Tutu vraagt Koornhof om 'werkelijk gesprek'
Nieuwe vraag naar
kernwapenrapport '62
Uit brieven van lezers
Christenen in Iran
vragen om steun
Trouw
Actie in Friesland
voor SMRA
Ontmoetingsplaatsen
van godsdiensten
op de berg Sinai
VANDAAC:
VOORBIJGANGE
Russische christen
psychiatrisch
onderzocht
Kerk op
Oost-Timor
krijgt hulp
i: A-
'Niet de mair
draagt schaf
van scheidinE
Ruziënde apen 'c
verwonden baas k!
VRIJDAG 27 JULI 1979
TROUW/KWARTET
door Hennie Serfontein
HAMMANSKRAAL In zijn
rapport op de jaarlijkse con
ferentie van de Zuidafrikaan-
$e raad van kerken (SACC)
heeft de zwarte secretaris-ge
neraal bisschop Desmond
Tutu gewaarschuwd, dat de
regeringspoiitiek van ge
dwongen verhuizingen een
explosieve situatie heeft ver
oorzaakt.
Tutu zei. dat hij geschokt was door
wat hl] had gezien tijdens recente
bezoeken aan hervestlgingskainpen.
Sommige mensen waren op de rand
van de hongerdood. Tutu vroeg, hoe
lang Zuid-Alrika, dat een christelijk
en een voedsel exporterend voik ls,
Zulke toestanden nog kan verdragen.
De benoeming van dr. Plet Koornhof
tot minister van ontwikkeling en sa
menwerking beschreef bisschop Tutu
als „een vleugje frisse lucht in de
benauwde atmosfeer." Hij prees
Koornhofs beslissing, om de illegale
zwarte woonoorden Crossroads in de
Kaap en Alexandra in Johannesburg
voorlopig te laten bestaan en de ille
gale zwarte arbeiders in de stadgebie-
den uitstel te geven.
Commissies
De minister wil de impasse doorbre
ken met zijn plaatselijke commissies
met stadszwarten, maar deze com
missies missen de mogelijkheden om
een werkelijke discussie over veran
deringen op gang te brengen, zei bis
schop Tutu. Zelf heeft Tutu gewei
gerd, aan deze commissies mee te
werken. Zij die willen praten over
afschaffing van de apartheid, zouden
altijd een gefrustreerde minderheid
blijven. De commissies houden zich
bezig met de toepassing van de apart
heid, op een meer menselijke manier
Een bezwaar vond Tutu ook, dat ze
alleen openstaan voor wat men
noemt „stadszwarten". Daarmee
wordt een onjuiste scheiding tussen
zwarten versterkt, en dat terwijl de
zwarte gemeenschap zo pijnlijk ver
deeld is door de regeringspoiitiek vol
gens het oude „verdeel en heers".
Tutu zei. dat hij er begrip voor had,
dat Koornhof rekening moest houden
met zijn achterban, nu hij iets ging
opzetten dat voor hen altijd onaan
vaardbaar is geweest. Maar, zo ver
volgde Tutu, zwarte leiders hebben
ook hun achterban en als die achter
ban ze niet meer erkent, op wat voor
gronden kunnen ze dan in die com
missies blijven zitten?
Bisschop Tutu had Koornhof ge
schreven. dat hij graag mee wilde
Desmond Tutu
doen aan een werkelijke dialoog, hng of het ophouden met de gedwon-
maar dat Koornhof Tutu en de zijnen gen verhuizingen,
dan ook iets zou moeten geven om te
kunnen laten zien dat het de moeite De grote lijn van het regeringsbeleid
waard is met hem te praten, bij voor- meende Tutu nog steeds te kunnen
beeld het afschaffen van passenrege- karakteriseren met de woorden, dat
er in de toekomst geen zwarte Zuid-
Afrikanen meer mogen zijn. „De Rie-
kert-comrnissie is een zeer vernuftig
middel om een paar zwarten meer
rechten te geven en tegelijk de duim
schroeven aan te draaien voor de
grote meerderheid. De kern van de
apartheid blijft, dat zwarten be
schouwd moeten worden als gastar
beiders in hun eigen geboorteland."
j_»e „tnulslanden" stellen de regering
in staat de problemen van werkloos
heid. armoede en woningnood te ver
plaatsen naar plattelandsgebieden,
waar de mensen gedumpt worden
zonder de minste kans om een mens
waardig bestaan op te bouwen.
Zuid-Afrika is volgens de zwarte bis
schop een egoïstische, pak-wat-je-
pakken-kan, opgesplitste samenle
ving, waarin de mensen geen werke
lijke gemeenschap hebben met el
kaar en elkander vijandig en bang in
de gaten houden. „Wij, de-kerk van
God, zijn de alternatieve samenle
ving. Wij hebben niet altijd geleefd
overeenkomstig onze roeping. Maar
God roept ons een nieuwe, andere
samenleving te zijn."
Bisschop Tutu onderstreepte, dat hij
en de Zuidafrikaanse raad van ker
ken alle geweld veroordeelden, om
het even of het komt van de „zogehe
ten terroristen of van de regerings
strijdkrachten". Over Angola en Mo
zambique zei hij, dat communisme in
een vorm van dialectisch materialis
me nooit de diepe verlangens van de
Afrikaanse ziel kan vervullen. ..Ge
loof in het bovennatuurlijke, in God,
is iets dat wij Afrikanen ingedronken
hebben met de moedermelk."
Broederkring
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over
het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000
AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
Loslippigheid
Uit de Noordzee schijnt nogal wat
hasj opgevist te worden, aldus een
bericht in Trouw van 24 juli. Bona
fide vissers leveren hun vangst in bij
de Rijkspolitie te water. Zij achten
het slecht verpakte produkt trou
wens ook waardeloos. Evenwel, een
woordvoerder van genoemde politie
permitteert zich de mededeling, dat
volgens onderzoekingen van het Ge
rechtelijk laboratorium te Rijswijk
„het spul nog wel bruikbaar schijnt te
zijn". Ik vrees, dat deze „tip" in be
paalde kringen niet aan dovemanso
ren gezegd is. ook al wordt Trouw
daar misschien niet gelezen. In een
andere krant, met een zeer grote le
zerskring, lees Ik dat de heroïne be
strijding een hopeloze zaak is. „Aan
de oostgrens wordt nauwelijks gecon
troleerd en de zuidgrens, de populair
ste smokkelroute, is vrijwel geheel
open," aldusde politie! Onbegrij
pelijk, zulke Inviterende loslippig
heden.
Lochem Mr. J. van Leeuwen
Voorbeeldig
In het artikel: „Vletnamezen snel ver
trouwd met onze samenleving" (24
Juli) wordt de overtuiging weergege
ven van de kampbeheerder(s) Jannie
Oost en C. van Bazel in 8teenwijk.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg O Posima
HOOFOKANTOOR
PostDus 859
1000 AW Amsterdam
Postgiro 66 00 00
Banti Ned Credietbank
Rekenmgnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115S88abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel. 115700 (uitsluitend voor
REGip OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2SOI CC Oen Haag
lel 070-469445
Parkstraat 22
Oen Maag
REGIO NOOROrOOST-NEOERtAND
(uitsluitend administratie)
Postbus 3
8000 AA Zwolle
lel 05200-17030
Abonnementsprijzen:
Per maand f 15,90
Per kwartaal I 47,70
Per halt (aar f 95.40
Per jaar 188,60
Adver/enr-eraneven op aanvraag
Telefonische abonnementenopdrachten
«t» adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30 van
maandag l'm vrijdag Op rondag van 18-
20 uur telet 020-913458
Opgave mm»-advertenties lei
020-936868 of schrift»*)" Mmt-Adv
atde'mg. postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen u>ISiuit»nö SChnft»li|k
aan onze Amslerdamae adressen
Wat zij daarin zeggen heeft mij ge
troffen, aangenaam verbaasd en be
schaamd. Deze „bootvluchtelingen",
die pas een voor ons onvoorstelbaar
leed aangedaan is in het Vietnamese
„paradijs" en op een open zee
onmenselijk leed! vallen blijkbaar
op door hun „voordelige levensstijl:;
ze onderscheiden zich door hun „gro
te discipline", „het direct klaar staan
voor een ander, hun properheid en
beleefdheid", enz. Terstond dringt
zich de zelfbeschuldigende vraag op:
zijn wij mogelijk wel dóór het „leven"
in „welvaartstaat", deze primair hu
mane eigenschappen niet hopeloos
kwijtgeraakt?! „Discipline", hoeve-
len van onze pedagogen en opvoeders
hebben niet veel te vlot van Benja
min Spock overgenomen dat „het
verboden is te verbieden"? Met als
onvermijdelijk gevolg, de onordelijk
heid en het aan zijn laars lappen van
wetten en verordeningen, de leefbaar
heid in haast alle sectoren van ln
cultuur in gevaar is gaan brengen.
Om maar niet te spreken van „direct
klaar staan voor een ander", van de
„properheid" (van onze straten, par
ken en recreatieoorden), benevens de
„beleefdheid" (in restaurants, etc) Dit
te lezen, doet een christen en ook vele
anderen terug verlangen naar een le
vensstijl als van deze op onmenselij
ke wijze tot wanhoopsdaden gebrach
te vluchtelingen, die toch ménsen
zijn, die alles in de steek moesten
laten. Nog meer naar de „levensstijl",
de Christus van ons eist; samengevat
in Zijn Openbaring (cap. 22 vs 14):
„Zalig zijn zij, die Zijn dat is Chris
tus geboden doen.
Leiden P. Jaspers
Ereschuld
Eindelijk een reactie op de suggestie
politieke gevangenen uit Indonesië in
Nederland onderdak te bieden. Een
voortreffelijke reactie ook. Professor
Wertheim biedt namens het Komité
Indonesië aan voor driehonderd ge
vangenen die er het ergst aan toe zijn
met hun gezinnen de overtocht te
bekostigen. Professor Wertheim
vraagt om adhesie, opdat de Neder
landse regering aangespoord wordt
deze mensen een verblijfsvergunning
te verlenen. Overigens was ik teleur
gesteld over het uitblijven van reac
ties van anderen. Waar bleven de
vertegenwoordigers van de kerken.
Van wie toch verwacht mag worden
dat zij vooral op de bres voor deze
zaak zouden staan? Durven zij de
publieke opinie niet te trotseren, die
met de Vietnamese vluchtelingen
niet nog eens met een ander vluchte
lingenprobleem wil worden opgeza
deld? Of is het de angst voor de goede
betrekkingen met de zusterkerken?
Uiteraard mogen dit soort argumen
ten best overwogen worden, maar
deze mogen de zaak waar het om gaat
toch nimmer verdringen. En die zaak
is de zaak van gerechtigheid.
Hurwenen A. Hollander
Tour de France
Dat Koos van Weringh een groot
voorstander is van de fiets als ver-
voer-en recreatiemiddel wisten we uit
enkele van zijn vele lezenswaardige
artikelen. Ik ben van dezelfde gevoe
lens als hij. Ik vraag me echter af, of
dat tevens Inhoudt, dat je een Tour
de France-fan moet zijn. Ik betwijfel,
of de Heer met welgevallen loestan-
den als de Tour de France door ons
ziet organiseren. Mensonterende, li-'
chamelijk afmattende toestanden,
gepaard met streberige, individualis
tische prestatiedrang, beloond met
onder meer verafgoding van nummer
1. die uren fietsen op halve fietsban
dafstand of minder „wint": het lijkt
me alles ver verwijdert van wat de
Heer bedoelt met het tot zijn recht
komen van de mens: waarachtig
mens zijn onder de mensen ten bate
van de mensen. Mocht iemand den
ken dat er dan nog wel op meer
sporten en andere zaken iets valt aan
te merken en te veranderen, dan zeg
lk alleen maar: dat denk ik ook.
Trimmen
Ik las in Trouw „trimbaan verdwijnt
uit schijnwerpers". In Apeldoorn
weet ik ook een trimbaan, aan de
Asseltse weg. Wij fietsen daar nogal
eens rond, en het laatste stuk naar
die trimbaan is een sintelweg. Nu
gaan die trimmers daar haast alle
maal met een auto naar toe, wat ik
belachelijk vindt. Als je wilt trim
men, dan ga je daarheen lopen of
fietsen, volgens mij. Maar als ik daar
fiets, is het een grote stofwolk en
denk ik: Wat een onzin dat trimmen,
als je direct daarna weer in een auto
naar huis gaat. Zonde van de kosten
die stad of staat voor zoiets maakt.
Apeldoorn L. Bakker
Autoloze zondag (4)
Men wil ontheffing van een zondagrij
verbod in verband met de kerkdien
sten. Vanuit de kerken wordt heel
vaak aangedrongen op zondagsrust,
zondagsheiliging. Van daaruit moest
men juist heel blij zijn met een rijver
bod. Hoe meer mensen ontheffing
krijgen, hoe meer misbruik ervan ge
maakt wordt. Heel veel predikanten
en personen gaan naar andere plaat
sen, omdat men niet samen in één
kerk wil zitten. In noodgevallen kan
het wel. Laten de kerkmensen dan
van deze gelegenheid een dankbaar
gebruik maken. En door de nood ge
dreven, de éénheid der kerk beleven,
.zoals men het allen belijdt. Doe het
zonder tegenstrijdigheid, zodat ande
ren zich wel ergeren: want deze ont
heffing is een premie op de verdeeld
heid.
Vroomshoop J. Boessenkool
De journalist
Naar aanleiding van uw hoofdartikel
over Journalistenkleding (21 juli) wil
ik eventjes het volgende opmerken.
Er is een generatie journalisten, foto
grafen en filmers in de kranten- en tv-
wereld in opkomst, die het presteren
om in de meest potsierlijke kledij op
officiële gelegenheden te verschijnen.
Zij doen dit niet omdat dit allemaal
zo gemakkelijk zit, maar om hun ont
stellend gebrek aan vakkennis te ca
moufleren. Hoe men zich als gast
hoort te gedragen, zal deze al of niet
afgestudeerde heren van de school
voor de journalistiek, worst wezen.
Het gaat er niet om van een gelegen
heid een zo goed mogelijk verslag te
maken, maar om na afloop in het
buurtcafé met elkaar de grootste lol
te hebben „die en die" door hun ver
schijning weer lekker in de gordijnen
gejaagd te hebben.
Huixen P. van Daalen
Gij zijt de dief
Met stijgende verbazing het artikel
„Vandaag" gelezen (Trouw 19/7). Ik
wijs op de zinsnede over Somoza:
een figuur die zichzelf, zijn fami
lie en zijn nalopers op zo'n schandali
ge wijze heeft bevoordeeld ten koste
van de armen en de allerarm
sten Het is betreurenswaardig
dat de schrijver zo ontstellend eenzij
dig schrijft, terwijl hij als hij in zijn
volle lengte voor de spiegel was gaan
staan had moeten bekennen wat de
profeet al zei: „Gij zijt die dief met de
andere Nederlanders die zich verrijkt
hebben en nóg verrijken ten koste
van de armen en allerarmsten in de
wereld!" Volgens de gegevens van
professor Tinbergen wordt de wester
se wereld nog steeds rijker en de
derde wereld steeds armer!
Haarlem C. Baars sr.
's-Gravendeel
J. Schutte
Bomen
In Limburg worden zeven bomen, die
zo'n vijftien Jaar oud zijn, omgehakt
terwille van een evenement van
slechts luttele seconden en van hoog
uit enkele uren, als je alles meere
kent. B. en W. vinden het goed. Deze
vroede vaderen moeten niet boos
worden, wanneer de kinderen straks
de schooleigendommen vernielen. Al
les is immers te koop. ook de werk
ster, die de boel opruimt. En als hun
eigen kinderen mooi speelgoed in een
dolle bui vernielen, moeten ze hun
mond verder ook maar houden. Hun
kinderen denken vanuit hun ervarin
gen terecht, dat het niets geeft. Je
koopt gewoon nieuw speelgoed. Ik
ben er met andere woorden kapot
van, dat mensen met verantwoorde
lijkheidsgevoel zeggen: er is ln feite
niks aan de hand, want we kopen
gewoon een paar nieuwe bomen.
Assen H. G. Post
In februari 1979 besloot de synode
een schets voor een nieuw kernwa
penrapport de gemeenten in te zen
den. In deze schets wordt niet alleen
het gebruik, maar ook het bezit van
kernwapens nadrukkelijk afgewezen.
De schets zou nog op enkele punten
worden herschreven met het gevolg
dat ze nog steeds niet naar de ge
meenten is verzonden. Maar men
hoopt in Den Haag nog wel, dat het
geschrift omstreeks de vredesweek
gereed zal zijn voor bespreking in de
gemeenten.
Wanneer de gemeenteleden ook de
gelegenheid hebben gehad, hun in
breng te leveren, zal het stuk in de
synode terugkomen, die uiteindelijk
een uitspraak zal doen, vermoedelijk
in 1980. Tot nu toe heeft de schets al
aanleiding gegeven tot uitvoerige dis-
LEEUWARDEN In de maand sep
tember zullen mensen van de stich
ting mechanische registratie en ad
ministratie (SMRA) van de hervorm
de kerk een tournee door Friesland
maken om informatie te verschaffen
over werkwijze en functie van deze
vorm van ledenregistratie.
Steeds meer gemeenten gaan voor
hun ledenadministratie gebruik ma
ken van de diensten van de SMRA,
die in Delft zit en onder meer de
beschikking heeft over een computer.
Maar dat is nog lang niet met alle
gemeenten het geval. Men weet niet
welke service de SMRA allemaal kan
bieden of men ziet op tegen de
kosten.
De SMRA-delegatie wordt vergezeld
door leden van de provinciale kerk
vergadering en van de provinciale
kerkvoogdijcommissie. Een soortge
lijk bezoek aan de provincie Gronin
gen in januari kreeg ondanks de on
gunstige weersomstandigheden veel
belangstelling. In Friesland staan
achtereenvolgens Leeuwarden,
Sneek, Franeker, Dokkum. Ooster-
wolde, Heerenveen, Drachten en
Koudum op het programma.
cussies zowel in de kerk als in politie
ke kringen.
Het geschrift „Het vraagstuk van de
kernwapenen" uit 1962 bevat niet al
leen het synode-rapport van toen,
maar ook in twee bijlagen het herder
lijk schrijven betreffende het vraag
stuk van oorlog en vrede van 3 juli
1952 en de verklaring van het mode-
ramen in verband met de hervatting
van de proefnemingen met kernwa
penen van 22 september 1961.
Het geschrift van 1962 zegt ,dat de
kerk niet anders mag doen, dan „een
radicaal neen tegen de kernwapenen"
uitspreken. Het gaat echter niet zo
ver, dat het een eenzijdige „afschaf
fing" van kernwapenen bepleit. Het
stelt de vraag of een dergelijke eenzij
dige stap juist niet een belemmering
zou kunnen zijn van een algemene
afschaffing.
Het document, dat nu zijn vijfde druk
beleeft en 93 bladzijden telt, kost
11,90.
Vrijwilligers
Bij Boekencentrum verscheen ook
een herdruk van het boekje „Op zoek
naar medewerkers" van F. N. M. Nijs-
sen. Deze herziene druk is nu wèl in
de boekhandel verkrijgbaar. De prijs
van dit boekje van 56 blz. over de
werving van vrijwilligers voor kerke
lijk werk is 5,90. Vooral kerkeraden
CAIRO President Sadat van Egyp
te legt op 26 november de eerste steen
van een „godsdienstige ontmoetings
plaats" op de berg Sinai. Er zullen
een synagoge, een kerkgebouw en een
moskee verrijzen, berichtte het Egyp
tische dagblad Al Achram. Het com
plex is een idee van Sadat om een
verbroedering tussen de aanhangers
van de drie godsdiensten te bewer
ken. Hij koos de Sinai uit, de plaats
waar God Zich aan Mozes openbaar
de, omdat deze plaats volgens Sadat
de gemeenschappelijke bakerplaats
is van de drie godsdiensten.
ROME De apostolische pronun
tius in Iran, Annibale Bugnini, heeft
de christenen in alle delen van de
wereld hulp gevraagd voor de onder
drukte christelijke gemeenschappen
in het land. In een via het Vaticaan
verspreide oproep vraagt hij met
name aandacht voor het lot van de
chaldeeuwse christenen. Van hen
zouden velen al maanden werkloos
zijn.
PRAAG Een groep Tsjechische
christenen heeft paus Johannes Pau-
lus II ln een brief op de hoogte gesteld
van haar voornemen, elke eerste vrij
dag van de maand een vasten- en
gebedsdag te houden voor mensen
die vervolgd worden om hun geloof.
De brief is ondertekend door twaalf
leden van de Tsjechoslowaakse men
senrechtenbeweging Charta '77.
HELSINKI Vanaf 1 oktober mo-'
gen de kinderen in Finland deelne
men aan het avondmaal. Voorwaar
den zijn, dat ze gedoopt zijn. weet
hebben van de betekenis van het
avondmaal en begeleid worden door
een volwassen kerklid. Het besluit
werd genomen door het Finse parle
ment, want de Lutherse kerk in Fin
land is staatskerk.
SEVILLA In een sinds lang ver
laten klooster in Rocamador, hon
derd kilometer ten noorden van Se-
villa in Midden-Spanje, zijn de ge
mummificeerde lijken van vijftig
mensen gevonden. De meesten zijn
gehuld in monikkenhabijt en allen
zijn onthoofd. Het klooster behoorde
tot de orde der minderbroeders. Twee
weken geleden werden in Llerena in
dezelfde streek vele lijken gevonden
ln de muur van een kerk.
NEW YORK Veertig leiders van
de grootste Amerikaanse kerken heb
ben zich achter Carters energie-pro
gramma gesteld. Zij hebben alle
Amerikanen opgeroepen, hun materi
alisme te laten varen en de handen
ineen te slaan om de energie-crisis te
bezweren. Amerikanen moeten van
de ene dag op de andere overstappen
van een wereld, waarin energie goed
koop en overvloedig was naar één
waar energie kostbaar en schaars is,
zeggen zij.
De „Broederkring", een vereniging
van predikanten van de drie niet-
blanke nederduitse gereformeerde
kerken, werd aanvaard als volwaar
dig lid van de Zuidafrikaanse raad
van kerken. Voorzitter van de Broe
derkring is dr. Allan Boesak en secre
taris ds. Lukas Mabusela uit Pretoria.
De nederduitse gereformeerde kerk
in Afrika (zwart) en de reformed
church in Africa (Indiërs) zijn ook
ledenkerken van de raad. De neder
duitse gereformeerde sendingkerk
(kleurlingen) is nog waarnemer.
De Broederkring is uitgesproken te
genstander van de apartheid en
streeft naar vereniging van de vier
nederduitse gereformeerde kerken,
op strikt bijbelse grondslag. Ook
sommige blanke dominees zijn lid
geworden. Deze predikantenvereni
ging is thans de drijvende kracht
achter het groeiend verzet tegen de
manier, waarop de blanke NG kerk
de rassenpolitiek van de regering nog
steeds steunt. Ds Sam Buti was een
van de oprichters.
Weliswaar is de Broederkring geen
kerk, maar in het verleden zijn ook
het Christelijk Instituut en de chris
tenstudentenvereniging lid geweest
van de raad van kerken, voordat zij
verboden werden.
EN EEN HAND AAN DE r-
TOEKOMST
ik wil niet zijn T
een revolver verborgen in de hol*«
van een duivelse macht
om bij 't eerste treffen
voor de dag gehaald te worden
waarvoor weet niemand
ik wil niet zijn
een eenzame pion
tussen de groten op het schaakbl b
waar nog traag geschoven wordt 1«
in een onzeker eindspel
ik wil niet zijn
een ding
een instrument
een apparaat
zelfs geen harp
onder de tokkelende handen
van welke eeuwigheid ook
maar een mens
met mensen
een mens van Hem
een mens met een stem
en een eigen weg
en een hand aan de toekomst.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Bij het Boekencentrum in Den Haag is in beperkte oplaag een herdruk
verschenen van het bekende geschrift, waarmee de synode van de Nederlandse hervormde
kerk in 1962 het gebruik van kernwapens afwees. Er was de laatste maanden weer vraag naar
dit rapport, omdat in de hervormde kerk een nieuwe kernwapendiscussie op gang komt.
Beroepingswerk I
NED. HERV. KERK
Afscheid op 29 juli van Nisse
Heer-Abtskerke: mevr. M. G.i
kotte, ber. te Gorssel-Epse; vil
kenbroek: M. de Heer ber. te
gen; van Oudega (WymbriJJ
Schaap ber. te Leersum. fit
Beroepen te Moerkapelle: F. la
te Kootwijk
GEREF. KERKEN
Afscheid van Dokkum: R. R^
ber. te Drachten.
D
h<
i
en dominees zullen er hun voordeel
mee kunnen doen.
In zijn voorwoord schrijft Nijssen,
dat dit boekje kan helpen „onnodige
fouten bij het personeelsbeleid ten
aanzien van kerkelijk vrijwilligers te
voorkomen en om in de eigen situatie
wegen te vinden die leiden tot een
betere moblisatie van krachten in de
gemeente van Christus. En daar is,
dacht ik, in onze tijd grote behoefte
aan."
MOSKOU (Kescol) Sergej Jermo-
lajew, een lid van de christelijke
werkgroep van Aleksandr Ogorodni-
kow, is overgebracht naar het Serbs-
ki-instituut voor een diepgaand psy
chiatrisch onderzoek.
Jermolajew werd in januari samen
met zijn vriend Igor Poljakow gear
resteerd, omdat zij in Moskou in de
metro luidkeels hun afkeer van de
communistische partij kenbaar had
den gemaakt. Dat kan hun op vijf
jaar werkkamp komen te staan. Vol
gens een psychologisch rapport kan
Poljakow zonder meer terecht staan.
Jermolajew, die twintig jaar is, in de
inrichting opgenomen omdat hij zijn
geloof niet wil afzweren en geen spijt
heeft van zijn daad van „straatschen
derij".
Tevens is in Rjazan bij Moskou het
proces begonnen tegen de dominee
en de koorleider van de baptistenge
meente daar, Aleksandr Nikitkow en
Nikolai Popow. Zij worden beschul
digd van „laster jegens de sowjet-
staat", omdat zij exemplaren hadden
verspreid van het bulletin van de
organisatie van familieleden van ge
vangen baptisten. In dat bulletin wer
den verschillende recente gevallen
van christenvervolging beschreven.
OEGSTGEEST Tijdens de inlij
ving van het vroegere Portugese
Oost-Timor bij Indonesië is door de
bevolking zwaar geleden. Ook nu is
het nog niet rustig. Duizenden kinde
ren hebben geen ouders meer. Nog
steeds komen er mensen half verhon
gerd uit de berggebieden, waarheen
zij gevlucht waren. Het optreden van
de militairen heeft bij de bevolking
een groot wantrouwen veroorzaakt
ten aanzien van de binnenkomende
Indonesiërs. Dit meldt ds. P. Bons,
Indoneslë-secretaris van de hervorm
de raad voor de zending, die onlangs
een bezoek aan Timor bracht.
Als er iets voor de mensen op Oost-
Timor gedaan kan worden, kan dat
waarschijnlijk alleen vla de kerken.
Van de 600.000 mensen behoren
200.000 tot de r.k.kerk. Een kleine
•400.000 hangt de oude stamgods-
dienst aan. Het aantal protestanten
is erg klein, ongeveer zevenduizend,
waarvan meer dan de helft tot een
pinksterkerk behoort.
De raad van kerken in Indonesië
heeft besloten de kleine protestantse
kerk, die dertien gemeenten omvat,
te helpen bij 'de opvang van de vele
wezen. Ook zal geholpen worden bij
de opbouw van de gemeenten door
het beschikbaar stellen van enkele
predikanten. Deze predikanten wor
den afgestaan door de kerk op West-
Timor. Zij spreken dezelfde taal.
BAPTISTENGEM.
Afscheid van Staveren:
ber. te Tweede Exloërmond.
iond.
ed
an
Setiloane
De Zuidafrikaanse autoriteiteiL'
ben een uitreisvergunning gew
aan de protestantse theoloog dr:,
loane. Hij was uitgenodigd alt
docent op te treden aan de unL.
teit van Bochum in West-Duit
Setiloane is al verschillende ma
Europa geweest, ook in Nede
met lezingen over de Afrikaanse f
logie. Hij behoort tot de zwarte,
in Zuid-Afrika het recht hebbe
ten een „thuisland" te wonend
jaar weigerde Setiloane zich a
sluiten bij het nieuw gevormde
land Bophuthatswana. Zijn vriC
denken, dat daarom zijn pas niT:
verlengd is.
lie
11
Nederlandse Vrouwenr^
DEN HAAG (ANP) In het ra 1
van de „commissie alimentat) 3
men" wordt de indruk gewei
zouden gescheiden mannen voilu
merendeel in het onderhoud v
van hen gescheiden vrouwen f1
zien. Die indruk is niet juist:
meenschap en de vrouw dragen
wegend de financiële gevolgen1®
echtscheiding. Dit zegt de Nederf
se Vrouwenraad in een reactie crr
rapport van de commissie alin
tienormen, dat ruim een jaar ge f
aan de regering is aangeboden.^3
De Nederlandse vrouwenraad s<5t
aan minister De Ruiter dat d^
meenschap via de bijstandswet
veer 650 miljoen gulden per jaall
gescheiden vrouwen en hun gez u
betaalt en dat er in totaal per
ongeveer 85 miljoen gulden aaQ
mentatie wordt betaald. Bepe a
van de alimentatieduur vindt de
een goede zaak, maar hij vind
vaste termijn van bij voorbeeli
jaar zoals de commissie alim
tienormen suggereert onrecht >E
dig. Er bestaan immers, aldujse
raad, verschillen in de periodic
vrouwen nodig hebben om weépi
eigen benen te kunnen staan. Deüe
is slecht te spreken over de „o
doende" aandacht van de ove
voor de kinderen, aldus de briefht
financiële positie van de geschtev
ouders wordt breed uitgemeten, n,
de financiële positie van de kim ia
weet het rapport niets meer dik.
zeggen dat kinderen half zoveellbf
ten als een volwassene." De vrouiui
raad vindt dat een zeer oppervl
ge benadering. >ej
en
DEN BOSCH (ANP) Twee ruziej
kende apen hebben hun eigenaal
23-jarige C. Rijken uit Den Boscl
verwond dat hij zich in het zieken!
moest laten behandelen. De manl<
een slagaderlijke bloeding op en 9
doorgebeten pezen.
De heer Rijken, eigenaar van
dierenwinkel, heeft de apen al
jaar in bezit. Toen hij de dieren g$
ren in hun gevecht wilde scheid
namen ze hun baas „te grazen".