Een standje in „De Zaaier" 0tt$ct0uttg mt> Herdenking Augsburgse belijdenis zonder paus Joodse beeldhouwer doctor in theologie Viersterrenkerk Trouw W Conferenties ©ckentnuo Dee (g>lau* bcna vnb Oer (ere/ fo bic obpellteren* Vertrek zendelingen geref. gemeenten Duitsers moeten jas aanhouden in de kerk UIT DE KERKBLADEN Cultuurschok, wat is dat? VANDAAG VOORBIJGANGERS VOOR MAZDA MAANDAG 2 JUU 1979 KERK TROUW/KWARTET 2 door A. J. Kiel BIJ de familie Breen In Ouddorp hebben re er een kleintje bij. 't Is een Jongen, die de namen Jan Pleter kreeg, maar 2e noemen hem Peter. De Breens zijn hervormd en daarom stuurden te ook een geboortekaartje naar dominee W. J. op 't Hof. Wanneer nu Iemand nieuwsgierig vraagt, hoe lk dit allemaal te weten ben gekomen, antwoord lk eenvoudig: door zeer zorgvuldig het nummer van 9 Juni van ,,De Zaaier", orgaan van de hervormde gemeenten op Ooeree en Overflakkee. te lezen. Onder het ..kerk- en verenlglngsnleuws" van Ouddcrp schrijft de genoemde dominee Op 't Hof daarin onder andere: „Dankbaar en blij (waarom zonder vermelding van Godsnaam?) geeft het - echtpaar K. Breen-van der Sluis, Dlependorst 4 kennis van de geboorte op 25 mei van een zoon en broertje J an Pleter. die ze Peter noemen. Met dit grote geschenk van Oods algemene genade willen we hen van harte feliciteren. God ls groot ln Zijn goedheid en wij verdienen het niet. De Inleving hiervan wensen we de ouders toe opdat ze hun kinderen ln de vreze des Heeren mogen opvoeden en voorgaan." Ik vind dit nletzo'n aardige gelukwens. Want alle zegebeden van de eerwaarde heer Op 't Hof vlakken niet uit, dat bij de Jonge ouders ln „De Zaaier", dus ln 't publiek, eigenlijk een standje maakt, omdat ze op het geboortekaartje alleen hadden staan dat ze dankbaar en blij waren en niet wie ze dankbaar waren. Welke pastorale motieven hebben dominee Op 't Hof ertoe geleid, zijn kritische vraag aan dit ouderpaar ln het openbaar te stellen? Moest heel Ouddorp weten dat de dominee een aanmerking had op het geboortekaartje van de Breens? Zou het niet veel herderlljker geweest zijn. wanneer de dominee vader en moeder Breen opgebeld had of even bij hen langs gekomen was om erover te praten? Mijn tweede vraag ls: waarom had dominee Op 't Hof graag gezien, dat op 't geboortekaartje de naam van God vermeld stond? Is dat per se nodig? Hij neemt van zijn gemeenteleden toch niet aan. dat ze de ooievaar, Wodan of een heidense vruchtbaarheidsgodin dankbaar zijn? Begrijp me goed. lk heb er niets tegen wanneer iemand (lk praat nu ln het algemeen) zich gedrongen voelt openlijk, op een geboortekaartje of zo, te verklaren dat hij Gód dankbaar ls. maar als dit een stichtelijke franje wordt, zitten we ernaast. Vandaar dat ik een zekere terughoudendheid op dit punt wel kan waarderen. Ik pak hierover wat uit, omdat lk de laatste tijd wel eens op droeve toon hoor verklaren, dat Oods naam uit het openbare leven verdwijnt. Die naam wordt niet of nauwelijks meer aangeroepen, ook niet op christelijke vergaderingen; feestelijke speeches en droeve toespraken doen het steeds meer zonder, om van commentaren ln de krant maar niet te reppen. Ik doe aan die klacht niet mee. Er zijn in de loop der eeuwen zo vaak en zo veel malle en slechte dingen verkondigd en gedaan ln Gods naam (en 't gebeurt nóg), dat we voorlopig beter doen, erg zuinig met die naam om te springen. Van een onzer verslaggevers NIJMEGEN De Joodse beeldhouwer, pedagoog en bijbel kenner Frank de Miranda ls op zijn 66e Jaar gepromoveerd aan de katholieke universiteit te Nijmegen tot doctor ln de godgeleerdheid. »rn er«nb« S«y. niairjlrr/ auff J9yg<n «fl3 ju 2Uigf*putgF óbcrjmccoir buOcnP. De titel van zijn ongewone proef-' schrift is „Het Heilige en de Mens: studie over een eeuwenoud dilemma ln de godsdienst: de verhouding tus sen het religieuze en het priester lijke." O ronds telling van de heer De Miran da ls. dat het stikt „religieuze" (opge vat als een persoonlijke verbonden heid met het goddelijke) voor de meeste mensen te hoog gaat De gelo vigen zijn voor hun religieuze bele ving meestal afhankelijk van een tus senpersoon: de priester. Voor hen is de priesterlijkheid nodig om aan hun religieuze ervaringswereld de nodige „zichtbaarheid" te geven. Maar dat betekent wel. dat het religi euze steeds weer dood dreigt te lopen in „verpriesterlljklng" Het priester lijk systeem is zo massief en gesloten, dat het steeds weer de vraag oproept, ln hoeverre er nog wezenlijk verschil ls tussen het priesterlijke en afgoderij tussen het gouden kalf en het ker kelijk apparaat De heer De Miranda, die opgroeide ln het kunstkllmaat van architect De Bazel, graficus Jessurun de Mesquita en beeldhouwer Mendes da Costs, werkte deze gedachten vooral uit naar de bouwkundige vormgeving van de gebedsplaatsen. In de ver schillende bouwvormen van moskee, synagoge en kathedraal ls het ver schil te zien tussen de sulver religieu ze en de priesterlijke manier om de werkelijkheid te benaderen. Paus Johannes Aan het eind van zijn proefschrift gaat de heer De Miranda ln op de bij uitstek priesterlijke figuur van paus Johannes XXIII. die Juist door zijn warme menselijkheid een doorbraak ln het priesterlijke bestel bewerkt heeft. De Miranda „Wanneer de priester, ondanks zijn positie, naar de wereld toe open en menselijk rea geert en consequent het goede zoekt, ls het alsof een zwaar gordijn terzijde geschoven wordt en in de spontane waarin opgenomen De Rotter dammer. met Dordts Oagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Letdse Courant Uitgave. Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Posima MOOfDKANTOOO Postbus 8S9 1000 AW Amsterdam Wibautstraai 131 Amsterdam let 020-913456 Aojip-c SS 00 00 Sa"* Ned Cred-etbam RfOfXjr, 23 00 12 574 Gemeenieg'ro Artuatdêm X11000 REGIO ROTTEROAM/OORORECMT «4S 3000 AX Rotterdam lei 010-115SSS (abonnementen en Detorgmgi lei 010-1 twee (redecae) 11 57QO (udaHjrtend wOO» REGIO OEN MAAGlEtOEN Postbus 101 3501 CC Oen Haag iet 070-46*445 Parkstraat 22 Oen Haag REOO NOORO OOST NEOERLANO tel 05200-17030 MeNmarM 56 2wo«e Abonnementaprt Jxen Per maand I 15 90 Per kwartaal 47 70 Rer nas iew r es 40 Per taar 100 60 Adwerieneefeneven oe aenvraeg (je JÖr#*\rboven' Opgave iem*e6er<Nen 919 30 »an maandag I'm vroeg Op zondag van i|- 20 uw ie* 020 913456 Opgave mm. edvertemwi iet 020-936666 t» K#vOe*i Mav-Adv erdm-ng postte 43? 1000 AK AMSTERDAM AdreSWTZ^npen «dMurtand K*ntektk aan onze Amsterdamse adressen gerichtheid niet alleen naar de we reld. maar ook naar God toe uitzicht geopend wordt, waarbij allerwegen nieuwe hoop ontwaakt." De dissertatie ls de laatste van een reeks van vijf bij elkaar aansluitende boeken van De Miranda, die versche nen zijn bij de uitgeverij Mlrananda BV te Wassenaar. Promotoren waren de Nijmeegse theoloog prof. dr E. M. J. M. Cornells en de Amsterdamse kunsthistoricus prof. dr H. L. C. Jaffé. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Deze week vertrek ken tegelijk vijf nieuwe zendlngsar- belders van de gereformeerde ge meenten naar hun posten. Vanmid dag gaat zuster H. Tulnier van Schip hol naar West-Irian, waar zij op de zendlngspost Landlkma gaat werken. Woensdag vertrekken ds. A. Elshout en zijn vrouw en de verpleegsters Annie Visser en Annle Vreugdenhil naar Nigeria. Ds. Elshout blijft aan zijn gemeente te Slikkerveer verbon den. HIJ ls tijdelijk aan de zending uitgeleend om te voorzien ln een drin gende vacature op de zendlngspost Izi in Nigeria. ADVERTENTIE Titelblad van de eerste uitgave van de Augsburgse belij denis. Motobccanc. Fietsen op z'n Frans. DEN HAAG (ANP) Zoals er gidsen zijn voor goede restaurants en hotels, zo komt er nu ook ln Engeland een 'Good Churches Guide' (gids van goede kerken). De gids wordt samengesteld door Tony Kllmlster. HIJ vraagt kerkgangers een vragenlijst ln te vullen en een oordeel te geven over de kwaliteit van de diensten, de preken en de kerkzang. Dit wordt gemeld door Adformatie, het Nederlandse weekblad voor reclame en marketing. In de gids zal met betrekking tot anglicaanse kerken vermeld worden of ze hoogkerkelijk, laagkerkelijk of iets daartussenin zijn. De vorm der liturgie wordt nauwkeurig beschreven en de kwaliteit van de klokken luiders blijft niet onvermeld. Volgens Adformatie zou zo'n gidsje voor Nederland ook geen overbodige luxe zijn. Dan zou Je weten ln welke rooms-katholleke kerken wel en ln welke geen Latijn wordt gesproken, waar je een getrouwde en waar Je een ongetrouwde pastoor vindt en waar Je preken over Zuid-afrika en Rhodesië kunt verwachten Het blad noemt zo'n gids een nuttige vorm van .consumentenvoorlichting'. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM In juni 1980 zal een herdenking plaatsvin den van de dan 450-jarige Augsburgse belijdenis. Deze herdenking zal „in grote oecu menische openheid" zijn, zo heeft de voorzitter van de sy node van de Lutherse kerke in Duitsland, dr Gerhard Heint- ze, gezegd. „In de huidige situatie zou het eerder gevaarlijk dan behulpzaam zijn voor die gelegenheid de paus uit te nodi gen"; daarmee reageerde hij op ge ruchten als zou de lutherse kerk van Beleren al een InvltaUe naar de paus hebben verzonden. In 1530 werd het belijdenisgeschrift onder leiding van Melanchthon aan de Rijksdag van Augsburg aangebo den. Het legde meer nadruk op wat de evangelische kerk met de roomse kerk verbond dan op de verschil punten. Inmiddels heeft een gemeenschappe lijke studiecommissie van lutherse en rooms-katholieke theologen verre gaande overeenstemming bereikt over de Augsburgse belijdenis. Er ls ook al sprake geweest van een even tuele erkenning door de rooms-katho lieke kerk. De Westduitse rooms-kat holieke bisschoppen hebben kortge leden laten weten dat van een erken ning niet zonder meer sprake kan zijn. maar dat zij wel hopen dat geza menlijke bezinning de oecumenische dialoog zal versterken. De lutherse synode wil nu ter voorbe reiding van de feestelijke herdenking bevorderen dat de gemeenten de 28 artikelen van de belijdenis opnieuw gaan bestuderen. Een werkgroep heeft een aantal brieven uitgegeven onder de titel „Bekenntnis aktuell". die voor de gemeenten een handrei king kunnen zijn. De Augsburgse be lijdenis hoort niet ln de vitrine van een museum, maar ln handen van moderne, kritische christenen, zo schrijven de auteurs van de brieven ln hun Inleiding. Zowel in lutherse als ln rooms-katho- lieke kring wordt meer heil verwacht van een zo mogelijk gezamenlijke be studering, dan van een pauselijk be zoek. Dr. Scheele. die als eerste rooms-katholleke bisschop een lezing hield op een lutherse synode in Duits land, zag ook meer gevaren dan voor delen in zo'n nadrukkelijke roomse aanwezigheid. Een officiële uitnodi ging van lutherse zijde zou de rooms- katholleke kerk ln een lastig parket kunnen brengen omdat ze zich voor tijdig tot een beslissing gedwongen zou voelen. Bovendien zou de paus, bedoeld of niet, veel van de aandacht opeisen die beter gericht kan blijven op het onderwerp van de herdenking en op de actuele betekenis en verantwoor delijkheid van de kerken in West- Dultsland. FRANKFORT (EPD) De kerkgan gers ln West-Duitsland moeten eraan wennen, dat zij hun jas ln de kerk aanhouden, als het koud is. Dat is een van de suggesties, die de kanselarij (het kerkkantoor) van de evangeli sche kerk in Duitsland heeft gedaan in een stuk, hoe de kerken kunnen meehelpen om energie te besparen. Als ieder zijn jas aanhoudt, hoeft het niet warmer te zijn dan 15 tot 17 graden, aldus de kanselarij, die ver der nog wenken geeft, hoe warmte verlies kan worden tegengegaan door economischer luchten en bouwkundi ge maatregelen. In het blad van de Evangelische Lek- tuur Kruistocht beschrijft een zende ling zijn eerste Impressies ln het land van zijn roeping (en wij citeren het uit De Oogst, van de vereniging Tot Heil des Volks, dat het overnam): Cultuurschok, wat is dat? Ik weet niet hoe het in het woordenboek be schreven staat, maar het betekent voor ons hullen en naar huls willen. Kwaad zijn op degenen die Je hebben uitgezonden. Het betekent ook afge wezen worden door Je omgeving. Ge lukkig duurt het maar kort. Voor mij ongeveer drie weken. Toen we uit het vliegtuig stapten leek het wel of we ln een voetbalmenigte terecht waren ge komen. Eén duwende, schreeuwende, zwetende, geïrriteerde massa. Ik vroeg me af of we met ons allen met onze bagage wel heelhuids de uitgang van het vliegveld zouden bereiken We reden daarop naar de veerpont. Hier was weer het onrustbarende van een onbeheerst volk. Geen orde. geen beleefdheid, geen zekerheid. Ik voel de me heel erg onzeker. Ook 's avonds, toen we door de stad reden Overal zaten mensen om kaarsen heen langs de weg Krotten, goedko pe kroegen, lawaailerige muziek, ge schreeuw. gegil het leek wel een nachtmerrie. Misschien zou het huls mij zekerheid geven. Maar ook dat was vreemd. Latten voor de ramen en lampen aan om dieven af te schrik ken Binnen hitte, zweet, muggen- gaas en eigenaardige luchtjes. Vreemde geluiden ln de nacht: kre kels. drums, geschreeuw Waar ben UC Het geschreeuw houdt maar niet op. De dag breekt aan; ramen en deuren gaan open en daar ls een tuin met open beerput en riolen, een afval- kuil en soms ook slangen Hoe moet dat met de kinderen0 Waar is het veilig? Het water moet gekookt Je moet fruit goed schoonmaken In de krant lees Je over 12 personen die bij een rituele slachting zijn opgehan gen. Dan kom je ln de verleiding het op te geven, bang voor Je vijandige omgeving. Je dreigt ln te storten. keurige omschrijving te geven. Of het niet zo ls dat het wezen van de Gere formeerde gezindte zo'n omschrijving Juist uitsluit. Dat neemt uiteraard niet weg dat er toch duidelijke her kenningspunten moeten zijn, waarin de gehele Gereformeerde gezindte zich zal kunnen vinden. Ik meen te moeten constateren dat die eenstem migheid er niet ls alleen al niet om het feit. dat er ln de verschillende kerken verschillende opvattingen be staan over wat nu het kenmerkende en wezenlijke van de Gereformeerde gezindte ls. En Juist daarin ls een ernstige belemmering gelegen voor het „Samen op weg" niet alleen op plaatselijk vlak maar ook met het oog op de Hervormde kerk en de Gereformeerde kerken als geheel. Wie hier tegenin wil brengen dat „Sa men op weg" niet louter een aangele genheid is voor de Gereformeerde ge zindte heeft gelijk. Maar die zal eer lijkheidshalve ook moeten erkennen dat de Gereformeerde gezindte deel uitmaakt zowel van de Hervormde als van de Gereformeerde kerken en dat men niet kan doen alsof ze niet bestaat. Positief Cultuurschok: straatbeeld in Delhi, India. ondanks dat God Je hier geroepen heeft. N^ drie maanden hadden we ons van de ergste schok hersteld. Je aanvaardt Je situatie Je realiseert Je waarom God je hier heeft gebracht. Hij opende deuren. Dankzij Zijn ge nade en de gebeden van veel mensen voelen wij ons hier nu thuis! Gereformeerd Gereformeerd, wat ls dat? De her vormde Scheveningse predikant dr. C Bezemer weet het niet. In een arti kel over de gereformeerde gezindte ln het Hervormd Weekblad: We moeten er ons wel voor wachten om de grenzen van de Gereformeerde gezindte te laten samenvallen met de grenzen tussen bepaalde modalitei ten. Dat zou alleen al daarom niet kunnen, omdat die grenzen vloeiend zijn. Zo valt binnen de Hervormde kerk de Oereformeerde gezindte be slist niet samen met de Gereformeer de Bond, omdat ze haar uitlopers heeft tot onder de confessionelen (al dan niet aangesloten bij de confessio nele Vereniging). We moeten zelfs de vraag stellen of al diegenen, die tot de Gereformeerde Bond behoren of er toe gerekend willen worden wel be antwoorden aan de maatstaven die gelden om tot de Oereformeerde ge zindte gerekend te worden. Maar wanneer lk dit zeg. realiseer ik me ineens dat lk eigenlijk nog niet eens weet welke maatstaven dat nu pre cies zijn. Ik vraag me zelfs af of Ie mand in staat is daarvan een nauw- En zo heeft ds. J. E. Tuininga in het Algemeen Doopsgezind Weekblad zijn problemen met een woord, dat hij tegenkwam ln een advertentie, waarin een koster werd gevraagd. Het was een hele lijst met aan het eind daarvan een els: „HIJ moet posi tief christelijk zijn." Nu kan ik mij best voorstellen hoe een echtpaar deze advertentie moet hebben gele zen. ZIJ want ook de vrouw van de koster doet altijd mee met haar man zullen er mogelijk wel wat ln heb ben gezien. Vrij wonen, vrij vuur en licht, een mooie tuin op een Ideale plaats ln het dorp, omgang met veel mensen, een zekere status, maar dan staat daar aan het eind als „positie ve" els positief christelijk. En zij zullen zich hebben afgevraagd: Wat bedoelt die kerkeraad daarmee? Zou U het zo direct weten, beste lezer? Tegenover positief staat negatief Kan iemand „negatief" christelijk zijn? Dat betekent ..ontkennend" dus nee-zeggen tegen christelijk, maar dan is hij ook niet meer christelijk. want dat betekent dat men ja" zegt op de kern van de „christelijke" Boodschap van het Evangelie. Nega tief christelijk kan dus niet. je bent het of Je bent het niet Kleine dame Ds. J. Th. Pietersen ln het hervormde diakenenblad Diakonia: Plotseling stond ze na de vergadering voor me: een kleine dame, ruim zes tig. zeer verzorgd van uiterlijk, ferm rechtop ln haar mantelpak, gehand schoend „In de vergadering wilde lk het niet zeggen." zei ze. „maar nu wel We hadden het over diakonaal leven, nietwaar?" „Jazeker." zei ik. „het was allemaal weinig concreet, vindt u niet?" Ze knikte instemmend en zei met een complotterend glimlachje: „Klets maar raak, dacht ik Jullie zouden veel creatiever je eigen mogelijkhe den in dienst kunnen stellen." „Hebt u voorbeelden?" vroeg ik .gretig. ,„Ja," zei ze, „omdat lk ongehuwd ben en me goed kan redden, heb lk voor mezelf alleen een erg grote flat. Te gek eigenlijk. Voor mijn voordeur heb lk een heel stel sleutels laten maken. Die sleutels deelde lk uit Aan mensen die het leven niet aan kunnen, die het niet redden „Wildvreemden?" vroeg lk verbaasd „Nou Ja. zomaar mensen die Je ontmoet Mensen van wie Je vermoedt dat ze er eens hoognodig uit moeten." zei zc ernstig „Is 't niet riskant, zomaar uw huis open te stellen?" vroeg ik „Ja." antwoordde ze, „maar Is Chris tus volgen niet een gevaarlijke aange legenheid?" En eensklaps vertederd: „Ik heb nog nooit last gehad, mensen. Jonge men sen vooral, hebben het soms zo nodig zomaar ln een hol te kunnen wegkrui pen. tot zichzelf te kunnen komen Toen ze wegliep zei ze over haar schouder „Gek hë?. maar dit is nou voor mij concreet diakonaal han delen „Creatief met je huls. je tijd, Je bezit, met Jezelf en anderen omgaan.' dacht lk. „wat een mogelijkheden Waarom je de gemeenschap nodig hebt We gaan nog even door met die woorden van de Prediker van zaterdag: Twee zijn beter dan één. Ik denk-dat we elkaar in de kerk en tussen de kerken en als mensen nodig hebben in de eerste plaats voor iets negatiefs. We worden bedreigd. Door de tevergeefsheid van ons werken en onze welvaart. Waar doe je het allemaal voor, als straks toch iemand aan zo'n knop zit te knoeien? We vallen nog al eens om, staan ineens voor een afschuwelijk gevaar, vandaag ik, morgen die ander. Hebben we elkaar dan niet broodnodig? De troost en de bemoediging die ons verder helpen. En: hoe zullen we anders warm worden? De kilte van onze technische samenleving grijpt om zich heen. Alles moet tegenwoordig op een rijtje gezet worden, d.w.z. rationeel bekeken en berekend. En daar staan mensen bij te rillen van de kou. Tegen al die dingen hebben we elkaar nodig. Om elkaar te waarschuwen, het gevaar op te sporen en de oorzaken aan te wijzen. Maar er ls ook iets positiefs. En dan denk ik niet meteen aan de macht. Kerken die alleen om de macht samengaan kunnen het beter laten. Of: om een vuist te kunnen maken! Vuisten zijn er al genoeg. Dat moet je dan maar aan de politieke partijen overlaten. Op een bijzonder kille manier kan het daar alleen om de macht gaan. Althans dat komt er vaak uit. Mensen hebben wel wat anders om zich druk voor te maken. Wat zouden we denken van dienstbaarheid. Grotere mogelijkheden en eikaars bijstand in het verlenen van hulp en dienst aan de samenleving? Een vindingrijker inspelen op de noden van de samenleving? Misschien komen we dan samen een beetje aan de maat. Aan de maat van Christus die hier kwam om ons niet in de goot te laten omkomen en om ons niet te laten bevriezen. Lefebvre Hoewel het hem al drie jaar verboden is zijn bisschoppelijke bevoegdheden uit te oefenen, heeft de Franse aarts bisschop Marcel Lefebvre vrijdag op nieuw een aantal volgelingen priester gewijd. In de open lucht, voor zijn seminarie in het Zwitserse gehucht Econe, diende de rebelse aartsbis schop aan 28 seminaristen de pries terwijding toe. Meer dan drieduizend l gelovigen woonden de plechtigheid bij. Dit is de ware rooms-katholieke kerk, zei Lefebvre. Deze daad van Lefebvre heeft duidelijk gemaakt,'; ,dat hij niet van zins is, mee te werken aan een compromis-oplossing, waar aan mensen in het Vaticaan werken. Lefebvre leidt een groep reactionaire rooms-katholleken. Symbool van de strijd is de oude misliturgie, die door paus Paulus VI vervangen is door een ietwat gemoderniseerde vorm. Gudina Tumsa De secretaris-generaal van de luther se kerk in Ethiopië, dominee Gudina Tumsa, is weer vrijgelaten. Hij was drie weken in arrest. In totaal zijn volgens Duitse zendingskringen in Ethiopië veel meer christenen gevan gen genomen, dan tot nu toe bekend was. Velen van hen zijn inmiddels alweer op vrije voeten, maar enkele honderden zitten nog gevangen ln de gevangenissen van verschillende pro vincies. Floyd Tomkins Op 91-jarige leeftijd is een inmiddeli al vergeten pionier van de oecumenl sche beweging overleden, de Ameri kaan Floyd Tomkins. Hij was de se cretaris van de commissie, die di wereldconferentie voor geloofsbelij denis en kerkorde" (Faith and Order in 1927 in Lausanne voorbereidde Vervolgens was hij tot 1953 secretari van de commissie voor Faith an< Order, een van de componenten val de wereldraad van kerken, die in 194 werd opgericht. Zwart speelt; Wit is aan xet Literatuurweek over de ontmoetü van zwarten en blanken, 16-21 jul vormingscentrum Barchem, Bil chem (Old.) (tel. 05734-443). Waar het hart vol van is Ovi het beleven en doorgeven van 1» evangelie, met Eugène Poppe, Bri Krol. Leo Habets, Nel Kits. 16-20 J« De Bron. Dalfsen. Inf. en aanm. inl tuut voor evangelisatie (tel. 0341 7491). Leven met geheimen, 16-20 Ju Emmaus Priorij, Maarssen (tel. 0344 61678). Vrouw-zijn vandaag, vrouw! ontmoeten vrouwen. 16-21 juli, Hed nesse. Cadzand (tel. 01179-1654) ADVERTENTIE EN ECHTE SERVICE MOET U NAAR Sam v. Houtenatr 199 A'dam. Geuzenveld BIJ het CBR Tel. 135103-113016 SPECIAAL VOOR GROTE WAGENPARKEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2