Delegatie wil
standpunt over
apartheid herzien
ICCC erg druk bezig met politiek
Zending: Wij mogen
er overzee bij zijn
Trouw
Brazilië verwacht paus
Veroordelingen
in Sow jet-Unie
Franse kerken
zijn tegen
de doodstraf
Conferenties
Wereldraad: Laat
Somoza vallen
Weijland wekt
in Australië
meer begrip
VOORBUGANGERS
Vervoersaanbod
voor boot
vluchtelingen
Grote bijbeluitgave
in Sowjet-Unie
Nieuw liedboek
voor Britse
methodisten
■DINSDAG 3 JUU 1979
KERK
TROUW/KWARTET
2
PRETORIA De delegatie van de Nederduitse Gereformeer
de Kerk in Zuid-Alrika, die In april van dit Jaar onder meer
ons land bezocht, heeft het breed moderamen van de synode
als conclusie van de gesprekken voorgelegd dat het zgn.
Landman-rapport „Ras, volk en nasie in die lig van die Skrif
grondig herzien moet worden. Dit rapport geeft het synodale
standpunt Inzake de apartheid weer.
Dit is door een van de algevaardig
den. prof dr J. Heyns, die tevens lid
was van de commissie-Landman,
meegedeeld aan de Zuidalrikaanse
krant Die Beeld. In een gesprek met
deze krant zegt Heyns dat de ge
sprekken tussen zijn kerk en de gere
formeerden in Nederland moeten
voortgaan. HIJ zegt te hopen dat deze
voortgaande dialoog de Nederlandse
gereformeerden er toe kan brengen te
besluiten dat hun steun aan het we
reldraadprogramma tegen het racis
me niet christelijk verantwoord ls.
waarmee de weg geëffend zou zijn
voor herstel van de formele banden
tussen de twee kerken.
Het rapport van de algevaardigden
met de conclusies ls nog niet door de
Nederlandse gereformeerden ontvan
gen. Het zou behalve aan hen tevens
toegezonden worden aan de Zwitser
se federaüe van protestantse kerken
en aan de Reformlerte Bund In West-
Duitsland. Het rapport ls onderte
kend door de voorzitter van de NG-
synode dr Evert P. J. Kleynhans.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
HooWredadeur Jerue Tammmga
Directeur mg O Posima
HOOFDKANTOOR
PosltKrt 859
1000 AW Amsterdam
tel 020 913456
tetei 13006
PotigfO 66 00 00
Ba** Ned CredteibanA
Rektn.ngn 23 00 12 574
REGIO ROTTEROAM/OORDRECMT
POSItHlS 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (jbonrtemanter
•n ba/orgmg)
tel 010 M 5588 (radaclte)
lol 115700 (telslmtand voor
i)
Ron or dam
REGIO DEN MAAGAEIOEN
PositKiS 101
2501 CC Den Haag
te* 070-469446
Partst> aal 22
Oen Haag
REGO NOORD OOST NEOERtANO
(u isluitend admviisuaite)
PoVDu? 3
8000 AA Zwo»*
tei 05200-17030
Mctamarfct 56
Abonnementsprijzen:
Per maand 1590
Pw kwartaal 47 70
Per ha» jaar 95 40
Per jaar f 188 60
Ad^erte-rer*' rT" oc aanvraag
de adressen bovenI
Opgave lamweber<hten 9-19 30 van
mnandag i m vfdag Op zondag van 18-
20 uur tetel 020-913456
Opgave m.n.-advertenties tei
020 936868 o> scrv-nete* aan Mav-Adv
aide "mg postbus 433
1000 AK AVSTEROAM
Adreswvyge- urtVurtsnd scnnfiefcfa
roepen omdat sommige vooronder
stellingen niet uitgewerkt waren. Ook
de ..dynamische veranderingen in de
Zuidalrikaanse maatschappij en poli-
Uek In recente UJd" zijn, aldus Heyns
een reden waarom dit rapport verou
derd is. Als derde argument noemt hij
de inzichten die in de NO-kerk zijn
doorgebroken sinds de publikatie
van dit document We kunnen nu niet
meer dingen zeggen zoals wij dat in
het begin van de Jaren zeventig de
den, aldus Heyns. „Veel meer nadruk
zullen we moeten leggen op de sociale
gerechtigheid en de praktische conse
quenties van bepaalde theologische
opvattingen". Prof Heyns wenste het
laatste niet nader toe te lichten.
De deputaUe in april bestond uit de
moderator, dr Kleynhans, en de se
cretaris van de NG-kerk-synode. dr
Frans B. O'Brien Oeldenhuys, drie
hoogleraren van de theologische
school ln Pretoria, prof C. W. H. Bos
hof!, A. B. de Tolt en J. Heyns. en drie
van de theologische school in Stellen-
bosch, prof W. J. Jonker, Nico J.
Smith en P. A. Verhoeü.
Misverstand
Prof Heyns zegt in ..Beeld" dat dit
Rasvolk en nasie oorspronkelijk voor
intern gebruik bedoeld was. Het moet
op veel plaatsen opnieuw worden ge
formuleerd. Het rapport heeft ln het
buitenland veel misverstand opge-
KE8TON In het Britse instituut
voor studie van christendom in com
munistische landen. Keston College,
ls eerst nu bekend geworden dat in
februari van dit Jaar in de Oekralnse
stad Zaporodzje ds. FJodor KorkocU-
low van een plaatselijke nlet-geregls-
treerde baptistengemeente ls veroor
deeld tot twee en een half Jaar gevan
genisstraf. De evangelist Vsevolod
Boegajenko van dezelfde gemeente
werd tot 18 maanden veroordeeld.
Belden werden beschuldigd op arti
kel 138 van het Oekralnse wetboek
van strafrecht van het organiseren en
lelden van christelijke bruiloften,
doopplechtlgheden en andere kerk
diensten. ZIJ werden onmiddellijk na
de uitspraak ln hechtenis genomen.
In maart werd ln Dz Jam boel in Ka
zakhstan de predikant-evangelist Ja
cob 8komJakow tot vijf Jaar streng
regime werkkamp veroordeeld. Zijn
proces duurde vijf dagen. Skomja-
kow werd in Rostow aan de Don
gearresteerd. HIJ werd beschuldigd
van antl-sowjet-actlvtteiten en on
wettig drukken. 8komJakow werd
reeds drie maal eerder veroordeeld
wegens godsdienstige activiteiten.
Als gevolg van verblijf ln een kamp
hef ft hij een maagzweer.
PARIJ8 (BIP-8NOP) In verband
met het debat over dat onderwerp ln
de Nationale Vergadering hebben de
sociale commissie van het Franse
episcopaat en de sociale, economi
sche en internationale commissie van
de protestantse federatie een geza
menlijke verklaring uitgegeven over
de doodstraf in Frankrijk.
De twee christelijke kerken zeggen
dat naar hun mening de doodstraf
behoort te worden afgeschaft, omdat
deze geen passende sanctie ls. De
kerken spreken zich tegelijk uit tegen
een vervangende zeer lang durende
gevangenschap, omdat deze de hoop
ln het hart van de mens zou doden.
De protestantse en katholieke aal
moezeniers ln de Franse gevangenis
sen. waaronder een aantal die veroor
deelden naar de guillotine hebben
begeleid, noemen deze straf onmen
selijk en uit de tijd. „Niemand mag
komen aan het leven van een mens,
de samenleving evenmin als het indi
vidu. Het mensenleven hoort ons niet
toe. Voor de gelovige is het leven een
gave Oods en daardoor heilig en on
aantastbaar."
De aalmoezeniers noemen het een
vreemde tegenstrijdigheid dat men
iemand ter dood kan veroordelen ter-
wille van de bescherming van het
leven. „Hoe kan een maatschappij
beweren dat zij instaat voor de rech
ten van de mens. Indien zij niet het
meest fundamentele recht van de
merk. het recht op leven, verzekert?"
De aalmoezeniers wijzen de dood
straf af, omdat deze de kans op terug
keer ln de maatschappij uitsluit. „De
doodstraf is een wraakhandeling." al
dus de aalmoezeniers.
Van een onzer redacteuren
LEUSDEN Nog altijd hoor
je mensen praten over „het
zendingsveld", waarmee dan
zo ongeveer heel Azië en Afri
ka bedoeld wordt, of over
„onze zendlngsvelden", dat
zijn dan de gebieden waar Ne
derlandse zendingsarbeiders
actief zijn.
Het nieuwe zendingsboekje „Oriënta
tie 79/80" van de gereformeerde ker
ken. dat deze week is uitgekomen,
maakt duidelijk hoe fout dat spraak
gebruik ls in de tegenwoordige ver
houdingen. Voor de Nederlandse ker
ken is er maar één „zendingsveld".
Dat ls niet ergens ver weg. maar het ls
Nederland zelf. Zoals Indonesië het
zendingsterrein is van de Indonesi
sche kerken.
Assisteren
Al blijven we om praktische redenen
de „zending in Nederland" evangeli
satie noemen en het werk overzee
zending, toch is dat laatste principi
eel een assisteren van de bestaande
kerken dbij hün zendingswerk.
ZIJ zijn het die de eerste verantwoor
delijkheid dragen voor het werk dat
in hun land gebeurt, aldus „Oriënta
tie 79/80". Wij assisteren hen daarbij
als zij ons daarom vragen. Wij mogen
..erbij zijn". Zoals de Indonesische
kerken ds. Lukito Handojo naar Ne
derland uitzonden om de hervormde
kerk te assisteren ln haar zendings
werk hier.
Dat het zendingswerk overzee haast
helemaal indirect is geworden, dat
wil zeggen vla c*e kerken daar loop.
moet nog steeds op bijna elke zen
dingsavond in ons land worden uitge
legd, aldus Oriëntatie. Veel kerkleden
hebben deze wending wel verstande
lijk, maar niet gevoelsmatig meege
maakt. Zending ls in hun ogen pas
zending als Iemand, liefst op z'n een
tje, erop uittrekt naar een onherberg
zaam land om daar aan directe evan
gelieverkondiging te doen, onver
schillig of daar al christenen en ker
ken zijn. De aantrekking van vele
geloofszendingen zal onder andere
daaruit te verklaren zijn.
Het kerkje van Kotamobagu in Noord-Sulawesi (Celebes).
Illustratie in „Oriëntatie 79/80".
„Oriëntatie" verschijnt om de twee de. Maar het boekje is zo geschreven,
jaar en is in de eerst plaats bedoeld dat het ieder die de zending een goed
als een rapport aan de generale syno- hart toedraagt, op de hoogte brengt
van wat zending op het ogenblik ls.
Opmerkelijk is. dat het aantal zen
dingsarbeiders van de gereformeerde
kerken na een periode van daling nu
weer toeneemt In 1961 waren er 43, in
1967 70 en ln 1975 nog maar 48. Die
daling liep parallel met die van ver
schillende zusterorganisaties. Maar
nu is het aantal Ingezette en in te
zetten zendingsarbeiders weer geste
gen tot 63. Van een moratorium is
blijkbaar geen sprake.
De partners met wie de gereformeer
den al jarenlange relaties hebben,
doen nog steeds een beroep op hen.
Maar er zijn ook nieuwe partners bij
gekomen. Zo maakt het boekje mel
ding van Uruguay, Chili, Filippijnen,
india, Kenia (waar de Nederlandse
gereformeerden de koptische ortho
doxe kerk van Egypte assisteren bij
haar zendingswerk). Allemaal nieuwe
landen die ln het gezichtsveld van de
gereformeerde zending zijn gekomen
naast oude bekenden als Indonesië.
Pakistan, Roeanda, Argentinië, Bra
zilië.
De zendingsbegroting van de gerefor
meerde kerken bedraagt in 1979 meer
dan veertien miljoen gulden voor het
werk overzee.
Samenwerking
Tussen de zending van de hervormde
kerken en van de gereformeede ker
ken is al jarenlang een nauwe samen
werking. Dit jaar zullen de synodes
van beide kerken beslissen over een
intentie-verklaring om te streven
naar een gehele integratie van beider
zendingswerk.
als eerste fase wordt voorgesteld, te
werken naar een integratie van het
werk in Indonesië. Daarna zullen
stappen ten aanzien van het werk in
andere delen van de wereld worden
genomen en ook ten aanzien van de
organisatie in Nederland.
Oriëntatie 79/80 kan besteld worden
door per exemplaar vijf gulden over
te maken op giro 513153 van het Dien
stencentrum van de gereformeerde
kerken te Leusden met vermelding
van (aantal) exemplaren Oriën
tatie.
Hem tij de heerlijkheid in de ge
meente, Revellweek over het leven
van de eerste christengemeente
(Openbaring 1-3) m.m.v. Arthur Katz,
Jan Willen van der Hoeven, Herman
Goudswaard, Nico van Biljouw,
Evert van der Poll. 21-28 juli. De
Bron, Dalfsen (dus niet in Stevens
beek). Inf. teL 03429-1318.
Omgaan met God, de naaste en
onszelf, zomergastenweken.Duur. 21-
,28 juli. Centrum Seppe, Roosendatil;
28 Juli-4 augustus idem; 28 juli-4 au
gustus De Zwanenhof, Zenderen. Inf.
teL 078-178241.
OENfeVE (EPD) De wereldraad
van kerken heeft de organisatie van
Amerikaanse staten gevraagd alle
steun aan het regime-Somoza te sta
ken. Volgens de raad zijn de laatste
drie weken 15.000 tot 20.000 mensen
ln de burgeroorlog in dat land omge
komen en 60.000 mensen gewond ge
raakt. Er zijn 30.000 mensen gevlucht
naar het buitenland. Volgens kerke
lijke bronnen in Nicaragua zijn door
de Nationale Garde van president
Somoza artsen gedood, die gewonde
burgers ln de plaats Tonala verzorg
den. Een religieuze heeft ln een tele
foongesprek uit Nicaragua gesproken
van volkenmoord.
BOX HILL (Australië) De generale
synode van de gereformeerde kerken
van Australië, onlangs gehouden in
Box Hill (Victoria), bleek wat meer
dan voorheen gezind, met de gerefor
meerde kerken in Nederland een rela
tie te onderhouden, aldus heeft de
Informatiedienst van de gereformeer
de kerken bekendgemaakt
Weliswaar bleef de beperking van de
relatie, waartoe de synode in 1976 had
besloten, gehandhaafd. Maar nadat
de vergadering was toegesproken
door de actuarius van de synode van
de Nederlandse kerken, dr. H. B.
Weijland, werd aan het besluit een
passage toegevoegd die begrip voor
de koers van de gereformeerde ker
ken ln Nederland Inhoudt.
De synode nam goede nota van de
positieve stappen die ln Nederland
zijn ondernomen. Juist op de punten
die haar tot beperking van de relatie
hadden gebracht: het gezag van de
8chrift en de binding aan de belijde
nis. De Australische kerk beloofde de
Nederlandse zusterkerk steun voor al
haar vroegere huidige en toekomstige
pogingen om trouw te blijven aan
Gods Woord en om in gehoorzaam
heid daaraan haar problemen ap te
lossen.
Enkele dagen later nam de synode de
nieuwe vorm van Interkerkelijke rela
tie, de door Amerikaanse en Neder
landse gereformeerden aanvaarde
„kerkelijke gemeenschap", in welwil
lende overweging.
Van een onzer redacteuren
BRASILIA/ROME Volgens de voorzitter van de Brazi
liaanse bisschoppenconferentie, Ivo Lorschelder, zal de
paus volgend jaar een bezoek brengen aan Brazilië. Hij
zou zich vooral op de hoogte willen stellen van de situatie
van de indianen en de sociale misstanden in het noord
oosten van Brazilië.
Tegelijk zijn er ook geruchten dat
de paus in september op uitnodi
ging van secretaris-generaal Kurt
Waldheim een bezoek aan de Vere
nigde Naties zou brengen en aan
enige Amerikaanse steden op uit
nodiging van president Carter. Af
gelopen weekeinde heeft de paus
aan veertien nieuwbenoemde kar
dinalen de „rode hoed" uitgereikt
tijdens een openbare plechtigheid
in het Vaticaan. Belangrijkste
man onder hen is de nieuwbe-
oemde staatssecretaris, Agostlno
Casaroli. Onder Paulus VI was hij
de „architect" van de nieuwe Vati-
kaanse „Oost-politiek".
De naam van de vijftiende nieuw
benoemde kardinaal is nog steeds
niet bekend gemaakt. Vermoede
lijk gaat het om de Litauwse bis
schop Stepanovicius of de Tsje
chische bisschop Gabris.
Volgens velen is de paus overigens
hard aan vakantie toe. Men heeft
hem aangeraden het wat kalmer
aan te doen: hij zou zeer vermoeid
zijn. slecht tegen hitte kunnen en
ln de loop van deze maanden al
tien kilo zijn afgevallen. Half juli
vertrekt hij naar het pauselijk va
kantie-oord in Castelgandolfo.
Daar is inmiddels een pauselijk
zwembad aangelegd: zwemmen is
zijn favoriete sport.
Kennelijk ls deze liefhebberij zo
uitzonderlijk (de lijn van Petrus ls
wellicht een weinig waterschuw)
dat er al helikopters boven het
zwembad zijn gesignaleerd. Men
vermoedt dat fotografen erop uit
zijn het eerste kiekje te maken
van een paus in zwembroek. Cas
telgandolfo geniet geen territoria
le onschendbaarheid; men wil nu
het zwembad met een doek aan
indiscrete blikken onttrekken.
Van een medewerker
CAPE MAY(V8) Mag de kerk zich bezighouden met poli
tiek? Dat ia voor de Internationale raad van christelijke
kerken (ICCC) geen vraag. Dat bleek heel duidelijk op het
tiende wereldcongres van 15 tot 28 Juni ln de Amerikaanse
badplaats Cape May ln het zuiden van de staat New Jersev
Er ls he«l wat behandeld in het oude.
wat sombere Christian Admiral Hotel
dat het eigendom ls van de ChrisUan
Beacon Press, een organisatie van
dr.Carl Mclntire die al sinds de op
richting van de ICCC ln 1948 voorzit
ter ls.
Eigenlijk is de vraag of de kerk aan
politiek moet doen. niet goed gesteld.
De kerk mag zich niet alleen met
politieke zaken bemoeien, ze moet
dat zelfs. Want, zo redeneert men ln
de ICCC, naarmate de wederkomst
van Christus meer nabij komt, zullen
godsdienst en politiek zich steeds
meer met elkaar vermengen. De anti
christ zal Immers niet alleen een reli
gieuze macht zijn. Volgens het bijbel
boek Openbaring zal hij over de aar
de heersen. Niemand zal kunnen ko
pen of verkopen zonder het merkte
ken van khet beest. Als religie en
politiek zo samen gaan. hoe zou je
dan nog schelding kunnen maken?
De grote vijand brengt afwisselend
een godsdienstig of politiek kleed
aan.
Wereldraad
Een voorbeeld daarvan ziet de ICCC
ln de Wereldraad van kerken. Het
marxisme neemt een reiigeuze vorm
aan. Het maakt gebruik van de we
reldraad. Dat is het gevaarlijke: men
denkt bij de wereldraad te doen te
hebben met een kerk, maar ln wezen
is de wereldraad alleen maar een In
strument van het marxisme en com
munisme. Daarbij maakt de wereld
raad ook nog gemene zaak met de
rooms-katholieke kerk. Deze drie
machten bedreigen volgens de ICCC
de kerk. De ICCC zal de wereldraad
dan ook niet verwijten, dat zij zoveel
politieke uitspraken doet. Zelf doetde
ICCC er niet zoveel minder. Maar het
gaat om de keus, die de wereldraad
maakt. Tegen die achtergrond moet
men het gunstige oordeel van het
ICCC-congres zien over enkele lan
den die er ln de publieke opinie ln
Nederland niet zo best afkomen,
zoals Chill en Zuid-Korea. In beide
gevallen werd het ongunstige beeld,
dat men van deze landen heeft, gewe
ten aan marxistische propaganda,
die door de ICCC als leugenachtig
werd gekwalificeerd. Dat de wereld
raad zich keert tegen de communis-
tenwet ln Zuid-Korea. werd ernstig
betreurd. De afgevaardigden uit
Zuid-Korea dienden een resolutie ln,
waarin werd verklaard, dat deze wet
nodig is voor de bescherming van het
leven en het recht van de Koreanen.
Dat de godsdienstvrijheid zou wor
den onderdrukt, was volgens deze
Koreanen niet waar.
Vrijheid in Chili
Dat geldt ook voor een land als Chili.
Volgens de afgevaardigde van Chili ls
de godsdienstvrijheid Juist meer ver
zekerd dan ln een ander land. De
wereldraad moet maar eens kijken
naar Noord-Korea. China en Rus
land. De staatsgreep van Pinochet
die ln september 1973 een eind maak
te aan de regering van Allende zou de
Chilenen volledige vrijheid van gods
dienst hebben gebracht. Het congres
betuigde zijn solidariteit met het volk
en de regering van Chili „bij het her
stellen van een vrije maatschappij en
het vernieuwen van de democratie".
Dr. Carl Mclntire
De berichten van organisaties als
Amnesty International en het Rode
Kruis over martelingen en verdwij
ningen werden door de Chileense af
gevaardigde als leugens bestempeld.
Bevrijding
Andere politieke zaken die aan de
orde kwamen, waren de hulp aan
bevrijdingsbewegingen en de men
senrechten. De assemblee van de we
reldraad van kerken ln Nairobi noem
de liefde de drijfveer van de bevrij
dingsbeweging in Zuid-Afrika. Wat is
dat voor een soort liefde als Je men
sen doodt, vroeg een Amerikaan in
Cape May. De bijbel leert dat liefde
gehoorzaamheid aan Gods geboden
ls. Wat de bevrijdingsbewegingen be
zielt ls haat. De mensenrechten wor
den geschonden door dictators bij
voorbeeld in China, Cuba. door Ko
rea, Albanië etc. Die dictators en hun
propagandisten maken zich schuldig
aan ondermijning van de rechten van
de vrije volken. De grootste schender
van de mensenrechten is Rusland
zelf, aldus de ICCC.
Een meer theologisch onderwerp was
de theologie van de bevrijding. De
ICCC beschouwt het als een vals con
cept van theologie dat de mensen
misleidt, „een afvallige ideologie die
de complete uitroeiing van het geloof
ln de ware God en het bijbels chris
tendom beoogt". De theologie van de
bevrijding ls gebaseerd „op een on
ware bijbelse exegese van de termen
bevrijding, heil, verlossing als grond
slag voor een militante, revolutionai
re. marxistische sociale ethiek".
Onfeilbaarheid
Om nog één kwestie te noemen waar
bij politieke factoren niet in het ge
ding waren. Het congres nam een
verklaring aan over de onfeilbaarheid
van de bijbel. „De Schriften zijn waar
en zeker ln alle zaken van kaft tot
kaft". Dr John Battle, hoogleraar aan
het Faith Theological Seminary in
Philadelphia, was geschokt door de
meningen van scholen die eens de
onfeilbaarheid van de bijbel verde
digden. Een van de voorbeelden die
hij noemde was de Vrije Universiteit
ln Amsterdam. En hij had felle kri
tiek op het boek van prof Kultert
„Verstaat gij wat gij leest?"
Het was niet de enige keer dat Neder
land op dit congres aandacht kreeg.
Er waren nog enkele onderwerpen die
speciaal de Nederlanders er waren
ongeveer 15 waarnemers uit ons land
aanwezig bijzonder Interesseerden.
In de eerste plaats natuurlijk het
besluit van de christelijke gerefor
meerde kerken om de ICCC te verla
ten. Veel werd er niet over gezegd. De
secretaris-generaal dr J. C. Maris be
perkte zich in zijn verslag aan het
begin van het congres tot de medede
ling, dat enkele kerken het lidmaat
schap hadden opgezegd en dat Euro
pa de zwakste plek van de ICCC was.
Tijdens het congres zelf sprak hij er
zijn teleurstelling over uit. De gere
formeerde kerken kwamen ter sprake
in een verklaring over de gerefor
meerde oecumenische synode (GOS).
De ICCC zou graag willen, dat de
GOS bepaalde, dat haar lidkerken
geen deel mogen uitmaken van de
wereldraad.
Zuidmolukkers
Tenslotte kreeg Nederland aandacht
vanwege de situatie van de Zuidmo
lukkers. Ir J. A. Manusama, president
van de republiek der Zuid Molukken
in ballingschap, sprak het congres
toe en vroeg om hulp voor de pogin
gen een internationaal forum ln het
leven.te roepen. Die steun verleende
het congres. Het erkende nog eens
het recht van het Zuidmolukse volk
op zelfstandigheid. Het was het enige
besluit dat niet unaniem genomen
werd: de delegatie uit Indonesië
stemde tegen.
Over Billy Graham was men erg on
gerust; hij zou afgeweken zijn van
zijn oorspronkelijke opzet en de
Christus der 8chriften smaad aan
doen.
De ICCC weet dat hij met al deze
besluiten veel weerstand ontmoet.
Moet men niet wat meer tolerant
zijn? vraagt men wel eens. Daarop
had ds Maris aan het begin van de
conferentie een duidelijk antwoord.
De eerste christenen waren ook niet
zo tolerant, zei hij. We kunnen ons
heel wat moeilijkheden besparen: als
we maar toegeven. Maar dan verlie
zen we de hulp van God. En de voor
zitter dr Mclntire formuleerde niet
minder duidelijk: geen compromis,
geen overgave.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Amsterdam (bijz. werkz.
stichting Amstelhuizen): mevr. J.
Bakhoven, kand. te Leiden.
Aangenomen naar Oenkerk (toez.):
D. J. J. Wolthuis te Hoogland; naar
Ter Aar: E. 3. Klein Kranenburg,
vlootpred. te Hoevelaken, die be
dankte voor Julianadorp. Nieuwen-
dijk, NOP (wijkgem. Bant-Rutten),
Oostburg. Ridderkerk (toez.). Valken
burg (ZH), Wlndesheim en Woubrug-
ge; naar Dordrecht: L. A. Nagtegaal
te St. Pancras; het beroep tot pred.
voor buitengew. werkz. (geestelijk
verzorger herv. stichting Den Ooi
man) te Doetinchem: J. A. Rietberg
te Ommen.
Bedankt voor de benoeming tot voor
ganger van de herv evangelisatie te
Vriezenveen: J. D. Heikamp te Drie
dorp.
GEREF. KERKEN
Aangenomen de benoeming tot zen
dingspredikant te Montevideo (evan
gelisch methodistische kerk van Uru
guay; toerustingswerk van jeugdbe-
geleiding): J. Dijkstra te Bennebroek;
de benoeming tot zendingspred. te
Buenos Aires (studentenpredikant):
H. W. Vijver te Gauw-Terzooi; naar
Katwijk aan Zee; A. C. Kersten te
Den Haag-Escamp; naar Zoetermeer;
R. Klijnsma te Groningen-Noord-
ooost.
Bedankt voor Enschedé als predi
kant voor opbouw en pastorale toe
rusting: A. J. van Nijen te Sneek.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Wormerveer: J. Zuurx
kand. te Apeldoorn.
Van een onzer verslaggevers
DOORN Het internationale evan
gelische hulpfonds TEAR Fund heeft
samen met enkele andere donor-groe
pen aangeboden, alle bootvluchtelin
gen en de vluchtelingen die in direct
levensgevaar verkeren in Thailand en
Maleisië te helpen opvangen en te
vervoeren naar elke aanvaardbare
plaats in elk land dat hen wil
opnemen.
TEAR Fund en andere hulp-organi
saties zijn dan bereid voor deze men
sen te zorgen gedurende de tijd, die
nodig is om een veilig en permanent
tehuis voor hen te vinden.
TEAR Fund is ook bezig in Hong
kong een kliniek op te zetten ten
behoeve van bootvluchtelingen daar.
Verder verzendt deze organisatie
twintig ton noodbiscuits voor kinde
ren in de vluchtelingenkampen in
Hongkong. Deze twintig ton is goed
voor 200.000 maaltijden.
Ook stelt TEAR Fund in Hongkong
eerste-hulp-pakketten beschikbaar.
Deze „love"-pakketten bevatten een
stromat, een plastic teiltje, zeep. tan
denborstel, kam, handdoek, zakdoe
ken, een eenvoudig leerboek voor de
Engelse taal en een evangelie in het
Vietnamees.
MOSKOU (BIP-8NOP) De Russi
sche Orthodoxe kerk heeft haar vier
de uitgave van de bijbel sinds 1956
gedaan. Ditmaal bedroeg de oplage
500.000 exemplaren, hetgeen ln de
Sowjet-Unie de oplage van een best
seller is.
Na de revolutie van 1917 vroeg de
kerk toestemming voor een bijbeluit
gave in 30.000 exemplaren in het Sla
visch. Dit verzoek werd eerst in 1970
ingewilligd. In 1976 volgde een uitga
ve van 50.000 exemplaren. Er is grote
vraag naar bijbels.
De huidige uitgave telt 1372 pagina's
in octavo-formaat. De bijbel heeft
zeven kaarten en een aantal afbeel
dingen van ikonen en bijbelse tafe
reeltjes.
In 1968 mocht het internationale bij
belgenootschap 25.000 bijbels invoe
ren. Enkele jaren tevoren mocht het
patriarchaat 10.000 bijbels voor de
baptisten drukken en in 1978 kreeg
de Lutherse wereldbond toestem
ming om 5.000 bijbels voor gebruik in
de lutherse gemeenten in Siberië en
Centraal Azië in te voeren.
LONDEN De synode van de Britse
methodisten heeft besloten het be
roemde gezangboek na vijftig jaar te
vervangen. In de plaats moeten mo
dernere liederen komen, die beter in
de tijd van nu passen.
De huidige verzameling bevat nog
liederen uit de grote evangelische op
leving uit de achttiende eeuw. die
leidde tot de methodistische bewe
ging. Het eerste lied is van Charles
Wesley „Oh for a Thousand Tongues
to sing". Het boek omvat bijna dui
zend liederen.
Het liedboek is van groot belang ge
weest voor de methodistenbeweging
in de wereld. Vele methodisten had
den voor hun geloofsleven meer aan
het liedboek dan aan de bijbel. Uit
het oude boek zullen verscheidene
liederen terugkeren in het nieuwe.
De methodistensynode werd gewaar
schuwd voorzichtig te zijn bij het'
toelaten van nieuwe liederen. De
Amerikaanse methodistenbisschop
James K Mathews vertelde dat de
Amerikaanse methodisten bij het sa
menstellen van een nieuw liedboek
bijna het lied „Ik wil een Jezus-cow-
boy ln het koor van de Heilige Geest
zijn" hadden opgenomen.