Tutu vraagt Koornhof om 'werkelijk gesprek' Nieuwe vraag naar kernwapenrapport '62 Uit brieven van lezers Christenen in Iran vragen om steun Trouw Actie in Friesland voor SMRA Ontmoetingsplaatsen van godsdiensten op de berg Sinai VANDAAC: VOORBIJGANGE Russische christen psychiatrisch onderzocht Kerk op Oost-Timor krijgt hulp i: A- 'Niet de mair draagt schaf van scheidinE Ruziënde apen 'c verwonden baas k! VRIJDAG 27 JULI 1979 TROUW/KWARTET door Hennie Serfontein HAMMANSKRAAL In zijn rapport op de jaarlijkse con ferentie van de Zuidafrikaan- $e raad van kerken (SACC) heeft de zwarte secretaris-ge neraal bisschop Desmond Tutu gewaarschuwd, dat de regeringspoiitiek van ge dwongen verhuizingen een explosieve situatie heeft ver oorzaakt. Tutu zei. dat hij geschokt was door wat hl] had gezien tijdens recente bezoeken aan hervestlgingskainpen. Sommige mensen waren op de rand van de hongerdood. Tutu vroeg, hoe lang Zuid-Alrika, dat een christelijk en een voedsel exporterend voik ls, Zulke toestanden nog kan verdragen. De benoeming van dr. Plet Koornhof tot minister van ontwikkeling en sa menwerking beschreef bisschop Tutu als „een vleugje frisse lucht in de benauwde atmosfeer." Hij prees Koornhofs beslissing, om de illegale zwarte woonoorden Crossroads in de Kaap en Alexandra in Johannesburg voorlopig te laten bestaan en de ille gale zwarte arbeiders in de stadgebie- den uitstel te geven. Commissies De minister wil de impasse doorbre ken met zijn plaatselijke commissies met stadszwarten, maar deze com missies missen de mogelijkheden om een werkelijke discussie over veran deringen op gang te brengen, zei bis schop Tutu. Zelf heeft Tutu gewei gerd, aan deze commissies mee te werken. Zij die willen praten over afschaffing van de apartheid, zouden altijd een gefrustreerde minderheid blijven. De commissies houden zich bezig met de toepassing van de apart heid, op een meer menselijke manier Een bezwaar vond Tutu ook, dat ze alleen openstaan voor wat men noemt „stadszwarten". Daarmee wordt een onjuiste scheiding tussen zwarten versterkt, en dat terwijl de zwarte gemeenschap zo pijnlijk ver deeld is door de regeringspoiitiek vol gens het oude „verdeel en heers". Tutu zei. dat hij er begrip voor had, dat Koornhof rekening moest houden met zijn achterban, nu hij iets ging opzetten dat voor hen altijd onaan vaardbaar is geweest. Maar, zo ver volgde Tutu, zwarte leiders hebben ook hun achterban en als die achter ban ze niet meer erkent, op wat voor gronden kunnen ze dan in die com missies blijven zitten? Bisschop Tutu had Koornhof ge schreven. dat hij graag mee wilde Desmond Tutu doen aan een werkelijke dialoog, hng of het ophouden met de gedwon- maar dat Koornhof Tutu en de zijnen gen verhuizingen, dan ook iets zou moeten geven om te kunnen laten zien dat het de moeite De grote lijn van het regeringsbeleid waard is met hem te praten, bij voor- meende Tutu nog steeds te kunnen beeld het afschaffen van passenrege- karakteriseren met de woorden, dat er in de toekomst geen zwarte Zuid- Afrikanen meer mogen zijn. „De Rie- kert-comrnissie is een zeer vernuftig middel om een paar zwarten meer rechten te geven en tegelijk de duim schroeven aan te draaien voor de grote meerderheid. De kern van de apartheid blijft, dat zwarten be schouwd moeten worden als gastar beiders in hun eigen geboorteland." j_»e „tnulslanden" stellen de regering in staat de problemen van werkloos heid. armoede en woningnood te ver plaatsen naar plattelandsgebieden, waar de mensen gedumpt worden zonder de minste kans om een mens waardig bestaan op te bouwen. Zuid-Afrika is volgens de zwarte bis schop een egoïstische, pak-wat-je- pakken-kan, opgesplitste samenle ving, waarin de mensen geen werke lijke gemeenschap hebben met el kaar en elkander vijandig en bang in de gaten houden. „Wij, de-kerk van God, zijn de alternatieve samenle ving. Wij hebben niet altijd geleefd overeenkomstig onze roeping. Maar God roept ons een nieuwe, andere samenleving te zijn." Bisschop Tutu onderstreepte, dat hij en de Zuidafrikaanse raad van ker ken alle geweld veroordeelden, om het even of het komt van de „zogehe ten terroristen of van de regerings strijdkrachten". Over Angola en Mo zambique zei hij, dat communisme in een vorm van dialectisch materialis me nooit de diepe verlangens van de Afrikaanse ziel kan vervullen. ..Ge loof in het bovennatuurlijke, in God, is iets dat wij Afrikanen ingedronken hebben met de moedermelk." Broederkring Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Loslippigheid Uit de Noordzee schijnt nogal wat hasj opgevist te worden, aldus een bericht in Trouw van 24 juli. Bona fide vissers leveren hun vangst in bij de Rijkspolitie te water. Zij achten het slecht verpakte produkt trou wens ook waardeloos. Evenwel, een woordvoerder van genoemde politie permitteert zich de mededeling, dat volgens onderzoekingen van het Ge rechtelijk laboratorium te Rijswijk „het spul nog wel bruikbaar schijnt te zijn". Ik vrees, dat deze „tip" in be paalde kringen niet aan dovemanso ren gezegd is. ook al wordt Trouw daar misschien niet gelezen. In een andere krant, met een zeer grote le zerskring, lees Ik dat de heroïne be strijding een hopeloze zaak is. „Aan de oostgrens wordt nauwelijks gecon troleerd en de zuidgrens, de populair ste smokkelroute, is vrijwel geheel open," aldusde politie! Onbegrij pelijk, zulke Inviterende loslippig heden. Lochem Mr. J. van Leeuwen Voorbeeldig In het artikel: „Vletnamezen snel ver trouwd met onze samenleving" (24 Juli) wordt de overtuiging weergege ven van de kampbeheerder(s) Jannie Oost en C. van Bazel in 8teenwijk. waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Posima HOOFOKANTOOR PostDus 859 1000 AW Amsterdam Postgiro 66 00 00 Banti Ned Credietbank Rekenmgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115S88abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel. 115700 (uitsluitend voor REGip OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2SOI CC Oen Haag lel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Maag REGIO NOOROrOOST-NEOERtAND (uitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwolle lel 05200-17030 Abonnementsprijzen: Per maand f 15,90 Per kwartaal I 47,70 Per halt (aar f 95.40 Per jaar 188,60 Adver/enr-eraneven op aanvraag Telefonische abonnementenopdrachten «t» adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag l'm vrijdag Op rondag van 18- 20 uur telet 020-913458 Opgave mm»-advertenties lei 020-936868 of schrift»*)" Mmt-Adv atde'mg. postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen u>ISiuit»nö SChnft»li|k aan onze Amslerdamae adressen Wat zij daarin zeggen heeft mij ge troffen, aangenaam verbaasd en be schaamd. Deze „bootvluchtelingen", die pas een voor ons onvoorstelbaar leed aangedaan is in het Vietnamese „paradijs" en op een open zee onmenselijk leed! vallen blijkbaar op door hun „voordelige levensstijl:; ze onderscheiden zich door hun „gro te discipline", „het direct klaar staan voor een ander, hun properheid en beleefdheid", enz. Terstond dringt zich de zelfbeschuldigende vraag op: zijn wij mogelijk wel dóór het „leven" in „welvaartstaat", deze primair hu mane eigenschappen niet hopeloos kwijtgeraakt?! „Discipline", hoeve- len van onze pedagogen en opvoeders hebben niet veel te vlot van Benja min Spock overgenomen dat „het verboden is te verbieden"? Met als onvermijdelijk gevolg, de onordelijk heid en het aan zijn laars lappen van wetten en verordeningen, de leefbaar heid in haast alle sectoren van ln cultuur in gevaar is gaan brengen. Om maar niet te spreken van „direct klaar staan voor een ander", van de „properheid" (van onze straten, par ken en recreatieoorden), benevens de „beleefdheid" (in restaurants, etc) Dit te lezen, doet een christen en ook vele anderen terug verlangen naar een le vensstijl als van deze op onmenselij ke wijze tot wanhoopsdaden gebrach te vluchtelingen, die toch ménsen zijn, die alles in de steek moesten laten. Nog meer naar de „levensstijl", de Christus van ons eist; samengevat in Zijn Openbaring (cap. 22 vs 14): „Zalig zijn zij, die Zijn dat is Chris tus geboden doen. Leiden P. Jaspers Ereschuld Eindelijk een reactie op de suggestie politieke gevangenen uit Indonesië in Nederland onderdak te bieden. Een voortreffelijke reactie ook. Professor Wertheim biedt namens het Komité Indonesië aan voor driehonderd ge vangenen die er het ergst aan toe zijn met hun gezinnen de overtocht te bekostigen. Professor Wertheim vraagt om adhesie, opdat de Neder landse regering aangespoord wordt deze mensen een verblijfsvergunning te verlenen. Overigens was ik teleur gesteld over het uitblijven van reac ties van anderen. Waar bleven de vertegenwoordigers van de kerken. Van wie toch verwacht mag worden dat zij vooral op de bres voor deze zaak zouden staan? Durven zij de publieke opinie niet te trotseren, die met de Vietnamese vluchtelingen niet nog eens met een ander vluchte lingenprobleem wil worden opgeza deld? Of is het de angst voor de goede betrekkingen met de zusterkerken? Uiteraard mogen dit soort argumen ten best overwogen worden, maar deze mogen de zaak waar het om gaat toch nimmer verdringen. En die zaak is de zaak van gerechtigheid. Hurwenen A. Hollander Tour de France Dat Koos van Weringh een groot voorstander is van de fiets als ver- voer-en recreatiemiddel wisten we uit enkele van zijn vele lezenswaardige artikelen. Ik ben van dezelfde gevoe lens als hij. Ik vraag me echter af, of dat tevens Inhoudt, dat je een Tour de France-fan moet zijn. Ik betwijfel, of de Heer met welgevallen loestan- den als de Tour de France door ons ziet organiseren. Mensonterende, li-' chamelijk afmattende toestanden, gepaard met streberige, individualis tische prestatiedrang, beloond met onder meer verafgoding van nummer 1. die uren fietsen op halve fietsban dafstand of minder „wint": het lijkt me alles ver verwijdert van wat de Heer bedoelt met het tot zijn recht komen van de mens: waarachtig mens zijn onder de mensen ten bate van de mensen. Mocht iemand den ken dat er dan nog wel op meer sporten en andere zaken iets valt aan te merken en te veranderen, dan zeg lk alleen maar: dat denk ik ook. Trimmen Ik las in Trouw „trimbaan verdwijnt uit schijnwerpers". In Apeldoorn weet ik ook een trimbaan, aan de Asseltse weg. Wij fietsen daar nogal eens rond, en het laatste stuk naar die trimbaan is een sintelweg. Nu gaan die trimmers daar haast alle maal met een auto naar toe, wat ik belachelijk vindt. Als je wilt trim men, dan ga je daarheen lopen of fietsen, volgens mij. Maar als ik daar fiets, is het een grote stofwolk en denk ik: Wat een onzin dat trimmen, als je direct daarna weer in een auto naar huis gaat. Zonde van de kosten die stad of staat voor zoiets maakt. Apeldoorn L. Bakker Autoloze zondag (4) Men wil ontheffing van een zondagrij verbod in verband met de kerkdien sten. Vanuit de kerken wordt heel vaak aangedrongen op zondagsrust, zondagsheiliging. Van daaruit moest men juist heel blij zijn met een rijver bod. Hoe meer mensen ontheffing krijgen, hoe meer misbruik ervan ge maakt wordt. Heel veel predikanten en personen gaan naar andere plaat sen, omdat men niet samen in één kerk wil zitten. In noodgevallen kan het wel. Laten de kerkmensen dan van deze gelegenheid een dankbaar gebruik maken. En door de nood ge dreven, de éénheid der kerk beleven, .zoals men het allen belijdt. Doe het zonder tegenstrijdigheid, zodat ande ren zich wel ergeren: want deze ont heffing is een premie op de verdeeld heid. Vroomshoop J. Boessenkool De journalist Naar aanleiding van uw hoofdartikel over Journalistenkleding (21 juli) wil ik eventjes het volgende opmerken. Er is een generatie journalisten, foto grafen en filmers in de kranten- en tv- wereld in opkomst, die het presteren om in de meest potsierlijke kledij op officiële gelegenheden te verschijnen. Zij doen dit niet omdat dit allemaal zo gemakkelijk zit, maar om hun ont stellend gebrek aan vakkennis te ca moufleren. Hoe men zich als gast hoort te gedragen, zal deze al of niet afgestudeerde heren van de school voor de journalistiek, worst wezen. Het gaat er niet om van een gelegen heid een zo goed mogelijk verslag te maken, maar om na afloop in het buurtcafé met elkaar de grootste lol te hebben „die en die" door hun ver schijning weer lekker in de gordijnen gejaagd te hebben. Huixen P. van Daalen Gij zijt de dief Met stijgende verbazing het artikel „Vandaag" gelezen (Trouw 19/7). Ik wijs op de zinsnede over Somoza: een figuur die zichzelf, zijn fami lie en zijn nalopers op zo'n schandali ge wijze heeft bevoordeeld ten koste van de armen en de allerarm sten Het is betreurenswaardig dat de schrijver zo ontstellend eenzij dig schrijft, terwijl hij als hij in zijn volle lengte voor de spiegel was gaan staan had moeten bekennen wat de profeet al zei: „Gij zijt die dief met de andere Nederlanders die zich verrijkt hebben en nóg verrijken ten koste van de armen en allerarmsten in de wereld!" Volgens de gegevens van professor Tinbergen wordt de wester se wereld nog steeds rijker en de derde wereld steeds armer! Haarlem C. Baars sr. 's-Gravendeel J. Schutte Bomen In Limburg worden zeven bomen, die zo'n vijftien Jaar oud zijn, omgehakt terwille van een evenement van slechts luttele seconden en van hoog uit enkele uren, als je alles meere kent. B. en W. vinden het goed. Deze vroede vaderen moeten niet boos worden, wanneer de kinderen straks de schooleigendommen vernielen. Al les is immers te koop. ook de werk ster, die de boel opruimt. En als hun eigen kinderen mooi speelgoed in een dolle bui vernielen, moeten ze hun mond verder ook maar houden. Hun kinderen denken vanuit hun ervarin gen terecht, dat het niets geeft. Je koopt gewoon nieuw speelgoed. Ik ben er met andere woorden kapot van, dat mensen met verantwoorde lijkheidsgevoel zeggen: er is ln feite niks aan de hand, want we kopen gewoon een paar nieuwe bomen. Assen H. G. Post In februari 1979 besloot de synode een schets voor een nieuw kernwa penrapport de gemeenten in te zen den. In deze schets wordt niet alleen het gebruik, maar ook het bezit van kernwapens nadrukkelijk afgewezen. De schets zou nog op enkele punten worden herschreven met het gevolg dat ze nog steeds niet naar de ge meenten is verzonden. Maar men hoopt in Den Haag nog wel, dat het geschrift omstreeks de vredesweek gereed zal zijn voor bespreking in de gemeenten. Wanneer de gemeenteleden ook de gelegenheid hebben gehad, hun in breng te leveren, zal het stuk in de synode terugkomen, die uiteindelijk een uitspraak zal doen, vermoedelijk in 1980. Tot nu toe heeft de schets al aanleiding gegeven tot uitvoerige dis- LEEUWARDEN In de maand sep tember zullen mensen van de stich ting mechanische registratie en ad ministratie (SMRA) van de hervorm de kerk een tournee door Friesland maken om informatie te verschaffen over werkwijze en functie van deze vorm van ledenregistratie. Steeds meer gemeenten gaan voor hun ledenadministratie gebruik ma ken van de diensten van de SMRA, die in Delft zit en onder meer de beschikking heeft over een computer. Maar dat is nog lang niet met alle gemeenten het geval. Men weet niet welke service de SMRA allemaal kan bieden of men ziet op tegen de kosten. De SMRA-delegatie wordt vergezeld door leden van de provinciale kerk vergadering en van de provinciale kerkvoogdijcommissie. Een soortge lijk bezoek aan de provincie Gronin gen in januari kreeg ondanks de on gunstige weersomstandigheden veel belangstelling. In Friesland staan achtereenvolgens Leeuwarden, Sneek, Franeker, Dokkum. Ooster- wolde, Heerenveen, Drachten en Koudum op het programma. cussies zowel in de kerk als in politie ke kringen. Het geschrift „Het vraagstuk van de kernwapenen" uit 1962 bevat niet al leen het synode-rapport van toen, maar ook in twee bijlagen het herder lijk schrijven betreffende het vraag stuk van oorlog en vrede van 3 juli 1952 en de verklaring van het mode- ramen in verband met de hervatting van de proefnemingen met kernwa penen van 22 september 1961. Het geschrift van 1962 zegt ,dat de kerk niet anders mag doen, dan „een radicaal neen tegen de kernwapenen" uitspreken. Het gaat echter niet zo ver, dat het een eenzijdige „afschaf fing" van kernwapenen bepleit. Het stelt de vraag of een dergelijke eenzij dige stap juist niet een belemmering zou kunnen zijn van een algemene afschaffing. Het document, dat nu zijn vijfde druk beleeft en 93 bladzijden telt, kost 11,90. Vrijwilligers Bij Boekencentrum verscheen ook een herdruk van het boekje „Op zoek naar medewerkers" van F. N. M. Nijs- sen. Deze herziene druk is nu wèl in de boekhandel verkrijgbaar. De prijs van dit boekje van 56 blz. over de werving van vrijwilligers voor kerke lijk werk is 5,90. Vooral kerkeraden CAIRO President Sadat van Egyp te legt op 26 november de eerste steen van een „godsdienstige ontmoetings plaats" op de berg Sinai. Er zullen een synagoge, een kerkgebouw en een moskee verrijzen, berichtte het Egyp tische dagblad Al Achram. Het com plex is een idee van Sadat om een verbroedering tussen de aanhangers van de drie godsdiensten te bewer ken. Hij koos de Sinai uit, de plaats waar God Zich aan Mozes openbaar de, omdat deze plaats volgens Sadat de gemeenschappelijke bakerplaats is van de drie godsdiensten. ROME De apostolische pronun tius in Iran, Annibale Bugnini, heeft de christenen in alle delen van de wereld hulp gevraagd voor de onder drukte christelijke gemeenschappen in het land. In een via het Vaticaan verspreide oproep vraagt hij met name aandacht voor het lot van de chaldeeuwse christenen. Van hen zouden velen al maanden werkloos zijn. PRAAG Een groep Tsjechische christenen heeft paus Johannes Pau- lus II ln een brief op de hoogte gesteld van haar voornemen, elke eerste vrij dag van de maand een vasten- en gebedsdag te houden voor mensen die vervolgd worden om hun geloof. De brief is ondertekend door twaalf leden van de Tsjechoslowaakse men senrechtenbeweging Charta '77. HELSINKI Vanaf 1 oktober mo-' gen de kinderen in Finland deelne men aan het avondmaal. Voorwaar den zijn, dat ze gedoopt zijn. weet hebben van de betekenis van het avondmaal en begeleid worden door een volwassen kerklid. Het besluit werd genomen door het Finse parle ment, want de Lutherse kerk in Fin land is staatskerk. SEVILLA In een sinds lang ver laten klooster in Rocamador, hon derd kilometer ten noorden van Se- villa in Midden-Spanje, zijn de ge mummificeerde lijken van vijftig mensen gevonden. De meesten zijn gehuld in monikkenhabijt en allen zijn onthoofd. Het klooster behoorde tot de orde der minderbroeders. Twee weken geleden werden in Llerena in dezelfde streek vele lijken gevonden ln de muur van een kerk. NEW YORK Veertig leiders van de grootste Amerikaanse kerken heb ben zich achter Carters energie-pro gramma gesteld. Zij hebben alle Amerikanen opgeroepen, hun materi alisme te laten varen en de handen ineen te slaan om de energie-crisis te bezweren. Amerikanen moeten van de ene dag op de andere overstappen van een wereld, waarin energie goed koop en overvloedig was naar één waar energie kostbaar en schaars is, zeggen zij. De „Broederkring", een vereniging van predikanten van de drie niet- blanke nederduitse gereformeerde kerken, werd aanvaard als volwaar dig lid van de Zuidafrikaanse raad van kerken. Voorzitter van de Broe derkring is dr. Allan Boesak en secre taris ds. Lukas Mabusela uit Pretoria. De nederduitse gereformeerde kerk in Afrika (zwart) en de reformed church in Africa (Indiërs) zijn ook ledenkerken van de raad. De neder duitse gereformeerde sendingkerk (kleurlingen) is nog waarnemer. De Broederkring is uitgesproken te genstander van de apartheid en streeft naar vereniging van de vier nederduitse gereformeerde kerken, op strikt bijbelse grondslag. Ook sommige blanke dominees zijn lid geworden. Deze predikantenvereni ging is thans de drijvende kracht achter het groeiend verzet tegen de manier, waarop de blanke NG kerk de rassenpolitiek van de regering nog steeds steunt. Ds Sam Buti was een van de oprichters. Weliswaar is de Broederkring geen kerk, maar in het verleden zijn ook het Christelijk Instituut en de chris tenstudentenvereniging lid geweest van de raad van kerken, voordat zij verboden werden. EN EEN HAND AAN DE r- TOEKOMST ik wil niet zijn T een revolver verborgen in de hol*« van een duivelse macht om bij 't eerste treffen voor de dag gehaald te worden waarvoor weet niemand ik wil niet zijn een eenzame pion tussen de groten op het schaakbl b waar nog traag geschoven wordt 1« in een onzeker eindspel ik wil niet zijn een ding een instrument een apparaat zelfs geen harp onder de tokkelende handen van welke eeuwigheid ook maar een mens met mensen een mens van Hem een mens met een stem en een eigen weg en een hand aan de toekomst. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Bij het Boekencentrum in Den Haag is in beperkte oplaag een herdruk verschenen van het bekende geschrift, waarmee de synode van de Nederlandse hervormde kerk in 1962 het gebruik van kernwapens afwees. Er was de laatste maanden weer vraag naar dit rapport, omdat in de hervormde kerk een nieuwe kernwapendiscussie op gang komt. Beroepingswerk I NED. HERV. KERK Afscheid op 29 juli van Nisse Heer-Abtskerke: mevr. M. G.i kotte, ber. te Gorssel-Epse; vil kenbroek: M. de Heer ber. te gen; van Oudega (WymbriJJ Schaap ber. te Leersum. fit Beroepen te Moerkapelle: F. la te Kootwijk GEREF. KERKEN Afscheid van Dokkum: R. R^ ber. te Drachten. D h< i en dominees zullen er hun voordeel mee kunnen doen. In zijn voorwoord schrijft Nijssen, dat dit boekje kan helpen „onnodige fouten bij het personeelsbeleid ten aanzien van kerkelijk vrijwilligers te voorkomen en om in de eigen situatie wegen te vinden die leiden tot een betere moblisatie van krachten in de gemeente van Christus. En daar is, dacht ik, in onze tijd grote behoefte aan." MOSKOU (Kescol) Sergej Jermo- lajew, een lid van de christelijke werkgroep van Aleksandr Ogorodni- kow, is overgebracht naar het Serbs- ki-instituut voor een diepgaand psy chiatrisch onderzoek. Jermolajew werd in januari samen met zijn vriend Igor Poljakow gear resteerd, omdat zij in Moskou in de metro luidkeels hun afkeer van de communistische partij kenbaar had den gemaakt. Dat kan hun op vijf jaar werkkamp komen te staan. Vol gens een psychologisch rapport kan Poljakow zonder meer terecht staan. Jermolajew, die twintig jaar is, in de inrichting opgenomen omdat hij zijn geloof niet wil afzweren en geen spijt heeft van zijn daad van „straatschen derij". Tevens is in Rjazan bij Moskou het proces begonnen tegen de dominee en de koorleider van de baptistenge meente daar, Aleksandr Nikitkow en Nikolai Popow. Zij worden beschul digd van „laster jegens de sowjet- staat", omdat zij exemplaren hadden verspreid van het bulletin van de organisatie van familieleden van ge vangen baptisten. In dat bulletin wer den verschillende recente gevallen van christenvervolging beschreven. OEGSTGEEST Tijdens de inlij ving van het vroegere Portugese Oost-Timor bij Indonesië is door de bevolking zwaar geleden. Ook nu is het nog niet rustig. Duizenden kinde ren hebben geen ouders meer. Nog steeds komen er mensen half verhon gerd uit de berggebieden, waarheen zij gevlucht waren. Het optreden van de militairen heeft bij de bevolking een groot wantrouwen veroorzaakt ten aanzien van de binnenkomende Indonesiërs. Dit meldt ds. P. Bons, Indoneslë-secretaris van de hervorm de raad voor de zending, die onlangs een bezoek aan Timor bracht. Als er iets voor de mensen op Oost- Timor gedaan kan worden, kan dat waarschijnlijk alleen vla de kerken. Van de 600.000 mensen behoren 200.000 tot de r.k.kerk. Een kleine •400.000 hangt de oude stamgods- dienst aan. Het aantal protestanten is erg klein, ongeveer zevenduizend, waarvan meer dan de helft tot een pinksterkerk behoort. De raad van kerken in Indonesië heeft besloten de kleine protestantse kerk, die dertien gemeenten omvat, te helpen bij 'de opvang van de vele wezen. Ook zal geholpen worden bij de opbouw van de gemeenten door het beschikbaar stellen van enkele predikanten. Deze predikanten wor den afgestaan door de kerk op West- Timor. Zij spreken dezelfde taal. BAPTISTENGEM. Afscheid van Staveren: ber. te Tweede Exloërmond. iond. ed an Setiloane De Zuidafrikaanse autoriteiteiL' ben een uitreisvergunning gew aan de protestantse theoloog dr:, loane. Hij was uitgenodigd alt docent op te treden aan de unL. teit van Bochum in West-Duit Setiloane is al verschillende ma Europa geweest, ook in Nede met lezingen over de Afrikaanse f logie. Hij behoort tot de zwarte, in Zuid-Afrika het recht hebbe ten een „thuisland" te wonend jaar weigerde Setiloane zich a sluiten bij het nieuw gevormde land Bophuthatswana. Zijn vriC denken, dat daarom zijn pas niT: verlengd is. lie 11 Nederlandse Vrouwenr^ DEN HAAG (ANP) In het ra 1 van de „commissie alimentat) 3 men" wordt de indruk gewei zouden gescheiden mannen voilu merendeel in het onderhoud v van hen gescheiden vrouwen f1 zien. Die indruk is niet juist: meenschap en de vrouw dragen wegend de financiële gevolgen1® echtscheiding. Dit zegt de Nederf se Vrouwenraad in een reactie crr rapport van de commissie alin tienormen, dat ruim een jaar ge f aan de regering is aangeboden.^3 De Nederlandse vrouwenraad s<5t aan minister De Ruiter dat d^ meenschap via de bijstandswet veer 650 miljoen gulden per jaall gescheiden vrouwen en hun gez u betaalt en dat er in totaal per ongeveer 85 miljoen gulden aaQ mentatie wordt betaald. Bepe a van de alimentatieduur vindt de een goede zaak, maar hij vind vaste termijn van bij voorbeeli jaar zoals de commissie alim tienormen suggereert onrecht >E dig. Er bestaan immers, aldujse raad, verschillen in de periodic vrouwen nodig hebben om weépi eigen benen te kunnen staan. Deüe is slecht te spreken over de „o doende" aandacht van de ove voor de kinderen, aldus de briefht financiële positie van de geschtev ouders wordt breed uitgemeten, n, de financiële positie van de kim ia weet het rapport niets meer dik. zeggen dat kinderen half zoveellbf ten als een volwassene." De vrouiui raad vindt dat een zeer oppervl ge benadering. >ej en DEN BOSCH (ANP) Twee ruziej kende apen hebben hun eigenaal 23-jarige C. Rijken uit Den Boscl verwond dat hij zich in het zieken! moest laten behandelen. De manl< een slagaderlijke bloeding op en 9 doorgebeten pezen. De heer Rijken, eigenaar van dierenwinkel, heeft de apen al jaar in bezit. Toen hij de dieren g$ ren in hun gevecht wilde scheid namen ze hun baas „te grazen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2