroorlog die Izij van 1936 tot 1940 streden. ;Dat kan ook haast niet anders na bijna veertig jaar van fas cistische propaganda en een zijdige voorlichting. De Span jaard Jaime Camino probeert de geschiedschrijving van zijn land recht te zetten in zijn La Vieja Historia (Oude Herinneringen), een ingewik keld maar aangrijpend televi siedocument over deze dra matische broederstrijd, die aan «minstens een miljoen mensen het leven heeft ge- 'kost. (VPRO-televisie, zon dagavond 20.40 uur, Ned I). Nadat de Spaanse dictator generaal Franco in november 1975 na lang weifelen eindelijk zijn laatste adem uitblies, kwam er eigenlijk pas een einde aan de burgeroorlog. De uitein delijke militaire overwinning, be haald in maart 1939, vormde voor de caudillo nog geen aanleiding de on derdrukking van zijn volk te stoppen. Pas na zijn dood kreeg de Spaanse arbeidersbeweging de kans de fru stratie van de nederlaag openlijk te verwerken. Buitenlandse publikaties over dit tijdperk en films als Spaanse Aarde van Joris Ivens werden door de dictatuur zorgvuldig buiten de gren zen gehouden. Daarom is de twee uur en drie kwar- 'tier durende documentaire Oude Her inneringen eerder bedoeld voor de .Spanjaarden, die vaag nog wel weten wat er aan de hand was. dan voor de buitenstaanders. Jaime Camino heeft een grote hoeveelheid historische op namen, waarvan een aantal nog nooit eerder is vertoond, gebruikt. Maar de hoofdmoot van zijn document vor men gesprekken met de inmiddels Dolores Ibarruri („La Passionaria") mocht na de dood van Franco weer naar haar land terugkeren. bijna bejaarde hoofdfiguren uit de burgeroorlog. Reconstructie Leidenden fascisten, anarchisten, so cialisten en politiechefs uit die tijd vertellen nu hun herinneringen, die door Camino aan elkaar zijn gemon teerd. Daardoor ontstaat vooral van de eerste dagen van de oorlog een minutieuze reconstructie. De geïnter viewden vertellen wat er bijna van uur tot uur gebeurde; de republikei nen geven hun visie en de nationalis ten bekijken het van de andere kant. Voor de Spanjaarden en veel buiten landers die destijds bij de strijd be trokken waren, zijn de hoofdperso nen in deze documentaire oude be kenden. Maar de kijker die het ver haal niet kent zal er moeite mee heb ben het hele verhaal te volgen. De VPRO heeft dit op het laatste mo ment nog proberen op te vangen door een inleidende tekst op het scherm te projecteren, die heel kort een over zicht van het ontstaan van de gespan nen situatie in de jaren dertig in Spanje geeft. Uit de documentaire blijkt duidelijk dat de verdeeldheid onder de linkse bewegingen, die tegen de nationalis ten onder leiding van generaal Fran co vochten, een belangrijke oorzaak is voor de uiteindelijke nederlaag. Op de momenten dat die eenheid er wel was. bleek alles mogelijk. Volksfront Nadat in 1931 de Spaanse Republiek was uitgeroepen, ging het twee jaar later bij de algemene verkiezingen al fout. Socialisten en linkse republikei nen weigerden samen te werken en de invloedrijke anarchistische beweging riep op niet te stemmen. Daardoor kon rechts vrij gemakkelijk de over winning behalen. De verliezers hadden nu hun les ge leerd en bij de verkiezingen van 1936 vormden de linkse partijen een „volksfront", dat de steun van de anarchisten kreeg. Het volksfront be haalde een ruime meerderheid in Cor tes het parlement. Duizenden poli tieke gevangenen werden vrijgelaten en de straatarme boeren gingen over tot landbezettingen (meer dan de helft van alle landbouwgrond was in handen van slechts één procent van de bevolking). Catalonië kreeg zijn Generalidad (de eigen autonome re gering) terug en overal staken coöpe raties de kop op. Zelfs schoenenpoet sers waren in een coöperatie georga niseerd. In deze tijd groeide echter de Falan- ge. de beweging van de fascisten, snel. Knokploegen schiepen een sfeer van onrust en het was een publiek geheim dat het leger broeide op een staatsgreep. De regering wachtte ech ter af. Die staatsgreep kwam uitein delijk: op 17 juli 1938 namen rechtse officieren in de kolonie Marokko de macht over en de volgende dag ge beurde dat ook op het Spaanse vaste land. Weer een dag later, op 19 juli, stroomde het volk massaal de straat op en riep om wapens om de rechtse Spaanse volksmilities trekken een veroverde stad binnen. legers de nationalisten te lijf te gaan. De burgeroorlog was begonnen. Klasseoorlog In Oude Herinneringen vertelt de toenmalige chef van de republikeinse politie in Barcelona, die aan de kant van het volk stond, hoe de dramati sche situatie in deze stad in deze drie dagen zich van uur tot uur wijzigde. In iedere stad en in ieder dorp werd. een dergelijke klasseoorlog tussen ge wapende arbeidersmilities en de op standige delen, van het leger uitge vochten. Van enige coördinatie in de strijd van de bevolking was toen nau welijks sprake. Dat kwam pas later in de bloedige strijd, die bijna drie jaar zou duren. Franco riep de hulp in van het Duits land van Hitier en het Italië van Mus solini. De andere Europese landen, die volgens de toen geldende opvat tingen eigenlijk de wettelijke rege ring van de republikeinen hadden moeten steunen, bedachten het prin cipe van de non-interventie. Ondanks deze neutrale houding van de regeringen, was de solidariteit van de Europeanen met het Spaanse volk ongekend groot. In Oude Herinnerin gen wijst de nu bejaarde Dolores Ibarruri, die tijdens de burgeroorlog als leidster van de communisten be kend stond onder de naam La Passio naria, erop dat in geen enkele oorlog de internationale solidariteit met een strijdende partij zo groot is geweest. Meer dan 30.000 mensen uit de hele wereld steunden de Spanjaarden ac tief op het slagveld in de strijd tegen het fascisme. Opgeknapt De internationale verontwaardiging groeide nog na het Duitse bombarde ment op het Baskische plaatsje Guer nica, dat door Duitse vliegtuigen vol ledig platgegooid werd. De stichter van het Spaanse fascisme, Raymun- do Cuesta, voert in Oude Herinnerin gen aan dat dergelijke bombarde menten noodzakelijk waren voor de strijd. „Alles is weer netjes opge knapt," voegt hij eraan toe. Tijdens de bijna drie jaar links nog met elkaar in de .weest. Communisten kregen i anarchisten het verwijt te I streven naar volledige macht,] nisten en leninisten lagen op idi sche gronden met elkaar overlig En Zelfs veertig jaar na de burgerde •kibbelen de twee belangrijkste i wen uit die tijd nog met elkaé, het doel van die strijd. Volgenh derica Montseny, belangrijk 1$1« van de anarchistische feminist o die tijd, was er helemaal geen s van een burgeroorlog, maar een rechte revolutie. La Passionarif haar hier op aan en zegt dat e een oorlog gewonnen moest voor de Spanjaarden ook maaT den kunnen denken aan de revT De VPRO geeft toe dat de avoie lende uitzending hoofdzakelfl liefhebbers en deskundigen trekken. Voor hen is deze filf onmisbaar document. Mindej ïnterresseerden zullen met het) half uur moeite hebben, door dsc personen die in hoog tempo nab op de buis verschijnen. door Jac. Lelsz EPSE Beelden temidden van een zee van veldbloemen, hoeveel argeloze schoonheid levert dat op. Dat is weer eens heel andere koek dan beelden in de destijds naar Franse snit geometrisch aangelegde tuinen van paleizen, lustsloten en buitenplaatsen en ook zelfs heel wat anders dan beelden in de latere, veel natuurlijker tuinen volgens de principes van de Engelse landschapsstijl. Wie beelden wil zien tussen een onvoorstelbare hoeveelheid soorten veldbloemen kan bij Galerij „Lenten" in Epse terecht. De beeldentuin is een nieuwe aanwinst en een van een bijzondere charme. De beeldentuin is door Roelof Len ten, de eigenaar van de galerij, over wegend eigenhandig aangelegd, waarbij hij zelfs de bulldozer per soonlijk bereed. Zoiets klinkt als iets kunstmatigs in de oren Toch is het. laten we zeggen, voor een groot deel conform de ideeën van de bekende Heerenveener Le Roy tot stand geko men De condities waren aanwezig, verder was het een kwestie van „lei den"; zonder dat voert zoiets tot chaos, iets wat alleen luiaards van pas komt. In de tuin van Lenten wuiven nu duizenden klaprozen en andere bloemen, kruiden en grassen. Daartussen door gaan paden, soms lang heuveltjes, groteske boomstron ken en in het zonnetje blinkende vijvertjes. De tuin omringt de rustie ke galerij, waar oudere en jongere meesters op het palet de wanden vul len. achter loopt de tuin uit op het boerenland, de horizon is open, ver en atmosferisch. Een kilometer west waarts stroomt de IJssel, recht ver heft zich een kerktorentje, waar schijnlijk van Wilp. Nescio, die ook een paar maal een tochtje langs de IJssel heeft gemaakt heeft, zou zich op dit plekje op zijn gemak gevoeld hebben. En koningin Wilhelmina ook, denken we. Zij hield van veldbloe men. méér dan van een volmaakt geschikt bloemstuk, een meester werk van de bloemist. Op de avond van de 4de mei, bij de nationale do denherdenking. legde zij vaak een krans van veldbloemen aan de voet van het monument. De beelden, die we bij Roelof Lenten in Epse zagen, stonden er heel be koorlijk bij, tussen al die veldbloe men. En zo vergaten we wat er alle maal gezegd en geschreven en gefilo sofeerd is over het beeld en zijn omge ving. Zelfs de vraag naar wat eigen tijds of traditioneel is. deed er niet meer toe. Kan het anders als je zo'n paard als van Pieter Starreveld tegen de hemel ziet steigeren, alsof het 't onoverwinnelijk ros Beyaerdt van de vier Heemskinderen is? Of op een kleine hoogte, verstild, een meisje ziet (bijna hoort) blazen op haar fluit (Tineke Bot)? Of onder een schuilhut Spider Woman met 'The Fittin Room' Dit steigerend paard van Pieter Starreveld is te zien in de nieuwe beeldentuin van Galerij „Lenten" te Epse. ineens wordt geconfronteerd met zoiets fragiels en vergankelijks als een eendagsvlieg en andere gevleu gelde insekten van Aart van de IJs sel? Laten we met het noemen van deze paar beelden mogen volstaan. In totaal werden er zo'n dertig opge steld. En ze staan er of ze er thuisho ren, maar dat is toch niet het geval, want de tentoonstelling loopt tot en met 2 september. De andere, nog niet vermelde, exposanten zijn: Hans Bayens, Frans Deelemans, José Pirk- ner en Theo van de Vathorst. Speciaal vandaag Speciaal morgen Beelden in De Bilt Verslag van de halve fina les internationale tenniskam pioenschappen Ned. 1/16.00 Een beestenboel Teken film voor kleintjes met ver haaltjes en liedjes door Ram ses Shaffy Ned. 1/18.59 Artiesten uit film- en thea terwereld treden op met een speciaal ingestudeerd num mer in het Parijse Cirque d'Hi- ver Bouglione Ned. 1/19.30 Tatort met „Dertig liter su per" gaat over een bouwonder nemer die dood in een spoor wagon wordt aangetroffen, terwijl zijn compagnon spoor loos is Ned. 2/20.27 Sanford en zoon. Als La- mont verliefd is gaat vader Fred als detective aan de slag om erachter te komen wie dc gegadigde is Ned. 1/21.05 Musici als Donna Lynton. Roger Whit taker. The Darts en vele anderen musiceren samen in het internationale program ma Session Ned. 1/21.55 Samenvatting van de finale heren van de internationale tenniskampioenschappen Ned. 2/16.30 In Natte his, de serie van natuurfilmer Plet Windmeijer gaat het over het schrijvertje, dat door de synthetische was middelen dreigt uit te sterven, de zoetwaterkreeft, regen boogforel en rivierdonderpad Ned. 2/18.45 De serie „Waar hoor ik thuis" over kinderen uit ont wikkelingslanden bezoekt de 14-jarige Ayhan zijn familie in het Turkse dorp Gülek Ned. 2/19.00 Oude Herinneringen is een documentaire over de Spaanse burgeroorlog (zie elders op deze pagina) Ned. 2/20.40 Over het oplaten van reu- zenvliegers en boogschieten vanaf paarden in Japan gaat het in „Een vreemde wereld, een vreemde sport" Ned. 1/22.30 Kerkdienst op het recrea tiecentrum het Topperhoedje in Ouddorp Hilv. 2/10.00 DE BILT Anders dan andere jaren is bij de opzet van de tentoonstelling „Beelden in De Bilt" die voor de veertiende keer in park Jagtlust gehouden wordt uitgegaan van een bijzonder thema: het constructivisme. ..Recht toe, recht aan" heet de expositie. De term con structivisme is afkomstig van de Rus Vladimir Tatlin, die hem in 1910 voor het eerst gebruikte voor zijn reliefs die hij van verschillende materialen maakte. In de eigentijd se beeldhouwkunst betekent het constructivisme die vormgeving waarbij de beeldhouwer zijn object vervaar digt volgens geometrisch-abstracte lijnen uit één of ver schillende materialen met gebruikmaking van techni sche hulpmiddelen. Die kunnen uiteenlopen van de een voudigste. hamer en nagel, tot de allernieuwste technie ken in de zware industrie. De objecten staan doorgaans in relatie tot de omringen de ruimte. Die relatie kan daarmee zowel in overeenstem ming zijn, zoals hoogoprijzende staalplastieken bij hoge flatgebouwen als contrasterend: massieve sculpturen in een parklandschap. Staal is overigens niet het enige materiaal dat toegepast wordt door de constructivisten: er zijn op deze tentoonstelling ook werken van hout en marmer. Van 4 augustus tot 16 september rondom het gemeentehuis van De Bilt: objecten van Jan Baetsen, Ewerdt Hilgemann, Yvonne Kracht, Lon Pennock, Paul de Regt, Piet Siegers, Evert Strobos, Wil Verhey en Daan Weyl. door Stan Rijven Groningen heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een toonaangevend muziekcentrum in het noorden des lands Op jazz-gebied kreeg het veel bekendheid middels de Oosterpoortconcernten. Op popgebied via de „life optredens, die er in veel café s worden gehouden én via de gratis openluchtconcerten in het Sterrebos. Vanaf 29 juli start de zondagmiddagreeks, die er ais volgt uit ziet: Zuster Poppy, Turbo. Elvin Jones en Fischer Z(29 juli); onder voorbehoud op 5 augustus met Kleenex en Darle- nes, Bram Tchaikovsky. Luther Allison, Pop The Ques tion. Willis Jackson, Patrick Fitzgerald, en Eddie „Clean- head" Vinson (12 augustus); Nurse, Meteors en Wreckless Eric (19 augustus). De afsluiting op 26 augustus vindt echter plaats in het Groninger Stadspark met: Moby Grape (de legendarische jaren '60 band met enkele oor spronkelijke leden), Doctor A.A., Transister, de Jutta Weinhold Band, Streetband, Decennium en Black Slate. Uitholling overdwars De plaat „Uitholling overdwars," die begin juni door de Stichting Popmuziek Nederland werd uitgebracht, bevat uitsluitend Nederlandstalige popmuziek. De twaalf groe pen, die hier op te horen zijn vertegenwoordigen een doorsnee van een nieuwe stroming, die het afgelopen jaar in alle hevigheid is komen opzetten. Kenmerken: verfris send. Nederlandse tekst én popmuziek. 28 Juli en 18 augustus kan iedere nieuwsgierige zich laten overtuigen in het Vondelpark in Amsterdam. Zaterdag de 28ste Dorpsstraat en Noodweer, 3 weken later Jong Oranje en de Jan van de Grond Groep. Aanvang: 15.00 uur. door Dirkje Houtman AMSTERDAM Toneelvoorstellingen die de vrouweif^ blematiek tot onderwerp hebben zijn vaak moeilijk te v)r ren. De aanpak is gedegen, dat wel, maar het resultaat is bloedserieus, en blijft inhoudelijk veelal beperkt tot^ bewustwoordingsrelaas van het slachtoffer. scènes die zich afspelen tegeijt Dat wil zeggen de vrouw in kwestie herkent in haar man de onderdruk ker, komt, gesteund door lotgenoten in opstand en weet zich uiteindelijk te bevrijden. Tegen deze achtergrond zijn de voor stellingen van de Amerikaanse femi nistische theatergroep Spider Wo man een verademing. Donderdag ging het nieuwste programma „The Fittin' Room" (paskamer) in de Am sterdamse Melkweg in première en is daar vanavond nog te zien. Wars van elke stereotype intrige en doortrok ken van een lakoniek soort spitse humor heeft deze voorstelling niets meer te maken met de vaak karikatu- rele uitbeelding van het vrouwenpro bleem. Geen vormingstoneel maar uitbarstingen van theatraal vermaak waarin de tien vrouwen zichzelf onge geneerd blootgeven in hun rollen, die geen theoretische maar een puur per soonlijke basis hebben. In „The Fittin' Room" veegt Spider Woman de vloer aan met de door velen gekoesterde hokjesgeest, de terreur van vooroordelen, het onge mak van verwachtingspatronen en de valsheid van de Coca-Cola-roman- tiek. Dat gebeurt in een reeks komische achtergrond van door lakens gereerde paskamers. Hier trekk speelsters zich terug al naar gel nodig zijn voor de gebeurtenis: het voortoneel. Die bestaan uitj i anekdotische confrontaties soms schijnbaar achteloos larf" gereageerd wordt maar ook uit e tioneel getinte dialogen als diftt de gemiste kans. Een numme i een kostschool-achtig meisjete zich voelt aangetrokken tot, vriendin, een sensuele lesbienn:n hinderd door vooroordelen en e H tenplakkerij wil zij echter nieter homoseksualiteit te maken he Als ze uiteindelijk haar gevi niet meer de baas is en toesta 'J het te laat. In kort bestek vaipi minuten spelen de vrouwen de tie elk vanuit een eigen belevi: e, spreken niet tegen elkaar maa elkaar richting publiek. Het zijl monologen die zo op elkaar zijr Jj stemd dat zij schijnbaar de aannemen van een kille dialoog mooie vondst, die de waanzin i ongewenste afstandelijkheid sterkt, maar de komische toetsïji merkend voor de voorstellingjr verwaarloost. HILVERSUM (ANP) De VARA is in de problemen rond Haagsche Krin gen in een impasse geraakt. Het be middelingsgesprek dat het dagelijks bestuur op verzoek van een groot aantal medewerkers van de televisie- dienst met de vier betrokkenen uit dit programma de presentatoren Joop van Tijri, Harry van Wijnen en Koos Postema en regisseur Siem Suurhoff heeft gevoerd is op niets uitgelopen. De bedoeling van dit gesprek, waar bij wel VARA-voorzitter Andre Kloos aanwezig was, maar niet de op vakan tie zijnde omroepsecretaris H< van Wijk, was te pogen het ge tussen de vier en de project binnen de televisiedienst te h nen. Maar de vier bleven bi standpunt, dat zij niet mee Hans Jacobs, eindredacteur Haagsche Kringen, kunnen en samenwerken. De VARA daarentegen blijft houden aan het leiderschap vi cobs bij Haagsche Kringen, daartoe na het ontstaan van h'. flict met de vier, vrijgemaak andere functies zodat hij zich aan deze parlementaire rubri wijden. Volgens een woordvoerder VARA zal de projectgroep advies worden gevraagd waar dagelijks bestuur officieel z geren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4