Youth for Christ theaterteam breidt werk verder uit Uit brieven van lezei Medewerkers zijn geen 'vrome kwezels' MAANDAG 9 JULI 1979 TROUW/KWARTET door Fred Lammere DRIEBEROEN „Jullie hebben heel duidelijk ge maakt dat christen zijn geen stijve-boordjes-toestand hoeft te zijn." Deze reactie, die een mavo-directeur ln Smllde onlangs gaf na het op treden van het Youth for Christ-theaterteam „Op vrije voeten" was een van de groot ste complimenten die de me dewerkers konden krijgen. Het was een bewijs, dat slj er ln zijn geslaagd de jongeren van Nederland op eigentijdse manier te bereiken. Niet dat „Op vrije voeten" zich per se wil afzetten tegen stijve boordjes en alles wat daarbij boort. „Helemaal niet, al spreekt mij per soonlijk zoiets niet aan omdat ik vind dat het geloof een heel blijde zaak is. Maar de vorm waarin ligt voor lede reen weer anders. Als mensen zich gelukkig voelen bij stijve boordjes waarom niet?" meent Jan-Willem Kruithof, een van de veertien Jonge ren die dit Jaar „Op vrije voeten" vorm hebben gegeven. Vijf Jaar geleden, in de zomer van 1974, nam Youth for Christ Neder land het initiatief tot deze wijze van evangeliseren, want dat is het toch als puntje bij paaltje komt. „Het was een Nederlands idee en tot nu toe zijn wij de enigen die deze werk-vorm kennen, al hebben diverse anderelan den er nu ook belangstelling voor. met name Duitsland, Engeland en 8panje." vertelt Dlo van Maaren. al gemeen coördinator van deze ca baret-activiteiten. Er zijn tegenwoordig twee theater teams. die vrij zelfstandig opereren. De opzet is zo. dat een groep Jongeren na een training van een paar maan den het land doortrekt om vooral op scholen (tachtig procent van de op tredens is voor scholieren), kazernes. Jeugdsociötelten en ln gevangenissen vla een cabaretvoorstelling contac ten leggen met Jonge mensen. „Vijf teamleden houden zich bezig met de grote voorstellingen, twee le den werken als duo en richten zich meer op kleinere groepen. De onder werpen. die van Jaar tot Jaar verschil len, sluiten sterk aan bij de actuali teit. De begrippen leven en dood. carrière maken, het eenzaam zijn. Je houding ten opzichte van Ood zijn zo wat handvatten, die we vla een caba retvoorstelling ter discussie stellen. Degenen die dat doen zijn allemaal vrijwilligers. Jongeren tussen de 18 en 34 Jaar die een Jaar voor dit doel uit willen trekken." vervolgt Dio. Curiositeit „Het is niet altijd even gemakkelijk werk. Je krijgt als je zo door het land trekt heel wat te slikken. Als we op scholen komen en onze spulletjes uit de auto laden is het dikwijls al „Wel ke secte nu weer?" of „Komen Jullie ons bekeren?" Men ziet ons als een curiositeit Niet alleen op openbare scholen, waar We meestal optreden in het kader van een les maatschappij leer. maar ook op christelijke scholen hebben we de nodige barrières te overwinnen Het is trouwens opval lend hoe veel scholen er zijn waarbij het begrip christelijk niet verder reikt dan een bordje op de deur," vindt Jan-Willem. „Eerst is het zaak het wantrouwen weg te nemen, het idee dat wij een stel vrome kwezels zijn. Veel mensen denken dat wij superchristenen zijn. Een Jaar van Je leven voor zoiets beschikbaar stellen, dat is me wat, zo redeneren zij. Dat is helemaal niet zo. Ik heb ook mijn twijfels." Jan-Willem is nu 21 en meldde zich vorig jaar na het atheneum voor het theaterteam. „Ik wilde graag werken met mijn geloof, contact leggen met veel mensen, en dat is er ook uitgeko men. Het was een Jaar van keihard werken, maar ik heb veel geleerd, met name om gedisciplineerd met ge loofszaken bezig te zijn of Je nu zin hebt of niet." Met dat laatste doelt Jan-Willem op het vaak heel vroeg moeten opstaan, soms al om half zes. om op tijd voor het eerste optreden te zijn. „Dat vind ik heel vervelend. Je doet het echter omdat Je weet dat het moet. Vijf keer per dag hetzelfde stuk spelen vinden velen evenmin een pretje. Daar heb ik echter nooit problemen mee gehad. Ik verbaas me daar wel eens over. want er zijn stukken bij die ik al over de driehonderd keer heb gespeeld. Dit alles krijgt echter zin en inhoud omdat Je Jezelf steeds de vraag voor legt wat Je aan het doen bent. ook wat Je zelf gelooft." De contacten die Je overal krijgt, niet in de laatste plaats met de mensen in de groep, zijn vol gens Jan-Willem evenmin te verwaar lozen. Aanpassen „In zo'n team zitten de meest ver schillende figuren. Dat was ln het begin wel even aanpassen. De eerste avond had ik al bonje, maar Je kunt nu eenmaal niet zeggen: JIJ Ugt me niet. Je moet het met elkaar maken en als er botsingen zijn dat meteen uitpraten. Na een paar maanden wordt zo'n team een heel hechte vriendenkring. Dat zal ik wel gaan missen. Als ik komend najaar naar de HTS ga, zal ik het zeker nog moeilij ker krijgen, vooral als die Jongens horen waarmee ik me het afgelopen Jaar heb beziggehouden, want ergens leef Je ln zo'n theaterteam ook heel beschermd." Stoorzenders Zijn collega André Muller (19) die na Havo en een jaartje kantoorervaring bij het GAK in Winschoten naar het Youth for Christ-centrum de „Lin- denhorst" in Driebergen kwam (daar hebben de leden van „Op vrije voe ten" een Jaar lang hun thuis) noemt het grote winstpunt van het afgelo pen Jaar dat hij zichzelf beter heeft leren uiten. „Ik durf me veel meer bloot te geven. In tegenstelling tot Jan-Willem, die op school al ervaring had opgedaan met een cabaretgroep, had ik nooit eerder zoiets bij de hand gehad. Ik had wel eens ln groepsver band gitaar gespeeld, maar toen zat lk helemaal achteraan en dat is wel iets anders dan dit werk. In het begin heb ik me dan ook wel eens afge vraagd of ik op de juiste plaats zat Ik stond vaak té bibberen op de plan ken. Maar na verloop van enige maanden ging het veel beter." André heeft naast goede herinnerin gen ook teleurstellende ervaringen opgedaan. „Als Je optreedt en er zit ten een paar stoorzenders ln de zaal die doorlopend door Je tekst heen schreeuwen is dat niet plezierig. Hoe wel, dat is meestal grootdoenerij. Ik heb het eens gehad ln een kazerne dat een militair allerlei vervelende op merkingen maakte. Na afloop kwam hij naar ons toe en toen bleek hij helemaal niet zo'n vervelende kerel te zijn. Hij zat met allerlei vragen. Veel Jongeren lopen met problemen en ze willen daar best over praten, als Je maar echt belangstelling toont. Van daar dat Je in dit theaterteam zulke geweldige kansen hebt Jongeren aan het denken te zetten." De programma's die „Op vrije voe ten" brengt stellen die problemen erg herkenbaar ter discussie. „We krijgen soms het gevoel op de man of vrouw te spelen. In een van onze program ma's, waarbij het gaat over de nul van de groep, iemand die door nie mand wordt geaccepteerd, wordt zo'n uitgestotene vaak direct aanwijs baar. Het is een alledaags probleem. In de meeste schoolklassen zit wel zo iemand. Het komt tijdens onze optre dens herhaaldelijk voor dat mensen, die zich erg aangesproken voelen, weglopen, soms ln tranen. Voor ons reden daar meteen na de voorstelling achteraan te gaan. Dikwijls hebben we dan heel fijne gesprekken, als het kan in breder kring dan met de be trokkene zelf. Het is vaak een kwestie waar een hele klas mee zit. Wij probe ren altijd zover te komen dat zo'n klas besluit er iets aan te gaan doen. er samen over te gaan praten om zo tot een oplossing te komen. Niet zel den horen we achteraf, dat dit resul taten afwerpt." Consequenties Dlo: „De boodschap van het evange lie werkt door in alle facetten van het leven. Daarom willen wij duidelijk maken dat als Je gelooft dit conse- i Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gele; berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedicht oproepen ol reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gench worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover ol het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet correspoi ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1( AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrij vermeld. n )0I Europa-Vietnam Dio (links), Jan-Willem en André (rechts).christen zijn geen stijve-boordjes-toe- stand Verbijsterend de dreiging van de voorzitter van de ministerraad van de E.G. de Ier Michael O'Kennedy om de hulp aan Vietnam stop te zetten. Acht miljoen, een druppel op de gloeiende plaat en dat voor negen landen met enorme rijkdommen en een machtig industrieel potentieel. De fooi zal worden onthouden aan een land en volk waar de vernietings- waan onvoorstelbaar en op ongeken de wijze in uiterste razernij overheen is gegaan. Een aalmoes van een Euro pa dat stilzwijgend toekeek, fors ver diende (multi-nationals) door mee te helpen met het voeden van de door de Amerikanen tot extreme capaciteit opgejaagde vemietigingsmachine. En nu maar heilig verontwaardigd doen over de zeker jammerlijke en erbarmelijke verschijnselen in de Azi atische wereld waarvoor men zelf de voorwaarden heeft geschapen. Almere O. F. Dobber Bezuinigingen (4) Met stijgende verbazing heb ik de reacties van de vakbeweging op het Juli-pakket van de regering gelezen (Trouw van heden). Het gaat er hele maal niet om, om de uitkeringstrek kers op achterstand te zetten, zoals men van die zijde steeds wil suggere ren. Het gaat er alleen maar om. om een voorsprong, die in de loop der Jaren is ontstaan, en die door de wet gever nooit is bedoeld, om die te corrigeren. Wij moeten mijns inziens oppassen ,dat wij de uitkeringstrekkers in deze samenleving niet als een soort heilige koeien gaan beschouwen en behande len. Dat verdienen ze niet. Ze verdie nen het om serieus genomen te wor- <den. Dat is uiteindelijk in hun eigen belang, al was het alleen maar om de toenemende frustratiegevoelens bij de werkenden geen kans te geven. Het is een mythe om het zo voor te stellen, alsof werkloos zijn altijd een treurig lot is, en werken een zegen. Heel vaak is het juist andersom, en het wordt de hoogste tijd dat de vak beweging deze keiharde waarheid on der ogen gaat zien. Dordrecht J. C. de G root Ego (2) (foto: Henk Tnkker) quentles heeft. Wij hebben ons als taak gesteld de mensen en vooral de jongeren te laten weten dat Jezus de Rots is waarop je kan bouwen. Als mensen dat evangeliseren willen noe men, mij best. Dat woord is mis schien een beetje belast, maar eigen lijk is dat toch wel wat we aan het doen zijn. Alleen de manier waarop je het aanpakt kan verschillen, al lopen er heel wat mensen rond die via het sinaasappelkistje tot het geloof zijn gekomen, en ik zal daar geen kwaad woord van zeggen. Vroeger was dat de manier. Tegenwoordig zoeken we het vanuit een andere invalshoek." Dat is de reden dat er dit najaar het nodige gaat veranderen in de opzet van het Youth for Christ-theater- werk. „We gaan dan werken met vier teams, waarvan er drie een Jaar lang een vast werkgebied krijgen. De con tacten kunnen op die manier beter worden uitgebouwd. Het vierde team, het zogenoemde 'vliegende team', blijft overal inzetbaar," verduidelijkt CQO f3) Dlo. x Uit die paar regels van kolonel Meijer valt op te maken een beperkte en van armoede getuigende denkvorm om andere opvattingen als het gaat om „vrije naties", met daar achter oorlog of vrede, want dat wordt toch wel bedoeld, ook het IKV ln één adem te noemen en dan te kwalificeren als „verderfelijke actie". Verdacht ma ken is geen kunst, daar is de mensen maatschappij al genoeg mee behept. Wie is er nog werkelijk vrij in deze wereld, met een dreiging van sata nisch geweld? Is het niet zo, dat machthebbers, die denken macht te bezitten, nog meer macht willen uit oefenen ten koste van medemensen? Wil ook die kolonel, maar wij allen, niemand uitgezonderd, iets verstaan wat vrijheid in de ware zin betekent, dan zullen wij meer naar de inspira tiebron ons moeten begeven, Jezus Christus, die maakt vrij en geen ster felijk mens! Laat dat Uw aller streven zijn! Rotterdam C. v. d. Wel Volgende maand begint de opleiding van de nieuwe groepen vrijwilligers. „Er zijn nog mensen nodig. We ver trouwen er echter op dat die er ook zullen komen. Het staat of valt vaak met het al of niet uitgeloot worden voor een bepaalde studierichting. Het is trouwens nog altijd voor elkaar gekomen. We zoeken jongeren die een Jaar levend willen werken en werkend willen leven." Kolonel Meijer behoort waarschijn lijk tot het oorlogsleger. Ik heb de indruk dat hij Trouw leest alleen om te zien of hij een kapstok van de rooie rakkers kan vinden waaraan hij zijn tuniek kan hangen. Heel snel verge lijkt hij ze met de Russen. Beter ware het van communisten te spreken want, misschien weet hij het niet, de Russen hebben veel bijgedragen aan het einde van de oorlog en er meer van geleden dan de kolonel. Voorts ir t eb il jgger in ituu voc VOO nie n de llteril il n ee moge hij ook weten, dat het duidelijk is dat de communiste! met wapens te bestrijden zijn, alleen door te laten zien dat wij i gezonde en gelukkige maatsch a leven. Welk land kan hen dit zien: een maatschappij die steunt op geweld en gooien met men? De wijze moet nog gek een worden die kan uitleggen well kenmerken van vaderlands kunnen zijn die het geven vi leven eist en, nog erger, het levei) een ander beneemt en het rechtvaardigt. De zondag a; strijd voorafgaande hebben ze, voor zich in eigen land, misschiei het avondmaal gezeten. Vaderli liefde is tot een afgod gemaal God duldt geen andere goden. Ermelo J. ten aH oi h« '4vred< wa er, n il g( de i doe me ik te in m inoi 5 wa led. In „Trouw" van 2-7-'79 werd genfct a] dat bisschop Lefèbvre „niet van nCjse is, mee te werken aan een compro oplossing". Doet deze mededi ron, recht aan de verdachte? De lezer he z gelijke: Mgr. Lefèbvre is in 197$stra suspendeerd zonder behoor rechtspraak. Paus Paulus VI g n daar niet gerust over en verzoet kardinaal Seper in 1978 om een n pbi Lefèbvre dslfo aai el onderzoek door de Congregatie fèbvre 1 woordde de gestelde schriftelijke gen. Ook onderwierp hij zich aan 2, mondeling verhoor door de com eecj sie van 5 leden met een secret ,n Mgr Lefèbvre mocht zich door £me mand laten ondersteunen. Niet dig, zei de kardinaal Seper, wam ging slechts om een informatief 16' sprek. Na afloop daarvan stuia00j men Mgr lefèbvre 't protocol, Ln 0 verzoek dit te ondertekenen. On? tussen meldde 't Vaticaan, dat commissie van kardinalen een bei sing zou nemen. Dat gebeurde 1979, toen Paus Johannes Pauli gekozen was. Mgr Lefèbvre pre teerde tegen de plotselinge ver; ring van informatie in (weef eei ge) rechtspraak door, wat hun fi betrof, dezelfde rechters als vroi Daarom stuurde hij 't onderteke protocol rechtstreeks naar de aan wie hij een beslissing vroeg, voren had Lefèbvre zich bereid klaard, de wijdingen van 30-6-'7l te stellen, mits binnen afzienl een behoorlijk rechtsgeding plaatsvinden. Daar dit ook nu i werd geweigerd, en er geen uitz was op 't verhoopte compromis,! Mrg Lefèbvre zich helaas gedwon) tot de geïncrimineerde wijdingen] Heerlen J.Jasg Jogging Omdat ik me door Ruud Verdong" artikel over het boek van Fixxaar Trouw van 28 juni als het ware j soonlijk aangevallen gevoel kanl niet nalaten te reageren. Zelf loojj al Jaren hard en het geeft mij voldoening. Vorig jaar las ik het b van Fixx en ik moet toegeven dafJ het een geweldig boek vond, echt if zo eenzijdig en stompzinnig als i' donck vindt. Ik proef uit het art van Verdonck een levensgroot vei oordeel, Je moet Fixx met een korj tje zout nemen, maar zijn enthou me is mijns inziens zeer echt. Arnhem J. C. de Zeefe In groten getale (2) Van harte stem ik in met de heer Toet (Trouw 29 juni), dat als of theologen aan de hogescholen oig jonge predikanten weer zouden opj ding in de leer der schriften, en g verwrongen waarheden zouden tellen, maar het woord brachten, zus Christus en dien gekruist, de L ken weer vlug zouden vollopen f onze Jongeren weer hun toogdap zouden houden. Maar zoals ze nu zig zijn, jagen ze de kerken zelf lef Nieuwe Pekela A. Oudekr Onder redactie van mevrouw J. Wentink-Frumau en mr J. J. Wentink VRAAG: Een cassettebandje is losge raakt en aan de andere kant ln het rolletje verdwenen. Hoe krijg ik het ding eruit? ANTWOORD: Een trouwe hulp in de nood wil dat bandje graag eens nader bekijken. Er zijn echter enige risico's hierbij, zoals u zelf wel begrijpen zal. In de maanden, waarin veel mensen met vakantie weg zijn. is het niet altijd gemakkelijk de Juiste man op de Juiste plaats achter de Juiste tele foon te vinden Deze reparatie (lk hoop dat het een reparatie wordt) kan enig geduld vergen. VERRASSING: Een opruimende le zeres heeft ons zeer blljgemaakt: Mijn man met een drietal oude stu dies over Calvijn en mij met de Phy- slologle des Oeschmacks van Brillat- Savarin. Ook de schillenboer kwam met zijn gaven: niet bepaald het over schot van een losbandig leven, maar wel het overschot van iemand die z'n eindexamen gym pas achter den rug heeft: een paar boekjes met Franse verhaaltjes, een Griekse grammatica, een bloemlezing Latijns mozaïek era. We zijn er heel blij mee. maar toch zou lk willen adviseren: doe waarde volle dingen niet zonder meer wèg uit Je leven VRAAO: Zojuist heb lk een heel erg grote wesp in mijn kamer gevonden Kan dat een koningin geweest zijn, die ergens ln een kast overwintert. Ik hoop niet dat u het erg vindt, maar ik heb het beest wèl doodgeslagen. ANTWOORD. U schreef deze brief eind mei. dus het is mogelijk dat u een koningin in uw kamer vond. Alles is dit Jaar nu eenmaal anders dan in andere voorjaren en in tegenstelling tot de bijen lieten nog niet veel wes pen zich in onze tuin zien. Als het een koningin was. zal dat we) betekenen dat er een wespennest in uw buurt minder komt. Dit Jaar. Nu valt dat met die wespen heus wel mee Alleen als er een nest ln uw huis komt, of op een plaats; waar kleine kinderen de kans lopen op een of meer steken (een wesp kan nl achter elkaar een paar keer steken) Is het wel zaak maatre gelen te nemen. Is het nest echter ergens ln de tuin of op een plaats waar het weinig onheil kan uitrich ten. laat het dan rustig zitten Vooral rustig! Als zo'n diertje in huls komt of terwijl u buiten aan het theedrinken is. mee wil doen. ga dan niet met kranten wapperen of gillen. Dek al tijd toe wat zoet of anders aanlokke lijk is. en dan gaan ze wel weer weg. Een in de buurt gezet schoteltje met wat honing of stroop is een goede afleiding. Vooral er rustig bij blijven. Wij zelf hebben een nest boven de tuindeuren gehad, maar niemand werd gestoken. Tegen het eind van augustus worden ze agressief maar na een week of drie is het dan ook wel afgelopen en slechts de koninginnen overwinteren. Wespen bouwen ieder jaar een ander nest en keren niet terug naar het oude. (Kent u het aardige boekje van Henk van Halm: Tuinieren buiten het boekje (Oroen- boekerij Zomer en Keunlng). Een leuk cadeautje voor de vaderdag! VRAAO Wat Is het adres van OVE en wat is de offlcléle naam van deze stichting of vereniging? ANTWOORD: Het adres Hoofdkan toor en secretariaat is 's Gravendljk- wal 25, Rotterdam, postbus 1058,3000 BB Rotterdam. Giro 3519. Contribu tie 15 per Jaar. tel. 010-780477. Wat de offlcléle naam betreft: Naast de statutair vastgestelde naam Ned. Ver. Ouders. Familieleden en Vrien den van Emigranten (kortweg OVE) werd eveneens statutair de toevoe ging Vereniging ter bevordering van kontakten tussen Nederlanders en hun relaties overzee aangenomen. Deze toevoeging werd in de algemene ledenvergadering voorgesteld en aan vaard. Leden van de vereniging kun nen vragen als deze ook stellen op de contactavonden, die van tijd tot tijd op verschillende plaatsen in ons land worden gehouden. VRAAO: Oaarne zou lk het door Frans Sanders op 24 mei voor de AVRO ln Tekstpierement voorgedra gen verhaal in bezit willen hebben. ANTWOORD: Als lk via mijn TV dingen moet zien of horen, die wij ook in niet ingeblikte toestand in ons huis niet wensen mee te maken en daar rekenen we ook dubieuze lolmakerij bij. draalen we een knop om. We hebben op die manier het verhaal gemist waar u op doelt. Het is o.t logisch en dat geldt niet alleen voor deze vragensteller, maar ook voor de genen die Informatie over dergelijke zaken hebben: de omroepvereniging, die een dergelijk programma uitzond, kaïf u het beste de informatie geven die u wenst. VRAAO: Dirkjesperen en Jutteperen: waar zijn ze gebleven? Vragen uitsluitend in envelop sturen naar postbus 507, 2270 AM Voorburg. Per vraag een gulden in postzegels, het liefst in waardenP£ van 55 en 45 cent bijvoegen. Beslist niet aan de buitenkant opplakken*? Geheimhouding verzekerd. Briefkaarten worden terzijde gelegd. dï ANTWOORD: Op deze manier kan ik de gezellige brief van een lezeres uit Groningen over streekgebonden heerlijkheden wel samenvatten. Wat waren ze lekker, die kleine peertjes met die harde schil. Je zag ze vroeger bij de boerderijen: Moerbeien en Dirkjesperen en bij de naam Juttepe ren zullen nog vele ouderen van te genwoordig herinneringen hebben aan een oude gereformeerde kerk met ook reeds lang verdwenen pastorie en heerlijke tuin in Weesp. kinderpara dijs van alle Jongetjes en meisjes van een heel grote familie. Ze zijn er niet meer, die peertjes. Jammer. VRAAG over „de eenhoorn"! Onze vragenstelster vindt al die symbolie maar moeilijk, vooral als men het in verband met Christus brengt. ANTWOORD: En dat is dan ook wel begrijpelijk, een dier, dat samenge steld is uit gedeelten van een leeuw, een ree en een paard vertegenwoor digt daarmee de eigenschappen van die dieren, het koninklijke het liefde volle begrijpende en het door zijn snelheid overal tegenwoordige in dit dier draagt dan als teken van onover winnelijkheid een hoorn. Met symbo len kan men echter alle kanten uit en dat is natuurlijk wel interessant, maar zonder eind en bovendien ver warrend. Het is ook wel leuk eens een beetje overal te grasduinen of er iets meer over dit fabeldier te vinden is. Ook daar is dan het eind van weg: een paar honderd jaar voor de geboorte van Christus maakt een arts en histo ricus, Ktésias, afkomstig uit het Kari- sche Knidos. levend aan het Perzi sche hof te Soesa bij Koning Cyrus de Jongere melding van een eenhoorn (die hij natuurlijk zelf ook niet gezien heeft). (We lazen ook ergens iets over dit dier, dat door Noach over de rai ling zou zijn gegooid, omdat de aan wezigheid aan boord van de Ark van' Noach niet gewenst was. U begrijpt wel dat wat deze mythologische die ren betreft elke ketter z'n letter heeft AANVULLING: Ipecac en nux Vomi ca heeft niets met elkaar te maken. Het eerste middel (verdikte bijwoi bevatte Emetine braakmiddel. N.1 komt van de zaden van de in Indoi sië inheemse braaknootboom. en bevatten Strichnine, Brucine strychnin ezuur.p b ANTWOORD: Hieruit kan men bd grijpen, waarom lk mensen met vr gen over kwalen, ziekten, medicije o huis en andere middelen steeds aal raad zulke zaken met vakmensen bespreken. Gezondheid is zoiets b langrijks en het leven is zo'n geweldi geschenk en kostbaar bezit, dat me daarvoor niet de eerste de beste onb kende mag praaien. Als er wel eert^ een heel ouderwets recept in mij rubriek opduikt, is dat illustreren! soms anekdotisch bedoeld, maa nooit als vervanging van de arts, va de apotheker of de ervaren kruidkuï dige. Zo vertelde iemand mij een dt zer dagen al 10 Jaar een chronisch ,buik"-aandoening te hebben en wi de ik hiervoor nu maar eens wat kru den opgeven voor dampbaden. Ee paar jaar geleden logeerden we e gens ln de Dolomiten bij een Vroee vrouw/wijkzuster, die heel veel va kruiden afwist. Bij volle maan ging 2 haar kruiden plukken, geen stof. gee wind. enfin Ideaal voor de plukker! Zij vertelde gTaag over flessen en e was een goede samenwerking met d dokter, die verschillende dorpen or der zijn hoede had Maar over ee nacht ijs ging zij niet. „Ik ben geei Xniidenheks". zei ze. Dat is lyel goe< uitgedrukt. Lieve mensen, over 14 da gen hopen we na onze yakantie (e vacare betekent leeg maken en lee; zijn van een Jaar vol plezierig wei ken), alles, waar we niet aan toe kwa men, weer op te nemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 6