De verhuizer en de minderheden Niet zonder risico Dialoog is niet: de ander meteen uitschakelen CPN-lidmaatschap en de dienst aan het christelijk onderwijs ^BIJDAG 6 JULI 1979 TROUW/KWARTET P 11 - RHS 13 door Koos van Weringh Vorige week liep ik over de Dam in Amsterdam en zag daar een spandoek hangen waarop de Nationale Minderheden Show werd aangekondigd, van 29 juni tot en met 1 Juli in de RAI te Amsterdam. Meestal worden, zoals u weet, in de RAI shows gehouden van automobielen, plezierboten en huishoudelijke artikelen, produkten dus, die onze beschaving zo hebben verrijkt. Daar ga ik dan ook nooit naar toe, maar deze keer nam ik onmiddellijk het besluit naar de minderheden te gaan. In de kranten verschenen hier en daar ook berichtjes over het gebeuren en via de radio hoorde ik de avond tevoren, in het programma „Met het oog op morgen", een gesprek met één van de organisatoren. Deze hoopte, datzo'n veertigduizend mensen in de RAI zouden verschijnen. Onder auspiciën van de NOVIB, de Nederlandse organisatie voor internationale bijstand, was een speciale krant uitgegeven, die in Amsterdam in verschillende buurten huis-aan-huis was verspreid. Daar stond in, dat ruim 400.000 buitenlanders in Nederland wonen, zoals Surinamers, Antillianen, Molukkers, Turken, Marokkanen, Spanjaarden, Italianen, Tuneslërs, Joegoslaven, Portugezen, Grieken en Zigeuners. Iedereen die wel eens op straat loopt, zeker in een plaats van enige omvang, kan dat trouwens zelf waarnemen: in Nederland wonen en werken vele buitenlanders, met alle problemen daaromheen. „Waarom die minderheden in ons land wonen, hoe ze zich inpassen, welke problemen ze daarbij hebben, hoe de situatie in het land van herkomst eruit ziet en wat hun eigen cultuur en identiteit is, willen zij op de Nationale Minderheden Show uit de doeken doen," zo lezen we in de speciale krant. U hebt ondertussen in uw dagblad kunnen lezen, dat de minister van CRM, mevrouw Gardeniers, de show officieel heeft geopend, vandaag een week geleden. Vervolgens las u niet alleen, dat het geen groot succes is geweest om het maar even zeer voorzichtig uit te drukken, maar ook dat zelfs een ruzie is uitgebroken over de organisatie van het één en ander. Hoewel het woord „show" mij wel enigszins misplaatst leek zo vrolijk is het leven der minderheden in dit land nu ook weer niet was ik met een collega vol verwachting naar de RAI gegaan. Maar het pakte anders uit! Na een vlugge oriënterende rondgang door de Amstelhal was onze eerste gedachte dat wij verkeerd waren en dat de presentatie van de minderheden in een naastgelegen hal zou plaatsvinden. Want wat wij zagen waren een kermis, een reusachtig podium voor muzikale groepen en een onafzienbare hoeveelheid eet- en drankgelegenheden, met hier en daar een kraampje waar vooral uitheemse jurken te krijgen waren. Natuurlijk kon bij verschillende stands ook de nodige informatie worden verkregen, maar al die aangekondigde buitenlandse groeperingen zagen wij toch niet. De onderdrukking in Chili en Uruguay werd uit de doeken gedaan door somber-kijkende mannen, die probeerden wat affiches te verkopen, waarop in pakkende voorstellingen de ellende in die landen was uitgebeeld. Een navrante constatering blijft het: hoe treuriger het lot van een land, hoe trefzekerder en indringender de affiches. Naast deze Zuidamerikaanse landen konden we ook even onze aandacht richten op een ons zeer bekend gebied: Nieuw-Guinea, waarover destijds nog een veelbewogen oorlogje heeft gewoed De Stichting werkgroep Nieuw-Guinea was vertegenwoordigd met brochures en één van de meest merkwaardige affiches die ik ooit heb gezien. „Papoea's vechtend voor hun vrijheid met pijl en boog tegen moderne wapens". Dat is de tekst onder een zwart uitgevoerd affiche, waarop een Papoea pijl en boog heft tegen twee overvliegende straaljagers. Gelukkig waren de typische Nederlandse minderheden niet thuisgebleven. De Communistische Partij van Nederland had een grote stand ingericht, ook natuurlijk met affiches en talloze brochures, waaruit duidelijk bleek hoezeer de CPN met het lot van de minderheden in dit land is begaan. Nog groter echter waren de stands van de NOVIB en het ministerie van ontwikkelingssamenwerking. Die twee hadden niets onbeproefd gelaten. Stapels drukwerk van de duurste kwaliteit kon je daar wegslepen. Deze minderheden stalen duidelijk de show, daar kon niemand tegenop. Of het moesten Twee weken geleden schreef op de Podium-pagina de Kamper geschiedenis-leraar Leih over het ontslag van Jan Dirk Pronk als leraar aan het Pieter Groen-college in Katwijk. Reden van dat ontslag: Pronk is lid van de CPN. door L. Rlngnalda Op de Podiujnpagina van 22 juni ontzegt drs. H. G. Leith zijn collega Jan Dirk Pronk het leraarschap aan een christelijke school. Jan Dirk Pronk is een goed leraar en Jan Dirk Pronk is een chris ten. Dat wel. Je zou zeggen: wat wil je meer? Drs. Leih zegt: „Jan Dirk Pronk is lid van een ver keerde partij." Is die partij dan fascistisch, niet erkend in onze Nederlandse samen leving? Nee, het is een de mocratisch erkende partij. En toch is dat voor de heer Leith niet genoeg, want het is... de CPN. De CPN is gevaarlijk. De CPN wil de christelijke school van bin nen uithollen. Heeft Jan Dirk Pronk dat gedaan of wil hij dat gaan doen? Nee, maar hij zou het kunnen gaan doen en vol gens zijn partij moeten doen. Kan je als school dan niet,, als het zo ver is of komt, alsnog maatregelen nemen? Is dat niet eerlijk tegenover „een levend mens" (wat J. D. Pronk, ook volgens de heer Leih, is)? Nee, de heer Leih vindt dat je het niet zover moet laten komen en dat je daarom alle leraren die het marxisme aanhan gen bij voorbaat moet we ren en alsnog van een chris telijke school moet verwij deren. Christelijke scholen van Nederland: let op uw zaak. Zover is het dus in „christe lijk Nederland" al gekomen (of moet je zeggen: is het werkelijk nog steeds zo?): voordat je iets doet word je aan de dijk gezet, op kwade vermoedens! De Westduit sers noemen dat „Gesin- nungsschnüffelei": de even tueel opgesnoven gezind heid is al genoegzame grond voor een beroepsverbod. Op grond van externe factoren wordt hier iemands leraar schap èn zijn christen zijn beoordeeld en ver oordeeld. En dit, gaat vol gens het oude recept. Eerst maak je (ongeargu- menteerd) van het marxis- me-leninisme een geloof (met dikke letters), terwijl het zich zelf uitdrukkelijk niet als een geloof maar als een wetenschap aandient en dan ga je dat „geloof" als geloof bestrijden en afwij zen. Eerst verklaar je ie-, mand tot vijand en dan ver klaar je hem de oorlog. Over „dialoog" gesproken en „een eerlijke weergave van iemands mening" Al zegt de ander honderd keer dat hij zich in deze om schrijving niet herkent, je plakt hem toch dit doods kop-etiket op, om hem dan als vergif van je af te gooien. Eerst ontzeg je iemand zijn christen-zijn christenen künnen niet marxistisch zijn, poneer je, terwijl de ander zich uitdrukkelijk als christen aandient om ver volgens omdat hij geen christen is of kan zijn, hem de toegang tot een christe lijke school ontzeggen. Al leen echte christenen mo gen op een christelijke school leraar zijn, zegt het slot van het artikel van drs. Leih, met een uit het ver band gerukt citaat van Buskes. Eerst zet je iemand buiten, maak je hem monddood, en dan zeg je met Garaudy: ik wil met je praten: „dialoog betekent wederzijdse on dervraging". Zeg mij waar je precies staat. Als het zo gaat, hoef ik deze dialoog niet. Eén ding is wel duidelijk geworden: waar de heer Leih precies staat. Hij zal moeten dialogiseren met mensen die hij eerst heeft uitgeschakeld. Ze zul len zich moeilijk laten vin den, want ze hebben geen zin in vrijblijvend praten, vanuit een verschillende (machts)positie. Ik ben van mening dat het christelijk is elkaar te be oordelen op woord en daad of liever, bijbels gezegd, op „de vruchten". De wolf in schaapskleren kun je alleen kennen aan zijn vruchten en niet aan zijn theorieën of zijn partij. Daarom wordt ons gezegd: „Oordeelt niet", n.l. op vermoedens, achter docht, partijschap etc. Als we elkaar op onze partij keuze gaan beoordelen, zoals drs. Leih doet, zouden alle niet-christelijke partij en als principieel-atheïs- tisch afvallen (atheïsme is n.l. niet een program maar een grondhouding). En het CDA zou helemaal door de mand vallen als het geme ten zou worden met de maat waarmee drs. Leih meet, n.l. dat (ik citeer) „mensen die hun ziel en zaligheid hebben verkocht aan een onverant woordelijke consumptie maatschappij, mensen die het kapitalisme vereren of onrecht elders, bijv. in Zuid- Afrika niet radicaal afwij zen, niet waarachtig stimu leren christelijk onderwijs zullen kunnen geven." Als de christenen die al eeuwen lang in hun pro gram hebben staan en het openlijk zeggen dat zij alle atheïstische stelsels en or ganisaties van binnen uit door drs. T. M. Gilhuis In het zojuist verschenen boek van Hans-Dirk van Hoog straten: „Niet zonder risico" (over geloof en marxisme) wordt de weg geschetst van een christen naar (voor) het socialisme. Zo'n weg is niet zonder risico's. Je vervreemdt van de vertrouwde kring waarin je bent opgegroeid en je bent ook nog bezig comprissen te sluiten om de mensen die je verliet toch nog te kunnen vasthouden. Het is echter mogelijk dat degenen met wie je eens zo verbonden was je niet toestaan in hun kring toch nog een plaats in te nemen. Ze vinden dat te riskant. Je bent al te ver „van huis". miste kans?" Er is méér aan de hand. Ten dele was het commen taar ook onjuist. Niet even, maar uitvoerig heeft het schoolbestuur met betrokkene gepraat en gecor respondeerd. Ook de leerlingen heb ben de boot niet gemist: „In alle klassen heb ik één uur besteed aan deze kwestie". (J. D. Pronk in Leids Dagblad van 19 juni Jl.). Natuurlijk had het schoolbestuur de ouders en de leden der schoolvereniging bij een moeten roepen. Dat wel. Vóór je iets doet Op deze pagina poneert ds. L. Ring- nalda: „Voor je iets doet word Je aan de dijk gezet." Vóór je iets doet. Was de betrokken leraar geen lid van de CPN gewor den? Waarom dit verzwegen? Hij kon toch op z'n vingers uitrekenen wéér hij na toetreding tot de CPN bij het cltristelljk onderwijs aan toe Zo ligt ongeveer ook de situatie wanneer een christen-communist zich als leraar meldt bij een school met de bijbel. Katwijk '79. De redactie van Trouw vraagt een laatste reactie. Gemiste kans Het commentaar van Trouw (25-6- was ronduit teleurstellend. „Ge- zou zijn? We hebben toch Zwolle ('74) en Tilburg ('78) achter de rug? Om van Amsterdam '76 maar te zwijgen! Want daar weet Jan Dirk Pronk alles van. Toen al stond hij in de voorste rijen van hen die binnen de VU ruimte vroegen voor de CPN. De dialoog is al jaren op gang. En in Katwijk is aan deze dialoog niets nieuws toegevoegd. In de kringen van het protestants christelijk on derwijs, zoals dat in personeels- en besturenorganisaties reilt en zeilt, neemt niemand het op voor de ver enigbaarheid van het lidmaatschap van de CPN en de dienst aan het christelijk onderwijs. Extern Men betoogt: Op grond van externe factoren word je veroordeeld; mar- xisme-leninisme is geen geloof maar dien zich alleen aan als weten schap". Men vergist zich: „De Communisti sche Partij van Nederland verde digt en propageert het wetenschap pelijk socialisme, gegrondvest op de leer van het dialectische materi alisme van Marx en Engels, verrijkt en verder ontwikkeld door Lenln. Zij past deze leer toe als revolutio naire methode om de werkelijkheid te doorgronden en te veranderen. Haar moraal wortelt in de wereldbe schouwing van het dialectische materialisme. (Parlement en Elsevier en Het Spectrum zijn, twee uitgeverijen die hun dure encyclopedieën hadden uitgestald, kennelijk vanuit de gedachte dat een minderheid pas volledig geaccepteerd kan worden als de Grote Winkler Prins of de Grote Spectrum Encyclopedie geheel zijn doorgewerkt. Ook de Sesam-encyclopedle was er trouwens nog. laat ik dat niet vergeten te vermelden. De grootste verrassing was echter reeds direct bij binnenkomst van de bezoeker gegarandeerd. Daar stonden namelijk verhuiskisten van een firma, die zich toelegt op verhuizingen naar Suriname. Minderheden zijn er om verhuisd te worden: dat leek ons de achterliggende gedachte van deze opstelling. „Een verhuisadvies is gratis en verplicht u tot niets. Hoe dan ook is het altijd waardevol", deelt het „Informatieblad verhulzen overzee naar Suriname" opgewekt mee. De Inboedel wordt degelijk verpakt in nieuwe kisten en all-risk verzekerd voor aantrekkelijke prijzen. Te oordelen naar het geringe aantal minderheden op deze show hadden velen waarschijnlijk al van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Alles speelde zich dus af In de Amstelhal, zoals u al begrepen zult hebben. Nauwelijks bestond de gelegenheid Inzicht te krijgen ln de problemen van de in Nederland levende minderheden Wat wél echt belangrijk was: het eerste nummer van het Mededelingenblad van de „Vereniging tegen Dlskriminatie op grond van Ras en Etnische afkomst". Van deze nieuwe vereniging is Frank Bovenkerk voorzitter, de cultureel antropoloog, die enige tijd geleden het onthullende boek publiceerde over discriminatie in Nederland onder de titel: „Omdat zij anders zijn uitgegeven door Boom te Meppel. Dat boek laat zien wat er in dit land met de minderheden aan de hand is. Ook dit mededelingenblad bevat treffende voorbeelden van discriminatie van minderheden op de arbeidsmarkt in Nederland. Het is mogelijk van deze vereniging actief lid of sympathiserend lid te worden (het adres is: Postbus 520, Utrecht). Na enige uren ronddwalen hebben wij de RAI weer verlaten, een paar stencils en affiches rijker en een hoofd vol lawaai. In een café in de buurt zijn wij, niet-begrijpend, tot de orde van die dag overgegaan. Leihs beschouwing lokte een reactie uit van de Amster damse studentenpredikant L. Ringnalda en op ons ver zoek levert ook drs T. M. Gilhuis, de voorzitter van de Unie „School en Evangelie" een bijdrage tot de dis cussie. zullen uithollen: „wij heb ben een ander vaderland" en „wij hebben een woord voor de wereld" Marxis ten uit hun midden gaan weren dan moeten ze niet gek opkijken als de niet- christelijke organisaties op hun beurt en daar gaan we weer de christenen als gevaarlijk zullen uitsto ten en dit terecht. Het moge in de grondwet staan dat wij christelijke voor rechten hebben, in de bijbel is hierover niets, maar dan ook niets te vinden, integen deel. Moet nu werkelijk het ge loof in God ten overstaan van onze kinderen (om wie het gaat) op deze wereld se manier verdedigd wor den? Zullen zij niet als eer sten dit direct doorzien en geërgerd zich afwen den? Moeten nu werkelijk de fatale tegenstellingen in deze wereld op deze wijze bestendigd worden en ge schraagd in plaats van in Gods naam (door christe nen) en in vredesnaam (door marxisten) doorbroken? Wordt het niet tijd langza merhand? «V'séK. CU 'Laat niemand beweren dat er in Iran geen plaats is voor dissidenten' Kiezer 47e jaarg. 1963/'64, blz. 121; T.M.G. De CPN staat niet meer achter dit beginselprogram? En het nieuwe is er nog steeds niet? Gezegd moet dan worden dat de CPN ook nu nog uitgaat van de marxistisch-leninis- tische opvattingen en dat de partij de doelstellingen op langere termijn niet uit het oog wil verliezen. (Con gres CPN. jan 1978). Het gaat niet aan zoals wel door christenen voor het socialisme ge suggereerd wordt een scheiding aan te brengen tussen marxistische maatschappijbeschouwing en de marxistische niet-religieuze wereld beschouwing zónder dat die reser ves op een voor iedere buitenstaan der kenbare en met een algemene gelding ook in statuten en beginsel verklaring van de partij zijn vastge legd. Atheïstlstisch De CPN staat vandaag de dag meer open voor „gelovigen", zegt men. Zeker. Maar is ze niet atheïstisch meer? Ik citeer Marcus Bakker: „Het geloof spruit in laatste instan tie voort uit een onbegrip van een schijnbare onmacht tegenover deze krachten (van natuur en maat schappij). De daadwerkelijke actie, resulterend in het communisme, die het bewijs levert van de mogelijkhe den van de mens om de maatschap pij te beheersen, neemt uiteindelijk de grondslagen van het geloof weg." (Marxisme en christendom in de bundel: „De uitdaging van het mar xisme", 1966 blz. 37). Een recent voorbeeld van atheïsti sche Indoctrinatie over de grenzen: „De eerste secretaris van de Oe- kralnse communistische partij en lid van het politiebureau, Wladlmir Sjtsjarebitskl heeft opgeroepen de atheïstische scholing van het Sow- jetrussische volk te intensiveren (Volkskrant, 11 juni 1979). Een voorbeeld dichterbij, uit de DDR: „Leerstof wordt vaak ge bruikt om het christelijk geloof en de kerk te kleineren. Hier en daar worden kinderen die aan kerkelijk onderricht deelnemen, genood zaakt zich voor de klas te melden. Ouders en kinderen wordt steeds weer welmenend aangeraden de deelname aan het kerkelijk leven op te geven om geen verdere opvoe- dings- en beroepskansen te verspe len. Soms worden kinderen en ou ders op korte termijn voor de beslis sing gesteld: óf kerkèlijke bevesti ging óf middelbare school". (J. A. Hebly „Kerk in het socialisme", Baam 1979 blz. 83). Een CPN'er heeft geen boodschap aan dit internationale communis me? („Wij in Nederland zijn geen verantwoording schuldig aan Mos kou", J. D. Pronk in Herv. Neder land, 16 juni '79). Hij vergist zich: „Op ons Congres leggen we vast, dat onze partij onverbrekelijk ver bonden is met de Internationale communistische beweging". (Con gresboek CPN-1978). Pronk blijft echter bij zijn stand punt: „Ik draag geen politieke ver antwoordelijkheid voor de Sow jet- Unie." Je kunt aldus Pronk in Herv. Nederland van 16/6 1979 christenen hier toch ook niet verwijten wat de blanke kerk in Zuid-Afrika doet? Neen, maar die christelijke kerk hier te lande heeft wel keer op keer het apartheidsbeleid in Zuid-Afrika scherp veroordeeld. Waar blijft de CPN, als het gaat om de schending van de mensenrechten onder linkse dictaturen? Verenigbaar? Dan de kardinale vraag: Is de doel stelling van het christelijk onder wijs verenigbaar met die van de CPN? Het Pieter Groen College in Kat wijk heeft als éérste uitgangspunt: „De bijbel roept de mens op God lief te hebben en de naaste." Pronk onderschrijft dit. Tegelijkertijd hangt hij hei. marxisme-leninlsme aan. Het is zijn goed recht aan de verenigbaarheid van die twee vast te houden. Maar het is het goed recht van het schoolbestuur te ver klaren dat de doelstellingen van het christelijk onderwijs in flagrante strijd zijn met het atheïsme van het marxisme-lenisme. Daarom wil zo'n bestuur niet het risico lopen dat op een school met de bijbel leerlingen geïnfecteerd worden door het com munisme. Weinig realistisch? Tenslotte: de CPN en het bijzonder onderwijs. Pronk zegt die twee kun nen samengaan. De CPN echter zegt: „Tenslotte willen we opmer ken, dat accentueren van vermeen de verschillen tussen openbaar en bijzonder onderwijs weinig realis tisch is; derhalve dienen de oude scheidslijnen tussen openbaar en bijzonder onderwijs van binnenuit afgebroken te worden" (Onno Bos nia c.s. in „Onderwijs in beweging", Amsterdam 1978, blz. 69 en 13). Misschien denkt Pronk hier liever vanuit de beweging van Christenen voor het Socialisme (CvS) als het gaat om het christelijk onderwijs? Laat hij dan „Eltheto" (het nr 49 - 6 - aug '75) lezen waarin met de christe lijke school grondig werd afgere kend. Men vraapt binnen het chris telijk onderwijs begrip voor de CPN. Hoever is het binnen de CPN met de strijd vóór het christelijk onderwijs? Vraag Tenslotte een vraag aan mijn mede- woordvoerder op dit zelfde Podium: Wanneer komen studentenpredi kanten die steeds weer ijlings het marxisme-leninlsme te hulp snellen eens in beweging op de velden van school èn evangelie? Ik heb ze daar ter verdediging van de school met de bijbel nog nimmer aange troffen. Ik geef toe dat ik nu spreek met de „stem van een restaurateur die nog slechts achterhoedegel ui- den voortbrengt", (Van Hoogstra ten in „Niet zonder risico", blz. 126). (Wie nader over de hier aan de orde zijnde problematiek wil worden geïnformeerd, zij verwezen naar het op 15 september a.s. verschijnend Unie-Cahier van prof. dr. J. Verkuyl: „Er zijn grenzen" (J. H. Kok B.V.- Kampen), waarin de auteur, los van de betrokken personen, ingaat op de vragen die op de achtergrond aan de orde zijn). De twee vaste punten op de Podium-pagina ontbreken deze week, want Neuman en Tom zijn allebei met va kantie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 13