SACLA kan op termijn grote gevolgen krijgen Wereldraad: stopzetting produktie kernwapens Conferentie over Jeruzalem gevraagd Uit brieven van lezers Waarborgen voor religie in China Ierland opgewonden over bezoek paus *-In Trouw *4 Een happening in Zuid-Afrika Conferentie akkoord met verzwakte resolutie Conferenties VANDAAG DINSDAG 24 JULI 1979 TROUW/KWARTET Trouw heelt enige malen be richt ever een reuzenbijeen- komst. die in Zuid-Afrika werd voorbereid: de 'Zuid- afrikaanse christelijke leiders assemblee", SACLA. Onder "leiders" werd daarbij alles verstaan, van zondagsschool leiders tot regeringsleiders. Het initiatief kwam uit de hoek van de stevig-orthodoxe groepen, de zg. evangelicals, waarvan de meeste van het Billy Grahem-type zijn. Maar van meetaf werd besloten, ook voorstan ders van de wereldraad (de zg. ecume- nicals) er volop een plaats in te geven- Het was veelzeggend, dat als leider van het geheel werd aangewezen de hoogleraar in de zendingswetenschap te Stellenbosch, prof. David Bosch, een man die een breed begrip voor allerlei religieuze uitingen paart aan een scherpe bewustheid van de poli tieke zonden der blanke minderheid. Wat men beoogde, leek even onmoge lijk als noodzakelijk: gelovigen van alle rassen en kerken bijeenbrengen om hun eenheid in Christus te bele ven en vandaaruit hun weg te zoeken tot een gemeenschappelijk getuige nis van Christus" liefde en heerschap pij in woord en daad. door prof. dr. H. Berkhof lerminst. Na en naast allerlei opwek kingstoespraken stuurde men voor de tweede helft der samenkomst erop aan, dat vooral in de kleinere groepen de politieke tegenstellingen be spreekbaar zouden worden. Als Inlei ding daartoe spraken op de midden dag van de conferentie, woensdag 11 juli. op één avond de minister voor de niet-blanke aangelegenheden Piet Koornhof en de Zulu-leider Gatsha Buthelezi. der zijn eigen conferentie beleefde, afhankelijk van zijn situatie en ver wachting. Maar de initiatiefnemers hadden er iets mee voor en we kun nen wel vragen of de bijeenkomst daaraan heeft beantwoord. Getuigenis Soort Kirchentag Onmogelijk en noodzakelijk, omdat er weinig landen ter wereld zullen zijn, waar de bevolkingsgroepen zo langs elkaar heen leven en zo weinig van elkaar weten. Dat geldt natuur lijk vooral van de kloof tussen blan ken en zwarten; maar niet minder van die tussen Boeren en Britten, opwekkingschristenen en revolutio nairen. Wie ze bij elkaar brengen, solliciteert naar kortsluitingen en ontploffingen. En dan nog: wat zal het uithalen? Men heeft in Trouw kunnen lezen, dat de meerderheid van de Afrikaans sprekende kerken (de "boerenker- ken") medewerking aan zo'n "voorbe reiding voor het communisme" wei gerde en dat belangrijke radicale lei ders van de zwarten aan zo'n "ver sluiering van de werkelijke proble men" evenmin wilden meedoen. Toch wilde de leiding zo'n versluiering al- Dat dit alles politiek mogelijk was en nog wel in het opzettelijk daarvoor gekozen regeringscentrum Pretoria is zeker mede te danken aan de val van mensen als Vorster, Mulder en Krüger. en het aantreden van een regering, die in elk geval naar mati ging van de conflicten streeft. Wat niet wegneemt, dat bij de voorberei ding van vele kanten blanke tegen werking is ondervonden. En toch is het doorgegaan en hebben zesdui zend deelnemers een happening be leefd, zoals ze die in Zuid-Afrika niet voor mogelijk hadden gehouden. Want dat was het vooral: een happe ning. misschien nog het meest te ver gelijken met de Duitse Kirchentag: een markt van mogelijkheden, varië rend van tongentaai tot informatie over misstanden. Wat kwam er nu uit? Die vraag is moeilijk te beantwoorden, omdat le- Op de laatste werkbijeenkomst die ik meemaakte, stapte buiten de orde een zwarte dame naar voren om nog een „getuigenis" te geven. Het we melde van getuigenissen, maar dit werd iets anders. Zij stelde zich voor als lid van het Comité van Tien, het door de zwarten gekozen vertegen woordigend orgaan van Soweto. Als zovele zwarten daar was ook zij door verhoren en gevangenschap heenge gaan. Ze zei, hoe ze zich eraan geër gerd had, dat minister Koornhof die als zodanig een verdrukker is, op zo'n christelijke conferentie mocht spre ken. Maar nu ze hem gehoord had, was ze tot de conclusie gekomen: „Hij is mijn broeder in Christus." Maar in één adem zei ze er achteraan: ..hoewel ik zijn beleid principieel blijf afwij zen." Die woorden aan het slot geven voor mij precies weer wat er naar mijn indruk wel en niet is gebeurd en in hoeverre de conferentie haar doel heeft bereikt. „Hij is mijn broeder in Christus!" Dat of iets dergelijks zijn talloze deelne mers tot hun eigen verbazing gaan zeggen. Want de groepen in Zuid- Afrika. ook de christelijke, leven met hun gevoelens lichtjaren van elkaar. En juist op dat punt is de conferentie, naar ik van tallozen hoorde, een groot succes of liever een grote zegen ge worden. Voor een buitenstaander was het vaak al te „gevoelig". Maar dat komt omdat wij zo weinig weten juist van de gevoelens (van superioriteit, vooroordeel, angst, bitterheid enz.) die daar alom leven, onuitgesproken naar de anderen toe. De wijze waarop de deelnemers zich vooral in de kleine groepen geestelijk uitspraken, heeft gewerkt als een ver rassende herkenning, bevrijding en reiniging. Er is eindelijk een besef gegroeid van eenheid als lichaam van Christus. Dat zal verre gevolgen heb ben, juist op het vlak van de plaatse lijke verhoudingen (waar de voorbe reiding voor dit gebeuren gedurende meer dan een jaar ook al veel heeft losgemaakt). Er is in Zuid-Afrika een nieuw feit geschapen, waarachter men moeilijk terug zal kunnen: een enorme geestelijke inhaalmanoeuvre in de kerken, die tegelijk een oecume nisch, een raciaal en een politiek feit is. Zwakte Maar daarnaast: hoewel ik zijn beleid principieel blijf afwijzen." De conferentie heeft duizenden ln Chris tus bijeengebracht. Dat werd haar kracht. Ze heeft hen niet op een ge meenschappelijke weg kunnen bren gen. Dat werd haar zwakte. De ver schillen zijn zelfs nauwelijks be spreekbaar geworden. Dat lag niet aan de opzet zoals ik die heb beschreven. Het lag deels aan het ontbreken van uiterst rechts en links. En het lag vooral daaraan dat de meeste deelnemers het eigenlijk niet wilden. Ze wilden die geweldige een heidservaring niet door politieke dis cussies verstoord zien. Toch zijn er vele pogingen gedaan om ook poli tiek terzake te komen. Maar dan haastte de meerderheid in de groepen zich om die met een stichtelijke saus te overgieten. Gesprekken op politiek vlak plachten in de kortste keren te verzanden. Daartoe werkte de zwijgzaamheid van de zwarten samen met de praat- zaamheid van de blanken. De zwar ten keken wel uit, omdat je nooit weet of een van de deelnemers mis schien informant van de geheime po litie is. Maar na afloop van een groepsdiscussie kreeg ik meer dan eens onder vier ogen de meest radica le confidenties te horen. En de blan ken die wél praten, bewezen met hun vaagheden of detailvoorstellen voor het gevoel van de zwarten, dat ze er nog niets van hadden begrepen. hoewel ik zijn beleid principieel blijf afwijzen", zelfs dat hebben wei nigen openlijk gezegd. Dat is de zwakte van deze grote hap pening geworden. Ik betreur dat, vooral om de vele goede en karakter volle mensen uit de nederduitse gere formeerde kerk die ik daar heb ont moet. Want zij willen een echte veran dering. En bij de nieuwe regering maken zij eindelijk kans enig gehoor te vinden. Maar zelfs hun radicaalste ideeën staan nog veraf van wat er in de bewuste voorhoedes van de zwar ten leeft. Die rusten niet, voordat heel de gruwzame thuislandenpolitiek is opgeheven. Zouden die verschillen te overbruggen zijn? Dat had op de SACLA ter sprake moeten komen. Maar welke groep doet ooit vrijwillig afstand van haar privileges?! Wij Nederlanders eisen van de blanken ginds een honderd maal groter offer dan wij hier van anderen vragen en zelf niet opbren gen! En toch denk ik, dat dat grote offer ginds moet worden gebracht, als men Christus wil volgen en aan een burgeroorlog wil ontsnappen. Eerstelingen Bij de mensen is dat onmogelijk. We zeggen dan direct christelijk en stich telijk: „Maar wat bij de mensen on mogelijk is, is mogelijk bij God!" Ja. maar God wil dat onmogelijke doen door zijn gemeente, die Hij „heeft voortgebracht om in zekere zin eer stelingen te zijn onder zijn schepse len" (Jacobus 1 vers 18). Zo vaak is de kerk echter meer een laatsteling dan een eersteling, ook in Zuid-Afrika. Maar wie weetPas over een lan gere tijd zullen we kunnen zeggen, wat de happening van Pretoria aan vruchten heeft opgeleverd. Ze kan een stichtelijke ballon blijken, maar ook een tijdbom die straks pas ont ploft, of ook een zaad waaruit op de duur een boom groeit. Ik ben niet zonder hoop, dat deze bijeenkomst, die geen wonderbomen heeft kunnen laten groeien, op grotere afstand zal blijken de akker te hebben toebereid waarop initiatieven voor een recht vaardiger samenleving kunnen wor telen en groeien. Prof. dr. H. Berkhof, theoloog te Lei den en voorzitter van de raad van kerken in Nederland, maakte de SACLA op uitnodiging mee. door Aldert Schipper BOSTON De conferentie die de Wereldraad van Kerken in Boston houdt over geloof, wetenschap en de toekomst is akkoord gegaan met een verzwakte resolutie die oproept geen nieuwe kernwapens aan te maken. Daarmee is de eis om te komen tot eenzijdige kernontwape ning van de baan. In de nu aanvaarde resolutie wordt verder gevraagd om steun voor het Wereldraadprogramma inzake ont wapening en tegen militarisme en de wapenwedloop en om extra aandacht aan een studie die moet nagaan hoe de wapenindustrie kan worden omge zet in een vredeslndustrie. De resolutie vraagt steun voor de VN- programma's inzake ontwapening en voor de aanvaarding van de tweede 3ALT-overeenkomst tussen de VS en de Sowlet Unie. De resolutie wil een verbod op kernproeven. De gevolgen van een kernoorlog moeten volgens de resolutie onderwerp worden van onderwijs, zodat de mensen niet lan ger het spreken over een kernoorlog vermijden, omdat het te omvangrijk zou zijn om er mee om te gaan. De conferentie vraagt voorts herstel van Internationaal vertrouwen, te werken aan het wegnemen van angst en te gen het zaaien van haat. In de resolutie spreekt de conferentie haar zorg uit over het feit dat zoveel jonge wetenschappers van hoge kwa liteit hun brood moeten verdienen met het zoeken naar middelen voor wederzijdse vernietiging en dat de steeds schaarser wordende hulpbron nen ln de wereld voor wapens worden gebruikt in plaats van voor meer ge rechtigheid voor de armen. De confe rentie noemt de bewapening ten slot te een onaanvaardbare belasting voor een wereldeconomie die juist nu radicaal moet worden vernieuwd. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam tel 020-913456 tem 13006 Poüg'O 66 00 00 Pan* Ned Credictbank Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) let 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAGTEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag iet 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (uitsluitend admmtstrat-e) Postbus 3 8000 AA 2wo"e tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwo»e Abonnementsprijzen Per maand 1 15,90 Per kwartaal 47,70 Per hall iaar 95.40 Per raar 188.60 Adverlerteta' cven op aanvraag Tetetomscne abonnementenopdrachten (zw adressen boven) Opgave lar-vi-eber-cMen 9-19 30 van maandag t'm vndag Op zondag van 18- 20 uur tetef 020-913456 Opgavo mim-advertenties tet 020-936868 Ol Xhntm* a-n M rn-Adv atdeimg postous 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswi|zgngen u'ts'mlend schnflekfk aan onze Amsterdamse adressen INDIAN APO LI8 (VS) (EPD) De generale synode van de verenigde kerk van Christus in de Verenigde 8taten heeft de wereldraad van kerken gevraagd, een internationale conferentie te beleggen over de status van Jeruzalem. Aan deze conferentie zouden vertegenwoordigers van de christelijke kerken, van het Jodendom en de islam moeten deelnemen. De synode noemt het vredesverdrag tussen Israël en Egypte een „veelbelo vend begin" op de weg naar een rechtvaardige en duurzame vrede in het Midden-Oosten, maar zegt. dat Jeruzalem een van de moeilijkste kwesties is, die nog om een oplossing vragen. Omdat godsdienstige aspecten daarbij minstens zo belangrijk zijn als de politieke, is een oriënterend gesprek vereist tussen vertegenwoordigers van alle godsdiensten die heilige plaatsen in Jeruzalem hebben. In de Tibetaanse hoofdstad Lhasa doet een boeddhistische monnik het hek open voor de gelovigen, die de religieuze plechtigheden in de Jok- hang-tempel willen bijwonen. Wes terse journalisten mochten vorige week een kijkje nemen in Lhasa, het „dak van de wereld", vandaar dit plaatje dat moet aantonen, dat bet met de godsdienstvrijheid weer OK is. De tempel was zo vol, dat er maatregelen genomen moesten wor den om de stroom belangstellenden in goede banen te leiden, meldden de reporters. Het zal wel niet toevallig zijn, dat de Chinese regering dezer dagen de Dalai Lama, de religieuze leider van de Tibetanen, in zijn bal lingsoord in India heeft laten weten, dat hij welkom is, als hij terug wil komen. Alleen moet hij de Chinese soevereiniteit over Tibet erkennen. Zaterdag maakte het Vaticaan be kend, dat de paus van 29 september tot 1 oktober een driedaags bezoek zal brengen aan Ierland. Daags daar na wil hij dan in New York de algeme- Discriminatie In verband met de hervatting van het ambt als predikant voor de gemeente Groningen-Hoogkerk legde ds B. K. W. Dijkstra zijn functie als ambte naar bij de gemeentelijke dienst voor volkshuivesting in Rotterdam neer. Zijn ervaringen waren blijkens het interview in Trouw niet in alle opzich ten gunstig. „Weet Je wat er hier wel gebeurt? Reorganiseren en reorgani seren. Dat zal best nodig zijn. maar dat gebeurt hier op een verschrikke lijke manier. Er wordt met mensen geschoven. Er wordt niet gekeken naar vakbekwaamheid. Ais je politie ke kleur niet in het straatje past. kan het gebeuren dat Je uitgerangeerd wordt, ook al sta je bij wijze van spreken bol van kennis op volkshuis- vestingsgebied." Deze uitlating ruikt toch wel sterk in de richting van een discriminatoire personeelspolitiek bij de gemeente Rotterdam. Dit zou wei eens waar kunnen zijn. Rotterdam J. E. v.d. Burg Waterwonderland Nadat ik laatst had gelezen dat het zo slecht staat met ons drinkwater, om dat de Rijn dat riool dat hij geworden is. wel zal blijven, zodat onze enige toevlucht het IJsselmeer zal moeten worden, lees ik nu dat men een .wa terwonderlandter attractie van toe risten daarin wil maken. Wanneer ik over noodzakelijke bezuinigingen en nieuwe levensstijl lees schrik ik altijd wanneer ik in de reclame weer dure en overbodige dingen hoor „op zo breed mogelijke wijze" geadverteerd. Met de financiering zal het wel loslo pen. want aan zo'n nieuw „attractie- punt" zal wel kortstondig geld te ver dienen zijn. net als aan het casino in Scheveningen. Maar omdat de vkan- ties in Duitsland verkort worden en wij dat met lonen en Inkomsten doen. en omdat we hoe langer hoe meer last zullen krijgen van slecht weer door luchtvervuiling, straaljagers, de ener gieverslinders. ontbossingen, files op de wegen, bewapeningsexperimenten enz. zal het met de verdienste ook niet zo'n vaart lopen. Dat tenminste zou de heer Hazekamp wel mogen overdenken. Wassenaar Hilde Slotemaker Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Volgens de Zwitserse Informatiedienst „Ge loof in de tweede wereld" hebben het nationale volkscongres in Peking en de politieke raadgevende conferentie van het Chinese volk besloten tot nieuwe wettelijke waarborgen voor de „vrije uitoefening van religie". De volgelingen van Jezus van Na zareth, over verschillen tussen gelovl- T?aHif) gen. 6-10 augustus. Kontakt der Kon- tinenten. Soesterberg (tel. 03463-1755). In het wetboek van strafrecht is een nieuw artikel ingevoegd, waarin staat dat ambtenaars gestraft zullen wor den, wanneer zij een burger „hinde ren in zijn legitieme godsdienstvrij heid". Aan de raadgevende conferen tie namen vertegenwoordigers van het boeddhisme, de islam, katholie ken en protestanten deel. Het Oos tenrijkse persbureau Kathpress meldt, dat Peking het Vaticaan heeft laten weten diplomatieke betrekkin gen op prijs te stellen. Enige obstakel is nog liet feit, dat het Vaticaan met nationalistisch China betrekkingen onderhoudt. Peking zou reeds bis schop Khia Shu van Sjanghai als bemiddelaar hebben voorgesteld. Kathpress sluit de mogelijkheid niet uit, dat kerken hersteld zullen wor den. Tachtig procent van de oude geestelijken is Rome trouw gebleven. Volgens de wereldbond van bijbelge nootschappen in Stuttgart hebben dit jaar ai meer dan tienduizend Chi nezen gereageerd op de christelijke programma's van radio Far East Broadcasting Station (Hongkong). De luisteraars vragen vooral om bij bels en informatie over het christelijk geloof. Vroeger kreeg het radiosta tion amper brieven als reactie op de Chineestallge programma's. Men heeft de indruk, dat de brieven tot eind vorig jaar werden onderschept door de censuur. Binnenkort begint het radiostation met een op bijbelteksten gebaseerde cursus Engels. Voor kinderen staat een tweetalige uitzending in het Chi nees en het Engels op stapel. Hoe neem je jezelf mee overzee? Voor hen, die binnen niet al te lange tijd uitgezonden worden voor ontwik kelingswerk. zending of bedrijfsle ven, 25-26 augustus. Handrik Krae- mer Instituut. Oegstgeest (tel. 071- 152940). Herhaling: 20-21 oktober. 1 ti d n UIT NINEVÊ want ik wist, dat Gij een J' genadige en barmharige Godzijt, lankmoedig en groot van goedertierenheid en berouw hebb over het kwaad." (Jona 4,2) Na de preek van zondagmorgen za nog wat na te denken over die mat Jona. Je kunt niet zeggen dat hij e verkeerd beeld van God had, toen God hem indertijd riep om te prediken „tegen" Ninevé. „Ik heb toen al gezegd en ik wist het wel", preken „tegen" Ninevé, dat zal je zien, dat loopt nog op een bekerin uit. Hij wist precies wie deze God was. Hij gebruikt er zelfs woorden voor die hij ergens in een leerhuis moet hebben opgedaan: genadig t barmhartig, lankmoedig en groot goedertierenheid, een overvloed v goedheid en liefde. Hij wist het en zal er weieens over gesproken hebben: zo is onze God! Kom daar maar eens om onder de goden! Ma toen het er op aan kwam, toen pas het niet in zijn beeld van wat er «"til de mensen gebeuren moet. De sta Ninevé moest in zijn ogen zich verharden en vernietigd worden, J had hij tenminste, zelfs tegen al di 1 hardheid en boosheid in, kunnen zeggen dat zijn missie volbracht w Nu neemt het God het initiatief. I initiatief van zijn goedheid. En da zint mensen niet altijd. Als 'tzo m| gaan, waar hebben we dan altijd o best voor gedaan? Heel onze moraya raakt in de war. Er is geen teken vi_ hoop zo groot als dat van Ninevé. zo lang geleden werd ik in as Amsterdam uitgenodigd om de er verloving van twee Turkse jonge kv. mensen bij te wonen. We raakten de praat en we hadden het over de® week daarna. J amaar dan kunne wij niet, zeiden ze ineens. Dan vasie i wij. Ze kwamen uit de buurt van (nd Ninevé. Nog altijd is dat teken er olg onder ons. Gods goedheid die onzfoe zekerheden overwint. v, ke VOORBIJGA Beroepingswerk BELFAST/ROME (Reuter/AFP) Noord-Ierland is helemaal in opwinding van de gedachte, dat paus Johannes Paulus dit gebied weieens zou kunnen bezoeken. Geref. Kerken Aangenomen naar Gorinchem: d van der Laan, voorheen hoogT Reformed Theological Colleg Geelong (Australië), woonachtJj Zutphen; naar Haarlemmer-C de: A. P. Heiner te Colijn Geersdijk en Wissenkerke, d dankt voor Oudega; naar Vleut&r De Meern: C. de Ruyter te DedL vaart; de benoeming tot geestj^: verzorger van het P. C. Borsünig Hengelo: K. Sierink em. pre^g Assen. >e, IVI Beroepen te Urk: J. L. Posthumi Twijzelerheide. e na CH. GEREF. KERKEN Fj Bedankt voor Driebergen: A- Baavc Urk. ln rei GEREF. GEMEENTEN Jg Bedankt voor Amcaster (Can-f™ Vergunst te Veen. ;t 1 DOOPSGEZ. BROEDERSCHA1 Aangenomen naar Utrecht: man te Bussum. >01 th( Hans Küng ne vergadering van de Verenigde Na ties toespreken. Hoewel met geen woord over een bezoek aan Ulster gesproken werd en daarvoor ook nau welijks tijd lijkt te zijn. heeft de aan kondiging daar de nodige deining veroorzaakt. Lagerhuislid Gerry Fitt hoopte, dat de paus in staat zou zijn. de jongeren af te brengen van het geweld, dat ln Noord-Ierland sinds 1969 aan duizend mensen het leven heeft gekost. Maar de fanatiek pro testantse dominee Ian Paisley heeft de Britse staatssecretaris voor Noord-Ierland Atkins gevraagd, een bezoek van de paus te verhinderen. Hij kondige protestacties aan. In de Ierse republiek kwam het nieuws van het bezoek van de paus als een verrassing. Het programma is nog niet bekend. Het enige wat zeker lijkt, is dat de paus naar het dorpje Knock zal gaan. In Knock wordt her dacht. dat Maria daar honderd jaar geleden zou zijn verschenen en dit eeuwfeest schijnt een belangrijke fac tor te zijn geweest in de beslissing van de paus om nog dit jaar naar Ierland te gaan. De paus bezoekt op 2 oktober de VN op uitnodiging van secretaris-eeneraal Kurt Waldheim. In 1965 sprak zijn voorganger Paulus VI de algemene vergadering in New York toe. Men verwacht, dat hij er nog een paar dagen Verenigde Staten aan zal vastknopen. Aangenomen wordt, dat de paus Chicago en Phila delphia zal bezoeken, waar bijzonder veel Polen wonen. Ook denkt men. •dat hij een bezoek zal brengen aan president Carter in het Witte Huis in Washington. Mevrouw Carter heeft met dochter Amy aleens een bezoek aan de huidige paus gebracht. Het wordt de derde buitenlandse reis van Johannes P.aulus, die nog geen jaar paus is. Eerder bezocht hij de Domi nicaanse Republiek en Mexico en Po len. Deze paus heeft al verschillende malen gezegd, naar zpveel mogelijk landen te willen reizen om zo „de eenheid van Gods kinderen te laten zien". De bekende Zwitserse theoloog Hl r Küng heeft paus Johannes Paulu t opgeroepen, de mooie woorden di^ 1: tot de wereld spreekt ook toe te p i sen in de kerk zelf. Küng doelde' c uitspraken van de paus over de nt senrechten en over de waarde van mens. Die moeten volgens hem c sequenties hebben voor het bd g van de kerk ten opzichte van pr. j ters die willen trouwen of ten opzi c te van kerkleden die willen scheid Ook volgt er volgens Küng ult.J paus Johannes Paulus het standi i van de kerk inzake geboorteregeli i zoals Paulus VI dat geformuld heeft, moet veranderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2