Jongeren geven congres
in Boston een oppepper
Erfelijksheidsethiek heeft
geen eeuwige normen
Westduits pleidooi voor de oecumene
Al-Azhar steunt verdrag met Israël
VANDAAG
Trouw
Bisschoppen Taiwan
vragen om hulp
VOORBIJGA
NGg
Bisschop onder
druk afgetreden
DONDERDAG 19 JUÜ 1978
TROUW/KWARTET
door Aldert Schipper
BOSTON Ala we van de
kernbewapening al willen,
moeten we ook afzien van
kernenergie. We kunnen beter
vandaag actief zijn dan mor
gen radio-actief. Op dit soort
slogans werden de afgevaar
digden naar de conferentie
van de wereldraad over geloof
en wetenschap getrakteerd,
toen de deelnemers aan de
studentenconlerentie, die aan
de eigenlijke conferentie
voorafging, hun conclusies
aan de grote vergadering
voorlegden.
De studentenconferentie had 104
deelnemers uit 55 landen en duurde
vijl dagen. De studenten kwamen tot
de conclusie dat bij het onderwijs in
natuurwetenschappen te weinig aan
dacht wordt geschonken aan de
maatschappelijke gevolgen van dit
soort wetenschap. De studenten
toonden zich verontrust over het mili
taire misbruik dat van de natuurwe
tenschappen wordt gemaakt. Zij
vroegen de kerken alle investeringen
in wapenproduktie terug te trekken.
De kerken moeten volgens de studen
ten meer met vredesorganisaties sa
menwerken bij hun pogingen de in
vloed van het militaire complex niet
verder te laten toenemen. In elk geval
moeten zij firma's boycotten die in
strumenten maken voor de onder
drukking van bevolkingen en voor
het martelen van gevangenen.
De presentatie van de studentencon
ferentie werd herhaaldelijk door ap
plaus onderbroken. Ook toen de stu
denten de conferentiedeelnemers het
verwijt maakten dat zij toch eigenlijk
teveel gevestigde belangen zitten te
vertegenwoordigen. Het leek wel als
of de conferentie dank zij de jongeren
toch wat meer leven kreeg. Dat was
ook wel nodig, want veel van de con
ferentiegangers vonden hetgeen hun
tot dan was voorgezet nauwelijks op
windend.
transnational en bijna dagelijks op
zijn kop krijgt omdat hij met woord
en daad oproeit tegen de Zuidafri-
kaanse apartheid en dat er allapg
transnationale vakbonden bestaan,
was bij de jongeren kennelijk niet
bekend. En dat laatste is vooral Jam
mer voor onze eigen Wim Kok van de
FNV.
De wereldraad-conferentie is nu in
een stadium dat er spijkers met kop
pen moeten worden geslagen. Er is
een gezonde ongerustheid onder de
deelnemers dat zij voor niets hier
heen gekomen zijn. De Nederlandse
afgevaardigde dr. Mady Thung zei in
reactie op de presentatie van de stu
denten, dat de conferentie over te
veel en te vage onderwerpen gaat. Zij
had liever een wat wetenschappelij
ker aanpak gezien.
Groei
Open deuren
Maar de Jongeren trapten de ene
open deur na de andere open. De
transnationale ondernemingen kre
gen een beurt, Zuid-Afrika werd niet
vergeten, de mini-processor kwam
aan bod en de jongeren deden zelfs
een oproep tot het vormen van trans
nationale vakbonden.
Dat de wereldraad al het een en ander
doet aan het verschijnsel van de
Voordat de studenten aan het woord
kwamen ontstond er enige ontevre
denheid over een aanval die de Indiër
Kurien deed op de Amerikaanse stea
dy-state econoom Herman Daly. Daly
heeft in een boek dat een paar jaar
geleden is verschenen, een pleidooi
gehouden voor een economie die niet
verder groeit, teneinde grondstoffen
te sparen voor de toekomst. Hij heeft
daarvoor veel kritiek in de Verenigde
Staten over zich heen moeten laten
gaan. Nu voegde de Indiër C. T. Ku
rien zich bij deze critici. Hij dacht dat
als de economie in het westen niet
verder zou groeien, dat tevens zou
betekenen dat er een rem gezet zou
worden op de economie in de derde
wereld. Hij vindt al dat gepraat over
een niet groeiende economie maar
gezwam van een overontwikkelde
Amerikaanse econoom, die zelfs in
eigen land niet serieus wordt geno
men. Daly was door deze aanval ge
troffen, maar hij liet zich niet uit het
veld slaan. Hij legde uit dat het be
grip gerechtigheid allang aanvaard is
als een na te streven doel. Gerechtig
heid, zo zei Daly, heeft te maken met
het heden. Houdbaarheid is een voor
waarde voor gerechtigheid in de tijd.
Daly sprak in de plaats van de Oost
europeanen, die gehandicapt zijn
doordat een groepje Russische beoe
fenaren van de natuurwetenschap
pen bij nader inzien geen toestem
ming kreeg om naar Boston te ko
men. De orthodoxe deelnemers hier
zijn daarover erg teleurgesteld. Een
van hen liet onofficieel doorscheme
ren dat in de 8owjet-academie van
wetenschappen de stemmen hebben
gestaakt, toen deze zaak aan de orde
kwam en dat deze academie toen
besloot de uitreisvisa niet te verstrek
ken. In plaats van de wetenschappers
zouden nu de delegatieleiders van de
verschillende Oosteuropese delega
ties spreken, maar zij konden hun
stuk niet op tijd klaar krijgen. Boven-
Van links naar rechts David Rose, hoogleraar aan het ontvangende Massa
chusetts Institute of Technology (MIT), Barbara Weinblatt van het voorbe
reidingscomité en Peter Scherhans, een theologisch student uit Heidelberg,
die de studentenconferentie organiseerde.
NICARAGUA m
Terecht is erop gewezen dathetft
optreden van president Carter
van dat van zijn voorgangers
verschilt dat hij zich minder laar
verleiden tot het ingrijpen in
binnenlandse conflicten elders te
wereld. Het gebeuren in Iran wo-^
daarbij genoenkLOok NicaragiL
dien ontstond er onenigheid over de
te behandelen onderwerpen. De lei
der van de Russische delegatie, aarts
bisschop Kiril uit Leningrad, wilde
over kernwapens praten, maar daar
zag de leiding van de conferentie te
gen op om redenen die men zich wel
kan voorstellen. Officieel werd ge
zegd dat dit onderwerp te veel afge
leid is van het hoofdonderwerp.
Trein
Dinsdagmiddag betoogde de officiële
afgevaardigde van het M.I.T. in het
voorbereidingscomité van de confe
rentie, prof. David J. Rose, dat de
Verenigde Staten hun best moeten
doen hun verbruik van minerale ener
gie, zoals olie, gas en kolen, te vermin
deren en steeds meer alternatieven,
zoals uraan en zonneênergie, moeten
toepassen. Kernenergie is onvermij
delijk, zei hij en zonneênergie kan
niet gauw van groot belang worden.
Zo'n politiek zou volgens Rose voor
delig zijn voor de ontwikkelingslan
den, omdat er dan meer fossiele
brandstof voor hen beschikbaar zou
komen.
De huidige verhouding tussen de ont
wikkelde landen en de derde wereld
vergeleek Rose met die van mensen
die op een perron staan te wachten
om op de trein te stappen. Maar de
trein gaat aldoor sneller rijden. Hun
enige kans om mee te kunnen is de
trein uit de rails te laten lopen. Rose
pleitte ervoor dat de industrielanden
hun uiterste best doen om iedereen in
te laten stappen.
door Aldert Schipper
BOSTON Op het ontmoetingsterrein van erfelijkheid en ethiek komen twee punten aan de
orde, die dinsdagavond in de conferentie van de wereldraad over geloof, wetenschap en
toekomst uitputtend behandeld werden in een paneldiscussie. De informatie die uit zulke
bijdragen van deskundigen komt, wordt gebruikt om de gespreksgroepen te voorzien van de
stof waaruit zij volgende week hun rapporten kunnen breien.
H8INCHU (ANP) De leven rJc.
bisschoppen van Taiwan hebben een
dringend beroep gedaan op het we
reldepiscopaat en op alle mensen, die
de gerechtigheid lief is, de zeventien
miljoen inwoners van Taiwan niet
tegen hun wil over te leveren aan de
volksrepubliek China. Dat Taiwan
onbetekenend klein is tegenover Chi
na vinden de bisschoppen geen argu
ment om de bevolking maar aan haar
lot over te laten, want van de 160
onafhankelijke landen in de wereld
hebben er 120 minder Inwoners. Het
gaat ons niet om onze redelijke wel
vaart, maar om de vrijheid van den
ken en geweten, aldus de bisschop
pen. Over de democratisering van de
volksrepubliek hebben zij geen illu
sies.
waarin opganoman: Da Rotter
dammer, met Dordts Oagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg O Poslma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131
Po$lgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekemngnr 23 00 12 574
Gemeeofeg.ro Amsterdam
X 1000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115568 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
WestWaak 4
Rotterdam
REGIO OEN HAAG LEIDEN
Postbus lOt
2501 CC Oen Haag
tel 070-469445
Parkstraat 22
Den Haag
REGIO NOORO.OOST-NEDERLAND
(uitsluitend administratie)
Postbu? 3
8000 AA Zwo«e
tel 05200-17030
Melkmarkt 56
Abonnementsr-ijzen:
Per maand f 15,90
Per kwartaa' 47.70
Per hall jaar f 95.40
Per jaar 188.60
Advertenbtiarreven op aanvraag
Teietonische abonnementenopdrachten
|ï-e adressen boven
Opgave iarmkebenchten 9-19 30 van
miandag t'm vnjdag Op zondeg van 18-
20 uur teief 020-913458
Opgave mini-advertenties tel
020-936668 ot schriftelijk aan MiAr-Adv
a'dekng postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswizigingen utShaiend schriftelijk
aan onze Amsterdamse adressen
Behalve over de genetica sprak de
conferentie dinsdag ook over de ener
gievoorziening. Hier stonden twee
deskundigen tegenover elkaar: de
MIT-hoogleraar David J. Rose en de
Zwitserse veiligheidsexpert Jean
RosseL
Rose kwam er open en eerlijk voor
uit, dat er maar twee energiebronnen
van betekenis voor de toekomst zijn:
de kernenergie en de zon. De zon
blijft van ondergeschikt belang en
dus vindt Rose dat we met enige
spoed de kant van de kernenergie uit
moeten. Rose's opmerking dat dit
dan meteen tot gevolg zou kunnen
hebben, dat de resterende fossiele
brandstoffen aan de derde wereld ten
goede zouden kunnen komen, ontlok
te homerisch gelach aan de derde
spreker de Keniaan Shem Arungo
Olende.
Maar de krachtigste aanval op de
bewering van prof. Rose over kern
energie dat deze onverpiijdelijk is,
kwam van de Zwitser, die het gevaar
van deze energiebron trachtte te defi
niëren. HIJ stelde dat de wetenschap
ln de vorige eeuw en in het begin van
deze eeuw de trekken van een gods
dienst heeft aangenomen.
En voor wat de kernenergie betreft
zei Rossel, dat de kerken zich niet
moeten laten hypnotiseren door de
stabiele gemeenschap, die de technici
en politici die een eindeloos vertrou
wen in de wetenschap hebben, ons
voorspiegelen. In de natuur zijn de
mogelijkheden aanwezig voor een an
der soort maatschappij en de kerken
dienen duidelijk te kiezen overeen
komstig een ethiek die voortkomt uit
liefde, niet alleen voor onze naaste,
maar voor de hele schepping.
Rossel uitte de vrees, dat massale
invoering van kernenergie het mense
lijk biogenetisch evenwicht in gevaar
zou kunnen brengen. Hij vertelde, dat
een serieuze wetenschappelijke bij
drage in een beraad in Lausanne in
1958 de mogelijkheid opperde dat de
auriërs uit het Mesozoicum zijn uitge
storven als gevolg van een lichte stij
ging in de natuurlijke radioactieve
straling, die dodelijk was voor deze
enorme dieren.
Manipuleren
Dinsdagavond kwamen dan de mani
pulatie met biologisch erfgoed en de
genetische ethiek aan de orde. De
biochemicus Jonathan King, een jon
ge hoogleraar aan het MIT zette uit
een wat er nu mogelijk is met behulp
van DNA-recombinant chemie die er
felijke eigenschappen van een dier of
bacterie kan uitwisselen en zo nieuwe
schepselen kan „maken", die zich ook
kunnen voortplanten.
King vertelde dat rondom Boston al
verscheidene kleinere en grotere fir
ma's zijn, die met deze nieuwe tech
nologie aanzienlijke financiële macht
hebben opgebouwd. Eén bedrijf fa
briceert insuline, een 400 miljoen dol
lar business. De financiële macht van
deze bedrijven heeft hen in staat ge
steld te bereiken, dat de strenge vei-
ligheidsvoorschriften die voor rege- ADOrtUS
ringsgesubsidieerde laboratoria gel
den, niet voor het private bedrijfsle
ven van kracht zijn.
den werden, nu al routine zijn, vertel
de King. Deze professor waarschuw
de, dat de DNA-technologie wel eens
gemonopoliseerd kan worden door de
rijke industrielanden, zodat de derde
wereld er niet aan te pas komt. wan
neer bij voorbeeld plantenrassen met
veelbelovende oogstcijfers worden
„gemaakt". Hoogstens verwachtte
professor King dat multinationale
ondernemingen deze technologie zul
len toepassen ln de Derde Wereld,
maar dan zonder deze invloed te
geven.
Een werkelijk gevaar dat professor
King noemde, is de belasting van het
ecologische systeem met nieuwe
schepselen, die nadelig of zelfs ge
vaarlijk voor dat systeem kunnen
zijn en die niet of moeilijk weer te
verwijderen zijn.
Volgens King ligt het op de weg van
de Wereldraad van kerken te bevor
deren, dat er een zo ruim mogelijke
maatschappelijke invloed komt op
de DNA-recombinant technologie en
dat het eco-systeem de bescherming
krijgt die het nodig heeft. Maar King
zei nadrukkelijk dat de gevaren van
de DNA-technologie overschaduwd
worden door die van de kernbewape
ning en van kernafval zoals plutoni
um. „Deze conferentie moet niet uit
eengaan, voordat zij een Zo sterk mo
gelijke oproep heeft geformuleerd te
gen de kernwapenwedloop, die vol
gende generaties zo diep bedreigt."
De ontwikkeling op dit terrein gaat
zo snel, dat dingen die een half Jaar
geleden nog voor onmogelijk gehou-
Nu steeds meer bekend wordt over
hoe erfelijke eigenschappen, vooral
ook bij de mens, worden overgedra
gen, laten steeds meer aanstaande
moeders zich door deskundigen op
dit gebied onderzoeken. De theologe
professor Karen Lebacqs uit Berke
ley vertelde, hoe je als christen tegen
over deze zwangere vrouw kunt
staan. Zij wees een individualistische
benadering af. Iedere vrouw heeft een
eigen verhaal, komt uit een eigen
gemeenschap en je kunt geen eeuwig
geldende juiste antwoorden geven,
KAIRO (EPD) Het vredesverdrag met Israël heeft de
goedkeuring gekregen van de hoogste islamitische intan-
tie van Egypte. De commissie voor juridische adviezen
van de Al-Azhar-moskee heeft vastgesteld, dat het ver
drag volledig overeenstemt met de rechtsregels van de
islam en met de voorschriften van de koran.
Volgens deze regels is het de voornaamste taak van een
islamitische overheid, de belangen der moslims te be
schermen en de vijand af te weren. Tegelijk spoort de
koran aan, vrede te sluiten met de vijanden, zo gauw zij
daartoe geneigd zijn en als daardoor een voordeel voor de
moslims ontstaat. Tegen deze achtergrond heeft Sadat
volgens de verklaring van Al-Azhar tot nut van het volk
en tot welvaart van het land gehandeld.
De juridische adviezen van de Al-Azhar-moskee hebben
ln de gehele islamitische wereld groot gezag.
Van een onzer redacteuren
FRANKFORT Meer dan honderd Westduitse theologen, predikanten,
journalisten en anderen hebben hun openlijke verontrusting uitgesproken
over wat zij noemen „de groeiende verwijdering" tussen de evangelische kerk
in Duitsland en de wereldraad van kerken.
In een memorandum gericht aan de leiding
van de Westduitse kerk. verwijten zij haar
bijvoorbeeld haar houding ten opzichte van
het antiracismeprogram van de wereldraad.
Die houding karakteriseren zij als „een lippen
belijdenis, waarop zodra een conflict dreigt
met invloedrijke belangengroepen, geen daden
meer volgen".
De Westduitse kerk ls de laatste tien Jaar ln
een isolement en een verlamming terechtgeko
men. aldus het memorandum. „Muren van
Babylonische ballingschap maken het de
Westduitse christenen thans onmogelijk, in
christelijke vrijheid aan de oecumenische be
weging deel te nemen.
Eenzijdigheid
Als het om de oecumene gaat, domineert mo
menteel ln het Westduitse kerkelijke denken
„praktische eenzijdigheid" in de geweldsvraag
en de verzoeningsopdracht, verder een over
maat aan bereidheid tot aanpassing aan de
Westduitse economische belangen en een hiër
archisch kerkbegrip, dat de gemeente onmon
dig maakt
Aan de ene kant wordt het individualisme
gepredikt. Maar enkelingen en groepen, die
afwijken van „het volkskerkelijke grootste-
gemene-deler-denken" worden met kerkorde-
lij ke middelen tot de orde geroepen.
Het stuk. dat „Pleidooi voor een oecumenische
toekomst" heet. pleit voor een dialoog met de
Europese buurkerken en voor een „proces van
conciliair leren naar buiten en naar binnen".
Alleen zo zuu de evangelische kerk ln Duits
land haar Isolement en haar verlamming van
de laatste tien jaar kunnen overwinnen om
zich in een verantwoord, vrij handelen te gaan
wijden aan haar taken van de jaren tachtig.
De ondertekenaars vragen „de bewuste bereid
heid zich te wagen ln de strijd om de waarheid,
die door de oecumene noodzakelijk is gewor
den". Die strijd zal dan blijken niet een bedrei
ging van de eigen identiteit te zijn, maar juist
een verrijking.
Tot de ondertekenaars behoren de theologen
Bethge, Gollwitzer, Kasemann en Moltmann.
Antisemitisme
Tegelijk is de evangelische kerk deze weken
betrokken in een ordinaire antisemitische rel.
Een zekere MÜnchense dominee Wilhelm Hor
kei redigeert een „Christelijk ABC vandaag
en morgen", een soort losbladig systeem waar
in een veelheid van onderwerpen in christelijk
licht bekeken wordt en waaraan ook bekende
theologen hun medewerking verlenen.
Horkei zelf schreef het deeltje „Israël en wij
christenen", dat een storm van verontwaardi
ging veroorzaakt heeft door de manier waarop
de 69-jarige predikant het antisemitisme van
de jaren twintig en dertig probeert te ver
klaren.
Volgens Horkei waren de Joden „vaandeldra
gers van het communismeIn de bolsjewie
kenrevolutie ln Rusland in 1917 hadden zij een
belangrijk aandeel en ook in de kerkvervolging
die daarop volgde. Bij de val van de monar
chieën in Beieren, Württemberg en Saksen
waren de Joden ook al betrokken. Verder ver-
daarbij behoren. Uiteindelijk z
laatste waarheid kunnen worde^
dat zou waarschijnlijk een goed)
voor de wereld zijn. Maar dan mif
niet vergeten worden dat ttog alff
pogingen zijn aangewend om eei
Somoza in het zadel te houden e;
daarna, toen dat niet haalbaar h„
te zijn, de conservatieven een viy
in de pap te geven bij het tot
standkomen van een ander bewi
Bepaalde maatregelen ten aanzj
van de voorgenomen grondpolit»
wijzen daar nog steeds op. Wat
het meest tegen de borSt zal stu'
de wijze waarop over Somoza
gesproken werd: Hij kreeg de in
getogenheid tot „aftreden". Dat.
woord zint mij allerminst bij eerr
figuur die zichzelf, zijn familie err
nalopers op. zo'n schandalige wit
zi j n bewind heeft bevoordeeld eï«
ten koste van de armen en de t:
allerarmsten van zijn zo „geliefd
volk. In de tweede plaats wordt 6
telkens gesproken van een zich s
terugtrekken inde Verenigde Stfe
Wat moet men denken van een lid
dat mensen die willens en wetenïii
gemoord hebben gastvrijheid
verleent? Waar gangsters als Sonj
binnengehaald worden? Of moeït
deZe mensen dan ophieuw de ei
gelegenheid krijgen om een »r
oihmekeer voor te bereiden waaiii
zij opnieuw aan demacht komen i
van allerlei aanwending van invl;,
ten ongunste Van de regering vatte
morgen nog maarte zwijgen. Caijt
zal verder moéten gaan wil hij zijfc
beloften van gerechtigheid kunnl i
waarmaken: j
<lr 11
aldus professor Lebacqs. Er is een
contextuele of situationele ethiek no
dig voor vrouwen die een abortus
wensen, als een kindje erfelijk belast
ter wereld dreigt te komen.
Vrouwen worden onderdrukt zei pro
fessor Lebacqs en dat betekent dat
de feministische theologie haar ethi
sche normen moet aanpassen aan
deze omstandigheid. Je moet dan
niet de vraag stellen: behoort deze
vrouw een abortus te hebben, of (nog
onjuister) mag deze vrouw een abor
tus, maar je moet vragen: wat is het
verhaal van deze vrouw? Waaruit be
staat het samenstel van opvattingen
dat betekenis aan haar leven geeft?
Maakt zij deel uit van een gemeen
schap die haar steunt? Wordt zij on
derdrukt? Zal de abortus haar bevrij
den? En: Zal een abortus de gemeen
schap versterken of vernietigen?
wijt Horkei de Joden de neergang van de
kleine Duitse middenstand en het verkondigen
van seksuele theorieën, die de traditionele
christelijke zede tot ln de wortel raakten.
Bijzonder pijnlijk was wel de ervaring van
rabbijn Levinson van Heidelberg. Hij is een
van de twee voorzitters van het koepelorgaan
van organisaties van Joods-christelijke samen
werking in Duitsland. Toen hij kennis had
genomen van het stuk van Horkei, schreef hij
een protestbrief aan Herman Dietzfelbinger,
de lutherse oud-bisschop van Beieren, omdat
deze ook medewerker is van het Christelijk
ABC. Tot zijn verbijstering kreeg de rabbijn
een brief terug, waarin Dietzfelbinger hem
schreef, dat hij niet twijfelde aan Horkels
deskundigheid in de onderhavige materie. En
Horkei zelf had Levinson geantwoord met de
vraag: „Kan men als christen nog meer verzoe
nend schrijven, dan ik gedaan heb?"
De leiding van de evangelische kerk in Duits
land heeft zich inmiddels totaal gedistancieerd
van Horkels opinie. In een verklaring namens
de kerk zei ds Claus-Jürgen Röpke. dat Hor
kels analyse van het antisemitisme in Duits
land historisch en politiek onhoudbaar is. De
kerk betreurt het, dat veertig jaar na de joden
vervolging in Duitsland een dergelijk stuk ver
schijnen kan.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Surhuizum (toez.):|
J. Goverts te Nieuw Vennep.
Bedankt voor Oude Tonge: A,
Êlas te RijSSen. ij
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt voor Voltohhoven:
Goedhart te Zwolle,
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Zaamstog: P. Bee
te Npordelqps.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt vpor Middelburg-Ceh
J. M. Kleppe te Woerden.
Gerhard Claas
Dörninee Gerhard Claas uit Han
wordt in 1980 secretaris-generaa
de baptistenwereldfederatie. H<
stuur van de wereldfederatie i
hem kandidaat op zijn vergader!
Brighton (Engeland) als opvol ge
de Amerikaan Robert Denny e
wordt nu reeds als zeker beschd
dat het baptisténwereldcorign
juli 1980 in Toronto (Canada)
kandidatuur zal overnemen. Cis
nu secretaris van de Europese bi
tertfederatie. Tot de wereidfedd
behoren 105 nationale en regli
unies van baptistengemeenten n
totaal 33 miljoen leden,
Jacques Rossel
De Zwitserse dominee Jacques
sel is afgetreden als voorzitter va
BazelSe zending, die hij 31 jaar
geleid. Zijn óp Volger is Daniel
Allnen, die onder meer studenten
dikant in Keulen en docent theoi
in Yaoundé (Kameroen) geweer
Rossel was ook actief in de Wet
raad van kerken en had een aam
in de vereniging van kerken in
India. I
QUETZALTENANtfÓ (KIPA) -
64-jarige jezuïet Luis Manresa
mosa is onverwacht afgëtredei
bisschop vah Quetzaltertarigo in
temala. Hij verblijft thans in Sp
Onmiddellijk na het bekend wo
volgde ln hét bisdom scherp pro
De priesterraad verklaarde, da
bisschop zich steeds had ingezet
sociale gerechtigheid en dat hij
beslist niet om persoonlijke red(
of om het welzijn van zijn bisdom
teruggetrokken. De priesters gi
als hun mening, dat de bisschop
afgetreden onder rechtse druk.
AROESJA De lutherse kei
Tanzanië heeft besloten, tiendui
gulden beschikbaar te stellen voc
kerken in Oost-Duitsland voor
vormingscentra. Het géld moet in;
toeten bij elkaar komen. Vorig
hielpen de lutheranen ln Tanz
hun geloofsgenoten in India met
project van 20.000 gulden. Tar«z
is een van de armste landen ii
Wereld.
ADDIS ABEBA Een vierm
delegatie van de lutherse Mek
Jezus kérk in Ethiopië heeft de
lopen maand bezoeken gebracht
kerken in Hongarije, Polen en 0
Duitsland. Doel was te leren,
christenen kunnen leven in een r
xistische maatschappij.
BOEDAPEST Om een dreif
predikantentekort tegen te gaan,
gint de lutherse kerk van Hongi
dit najaar een schriftelijke cu
theologie. De cursus, die drie
gaat duren, leidt op tot ftulppred
met de mogelijkheid van verdere
die tot een volledig predikantscb