Chinese opera herrijst uit as van culturele revolutie De vuurphoenix en de dronken concubine Peking Opera uit Sjanghai op toernee door Nederland M Jellinekkliniek n; klaar voor opvai verslaafden in c< VNU wil zich in hoofdstad vestige WOENSDAG 11 JULI 1979 TROUW/KWARTET door Plet Hagen Buitenlandse gasten die Pe king bezoeken worden stee vast getrakteerd op een avondje opera. Dat was al zo in de tijd dat de keizers diplo maten van vreemde mogend heden ontvingen. Dat is nog zo nu de nieuwe leiders wes terse politici en zakenlieden uitnodigen, omdat zij hen no dig hebben voor het welsla gen van hun ambitieuze mo- derniseringspoütiek. Terwijl het spel van de diplomatie nog met dezelfde hoffelijkheid wordt gespeeld als vroeger, Is het repertoire wel drastisch veranderd. Sinds 1949 hebben de communistische machts hebbers de traditionele opera steeds meer aangepast aan de nieuwe Ideo logie. En bij elke koerswending in de partijtop veranderde het repertoire opnieuw. Nu heeft de opera altijd wel een poli tieke functie gehad. De feodale heer sers gebruikten de opera niet alleen als een vorm van vertier voor henzelf en hun gasten, maar ook als een in strument om het volk te doordringen van de verheven beginselen waarop hun eigen macht was gebaseerd. Niet altijd lukte dat. Soms gingen operaspelers toch over de schreef. Maar dan trad onverbiddelijk de cen suur in werking. Onzedelijke scènes of revolutionaire toespelingen wer den afgestraft met verbanning of zelfs met de dood. Vooral de populai re theehuizen, die dienst deden als volkstheater, wekten de argwaan van de keizers, omdat er onder het onor delijke publiek gemakkelijk samen zweringen konden ontstaan. Het waren overigens niet alleen de keizers en landheren die bevreesd wa ren voor de gezagsondermijnende in vloed van de opera. De nationalisten van de Kwo Min Tang ergerden zich even hard aan linkse propaganda op het toneel. En de Japanners maakten meedogenloos een eind aan elk optre den dat hun onwelgevallig was. Wat dat betreft betekent de culturele poli tiek van de communisten dus niets nieuws. In dienst van volk Voor Mao stond het vast dat de cul tuur in dienst moest staan van het volk. Daarom werden traditionele opera's aangepast aan de nieuwe in zichten. Bestaande verhalen werden ontdaan van feodale elementen en vertaald naar de nieuwe tijd. Er ont stonden steeds meer moderne ope ra's, waarin boeren, soldaten en ar beiders de dienst uitmaakten. Tijdens de Laat-Honderd-Bloemen- Bloeien-periode in 1956 leek het er even op dat er een kentering kwam. In onbruik geraakte stukken van vroeger werden opnieuw gespeeld. Hoewel deze liberalisering al spoedig werd teruggedraaid, deed ook in het begin van de Jaren zestig de leus „lopen op twee benen" nog opgeld: traditionele en moderne opera's kon den beide worden opgevoerd. Vanaf 1963 gaat de traditionele opera steeds meer een kwijnend bestaan leiden. Tijdens de Culturele Revolu tie die in 1966 begint, volgt dan de genadeslag. Dankzij de ideologische schoonmaakdrift van Mao's echtge note Tsjiang Tsjing blijven er tenslot te niet meer dan zes model-opera's over. Ook ex-minister Van der Stoel heeft er in 1975 nog een mogen aan schouwen en als we een van de jour nalisten die met hem meereisde mo gen geloven, heeft hij na afloop maar matig geklapt. Verveling Geen wonder, want de model-opera's van mevrouw Tsjiang Tsjing waren een toonbeeld van verveling. Alles wat de traditionele opera gemaakt had tot een uniek theatergebeuren van muziek, dans, acrobatiek, panto mime, toneel en zang was verdwenen onder een ideologische grauwsluier. Geen beschilderde gezichten meer, geen traditionele verhalen en figuren, maar alleen maar soldaten, arbeiders en boeren die geen andere passie ken den dan het volk te willen dienen. Met de bajonet op het geweer trok ken ze op het toneel ten strijde tegen de kliek van Tsjiang Kai-sjek, de „warlords", de Jappen en de buiten landse kapitalisten. Op zichzelf wel een indrukwekkend schouwspel, maar wie zoiets een paar keer heeft geziend valt er gauw bij in slaap. Sinds de val van de Bende van Vier is er in China veel veranderd, ook op cultureel gebied. Shakespeare's „Much Ado About Nothing" wordt gespeeld in de schouwburg en Ameri kaanse orkesten spelen weer Beetho ven alsof er geen Culturele Revolutie is geweest. In lange rijen staan de Chinezen voor de bioscoop waar wes- Op 31 juli arriveert het Peking-opera gezelschap uit Sjanghai in Nederland voor een toernee van tweeëneenhalve week. In totaal zullen veertien voorstellingen worden gegeven. Op 2, 3 en 4 augustus treedt het gezelschap op in het Neder lands Congresgebouw in Den Haag, op 6 tot en met 11 augustus in de Stadsschouwburg te Am sterdam, op 13, 14 en 15 augustus in de Schouw burg te Rotterdam en op 17 en 18 augustus in de Jaarbeurs Congreszaal in Utrecht. De Peking-opera uit Sjanghai is uitgenodigd door de Vriendschapsvereniging Nederland-Chi- na. Op dit moment trekt het gezelschap door Engeland. Daarvoor werd een toernee gemaakt door West-Duitsland en België. Wie enig inzicht wil krijgen in de betekenissen van de talloze sterotype verschijningsvormen van de acteurs, hun bewegingen en zang kan het beste de Nieuwsbrief bestellen die de Vriend schapsvereniging Nederland-China aan dit on derwerp heeft gewijd. Het adres van de VNC is Bemuurde Ween! OZ 9, 3514 AN Utrecht. terse films draaien en de traditionele opera is terug. In China zelf nog mondjesmaat, maar straks in Neder land ruimschoots, veertien avonden lang. Modern Tegelijk met de herleving van de tra ditionele opera is ook het moderne repertoire uitgebreid. In plaats van de zes model-opera's van mevrouw Tsjiang Tsjing kun je nu tientallen opera's zien uit de tijd van voor 1966. Sinds 1976 worden ook nieuwe ope ra's geschreven. Zo zag ik begin maart van dit jaar in het gezelschap van minister Pais in Peking het stuk „Fakkels over de velden", dat gaat over een in 1926 door Mao opgerichte studiegroep van de boerenbeweging in Kanton. Mao treedt in dit verhaal op als de goeroe die de soldaten onderwijst in de leer van de klassenstrijd. Hoewel de verering van Mao nu over zijn hoogtepunt heen is en de kritiek op de in 1976 overleden leider toeneemt, reageert het publiek nog welwillend op zijn verschijning (in wit gewaad). Werkelijk enthousiast is het applaus echter pas als even later Zhoe Enlai het toneel betreedt. Je zou bijna gelo ven dat de twee jaar geleden overle den premier in levende lijve voor je staat, zo sterk is de gelijkenis tussen de speler en de historische Zhoe. De langdurige toejuichingen van de zaal lijken een bevestiging van hetgeen ik onlangs in een van de Chinese propa- gandatijdschriften las: via deze ope ra's komen de grote leiders van wel eer tot nieuw leven. De voorkeur van het publiek voor Zhoe Enlai boven Mao kun je ook uitleggen als steun aan Zhoe's vroegere rechterhand, de huidige sterke man Deng Xiaoping. Een opera als „Fakkels over de vel den" is voor het ongeoefende oog van Het tegenhouden van het paard de Chinareiziger best het aanzien waard. Er komen prachtige vechtscè nes in voor (de Chinese opera is wei nig vreedzaam), er wordt een mooi stukje acrobatiek geleverd en hier en daar is zelfs een vleugje romantiek waarneembaar. Maar het haalt na tuurlijk niet bij de traditionele opera die nu wordt opgevoerd. Waar is die traditionele opera de afge lopen tien jaar gebleven? Mevrouw Li Yuru, in de jaren dertig nog opgeleid door de beroemde acteur Mei Lan Fang en nu een van de artistieke leidsters van de Peking Opera uit Sjanghai, zegt daarover: „Ik werd heftig bekritiseerd omdat ik gespeeld had in de zogenaamde slechte stuk ken en men zond mij naar de Kader- scholen om enige jaren politieke scholing te krijgen en gewone te verrichten. Al die tijd wilde het toneel werken. Ik kon niet s en ik kon geen praktijkervarii doen. Na elf jaar was ik bijni wat ik ooit had geleerd verget* Er waren in die tijd wel acteu jP werden uitverkoren om in de n ne opera's te spelen. Dat wa moeilijk, zegt mevrouw Li Yuru, deze nieuwe opera's waren eeB makkelijker dan de oude. Het "j, was echter dat zij alleen nog mo doen wat de partij voorschree p, lukkig is dat nu weer verandeilr' spelers zijn vrijer om zowel mo als traditionele stukken te kiea ook in de manier waarop ze kunnen ze meer hun eigen voi volgen. Voor de oorsprong van de Chi nese opera moeten we in de geschiedenis teruggaan tot ver voor het begin van onze jaartelling, tot de tijd waarin religieuze festivals werden op geluisterd met muziek, to neelspel en dans. De opera is vanouds verbonden geweest met de tempel en de verering van voorouders en goden stond daarbij centraal. In de loop der eeuwen heeft de opera zich steeds meer losgemaakt van de tempel, al bleven religieuze elemen ten wel een rol spelen. Tot aan het begin van de republiek in 1911 dwaal den geesten en spoken nog vrijelijk rond over het toneel. China is een groot land en we kunnen dan ook moeilijk over „de" opera spreken. Er zijn meer dan driehon derd stijlen die van streek tot streek verschillen. De Peking opera is slechts een daarvan en is op zijn beurt weer een mengeling van een aantal stijlen, die ongeveer tweehon derd jaar geleden in Peking in de mode waren. Omdat Peking in die dagen reeds het culturele centrum van het land was, ontwikkelde de Peking opera zich vanzelf tot de na tionale opera. Ook buiten de hoofd stad wordt de Peking opera gespeeld, vandaar dat het gezelschap dat nu Nederland bezoekt, heel goed uit Sjanghai kan komen. Nu moet men zich de Chinese opera niet voorstellen als een variatie op de opera die wij in het westen kennen. Het zou beter zijn het woord opera te vergeten en te spreken van totaalthe ater. Zang. dans. muziek, acrobatiek, Rnllpn toneel en pantomime zijn erin ver- smolten tot éèn geheel en slechts bij gebrek aan een andere benaming spreken we over opera. van vaststaande melodieën die ge speeld worden op de jinghu, een tweesnarige viool, en op de sona, een soort van hobo. Totaaltheater De Chinese opera is rijk aan symbo liek. Ieder gebaar, iedere beweging heeft een bepaalde betekenis. Omdat gespeeld werd op een zo goed als leeg toneel, zonder coulissen, moest uit de handeling worden afgeleid wat de spelers deden. Het openen van een deur, het varen in een boot, het van gen van vlinders, het paardrijden of het beklimmen van een trap. voor alles bestaan stereotiepe gebaren. En in die gebaren bestaat weer een zo grote variatie (er zijn 24 manieren om op het toneel op te komen), dat alleen de liefhebbers (en dat zijn volgens sommigen alle Chinezen) het gebeu ren kunnen begrijpen. Elke muziekstijl heeft een eigen bete kenis. Wanneer een acteur vrolijk is zal hij de muziekstijl Xipi gebruiken, is hij triest dan zal hij de Erhuang kiezen. Binnen jdeze muziekstijlen be staat weer een grote verscheidenheid aan ritmes. Elke melodie is gereser veerd voor een bepaald soort rollen. Voor speciale gelegenheden, zoals be grafenissen of huwelijken, zal bij voorbeeld gebruik worden gemaakt Ook de kostuums en de beschilderin gen van de gezichten hebben een dui delijke functie. De rollen in de Peking Opera kunnen verdeeld worden in vier groepen en aan het uiterlijk van de spelers kan men zijn rol her kennen. De sheng-rol is een mannenrol met een positieve inhoud. De dan-rol (vroeger altijd door mannen ge speeld) stelt vrouwelijke personen voor. De jing- en de chou-rol worden gespeeld door acteurs met zwaar be schilderde gezichten. De jing-rol wordt gebruikt voor positieve zowel als negatieve karakters en aan de schildering valt af te lezen wat voor vlees we in de kuip hebben. Ook de chou-rol, gespeeld door de clown, kan tweeërlei betekenis hebben: positief als een humoristische rol en negatief als uitbeelding van gemeen en listig gedrag. Het repertoire van de Peking Opera bestaat uit meer dan dertienhonderd stukken, korte fragmenten zowel als avondvullende stukken. Voor de tournee door West-Europa is een se lectie gemaakt van negen stukken. De meeste daarvan zijn gebaseerd op oude verhalen, zoals het stuk „De keizerlijke concubine bedrinkt zich", waarin de concubine Tang Xuanzong 750 n. Chr.) haar verdriet weg drinkt als blijkt dat de keizer die avond de voorkeur geeft aan een van haar concurrenten. Vertelling De vrouwelijke generaals van de familie Yang kocht om in dienst van beroemde acteurs een opleiding te volgen. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat kregen ze een keiharde training, waarbij lijfstraffen niet ongebruike lijk waren. Als men bedenkt dat de mannelijke acteurs in die dagen ook als homoseksuele prostituees van hun broodheren dienst deden, is dui delijk dat de jongen die iets wilde bereiken zich met lijf en ziel moest geven. De training is nu minder hardvochtig dan toen, maar toch wordt er nog veel gevergd van jongens en meisjes die ongeveer op hun tiende worden uit verkoren voor een opleiding aan de operaschool. Zonder vroeg opstaan en de hele dag hard werken, kun je een carrière wel vergeten. De Chinese opera met z'n dans en acrobatiek vergt meer dan een goede stem alleen. Veel veranderd Of het Chinese publiek de traditione le opera zal weten te waarderen, moet De keizerlijke concubine bedrinkt 2ich* Ook „De Vuurphoenix" gaat terug op een oude vertelling. Eerst zien we hoe adelaren een kolonie reigers verja gen, maar tenslotte weten de reigers met behulp van andere vogels de ade laren weer te verdrijven. Wie dat anno 1979 wil interpreteren als een les over de Bende van Vier, die tijdelijk de hegemonie uitoefende, maar ten slotte toch door het volk ten val werd gebracht, is daarin volkomen vrij. De interpretatie van de meer traditio nele stukken is niet gemakkelijk. Je kunt ze natuurlijk opvatten als puur historische verhalen, maar in China hebben allerlei personages en vertel lingen toch een eigen betekenis. In het dagelijks leven worden daar ook toespelingen op gemaakt. Politiek kun je er natuurlijk alle kan ten mee uit: het moderne stuk „De vrouwelijke generaals van de familie Yang" dat speelt omstreeks het jaar 1000, leent zich nu bijvoorbeeld uit stekend om in de strijd voor emanci patie de dappere rol van vrouwen te onderstrepen. Maar wat je met die dronken concubine aan moet is moei lijk te raden. Verwaarloosd Voordat de Peking Opera weer het zelfde peil bereikt als voor de Cultu rele Revolutie zal er nog heel wat moeten gebeuren. De opleiding van acteurs is te lang verwaarloosd om meteen weer een uitgebreid repertoi re te kunnen realiseren. Vroeger wer den Jongens van zeven, acht jaar in de provincie geselecteerd en opge Herfstrivier blijkt te geven. Nu is de opera, althans de gfji veerde Peking operal een geU seerd gebeuren waarbij je netC stoeltjes zit met het gezicht nai toneel. De gedisciplineerde toean wer mag alleen nog applaudi&g om van zijn waardering blijk ven. Als de bioscoop en de tel(n nog meer westers vermaak gaai^g bieden, zou de belangstelling voe; klassieke opera bij jongere genekt wel eens minder kunnen worde>e Voor toernees door Westerse ls en voor het vertier van buitenlaL die China bezoeken, is uiteraar een rijke toekomst weggelegd. 11 dit feodale vermaak door een p< ke koerswending opnieuw in dfyj wordt gedaan. nog worden algewacht. De ouderen die zich de opera van vroeger herinne ren en nog thuis zijn in de eigen taal van deze kunstuiting, zullen best wat over hebben voor een kaartje. Maar of de jongeren even enthousiaste lief hebbers zullen worden, valt nog te bezien. Er is toch wel veel veranderd sinds de opera in theehuizen werd opgevoerd, waar je al pratend, theed rinkend en meloenpitten spuwend bijeen zat en alleen bij hoogtepunten van het spel eens opkeek en „Hau" schreeuwde om van je instemming e: AMSTERDAM (ANP) Ov«r proef met de speciale opvani drugverslaafden, die in de Aia damse Bijlmerbajes zijn gedetii zijn enige moeilijkheden onts* De proef gaat komende maanda ti start zonder de voorgenomen i werking van begeleiders van de P nek-kliniek. Reden is dat het mil rie van justitie de datum van ii!{l „eenzijdig" heeft vastgesteld, door de kliniek niet de gelege :I1 heeft gekregen mensen voor de D1 leiding van de proef voor kon el maandag 16 juli aan te trekken te leiden, aldus directeur D. Poe' van de Jellinek-kliniek in a sterdam. Het experiment houdt in dat een I tal verslaafden op basis van vr ligheid in een apart deel van d vangenis wordt opgenomen, c toezicht van speciaal opgeleid waarders. Overeengekomen weri daarnaast vanuit de Jellinek-kl (het Amsterdamse hulpcentrun alcohol- en drugsproblemen) me voor de begeleiding van het ex ment zouden worden aangetrok Volgens Postma heeft justitie t gangsdatum enige weken gel zonder overleg met hem vastge: Hij zei te verwachten dat pas in tember de voorgenomen inbreng de Jellinek-kliniek tot stand k a wat het experiment „een onge start" zal geven. Postma zei er d I gens wel begrip voor te hebben g justitie maandag al met de proe B beginnen. Een woordvoerder van het minis n van justitie zei dat de ingangsda e van 16 juli al begin mei is genoeno het overleg tussen het departei ij en de Jellinek-kliniek. AMSTERDAM De directie vaf i Nederlandse Uitgeversbedrijt) (VNU) overweegt het hoofdkanfo van het concern in Amsterdan. vestigen. Nu staat het gebouw var. concerndirectie in Haarlem. DaarP1 geen mogelijkheden om het kan e uit te breiden, aldus VNU. Het cern wil namelijk de directies va divisies met hun staven die nu verschillende gebouwen zijn spreid met de concerndirecti één gebouw onderbrengen. Vooi VNU speelt verder een rol. dat huidige, als tijdelijk bedoelde 1 toor in Haarlem moeilijk bereiktf is en excentrisch ligt. Het concerf1 met de gemeente Amsterdam in derhandeling over vestiging in hoofdstad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 10