Gereformeerden
naar L. Amerika
Jeugd en kerk:
hopeloos?
Trouw
Verklaring van de
Noodgemeenten der
Gereformeerde Kerken
KERK IN DE WERELD
Communists Duy souls
VANDAAG»
4
Rahner verwacht
niet celibataire
religieuzen
Wurmbrand
gebruikt
vervalsingen
JESUS to the communist world inc.
Kardinaal Alfrink
sprak met de paus
VOORBIJGANGER
fe
Woerdense kerkerajj
schrijft Kamer ovej,
bootvluchtelingen
VRUDAG 29 JUNI 1979
LEUSDEN Het Zuid-Amerika-orgaan van de gereformeerde
zending heeft ln samenwerking met met twee partnerkerken:
de gereformeerde kerken van Argentinië en Brazilië, vier
benoemingen gedaan van Nederlanders die op verschillende
wijzen assistentie gaan verlenen in Uruguay, Chili, Brazilië en
Argentinië. De bedoeling is, dat zij na de nodige voorbereidin
gen in het Hendrik Kraemer Instituut in Oegstgeest in maart
volgend jaar naar hun diverse standplaatsen zullen ver
trekken
Allereerst zullen ds. J. Dijkstra en
mevrouw N. A. Dijkstra-de Jager uit
Bennebroek hun werkterrein van de
pastorie aldaar verleggen naar de
evangelisch methodistische kerk van
Uruguay. Ds. Dijkstra zal zich in
Montevideo bezig houden met toerus-
tingswerk van jeugdbegeleiding.
De heer J. H de Wit en mevrouw E. de
Wtt-Vermeiden uit Amsterdam gaan
naar Chili. Hij als ambulant werker
(extension worker) wiens taak het
wordt leken toe te rusten, maar ook
predikanten die erg in het land ver
spreid en vaak geïsoleerd wonen, de
nodige bijscholing te geven. De heer
De Wit. die aan de Vrije Universiteit
theologie studeerde en godsdienstle
raar aan de chr. scholengemeenschap
Sweelinck in de hoofdstad is. komt in
dienst van het evangelisch teholo-
gisch centrum van Santiago
Naar de lutherse kerk van Brazilië
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg O Poslma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
tOOO AW Amsterdam
tel 020-913456
tetei 13006
Poalgfo 66 00 00
Park Ned C'cd'etbim1"
Rekenmgnr 23 00 12 524
Gemeentegiro Amsterdam
XI1000
REGIO ROTTEROAM/DORDRECHT
Postbus 940
3000 AX Rofterdam
lei 010-115586 (jibonnemenien
en bezorging)
iel 010-115588 redact*
lei 115700 (mtsiuilend voor
idvorleniies)
WestbJaak 4
Rotterdam
REGIO DEN MAAG LEIDEN
Postbus 10i
2501 CC Cen Haao
ie' 070-469445
REGIO NOORO OOST-NEDERLANO
(uitsMend administrate
Posibu? 3
8000 AA Zwolle
te' 05200-17030
Abonnementsprijzen:
Per maand f 15 90
Per kwartaal 47,70
Per ha» i«ar f 95.40
Per jaar 188.60
Advertentietarieven op aanv.aag
Telefonische aboonemenienoodrachien
ii* adressen boveni
Opgave «am-eoerenten 9-19 30 van
miaedag t'm visdag Op zondag «an 10
20 uur te'et 020-913456
Opgave m, n.-«dvertent *s
"20-936860 of sctv-fteHh aan Mm-Adv
afdek tg postbjs 43 3
10O9 AK AVSTEROAM
Adresw inging*" u.!s'U"1#nfl .cnr »e<"k
aan onze Amsierdamse ad'essen
hopen dr. A. F. Droogers en mevrouw
H- D. Droogers-Zoutewelle uit Mij
drecht te gaan. Dr. Droogers, die als
cultureel anthropoloog in Afrika
heeft gewerkt, is wetenschappelijk
hoofdmedewerker godsdienstweten
schappen aan de Vrije Universiteit.
Hij krijgt een functie aan de theologi
sche hogeschool van Sao Leopoldo en
zal de kerken in het land van advies
dienen en op andere wijze helpen in
haar confrontatie met allerlei spiritis
tische volksgodsdiensten die in Bra
zilië veel aanhang vinden. Geschat'
wordt dat ongeveer 40 miljoen men
sen bij deze betrokken zijn.
Tenslotte zijn ds. H. W. Vijver en
mevrouw D. Vijver-Visser uit Gauw-
terzool ln de classis Sneek benoemd
om diensten te verrichten in Buenos
Aires aan de staatsuniversiteit al
daar. Het werk van ds. Vijver zal zich
toespitsen op de universitaire bijbel
vereniging. een grote organisatie
waar zowel studerende als afgestu
deerde academici bezig zijn met vra
gen hoe het evangelie in de leefsitua
tie van Argentinië gestalte moet wor
den gegeven. Ds. Vijver, die al in
eigen land ervaringen opdeed in stu-
dentenwerk, gaat deel uitmaken van
een team, waarin hij met drie colle
ga's zal samenwerken: twee Argentij
nen en een Australiër.
Onlangs hebben in Rome een
aantal rooms-katholieke bis
schoppen zich beraden over
geloof en jeugd. Het symposi
um van enkele dagen was be
doeld voor uitwisseling van
„gedachten en ervaringen".
In deze krant werd daarvan al
verslag gedaan.
Zo n gedachtenwisseling kan weinig
reden tot vrolijkheid geven. Het is
duidelijk dat de kerken hun greep op
de jeugd in snel tempo hebben verlo
ren. Dit geldt voor vrijwel alle kerken
in heel Europa en ook voor de hele
jeugd, al is een veertienjarige zoon
van een Spaanse gastarbeider nauwe
lijks te vergelijken met een Franse
arts van 27 of en aankomend student
politicologie in Berlijn. Volgens on
derzoek zou op het ogenblik slechts
10% van de jeugd door de kerken
bereikt worden; de rest komt op geen
enkele manier meer met mensen van
de kerken in contact. Het bisschop-
pensymposium had zich verzekerd
van enige kritische deskundigen, die
iedere keer bij opkomende euforie de
1 op 10 verhouding ontnuchterend in
herinnering brachten.
De voorbereidende commissie van
het symposium had voor de zeker
heid alvast een boodschap opgesteld
die de bisschoppen na afloop zouden
kunnen doen uitgaan naar de jonge
ren. De besprekingen brachten de
bisschoppen wel tot zoveel beschei
denheid dat ze zo'n boodschap niet
opportuun vonden. Volgens dr. Piet
Vriens, die als secretaris-generaal van
de Nederlandse (rooms-katholieke)
kerkprovincie aanwezig was is het
een winstpunt dat een en ander op dit
niveau openhartig besproken kon
worden. Dat wil niet zeggen dat er al
duidelijke conclusies of beleidspun
ten naar voren kwamen. Wel zullen de
bisschoppenconferenties aan de
hand van de verslagen bespreken wat
ze er verder mee doen.
Vooral de „kerk" blijkt het bij de
jeugd slecht te doen. Hoewel er ook
MüNCHEN (ANP) - Dr Karl Rahner
s.J„ hoogleraar theologie te München.
acht het ontstaan van niet-celibatai-
re religieuze orden mogelijk. Overi
gens zullen er altijd kloostergemeen
schappen blijven waar men wel het
celibaat ln ere houdt. Prof. Rahner
reageerde ln het jull-nummer van
„Stimmen der Zeit" op een prognose
over de religieuze orden in Europa en
Noord-Amerika. die onlangs in „Der
Spiegel" werd gepubliceerd.
Hij liet in de toekomst nieuwe, charis
matisch opbloeiende leefgemeen
schappen ontstaan, die gedragen
worden door katholieke christenen.
Deze groepen zullen, aldus Rahner.
wel in vrede en eenheid met de hiërar
chische kerk leven, maar dat wil niet
zeggen dat ze overeenkomstig het
kerkrecht en de Romeinse richtlijnen
zullen leven.
De oude. maar nog levenskrachtige
orden moeten naar de mening van
prof. Rahner „de moed hebben hun
levensstijl zo te wijzigen dat zij een
kritisch alternatief vormen tegenover
een verburgerlijkte kerk". Zij moeten
het verlangen van Jonge mensen, die
op een radicale wijze willen leven,
kunnen vervullen. „Als het charisma
tische aspect beter naar voren zou
komen in de orden, dan zouden deze
ook meer jonge mensen aanspreken.
Dit charismatische aspect zou dan
tevens een gemeenschappelijk pro
test kunnen zijn tegen de onmense
lijkheden in deze bureaucratische sa
menleving". aldus Rahner
ADVERTENTIE
De kerkeraden van de Noodgemeenten der Gereformeerde Kerken te Delft,
Ede, Den Haag en Utrecht, alsmede de Gereformeerde Kerk (dolerend)
Groot Lelden;
In gezamenlijke vergadering bijeen te Delft op 21 mei 1979
VERKLAREN
I dat zij:
het verband der Gereformeerde Kerken, tot uitdrukking komend in de meerdere
vergaderingen, zoals dat o.a. gevormd wordt door de Generale Synode, niet
meer als zodanig als Gereformeerd erkennen;
II dat zij:
op grond hiervan, op de verschillende tijdstippen van hun ontstaan, metterdaad
afstand hebben genomen en nemen van de onschriftuurlijke besluiten van de
meerdere vergaderingen en overeenkomstig de hiermee door hen tot uitdruk
king gebrachte positiebepaling een onafhankelijk en geheel zelfstandig kerkelijk
leven hebben ontwikkeld dat wil functioneren overeenkomstig Schrift en
belijdenis; en dat zij niettemin hartstochtelijk verlangen om zo mogelijk ook
organisatorisch de band te blijven bewaren met overgebleven schriftgetrou-
we kerkeraden en meerdere vergaderingen
III dat zl):
met name elke zelfstandige Gereformeerde Kerk oproepen zich uit te spreken
over het gereformeerd karakter van het verband der Gereformeerde Kerken
zoals dat tot uitdrukking komt in de meerdere vergaderingen; deze oproep geldt
evenzeer voor classes als voor particuliere synoden;
IV dat zij:
zich verbonden blijven voelen met en een beroep blijven doen op de broeders
en zusters binnen de Gereformeerde Kerken om met ons mee te strijden tegen
de oprukkende nieuwe theologie, die in het verleden onder de term van
vrijzinnigheid tot afscheiding en doleantie noodzaakte; zij richten zich in dit
verband echter ook tot anderen in en vergaderingen van andere kerken die zich
begeren te stellen onder het gezag van de Heilige Schrift zoals dit beleden
wordt in de Drie Formuleren van Enigheid;
V dat zij:
de bede van Christus In Johannes 17 21 als een ernstig vermaan en
aansporing ervaren om te streven naar de ene gemeente van allen die naar
het woord der apostelen in hem geloven;
VI dat zij:
uitdrukking willen geven aan. de wens dat onder al deze gelovigen in
toenemende mate een hartelijke verootmoediging en gebed om verlichting door
Woord en Geest gevonden zal mogen worden, opdat de gestalte van het
lichaam van Christus beter te herkennen zal zijn en het getuigen van het
komende Koninkrijk nieuwe kracht kan ontvangen.
Dettt. A D. 1979
De Noodgemeente der Gereformeerde Kerk te Delft,
p/a Otterlaan 49, Delft.
De noodgemeente der Gereformeerde Kerk te Ede,
p/a J. Tooroplaan 151, Ede.
De Noodgemeente der Gereformeerde Kerk te Den
Haag,
p/a Arabislaan 48, Den Haag
De Noodgemeente der Gereformeerde Kerk te
Utrecht,
p/a Uvingstonelaan 200. Utrecht.
De Gereformeerde Kerk (dolerend) Groot-Lelden,
p/a 8oshui2erkade 86. Leiden.
Is U geïnteresseerdVraagt U dan aan Jaargang 31 No 36 van „Waarheid en
Eenheid adres dhr J. P. Wijsman, Kortonjelaan 22. 5644 KA Eindhoven. Tel.
040-113622
De Vereniging Schrift en Getuigenis
betuigt haar volledige instemming met de verklaring van de Noodgemeenten
der Geref Kerken d.d. 21 mei 1979.
De Ver. S. en G. omvat de leden in plaatsen waar zich geen Noodgemeente
gevormd heeft en al deze leden bevinden zich in eenzelfde noodsituatie.
De Ver. S en G wil met alle leden bidden voor en streven naar de ene
Gemeente van Jezus Christus, maar zal daarbij moeten wachten op de zegen
van God. zonder te weten of en wanneer God die zegen aan de verscheurde
kerken van Nederland wil geven
Er zijn nog kerken die zich geestelijk of ook in feite niet conformeren aan het
beleid der Synode en waar prediking, catechisatie en tucht nog naar Gods
Woord onderhouden worden.
Wanneer leden der Ver. S. en G. in die plaatsen nog aan het leven van die
kerkeli|ke gemeente kunnen deelnemen wordt het aan de beslissing van hun
geweten overgelaten om cat te doen. In dal geval is het zaak die kerkelijke
gemeente op hun plicht te wijzen, dat zij om Gods wil zich dienen los te maken
van het beleid van de Synode.
Wanneer leden in een plaats wonen, waar de Geref. Kerk zich wel conformeert
aan het beleid van de Synode, worden zij opgewekt om tot vorming van een
noodgemeente over te gaan Men zal daarbij kunnen ervaren dat een klein getal
geen grote zegen uitsluit. De andere Noodgemeenten willen gaarne op allerlei
wijzen helpen, adviseren en daadwerkelijk steunen.
Mocht een Noodgemeente plaatselijk onmogeli|k zijn, dan kan een Noodge
meente van een streek gevormd worden In de ti|d van de Hervorming en in de
tijd van de Afscheiding hebben gelovigen het offer gebracht om voor een
samenkomst grote afstanden af te leggen, we zijn nu gezegend met betere
vervoersmiddelen
Mocht ook een Noodgemeente voor een streek niet mogelijk zijn. dan wordt aan
ieder lid overgelaten die beslissing te nemen, die naar eigen consciëntie voor
Gods aangezicht in vrede kan worden genomen
Zulk een beslissing kan zijn. onder protest nog deel te nemen aan het plaatselijk
kerkelijk leven, of het aanvaarden van gast-lidmaatscliap van een andere Kerk.
In alle gevallen hopen we echter samen te blijven werken als broeders en
zusters dto elkaar in hun gezamenlijke nood steunen en die samen in
gehoorzaamheid streven naar de ene Gemeente waar hun Heiland om bad
Leden der Gereformeerde Kerken, ook die ambtsdrager waren, ook die uit nood
naar een andere kerkgemeenschap zijn overgegaan, worden gevraagd ltd van
de Vereniging Schrift en Getuigenis te worden om in dit streven één te zijn
door Pieter van der Ven
een profeet, maar „in het kind, de
jongste zoon. het jonge meisje" (en
wellicht in de hoogbejaarde).
Van Hoof merkt nog op dat alleen
„luisteren" en „afwachten" waar
schijnlijk te mager is, te passief. Het
zou erom gaan dat jongeren zodanig
worden toegerust dat zij hun eigen
situatie leren verstaan, zelf vertolkers
worden van hun eigen ongenoegen en
zelf hun strategie van verandering
gaan bepalen.
van alles te zeggen is over het atheïs
me met name onder jongere intellec
tuelen en over allerlei vormen van
ongeïnteresseerdheid, ligt er een dui
delijk algemeen verbreide weerzin te
gen de ..kerk", die vaak gezien wordt
als een log. vooral op eigen baat en
overleven ingesteld lichaam, dat geen
woorden van betekenis te zeggen
heeft voor (jonge) mensen van nu. De
rooms-katholieke kerk staat hierin
bepaald niet alleen.
Verlegenheid
Ook vele basisgroepen die het met de
jongeren hardgrondig eens 'zijn dat
een kerk vooral geloofwaardig moet
spreken, slagen er op hun beurt niet
in het overgrote deel van de jongeren
te bereiken. Wie het probleem van
jeugd en geloof in basiskringen aan
de orde stelt, ontmoet haast alleen
verlegenheid en stilte. Men weet er
geen raad mee.
In veel reformatorische kerken ligt
dat al jaren niet anders. Een predi
kant van een Amsterdamse wijkge-
meente liet onlangs in zijn jaarver
slag weten dat het met de catechese
volstrekt hopeloos gesteld was. Er
komt eenvoudigweg niemand meer
opdagen. Een oplossing wordt ge
zocht in het scheppen van grotere
verbanden. Maar dat lijkt slechts tij
delijk soelaas te bieden. Immers niet
de vraag of er voldoende liefhebbers
voor een catechesatie bij elkaar ge
bracht kunnen wordenhis interes
sant. maar de vraag of jongeren der
gelijke bijeenkomsten als relevant
voor hun leven ervarefnen waarom
niet.
De meeste kerken gaan ervan uit dat
zij een boodschap hebben die in zich
zelf ook voor jongeren van belang is.
Veel jongeren blijken deze „objectie
ve relevantie" af te wijzen. Het gevolg
hiervan is een volledige communica-
'tiestoornis tussen jeugd en kerk en
ook tussen jeugd en school. Een an
der gevolg, in ieder geval een ander
verschijnsel, is de toeloop van jonge
ren naar sekten waarin zij zich wèl
geborgen voelen. Behalve door een
hang naar vaak bizarre sekten is er zo
mogelijk een nog duidelijkere ver
vreemding van de traditionele kerken
door grote ongeïntereseerdheid en
wantrouwen in de wereld in het alge
meen. In kerken is nog niet vaak het
verband tussen kerkelijke en maat
schappelijke vervreemding grondig
geanalyseerd.
Kort geleden werd in Sittard een „In
fomarkt" gehouden met als thema
„jeugd, blinde vlek in pastoraal".
Daar waarschuwde Pieter van Hoof,
studiesecretaris van de rooms-katho
lieke kerkprovincie, tegen een los
koppeling van de „levensvragen, ook
wel de zachte sector genoemd en de
politieke vragen, de harde sector".
Vooral pastores zouden zich slechts
tot de eerste sector beperken, omdat
zij zich alleen daar deskundig achten.
De zogenaamde levensvragen zouden
volgens Van Hoof vaak slechts zijn op
te delven van onder de maatschappe
lijke vervreemding vandaan.
Overigens was de speech, die door de
Bazuin werd gepubliceerd, zelf onbe
doeld een voorbeeld van „zachte sec
tor" door allegroische uitwijding over
rupsen die hun cocon spinnen om
vlinders te worden.
Ervaring
In de theologie is een discussie gaan
de of „openbaring" van „buiten"
komt of vanuit de menselijke erva
ring (en dan ervaren als van „buiten"
komend en vervolgens beaamd of
verworpen). Hoewel deze discussie'
niet precies loopt langs de lijnen van
kerkelijke denominaties is in rooms-
katholieke kring vaak meer ruimte
voor deze „ervaringstheologie" te be
speuren. Wat daarvan zij, met betrek
king tot jongeren staat vast dat zij
hun eigen gevoelens en ervaringen
serieus genomen willen zien en dat
kerken het daarmee moeilijk hebben:
die zijn vanouds beter in spreken en
onderrichten, dan in luisteren en le
ren. Vooral Jan Nieuwenhuis heeft na
veel gesprekken met jongeren erop
gewezen in zijn boeken „Volgend jaar
misschien" en „Tussen twaalf en ze
ventien" dat er een grote behoefte
bestaat bij jongeren om „gehoord" te
worden. Volgens hem zou de pasto
raal er slechts bij winnen als dat meer
zou gebeuren. Niet in de gestalte van
prelaat, meester of ouderling ziet hij
door Aldert Schipper
Op 17 mei stond op deze plaats in
onze krant een stukje van mij onder
de kop: Kostbaar smaadproces tus
sen bijbelsmokkelaars in de VS. In
dat artikel ging het om twee organi
saties die op grote schaal bijbels en
geestelijke lectuur naar Oost-Europa
zenden en die verwikkeld zijn in een
proces over onoirbare handelingen
die zij gepleegd zouden hebben.
De ene organisatie, Jesus to the Com
munist World, staat onder leiding van
vader Richard en zoon Mihai Wurm
brand. De andere heet Underground
Evangelism en wordt geleid door Joe
Bass.
In mijn stukje schreef ik onder meer
dat deze laatste ooit bij een zen
dingsgenootschap ontslagen werd
wegens verduistering. Ik baseerde
deze mededeling op het als soliede
bekend staande Amerikaanse blad
Christianity Today, dat zei twee be
wijsstukken in handen te hebben.
Vrienden van Bass hebben mij nu
echter opmerkzaam gemaakt op het
feit dat deze bewijsstukken verval
singen zijn. De ene vervalsing is een
bijgewerkte fotocopie van een stukje
politiedossier, waarop iemand eigen
handig getikt heeft: 'ARREST RE
CORD OF JOE BASS', zoiets als
'politiedossier van Joe Bass'. Hierbij
4was de rest van het document wegge
laten. De genoemde vrienden van
Bass hebben mij die rest bezorgd.
Daaruit wordt duidelijk dat Bass
aangeklaagd werd, om een verhoor
vroeg, maar dat de aanklacht onge
grond bleek te zijn en dat hij werd
vrijgesproken.
Getuigschrift
Het tweede „bewijsstuk" wordt ge
vormd door een brief, getekend door
de leider van het zendingsgenoot
schap, waar Joe Bass vroeger werkte.
Deze vroegere werkgever, J. E. Doug
las, heeft laten weten dat hij de brief
met de beschuldiging van verduiste
ring nooit heeft geschreven. Integen
deel. Douglas schrijft over Bass: „Ik
vond hem ijverig, eerlijk en volledig
betrouwbaar. Ik ontdekte in hem het
hoogste peil van christelijke levens
wandel en ethiek".
De beide vervalsingen zijn afkomstig
uit het bureau van vader en zoon
Wurmbrand. Ook het blad Christiani
ty Today heeft dat intussen ingezien
en zijn aanvankelijke bericht gerecti
ficeerd.
Het is bijzonder spijtig dat ik de
Wurmbrands toch nog te veel heb
vertrouwd. Ik bied hierbij aan Joe
Bass, die ik niet ken, en aan zijn
Nederlandse vrienden, die ik wel ken.
mijn verontschuldiging aan voor de
schade, die ik aan Bass' reputatie heb
toegebracht.
Meh de bovenste foto won Waltraud Raphael in 1977 een tweede prijs bij de
Nederlandse fotowedstrijd World Press Photo. Het zijn kinderen in een
kleuterzwembad. Hieronder is te zien wat Wurmbrand met deze foto deed.
De plaat werd omgedraaid en verkleind en kreeg als onderschrift: Kinderen
in communistische gevangenissen.
"THE VOICE OF THE MARTYRS"
te spreken over, de manier waarop de
heren Wurmbrand hurt belangen me
nen te moeten behartigen. Wurm
brand senior is voor de oorlog fout
geweest. Hij heeft zich onder valse
vóorwendsels in een groep vakbonds
mensen gedrongen en hen vervolgens
aan de Roemeense fascisten ver
raden.
Fout
Blijft mij als mijn persoonlijk gevoel
de behoefte over mijn ongenoegen uit
Na de oorlog heeft hij een fair proces
gekregen en is hij in de gevangenis
gezet. Na zijn vervroegde vrijlating
heeft Richard Wurmbrand steeds ge
logen dat hij om zijn geloof heeft
vastgezeten. Ik heb wel eens gedacht
dat Wurmbrand onbewust loog. Het
had kunnen zijn dat hij in een ver
enigd bewustzijn meende dat verraad
van vakbondsleden een dienst aan de
waarheid was.
Nu blijkt echter dat hij ais oudere
man voortgaat op deze weg van ver
raad en vervalsing. De onvermijdelij
ke conclusie is helaas: Richard
Wurmbrand heeft niets geleerd.
In dit perspectief kan het ook als een
gunstige ontwikkeling worden ge
duid dat jongeren noch met dwang
noch met zoete woorden meer naar
kerkelijke lessen of bijeenkomsten
zijn te drijven. Met de catechese is
het inderdaad „hopeloos geételd";
maar de vraag is of dat zo erg is. De
theologische en politieke doorden
king van de jeugdsituatie lijkt nog
maar nauwelijks op gang, en van een
„strategie van verandering" hoeft
niemand al hoog op te geven, zeker
niet vanuit kerken. Maar de niet meer
te verbloemen afwijzing door jonge
ren van alle niet doorleefde waarden
en waarheden kan kerkelijke beleids
mensen heel wat inzicht en duidelijk
heid bijbrengen.
Verdere recente publicaties: „In de
leer met het oog op de katechese",
een uitgave van het landelijk cen
trum van de Hervormd-gereformeer-
de jeugdbonden; Tijdschrift „Spe
ling" 1979 nr. 1, van uitgeverij Gia-
notten; „Gaat nu allen heen in vrede"
en „Jeugd een kwestie van geloven",
uitgaven van de Conferentie van Ne
derlandse Religieuzen, Carmelweg 1,
H. Landstichting)
ROME Kardinaal Alfrink is giste
ren door de paus in audiëntie ontvan
gen. De kardinaal is in Rome om daar
morgen het consistorie bij te wonen,
dat de paus bijeengeroepen heeft om
veertien nieuwe kardinalen te instal
leren.
De paus heeft gisteren tevergeefs zit
ten wachten op Valentin Moroz, die
kortgeleden uit de Sowjet-Unie werd
gedeporteerd. Moroz heeft in de Sow
jet-Unie een actie ondernoemen te
gen Leonid Brezjnjew, die hij heeft
beschreven als een oude, onbekeerba-
re alcoholist.
BIJ DE DOOD VAN DE 0.
PASTOOR
Vanmiddag luidde plotseling de
in de stilte van het dorp. We wist
het; nu is de oude pastoor
heengegaan. Nog lang na zijn
verkregen emeritaat heeft hij hiei ,gy
ons midden op het dorp gewoond
werd een bescheiden huis voor he vr
gebouwd, van waaruit hij het helder
dorpsgebeuren nog goed kon
gadeslaan. Hoe vaak ben ik daar
bij hem geweest. Meestal 's morgue]
om een uur of twaalf alsz'n collej n
even bij hem kwamen buurten. E on(
soms zaten er de burgemeester ei eüj
dokter. Dan passeerde alles in ko 'in
tijd de revue. Om de grote ronde ne
zaten we allen in een soort eer
leunstoelen en dan was het gezell
Al enige tijd was dat niet meer
mogelijk. Maar hoe lang heeft hij
staande en rechtop weten te hou< rez
Hoe lang hebben we hem nog nie (tu
zien rondlopen, met die en gene e( jü
praatje zien maken. En altijd
vriendelijk en opgewekt. Totdat
ineens snel bergafwaarts ging. Bi
kwamen hem buiten het dorp
volkomen verdoold en in de war
tegen en hadden dan de grootste
moeite om hem in de auto naar h\
te brengen. De laatste weken lag
in het verpleeghuis en herkende
niemand meer. Met die vriendelij
ogen lag hij voor zich uit te kijkei
boven de witte lakens. Bijna een
mensenleeftijd is hij hier de past<
geweest. Een man van grote eenv
die nauwelijks buiten het dorp k*j
en voor iedereen klaar stond. Een 0.
echte herder en één van een le
onbewuste nieuwe levensstijl. We ,h
full-timers zullen hun instanties
weinig gekost hebben. Hij was
helemaal een man van het
persoonlijk contact. Ik heb hem ii'|
vaak zien lezen. Hij had nauwelij rcj
een krant. Hij vond dat er al genoj t
in z'n missaal en z'n brevier stom e]
Voldoende om tussen de mensen
kunnen leven. En ook voldoende
ook onder hen te blijven voorclevi
als een voorbeeld van vroomheid^
eenvoud, achter zijn Heer aan.
d
dl
il
lie
ite
lo
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zalk en Veecateifn
Dekker, kand. te Ede;.
Bedankt voor Oudewater: M. B.
te te Nieuwpoort fer<
ni
Aangenomen de benoeming tojle
stand in het pastoraat te Aste w
Zomeren: mevr. da R. Houdijte 1
hulppredikante te Nieuw Anjdi
dam, wonende te Emmen.
st
Afscheid op 1 Juli van Vlissingef
v.d. Schoot ber. te Geleen;.
Intrede te Deinum (part
v.d.herv.gem. te Boxum c.a.) M. L
Boer, kand. te Oosterland (t«
part time leraard godsdienstoi
wijs a.d. chr. ped. academie de Hk.
Sneek); te Vollenhoven: P. Dateip
Wieringermeer; te Rotterdam Zul
J. van .Thiel te Vlaardingen; te (J
schoten kand. R. M. Witteveen,
van 1972-1978 werkzaam is ge«
als medewerker in het pastoral
Gamerwolde-Thesinge; 4 juli tel
burg: m. a. v.d. Berg, kand. te fie'
graven.
GERE F. KERKEN [I
Afscheid van Sliedrecht; G. D. ijit
maaijer, ber. te Utrecht noordfcr:
Leerdam: C. v.d. Linden ber. tej»<
ren; van Abbenbroek-Zuidlancfa
v.d. Waal ber. te Middelhamis;) j
Anjum: A. F. Rienstra ber. te Haj
wijk;.
Beroepen: 's Gravenhage-Escanig
W. van der Linden te Schoonew
Intrede te Kampen: J. C. de Mot
Rotterdam, voorheen full time l(
godsdienst; te Veendendaal: A.|
tersma te Dirkshorn.
GEREF.KERKEN VRIJG.
Intrede te Zevenbergen: C.
kand. te Zwolle.
GEREF.GEMEENTEN
Beroepen te Rhenen: J. de
kand. te Boskoop.
Aangenomen naar Enkhuizen: I
v.d. Heiden, kand. te Veen, dito
dankte voor 11 andere beroepei
Intrede op 3 juli te Beekberg»
Kareis te Werkendam.
Een ander recent voorbeeld van een
Wurmbrand-vervalsing wil ik de lezer
niet onthouden. Een paar jaar gele
den won een Duitse fotograaf in de
Nederlandse World Press Photo wed
strijd een prijs met een alleraardigste
plaat van een groepje kindertjes, die
uit het zwembad kwamen. Zij hadden
gestreepte handdoeken om. Wurm
brand drukte deze foto „spiegelver
keerd" af en gaf hem als onderschrift:
„Kinderen in communistische gevan
genissen. Een unieke foto, gesmok
keld uit een sowjet-gevangenkamp.
Deze kinderen zijn in het kamp gebo
ren en dragen, net als de andere ge
vangenen. gevangeniskleding."
Er zijn blijkbaar nog steeds tallozen
die de Wurmbrands geld geven voor
hun werk in Oost-Europa. Dat geld
komt op grond van gedeeltelijk ver
valste spookverhalen over het lot van
christenen in Oost-Europa. Er is voor
deze geldgevers reden zich af te vra
gen of het nog wel verstandig is, de
Wurmbrands zoveel vertrouwen te
schenken.
Van een onzer verslaggevers
WOERDEN De raad van de L
formeerde kerk te Woerden heefi
brief geschreven naar de Tweedi
mer in verband met de bootvlul
lingen. In die brief verzoekt de kL
raad de Kamer „met de meeste L
onze regering te nopen met l(
spoed:
a. de toelatingsmogelijkheden ii
land voor vluchtelingen in het n
meen, maar thans in het bijzai
voor vluchtelingen uit Zuid-Oost
drastisch te verruimen:
b. alle daartoe noodzakelijke 4
regelen en middelen met betref
tot vervoer, opvang, levensor
houd en begeleiding voorrang t^,
c. op'het internationale vlak
stappen te doen. welke zoudenl
nen bijdragen tot het wegneme#
het directe levensgevaar voof
vluchtelingen, en op langere terf
tot een menswaardig bestaan."*
Aldus het verzoek van de Woer^
kerkeraad.