Raad: Unie jeen adressen geven NS gaan wissels beter verwarmen lit brieven van lezers 'Drijvend eiland' zakt naar bodem van vijver advies alleen op juridische gronden' •ectie Hoogovens •liest kort geding Conclusies na barre winter TH stopt met artistiek experiment Tandartsen richten waarschuwing tegen Rotterdams centrum ERDAG 30 JUNI 1979 BINNENLAND TROUW/KWARTET iu ter re •STERDAM De Hervormde Raad voor kerk en school heeft aan het moderamen van de ide het advies gegeven de adressen van de hervormde kerkeraden niet beschikbaar te (en voor de stichting „Unie school en evangelie". De unie, die dit jaar het feit van honderd christelijk onderwijs viert, had om de adressen gevraagd om de aandacht van de :eraden te vragen voor het christelijk onderwijs. Bert de Jong Kis meer dan eenmaal", aldus de Ztf die veizondern zou worden, d g(ft de Unie zich tot de kerken k t^bt met het verzoek zich mede itwoordelijk te weten voor op- oll ng en onderwijs van de klnde- :evefler gemeente. Het zou toch ui- lalejbelangrijk zijn indien de kerken rs en scholen hulp zouden bie- >lj het ontwerpen en toepassen renhljbelse richtlijnen inzake opvoe- zaken onderwijs. Ook zou het van opbootste belang zijn indien de telkens weer de zorg voor een i opvoeding in het gebed op stek aan de Here Goed," aldus de id ïen t brief wordt dan verder aan de eraden gesuggereerd aan het be- ran het nieuwe schooljaar in au- een themadienst te beleggen, Iheljin opvoeding en onderwijs van- e bijbel centraal staan. Bij de is een drukwerk ingesloten met baajliturgieën en preekschetsen, ge ren door dr A. J. Onstenk, die urrnd predikant in Hoogeveen is. bijdrage van dr Onstenk zal r zijn hervormde collega's niet bereiken, wanneer het moderamen van de hervormde synode het advies van de raad van kerk en school op volgt. Brief en preekschetsen zijn wel ontvangen door de kerkraden van andere protestantse kerken, waarvan de synodes geen bezwaar hadden te gen het beschikbaar stellen van de oHrocspn In de brief aan de kerkeraden wordt ook nog de aandacht gevraagd voor een gebedsdienst voor het onderwijs, die zondag 23 augustus in de Her vormde Grote Kerk te Maassluis wordt gehouden. De NCRV zal deze dienst via de radio uiteenden. Uitnodiging TERDAM (ANP) Het week- Nieuwe Revu, mag een artikel, In het personeelsbeleid van de üdense Hoogovendirectie kri- onder de loep wordt genomen, rkort publiceren. Gisteren heeft resident van de Amsterdamse ;bank, B. J. Asscher, in een kort ig de eis, van een publikatiever- door de Hoogovens, afgewezen, gens de schrijver van het arti- Wim Renzen, zou het bedrijf in winstcijfers hebben verdoezeld odoende het afvloeien van ruim ind werknemers voor de vak- te rechtvaardigen. In het arti- lat in het nummer van volgende woensdag verschijnt, is sprake geheime directiecijfers", waar- lijkt dat het bedrijf vorig jaar winst boekte van 400 miljoen n. Het besluit een negatief advies uit te brengen over het verzoek de adressen te mogen gebruiken is door de Her vormde raad voor kerk en school una niem genomen. De raad heefh het echter niet bij deze weigering willen laten en heeft de Unie „School en evangelie" een uitnodiging in het vooruitzicht gesteld voor een gesprek om na te gaan waar de raakvlakken liggen tussen het werk van de unie en de hervormde adviesraad. In kringen van School en evangelie kan men echter niet enthousiast zijn over deze uitnodiging. Het niet verle nen van medewerking van officiële hervormde zijde is een pijnlijke erva ring. Vooral omdat gebleken is, dat er wel een hartelijke samenwerking be staat met een andere hervormd ad viescollege, de Raad voor de zending. In samenwerking met deze raad stelt de unie de lijst van projecten op, waarvoor de opbrengst van de beken de uniecollectie is bestemd. worden als een gevolg van dit plei dooi. De Hervormde Raad voor kerk en school zit echter met de moeilijkheid, dat hij niet alleen te maken heeft met het christelijk onderwijs, waarvoor de unie ijvert, maar ook met het openbaar onderwijs. De raad wil, zo is het ooit eens uitgedrukt, beide zegenen. Unie-voorzitter Gilhuis heeft echter de indruk, dat de hervormde raad een voorkeur heeft voor het nlet-verzuil- de onderwijs, voor het openbaar on derwijs en de samenwerkingsschool. Hij vraagt zich af, waaruit na de weigering van de adressen, de zegen van de hervormde raad voor het bij zonder onderwijs kan bestaan. Drs. R. H. Wissink, met ingang van 1 augustus voorzitter van de raad voor kerk en school, zegt, dat het pro bleem van de raad was dat de adres sen gebruikt zouden worden door één van de zuilen. De beslissing een nega tief advies uit te brengen was zuivere juridisch. De Nederlandse Hervorm de Kerk kan zich op welke manier dan ook niet vereenzelvigen met de Unie „School en evangelie", en ande re particuliere organisaties. rigens niet, dat de brief en de preek schetsen niet verstuurd kunnen wor den naar de kerkeraden. Wissink ver wijst daarom de administratie van de unie de adressen naar Van Alphen. het boek met de adressen van alle Nederlandse predikanten. Tegen Drs> f. M. Gilhuis deze procedure heeft de raad geen enkel bezwaar. moderamen van de synode alsnog het Unie-voorzitter Gilhuis is bang, dat ®dvies n®ast het afwijzend advies van de raad tot brief toch nog naar de kerkeraden polarisatie leidt. Hij hoopt, dat het verstuurd kan worden. UTRECHT (ANP) De Nederlandse Spoorwegen willen in de komende maanden gaan werken aan het verbeteren van de wisselverwarmingen, die het in de afgelopen barre winter vaak lieten afweten. Ook zal de informatie over de treinenloop via stations en de radio beter worden georganiseerd. Nieuw beleid Openbaar Ter gelegenheid van de viering van het honderd-jarig bestaan van de Unie „School en evangelie" heeft voorzitter drs. Titus M. Gilhuis ge pleit voor meer aandacht van de ker ken voor het onderwijs. De brief aan de kerkeraden en de suggestie thema diensten te beleggen moet dan gezien Dat neemt echter niet weg, dat de hervormde raad een zeer hartelijke verhouding met de unie nastreeft en graag samen met de unie een nieuw beleid wil uitstippelen voor het on derwijs en de opvoeding. Er moet een samenwerking mogelijk zijn, zegt drs. Wissink. Misschien kunnen we, niet meer voor het komende, maar het daarop volgend schooljaar gezamen lijk een brief opstellen, die naar de kerkeraden gaat. Ten overvloede wijst drs. Wissink erop, dat het zeker niet de bedoeling is terug te vallen op de oude histori sche stellingen (geschil Kuyper-Hoe- demaker - red.). Het niet beschikbaar stellen van de adressen betekent ove- Van een onzer verslaggevers ENSCHEDE Op het terrein van de Technische Hoge school Twente In Enschede is een bedrag van ongeveer een ton letterlijk in het water gegooid. Een artistiek experiment met een „drijvend eiland" werd op last van het college van bestuur gestaakt. Het is nu naar de bodem van de vijver gezakt. Waarschijnlijk zal het daar blijven liggen, tenzij het om milieu-rede nen moet worden opgetakeld en vervolgens naar de schroothoop wordt verwezen. Op de TH wordt het experiment als mislukt be schouwd; een eventuele techni sche oplossing zou te veel geld gaan kosten. Het kunstwerk was een ontwerp van de Hagenaar Ray Staakman. Deze heeft het gemaakt voor de vijver van het gebouw, waarin on der meer de afdeling toegepaste wiskunde ls ondergebracht. In eer ste instantie is het bekostigd uit de zogeheten 1 procentsregeling. Het (kijvend eiland bestaat uit een metalen plaat van ongeveer tien bij tien meter, waaronder zich rubber zakken bevinden. De aardigheid zou zijn geweest dat het onregelmatig en dus bij verrassing door het inbrengen en uitlaten van perslucht in de rub ber zakken aan het oppervlak zou verschijnen. Hierdoor zou de wa terspiegel veranderen. Bovendien zou de invloed van het licht tot aardige neveneffecten kunnen lei den. In 1975 werd het drijvend eiland te water gelaten, maar het is nooit helemaal gaaf naar boven gekomen, omdat het scheef ging hangen. Extra geld Wetenschappelijke medewerkers van de TH bemoeiden zich ermee, alsmede experts van het TNO en mensen van het Scheepvaartkun dig Laboratorium. Het lukte niet de zaak zodanig te herstellen dat het drijvend eiland kon gaan func tioneren. Misschien was een mechanische oplossing te vinden geweest voor het afwisselend stijgen en zakken, maar dat zou mogelijk weer eens 50.000 gulden hebben gevergd, en op een vergoeding daarvan door het ministerie van CRM kon niet worden gerekend. Daarom besloot het collega van bestuur van de TH dezer dagen het drijvend eiland maar helemaal af te schrijven. Dat zijn twee belangrijke punten uit het rapport „evaluatie winterproble- men", waarin de spoorwegen op een rijtje hebben gezet wat er de afgelo pen winter tussen de rails is misge gaan. Voor een betere wisselverwarming, die ervoor moet zorgen dat de wissels niet vastvriezen, wordt een bedrag van 2,7 miljoen gulden uitgetrokken. Ook de capaciteit van de verwarming bij belangrijke spoorknooppunten zal worden vergroot. Over de voorlichting aan het wach tende reizigerspubliek merkt het rap port op, dat die tijdens het slechte weer veel te onduidelijk was. In de trein zelf was de informatie helemaal slecht, doordat conducteurs en ma chinisten niet op de hoogte waren van wat er zich verder op het spoor wegnet afspeelde. De NS wil nu een systeem ontwikke len waarbij er een verbinding moge lijk is tussen de trein en de stations. De spoorwegen onderzoeken of een dergelijk telereilsysteem financieel haalbaar is. Ook de treinen zelf, die vaak last hadden van uitgevallen motoren en het volstuiven met sneeuw van auto matische koppelingen, waardoor de deuren niet meer open wilden, onder gaan verbetering. De afdichtingsdek- stels van de motoren worden herzien, het gebruik van ijsolie bij de koppe lingen wordt bestudeerd en de toe gankelijkheid en afdichting van de deuren gaat naar een hoger plan. Dit laatste wordt overigens over een peri ode van twee Jaar gespreid. mende winter klaar zijn. Pas in no vember van dit Jaar gaat de NS-dlrec- tie de hoofdlijnen ervan bespreken. Het winterrapport, dat ruim tachtig conclusies en aanbevelingen bevat, waarvan de NS-directie er direct 54 van heeft overgenomen, is aangebo den aan minister Tuijnman van ver keer en waterstaat Leidingen De bovenleidingen, die vaak voor moeilijkheden zorgden, doordat zich er ijzel op vastzette, zullen worden voorzien van een waarschuwingscir cuit dat de verkeersleiding van de NS op de hoogte moet stellen van het functioneren van het bovenleidingen- net. De NS zullen geen extra ontdooi ingssystemen aanleggen vanwege de te hoge kosten. De spoorwegen gaan ook werken aan een noodvervoerplan voor landelijke ontregelingen. Zo'n plan zou ook bij andere ingrijpende storingen, zoals rampen, gebruikt kunnen worden. Dit plan zal echter niet voor de ko- Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM „Ronduit slechte tandheelkunde" wordt er bedreven in het tandheelkundig centrum aan de Vlasmarkt in Rotterdam. Deze waar schuwing richten de Rotterdamse tandartsen aan het adres van mensen die zich willen laten behandelen in dit centrum, dat geëxploiteerd wordt door de Rotterdamse zakenman Van Wijk. De heer Van Wijk exploiteert nog een aantal omstreden tandtech nische inrichtingen in de Maasstad. Mede op aandrang van de tandartsen is het centrum aan de Vlasmarkt eni ge tijd gesloten geweest omdat er Engelse tandartsen werkten, die in Nederland niet bevoegd waren. Het centrum draalt nu echter weer op volle toeren, volgens Van Wijk. HIJ heeft twee Franse huisartsen aange trokken. die na hun studie een cursus tandheelkunde hebben gevolgd: zogenoemde stomatologen. Deze mensen mogen zich wèl in ande re EEG-landen vestigen en daar de tandheelkunde bedrijven, hetgeen door de tandartsen in Rotterdam he vig wordt aangevochten. Deze week zijn de twee stomatologen beëdigd door het ministerie van volksgezond heid en milieuhygiëne, omdat er for meel niets tegen hen is in te brengen. Van Wijk belooft fondspatiënten aan trekkelijke financiële voorwaarden als ze zich bij hem laten behandelen. Volgens een woordvoerder van de Rotterdamse ziekenfondsen is het nog altijd zo dat de fondsen behande lingen in commercieel werkende tandheelkundige centra niet ver goeden. ize rubriek is uilsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen richten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, troepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te trden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over I niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde- 1. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 V Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver rmeld. luschagne (2) de boekjes „Wat zegt de bijbel in i naam?" en „Gods oude plak- van de Groninger theoloog La- hagne gelezen heeft, behoeft zijn i stellingen niet te herlezen, hierin zet hij precies uiteen wat jedoelt. Exegese die boeit van tot eind,, van kaft tot kaft. ischagne pretendeert niet de leid in pacht te hebben, maar de domgehouden gelovigen bin- in een wereld die enorm rijk is nieuw verworven inzichten om- de mens en God. Hij preten- ook niet zoals de heer de Jong Trouw van 25 juni j.l. stelde, de heid in pacht te hebben, maar, le ons tot nog toe (anno 1979!) al te vaak voorgehouden primi- theologie ontdoen van het myt- (isch kleed waarin het nog maar veel gekleed gaat. Niet alleen ischagne. maar evenzeer theolo- als Grollenberg, Harvey Cox, ert, Wiersinga en nog vele ande- villen de mensen zelf laten ont- en wat er met de bijbel en de die daarin of daaruit „spreekt" de hand is. Voor mij kan hun ten soms het spreken van God Waarom zou God niet meer iken" tegenwoordig? ■Aalburg H. Biesheuvel )eidsplaatsen iet kleuteronderwijs en globaal in het lager onderwijs is de zoge nde 31 schaal van toepassing. De rwijsorganisaties vinden de 24 al de meest wenselijke. Het zon- 1 neer toepassen/invoeren van de ihaal zal grote financiële conse- itles hebben door het aantrekken extra leerkrachten en de bouw extra lokalen. Volgens mij is de inde oplossing, die geen extra kost, mogelijk: de 31 schaal blijft ndhaafd als maxim umschaal, toudt in dat vermeerdering van aantal leerkrachten blijft, zoals 6 ook het geval is. De 24 schaal t ingevoerd als minimumschaal, houdt in dat geen leerkrachten even af te vloeien en op wacht te worden geplaatst zolang aan 1 schaal wordt voldaan. Hieraan geen kosten verbonden, daar de rachten en de lokalen reeds aan- 5 zijn. Vervanging van een ver ende leerkracht kan zonder plaats vinden. Het extra geld, Tij komt uit de aftopping van de issen kan gebruikt worden voor andere, ook belangrijke, verbete- 'n in het onderwijs, fts H. Veenstra Christen-Turken (8) Al weken lang horen en lezen wij over Turkse christenen, die hun toevlucht hebben gezocht in de Bossche Kathe draal. Hun geweten hebben ze onder Gods dak neergelegd. Hun geweten is in nood, ik hoor hun geweten hier huilen, smeken en bidden. Christus werd geslagen keer op keer. Wij, christenen, slaan het geweten van onze Turkse geloofsgenoten aan flar den. Dat trachten wij althans, geluk kig is hun geweten ijzersterk. Voor heel wat mindere zaken staken we, gaan de straat op, grote krantekop pen. Wij zijn verontwaardigd over Maleisië dat de Vietnam-vluchtelin- gen de zee opjaagt. Rusland doet allerlei dingen, daar zijn we witheet over. In Amerika en Afrika zijn sta ten, die het geweten van een ander aan hun laars lappen. Vele zich noe mende christenen doen daar aan mee. Is het dan eigenlijk niet logisch, dat mensen zich tegen christenen af zetten? Laten we het wereldgeweten verbeteren, door bij ons eigen gewe ten te beginnen. Amsterdam A. M. Dellemi ju Woordenboek Het artikel in Trouw van 23 juni over het Russisch-Nederlands woorden boek van de Utrechtse slavist dr A. H. v.d. Baar lokt mijns inziens wel enige discussie uit. Is het niet-opnemen in een lexicon van bepaalde woorden onder het begrip „taboe" te vangen? Men kan dit „de Russen" wel aanwrij ven, maar zal niet elk volk met nor maal taalgevoel onderscheid maken tussen wat wel en wat niet binnen het gangbare spraakgebruik valt? Die onderscheiding lijkt mij zo vanzelf sprekend, dat ik niet inzie, waarom hier van een taboe gesproken moet worden. Wel zou dit het geval kunnen zijn ten aanzien van „scabreuze" taal, zoals ons die ook in ons land vla radio en toneel maar al te goed bekend is. Maar waarom zou hantering van dit taboe nu „hypocriet" moeten heten? Wie scabreuze taal bezigt, zal daar juist z'n plezier aan beleven, zo stel ik mij voor, omdat het als het ware illegale taal is, met andere woorden omdat de gebruikte woorden niet in het woordenboek staan. Hypocriet zou het veeleer zijn, te doen alsof het algemeen geaccepteerde worden zijn. Lochem J. van Leeuwen Mensenrechten U nam op 25 juni een bericht van Amnesty International op, dat de re gering van de Sowjet-Unie 321 staats burgers in gevangenissen of psychia trische inrichtingen heeft opgesloten, omdat deze gebruik maakten van de rechten die de akkoorden van Helsin ki hun hadden toegekend. In hetzelf de nummer kunnen we lezen, dat Iran een sluipmoordenaar wil huren om de ex-Sjah en zijn familie te vermoor den. In datzelfde nummer is een be richt opgen omen dat een zekere Ter Beek voor een volledige boycot van Zuid-Afrika ijvert en er erg blij mee is, dat bij een eventueel succes van een Zuidafrikaanse coureur zijn volkslied niet ten gehore gebracht en zijn vlag niet gehesen zal worden. Het zou mijns inziens de geestelijke volksgezondheid van het Nederland se volk ten goede komen, wanneer het van de heer Ter Beek c.s. zou mogen vernemen, of zij dezelfde be zwaren koesteren tegen vlag en volks lied van Sowjet-Unie, Iran en dozij nen andere landen die zich van de universele verklaring van de rechten van de mens volslagen niets aantrek ken. En zo niet, wat zij onder „gerech tigheid" verstaan. Ede C. A. de Leeuw Vakantie Met grote verbazing las ik, dat minis ter Andriessen op de vraag waar hij dit jaar zijn vakantie doorbrengt ant woordde, dat dit niemand wat aan gaat, daar dit een privé zaak is. Nu vraag ik mij af waar Andriessen dan wel de pretentie en het cynisme van daan haalt, zelf wel iets te zeggen aangaande het privé leven van ande ren, namelijk het om financiële rede nen aanbevelen van een vakantie in eigen land. Met Andriessens weige ring iets over zijn eigen privé leven te zeggen, impliceert hij dat voor hem, kennelijk per definitie, andere maat staven gelden. Andriessen komt zo niet alleen als inconsequent, onge loofwaardig en hypocriet over, hij roept tevens gevoelens van minach ting op. Wat dit laatste betreft, dit is helaas niet een houding waar An driessen alleen in staat, veel politici hebben maar al te zeer de neiging hun opvattingen en beleid in sterk ver minderde mate op zichzelf van toe passing te achten. Het zou goed zijn als daar eens verandering in kwam. Groningen Margriet Appelmelk Vermogend (3) Bij het lezen van de stukjes van de heren Hellings en Anema heb ik mij afgevraagd of de heren wel alles heb ben opgebiecht ten aanzien van het geen zij bedoelden te publiceren. Om bij de heer Anema te blijven. Deze heeft een eigen bewoond huis. Wan neer de inspecteur der directe belas tingen de fiscale waarde van zijn wo ning met 89.000 gulden verhoogt, duidt dit erop, dat A. niet bepaald in een arbeidershuisje woont. Daarbij moet bedacht worden, dat dit tevens inhoudt dat de economische ver- keerswaarde van zijn huis ook be langrijk. zo niet meer, is gestegen. Deze fiscale verhoging kost de heer A per jaar 89 8 712 gulden extra aan vermogensbelasting. Indien A. meent deze verhoging ten onrechte te moe ten betalen en de fiscale waarde weer met 89.000 gulden verminderd wil zien, dan zou hij in principe ook be reid moeten zijn, zijn huis tegen die lagere prijs te verkopen. Dat hij daar toe genegen is, betwijfel ik. Voorts moet nog in aanmerking worden ge nomen, dat voor de vermogensbelas ting voor een gehuwde of een oudere ongehuwde een vrijgestelde som geldt Van 59.000 gulden. Voor iemand ouder dan 65 jaar komt daarbij nog eens een vrijstelling van 38.000 gul den. Totaal der vrijstelling 97.000 gul den. Het een bij het ander voegend kom ik tot de conclusie, dat A. er toch wel warmpjes bij zit en beslist niet alleen van een gecompenseerde a.o.w. behoeft te leven. Wel zou ik A. willen vragen, alvorens onze volksvertegen woordigers de oren te wassen, eens na te gaan hoe groot zijn vermogen per 1 januari 1969 was en hoe groot dit per 1 januari 1979 is. Misschien komt hij tot de ontdekking dat het toch maar beter is de hand op de mond te doen. Den Haag L. Runia Ambassadeur Met blijdschap heb ik in uw krant gelezen dat binnenkort de VS-ambas- sadeur in Moskou, Malcolm Toon, vervangen zal worden. Ik ben het echter geheel niet eens met de strek king in uw bericht, namelijk dat am bassadeur Toon een kritische hou ding tegenover de Sowjets aannam. Ik moet erop wijzen dat reeds gedu rende een jaar zeven Pentecostalis- ten in zijn ambassade verblijven, daarheen gevlucht als gevolg van de afwezigheid van godsdienstvrijheid in de USSR. Deze zeven zitten daar nog steeds en de houding van de Amerikaanse diplomaten ten opzich te van deze, al gedurende 19 jaar vervolgde mensen is niet alleen on vriendelijk, maar zelfs vijandig. Ook in het verleden hebben dissidenten minder prettige ervaringen met Toon gehad. Ik zie het verdwijnen van am bassadeur Toon met blijdschap tege moet en hoop dat de nieuwe ambas sadeur de zeven Pentecostallsten en toekomstige vluchtelingen mens waardiger zal behandelen. Rotterdam R. v. Voren, coördinator Nederland Int. Comm. to Defend the Podrabinek Brothers Ministers eerlijk? Onze ministers Scholten en Van der Klaauw hebben openlijk hun af schuw voor rassendiscriminatie uit gesproken (Trouw 23 Juni). Ze zijn daarbij in het goede gezelschap van de Israëlische professor I. Shahak. Onlangs hebben wij die man nog kun nen zien en horen in de film „De plaats van de vreemdeling" van Ru- dolf van den Berg. Daarin vertelde hij over zijn jeugd; het ghetto van War schau, concentratiekamp, ontsnap ping, twee Jaar Bergen-Belsen, toen in 1945 naar Israël, waar hij nu orga nische chemie doceert. Hij beweerde in de film, dat in Israël de niet-Jood op allerlei gebieden wordt achterge steld bij de andere burgers; dat noemde hij racisme. Op de vraag waarom hij dan in Israël blijft wonen, gaf hij onder andere als reden aan: „Dit is de beste plaats om het Zionis me te bestrijden Het was goed, de man gezond en wel op die film te zien. Want eind 1974 sprak hij hier in Nederland met Kamerleden (PSP en PPR) over de rassendiscriminatie in Israël. Toen werd hij in de Israëlische pers uitgemaakt voor onder meer „landverrader" en zelfs „giftige anti semiet" (heus!) en stelde iemand in het parlement voor een booby-trap in zijn labóratgrium aan te brengen. Hij schreef: „de eerste stap bestaat hier in, dat men de waarheid toegeeft: de staat Israël is een racistische staat, en dat racisme is een noodzakelijk gevolg van de Zionistische beweging. Feiten zijn feiten. Hiema kunnen wij praten, als wij dat willen, over de vraag waarom zulk een racisme „ver boden" is tegen Joden, en een goede daad wordt als het gepraktiseerd wordt door Joden" (cursief van Sha hak). Zouden onze ministers durven zeggen dat zij een afschuw hebben van rassendiscriminatie zonder meer? Nijmegen Lucas Grollenberg Energiebeleid (4) De regeringsleiders van de negen E.G.-landen in Straatsburg bijeen, hebben besloten, ondanks Harris- burg, alles te zullen doen aan verdere toepassing van kernenergie. En pre mier Van Agt heeft na terugkeer van die conferentie verklaard dat er „als de wiedeweerga, als de bliksemse ka ters" (wat kan die man soms „enig" uit de hoek komen!) de problemen, die aan deze vorm van energievoor ziening kleven, moeten worden opge lost, waar de kopstukken in Straats burg het dan ook mee eens zijn, als ze stellen, dat de veiligheid van de bur ger natuurlijk gegarandeerd moet zijn. Hoe? Nou Ja, dat moet ieder lid maar voor zichzelf bekijken. In dit laatste ligt iets van „ieder lid moet maar zien hoe 't zijn eigen volk gaat manipuleren". Want de heren weten natuurlijk deksels goed dat garantie 'voor de burgerveiligheid in verband met deze techniek (zoals met elke techniek) nooit absoluut haalbaar is en de onmogelijkheid met kernener gie is nu juist dat die wel absoluut haalbaar moet zijn. De berekening van „kans op een ongeluk: één op de miljoen jaar" kunnen de heren niet meer hanteren, maar ze vinden er wel weer wat op (deze week komen ze in Tokio bijeen want de economische ontwikkeling gaat boven gezondheid, leven alles. Je moet maar durven! Voorburg J.J. Vegter Amnesty (10) In het gekrakeel over christelijk al ternatief ja of nee voor Amnesty In ternational wordt het tijd dat de ker kengroep Groningen van Amnesty International zich laat horen. Die ker kengroep bestaat uit christenen, af komstig uit een aantal verschillende kerken die elkaar vinden In het wer ken voor de medemens in nood. De kerkengroep bedrijft dus praktische oecumene, ten dienste van de lijden de naaste. Nu zijn er christenen die helaas moeite met deze oecumene hebben en daarom moeilijk aan het werk van Amnesty International deel kunnen nemen. Voor déze mensen zou de bewuste alternatieve groep misschien een oplossing betekenen. Maar laten we wèl even bedenken waar we mee bezig zijn. De groep waar het in de allereerste plaats om gaat, zijn de gewetensgevangenen, van wie men geen handelswaar mag maken, waarin concurrentie bedre ven kan worden. Deze mensen zijn alleen maar gebaat bij de kwaliteit van de hulpverlening. En hoe die bij de alternatieve groep uitvalt, is niet bekend. Daarentegen publiceerde Amnesty International bijvoorbeeld dat in de maand maart 1979 van de door A.I. geadopteerde gevangenen er 105 waren vrijgelaten. Wij willen niet op de aantijgingen van de alter natieve werkgroep ingaan iedereen die voldoende bekend is met de werk wijze van Amnesty International zal ze als niet ter zake dienend beschou wen. Het is onze mening dat wij ons niet aangetrokken voelen tot een eli tair groepje „O God. wij danken u dat wij niet zijn zoalsetc." Liever steken wij zijde aan zijde met andersdenkenden de handen uit de mouwen om slachtoffers van vervol ging te helen om zó metterdaad getuigen van onze Heer te zijn. En wij roepen de Christenen in dit land op om net als wij, in gebed en daad, het werk van Amnesty International te (blijven) steunen. Groningen AMNESTY INTERNATIONAL Kerkengroep J. M. Borghorst-Verkade Inkomstenbeleid Als de regeringspartijen een straf in komensbeleid willen voeren en men aan ieder de nullijn wil opleggen dan moet de massa natuurlijk de nullijn aanvaarden. Zou het dan niet „recht door zee" zijn als de regertngs-verte- genwoordigers ook de nullijn zouden aanvaarden? Wanneer de samenle ving de grootste macht bezit, wie zou vanuit de samenleving hierop tegen zijn. Ik ben ervan overtuigd van géén. Recht door zee doet fundamenteel rechtlijnig leven. Het zijn toch de politieke figuren die hun inkomen de laatste tien jaren zagen verviervou digd en daardoor het voorbeeld heb ben gegeven om in deze chaos te komen. Alle vermogen is welzijnsver mogen en om het „welzijn" hebben we voedingswaarde nodig waaruit ons arbeidsvermogen kan worden ge vormd. Géén enkele wet of daad mag tegen het „welzijn" van het volk wor den gehandhaafd of worden ge vormd. Dit voorbeeld geeft nu één „wanbeeld" en géén klankbeeld. Wat men dus de ander opleggen wil moet men zelf ook willen aanvaarden want het spreekwoord „wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook de ander niet" is mijns inziens toch nog altijd van kracht en bezit waardigheid. Dan kan „Bestek 81" wel worden uitge voerd. Het zal de massa niet moeilijk zijn om vrijwillig tot de nullijn over te gaan als ze dat van de initiatiefne mers ook mag verwachten en dan de voorzieningen treffen naar behoefte zou de grootste weldaad zijn voor het gehele volk. Daarop wacht de massa. Oss J. A. van Deutekom Tondo In Trouw van zaterdag 16 Juni waren enkele foto's opgenomen bij het arti kel van Nico Kussendrager: „Met de Filippijnen gaat het beter, met de Filippino's steeds slechter" Tot mijn verbazing herkende ik daaronder een foto die door mij was ingezonden. De ondertitel was „een dierentuin voor bezoekers die zich christen ntemen." Dit was een foto van diakonessen tijdens hun bezoek aan Tondo gedu rende de in januari in Manila gehou den wereldconferentie. Zij noemen zich niet alleen christen, maar van hen mag gezegd worden, dat ze het ook zijn. Op de foto staat een zuster die dagelijks in Tondo werkt. Juist deze diakonessen zetten zich zo met overtuiging in voor de lijdende mede mens. dat zij geen bezoekers van een dierentuin genoemd kunnen worden wanneer zij naar Tondo gaan. Naar aanleiding van dit bezoek besloot Di- akonia, de Wereldfederatie van Dia- konessengemeenschappen, in de ko mende jaren een hulpactie in te zet ten voor de armste bevolkingsgroe pen in de Filippijnen. Een dergelijk misbruik van foto's is mijns inziens beneden het niveau van Trouw. Zeist A. H. van der Mersch (Uit de tekst van Kussendrager bleek naar onze mening duidelijk dat „een dierentuin voor bezoekers die zich christen noemen" niet denigrerend was bedoeld; hij liet de opmerking ook en vooral op zichzelf terugslaan. Mochten wij niettemin met het on derschrift iemand hebben gekwetst, ■dan spijt dat ons zeer. Redactie). Aantjes (7) De doofpot in Nederland is zeer diep. Reeds in 1946 werden er bij het toen malige Bureau Nationale Veiligheid manipulaties gepleegd. Degenen, die al 30-35 Jaar het oorlogsleed meedra gen door die vervloekte SS, met al of niet Waffen- of Germaanse ervoor worden de maatschappij nog uitge trapt. Meneer Aantjes doet er wijs aan, zich van enige politiek te on- houden. Voorburg A. A. de Jong Aantjes (8) In de loop van 1944 begeleidde ik twee onderduikers van Zeeuws- Vlaanderen via Kruiningen Perkpol- der verder per trein naar station Lage Zwaluwe. In opdracht van het verzet. Van Lage Zwaluwe per bus naar een boerderij bij Klundert. Bij de bus stond een S8-man. Paniek dreigde. Twee loodzware houten koffers als bagage. Desgevraagd zette SS'er die koffers op de bus voor de „vakantie gangers". Aldus werd de SS gebruikt als transportmiddel van verzet. Niet temin was en bleef principiële afwij zing van SS overeind. Aantjes ging weliswaar een stap verder, maar ge bruikte Germaanse SS uitsluitend als transportmiddel. Hij werd tenslot te gevangene en dwangarbeider in Port Natal. RIOD heeft het bewijs van lidmaatschap niet kunnen leve ren. Aantjes heeft het formeel niet ontkend. Wel dat het geen feitelijk materieel lidmaatschap betrof. Nor maal is: goede trouw, zolang het te gendeel niet is bewezen. In 1973 vond men het niet, eind 1977 wel oppor tuun Aantjes te laten vallen. Toen was het nogal te doorzichtig, maar in oktober 1978 sloeg men toe. Een dezer dagen verklaarde dr. L. de Jong blij te zijn „deze zuivering te hebben be werkstelligd". Met welk motief? Veorburg J. Keljaer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 9