Bootvluchtelingen helpen
is niet zo eenvoudig
Verdeeldheid bij zwart en
blank in Zuid-Afrika
Protest vervolging
in Tsjechoslowakije
Doopsgezinden naar
Menno-monument
Rhodesische constitutie verhult racisme
Trouw
Hervormde diakonale raad:
Conferenties
Nog geen verklaring
van bisschoppen
over homofilie
Bisschop Lamont:
VOORBIJGANG!
Veel vrouwei
in Brabant
zonder werk
WOENSDAG 11 JULI 1979
TROUW/KWARTET
AMSTERDAM De oproep tot steun voor de bootvluchtelingen heeft geleid tot veel
aanbiedingen voor adoptie, woonruimte en financiële steun. De nadruk die gelegd is op de
grote menselijke nood heeft ook tot enigszins onbezonnen actie geleid. De generale diakonale
raad van de Nederlandse Hervormde Kerk zet in een brief aan de diakonieën uiteen dat hulp
niet zo eenvoudig is. Met name het opnemen van vluchtelingen in huis is een groter probleem
dan velen zich in hun bereidheid tot helpen realiseren.
Taalproblemen, verschillen In gods-
dienst, cultuur en leefwijzen en daar
bij de niet te onderschatte, psychi
sche ontworteling scheppen een situ
atie waarbij beroepshulp onmisbaar
is. De diakonale raad is het dan ook
eens met de vluchtelingenorganisa
ties, dat het beter is de vluchtelingen
vooreerst in groepen bij elkaar onder
te brengen. Alleen dan is het mogelijk
taalonderwijs en invoering in de Ne
derlandse maatschappij redelijk te
verzorgen.
De raad doet de diakenen drie sug
gesties aan de hand:
het plaatselijke gemeentebestuur
benaderen over het beschikbaar stel
len van woningen..Hierbij dienen wij
ons wel te realiseren dat dit conse
quenties heeft voor andere woning
zoekenden", zegt de raad.
het meewerken aan het vormen
van een vrijwilligersgroep die de op
vang in de verschillende centra on
dersteunt.
organiseren van opvang en vrljwil-
ligershulp in de plaatsen waar de
vluchtelingen uiteindelijk zelfstandig
gaan wonen.
De diakonale raad verwijst naar de
vluchtelingenorganisaties die de be
schikbare woonruimte verdelen en
die ook kunnen assistenten bij het
opzetten van vrijwilligersgroepen.
(SVN, Herengracht 6. Amsterdam,
020-224651).
BONN (ANP) Het centrale comité
van de Duitse katholieken (ZDK)
heeft de regering van Tsjechoslowa
kije met klem verzocht op te houden
met de schending van de mensen
rechten en de fundamentele vrijhe
den alsook met de onderdrukking
van de kerk. De Tsjechoslowaakse
regering zou zich moeten houden aan
de slotakte van Helsinki.
Volgens het ZDK is de schending van
fundamentele vrijheden als de gods
dienstvrijheid het laatste Jaar in om
vang en intensiteit sterk toegeno
men. De kerk in Tsjechoslowakije
staat geheel en al onder controle van
de staat en de communistische partij.
Dat hindert het kerkelijk leven erg en
dringt het terug tussen de kerkmu
ren. De kerk is blootgesteld aan de
„grote afschrikkingstactiek van de
staat". Volgens het ZDK vermijden
de overheidsorganen een „openlijke
bestrijding van de kerk". In toene
mende mate vaardigen ze maatrege
len niet meer schriftelijk, doch
slechts mondeling uit met het doel
„bewijzen voor de onrechtvaardig
heid van hun maatregelen weg te
nemen en tegelijk de onzekerheid en
de angst onder de gelovigen te ver
groten".
Het belijden van het geloof heeft in
Tsjechoslowakije. meldt het ZDK.
steeds discriminatie tot gevolg, niet
zelden het verlies van iemands baan
en benadeling op school of op de
universiteit. De laatste tijd worden er
meer arrestaties gepleegd, meer pro
cessen gevoerd. Daarbij toonden de
arrestaties van woordvoerders van
„Charta 77" aan dat de onderdruk
king van de kerk deel is van een
algemene schending van de mensen
rechten.
Volgens het ZDK hebben de geestelij
ken het hard te verduren. Priesters
worden in hun pastorale werk gehin
derd. als ze buiten de kerk bezig zijn
en succes hebben. Het is geestelijken
waarin opgenomen: Do Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg O Post ma
HOOFDKANTOOR
PoVDuS 859
1000 AW Amsterdam
te» 020-913456
iele* 13006
Postgiro 66 00 00
Bark Ned Credielbjr*
Rohenmgnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORORECHT
Postbus 946
3000 AX Rotterdam
iel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
lel 010-115588 (redactio)
iet 115700 (uitsluitend voor
adverienties)
Wostblaak d
Rotterdam
REGIO OEN HAAG/LElOÉN
Postbus 101
2501 CC Den Haao
iel 070-469445
Parkstraat 2',
Oen Haag
REGO NOORO'OOST-NEOERlAND
tu>isluitend administratieI
Postbus 3
8000 AA Zwortc
tei 05200-17030
Mei* markt 56
Abonnementsprijzen:
Per maand t 15 90
Per kwartaal 47,^0
Per half jaar 95.40
Per iaar 188,60
Adverfeneeraneven op aanwaag
Tetetonische abonnementenoodrachten
ire adressen boveni
Opgave lami«?b./r<hten 9-19 30 van
maandag t.'m vnjdag Oo zondag van 18-
20 uur te«e« 020 913456
Opgave m>ni-advertenties ie1
020-936868 ol 8Ct»"b»l'|k aan Mm..Adv
a»deiing postbus 433
100O AK AMSTERDAM
Adzeswnzig«ng«n uitsluitend scnnlteS*
aan onze Amsterdamse adressen
verboden „pedagogische en vrije lief
dadigheidswerkzaamheden" te ver
richten. De geloofsverkondiging in
preken wordt, weet het ZDK, met
allerlei „geraffineerde methoden"
moeilijk gemaakt. Kinderen wordt
het met administratieve voorschrif
ten bijna onmogelijk gemaakt deel te
nemen aan godsdienstlessen. Ouders
die hun kinderen aan zulke lessen
willen laten deelnemen, worden geïn
timideerd.
Tenslotte vraagt het ZDK alle Duitse
katholieken door gebed en actieve
solidariteit de kerk en de onderdruk
te mensen in Tsjechoslowakije te
heipen.
Student, weet je wat je te wachten
staat? Voor aankomende studenten,
intensieve bijbelstudie en oriëntatie
op het leven als student, 3-10 augus
tus, internationaal christelijk studie
centrum, Baambrugge. Inf. en aanm.
tel. 020-330369.
Bejaardenzorg in revisie, voor ou
deren en mensen die betrokken zijn
bij de bejaardenzorg. 4-10 augustus,
Woodbrookers-vormingscentrum,
Kortehemmen (tel. 05126-1313).
Bijbelweek voor medicijn-studen
ten, 4-11 augustus. Hospital Christian
Fellowship. Voorthuizen (tel. 03429-
1314).
Samen ontdekken, voor mannen
en vrouwen rond 60 jaar, 4-11 augus
tus, De Klencke. Oosterhesselen (tel.
05248-651).
UTRECHT (ANP) De bisschoppen
conferentie acht het niet goed moge
lijk thans een gezamenlijke verkla
ring over homofilie uit te geven. Zij
meent er goed aan te doen voorlopige
voorrang te geven aan de bijzondere
synode, die binnenkort alle proble
men binnen de roomskatholieke
kerkprovincie zal bespreken.
Wel nemen de bisschoppen een ge
meenschappelijke verklaring over
homofilie in studie. Zij laten zich
daarbij leiden door de overweging
dat homofilie niet los gezien moet
worden van de menselijke seksuali
teit in haar geheel. Dit onderwerp
was op de maandelijkse bisschoppen
vergadering aan de orde, naar aanlei
ding van een Vaticaans verzoek om
een ondubbelzinnig standpunt van
de Nederlandse bisschoppen. Eerder
deze week hadden meer dan honderd
mensen uit kerken, onderwijs, jour
nalistiek en gezondheidszorg in een
open brief de bisschoppen aange
spoord tot terughoudendheid in deze
zaak in plaats van de afkeuring en
veroordeling die door Rome werd ver
langd. De bijzondere synode moet
nog officieel door de paus bijeenge
roepen worden, maar de bisschoppen
zijn al begonnen met de organisatori
sche en inhoudelijke voorbereiding
ervan.
Schuilkerk in Pingjum.
Van een
onzer verslaggevers
WITMARSUM In sep
tember herdenken de
doopsgezinden dat het
Menno Simons-monument
in Witmarsum honderd
jaar bestaat.
Dit monument is een internatio
naal pelgrimsoord. Doopsgezin
den van over de gehele wereld
komen naar Friesland, om op het
Vliet te Witmarsum een paar mi
nuten te verwijlen op de plaats,
waar Menno Simons (1496-1561)
gepredikt zou hebben tot zijn eer
ste volgelingen.
De doperse beweging begon in het
jaar 1525 in Zürich, Zwitserland-
Al spoedig kwam de beweging in
extremistische wateren onder de
invloed van zonderlinge fanatici.
Dat leidde tot excessen als het
„koninkrijk" van Jan van Leiden
in Münster en als reactie daarop
bloedige vervolgingen.
Menno Simons, aanvankelijk pas
toor in Witmarsum, hergroepeerde
de uiteengejaagde dopersen, ver
wierp alle revolutionair en gewel
ddadig optreden en predikte een
stil en eenvoudig, praktisch-bij-
bels christendom. Doopsgezinden
zijn er in Nederland, Duitsland en
Zwitserland. In de achttiende
eeuw emigreerden velen naar Rus
land. Vandaar zijn in de negen
tiende en twintigste eeuw zeer ve
len uitgeweken naar Noord- en
Zuid-Amerika, terwijl zendings
kerken ontstonden in Indonesië,
Zaïre, Ethiopië en andere landen.
De „moedergemeente" te Witmar
sum is zeer klein geworden en telt
(samen met de naburige gemeente
Pingjum) nog maar 21 leden. Op
de plaats waar het vorige doorps-
gezinde „preekhuis" had gestaan,
werd op 11 september 1879 het
monument ingewijd, dat thans in
ontelbare Amerikaanse foto-al
bums zit.
Menno Simons-monument
te Witmarsum
Op zaterdag 15 september is er
een herdenking in Witmarsum
waar ds. C. P. Hoekema uit Leeu
warden een bezinningsrede zal
houden en ook het nog bestaande
schuilkerkje in Pingjum zal wor
den bezocht.
Volgend jaar zal het 450 jaar gele
den zijn, dat het doperdom in Ne
derland kwam. Dat zal waar
schijnlijk van 15 tot 18 mei her
dacht worden.
SALISBURY (ANP) De uitnodiging van premier Abel
Muzorewa, aan alle missionarissen die onder het oude bewind
niet gewenst waren om weer terug te komen, is „een politieke
zet". Dit verklaarde bisschop Donald Lamont in een interview
in de „Irish Times". „Onze terugkeer kan als steun voor een
bepaalde partij uitgelegd worden," zei hij.
De uit Ierland afkomstighe 67-jarige
Lamont was tot 1976 bisschop van
Umtali. Hij werd het land uitgezet
omdat hij weigerde informatie over
mogelijke aanwezigheid van opstan
delingen te geven. Op een tijdelijk
visum bezocht hij Zimbabwe-Rhode-
sië de afgelopen weken om de inwij
ding van zijn assistent,1 bisschop Pa
trick Mutume, bij te wonen.
Bisschop Lamont noemde de voor-'
waarden, waaronder terugkeer moge
lijk was, „totaal onaanvaardbaar".
Wij krijgen geen vrijheid van spreken
en wij mogen ons niet met het sociale
onrecht bemoeien. Rhodesische
kranten mochten de afgelopen weken
geen politieke uitspraken van de bis
schop publiceren.
Hij zag geen veranderingen van enige
betekenis, nu Muzorewa minister
president is. „De nieuwe constitutie
verhult alleen het racisme dat er al
tijd al was," aldus de bisschop, ,,Er is
geen kans op langdurige vrede zolang
de bevolking niets te zeggen heeft
over de constitutie."
door dr. A. H. van den Heuvel
Eén van de lastigste problemen in
Zuid-Afrika is dat van de politieke
discussie. De kranten staan welis
waar vol van het debat tussen de
„verligte" minister Koornhof en de
„verkrampte" dr. Treurnicht, over de
nieuwe partij die de als oplichter ont
maskerde oud-minister Mulder wil
beginnen en over de boze vragen, die
dr. Boraine van de Progressive Party
stelt aan de premier, maar dat is nog
geen politiek
Ik bedoel, dat het zeer lastig is te weten te
komen wat nu de alternatieven zijn, die de
verschillende groepen zien voor de toekomst
van dit vreemd land. Wat willen de regering en
de regeringspartij? Wat wil de oppositie? Wat
willen de bantustanleiders? Wat willen de
blanke dissidenten? Wat willen de zwarte lei
ders? Wat is het verschil tussen A.N.C. en
P.A.C. en B.C.M.? Ik wil graag doorgeven wat
ik van het vaak ondergronds gevoerde
debat over de politieke alternatieven heb be
grepen. De blanken zijn verdeeld. Niet alleen
tussen de z.g. „verkramptes". die stoer en strak
vasthouden aan de blanke overheersing en „de
verligtes", die de kleine apartheid willen af
schaffen maar de grote waarbij ieder volk
zijn eigen gebied krijgt handhaven. Er is ook
nog een echte blanke oppositie, die een multi-
raciale samenleving wil met een steeds toene
mende zwarte medezeggenschap. En dan zijn
er tenslotte nog degenen, die gemene zaak.
hebben gemaakt met de zwarte radicalen en
liefst morgen het land als een gewone demo
cratie zouden willen bestuurd zien door een
gekozen regering van alle inwoners
Bantoestans
De meerderheid van de blanken wil zo weinig
mogelijk prijsgeven van de verkregen welvaart
en de verkregen macht. Dat er iets moet gebeu
ren om het grootste bloedbad aller tijden tegen
te gaan is hun leiders echter wel duidelijk en
langzamerhand begint zich dan ook af te teke
nen hoe het een met het ander te combineren
valt: de blanken dan. met steun van de Vere
nigde Staten en de Europese Gemeenschap
streven naar een Zuid-Afrika. dat een federatie
is van pseudo-onafhankelijke gebieden (thuis
landen of bantustans). waarin de verschillende
volkeren worden ondergebracht. De vier mil
joen stedelijke zwarten moeten worden terug
gebracht tot een veel kleinere groep en die
moeten dan weer iets meer rechten krijgen in
hun (zwarte) steden. Het is nu al zo, dat sinds
1970 alle stedelijke baby's worden ingeschre
ven in hun bantustan. De economie van die
gebieden is zo zwak, dat hun functie als leve
ranciers van goedkope arbeidskracht voor lan
ge tijd gewaarborgd lijkt. Geregelde herinde
lingen van het land houden de massa's in angst
en verwarring. Tegelijkertijd wordt er hard
gewerkt aan het creëren van een zwarte mid
denstand. die ook veel te verliezen zou hebben
bij een lange periode van onrust. De zwarte
bourgeoisie zal gedeeltelijk in de zwarte steden
wonen en gedeeltelijk de elite van de bantu
stans vormen. Zij vormen een natuurlijke buf
fer tegen radicalen en revolutionairen. Door
veel lekenleiders van de kerken aan te trekken
als functionarissen in de thuislanden moeten
de kerken gewonnen worden voor deze bantu-
stanpolitiek
Buthelezi
Alleen Buthelezi mag buiten het schema blij
ven. hij commandeert ongeveer 5 miljoen vrij
gedisciplineerde Zulu's en zijn gebied ligt bo
vendien vlakbij Mozambique. Hij wil geen on
afhankelijkheid en zijn verzet komt Pretoria
goed uit. Zuid-Afrika is bereid deze ontwikke
ling snel te laten verlopen in ruil voor de steun
van de Amerikanen en de Europeanen. Een
soort paraplu-parlement samengesteld uit alle
deelparlementen met geringe bevoegdheden is
niet uitgesloten. De macht blijft zonder man
keren in de handen van de blanken. De goed
kope arbeidskrachten blijven goedkoop en
Zuid-Afrika blijft in het westerse kamp. De
blanke oppositie, zowel de reactionaire als de
progressieve, is machteloos. Zij hebben niet
voldoende steun en ook geen overtuigend al
ternatief te bieden. De zwarten zijn ook ver
deeld. Met een groot deel van de bevolking
ongetraind in politiek denken en handelen valt
veel macht toe aan de traditionele leiders,
zowel in de verschillende volkeren, in de ker
ken als ook in de bekende organisaties. Omdat
de blanken de politieke discussie onmogelijk
hebben gemaakt door iedere alternatieve
politiek als communistisch en staatsgevaarlijk
aan te merken en elke politieke organisatie te
verbieden is het zeer lastig om een inzicht te
krijgen in de alternatieven die de zwarten voor
de geest zweven.
De enige georganiseerde zwarte beweging bin
nen het land is die van Gatsha Buthelezi. Zijn
cultureel-politieke beweging Inkatha. heeft
zo'n 200.000 leden. Hij is het gesprek van de
dag in Zuid-Afrika en daarbuiten. Zowel Preto
ria, Washington als de bevrijdingsbewegingen
in het buitenland gaan uiterst voorzichting
met hem om. Ideologisch staat Buthelezi nog
erg op het standpunt van het A.N.C. van voor
1960. Hem zweeft een westerse sociaal-demo
cratie voor de ogen met een gemengde econo
mie, een multiraciale samenleving waarin
blanken en zwarten kunnen samenwerken. De
weg tot die samenleving is er een van politieke
niet militaire strijd en zal vooral het volk
in beweging moeten brengen. Daarom is het
interessant dat zijn beweging Inkatha veel
boeren en arbeiders onder haar leden kent. De
andere bantustanleiders vrezen Buthelezi om
zijn daadwerkelijke en vooral zijn potentiële
macht, maar zijn ideologisch niet zo ver van
hem verwijderd. Daar komt nog bij dat het
A.N.C. zowel binnen als buiten Zuid-Afrika
veel invloed van (blanke) communisten heeft
ondergaan en daarom al snel wordt afgeschre
ven door mensen, die graag in koude-oorlog-
termen denken. Wel staat de z.g. Zwarte Be
wustzijnsbeweging (the Black Consciousness
Movement, B.C.M.) fel tegenover hem. De
B.C.M. heeft veel kenmerken van de P.A.C.
geërfd, is veel meer op zwarte macht georiën
teerd en slaat vooral aan bij jongeren en ook
wel bij kerkelijke leiders, die angst hebben
voor grote gecentraliseerde organisaties en het
vooral zoeken in kleinere basisgroepen. Het
was mijn sterke indruk dat de B.C.M.-aanhang
aan het verliezen is, vooral onder de studenten,
die sinds de opstand in Soweto een politieke
factor van groot belang zijn geworden. Na een
paar jaar van roepen om een sterk gedifferenti
eerde basisbeweging, d.w.z. de B.C.M., klinkt
nu overal de roep om een eenheidsbeweging
weer op.
A.N.C.
Het lijdt geen twijfel dat de invloed van het
A.N.C. weer sterk toeneemt. Ten tijde van de
Soweto-opstand was het A.N.C. in het land
zwak georganiseerd. Het Londense hoofdkwar
tier was druk met interne meningsverschillen
en de tijdrovende diplomatieke strijd in de
Verenigde Naties en de internationale diplo
matie. Bovendien werd er erg veel over de
gewapende strijd geschreven, die in werkelijk
heid tegenover het Zuidafrikaanse machtsap
paraat geen schijn van kans maakte. Nu die
achterstand grotendeels ia weggewerkt, ligt de
nadruk weer veel meer op de politieke strijd en
kun je bij vele groepen weer trots over het
A.N.C. horen spreken
De kerken staan onwennig in dit verholen
RESTAURATIE
Bij de restauratie van een kerk in
Spaanse plaatsje Llenera stortte
onlangs een muur in. Het bleek z
een dubbele muur te zijn waarac b
niet minder dan 2000 lijken te en
voorschijn kwamen. Bij het beri< re
werd vermeld dat de stad Llenen n<
indertijd de zetel was van een
belangrijke inquisitierechtbank. n'
God- en mensenverachters uit dejyi=
zestiende en zeventiende eeuw
hebben blijkbaar op deze manier et
gemeend schoon schip te kunnen ijf
maken met een aantal lastposten >rs
een ander geloof aanhingen. De \is
dubbele muur heeft niet kunnen i«
verhinderen dat de ingemetselde >ri
vrij kwamen, zij het na hun dood.oei
Daarmee kwam ook één van de jjrc
walgelijkste misdaden van de jjt
geschiedenis aan het licht. Het erfe t
is dat deze misdaad gepleegd is d et:
mensen die meenden daarmee Gi ele
een dienst te bewijzen. Een religi( na
moord van de eerste orde. Opniet rij
voer voor hen die met alle religie pis
gebroken hebben. Er bestaat bij i st
geen enkele behoefte om ook mas
één woord ter verontschuldiging ol
te voeren. Erger is dat het nummi «r i
van de eeuw niets blijkt te
veranderen aan die situatie waari
mensen om een andere, afwijkend
overtuiging de dood worden
ingejaagd. De laatste tijd prijken
namen van Amin, Bokassa, Some
aan de kop van het lijstje van de
massamoordenaars op wereldnivi
Een gruwelijke lijst. Ook anderen
schijnen naar die plaatsen aan de
te dingen. Feiten om heel bescheii
van te worden. Wij zijn nog steeds
niet goed genoeg voor elkaar. Het
klinkt als een mooie variatie op: d
mensen is een wolf voor zijn
medemens. Maar de muren
bezwijken eens. Alles komt eens a
het licht. Op een nog grotere dag
die vandaag. Bij de grote restaura
Dan zal er niets meer te N
verontschuldigen zijn.
Gatsha Buthelezi
debat waann A.N.C., P.A.C., B.M.C. en Inkatna
een grote rol spelen. Zoals gezegd, heeft het
blanke regime de discussie over deze alterna
tieven in de ban gedaan en vervangen door een
volstrekt ongenuanceerde propagandastrijd
voor het blanke toekomst-concept enerzijds
(dat mag) en tegen het communistische gevaar
anderzijds. Alles wat haaks staat op het blanke
reformisme is communistisch: het A.N.C., het
P.A.C., de Zuidafrikaanse Raad van Kerken,
de Wereldraad, de Sacla (de evangelicale oecu
mene), de B.C.M. en wat zich verder ook nog
maar aandient. Omdat een goed woord in het
openbaar voor het A.N.C. levensgevaarlijk is,
schuiven openlijke critici van het bewind vaak
ongewild in de richting van het B.C.M. en
raken daardoor dan weer bij meer radicale
zwarte elementen (de studenten!) in diskrediet.
Veel zal er afhangen van de vraag of de kerken
in staat zijn een plaats te worden waar het
debat over de alternatieven kan worden ge
voerd. Mij dunkt, dat er weinig andere plaat
sen zijn in de Zuidafrikaanse maatschappij
waar dat kan. Lukt dat niet. dan is het haast
niet te vermijden, dat gebeurt waar de blanken
het allerbeduchtst voor zijn: een snelle opmars
van het militante marxisme. Gebeurt dat wel,
dan heb ik uit mijn laatste bezoek begrepen,
dat wij moeten rekenen met een verdere toena
deringspoging tussen het A.N.C. en een aantal
onderdelen van het B.C.M. De grote vraag
blijft aan welke kant de Inkathabeweging van
Buthelezi dan zal staan. Mijn vermoeden is dat
wij daar nog voor verrassingen zullen komen te
staan.
Dit is het tweede en laatste van een
serie artikelen van dr. Van den Heu
vel. Het eerste stond in onze krant
van gisteren.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Aartswoud en Op
does: S. den Blaauwen te Zijpe.
Aangenomen naar Lutten: H. Kre
te Stedum.
Bedankt voor Goes: M. J. Golj
Borne; voor Assen (toez.): J. ter S
ge te Aalsum en Wetsens
GEREF. KERKEN
Beroepen te Ridderkerk: T. J.
Loo te Ten Boer.
Nixon
Uit enthousiasme over de reis
Polen van Johannes Paulus II h
de voormalige president van de V
nigde Staten Richard Nixon de as
bisschop van Philadelphia, kardii
John Krol, een dikke tienduizend
den geschonken voor de opvoedk
dige activiteiten van zijn aarts
dom. Nixon duidde zijn gift aan
een „bewijs van zijn bewondet
voor de moed, het verstand en
welsprekendheid van de paus".
Dr. W. J. Ouweneel
De in onze krant van afgeloj
maandag aangekondigde conferer
„Geloof-geloven-gelovigen", me(
dewerking van dr. W. J. Ouwen
wordt niet gehouden. Het ons l
over toegezonden bericht beleek
juist te zijn.
DEN BOSCH/UTRECHT (ANP) ld
De werkloosheid onder de vrouw< 0
ke bevolking van Noord-Brabant n
omstreeks augustus op een ongek( oi
niveau komen. De hoofdinspectiei
voor de arbeidsvoorziening in Nocklc
Brabant A. de Wildt, zegt dit te k a
nen voorspellen op basis van de om!
wikkelingen in de voorgaande jailo
en de nog te verwachten toestrom ie
van schoolverlaters. lijl
In een jaar verdubbelde het aan?'
werkloze Brabantse vrouwen,
13.348 in de maand juni. Ir. de Wi,
wijst erop dat de werkloosheid v*
vrouwen een steeds grotere pla
inneemt in de totale werkloosht.
Vorig jaar was dat nog 32,8 proce
nu is het aandeel al opgelopen tot
procent.
De half mei in Utrecht gehouden r<
genaamde „banenmarkt" is zo s
cesvol verlopen, dat ook andere s
den als Haarlem. Delft en Hilversi e,
plannen in die zelfde richting hebb >T
De banenmarkt is een open dag
het arbeidsbureau waar werkzoek»!
den en werkgevers elkaar treffen V
vrijblijvend kunnen praten over
werkkring. Op de eerste experimen l
le banenmarkt, zo schat het Utree
se arbeidsbureau, kwamen tussen J\
vijf en zeshonderd van de vijfduize
bezoekende werkzoekenden aan
baan.
Een mogelijk gevolg hiervan is d j
terwijl overal elders in Nederland'
werkloosheid met één procent st€ j
in juni, in Utrecht een daling van d r
procent werd waargenomen. u
Rectificatie
In de zaterdag geplaatste bijdra
Geloof (2) van J. G. Labots-Klaver
Rotterdam stond: „Er wordt te
over God en te weinig over God
sproken". Dit moet zijn: „Er wordt
veel over God en te weinig tot
gesproken".