Een glinsterend kitsch-sprookje Pro Theater ziet af van sterrensysteer S Ravotten in de ruimt^ Elvis, the Movie Vestdijks Griekse romans Kurt Russell als Elvis Presley. En dan nog. ANTIEKBEURS NUNSPEET Prolongaties en reprises Conflict schiep nieuw gezelschap Pinkpopfee gaat niet dG VRIJDAG 27 JULI 1979 FILM KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door W. Wielek-Berg 16 augustus 1977 overleed Elvis Presley, tweéenveertig jaar oud, maar „de legende leeft voort", om met zijn fans te spreken. Vorig jaar speelden zich op de eerste gedenkdag van zijn dood hysterische tonelen af rondom zijn graf en rondom Graceland, zijn even legendarische huis. De politie van Memphis had het er druk en moeilijk mee, maar voor goede zaken moet je wat over hebben: de souvenir-industrie is tot Lourdes-achtige proporties uitgegroeid en dat zal nog wel erger (of beter) worden, denk maar aan Rudolph Valentino. Ik voor mij persoonlijk (om het heel voorzichtig uit te drukken want veel verstand heb ik niet van de materie) ben nooit getroffen door het charis ma van deze wat kwabbige pruilerd, die in de Jaren vijftig opschudding verwekte door zijn toen als obsceen beschouwde bekkenbewegingen en de bijnaam „Elvis the Pelvis" ver wierf. Maar volgens welingelichte, niet op hun achterhoofd gevallen kringen bezat hij dat. vooral in de beginjaren, wel degelijk en misschien is mijn negatieve instelling mede te wijten aan de grote aantallen loeiend- slechte films, waarin hij speelde Nu is er dan een film niet met, maar over hem gemaakt, waarschijnlijk door een veel betere regisseur dan hem bij zijn leven ooit was bescho ren: John Carpenter, onder andere bekend geworden door zijn goede griezelfilm ..Halloween." De film be staat niet uit stukken en brokken van optredens, aaneengelijmd met inter views en herinneringen van vak- en tijdgenoten zoals de gewoonte is, nee: Elvis wordt nagespeeld en zijn liedjes worden door een ander gezongen. Eén ding staat vast: Kurt Russel le verde een opmerkelijke prestatie door in de huid van Elvis te kruipen. Niet alleen lijkt hij, vooral van opzij, sprekend op het fenomeen, maar hij weet hem waarachtig ook tot leven te brengen (zoals een goed acteur be taamt, overigens). Zij het ook in een wat verfraaide versie: de puilbuik is weg, het lichaam is niet slap (door de vele slagroomtaarten, zo staat in de geschriften geboekstaafd) maar atle tisch, daarom is er ook niets obsceens in de bewegingen. En ik moet zeggen: de Elvis-„evergreens" kan ik, nu Ron nie McDowell ze zingt, veel beter pruimen dan in natura. In het laatste geval beweeg ik me met de snelheid van het licht naar de radio om hem af te zetten. De informatie voor de pers legt er de nadruk op, dat er in de film feiten, feiten en niets dan feiten zijn ge bruikt. Dat zal wel, maar wat wordt weggelaten is natuurlijk minstens even belangrijk als wat wordt ge toond. En ook over het script zal zeker ferm het strijkijzer zijn gehaald om de fans te gerieven. Nu zat het leven an Elvis natuurlijk wel vol kitsch-elementen: zijn zieke lijke binding met zijn moeder, zijn huis, volgepropt met afgrijselijke voorwerpen, de grote hoeveelheden roze Cadillacs die hij versleet doen vermoeden, dat hij inderdaad ge sprekken met zijn gestorven twee lingbroer voerde in de huilebalken- trant die de film ons suggereert. Maar toch zou je je een heel andere film over Elvis kunnen voorstellen en die ook wensen. De tragiek die in dit rare leven vol rare relaties (van vrachtwa genchauffeur in de zuidelijke achter- gebieden van de Verenigde Staten omhooggeschoten tot de status van wereldidool, tot de status van glinste rend schaduwbeeld dat werd belaagd zodra het een stap buiten de deur van zijn status-huis deed) lag opgestapeld is niet gering. En droefenis en wan hoop, om wie of wat dan ook, die Elvis zeker niet bespaard zijn geble ven, geven een mens een waardig heid, die door geen gütterpakken te niet kan worden gedaan. Van die es sentiële waardigheid (de waardigheid van de snikken en grimlachjes) komt in de film wel iets, maar veel te weinig over: alles speelt zich uiteindelijk toch af op het niveau van de „soap opera" het kitsch-sprookje, waarin tranen geen echte tranen zijn maar stukjes glas die op parels lijken. Amsterdam-Cinerama en Saskia; Rotterdam-Cinerama I en Metro I; Den Haag-Apollo I; Arnhem-Saskia; Eindhoven-Chicago; Utrecht-Scala; Leiden-Trianon; Leeuwarden-Pala ce, a.l. Carlos Trafic, bekend van zijn sub tiel theatrale voorstellingen „O.K. Doe" en „Lady Guanita" is van 2 t/m 5 augustus in de Kleine Komedie in Amsterdam te zien met het program ma „Games". Het is een collage van oud en nieuw werk, dat Trafic twee keer per avond speelt, om 20.15 en om 22.30. De „Lijst van Nederlandse musea" bijgewerkt tot juli 1978 is op schrifte lijk verzoek gratis te verkrijgen bij de afdeling voorlichting van het ministe rie van CRM, Steenvoordelaan 370, 2280 HK Rijswijk. „Vlinders in de wind", de film van Gerben Hellinga over het Nationale Ballet, is tijdens het Chicago Interna tional Dance Film Festival, dat eind juni werd gehouden, bekroond met de Bronze Hugo. De film kwam tot stand met subsidie van CRM en werd geproduceerd door de NOS. „Fabriekswerk", honderd jaar in dustrie in Noord-Limburg 1839-1939, is de titel van een tentoonstelling die van 28 juli t/m 29 oktober in het Goltziusmuseum te Venlo wordt ge houden. De expositie geeft met be hulp van machines, produkten, foto's en archiefmateriaal een beeld van de opkomst en ontwikkeling van grotere en kleinere industrieën uit genoemde periode. Voorts hangt er in het pren tenkabinet een fraaie collectie (be- drijfs)veiligheidsaffiches. Scène uit „Buck Rogers' Buck Rogers in het jaar 2479 Als je de populaire science-fiction mag geloven (er bestaat ook een intel- lectueler afdeling van het genre, daar valt langzamerhand in het geheel geen touw meer aan vast te knopen) hoef je je achter-achter-achter-ach terkleinkinderen niet te benijden: in de verre toekomst wordt er onophou delijk gevochten of er heerst op aarde en/of in de ruimte de rust van het dictatuur-kerkhof. In beide gevallen komt er dan een padvinder de dingen weer rechtbuigen, maar lang houdt dat vast niet, ongetwijfeld begint de troep opnieuw. De science-fiction- film „Buck Rogers in the 25th centu ry" van Daniel Haller is de zoveelste versie van een immens populair Ame rikaans stripverhaal, dat al in 1929 verscheen en het veertig jaar vol ei hield. Buck Rogers, een man vi sen klaar, altijd in voor een gei een kusje, wordt in 1987 de ingeslingerd en ontwaakt om ei vijfhonderd jaar later op het schip van een macabere ruiml zogenaamd op weg naar een conferentie op aarde, in wei heid vol boze voornemens om alheerschappij te veroverei doorkruist het snode plan? Bi tuurlijk, de „clean cut Amej daar kan geen schone, gemei ses en geen tijgerman tegenop leukst in dergelijke films zijn niyj de robots: in „Buck Rogers" sf kleine Twiki het hart. Lf Amsterdam Cinema Intel en Rialto; Rotterdam-Calypsoj irn#1 pso Onlangs verscheen als negende deel in de monumentale reeks Verzamelde romans van S. Vestdijk „Aktaion on der de sterren", de eerste Griekse roman, uit 1941. Te zamen met „De verminkte Apollo" (1952) en „De held van Temesa" (1962) vormt „Aktaion" het onderwerp van een kleine studie van Rudi van der Paardt in de Syn these-deeltjes. Van der Paardt be perkt zich voornamelijk tot de ideeën die aan de drie romans ten grondslag liggen. Dat is in het geval van Vest dijk ook wel een passende behande ling. Zijn werk is immers in hoge mate uitdrukking van een filosofie die in meer beschouwende zin wordt aangetroffen in de essays, „De Toe komst der Religie" e.d. Van der Paardt maakt, nadat hij kort het ver haalverloop. de historische achter gronden en de mythologische impli caties heeft besproken, juist van de kernproblematiek van de drie ro mans veel werk. Ze komen hierin overeen dat ze alle drie een worste ling wèergeven tussen denken en irra tioneel reageren of in Vestdijks termi nologie: tussen geest en ziel. Deze kwestie staat überhaupt centraal in Vestdijks oeuvre, maar zelden heeft hij er zo geëigend gestalte aan kun nen geven als in deze Griekse ro mans, die door hun vroege setting en de religieuze problematiek waarop ze zich richten, bij uitstek geschikt zijn om allegorisch te werken ten opzichte van het heden. Van der Paardt geeft een helder beeld van de romans in het kader van Vestdijks ideeën. Lijsten van secundaire literatuur verhogen de gebruikswaarde van dit boekje. T. v. D. S. VESTDIJK. Aktaion onder de Sterren. Nijgh Van Ditmar, 's Gra- venhage/Rotterdam, 1979. 212 blz. ge bonden 34.50 R VAN DER PAARDT. Over de Griekse romans van Simon Vestdijk. Amsterdam, Wetenschappelijke uitg. 1979.118 blz. (Synthese-reeks) 14.50. 27 juli: 10.30-22 uur 28 juli: 10.00*17.30 uur. Interiors De eerste ernstige film van Woody Allen en de eerste waarin hijzelf niet meespeelt. Prachtig mooi. De gehele week in Alhambra I, Vlissingen. Accatone Een van de eerste en beste films van Pier Paolo Pasoli- ni, over zijn geliefde Romeinse sub-proletariaat. 27 en 28 juli Filmhuis Liga '68, Groningen (nachtvoorstellingen). De gebroeders Leeuwenhart Prachtige jeugdfilm naar het be roemde boek van Astrid Lindgren. De gehele week in City 3, Gro ningen. Death in Venice Film over liefde en verval in Venetië van Luchino Visconti, naar de novelle van Tho mas Mann. De gehele week in Ri- voli, Amsterdam. Rome open stad Klassieke film van Roberto Rosselini over bezet ting en veraet in Rome tijdens de Tweede Wereldoorlog, daterend uit 1945 maar allerminst geda teerd. De gehele week in Rivoli, Amsterdam. Martijn en de Magiër Uitstekende jeugdfilm van Karst van der Meu- len. De gehele week in Cineac R. Brstr., Amsterdam; Palace 2 Arn hem; Casino 1, Breda; Sutdio D, Delft; Cinema 1000, Egmond aan Zee; Parisien, Eindhoven; Schouwburg, Gouda, Odeon 2, Den Haag; City 1, Groningen; Ci nema 2, Hengelo; Casino Plein, Den Bosch; Marquette, Heems kerk; Bijou, Hilversum; Victoria 1, Hoorn; Lido 2, Leiden; Scala 1, Nijmegen; Lumière 3, Rotterdam. Brutto sporchi e cattivi Felle klucht over het Romeinse sub- proletariaat, stoelend op sociale bewogenheid van Ettore Scola. De gehele week in Movies 2, Am sterdam. Annie Hall Film van de ger Amerikaanse komiek Woody len met Diana Keaton in de hocj rol, vol grappen en droefenis, gehele week in Tuschinski 3, sterdam. C'eravamo tante amati Uitstek! de film van Ettore Scola over lfcj de, politiek en film in het na-d logse Italië. De gehele week'ë Movies 1, Amsterdam en Citjjt Groningen. |f< La vie devant soi Franse film (cl gevoeligheden van de Israëli regisseur Mosje Mizrahi met t voortreffelijke hoofdrol van Sii! ne Signoret. De gehele week' City 4, Amsterdam. door Dirkje Houtman AMSTERDAM „Essentieel voor onze manier van werken is dat je als acteur je eigen creativiteit stimuleert en dat samen in een voorstelling rea- Speciaal vandaag De film Staartschutter Joe, die de NCRV vanavond uit zendt. is de geschiedenis van de beruchte Amerikaanse poli ticus Joseph McCarthy, de drijvende kracht achter de heksenjacht op de communis ten in de jaren vijftig. Peter Boyle speelt de rol van McCarthy, die als boordschut ter bij de marine begon. Ned. 1/19.25 Engelandvaarders Korte indrukken van een fietsvakan tie van 550 NCRV-leden door Oost-Engeland Ned. 1/21.10 Brandpunt besteedt aan dacht aan het bezoek van de Israëlische minister Dayan en aan de doodstraf in de Vere nigde Staten Ned. 2/22.15 In Tocht door de middel eeuwen gaat bet over het bou wen van een staat Ned. 2/22.40 Voor late kijkers keus uit twee W. Duitse programma's: Der chef (Ironside) Dts. 1/00.25 De miljoenenkraak van de twaalf Frans-Italiaanse speelfilm Dts. 2/00.15 liseert", aldus de Griek Apos- tolos Panagopoulos. die sa men met Frances Sanders en Die van Duin de spil vormt van het recent opgerichte Pro Theater. Hij legt het accent op de samenwer king tussen de acteurs, die ln hun rol vanuit de betekenis achter de woor den opelkaar moeten reageren. Zelf opgeleid ln Athene bij Teatron Tech nics van Karolos Koun, dat onlangs nog tijdens het Holland Festival te zien was. moet hij niets hebben van het egocentrisch gerichte sterren dom. De oorzaak van veel oneven wichtigheid op het toneel. „Een voor stelling moet een mozaiek zijn opge bouwd uit allerlei stukjes die in el kaar passen en op elkaar afgestemd zijn. Dat kan alleen ontstaan als alle medewerkers een grote betrokken heid hebben bij hetgeen ze maken. Bij Koun heb ik alles gedaan, kos tuums gemaakt, tonelen geveegd, ge acteerd en dramaturgisch onderzoek gedaan. De voorstellingen kwamen collectief met grote discipline tot stand." aldus Apostolos. Deze werk wijze is ook kenmerkend voor die van het Pro Theater, dat ontstond vanuit een conflict binnen de theaterschool over de kwaliteit van de toneeloplei ding Stokpaardjes Hier ontbrak elke gedrevenheid, be trokkenheid. discipline en de vakken nis om technische vaardigheden te verwerven. En dat zijn toch onvoor waardelijke eisen bij de vervaardi ging van elk kunstwerk. „Wat ons betreft kan de toneelschool in Am sterdam onmiddellijk gesloten wor den. zegt Frances Sanders fel, „Je leert er niets. De meeste docenten, enkelen uitgezonderd berijden hun stokpaardjes zonder enige vorm van onderlinge samenwerking. Het ge volg is dat elke systematiek binnen de opleiding ontbreekt De docent diamaturgie beperkte zijn lessen, hoe grondig die ook waren, tot de groten uit de toneelgeschiedenis: Shakespe are. Ibsen en Brecht. Maar van het ji maal beter zou worden veranderde er niets. De drie bezetters werden voor het blok gezet. Zij moesten de bezet ting op heffen, anders zouden de twee leerlingen juridisch van school wor den gestuurd. Daaruit trokken zij de consequenties, verlieten vrijwillig de school en richtten het Pro Theater op .dat het komend seizoen drie stukken op het repertoire heeft. „De stoelen van Kassandra" het genoemde stuk van Ionesco dat vooraf wordt gegaan door de monoloog van Kassandra „Agamemnon" van Aeschylus, The Visitor, dat Apostopolos oorspronke lijk voor Bob de Lange schreef en na diens overlijden omwerkte tot een stuk voor vier personen. En tenslotte een bewerking van Euripides' Hyppo- litus. besluit schetsend: „Concrete ten kun je misschien niet eerste of de tweede produkts' wachten, maar zeker wel v|' tiende." „De stoelen van Kassandra" van 14 t/m 18 augustus in het Theater in Amsterdam en van september in de Haarlemse schuur gespeeld, waar „The V van 12 t/m 15 september ook v.l.n.r. Die van Duin, Frances Sanders en Apostolos Panagopoulos van het Pro Theater uitzetten van een historische lijn kwam het nooit. Er lopen leerlingen rond die bijvoorbeeld nog nooit van Arthur Miller hebben gehoord. We leerden niet hoe we een rol moesten analyseren, hoe je je gevoelens moest kanaliseren binnen een rol. En door het ontbreken van technische vaar digheden ontnamen de improvisatie- lessen van Elisabeth Hoijtink je elk speelplezler. De opdracht „speel een kip zonder kop" kan best wel zinnig zijn als je weet waar je mee bezig bent en Je het waarom ervan wordt ver teld. Na vier Jaar toneelschool be heersten we nog geen enkel elemen taire speltechniek." Dat kwam aan het licht tijdens de repetities voor de voorstelling van Glazen Speelgoed van Tenessee Willi ams onder leiding van de Amerikaan se actrice Joyce Aaron. Apostopolos maakte voor deze voorstelling de kos tuums en nam een deel van de regie over toen bleek dat het materiaal (eindexamenstudenten) nog even ruw was ais toen het vier jaar eerder de school binnenstapte. Opvallend was dat de voorstelling afhankelijk van de stemming van de spelers elke avond een andere Interpretatie mee kreeg. Ze misten de concentratie, de techniek, kortom iedere professiona liteit noodzakelijk om een voorstel ling een stabiele basis te geven. Elk overleg met de staf om deze situatie te veranderen mislukte. Apostopolos bleef echter om Die van Dijk en Fran ces Sanders to regisseren in „De stoe len" van Ionesco. Halverwege het werkproces moest de groep, vanwege een coördinatiefout. naar een andere repetitielokaal omkijken, waarop de drie na enige aaizeling deze ruimte bezetten. Zij grepen dit materiële conflict aan om de feilen van het leerplan aan de orde te stellen. Na overleg met de staf. docenten en leer lingen en de hoopvolle toezegging van de inspecteur van het ministerie van onderwijs dat het in 1979 alle Wereldrepertoire De groep kiest haar stukken niet van uit een specifiek politiek dogma. Stukken uit het hele wereldrepertoire komen in aanmerking. We kiezen voor een stuk omdat het ons intri geert. omdat het van alles met onszelf te maken heeft. Hebben we eenmaal gekozen dan stellen we ons dienst baar op aan de schrijver. We vragen ons af wat hij ermee wil zeggen en proberen door zelfonderzoek onze ei gen aanknopingspunten van waaruit we de rol kunnen spelen te vinden. We willen het publiek geen mening opdringen. We proberen het populair gezegd een spiegel voor te houden van wat er om hem heen gebeurt. En hij moet zelf maar kiezen wat hij ervan meeneemt. Wel proberen we zoveel mogelijk van genre te wisselen omdat dat verschillende acteertech- nieken vereist", aldus de leden van het gezelschap. En hier zijn we weer terug op het uitgangspunt van ont staan. Want de noodzaak om het Pro Theater op te richten werd ook nog eens versterkt door het gebrek aan mogelijkheden voor de jonge acteur om zich binnen de Nederlandse reper- toiregezelscriappen te ontwikkelen. Belangrijk voor Die van Duin en Frances Sanders is dan ook het on derzoeken van eigen mogelijkheden als acteur door samenspel, stem- en bewegingstrainingen, improvisaties, tekst- en rolanalyse. En Apostolos aa GELEEN (ANP) De viei tien jaar Pinkpopfestival op tember in het Limburgse vindt geen doorgang. De orgi ren hebben afgezien van eei jubileummanifestatie, omdat meente, naar hun zeggen, „ol lijke" voorwaarden daaraan verbonden. Het stichtingsl van Pinkpop overweegt nu kleinere activiteiten, versprei heel Limburg. Het aflasten van de voorgenon ring van tien jaar Pinkpop, volgens een van de organis Noud Siegers, door een driets waarden, die de gemeente verbond aan de reeds verleei gunning. Zo eist de gemeente c ling van de reinigingskosten loop van de manifestatie. Die belopen vijf- tot zesduizend Betrekkelijk gering op de toj groting van 120.000 gulden, organisatie is van mening dat meente genoeg heeft verdiend veertigduizend bezoekers di lijks met pinksteren Gele zochten. Een ander ongerief vormt pllchte sluiting van het grat leumfeest om acht uur. waard geplande vuurwerk geen enk< heeft. De weinig sympathiek waarde om een borgsom te was. volgens Noud Siegers, reden om af te zien van de viet tien jaar Pinkpop, in de eig« Geleen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4