Joodse gemeente in Cairo hoopt op versterking Prof. Berkhof naar het SACLA-congres JtJ Is de kerk van Kameroen volwassen? Trouw VANDAAG Lutherse actie tegen Nestlé Predikant cover-girl President Ahidjo naar Nederland VOORBIJGANGERS Kerken in Ghana tegen processen Bulgaren tegen borgtocht vrij WOENSDAG 4 JULI 1979 TROUW/KWARTET door M. Kopuit CAIRO Vol trots laat de koster van de synagoge van Cairo ons het geschnek zien dat Israëls premier Menachem Begin daar enige weken geleden achterliet. Het is een olijfhouten kistje met in Hebreeuwse letters het woord „Israël". In het kistje zit het naamkaartje van Menachem Begin. „Premier of the state of Israël" staat erop. Uit het bezoek put men in Joods Cairo moed en hoop. dat de gemeente weer zal groeien. In 1948 bestond zij in de Egyptische hoofdstad uit 80.000 zie len met twintig grote synagogen. Het aantal liep geleidelijk terug en thans zijn er nog maar 170 joden over. Deze 170 hebben toch nog een raad van negen mannen. De jurist mr. Youssef Dana is vice-vooreltter van de joodse gemeenschap van Cairo; zijn adres hebben wij zeer moeizaam kunnen bemachtigen. Aanvankelijk is hij niet bereid ons over zijn gemeente in te lichten. Onze perskaart uit Nederland boezemt hem weinig vertrouwen in. Slechts als wij hem gebeurtenissen uit het joods verleden en het heden van Cairo voor houden en hem vervolgens de pers kaart laten zien, ons door het Egypti sche ministerie van buitenlandse za ken verstrekt, wil hij praten. Hij prijst daarbij president Anwar el-Sa- dat, die zo veel beter voor de joden zou zijn dan Nasser ooit is geweest. Nasser was het ten slotte, die het restant joden tijdens de Zesdaagse oorlog (in 1967) gevangen liet nemen. Zij konden vooral door inzet van de Spaanse regering het land verlaten. Thans is er in Cairo nog maar een schamel restant van wat eens een van de oudste joodse gemeenschappen ♦er wereld was aan de voet van de piramiden, volgens de legende ge bouwd door joodse slaven. Het Jaar lijks met het joodse paasfeest aange vangen „Slaven waren wij bij de fa rao in Egypte", zou daarop betrek king hebben. Weliswaar heeft de synagoge een voorganger maar die kan uitsluitend Hebreeuws lezen en het niet vertalen. De vijftig jaar geleden uit Jemen naar Egypte gekomen David Salem Shema kan wel Hebreeuws vertalen. Maar met zijn 82 jaar spreekt hij de jongeren niet meer aan. Hij heeft bij de Joodse Gemeente nog een baantje als ritueel slachter. Want nog weke lijks wordt volgens de joodse ritus in Cairo een koe geslacht. Het vlees wordt vervolgens bij een islamitische slager verkocht. Mr Youssef Dana, vice-voor- zitter joodse gemeente in Cairo Onderwijs Vice-vooreitter Youssef Dana vindt het een probleem, dat er geen Joods onderwijs in Cairo kan worden gege ven. Volgend jaar wordt zijn oudste zoon dertien jaar. Volgens de joodse wet is hij dan meerderjarig en moet in de synagoge worden opgeroepen om uit de joodse wet te lezen. Maar er is niemand die het hem leren kan. De Israëlische opperrabbijn heeft voor Cairo een rabbijn benoemd, maar het bestuur van joods Cairo weet van die benoeming niets af. Men kan zich afvragen wat een rabbijn in Cairo moet doen. In de enige synago ge zijn op vrijdagavond bij het begin van de sjabbat en op sjabbatzelf met moeite de tien mannen bijeen te krij gen om een dienst te houden. Het zijn joodse journalisten en toeristen die zorgen .dat het vereiste tiental wordt overschreden. Twee synagogen zijn nog open. Een alleen op de hoge feest- dagse; in de moderne buitenwijk He- PfOtCSt liofPolis, de ander wekelijks in het ha-'rt van de stad aan de Adly-straat. Egyptische joden terug zullen keren en dat de Joodse gemeenschap zal groeien door de komst van Israëliërs, die de regering of hun firma's in Cairo gaan vertegenwoordigen. Dat zal nog niet meebrengen, dat meer synagogen moeten worden ge opend. Want er zijn van de gesloten synagogen maar vijf verkocht. De overige zijn nog in het bezit van de joodse gemeente. „Wij verkopen al leen als wij geld nodig hebben." Die noodzaak is er vooralsnog niet. De bezittingen van de joodse gemeente in de vroegere jodenbuurt, Abbassi- ya, zes kilometer van het centrum, zijn aan de stad Cairo verhuurd. Daar komt genoeg geld uit om de ene syna goge waar dienst wordt gehouden te onderhouden, de voorganger en de ritueel slachter te betalen en vijftig van de 170 gemeenteleden financiële steun te geven. Dat zijn vrijwel uit sluitend alleenstaande vrouwen. Van de 170 joden in Cairo zijn hon derd vrouwen. Die 170 zijn dan ook alle joden die nog in Cairo wonen.' Ook de als communist bekend staan de en Sadat om zijn vrede met Israël hekelende confrere van Youssef Dana mr Haroul. „Wij vragen niet hoe religieus men is. Wij vragen alleen of men jood is. Dan is het noodzakelijk om lid te zijn. Anders bereik je niets." En voor de joodse gemeenschap moet wel wat worden bereikt. De joodse synagoge aan de Adlystraat in Cairo In deze moderne winkelstraat beslaat het front van de synagoge wel een dertig meter en is versierd met da vidssterren. Aan bouw en versiering is te zien hoe vrij de joden in Cairo eens moeten hebben geleefd. Maar de trek naar buiten was sterker. Bij mr. Youssef Dana rest thans alleen nog hoop dat met de vrede met Israël Tot Sadat toe heeft men moeten pro testeren toen twee jaar geleden op het voorplein van een gesloten syna goge een moskee werd gebouwd. Men heeft het gewonnen. De joodse ge meente heeft het recht de moskee te laten afbreken. Maar men kijkt wel uit. „Nee", zegt mr Dana, „opdracht tot afbreken hebben wij niet gegeven. Wij zijn al tevreden dat wij in het gelijk zijn gesteld." De herinnering aan het in brand steken van een syna goge is nog tevers. De synagoge werd in brand gestoken uit woede toen in 1969 een verdwaasde Australiër de El Aksamoskee in Jeruzalem in vlam zette. Gelijk heeft men ook wat betreft de 46 wetsrollen, sommige honderden ja ren oud. Deze rollen, afkomstig van gesloten synagogen, zouden worden uitgevoerd naar Amerika om daar in synagogen te worden gebruikt. Maar juist voor zij Egypte, met toestem ming van de regering, zouden verla ten werden zij in beslag genomen. Sindsdien zijn zij spoorloos. Mr Dana hoopt, dat zij weer zullen worden gevonden als het vredesoverleg slaagt. Of zij dan naar Israël worden gezonden? „Wij hebben nooit contac ten met Israël of met de zionistische organisaties onderhouden," zegt hij. Ook het jaarlijks bij de herdenking van de Uittocht uit Egypte uitgespro ken wens „Volgend jaar in Jeruza-. lem" zegt hem niets. „Dat zeggen wij net zo automatisch als joden in Frankrijk, Engeland of Nederland." Maar dat is niet helemaal waar. De helft van de joodse gemeenschap van Egypte is naar Israël vertrokken. Hoe groot de vrijheden ook mogen zijn, zoals mr Youssef Dana ze ons voor houdt, helemaal op hun gemak voe len de joden zich toch niet. Vrijheid De Ben Ezrasynagoge ligt in oud Cai ro. Men wil het doen geloven dat deze synagoge „de oudste van Egypte is" en uit de achtste eeuw dateert. Thans is zij alleen nog maar een toeristische trekpleister, waarvoor een brochure wordt uitgegeven, minder vanwege de informatie over de synagoge, dan wel om te betogen hoe goed het voor joden toeven in Egypte is. Want het begin van het boekje luidt; „De au teur van deze brochure, die het voor recht had zijn werk te volbrengen in de mooie Nijlvallei, zo bekend door haar vrijheid en haar religieuze tole rantie. is verheugd met deze brochure de Leiders van de Revolutie zijn res pectvolle groet en loyaliteit aan te bieden." En aan het einde. „Alle oriëntaalse landen, waarbij Egypte is inbegrepen, stemmen in met Amro Ibn El'Ass die in 641 de joden totale vrijheid toezegde. Die vrijheid is voortgezet door de huidige regering van de Leiders van de Revolutie De Ben Ezrasynagoge is nodig aan restauratie toe. Men laat het voorlo pig. „Als de joden weer naar Cairo terugkomen, dan zullen wij nog wel eens zien", zegt mr Youssef Dana. JOHANNESBURG (ANP) Dr H. Berkhof, hoogleraar te Leiden en voorzitter van de raad van kerken in Nederland zal een van de sprekers zijn op het congres van de SCALA (de Zuidafrikaanse vergadering van christelijke leiders), dat 8 juli te Pretoria begint. Er worden meer dan 5000 mensen, van wie 1000 uit Kaapstad alleen al, verwacht. De openingstoespraak zal worden ge houden door prof. David Bosch, hoofd van de afdeling zending van de universiteit van Zuid-Afrika De se cretaris-generaal van de Zuidafri kaanse raad van kerken. Desmond Tutu. zal op de tweede dag van de bijeenkomst de voltallige vergade ring toespreken. Andere sprekers zijn o a. bisschop Festo Kivengere van Oeganda en aartsbisschop Bill Burnett var Kaap stad In totaal zullen zeventig Zuid afrikaanse en 20 buitenlandse chris tenen. die een vooraanstaande rol in hun kerkelijke gemeenschap spelen, aanwezig zijn. De SACLA staat onder hevige kritiek van de behoudende christelijke bond van Zuid-Afrika. Deze bond heeft een pamflet verspreid waarin de SACLA ervan beschuldigd wordt sterk beïn vloed te zijn o.a. door de ideeën van de wereldraad van kerken en de Zuid afrikaanse raad van kerken. De bond meent verder, dat in het SACLA-pro- gramma willens en wetens conflict stof is ingebouwd met het doel het godsdienstige, sociale, politieke en het economische leven van Zuid-Afri ka om te vormen, waarbij het roeke loos alle leerstellige en culturele ver schillen overboord gezet zou hebben. SACLA zou een conflictsituatie na streven. Prof. Bosch heeft daarvan gezegd dat het niet nodig is conflicten in te bou wen in het SACLA-programma, om dat het conflict al in de Zuidafrikaan se situatie bestaat, hetgeen natuur lijk duidelijk zal worden wanneer Zuidafrikaanse christenen bij elkaar komen. Maar ons doel is het tegen overgestelde. We willen de mensen bij elkaar brengen om verzoening tot stand te brengen, aldus prof Bosch. Geen verzoening tot elke prijs, maar één die waarachtig en kostbaar is. De SACLA-conferentie zal voorafgegaan worden door een drie dagen durend seminarie, waar 800 gedelegeerden zullen worden voorbereid op het ge ven van leiding tijdens het congres. Prof. dr H. Berkhof Werkweek voor kerkmuziek o.l.v. dr. Willem Mudde en Meti Smit Duy- zentkunst, 21-28 juli, Sint Willibrord- intemaat, Deurne. Inl. en aanm. tel 045-721068. Werken aan meditatie, uitgangs punt: Zen en hatha-Yoga, 21-27 juli Kerk en Wereld, Driebergen (tel 03438-2241). ST. PETER (LWF) De lutherse synode van Minnesota heeft besloten de leden op te roepen mee te doen aan de boycot van Nestlé-produkten om daarmee een waarschuwing te richten aan alle fabrikanten van ba- byvoedsel, dat wordt verkocht in de arme delen van de wereld, met hun verkoop te stoppen. De synode, waar 265.000 lutheranen onder vallen, sprak uit dat Nestlé en andere transnationale ondernemin gen „uitbuitende methodes gebrui ken" om het gebruik van babyvoe ding in de Derde WerelQ te bevorde ren in de plaats te laten komen van borstvoeding. Volgens kerkelijke ver gadering kan babyvoeding, als gevolg van de gebrekkige hygiëne, „een do delijke verspreider van bacterie-in fecties worden". MOSKOU (KESTON) Volgens de Kroniek van Lopende Gebeurtenis sen is de biologie-student Sergei Bog- danowski gedwongen zijn laatste jaar aan de Moskouse staatsuniversiteit af te breken, nadat hij wegens gods dienstige redenen zijn lidmaatschap van de Komsomol, de communisti sche jeugdorganisatie, had opgezegd. waarin opgenomen: Oo Rotter dammer met Oordts Dagblad. Nieuwe Hiagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwarlet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR PostDus 859 1000 AW Amsterdam Postg-ro 66 00 00 8.1"* Ned C»ed"ett>.jr,« Rtkenngnt 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/OORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010 115588 (abonnementen en Dcrcgmgl lel 010-115588 (redactie lei 115700 (mlsluitend voor jdveru»"1>«s) Westbtaah 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG LEIDEN Postbus tOl 250i CC Den Haag let 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD OOST NEDERLAND (^stuitend administrate! Postbus 3 8000 AA Zwolle te' 05200-17030 Me'h markt 56 Zwciiip Abonnementsprijzen Per maand f 15.90 Per kwartaal 47,70 Per halt iaai f 95.40 Per laar f 188 60 AUwtttvnteraneven oo aanjaag i/'C ad»«sse*> boven) Oogave tamiuebenchten 9-19 30 van -n.iarcag t m aaa Op zondag van 18- 20 umi letet 020-913456 Oogave m.n.-advertenties te1 020-936868 o» schr rte^* aan Mm.-Aav .i'de'ing postbu* 4 33 1000 AK AMSTERDAM Ad'eswi/>g ngen u ISUetend SC*<fe i« aan c*ve Amsterdamse adressen door dr Jaap van Slageren De samenwerking tussen de Nederlandse hervormde kerk en de evangelische kerk van Kameroen is min of meer uit de nood geboren. De kwestie was. dat Nederlandse zen- dingsarbeiders rond 1960 In donesië niet in konden. En dat Kameroen gewoon een van de weinig geschikte plaatsen was waar Oegst- geest. het zendingscentrum van de Nederlandse hervorm de kerk, haar surplus aan geld. man- en vrouwkracht, en geloof kwijt kon. Niet dat Kameroen de hervormde zen ding toen zo geschikt voor kwam. Het stelde de zending eerder vanaf het begin voor onoverkomelijke problemen. De moeilijkheid was dat in Kameroen Juist een bloedige burgeroorlog had gewoed. Al leen al in het Bamllékégebied, waarop de Nederlanders hun activiteiten zouden richten, waren 100.000 mensen omge komen of zoek geraakt, tien procent van de bevolking. Scholen en ziekenhuizen wa ren verwoest, de kerk was, ook in geestelijk opzicht, ogenschijnlijk geheel wegge vaagd. Er was nog een tweede, zo mogelijk nog grotere complicatie: de Nederlan ders zouden zich de Franse faal eigen moeten maken, maar ook de taal van de Afrikanen zelf. de cultuurtaal, en de taal van het Evangelie tegen de achtergrond van de eigen geschiede nis van deze Afrikaanse kerk. die zo geheel anders Is dan de geschiedenis van de Indonesische kerken Een complicatie zo groot voor sommigen om te concluderen dat op den duur de Nederlandse zending het hier niet zal kunnen bolwerken. Ze had er mis schien maar beter helemaal niet aan kunnen beginnen. Geschiedenis Wat zijn de wortels van de evangeli sche kerk van Kameroen? De evange lische kerk van Kameroen is voortge komen uit het werk van de Engelse baptistenzending van 1841-1886. Ken merkend voor de baptistenzending was, dat vrijgekomen slaven uit Ja maica ruimte werd gelaten, hun stempel te drukken op het evangeli satiewerk. Hun aanpak is gedreven en getuigt van overtuigingskracht: de bestaande slavenhandel aan de wor tel bestrijden, elkaar de loef afsteken de partijen rond de tafel brengen. In de kerk die groeit, krijgen bekeerde Afrikanen vanaf het eerste begin me dezeggenschap. Sterker: de kerk die geboren wordt is hun eigen kerk, waarin de zendelingen functioneren als partners, deelgenoten in verant woordelijkheid. De andere wortel van de kerk is het werk van de Baseier zending in Ka meroen (1886-1915). Het is een periode die samenvalt met de vestiging en uitbreiding van het Duitse koloniale bestuur in Kameroen. Het accent komt te liggen op onderwijs en over dracht van westerse cultuurwaarden. Het werk wordt groots aangepakt: uitbreiding naar het binnenland, ves tiging van talloze zendingsstations. De evangelische kerk wordt een mul- ti-tribale kerk. Maar er zijn ook span ningen. Spanningen vooral tussen zendingsleiders en het Afrikaanse ka der over de eigen identiteit van het Kameroenese christendom. Spannin gen die zo hoog oplopen dat een grote groep christenen naast de officiële kerk terecht komt. Fransen Na het vertrek van de Duitsers in 1915, komen de Fransen. Maar tussen de overname van het werk van de Baseier zending en de Parijse evange lische zending ligt een periode van zogenaamde automatische en onver mijdelijke kameroenisering. In het gezagsvacuüm dat dan ontstaat op elk niveau, is de kerk feitelijk het enige orgaan dat blijft functioneren door middel van haar eigen kader. De komst van de Fransen in 1921, maakt de eigen verantwoordelijkheid van de kerk niet meer ongedaan. Maar op een essentieel punt voelt de kerk zich door de zendelingen wel miskend, nl. wanneer de zending en haar zendellngenberaad behalve over het medische- en schoolwerk, ook over de kerk zelf regelend gaan optre den. De problemen nemen in de loop der jaren in feite alleen maar toe. In de jaren 1940-1945 b.v. wanneer dé zending het werk met behulp van internationale fondsen kan voortzet ten, lopen de spanningen op de theo logische school in Ndoungué zo op. dat de Fransen het bijltje er bij neer gooien. Zij sluiten de school en ver trekken met lang verlof naar Zuid- Afrika In 1951 komt er een nieuwe kerkorde, GENEVE Op de voorpagina van het Zwitserse vrouwentijdschrift Flair prijkt een portret van de leidster van de vrouwenafdeling van de lutherse wereldfederatie, de predikant Eva Zabolai-Csekme. In de rubriek ..carrière" en onder de titel „Eva theologe, feministe en vrouw" Informeert het blad tussen artikelen over mode en reizen over de problemen van vrouwen in de kerk. Lutheranen die tegenover geïllustreerde publiciteit sceptisch staan geven toe. dat de predikante („elegant, blond. 36 jaar. in de schoonheid van het leven") weet. hoe ze het lezerspubliek voor kerkelijke kwesties moet interesseren. De persdienst van de lutherse wereldfederatie meldt de activiteiten van Eva onder de kop „Een Jonge theologe met moed tot vrouwelijkheid". maar nog geen autonomie. Een laat ste felle stoot tot de onafhankelijk heid van de evangelische kerk is een rassenrel. Een preek van een Franse arts over Genesis 9 25, waarin de zwarten worden getekend als de na zaten van Cham, beladen met vloek, knechten der knechten voor hun broeders. Deze gebeurtenis en de dis cussie daarop die de kerk bijna doet breken, vindt tenslotte haar uitwer king in de onafhankelijkheidsverkla ring van de kerk in 1957. Onafhankelijkheid Kameroen bevindt zich op dat mo ment trouwens ook in een crisis over de nationale onafhankelijkheid. Een voorlopige regering blijkt niet in staat de conflicten rond de soort staatsvorm die voor Kameroen ge schikt is, te beheersen. Het komt erop neer dat de parlementaire strijd wordt uitgevochten in een van de afschuwelijkste guerrilla-oorlogen, die Afrika tot dan toe heeft gekend. In dit conflict wordt ook de kerk meegezogen. Ook evangelische jon geren doen mee in de strijd voor een rechtvaardige, op socialistische leest geschoeide samenleving. Velen van hen vinden de dood, anderen worden gepakt en terechtgesteld, een handje vol vlucht naar het buitenland. De kerkleiding is intern verdeeld, maar weet tenslotte de aandacht te bunde len en te richten op verzoening, gene zing. wederopbouw, en een evangeli satiecampagne in de zin van een vre desbeweging. De sterke man die dan al in Kame roen de toon aangeeft, is Ahidjo. Zijn regime laat niet veel ruimte vopr de echte politieke discussie. Ook de situ atie van de politieke tegenstanders die in een viertal concentratiekam pen zijn opgesloten, kan niet gemak kelijk ter sprake worden gebracht. Maar er is wel betrekklijk veel speel ruimte voor de kerk om naar vermo gen gestalte te geven aan haar evan gelische opdracht. De kerk levert vooral een bijdrage aan het medische en educatieve werk. Op dat gebied wordt van de kerk zelfs veel ver wacht. zeker ook van de Nederlan ders die daar in actief zijn. Maar ook dat geeft blijkbaar zo zijn spannin gen en problemen. Ahidjo Vandaag komt de president van het Westafrikaanse land Kame roen, Ahmidou Ahidjo, naar Ne derland. Hij is president sinds 1960, en wordt gezien als de man die tenminste de eenheid in het land heeft weten te bewaren. Kameroen kent grote verschil len tussen het noorden en het zuiden, tussen het veelal Engels sprekende westen en het Frans sprekende oosten, tussen isla mieten en katholieken. Oppervlakkig gezien ontwik kelt Kameroen zich economisch betrekkelijk gunstig het heeft een goede naam bij het interna tionale bedrijfsleven maar de werkloosheid groeit snel. Naast tribale spanningen (tussen de verschillende stammen) zijn de sociale tegenstellingen onmis kenbaar. Bij de ontwikkeling van Kame roen speelt Frankrijk nog steeds een belangrijke rol. Van een bij zondere orde is de samenwer king die sinds 1962 bestaat tus sen de Nederlandse hervormde kerk en de evangelische kerk van Kameroen. Daarover schrijft dr Jaap van Slageren, hervormd predikant te Amsterdam, drie artikelen. Het eerste artikel, dat wij van daag publiceren, gaat over de geschiedenis en de achtergrond van de evangelische kerk van Kameroen. In het tweede wordt vooral het kerkelijke ontwikke lingswerk behandeld, terwijl het derde verhaal zal gaan over spanningen in de samenwerking tussen de Nederlandse hervorm de kerk en de evangelische kerk van Kameroen. Tot 1974 werkte dr Van Slageren zelf in Kame roen, in dienst van de hervorm de zending. GEEN VREEMD LOT Hoewel de problemen, die onze wereld vandaag kenmerken en hier en daar mensen ln paniek dreigen te brengen, reeds lang voorspeld zijn, zijn ze er niet minder ernstig om. Het grootste gevaar is bij de opeenhoping van conflicten, schaarsten en economische calamiteiten, dat we gaan doen alsof deze dingen ons onvoorzien overkomen, alsof wij samen gedoemd zijn een ons volkomen vreemd lot te dragen waardoor onze houding die van een verongelijkte wordt en hier en daar mensen zich veilig beginnen te stellen. En niet alleen mensen, maar vooral instellingen, bijzonder grote ondernemingen, die hun kans schoon zien om uit de broeierige situatie hun voordeel te nemen. Het zal ons steeds in herinnering gebracht dienen te worden dat wij het zelf zijn die deze conflicten hebben uitgelokt en nog steeds niet tijdig overeind zijn gekomen om de komende schaarsten het hoofd te bieden. Het een en ander heeft tot achtergrond dat wij zo gewend zijn altijd maar weer „vooruit" te gaan, dat alleen de gedachte al iets minder aan te moeten velen met schrik vervult, met wrevel ook, en wat daaruit kan resulteren ziet er niet zo mooi uit. De bootvluchtelingen uit Vietnam, de olieprijzen, de problemen rondom de kernenergie, de moordpartij momenteel met name in Nicaragua, de explosieve situatie in het Midden-Oosten, het zijn stuk voor stuk zaken waarvoor wij samen verantwoordelijk zijn. Die verantwoordelijkheid kan geen algemene kreet blijven, maar zal vertaald moeten worden ln de dimensies van ons eigen leven en de wijze waarop wij met mensen en dingen omgaan. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Dordrecht: L. A. Nagtegaal te St Pancras; naar Oud- Bijerland (deelgem): W. Radstake te Kralingen: naar Woudenberg: P. v.d. Kraan, kand. te Zeist, die bedankte voor Willige-Langerak; naar Den Bommel: A. Vos kand. te Gorinchem. Bedankt voor Oudshoorn-Ridders- veld: C. J. Hollemans, laatstelijk zen dingspredikant in Kameroen, wonen de te Oegstgeest; voor Nijkerkerveen: J. H. C. Olie te Linschoten. GEREF. KERKEN Beroepen te Damwoude: A. J. L.| Hoogkamer te Wagenborgen. Aangenomen naar Den Haag-Es camp: J. W. v.d. Linden te Schoonre woerd, die bedankte voor Zeist er Oss. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te VollenhOve-Kadoelen: J. M. Goedhart te Zwolle. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Westzaan, Soestdijk en Aalten: H. H. de Haan, kand. te Dokkum. Bedankt voor Groningen: W. J. Quist te Den Haag-Rijswijk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Apeldoorn: J. de Pater, kand. te Boskoop. Hans von Keler De 53-jarige predikant Hans von Ke ler zal in de herfst dr Helmut Class opvolgen als bisschop van de evange lische kerk in Württemberg. Von Ke ler, die dezer dagen op de synode in Stuttgart gekozen werd, is voorzitter van de groep „Evangelium und Kir- che" die in kerk en synode de mid denpositie inneemt. ACCRA (AFP) De raad van kerken in Ghana en het nationaal katholiek secretariaat in het land hebben hun grote bezorgdheid uitgesproken over de geheime processen in hun land. Zij deden dit in een brief, aan de revolu tionaire raad van de strijdkrachten. Ook het synodebestuur van de pres byteriaanse kerk van Ghana heeft bij de revolutionaire raad geprotesteerd. LONDEN Vijf pinkstergelovigen, die in Bulgarije waren gearresteerd, zijn na zeventig dagen in de gevange nis te zijn ondervraagd, tegen borg tocht vrijgelaten. Zij zullen binnen kort terecht staan en vermoedelijk worden beschuldigd van het illegaal bezit van westerse valuta's. Dat kan hun op zes jaar gevangenisstraf te staan komen. Dit meldt het Britse instituut voor communisme en religie Keston College. De vijf zijn P. Janev en B. Bantsjev uit Boergas, G. Todorov uit Veliko Toemovo, N. Tsatsjev uit Trojan en een zekere Mitko uit Acheloj bij Boer gas. Volgens Keston College zijn zij slachtoffer van politie-acties tegen het illegale bezit van westerse va luta's. In 1978 schreef het landelijke dag blad Vaderlands Front dat de Kore kom-winkels (winkels waar je met westerse valuta's moet betalen) voortaan toegankelijk waren voor ie dereen die westers geld had, en niet meer alleen voor buitenlanders. Er zou de Bulgaarse klanten niet ge vraagd worden waar ze het geld van daan hadden. Vervolgens begonnen vele Bulgaren in de Korekom-winkels te kopen. De politie deed echter af en toe een inval en vroeg de Bulgaarse klanten wel naar de herkomst van hun geld. Geen 500.000 bijbels, maar 50.000 in Rusland. AMSTERDAM Het persbureau dat ons informeerde over de uitgave van bijbels in Rusland, vergiste zich met een nul. Voor de Russische orthodoxe kerk zijn geen 500.000 bijbels ge drukt, maar 50.000. Inmiddels zijn ze al verdeeld over de bisdommen. Los hiervan staat, dat in Leningrad op het ogenblik 25.000 bijbeis worden gedrukt ten behoeve van de unie van baptistengemeenten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2