Honderdste zilveren anier voor architect Walter Kramer i Uit brieven van lezers l 'Monumentenwacht' spaart miljoenen guldens uit RIMPELS MAANDAG 25 JUNI 1979 TROUW/KWARTET ANI door Fred Lammere AMERSFOORT „Het was een emotionele ervaring voor mij te horen dat ik een zilve ren anjer zal krijgen. Als je Jaren met dit soort werk bezig bent. vaak met je kop tegen een muur bent gelopen omdat de mensen Je niet begrepen of niet wilden begrijpen en ze komen je ineens vertellen dat hetgeen waarvoor je je inzet officieel wordt erkend, doet dat je wel wat" De Amersfoortse architect Walter Kramer hoefde daarom geen tijd te vragen om er over na te denken of hij die zilveren anjer zou accepte ren. Morgen zal hij in het paleis op de Amsterdamse Dam zijn onderschei ding uit handen van prins Bernhard in ontvangst nemen. Met zijn 42 Jaar is Walter de jongste aan wie ooit een zilveren knjer is verleend. In de regel zijn het hoogbe jaarde heren vrouwen die deze eer te beurt valt zijn helemaal in de min derheid aan wie een anjer wordt toegekend. Achter de naam van vele anjerdragers moest zodoende de af gelopen jaren een kruisje worden ge zet. Niet alleen dat Walter de jongste drager van een zilveren anjer wordt, hij zal er tevens aanspraak op kun nen maken de honderdste te zijn aan wie prins Bernhard, sinds de onder scheiding in 1950 door het Prins Ber nhard Fonds werd ingesteld, het ere teken uitreikt. Walter Kramer krijgt het embleen, (dat bestaat uit de vijfbladige roos van het Huis van Lippe in zilver met daarboven een gekroonde, gestyleer- de. zilveren anjer en het devies „Het gaat om uw zaak") vooral omdat hij in 1973 de „Monumentenwacht Ne derland" heeft opgericht, een stich ting waarvan hij Inmiddels ere-voor- zltter ls. Die Monumentenwacht is een stokpaardje van Walter gebleven. „Het begon allemaal voordat ik me als zelfstandig architect had geves tigd en nog werkzaam was bij de Rijksdienst voor de Monumenten zorg. Steeds meer ging ik me afvra gen of al die dure restauraties in Nederland niet voorkomen zouden kunnen Worden of veel minder kost baar zouden zijn indien vroegtijdig zou worden ingegrepen. Regelmatig werd ik met zaken geconfronteerd waarbij mijn enige conclusie moest zijn, dat wanneer men eerder in actie was gekomen het verval niet zulke ernstige vormen zou hebben aange nomen. We hebben in Nederland sinds 1961 een Monumentenwet, waarin de zaken in vergelijking met het buitenland goed worden geregeld. Er staat duidelijk waar Je aan toe bent. Wat ontbreekt is echter de on derhoudsplicht. een restauratiesubsidie. Zwart-wit gezegd krijg Je in Nederland op het ogenblik een premie voor het ver waarlozen van een monument. Daar bij gaat het niet alleen om woonhui zen. er zijn ook hele grote projecten bij. Vaak wordt dit gedaan vanuit een grote problematiek. Neem enkel maar de 2500 kerken die in ons land op de Monumentenlijst staan. Als een kerk aan restauratie toe is vraagt dat ondanks de subsidie van de overheid van de kerkbesturen ook grote finan ciële offers. De restauratie van de St Elisabethskerk in Grave, waaraan ik momenteel bezig ben, kost negen mil joen. Daarvan moet de kerkelijke ge meente zes ton bijeen zien te bren gen. Dat is een indrukwekkend be drag. Je kan het de eigenaren van de 40.000 monumenten die we in Neder land rijk zijn in vele gevallen niet kwalijk nemen dat ze die monumen ten verwaarlozen. Maar de problemen zijn daarmee niet opgelost. In de rap porten die ik voor de Rijksdienst moest opstellen, eerst over monu menten in Brabant en later over de vele kerken in de noordelijke provin cies. heb ik daar telkens op geha merd. Het haalde weinig uit. Bij de dienst gaven ze me gelijk, maar daar bleef het bij. Niets is fnuikender. Als ze nee zeggen kun je er nog tegenin gaan, alsnog proberen ze te overtui gen. maar als ze het met je eens zijn en verder niets doen!" Walter Kramer is er echter de man niet naar zich daarbij neer te leggen. Hij ging zelf tot actie over. Samen met drie geestverwanten die nauw waren betrokken bij restauraties in Friesland (de heren R. E. C. Estour- gie, H. J. Zijlstra en J. F. Stallinga) richtte Walter de stichting „Monu mentenwacht Nederland" op. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in dezp krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen ol reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover ol over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hooldredactie Trouw, Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Amnesty (6) Walter Kramer premie voor verwaarlozen komen alleen aan het voorrijden al een paar honderd gulden kwijt zon der dat ze nog iets hebben gedaan. In dat alles vooreiet nu de „Monumen tenwacht", die zes jaar geleden begon. Inspectie Aantasting De Invoering daarvan vond de rege ring een te grote aantasting van het eigendomsrecht. Het gevolg daarvan is dat veel eigenaars van monumen ten hun bezit bewust verwaarlozen om als het helemaal uit de hand loopt in aanmerking te kunnen komen voor Honderd gulden „We hebben allevier honderd gulden op tafel gelegd. Dat was ons beginka pitaal. Ik wist precies wat me voor ogen stond. In Ameide nam een aan nemersbedrijf een jaar of tien terug op zich als service aan cliënten na uitgevoerde restauraties de zaken in de gaten te zullen houden. Daar kwam in de praktijk weinig van te recht, maar het idee was goed. Het is echt niet zo dat de zorgen over een monument voorlopig van de baan zijn wanneer een restauratie gereed komt. De zorg voor het onderhoud begint op de dag na de feestelijke ingebruikname. Een door een tennis bal verstopte goot of, zoals ik heb meegemaakt, een vlierboom die tus sen dakpannen gaat groeien kan het begin zijn van een nieuw verval, dat snel om zich heen grijpt. De hervorm de kerk in Woudrichem is daarvan een duidelijk voorbeeld. Daar ver waarloosde men een lekkende regen pijp met als resultaat dat toen er eindelijk werd gerestaureerd dat werk duizenden guldens duurder uit viel dan nodig was geweest." Tijdig zaken signaleren is van het allergrootste belang. De vraag is ech ter wie je zoiets moet laten doen. De kerkbestuurders kruipen zelf niet het dak op. vooropgesteld dat ze er ver stand van hebben. Roep Je deskundi gen te hulp dan ben je als ze al „We hebben in eerste instantie 25 kerkbesturen aangeschreven. Zestien reageerden positief. Zij beloofden jaarlijks 75 gulden te zullen betalen en in ruil daarvoor krijgt het monu ment waarvoor zij hebben te zorgen eens in de acht maanden een grondi ge inspectie. Dat is erg aangeslagen. Op het ogenblik hebben we de zorg over tweeduizend monumenten, waarvan achthonderd kerken. Die af gelopen zes jaar hebben we 3200 in specties uitgevoerd. We zijn heel een voudig begonnen met hulp van res- tauratiebedrijf Yde Schakel in Ex- morra, waar men in de tijd, dat we over een „Monumentenwacht" gin gen denken ook plannen had voor een soort monumentenbewaking. Nu hebben we zestien man in vaste dienst en tevens nog 55 vrijwilligers. Op Limburg en Overijssel na is in elke provincie een Monumenten wacht werkzaam. Limburg zal spoe dig volgen en we rekenen er op dat Overijssel in 1981 eveneens zover zal zijn. Op iets langer termijn denken we nog aan een verdere uitbouw: een afzonderlijke .Monumentenwacht voor Amsterdam en mogelijk ook een in Delft, Leiden en Gouda, eveneens steden met veel historische ge bouwen." Dank zij de subsidies van de overheid is het tarief om mee te doen 75 gulden per monument gebleven. Na elke in spectie wordt een uitvoerig rapport „opgesteld. „Onze adviezen worden in de regel trouw opgevolgd. Kleine herstelwerkzaamheden verrichten de monumentenwachters zelf tegen het speciale tarief van 16,25 per uur. Dit blijft echter beperkt tot het rechtleg- gen van een leitje of een dakgoot schoonmaken. We waken er voor een restauratiebedrijf te worden. Dat mo gen we trouwens niet." Door de Monumentenwacht wor den jaarlijks tonnen uitgespaard. „Onlangs heb ik eens een berekening gemaakt en daarbij kwam ik tot een directe besparing van 9,8 miljoen gul den in vijf jaar op de feitelijke kosten maar als Je schrijft dat er vijftig mil joen is bespaard zal je er niet ver (toto: H*nk Tukktf) naast zitten", zegt Walter, die een paar jaar geleden ook van zich deed spreken door een geruchtmakende publicatie in „Plan", het maandblad voor ontwerp en omgeving. Onder het motto „Land zonder kerken?" vestig de hij toen de aandacht op het feit dat steeds vaker God de huur wordt opgezegd. Walter verzet zich nog steeds met kracht tegen het afbreken van oude kerken. Beeldenstorm „In de jaren zestig hebben we in Ne derland een tweede beeldenstorm ge had. De rekening daarvan wordt ons nu al door de jongere generatie gepre senteerd. We hebben met elkaar toe gelaten dat veel moois is verdwenen. Gelukkig denkt men er nu anders over. De mensen zijn betonbeu en breken kerken niet zo meer af, al wordt nog vaak met onze kerken vreemd omgesprongen. Velen vinden dat na een prijzige restauratie kerken dubbel gebruikt moeten worden. Daar ben ik tegen. Je kunt in kerken best concerten geven en nog diverse andere dingen doen, maar er zijn grenzen. Je mag nooit vergeten waar voor een kerk is gebouwd. Dat sluit veel andere bestemmingen uit. Zo'n kerk kan best functioneel zijn. We restaureren niet alleen voor het nageslacht, maar in de eerste plaats voor de mensen van nu, maar een stadion gebruiken we toch ook maar één dag in de week, waarom moeten die oude kerken dan ineens voor van alles en nog wat gaan dienen. We zouden al een heel eind verder zijn als men de grote kerken intensiever ging gebruiken voor hun eigenlijke doel, en dat betekent dat ze niet alleen op zondagen open zijn. In het buiten land kun je toch ook in de meeste gevallen wanneer je maar wilt een kerk binnenlopen. Bij ons zijn ze meestal dicht en de koster waar je de sleutel kunt halen is niet thuis als je hem nodig hebt. Daaraan moeten we iets gaan doen. Degenen die met be zwaren aankomen dat dit in onze tijd niet meer kan geloof ik niet. Kort geleden kwam ik nog een publicatie tegen uit de achttiende eeuw waarin wordt geklaagd dat baldadige Jonge ren ruiten hadden ingegooid van de Groningse Martinikerk en er veel la waai hadden geschopt. Wat dat be treft is er weinig veranderd. Ook in vroeger tijden had men met dat soort problemen te kampen." Verschillende ingezonden stukken- schrijvers probeerden in Trouw met allerlei insinuaties het streven van de Werkgroep Chr. Alternatieven voor AI in een verkeerd daglicht te plaat sen. Het blijkt dat veel christenen ons streven om te komen tot oprichting van een organisatie op christelijke basis, die opkomt voor de zaak van de gemartelden en vervolgden, toejui chen. omdat zij zich helemaal niet kunnen herkennen in de stijl, metho den en het politieke klimaat binnen Amnesty International. Wie nu nog niet ziet dat AI steedst meer door linkse krachten wordt beheerst, en bepaald niet neutraal meer is, zal ook door nieuwe argumenten niet over tuigd worden. Onze Werkgroep heeft al contacten met twee buitenlandse christelijke organisaties die al jaren lang bezig zijn met de zaak van de vervolgden. Dit zijn organisaties van christenen. Daaraan is ook in Neder land dringend behoeft als alternatief voor AI en verbonden met deze chris telijke organisaties. De organisaties waarmee onze Werkgroep in contact staat, zijn: Christian Solidarity Inter national (CSI) in Zürich en Action des Chrétiens pour l'Abolition de la Tor ture (ACAT) in Parijs. Beide organi saties hebben gezamenlijk al een aan hang van boven de 40.000, beschik ken over een uitgebreide documenta tie en komen op voor de belangen van vele honderden vervolgden in allerlei landen van de wereld. Groningen drs. J. G. van der Land land. Het zou de moeite lonen voor het christelijk alternatief kennis te nemen van de rapporten over de oost- bloklanden, China en niet te vergeten het lijvige rapport over gewetensge vangenen in de psychiatrische inrich tingen in Rusland. Verder is er nog een boekje genaamd: „Amnesty in citaten", waarin Amnesty Internatio nal in krantenknipsels bij communis tische kranten uitgemaakt wordt voor „een kapitalistische misdadige organisatie" en in rechts georiënteer de krantenknipsels voor „een com munistische organisatie". Middelburg T. de Vries Droom Ze had een droom. De men een tweede huis, wilden dat huis niet meer. Ze konden maar in één wonen. Dus daar afstand van: vrijwillig, sen, die een huis en een twei en een boot hadden, deden van dat tweede huis. De boot ze, maar dat tweede huis wil niet meer. Vrijwillig deden i afstand van. En de mensen^ huis en een auto en nog hadden, vonden dat ze die auto best konden missen, den die tweede auto weg. Ze I er al één en ook nog het huis. lig. En de mensen, die zo noi de zon wilden en daarvoor uren °r of vliegen over hadden, d< eens anders en bleven in hun JS' kleine land. Vrijwillig. In hv gerieflijke woning. De mei dekten nog meer. Dat ze b( den en voeten en ze kochten Daarmee kwamen ze op plekjtfck nooit nog hadden gezien, ginger ze weer fietsen. En IW wakker, want het was ma droom. Arnhem J. J. Steenbergen] Amnesty (7) Via allerlei insinuaties aan het adres van de nieuwe werkgroep Christelijk Alternatief voor AI proberen de heren De Jong en Kersten de aandacht af te leiden van de zaak waar het om gaat: dat AI de laatste jaren steeds meer een linkse koers is gaan varen. Dat bleek al uit de bemoeienis met de RAF-terroristen in Stammheim. De beschuldiging dat deze RAF-leden te lijden hadden van isolatiefolter bleek volgens een rapport van de Europese Commissie voor de Rechten van de Mens, volkomen ongegrond. Het te gendeel bleek zelfs waar te zijn. Het vertonen van een lasterlijke film op Al-vergaderingen is voor de beide in zenders die AI verdedigen, blijkbaar geen bezwaar. Een andere kwalijke zaak is dat AI op 2 maart 1978 in Utrecht een fel anti-Israëlische film van de PLO vertoonde. Terecht pro testeerde de redactie van het Nieuw- Isr. Weekblad hiertegen fel. Maar het Al-secretariaat bleef bij haar stand punt dat het vertonen juist was ge weest. Ook uit deze zaken blijkt weer dat AI in totaal verkeerde handen geraakt is, en daardoor voor christe nen onaanvaardbaar. De benoeming van een overtuigde communist op het vereoek-bureau heeft dit alles alleen nog versterkt. De tijd is meer dan rijp voor een chr. alternatief voor AI, waaraan christenen van harte hun steun kunnen geven. Amnesty(9) „Christelijke Alternatieven voor Am nesty International" - wie dóérnaar streeft, kent Amnesty niet! Wij, alle bei actieve kerkleden (R.K. en Geref.) zijn al sinds 1970 Amnesty-lid. In die jaren hebben we, samen met anderen, gewerkt voor politieke en geloofs-ge- vangenen in vele landen, christenen en niet-christenen. Aldoor wisten we te handelen volgens de opdracht: „denkt aan de gevangenen alsof gij met hen gevangen waart; aan hen, die mishandeld worden, als mensen, die ook zelf een lichaam hebt." (Hebr.13: 3). Wie het fijne wil weten over de benoeming van prof. Roebuck als me dewerker in het Internat. Secretari aat, kan bij het Nederlandse secreta riaat de tekst aanvragen van een brief aan HUMAN EVENTS, die hier over gaat. Meer informatie over Am nesty en Zuid-Afrika geven het in 1978 gepubliceerde Amnesty-rapport: „Politieke gevangenen in Zuid-Afri ka" en het artikel „Amnesty reageert op Zuidafrikaanse kritiek" in Amnes ty's maandblad Wordt Vervolgd van maart 1979. Schiedam E. Marcus en M. Snoek Labuschagne J"': Men leze en herleze de zeven gen van de Groninger theoloo feme schagne (Trouw, 18 juni). De gi nde denis herhaalt zich. Namelijk igs-: schiedenis van de Groninger ri d£ uit de jaren dertig/veertig van$ide ge eeuw! Theologie, knappe van de bovenste plank, de echter gaat in 't blank geklejjice waarheid van God en Zijn C staat geschreven op alle blai van de bijbel. Magna, magnae|ork< tas Dei et praevalebit (Groot,i de waarheid van God en zij winnen). Bijbelwetenschap, Labuschagne, doch dan wel wetenschap, die zich als een, (dienares) buigt voor de majes de gezonde woorden van openbaring. Want wat moet al die dom gehouden gelovigen fla met bij voorbeeld uw laatste da „Wie aanstoot neemt aan spraak ,God sprak bij wijze ken' heeft God nog nooit horen spreken"? Wat een crypC^e stelling! Orakeltaal. Jezus en Zijn apostelen zijn daar ve (vgl. 2 Timotheus 1 vers 13).J het op Paulus: Het dwaze wijzer dan de mensen (1 Cori /fl1 vers 25). Amsterdam ke ADVERTENTIE Zwolle A. Visscher Amnesty (8) Al gedurende zeven jaar bestaat er in Middelburg een actieve adoptie an nex werkgroep van Amnesty Interna tional. Hierin werken mensen van al lerlei opvattingen samen en vinden elkaar in de zorg voor de gewetensge vangenen overal ter wereld. De Oost- duitse gevangene die mede door de inzet van bovengenoemde adoptie- groep is vrijgekomen, bezocht de groep in 1978 en vertelde hoeveel mo rele steun Amnesty International geeft aan gevangenen in Oost-Duits- De kursiefjes van Mink van Rijsdijk in boei er vorm! Verschenen: «1 Mink van Rijsdijk Trouw-kursiefjes 96 blz., 11,90 :he elei m Klei t nda ndt r v aak and eer< P£ hij lose raël nP De vele duizenden abonnees van Trouw die wekelijks met veel plei de puntige pennevruchten van Mink van Rijsdijk lezen zullen blij zifaes met de verschijning van dit boekje. Aan de wens om deze kursiefjesi aarl boekvorm te bewaren en op geëigende momenten nog eens te lezen hiermee voldaan. De toon die Mink van Rijsdijk telkens weer weet ai ?e| te slaan, relativerend en gemoedelijk, soms ook fel als het nodig maar nooit kwetsend, weten velen te waarderen. Dit boekje zorgt voor dat 45 van de beste kursiefjes niet in de vergetelheid raken. Ee boekje om mee te nemen op vakantie! pc jk Verkrijgbaar in de boekhandel UITGEVERSMAATSCHAPPIJ KAMPEN J. H. KOK Onder redactie van mevrouw J. Wentink-Frumau en mr J. J. Wentink mg Vragen uitsluitend In envelop sturen naar postbus 507, 2270 Jfpr Voorburg. Per vraag een gulden In postzegels, het liefst in waard t d van 55 en 45 cent bijvoegen. Beslist niet aan de buitenkant opplakMpjl Geheimhouding verzekerd. Briefkaarten worden terzijde gelegd. WIJ maken onze vragensteller» erop atten\ dat in verband met onze va kantie. sommige brieven direct in de krant beantwoord zullen worden en wij niet, zoals gebruikelijk, de publi catie doen voorafgaan door een per soonlijke brief. Als. In verband met de speciale inhoud, publicatie niet gewenst is. hopen we deze brieven na onze terugkomst te bewerken. Vraag; In een artikel in Elseviers Magazine wordt vermeld: met de meest simpele dingen zijn soms al oplossingen te vinden voor slechtho renden. Een telefoon en een deurbel worden niet gehoord. Met lichtsigna len wordt dit bezwaar opgelost. Graag gegevens over dit apparaat. ANTWOORD: Je zou zeggen: dat hoort bij het artikel In EM te staan, maar ook dit probleem, dat heus niet zo moeilijk ls willen wij graag tot het onze maken: In de rubriek van Loes 8mlt (en ook in de onze) werd her haalde malen gewezen op het adres van mevrouw Thlerens, Instrumenta rium van de Ned Ver van Slechtho renden, Weertseweg 1, Epse, gemeen te Oorssel, waar inlichtingen en be stellingen gedaan kunnen worden, onder meer van de reeds beroemde „tuinslangtoeter" en de „bedtriller". Het adres van de vereniging (orgaan Omega) ls Doetlnchem. Burgemees ter Kehrerstraat 52. Het aanleggen van het lichtsignaal bij de telefoon moet besproken worden met deze in stantie. Wat de deurbel aangaat: dat kan elk elektrotechnisch bureau en elke handige doe-het-zelver met LTS- •chtergrond zonder veel moeite aan leggen De PTT heeft een eigen kos tenberekening (gezien dienstverle ning is die niet zo hoog). Met het ET- bureau moet u de rekening afwach ten of van te voren een afspraak maken VRAAG: Wat ls dit voor een plantje. Is het onkruid en hoe krijg ik het dan weg? ANTWOORD: O, o! En zoiets vraagt u aan mensen, voor wie het woord onkruid al onvertogen is! En dat voor een heerlijk geurende plant als Lieve Vrouwen bedstroo. In een tuinplan- tenboek kunnen we lezen dat de plant het goed doet op kale plekken onder bomen en in tuinen, die op 't noorden liggen. In mijn kruldenboek- jes wordt de lof gezongen van deze „asperula odorata (de laatste toevoe ging slaat op de heerlijke geur). Als „Waldmeister" bekend bij de samen stelling van de „Meiwijn". De wer king van deze drank en ook van de van de bladeren getrokken thee ls bloedzuiverend. Als gezondheidsthee (gelijke delen Lieve Vrouwenbed- stroo, Thijm, aardbei- en braambla den) eveneens aangeraden. Het re cept voor Meiwijn (we gebruikten die vroeger altijd voor bowl) heb ik he laas niet. VRAAG: Kunt u mij zeggen of het gebruik van een tinnen theeservies nadelig is voor de smaak van de thee en voor de gezondheid? ANTWOORD: Over de smaak van thee kan een boek geschreven wor den en over tin evenzo, vandaar dat ik mijn licht weer eens ging opsteken bij de keuringsdienst van waren. Als uw theeservies antiek ls. hoe ouder hoe beier, is er kans dat het zuiver ls (u ziet hoe voorzichtig deze uitdruk king ls). Het bezwaar ls dan wel dat het erg zacht ls. Zulke potjes moet men nooit op een theelichtje zetten (doet iemand dat nog wel eens?) of op een hoekje van een kachel. Dan zakt de bodem eruit, met alle daaraan verbonden narigheid. Om het metaal harder te maken wordt lood toege voegd en de hoeveelheid daarvan be paalt de mogelijkheid gebruik te ma ken van zo'n mooi potje of melkkan netje. „A nice cup o'tea" zou een goede naam zijn voor een detective verhaal, waarin een lief oud mens al haar antipathieën regelmatig een portie loodvergiftiging laat slikken! U zoudt in een laboratorium een klein beetje afschraapsel (op een niet op vallende plaats verkregen) kunnen la ten onderzoeken op loodgehalte. Ik moet er echter wel bij vermelden dat een TNO-laboratoriumondereoek overigens heel verklaarbaar want dat kost vrij veel tijd, kostbaar is. VRAAG: Bonen en andere groenten werdenworden ingemaakt met vrij grof zout in een stenen pot. Kan dat ook met Jozozput in plastic of andere vaten? ANTWOORD: Zowel het Jozozout als de andere vaten zijn mogelijk, ook plastic, maar: Mensen die onervaren in deze zaken zijn, moeten zeer voor zichtig zijn met gisting. Vroeger werd de schimmel er af genomen en wegge gooid maar de bonen of wat er ook in het vat zat, werd gebruikt. Sedert 1960 is men heel wat meer te weten gekomen over de gevaren van „myco- toxinen". Mijn zegsman wilde er graag op wijzen, dat mensen, die bo nen en andere groenten willen inma ken. dat toch altijd beter met een diepvrieskast of -kist kunnen doen. Een klein beetje groente of voorraad je. dat men eerst heeft ingekocht is de moeite niet waard om óf in te maken, of in te vriezen. Heeft men echter een lapje grond of een volkstuintje, waar feV'. een en ander vruchten draagt (en we weten dat dit dan ineens tegelijk los barst), dan is een vrieskastje uit eco nomisch en hygiënische opzicht toch wel aan te raden. Reacties van handwerkende lezeres sen: Het ging over de dame met onder meer de eenhoorn. Verschillende brie ven kreeg ik over dit onderwerp en een van de dames kwam me expres opzoeken en afbeeldingen van de go belins aanbieden. De originelen han gen in het Musée Cluny te Parijs. Ik ben helaas nog niet in de gelegenheid geweest deze gobelins te gaan bezich tigen en te vergelijken met de bor duurpatronen. Hier volgen verschil lende verklaringen voor dit merk waardige tóverdier. In het Hebreeuws is de eenhoorn het beel van ontem bare kracht en wildheid. In het Grieks wordt slechts zelden gewag gemaakt van het dier, maar in ander verband. „Zoals een berg zich hoog verheft". In elk geval komt het als „monokeratos" bij Aristoteles voor. Een lezeres noemt de eenhoorn in de middeleeuwen als het symbool van kuisheid, dat komt opdagen als een dame in nood hem aanriep. Zo komt soms de eenhoorn voor als symbool van Christus, de aanwezigheid van het Woord (Gods) in Maria. Bekend is het tweegevecht uit de 15de eeuw, waarbij een dame zich in een tent bevond, met een eenhoorn, die drie schilden droeg. Als een ridder een van die schilden aanraakte, moest hij met een andere ridder vechten. Was hij winnaar, dan zal hij de dame wel direct hebben kunnen incasseren, werd hij echter verslagen, dan moest hij voor straf en boete een armband met een gouden slot dragen, tot hij 'eeh schone vrouw vond, die het gou den sleuteltje had en die voortaan over de ridder kon beschikken. Een andere lezeres had de gobelins te Pa rijs gezien en was terdege op zoek geweest naar literatuur, helaas zon der resultaat. Of toch niet helemaal: Er is een geïllustreerd boek: Wand- teppiche für eine Fürstin" door Maria Lanckoronska (Verl. Heinrich Schef- fer Frankfurt a.M.). Eigenlijk had het blad dat de lezeressen aan het werk zette voor een zo ingewikkeld en kost baar borduurwerk, toch wel de moei te moeten nemen in een artikeltje een toelichting te geven. Volstaan wordt met de mededeling dat men niet weet waar de motieven vandaan kwamen en wat ze betekenden. Ik ben geneigd in de mengelmoes van dieren, waar uit de eenhoorn is samengesteld (hert, leeuw, paard) een fallisch sym bool te zien. Mag ik op deze manier mijn persoonlijke antwoorden ver vangen? VRAAG: Kan een vader of een moe der een huwelijk van een van de kin deren belemmeren of doen uitstellen? ANTWOORD: Heel jammer dat u er niet bij schreef hoe oud de jongelui zijn. De bruidegom is zo te lezen wel meerderjarig, maar hoe is het met de bruid? We lezen in ons eigen blad, dat als kinderen die 18 zijn, niet langer thuis willen blijven, daar verder niets aan te doen is. Onzes inziens zal een dochter van die leeftijd weggaan of weg zijn en als ze meerderjarig li \r ze trouwen (of niet trouwen), mi 'V. band tussen ouders en gehuwde deren kan niet opgebouwd ol sterkt worden. Als er dan eens kinderen komen, is dat voor allefCH tijen een heel groot gemis. Vi toekomst moet men kiezen enfmit of) delen. VRAAG: Van een vriendin als cadeautje van de vakantie|eefl ronde porseleinen bal met een soort thee-ei, maar dan groter. Ze wist niet wat de bei was. maar het is erg mooi beschi®C- of gelazuurd). Itgi i] ANTWOORD: Driemaal raden de vriendin naar toe geweest i «vermoed naar Engeland, waar dergelijke bollen (pomanders) ziet dan hier. De bedoeling is dei vullen met heerlijk geurende krui of rozeblaadjes en dan op te hal of neer te leggen. Een heel nuci gebruik zou kunnen zijn deze re versiering in het toilet te han maar dan wel met een iets meet prononceerde inhoud. Er was r tijd, dat men dergelijke dingen, C dan kleiner en vaak van zilver ander metaal aan een ketting oi hEils hing. Een bad was er nu eeni nooit in zo'n kasteel en veel meer handjes wassen als het erg nodig e was er meestal ook niet bij. De dl - en heren roken dan ook vaak niC fris. Bekend is de eed van Isa» gel van Spanje haar hemd niet ufi trekken, vóór het beleg van Oste u. afgelopen was. Na drie jaar mocht dan eindelijk en nu begrijpen wei schien beter, waarom de Isab schimmels (wit/grijs met zwarte' ken) zo genoemd zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 6