Haagse koorzangers bleven zo maar weg Danny Kaye blijft een onbeschrijfelijk dirigent Koechlangs Jungle Boek integraal Boeiend project Residentie Orkest Dooie vboieabeime mooie vlooien. Beschamend slot van Holland Festival En dan nog n DRINGEND ADVIES VAN DE ANWB AAN IEDEREEN DIE MET VAKANTIE GAAT Gaat u met de auto met vakantie? NEEM OOK EEN GOEDE REISVERZEKERING MEE een autovakantieverzekering Omroepconcerten in Nederland en België Directie laat niemand toe to Rijksmuseum Muziek en schilderijen van Schönberg MAANDAG 25 JUNI 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET _AN' door R. N. Degens DEN HAAG Het meest geslaagde muziekproject in het Holland Festival het is hier al eens eerder gezegd was de reeks van drie Schönberg-concerten door het Residentie Or kest. Het laatste werd vrijdagavond in de Nieuwe Kerk in Den Haag gegeven onder leiding van Hans Zender. De eer van het succes van dit project komt helemaal toe aan het Residen- Ue Orkest dat deze serie van vier concerten ihet eerste werd nog vóór het Holland Festival gegeven) bijzon der zorgvuldig heeft voorbereid en uitgevoerd Bezwaar was misschien de lange duur van elk concert, met een aanvangsUjd van half acht, en onderbroken door twee pauzes Het vergde zowel van de uitvoerenden als van de toehoorders veel concentratie. Maar de opmerkelijk grote belang stelling. die alleen bij het laatste con cert wat minder was. heeft wel bewe zen dat het publiek best bereid is ook naar een ..moeilijke" componist als Schönberg te komen luisteren. Daar aan heeft zeker de goede voorpubllci- teit die het orkest in zijn eigen Or kestkrant gal meegeholpen. Veel ma teriaal werd daarvoor o.a. beschik baar gesteld door het Schönberg In stituut te Los Angeles. Schilderijen Daarmee werd in de koffiekamer van de Nieuwe Kerk een tentoonstelling met (nog weinig bekende) foto's en manuscripten ingericht, en tijdens de pauzes werden 75 dia's vertoond van Schönbergs schilderijen. 8chönbergs opmerkelijke begaafdheid op dit ter rein uitte zich vooral in portretschil derijen. waarvan de zelfportretten het meest bekend zijn geworden. Hier kon men ook nog kennismaken met zijn landschappelijke en abstracte schilderijen die vooral als picturale uitingen van Schönbergs heftig be wogen gevoelsleven verhelderend werken. Een gevoelsleven dat in zijn latere muzikale composities, on danks de zelfopgelegde strenge disci pline van het twaalftoonsysteem, steeds als innerlijke drijfveer blijft werken. Romantiek In het Strijkkwartet dat hij in 1897 componeerde en ook in de Symphoni- sche Dichtung „Pelleas und Melisan- de" (1903) die op dit laatste concert werden uitgevoerd, is het nog de pure romantiek van de door hem bewon derde Brahms die in een onstuitbaar heftige muziekstroom naar buiten breekt. In het strijkkwartet met een hoorbaar zuiver gevoel voor de ty pisch eigen mogelijkheden van het intieme kwartet-musiceren, in Pelle as met een exuberantie van klank ontwikkeling en breedsprakige pa thetiek waarin ook het ontzag voor Wagner doorklinkt. Arnold Schönberg .bewogen gevoelsleven. Het spreekt vanzelf dat twee stukken met een zo groot verschil in instru mentale bezetting in eenzelfde ruim te niet allebei optimaal tot hun recht kunnen komen. De muziek van het strijkkwartet dat door het Darting- ton Kwartet uit Engeland werd ver tolkt, zweefde dan ook wat ongrijp baar over de hoofden van de toehoor ders. en de toch al niet erg transpa rante polyfonie van Pelleas werd er door de lange nagalm van de Nieuwe Kerk niet doorzichtiger op. Hans Zen der leidde het orkest overigens met veel begrip voor het werk. Brahms' Vijfde En hij deed dat ook in de merkwaar dige. zelden uitgevoerde orkestbe werking die Schönberg in 1937 van het Klavierkwartet op. 25 van Brahms maakte. Deze bewerking, die Schönberg zelf „Brahms' vijfde Sym fonie" noemde (Brahms componeer de er vier) getuigt andermaal van zijn bewondering voor Brahms maar is ook een bewijs dat hij zijn liefde voor „tonale" muziek ook in zijn atonale en twaalftoonsperiode niet verlooc hende; het twaalftoons-strijkkwartet op. 37 dat deze avond ook door het Dartington Kwartet werd uitgevoerd, is één jaar voor de Brahmsbewerking gecomponeerd. Zoals gezegd, er was iets minder pu bliek dan bij vorige concerten, maar in de toch redelijk gevulde kerk klonk het langdurige applaus ander maal als een bewijs voor de waarde ring van dit interessante project waaraan o.a. nog hebben meegewerkt het Schönberg Ensemble onder Rein- bert de Leeuw, het Nederlands Ka merkoor onder Kerry Woodward en een groot aantal vocale en instrumen tale solisten. Prinses Beatrix beeft zaterdag in Amsterdam de Gouden Unicef/Jaar van het Kindpenning uitgereikt aan Danny Kaye, als dank voor het vele werk dat hij de afgelopen twintig jaar voor Unicef heeft gedaan. Prins Willem-Alexander en een koor van Amsterdamse Lieverdjes waren ook van de partij. door Adr. Hager DEN HAAG Het „concert" dat zaterdagavond In het Congresgebouw werd gege ven moest twee heren dienen. Het slotconcert van het Hol land Festival 1979 was tevens het openingsconcert van het achtste Internationaal Koor- festival. Vooropgesteld dat In het geheel geen sprake was van een concert ln de eigenlijke betekenis van het woord, luidt de conclusie: als slotconcert van het Holland Festival volslagen mis lukt. als openingsconcert van het koorfesUval zeer geslaagd. Hoe luidde het programma van deze avond? Een „koor" (niet op het podi um. maar in de zaal), bestaande uit leden van diverse Haagse koren, stu deerde onder leiding van Jan Eelke ma delen ln van bekende werken van Bach, Haydn, Hftndel en Dvorak. Met uitzondering van de uitvoering van POSltlGf de 25 minuten durende Psalmen Tri logie van Jurriaan Andriessen nam deze ..zlng-ln" de gehele lange avond in beslag. Het publiek dat getuige mocht zijn van deze koorrepetitie zat op het balkon. Reeds weken geleden hadden de Haagse koorleden met enthousiasme de 1.400 beschikbare kaarten ver overd. Uitverkocht. Coördinator Kees Veerkamp was zaterdagavond echter een diep teleurgesteld man. Die koorleden hebben hem namelijk lelijk in de steek gelaten, enkele hon derden plaatsen in de zaal bleven onbezet. Niemand kon het waarom verklaren. Veerkamp was geschokt. Verbaasd was het publiek dat dacht een echt slotconcert van het festival bij te wonen. En bekomen van die verbazing over een koorrepetitie ver liet men reeds ln de eerste helft het Congresgebouw. De voorspelling in het festivalboekje: „Het zal moeilijk zijn aan deze massale groots klinken de finale een einde te maken", wordt lachwekkend. Nee, niet lachwekkend, het is beschamend zich in Den Haag op deze wijze af te maken van het besluit van een internationaal evene ment als het 32ste Holland Festival. En dan te weten, dat de NOS dit programma van A tot Z uitzond. king worden gebracht. Het werk is rijk aan sfeer en draagt zowel rit misch als melodisch het persoonlijke accent van Andriessen, die weet hoe te schrijven voor amateur-vocalisten. Het Toonkunstkoor Amsterdam zong vorige maand de première en het lag voor de hand dat het ensemble ook de Haagse première zou verzorgen. Deze „bruikbare" compositie werd onder leiding van Jan Eelkema met overtui ging uitgevoerd door koor. orkest en bariton Wout Oosterkamp. Christine Harvey en Hein Meens leverden hun vakbekwame inbreng in de zing-in. „Breitners blik op stadsgenoten" is de expositie die t/m 19 augustus in het Amsterdam Historisch Museum wordt gehouden. Er hangen portret ten en modelstudies van Breitners hand maar ook afbeeldingen van da mes, dienstbooien, volksmeisje, bouwvakkers en kinderen op straat of in hun huizen. Als eerste Hollands kunstenaar maakte Breitner gebruik van het medium fotografie zodat naast etsen, tekeningen en attributen als tekendoos en fototoestel ook zijn foto-album tentoongesteld wordt. Buitenplaatsen, dorpen en zeege zichten op Walcheren zijn de onder werpen die tekenaar en graveur Jan Arends (1738-1805) uitbeeldde. Onder de titel „Walcheren met Arends' ogen" is zijn werk t/m 1 spetember in het Rijksarchief in Zeeland (St. Pie terstraat 38 te Middelburg) te zien. De tentoonstelling ls zo ingericht dat er door middel van foto-materiaal een link met het heden wordt gelegd. door Jao. Kort AMSTERDAM Nog nooit heb ik het zo moeilijk gevonden een recensie te schrijven een concert als dat wat vrijdagavond in de Grote Zaal gegeven werd. Old Natuurlijk kan ik beginnen met mede te delen, dat daar optrad het Concert gebouworkest, dat ten bate van Uni cef werk van Rossini, Joh. 8trauss, Ravel, Tsjaikovsky, Verdl en nog veel meer ten gehore bracht. Maar dan weet u in dit geval nog niets, zolang ik niet verteld heb, dat de dirigent van deze avond was Danny („The secret life of Walter Mltty") Kaye, de filmac teur, die nu al jaren optreedt ten bate van de noodlijdende kinderen over de gehelde wereld en dat meestal in de rol van dirigent. Zelfs met de vermelding dat Danny Kaye het orkest voortreffelijk leidt. met een doelmatige trefzekerheid, waar sommige dirigenten nog wat van zouden kunnen leren, ben ik nog niet aan het eigenlijke van zijn optre den toe. Wat te denken van een dirigent, die het publiek crescendo en decrescen do laat applaudisseren, het orkest half om half laat opstaan en zitten gaan, midden onder een stuk van het podium de zaal ingaat om een laatko- mende dame haar plaats te wijzen of op het podium en later in de zaal een dansje maakt, terwijl het orkest rus tig door speelt en die, omdat concert meester Theo Olof een noot te veel speelt, met hem de zaal verlaat v#s; een duel in de wandelgangen, en^a; een afschuwelijk schot gewond wjfn op het podium verschijnt. Zo zou c door kunnen gaan met te verte liga hoe Danny Kaye zich over hond jaar het podium op laat dragen (ook een hele mooie!) welke grimde sen hij trekt en welke verwensing hij uit, als er in het orkest valse no^ci worden gespeeld. Maar het is allemaal gewoon niet te vertellen en daarom iaat ik het h id maar bij na vermeld te hebben, (ltj de stemming er in de barstensvc(a zaal van het begin tot het eind inzfe ADVERTENTIE financiële risico's Kom naar 't AN W3-kantoor en maak uw zekerheid rond. Het Nederlands Dans Theater geeft van 9 tot 22 juli ln het City Centre Theatre In New York zestien voorstellingen. Vier verschillende programma's worden geboden. Daar op komen ln het geheel negen ballet ten voor. acht van artistiek directeur Jiri Kyllan en één van Hans van Ma nen. Het is de zeske keer dat het Nederlands Dans Theater Amerika bezoekt. In '65 was het in Lee. Massa- suchets. in '68 in New York, in '71 ln Chicago en omgeving, een jaar later in New York met aansluitend een rondreis en vorig Jaar ln Washington en Charleston. Speciaal vandaag De NCRV berint met een serie volksvertellingen naar de romans van Frits Reuter (1810-1874) onder de titel On kel Brasig. Hoogdpersoon in dexe verhalen die sich afspe len op het Noordduitse platte land in de vorige eeuw is Za- charias Brisig, een rentmees ter uit Mecklenburg met een rondborstig karakter en milde ironie Ned. 1/19.15 Met Tigris wordt een eerste aflevering uitgevonden van het vierdelig verslag van de reis die de Noorse ontdek- kingsreixiger Thor Heyerdahl met zijn boot over de Tigris maakte. Ned. 1/20.25 De routes In NCRV's Rerke- pad gaan in Zuid-Holland via Gouda, Haastrecht, Schoonho ven en Oudewater en in Fries land langs Dantmawoude, Murmerwoude, Rinsumageest, Sybrandahuis en Lichtaard Ned. 2/21.45 Het tweede en laatate deel In Voor 250 Mark door Zuid- Amerika gaat per trein over de bergpassen in de Andes Ned. 1/21.55 Elijah-oratorlum van Men delssohn Bartholdy, opnamen in De Doelen te Rotterdam gemaakt. Hilv. 2/20.00 De gedachte aan een zing-ln was niet nieuw, ook in 1977 vormde dit een onderdeel van het koorfestival. Zelfs het koorboek was hetzelfde als toen. Jan Eelkema weet met zo een koor ad hoe uitstekend om te gaan, met kwinkslagen is hij in staat het gestel de doel te bereiken. Met de koorzan gers die wel gekomen waren, boekte hij goede resultaten En de leden van het Gewestelijk Orkest waren gedul dig genoeg om steeds weer een passa ge te herhalen, al riep Eelkema dan ook uit: „Zonder orkest gaat het ook!" Jurriaan Andriessen schreef ter gele genheid van het 150-Jarig bestaan van Toonkunst een psalmentrilogie, een driedelige koorsymfonie op tek sten van Gabriël Smit. De dichter koos drie psalmen die met elkaar een zinrijk geheel vormen. Psalm 64 spreekt van kwade, vijandelijke machten, psalm 126 is een psalm van de bevrijding en psalm 121 is de bele ving van de geestelijke vrijheid. Een werk waarin door middel van een baritonsolo. het koor en een groot symfonieorkest gemeenschappelijke en individuele gevoelens tot uitdruk- door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM Charles Koechlin (1867-1950), een in Parijs geboren componist, leerling van Massenet en Fau- ré, was lange tijd, behalve bij vakgenoten, een vrijwel onbe kende figuur. Hij heeft o.a. 'een vrij omvangrijk werk nagelaten waarmede hij zich goed beschouwd een veertigtal jaren heeft beziggehouden: Le Llvre de la Jungle, een compositie voor symfo nieorkest, vrouwenkoor en drie voca le solisten. De eerste Nederlandse in tegrale uitvoering vond jl. vrijdag plaats in de Doelen onder leiding van David Zinman. Het uitvoerend ensemble bestond uit het Rotterdams Philhwrmonisch Or kest, damesleden van het Nederlands Vocaal Ensemble, de mezzo-sopraan Lucia Kerstens, de tenor Hein Meens en de bariton Bernard Kruysen. Le Livre de la Jungle bestaat uit drie liederen en vier symfonische gedich ten met een totale uitvoeringsduur van ongeveer anderhalf uur. Het is gebaseerd op Rudyard Kiplings „The Jungle Book" in de Franse vertaling van Louis Fabulet en Robert d'Hu- mlères en heeft tot Inhoud het leven van Mowgli, een mensenkind opgroei end onder wolven en oerwoudbewo ners. Slechts het laatste deel „Les Bandar-log" (Scherzo der apen) werd tijdens het vorige jaar gehouden Hol land Festival door het R.Ph.O. onder leiding van David Zinman ten gehore gebracht. Vernieuwingen Gedurende de veertig jaar waarin Koechlin aan zijn Llvre de la Jungle heeft gewerkt zijn de vele vernieuwin gen op compositorisch gebied niet onopgemerkt aan hem voorbijge gaan. (o.a. polytonaliteit en a-tonali- teit). Het eerste deel van het Jungle Boek, Wiegelied van het Zeehondje, voltrekt zich in een pastorale sfeer, waarbij het harmonisch gebeuren wel enigszins tegen Debussy aanleunt. Naarmate het werk voortgang vindt worden nieuwere technieken gehan teerd zonder dat evenwel de eenheid van het geheel in het gedrang komt. Het voortdurend éénstemmig gehou den La Lol de la Jungle is zo lang uitgesponnen dat de aandacht ver slapt. Eigenlijk is het verleden jaar reeds uitgevoerde slotdeel Les Ban dar-log nog het meest interessant, niet het minst door de meermalen toegepaste polyfonie(fuga's). In ieder geval leert Le livre de la Jungle Char les Koechlin kennen als een originele componist die grotere bekendheid verdient. Het R.Ph.O. heeft onder leiding van Zinman voor een kleurrijke vert king van de partituur gezorgd, ir vocale solisten waren geheel voor h taak berekend en een tiental dam leden van het Nederlands Vocaal RL semble voegde aan het orkestric kleurenpalet op bescheiden wijze e i. eigen timbre toe. M Een klein maar aandachtig audit< ij um schonk de uitvoerenden v bijval. Van onze radio- en tv-redactle HILVERSUM In nauwe samenwer king met de BRT, de Vlaamstalige omroep, organiseert de AVRO-radio deze zomer zes concerten in histori sche gebouwen ln België en Neder land. De programma-formule is geba seerd op de combinatie van historie, ADVERTENTIE V S «v-a Honden cn katten hebben een hekel aan vlooien. Maar ze hebben ook een broertje dood aan een anti-vlooien shampoo beurt. En voor spray's zun ze een beetje bang. De Frento vlooienband is eigenlijk een ideale oplossing, 't Is makkeluk. En 't werkt crR goed. En heel lang. Negentig dagen lang. Dat kan van spray noch shampoo gezegd worden. De Frento vlooienband is geschikt voor jonge en oudere dieren. Hi| beschermt van kop tot staart. En trekt zich niks van water aan. 'f Is gewoon de beste oplossing voor mens en dier. Behalve voor vlooien. Maar wie treurt er om dooie vlooien...? muziek en toerisme. Drie van de zes kasteelconcerten worden gehouden in België. Het eerste vindt plaats op zondag 8 juli 's ochtends om 11.30 uur in de Priorij Corsendonck te Oud- Turnhout (België) met medewerking van „Het Nederlands Strijkersensem ble" onder leiding van Wybo van Bie- men. Het tweede concert zal op zater dag 21 juli om 20.00 uur in het kasteel van Gaasbeek te beluisteren zijn met als gast het pianoduo Crommelynck, bestaande uit de Belg Patrick Crom melynck en de Japanse Taeko Kuwa- ta. Het laatste in België te houden concert ls op zaterdag 28 juli, even eens om 20.00 uur, in het Rubenshuis te Antwerpen. Daar zal optreden het ensemble „Musica Aurea", dat ln 1970 werd opgericht aan de Luikse Universiteit. De overige drie concerten vinden in Nederland plaats. De eerste op zon dag 22 juli om 11.30 uur in de Markie zenhof te Bergen op Zoom, waar het vocaal ensemble „Quink" zal optre den. Dit ensemble kreeg grote be kendheid op het Holland Festival van 1978. De violist Herman Krebbers en de pianist Thom Bollen worden ver volgens op zondag 29 juli om 11.30 uur verwacht in het Raadhuis van Helmond en ten slotte zullen de Bel gische alt-zangeres Ria Bollen en de eveneens uit België afkomstige pia nist Jozef Beenhouwer een liederen- recital geven in het kasteel van Hoensbroek op zaterdag 11 augustus om 20.00 uur. Al deze concerten zul len door de AVRO-radio worden uit gezonden op de zaterdagen 21 juli 4 en 18 augustus 1 15 en 29 september tussen 11.00 en 13.00 uur via de zen der Hilversum 4. De concerten op 8 en 22 juli zullen door de BRT 3 recht streeks worden uitgezonden om 11 30 uur. De overige concerten zullen be gin volgend Jaar via BRT 3 worden uitgezonden en wel op 6 13 20 en 27 Januari en op 3 en 10 februari AMSTERDAM (ANP) De direc f van het Rijksmuseum in Amsterd laat sinds zaterdagavond niema meer toe tot het sinds vrijdagmidc bezette museum. Nadat de gemeen-1 raadsleden en het PvdA-Tweede I merlid mevrouw M. Wütrich zat" dagavond na een gesprek met de ie zetters, het museum hadden verlat werd het gebouw gesloten voor b tenstaanders. De maatregel van de, directie is Is' doeld om de bezetters te lsoler zegt de organiserende kunstenaa vakbond BBK. Volgens de bond is gedragslijn van de bezetters zo, zij geen personeel „opzij zullen sch ven om deuren open te maken." De bezetters willen op zijn minst n c hun actie doorgaan totdat Cl F zwart op wit verklaart dat de Rijl dienst voor verspreide kunstcoll J ties weer Amsterdamse kunstwerk gaat opslaan. Liever zien de bezett dat de maatregel van het ministei om niet meer de helft (1.400) van via de contraprestatie verworvf0 kunstwerken bij de Rijksdienst bergen, voor het hele land wordt in#r trokken. Vrijdagavond werd wel K 1 gezegd, dat tot komende woensd Amsterdam de helft van de vana mei verworven werken naar de Rij! dienst kan brengen. Maar de bez£| ters vinden dit onvoldoende. Eredoctoraat De literator en toricus Theun de Vries is geproi veerd tot doctor honoris causa in letteren. De uitreiking in de Groni b se Martinikerk vond plaats ter g£ genheid van het 365-jarig besti k van de Universiteit van Groninge A

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4