Al gravend kwamen ze de naam van Bileam tegen tl Een ernstig gesprek op een zonnig terras Trouw VANDAA VOORBUGANGB- 'Werk, werkloosheid en evangelie' EEN PREDIKANT, ZATERDAG 14 JULI 1979 KERK TROUW/KWARTET door A. J. Klei Zeer onlangs heb lk mijn collega Pleter van der Ven ernstig toegesproken. Nu ls dit op zichzelf niets bijzonders, ik spreek de mensen nooit anders dan ernstig toe, en lk zou van onze conversatie dan ook geen melding hebben gemaakt. Indien het niet was gegaan over een grammofoonplaat, mij ter aankondiging in de krant toegestuurd. We zaten op een zonnig terras en zwaaiden naar een voorbijfietsende ex-Jezuiet. Toen deze uit het oog was. vroeg ik Pleter van der Ven of hij de Pleter van der Ven was die blijkens de hoestekst een solo zingt op de plaat „Ik zal niet rusten" (uit uitgave van Oooi en Sticht te Hilversum; prijs dertig gulden). Hij knikte bevestigend en ik verzekerde hem. dat ik er niet het geringste bezwaar tegen had wanneer hij als zingende journalist door 't leven wenste te gaan. Ik voegde er echter aan toe. het bedenkelijk te achten dat hij al zingende zijn Journalistieke taak had verzaakt. De narigheid ls namelijk dat de hoes van „Ik zal niet rusten" bitter weinig informatie biedt. Goed, we komen aan de weet dat we teksten van Huub Oosterhuis horen zingen op muziek van Antolne Oomen en die teksten staan keurig netjes afgedrukt op de Achterkant van de hoes. plus de namen der zangers en speellieden, maar daar ls 't dan mee bekeken. Laat lk ervan uitgaan dat de eventuele aanschaffers van deze plaat Huub Oosterhuls niet voor Nel Benschop zullen verslijten. maar hoeven ze niet te weten wie An to ine Oomen ls. waar deze door hem gecomponeerde muziek functioneert en waar dat zangkoor vandaan komt? Als kerkse Amsterdammer is me bekend dat deze liederen klinken in de (rooms-kathoelieke) Dominicuskerk, de (gereformeerde) Keizersgrachtkerk en de studenekklesia van Huub Oosterhuls (waar Je Jaren achtereen Antolne Oomen als pianist kon meemaken), allemaal in Amsterdam. Echter, niet elke potentiële koper van „Ik zal niet rusten" ls Amsterdammer, laat staan kerks. Bij een vorige plaat, een dubbele elpee met zang uit de Dominicus (titel: „Tijd van leven", eveneens door Gooi en Sticht op de markt gebracht) leverde collega Van der Ven wèl inlichtingen en hij deed het zelfs op dichterlijke toon. Waarom toen wel en nu niet? Omdat hij toen geen solo zong en nu wel? Ik word altijd kribbig als een onvolledige hoestekst je noopt, navraag te doen. Op dat zonnige terras heb ik ook gevraagd, hoe het op „Ik zal niet rusten" te beluisteren koor was samengesteld. Ik vernam: uit leden en oud-leden van de zanggroepen in de Dominicus en de ekklesia, aangevuld met goed-zingende vriendjes en vriendinnen. Toen ik dit genoteerd had. liet ik mijn kribbigheid varen, ik schonk Pleter van der Ven een bemoedigend schouderklopje en repte mij naar huis teneinde me op de plaat zelve te werpen. Ik geloof niet dat van mij een recensie van de teksten van Oosterhuis verwacht wordt. Ik leid uit de verschijning van „Ik zal niet rusten" af. dat lk niet de enige ben die getroffen word door de manier, waarop deze dichter onder woorden brengt gevoelens, twijfels en —voorzichtige zekerheden van én voor mensen, die de vertrouwde geloofskaders kwijt zijn en ook kwijt willen zijn, omdat zij er niets (meer) mee aan kunnen. Wat de muziek van Oomen betreft, die doet me denken aan Mendelssohn en aan Zarah Leander. Aan Mendelssohn, omdat Oomens muziek romantisch, zoetvloeiend, enigszins week. en vooral móói is. Aan Zarah Leander (van wie ik vroeger foto's boven m'n bed had geprikt, dus kun je nagaan wat deze plaat in mij loswoelt!), omdat Antoine Oomen soms voor de dag komt met een melodie, die Antoine Oomen geknipt zou zijn voor de lage, zwoele stem van Zarah in haar goeie tijd, waarmee gezegd wil zijn dat Oomen op momenten dicht in de buurt van de betere filmmuziek zit. Is deze muziek wel geschikt voor liederen van Huub Oosterhuis? Ik krijg het gevoel dat Oomen de hele zaak in watten wikkelt. Of de tekst nu schuchter is of hard, of het gaat om een dichterlijke vondst of om het na-zeggen van bijbelwoorden, alles krijgt een donzen jasje aan. Curieus is bijvoorbeeld, hoe „Een lied tegen de derde wereldoorlog" verpakt wordt in een vederlichte melancholie.Ik moet zeggen, dat ik me niet kan onttrekken aan de bekoring van deze muziek, al treedt na twee plaatkanten wel de begeerte op naar een pittig koor uit een Bach-cantate of naar een ruige psalmmelodie. ADVERTENTIES NODIGING voor diensten der Noodgemeente Gereformeerde Kerk te Utrecht. Iedere zondag 10.30 en 18.30 u Pieterskerk, Pieterskerkhof 5 (ach ter de Dom) te Utrecht. 15 juli Ds. Lievaart (vm. nm) 22 (uk ds Vreugdenhil (vm. nm) De verklaring en toelichting der Nood gemeenten Gereformeerde Kerken kunt u verkrijgen: 040-113622. Het Zendingscentrum van de Gereformeerde Kerken zoekt voor uitzending naar SUMBA een theoloog met gemeente-ervaring Betrokkene zal een taak krijgen in het toerustingswerk Van de Christelijke Kerk op Sumba We zoeken daarom een predikant, die enige ervaring heeft in toerustingswerk of bereid is zich daarin te bekwamen Aan geïnteresseerden wordt op tele fonisch verzoek graag nadere schrif telijke informatie toegezonden (tel. 033-43244 toestel 252). Sollicitaties te richten aan ds. A Vos, secretaris selectiecommissie. Post bus 204. 3830 AE Leusden waarin opgenomen:De Rotter dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgai t BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Posima HOOFDKANTOOR PostOus 859 1000 AW Amsterdam te» 020 913456 tele. 13006 Po$tg"o 66 00 00 Bank Ned Oed-elbari. Reden.rgnr 23 00 12 574 Gemeenreg.'o Amsrerda/Vi X11000 REGIO ROTTERDAM/DORÖRECHT Postbus 946 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (Abonnementen en berorgmgi lel 010-115588 (redache) iel 115700 (urWuAend voor Roll er dam REGIO DEN MAAG LEIDEN Postbus 101 250t CC Den Haag let 070 469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD OOST-NEDERLAND (vntS'U'tervJ administratie: Posfbws 3 8000 AA Zfrone let 05200-17030 MeikmarM 56 Z»Qi'e Abonnementsprijzen Per maand 15 90 Per kwartaal t 47 70 Pe» haw iaar l 95 40 Per iaar M88 60 Aavtrtvntetir*v*r op aanwaag Telefonische abonnementenopdrachien U-e adressen boveni Opgave lamiheber-chten 9-19 30 van maandag t m vn|dag Op zondag wan te- 20 uur teief 020 913456 Opgave mm., advertenties te« 320 936868 of s<h-"n' t aan U.n,-Aöv a'de'-ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Aö'esenjZig'ngen utSkatend aCtV'fle^k door dr K. A. O. Smelik Hulzen van gedroogde ti chelstenen met tv-anten- nes op het platte lemen dak. In een kamer zonder meubilair brandt een tl- buls: de oostelijke oever van de Jordaan, anno 1979. Ploegen die sinds de bijbel se periode niet meer veran derd zijn naast moderne mini-tractoren. Traditione le maaltijden die ln de olijf olie drijven en Pepsi-cola. Wanneer men van deze verwor venheden van onze eeuw echter af wil zien. krijgt men hier enigszins een beeld van het dagelijks leven ln bijbelse tijd. Het leven in kleine boerengemeenschappen, boerde rijen die uit een paar kamertjes en een ommuurde hof bestaan. Ze zijn gebouwd van tichelstenen, die men zelf met houten vormen heeft gemaakt. Platte lemen daken, waarop men kan slapen, maar die leder jaar wegens lekkage moeten worden bijgewerkt. Kamers met één deuropening, heerlijk koel in de hitte des daags. Weinig bezit tingen, een paar stoelen, een paar kleden, waterkruiken, kookgerei. Wetenschappelijk gezien mag men een en ander niet zonder meer gelijkstellen, maar wanneer wij na een dag graven op de ruïne- heuvel (tell) van Delr Alla (Jorda nië), waar wij een vertrek uit 800 voor Christus bezig waren bloot te leggen, terugkeerden ln het dorp je. leek de tijd ln veel opzichten te hebben stilgestaan Dezelfde tl- chelmuren werden hier nog steeds opgetrokken, ondanks de concur rentie van beton. Tichelstenen Wij waren erbij, toen ln een nabu rig dorp tichelstenen werden ge maakt. het verhaal over de ver drukking in Egypte (Exodus 1 e.v.). De leem moet van een specia le plaats worden gehaald, want niet alle klei is geschikt. Gemengd met veel water en stro wordt de leem met de voeten goed door kneed. voordat de vormen worden gevuld. Met twee tegelijk worden de stenen gevormd en vervolgens ln de zon gedroogd. Leemtichel ls een zeer verganke lijk bouwmateriaal. Na zo'n twin tig jaar is zo'n huls al weer een puinhoop, dat nog slechts als kip penhok dienst kan doen. Het zal ln de bijbelse tijd niet veel anders geweest zijn. al hield men toen nog geen kippen. Wanneer men een nieuw huis wil bouwen, haalt men de muurresten neer. maakt het terrein vlak en men trekt een nieuwe woning op Zo rijst de bodem bij iedere bouw fase weer enige tientallen centi meters. en ontstaat er langzamer hand een heuvel van leempuin. die uit verschillende lagen bestaat. Een dergelijke heuvel noemt men nu een feil. Tegenover teil Delr Alla groeit op het ogenblik een nieuwe teil, het hedendaagse dorpje Abu Gordan Graven in Deir Alla Alla te graven. Zijn doel was aar dewerk te verzamelen uit de ar cheologische perioden Laatbrons circa 1500-1200 v. Chr.) en Ijzertijd (circa 1200-500 v. Chr.) om dit we tenschappelijk te onderzoeken. Om de ontwikkeling van het aar dewerk goed na te gaan, wilde hij nauwkeurig weten uit welke laag het aardewerk stamde vandaar dat hieraan bij het graven grote aandacht werd besteed. Wanneer hij zo voldoende aarde werk zou hebben, waarvan hij wist uit welke laag het kwam. wilde hij ophouden. Maar op een gegeven ogenblik kwam hij al gravend in een heiligdom terecht dat uit om streeks 1200 v. Chr. dateerde (dus het einde van de Late Bronstijd). Belangrijk Aardewerk In 1960 begon dr H. D. J. Franken van de Leidse universiteit in Delr Dat was een belangrijke vondst omdat juist in deze periode in dit gebied grote politieke veranderin gen plaatsvonden. Nieuwe volke ren als de Ammonieten. Moabie- ten en Israëlieten ontstonden. De geschiedenis van dit heiligdom kan dus waardevolle aanvullende informatie voor de historicus van dit tijdvak geven. Vandaar dat de plannen gewijzigd moesten wor den en men niet met het graven naar aardewerk alleen kon vol staan. Men breidde daarom het gedeelte van de teil. waar men groef (het is niet praktisch om een hele teil af te graven), uit om zo ln de gelegenheid te komen het gehe le heiligdom vrij te leggen. Maar eerst moest men de hoger gelegen (dus latere) lagen erboven uitgraven en onderzoeken. Toen men daarmee bezig was. deed men een vondst die nog meer opzien zou baren bij een komplex van gebouwen, dat waarschijnlijk ook een heiligdom geweest is en dat uit ongeveer 800 v. Chr. da teert, werden dank zij de oplet tendheid van een voorgraver vele fragmenten van een op pleister kalk geschreven tekst gevonden. Deze tekst moet tegen de mum- van een gang bevestigd zijn ge weest. en tijdens de verwoesting van het geheel naar beneden zijr gevallen. De fragmenten werden in elkaar gezet en voor zover dat moge lijk was werd de tekst ontcij ferd. Groot was de verbazing dat het hier om een ln het Aramees (de zustertaal van het Hebreeuws) ge schreven tekst gaat die o.m. spreekt over een niet-Israëlieti- sche godin, omdat Deir Alla in het vroegere gebied Gilead ligt, dat volgens het Oude Testament door Israëlieten bewoond is geweest. Bileam Groter werd die verbazing, toen men de naam van Bileam in de tekst ontdekte, de profeet die dank zij het boek Numeri en voor al dank zij zijn sprekende ezelin zo beroemd is geworden. In de tekst wordt over de profeet gesproken en worden zijn woorden verkon digd. Deze woorden houden geen verband met wat men hem ln Nu meri laat zeggen. Het lijkt erop dat de bijbelschrijvers zich deze buitenlandse profeet hebben toe geëigend om de lof van Israël, de vijand van Bileams volk dus. te verkondigen. Zo werden opnieuw de plannen doorkruist: eerst moet nu het ge hele heiligdom uit 800 worden blootgelegd voordat men verder ,kan graven op zoek naar de rest van de Laatbrons-tempel. Omdat het heiligdom uit 800 zich nog verder naar het oosten uitstrekt. moest het opgravingsterrein weer worden uitgebreid. Dit houdt ln. dat er ook weer nieuwe lagen jon ger dan 800 moesten worden uitge graven. daar kwam dan nog de Zesdaagse oorlog bij, die kort na de vondst van de Bileam-tekst uitbrak. Gewijzigd Door de politieke ontwikkelingen sindsdien duurde het pas tot 1976. eer men weer aan het werk kon gaan. De opzet van de opgraving werd bovendien gewijzigd. Het werd niet langer meer een zuiver Nederlandse aangelegenheid, maar een gezamenlijk project van de Leidse universiteit en het de partement van oudheden in Am man. Daardoor werd ook voortaan het team gemengd: zowel Jorda- niërs als Nederlanders. In 1976, 1978 en 1979 is er nu volgens deze nieuwe, opzet gegraven en tot we derzijdse tevredenheid. Aan de ex peditie van 1979, die onder leiding van drs. G. van der Kooy en dr M. Ibrahim stond, nam ik ook déél. Nog steeds is men voornamelijk bezig met de lagen jonger dan 800 bloot te leggen over een groter oppervlak. Dat vereist geduld, want deze lagen zijn veel minder interessant dan de onderliggende, omdat zij voornamelijk uit putten en erven bestaan. Gelukkig dat er op één plaats dieper kon worden gegraven, omdat hier de bovenlig gende lagen reeds in 1967 waren verwijderd. Voortzetting Hier vonden wij een voortzetting van het heiligdom van de Bileam- tekst. Muren van grijze leemtichel stonden nog zo'n 1.25 meter hoog. omgeven door het puin van het hogergelegen deel van het dak. De afdrukken van de dakbalken wa ren nog duidelijk te zien. toen wij één vertrek tot de vloer toe uit groeven. Verbrand leem in bonte kleuren, die aan een abstract schilderij deden denken, sloot het verdere puin af, waarin wij nog een zestal hele kruiken aantroffen met een hertegewei, waarvan het doel ons geheel onduidelijk is niet het hert, maar de antilope is in deze streek normaal. Het herte gewei is inmiddels naar een insti tuut in Groningen gezonden; mis schien vindt men daar een verkla ring. Toen op de laatste dag van de opgraving de kamer geheel was vrij gelegd en de deuropening weer geopend was, gaf dat wel een bij zonder gevoel. Wij hadden puin geruimd dat bijna drieduizend jaar daar gelegen had en stonden op een vloer die gedurende een zelfde tijdvak nooit meer was be treden. Werkelijkheid Wanneer je geheel verdiept bent in het archeologisch veldwerk zelf, voortdurend op je qui-vive of je niet reeds aan een volgende laag (beter gezegd: afzetting, deposit) begonnen bent, realiseer je je ei genlijk nog nauwelijks, hoe ab surd het eigenlijk is de bouwval len van zo lange tijd her weer te voorschijn te willen halen. Maar toch door deze nieuwsgierig heid en dit wetenschappelijk be heerst schatgraversverlangen we ten wij thans steeds meer van met name de sociaal-economische ge schiedenis van het oude Israël. En naar mijn mening moeten wij de bijbel toch allereerst vanuit zijn historische context trachten te verstaan. Hoe concreter wij de bij bel kunnen plaatsen in zijn tijd. des te inspirerender zullen de ver halen voor ons worden. Geen vage abstractie, maar levende werke lijkheid. Dr K. A. S. Smelik te Amsterdam is theoloog. !t UITGEWEZEN In die tijd zei Amasja tegen A Ziener, je moet maken dat je j wegkomt! Ga maar naar Juda en verdien daar je brood met profeteren! Hier in Bethel mag je niet profe want dit heiligdom is van de ko en dit huis is van het rijk. At? (Amos7,12-15) AK ent Amasja is de priester van Bethèjar Zoals de profeet vaak tegenove koning staat, zo staat de priesti vaak aan diens kant. Hier is hij11 „persona non grata", ongewens ekt persoon. Er is weinig veranderd gre Profeten zijn nog altijd lastige mensen, die hier en daar een uitwijzing te horen krijgen. Meë wordt in onze wereld dat stadiu zelfs overgeslagen. In Rusland kennen ze de schone schijn van psychiatrische kliniek waarin dergelijke figuren die 't niet me hogen eens zijn verdwijnen. In i landen gaat het zo mogelijk nog cynischer toe. Daar verdwijnen mensen die of door hun woorde door hun daden of zelfs gewoon door hun afkomst tonen het nie Lps het moorddadig regime eens te p geruisloos. Niemand weet waarl r Amnesty International heeft be j gemaakt dat in Argentinië de moordenaars zich niet ontzien mensen vanuit vliegtuigen de ze te gooien. Maar de gladde minis verklaart voor de televisie niets dat alles af te weten. De hele we» weet het, hij niet. Nog altijd moi lastige mensen weg. Uit een lano een bedrijf, uit een vereniging, u| school. Over de waarheid van hu verzet of woord wordt niet gespi Weg! Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Dirksland' Dekker kand. te Ede, die bedai voor Besoyen en Zalk en Veeca Bedankt voor Driesum: J. H. C. te Linschoten; voor Vaassen (i H. v.d. Heuvel te Maarssen. BAPT. GEMEENTE Beroepen te Groningen Zuid: P.|®£J Werf te Apeldoorn Bedankt voor Muntendam: J. Bn tius te Musselkanaal. var Bij Ds. J. Verwelius De Waddinxveense hervormde jtfic kant J. Verwelius, bekend man kring van de gereformeerde boini de hervormde kerk, heeft een et brief gestuurd naar de Nederla r.k. bisschoppen, waarin hij hen'oi roept: „Blijf er bij het homoseki en gedrag af te keuren." Ds. Verwiet doet dit naar aanleiding van de er van honderd bekende Nederlanar aan de bisschoppen, waarin opiul tegendeel werd aangedrongen, ei Verwelius in zijn brief: „Als chri ri kunnen wij niet anders dan met ie liefde en tact ze (de homofielen, 0 bij te brengen dat hun homoseks ril gedrag in strijd is met Gods sc ei ping en met Zijn bedoeling met 8, en vrouw." Ds. Verwelius besluit vi brief aan de bisschoppen: „Heilit diep te betreuren en getuigt ook diep verval dat hoogleraren vati 1 theologische hogeschool te KanÉo en van de VU te Amsterdam, al! ei de voorzitter van de ARP zich in cl adem laten noemen met het meen bestuur van de NVSH. Ze i te ten zich schamen mee te helpen C cl Woord krachteloos te maken. 1 maals ik roep U op: Blijf bij >1' Woord Gods." *ri (ie AMERSFOORT Werk en loosheid, de ethiek van de arlf evangelie, kerk en werk: op velf wijzen staat arbeid in het centj van de belangstelling. De afdq kerk en samenleving van De Hors in Amersfoort heeft in haar „Ei sia"-reeks nu een gespreksboekjeP gegeven voor groepen en bezinni» bijeenkomsten, dat het doordeni en doorpraten van de problemaj behulpzaam wil zijn. ADVERTENTIE De Geref. Kerken in de classis Beilen en de Geref. Kerk van Nijensleek (Dr.) willen graag zo spoedig mogelijk in kontakt treden met die vanuit opleiding en/of ervaring belangstelling heeft voor evangelisatiewerk reeds één gemeente gediend heeft (minimaal 4 dienstjaren) Deze predikant zal benoemd worden voor de helft van zijn tijd tot evangelisatiefunktionaris in het ressort van de classis Beilen, en voor de helft van zijn tijd zal hij in dienst staan als predikant van de gemeente Nijensleek 300 zielen). Honorering zal geschieden naar synodale richtlijnen voor predikants traktementen. uitgaande van een gemeente van 850 zielen. Mocht u belangstelling hebben voor bovenstaande funktie, dan kunt u zich richten tot de heer J. Sinkgraven, Hoofdweg 112. 8383 EJ Nijensleek (tel. 05212-1427).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2