Mensen willen 'eigen geluid' Tekening van een lezer 4 1<Mj antal gemeenten heeft rnstig parkeerprobleem je hebt 't of je hebt het niet en spreekverbod W 99 top-tien-lach nog 'n raadsel simpel? 'dus' beter buiten is goed dat het Auschwitz lité alsnog de aandacht heeft stigd op de spreekbeurt die Glimmerveen, leider van de trlandse Volksunie, al weer Ie maanden geleden mocht len voor leraren en studenten de Nederlandse Politie Acade- Het protest van het comité is aar aan de zeer late kant, kan nog best dienen als aan- ng voor een principiële discus- >ver de vraag of een optreden er*de racist Glimmerveen voor 'oori instituut als de Politie Acade- AV1)wel of niet toelaatbaar is. Zo'n xflëk iss'e 's z*nvo' omdat zij ons et b de ene kant kan bepalen bij de VRtfcren van racisme en fascisme 1 in an de andere kant bij de waar- ran een democratisch systeem cod de daarbij behorende grond- enq ten. Het is juist de grote ver- ste van instellingen als het iwitz Comité, dat zij steeds slaan zodra zij dat systeem vaar vermoeden. Het is te dat zij die functie van waak- nog tot in lengte van jaren len vervullen. setel echter n'*et zeggen dat wij idscjverzoek dat het Auschwitz Co le ri deze week naar aanleiding het voorval aan de Politie lemie tot de regering richtte, lig kunnen onderschrijven, ijpen wij het goed dan wil het ité dat de regering het simpel- onmogelijk maakt dat mensen Volksunie-leider Glimmerveen nog eens een lezing houden de politiemensen in oplei- Maar het is zeer de vraag of nu de beste manier is om de beelden van Glimmerveen en frijnen te bestrijden. (Dat die :ten worden bestreden behoeft orf verder geen betoog.) Ken- liec rk van een democratische sa- isti sieving is nu juist dat zij ruimte tusiaan mensen met opvattingen mil de grote meerderheid afwijst, toornige van die minderheden tels.t tveti maken op een behoorlijke manier gebruik van die ruimte en dragen op hun manier bij aan de voortdu rende uitwisseling van ideeën en informatie, die zo wezenlijk is voor een democratie. Enkele minderhe den echter misbruiken de hen ge geven ruimte door te provoceren. Zij zijn als het ware voortdurend bezig de rest van de samenleving uit te dagen. Hoe levendiger en sterker de democratie in die sa menleving nu is, hoe minder die meerderheid geneigd zal zijn die uitdagingen met beperkende maat regelen te beantwoorden. In dat opzicht is er geen reden verontrust te zijn over het feit dat de Politie Academie de fascist Glimmerveen binnen haar poorten heeft getolereeerd. De aanstaande politiefunctionarissen vonden het nuttig zich te oriënteren omtrent politiek extremisme en hebben daartoe één van de beruchtste figu ren uit de extreem rechtse hoek uitgenodigd maar eens zijn zegje te komen doen. Zij hebben daarmee niet Glimmerveen niet de gelegen heid geboden propaganda te be drijven, maar zichzelf de kans ge geven kennis te nemen van de duistere gedachtenwereld van een man die misbruikt maakt van de vrijheid die hij hier geniet. Wie Glimmerveen eenmaal heeft ge hoord zal niet veel behoefte heb ben hem nog eens voor een lezing uit te nodigen of naar één van zijn spreekbeurten te gaan. Het zou jammer zijn als de bevolking van een Politie Academie, of wat voor academie ook, van regeringswege de kans zou worden ontnomen deze ervaring zelf op te doen. Daarom maar geen ..spreekver bod" voor Glimmerveen. Om de woorden van een Amerikaanse rechter te parafraseren: als de vrij heid van meningsuiting de demo cratie in gevaar brengt, is de beste remedie meer meningsuiting, niet mind# vrijheid. door Cisca Dresselhuys DEN HAAG Omdat er de laatste jaren een enorme kloof ontstaan is tussen de officiële leer van de r.k. kerk en het leven van alledag van de „gewone" katholiek, zitten veel van die „gewone katho lieken" in ons land met grote problemen op verschillende levensterreinen, bijvoorbeeld wat betreft de abortus, de ho mofilie, echtscheiding en an ticonceptie, om maar een paar van de meest sprekende voorbeelden te noemen. Over al deze zaken heeft de katholie ke kerk heel duidelijke, niet mis te verstane uitspraken gedaan, die in veel gevallen mijlenver verwijderd liggen van de praktijk van het dage lijkse leven, zoals die in de laatste vijftien jaar gegroeid is, ook onder de rooms-katholieken in ons land. Nog onlangs kwamen er vanuit Romt weer verklaringen over bijvoorbeeld homofilie en het gebruik van anticon- ceptionele middelen (als een homofiel al niet te genezen is van zijn geaard heid, moet hij in ieder geval voorko men dat hij seksuele banden met een persoon van hetzelfde geslacht on derhoudt, en anticonceptionele mid delen zijn niet toegestaan, behalve de natuurlijke middelen, zoals (periodie ke) onthouding) Aangezien heel wat rooms-katholie ken in ons land niet meer volgens deze strakke uitspraken en voor schriften kunnen leven, maar zij toch tot de kerk willen blijven behoren, hebben zij het op het ogenblik niet gemakkelijk. Om deze mensen een beetje te jielpen en te begeleiden is nu het Katholiek Bureau voor Voor lichting en Begeleiding bij Seksuali teit en Relatievorming opgericht een soort rooms NVSH dus Mevrouw Wies Stael-Merkx Als enige werkneemster telt het nieu we bureau op het ogenblik mevrouw Wies Stael-Merkx (52), die na twaalf jaar gewerkt te hebben bij het Natio naal Centrum voor Geestelijke Volks gezondheid (een fusie van de verschil lende instellingen op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg) nu weer een „echt" rooms-katholiek bu reau gaat leiden Eigen geluid „We kregen regelmatig vragen of er eigenlijk geen speciaal katholiek bu reau meer was op het gebied van seksualiteit en relaties. Dat bestond niet meer sinds de fusie. De protes tanten hebben dat handiger aange pakt, die hebben wel meegedaan met de fusie, maar toch nog een eigen voorlichtingscentrum gehouden: de PSVG (protestantse stichting voor verantwoorde gezinsvorming). Wij hadden zoiets niet meer. Omdat we merkten, dat de mensen geregeld vroegen naar een „eigen" geluid, zijn we tenslotte met dit bureau begon nen. Dat lijkt misschien vreemd in een tijd van ontzuiling, maar als de mensen nu een eigen, katholiek ge luid willen horen, hebben ze daar recht op, vind ik. Temeer daar juist veel katholieken in de problemen zit ten op het gebied van ethische vra gen, omdat de kerk zulke harde, on verzoenlijke standpunten inneemt, waarmee heel veel mensen niet meer kunnen leven." Op zelfde lijn Wies Stael merkte eigenlijk via een kadercursus voor vrouwen hoe groot de behoefte was aan een „eigen" bu reau. „Ik heb er zelf nooit moeite mee gehad om samen met de PSVG te werken. Wij zitten daar als staffunc tionarissen precies op dezelfde lijn, geen probleem. Maar van deelneem sters aan die kadercursus hoorde ik. dat veel vrouwen toch „iets" misten in onze voorlichting. Ze vonden dat er een terrein was, waarop de ervarin gen van de vrouwen en de discussie leidster te ver uit elkaar lagen. Kijk. Tekeningen, bij voorkeur in liggend for maat, sturen aan Trouw, |ury politieke prent, postbus 859, 1000 AW Amster dam. Naam en adres aan de achterzijde vermelden. Voor geplaatste prenten is er een boekenbon 3N HAAG (ANP) Bijna een kwart van de gemeenten in is land (24 procent) heeft een ernstig parkeerprobleem. Dat jkt uit de eerste fase van een onderzoek van het weten- happelijk onderzoek- en documentatiecentrum (WOCD) n net ministerie van justitie. parkeerproblemen zijn het ergst de verstedelijkte gebieden, maar k kleinere gemeenten hebben er t van. De grootste parkeerproble- in veroorzaakt het winkelend pu- k. In de allergrootste gemeente in de weekeinden de parkeerpro- imen zelfs in kantoorwij ken erger in op werkdagen, omdat winkelen mensen dan ook de parkeercapaci- nodig hebben van de stille kan- ijken. Wat woonwijken betreft ir weinig verschil tussen werk- en dagen. tweederde van de gemeenten met istige parkeerproblemen worden Ic maatregelen genomen om die te gen te gaan. Maar ook gemeenten waar de situatie niet als „ernstig" wordt beoordeeld, nemen maatrege len. Het is volgens de WOCD niet duidelijk of succesvolle maatregelen „ernstige" problemen hebben doen verdwijnen, of dat een weinig „ernsti ge" situatie stabiel is gebleven als gevolg van de maatregelen. Na de eerste fase van het onderzoek komt een vervolgonderzoek onder een beperkt aantal gemeenten, waar bij de nadruk zal liggen op handha ving van de parkeervoorschriften en de mogelijkheden die de gemeenten daarbij hebben. irF. katholieken hebben natuurlijk een heel andere achtergrond dan her vormden of gereformeerden. Ze zijn altijd sterk opgevoed in het luisteren naar en gehoorzamen van de kerkelij ke leiders. Dat ligt bij katholieken veel sterker dan bij de protestanten. Ze hebben altijd zwaar aangeleund tegen hun leiders en hebben daardoor eigenlijk nooit een bewust eigen ge weten leren ontwikkelen Ze geloof den wat ze moesten geloven en daar was de kous mee af. „Juist omdat velen daardoor zo wei nig zijn toegekomen aan een bewuste vorming van het geweten, zitten zij met enorme moeilijkheden nu ze niet meer mee kunnen gaan met wat de officiële leiding leert. Nu moeten ze zelf nadenken, zelf beslissingen ne men, hun eigen geweten laten spre ken en dat dan nog wel tegen de officiële leer in. Het is echt niet over dreven om te zeggen, dat veel rooms- katholieken, en heus niet alleen de ouderen, in gewetensnood zitten. Ze zijn allemaal met zulke strakke nor men opgevoed, zonder dat ze ooit geleerd hebben zelf achter die nor men te staan Dit is. dacht ik. een typisch katholiek probleem. Bij de protestanten liggen de leer en het leven aanzienlijk minder ver uit el kaar. dacht ik" Moet het nieuwe bureau de katholie ken nu de weg wijzen op het gebied van seksualiteit en de relatievor ming? Wies Stael: „Vanuit de kerk worden op dit levensterrein te weinig positie ve dingen gedaan. Pastores kunnen hier niet veel doen. want op dit ge bied hebben veel mensen zich van de kerk afgewend, omdat ze vanuit die hoek altijd alleen maar strenge en starre geboden hebben gehoord. Veel pastores zitten trouwens zelf ook om hoog met die officiële leer van de kerk. Misschien kunnen wij hier voor een opening zorgen." Maar hoe staat het bureau dan ten opzichte van de officiële kerkelijke uitspraken? Wies Stael „Kijk eens. mensen kun nen best zo leven zo leef ik zelf ook dat ze zich katholiek voelen en ook nog graag bij de kerkelijke gemeen schap horen, zonder dat ze zich aan alle gestelde regels houden. Een kerk heeft, dacht ik, zeker een taak om mensen te begeleiden, hun te tonen wat de waarde is van allerlei zaken, maar de concrete leefregels moeten de mensen met elkaar en liefst met behulp van de pastores zoeken en opstellen. Ik vind een van de eerste boodschappen van het evangelie, dat mensen vrij moeten zijn en zich niet bekneld moeten voelen voor wat voor banden dan ook Ik denk dat veel van die strakke regels van Rome voor jonge mensen een reden zijn geweest om zich van de kerk af te keren. Daarmee maakt de hele kerk zich voor hen namelijk on geloofwaardig. De ouderen, die veel meer met de waardevolle kanten van de kerk zijn opgegroeid, blijven wel bij de kerk. maar hebben het daar soms wel erg moeilijk mee Ik geloof dat jongere katholieken, die in de periode zitten van wel of geen kinde ren krijgen, dus wel of geen anticon ceptie toepassen, zich echt niets meer aantrekken van de kerkelijke uit spraak, dat de pil verboden is en dat je dan maar aan onthouding moet doen Ik denk ook ,dat vrijwel nie mand zich meer zorgen maakt over overtreding van dat voorschrift Uit onderzoek is gebleken, dat bijvoor beeld in Zuid-Limburg veel jonge ka tholieke vrouwen de pil gebruiken. De gewetensnood ligt denk ik meer op het terrein van de abortus, de homofilie en de echtscheiding. Hier zouden de mensen veel meer begrip van de kerk moeten hebben." Misschien zou het wel schelen als de paus een vrouw was? Wies 8tael: „Vast wel. of wanneer hij getrouwd was. Maar aangezien dat nu eenmaal niet zo is, vind ik het zo jammer dat hij zich niet goed laat adviseren door mensen, die de hele dag middenin al die problemen zit ten. Als je kijkt naar de adviseurs van de paus, dan zie Je daar heus geen vrouwen bij. alleen maar hoge kerke lijke ambtsdragers, die zelf ook al lang geen bemoeienis meer hebben met de dagelijkse problemen van de gewone man." Heeft het bureau een officiële band met de kerk? Wies Stael: „Nee. dat hebben we niet. Ik denk. dat de officiële kerkelijke instellingen niet openlijk zullen rea geren op de oprichting van ons bu reau. Ze zullen ons wel gewoon onze gang laten gaan. Ik denk dat ze wijse lijk hun mond zullen houden en den ken: we moeten maar eens zien wat er van terecht komt." hebt zelf veel ervaringen met spreekbeurten en discussies in het land. Wat zijn de punten, die regel matig naar voren komen tijdens zul ke gesprekken? Wies Stael: „Veel ouders hebben het moeilijk met het geven van seksuele opvoeding aan hun kinderen. Dat merk Je elke keer weer: wanneer moe ten we onze kinderen deze dingen vertellen, welke woorden gebruik je en wat moet je ze ongeveer vertellen? Ook blijken veel scholen het moeilijk te vinden om uit te maken of zij op school nu wel of geen seksuele voor lichting moeten geven. Vaak is het onderwijzend personeel bang om over allerlei zaken te praten, omdat ze denken dat kinderen de dingen die ze gehoord hebben onmiddellijk in de praktijk gaan brengen. Andere pro blemen van ouders: hoe moet het met grotere kinderen, die vrienden of vriendinnen hebben, moet je die sa men op vakantie laten gaan. moeten de meisjes dan de pil hebben etc „Ook het ongetrouwd samenwonen is voor heel veel katholieke ouders toch 'el een probleem, ook al doen ze er ygenaamd makkelijk en open over eel ouders hebben tegenwoordig wel •amenwonendp kinderen en ze doen iaar dan wel heel begrijpend over, maar in wezen zouden ze veel liever zien dat die kinderen gewoon keurig trouwden. Het huwelijk is ook een uitgebreid onderwerp van gesprek wat is eigenlijk een goed huwelijk en wat is daarvoor nodig. Verder komt de emancipatie van de vrouw ook nogal eens aan de orde: daar hebben vrouwen vaak veel moeite mee, ze willen graag meer vrijheid en een stuk eigen leven, maar daar krijgen ze de kans niet voor. En dan natuur lijk zaken als abortus en homofilie, daar zitten ook veel mensen mee in de knoop." Wat gaat het rooms-katholieke bu reau voor begeleiding bij seksuali teit en relatievorming nu precies doen? Wies Stael „We gaan ons bezighou den met het geven van voorlichting door middel van lezingen en discus sie-avonden. Het is niet de bedoeling dat wij directe hulp gaan verlenen bn persoonlijke problemen Daarvoor bestaan genoeg goede hulpinstellin gen. daar hoeven wij geen eigen ka tholieke bureaus voor op te zetten Wél zullen wij zorgen, dat de mensen dan ook echt bij een instelling terecht komen, zodat ze met tussen de wal en het schip raken in die grote, onover zichtelijke wereld van de hulpverle ning" (Katholiek Bureau voor Voorlichting en begeleiding bij seksualiteit en re latievorming, Duinweg 23. 2585 JV Den Haag. tel. 070-541156) Leg een volslagen a-technisch persoon uit hoe een motor werkt, hij zal er niets van begrijpen. De eerste de beste leerling-automon teur zal hem altijd ver-uit de baas blijven. Vertel iemand met twee linkerhanden hoe ie zelf even uit dat handige bouwpakket een wandmeubel in elkaar zet of heel eenvoudig z'n flets kan repare ren, hij zal er geen klap van te rechtbrengen. Niet omdat de werktekening zo onduidelijk is. maar omdat het inzicht hem ont breekt. Hoe simpel de zaken ook voor een vakman of deskundige leek liggen, voor zo'n a-technisch iemand zal het altijd te moeilijk zijn. Zo ongeveer moet het ook met algebra zijn. Wie daar geen kijk op heeft, wie elk gevoel voor wis kundige problemen ontbreekt (een kwestie van logisch denken, zei vroeger de wiskundeleraar, maar dat is typisch het stand punt van een wiskundeleraar na tuurlijk) die zal er nooit begrip voor krijgen. Men heeft het of men heelt het niet, liet Godfried Bomans een insekt in „Erik of het klein insektenboek" al zeg gen. Heeft men het niet, dan krijgt men het ook niet. En zo is dat. Helaas ontbreekt dat alge- bra-begrip ons ten enen male. Met „ons" bedoelen we dan na tuurlijk niet de voltallige Trouw- redactie, maar de redactie van deze rubriek. Direct na de publi- katie van het sommetje dat altijd op 1089 uitkomt, belden de heren Buter uit het Groningse Ten Boer en Jongsma uit Bussum op Met hoeveel engelengeduld zij beiden ook de oplossing van het raadseltje langs algebraïsche weg uitlegden, veel verder dan tot op de helft wilden onze herse nen niet meegaan, ook al stond de complete oplossing toen al op papier Gelukkig we lieten het dinsdag al weten hebben nog eens veer tig lezers schriftelijk gereageerd, van wie de meesten hun algebra- uitleg van a tot z hebben uitge schreven. Nóg gelukkiger ten minste voor ons en alle anderen voor wie algebra net zo lief abra cadabra mag heten is. dat en kelen het zónder algebra hebben gedaan. Eerst nog maar even in het kort de som: neem een getal van drie cijfers, waarvan het eer ste en het laatste verschillen. Draai dat om en trek het kleinste van het grootste getal af. Die uitkomst ook weer omdraaien en optellen bij het laatst omgedraai de getal. Het resultaat zal altijd 1089 zijn. De gewoonste, niet-al- gebraïsche oplossing die althans ons als de gemakkelijkste en best uitgelegde aanspreekt, komt van Harm Salomons uit Alphen aan de Rijn (die er overigens ook een algebraïsche methode bij doet). Net als een aantal andere brief schrijvers komt hij tot de slot som. dat de tafel van 99 er altijd mee gemoeid is. Wie een getal van het omgekeerde aftrekt, krijgt er steevast 99 of een veel voud daarvan uit (op die 99 ko men we straks terug). Draai je een veelvoud van 99 om. dan krijg je weer een veelvoud van 99 Kan met missen. En tel je dan die laatste twee op. dan komt er al tijd 11 - 99 uit: 1089. Om dat te verduldelijken, heeft Harm de ta fel van 99 uitgeschreven, in twee rijen: van één- tot en met vijf maal 99 en daarnaast de omge keerde uitkomsten, die dan van tien- tot en met zesmaal 99 onder elkaar blijken te staan Op deze manier dus 1*99- 99 990 0 *99 2*99= 198 891= 9*99 3x99- 297 792= 8*99 4*99= 396 693= 7*99 5*99= 495 594= 6*99 Duidelijker kan het haast niet Bij voorbeeld, draai je 4x9= 396 om, dan krijg je dus 693= 7* 99. en tel je die twee op. dan komt er 11x99 =1089 uit. Dat gaat voor alle vijf combinaties op. Grasparkiet Porky uit Den Haag is, behalve Ali natuurlijk, de eni ge niet-papegaai in het rijtje. Porky bezet met „baasje, moet je een glas bier?" de zevende plaats. Papegaai Kobus, de vori ge kampioen, moet nu met het lied „wie heeft er suiker in de erwtensoep gedaan?" met de derde plaats genoegen nemen. Eindhovense Polly („ik word toch kampioen") bezet de tweede plaats. Ali heet ie. Hij is eën beo. woont bij de familie Plezier in Slikker veer en heeft zich met een cres cendo gezongen lachsalvo van bijna twintig seconden naar de eerste plaats van de nieuwe na tionale top-tien voor sprekende vogels gewerkt. Ali kan kuchen als de zwaarste roker en zijn luidkeels hoesten is straten ver. en zelfs continenten ver te ho ren. want zijn daverende lach staat in Amerika al op een veel- gedraaid plaatje. Papegaaien vormen op deze. door de Dordte- naar Ed van der Wal samenge stelde top-tien de hoofdmoot. Een leuk grapje, dat sommetje. Schreven sommigen, maar het gaat niet altijd op. In Rotterdam. Almelo, Noordwljkerhout, Sprang-Capelle. Den Haag, Hoofddorp en Leidschendam hebben lezers met getallen zitten rekenen, waarvan het eerste en laatste cijfer maar één puntje verschillen. En wat krijg je dan? Dan komt er 99 uit. Draai je dat om, dan blijft het 99 en uiteinde lijk wordt het geen 1089. maar 198. Een foutje in de redenering dus, constateren ze. Maar niet heus. Komt er namelijk 99 uit de aftreksom, dan zet je daar ge woon een 0 voor. Die heeft aan het begin van een getal geen waarde, verandert er dus niets aan, maar zorgt er wel voor dat de som na omkering en optelling toch weer op 1089 uitkomt. Het raadsel klopt dus echt in alle gevallen. kiezen getal ABC is de som van honderdtallen, tientallen en een heden. Het getal ABC is dus 100A - 10B C, omgekeerd 100C 10B A Trek die af en er komt 99A - 99C 99 (A-C) uit, dus inderdaad steeds een 99-voud Elke veelvoud kan voorgesteld worden door 100P - 10Q - R. omgekeerd 100R 10Q - P. op geteld 101P 20Q - 101R 101 (P R) 20Q. Echter P - R (de som van het eerste en derde cijfer van elk veelvoud) is steeds 9 <zie de tafel van 99!); Q (het tweede cijfer) is ook steeds 9. De uit komst zal dus altijd zijn: 101 <P R) 20Q (101 9) (20 9) 909 180 1089 Het duizelt ons een beetje, maar niettemin alle briefschrijvers hartelijk dank voor de moeite die ze genomen hebben. We gaan er in deze rubriek nog maar even op door je som knjgen. Voorbeeld: 6332 min 2336 is 3996 (4x999). Tel je daar het omgekeerde (6993, is 7x999) bij op. dan komt er 11x999 of 10989 uit Nog even terug naar de heer De Wijze, die ons voor een nieuw, zeli gevonden raadsel stelt dat tot nog toe. zegt hij. niemand heeft kunnen oplossen Hij geeft drie produkten van derdemachtsver heffingen: 81 238.996 691 00 81.407.931 704.00 81.577.100.753. Wie geeft hem de wortels van de drie, door middel van de drie (zoals hij zegt)? Hij voegt er nog aan toe dat de 00 tussen de getallen er op wijst dat er twee getallen overgeslagen zijn, en dat algebra en/of wortel trekken streng verboden zijn als oplossing of hulpmiddelen. Wie o wie? Wij niet in elk geval. Even tuele oplossingen zullen we naar de heer De Wijze doorsturen Zoals gezegd, die uk Alphen aan de Rijn was voor ons de simpel ste uitleg, maar wiskundeknob bels zullen blijven volhouden dat de algebraïsche methode verre weg de makkelijkste is Zij ge bruiken vaak het woordje „dus", omdat het voor hen gesneden koek is. De kortste toelichting nemen we voor alle wiskunde- hoofden over, die van de heer Veerkamp uit IJmuiden. Het te De heer De Wijze uit Middelburg kon de oplossing van het 1089 raadsel niet vinden, maar wel ontdekte hij onder het rekenen iets anders dat het soms ook met tweecijferige getallen mogelijk is". Hij vermenigvuldigt wel een keertje stiekem met 2, maar komt er bijvoorbeeld met het getal 86 dan wel uit: 86-68= 18. omgedraaid 81 18=99x2 198- 891 1089. Ook met viercijferige getallen gaat het zegt hij (dan komt er altijd 10890 uit. en verder nog met vijfcijferige. waarbij de uitkomst steeds 109890 is De heer Voogt uit Honselersdijk heeft dat idee iets verder uitge diept Hij gaat daarbij uit van de tafels van 9. 99 en 999, en vermoe delijk kun je het dan nog moeilij ker maken met die van 9999 Uit gaande van de tafel van 9 schrijft hij. moet je met getallen van twee cijfers werken, je komt dan steeds op 99 uit Doe je het zelfde foefje met vier cijfers dan kun je niet anders dan 10989 uit We zeiden het al de briefschrij vers die zonder enige pijn en moeite zomaar even een algebra ische redenering uit de mouw schudden, gebruiken vaak het woordje „dus" Zo schrijft de heer Baardolf uit Voorburg „We zien dus dat er inderdaad altijd 1089 uitkomt, door het voeren van een simpel bewijsje" Een wiskundeleraar soms0 De heer Schol uit Drachten is het in elk geval wel „Met een beetje alge bra kun Je gemakkelijk uit zo'n probleempje komen", vindt hij Jan Vink uit Honselersdijk denkt er anders over „Vermoedelijk is dit bewijsje voor een leek nauwe lijks te volgen' Van de brief van de heer Witvoet uit Smilde schrokken we even Hij ontdekte dat je voor het eerste getal van drie cijfers ook een met een nul aan het begin en zelfs met twee nullen «004 bijvoorbeeld) kunt kiezen, en dat er onder deze voor waarden wel 900 combinaties mo gelijk zijn, maar gelukkig heeft hij ze niet alle 900 opgeschreven Een tip voor wie een beetje met zijn kennis wil opscheppen komt van Wim Vroon uit Breukelen laat iemand een getal van drie cijfers kiezen, laat het hem om- draalen en het verschil tussen die twee bepalen Vraag hem dan al leen het eerste cijfer van het re sultaat te zeggen Is dat bijvoor beeld een 3. dan kun Je hem ver tellen dat het getal dus 396 moet zijn. Aan de hand. van de tafel van 99 is dat heel makkelijk, maar die ander die dat niet weet. zal het als tovenarij in de oren klinken. Tot slot een troostrijke gedachte die de heer Meertens uit Amster dam ons meegeeft: wiskunde is ook niet volmaakt Je kunt er niet alles mee bewijzen. In het geval van de 1089-som, schrijft hij, „is er inderdaad een betrek kelijk eenvoudige redenering te vinden Maar er zijn vele wiskun dige uitspraken die (voor zover bekend) kloppen, maar waarbij de wiskundigen soms al eeuwen lang vergeefs naar een bewijs hebben gezocht Dit roept de vraag op of er wel voor alle klop pende uitspraken een bewijs kan worden gevonden' In de Verenigde Staten kun je maar beter zorgen buiten de zie kenhuisdeur te blijven Buiten Amerika ook. dat is waar. maar daarbinnen is het toch extra ris kant Vier keer zoveel mensen sterven er aan in het ziekenhuis opgelopen infecties als in het ver keer Verkeersdoden Zijn er daar zon vijftigduizend per Jaar, in- fectiedoden. zoals we ze gemaks halve maar zullen noemen, twee honderdduizend Weliswaar een klein gedeelte van de 2 miljoen ziekenhuispatiënten die infecties krijgen en er dus niet allemaal aan overlijden, en een nog veel kleiner percentage van de onge veer 38 miljoen die er jaarlijks in een ziekenhuis terechtkomen, maar toch

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 5