Radio Tour de France draait
tegen de verdrukking in
Luisterstuk vervormd
tot speels theater
\0
Werk van Cohan mist eigen gezicht
Holocaust: hoge kijkdichtheid
Festival blijft in
sfeer van oorlog
U zoekt een wasdroger die u gewoon
overal kunt neerzetten.
AEG laat je niet in de steek.
Van 27 juni tot en met 22 juli dagelijks 3 uur op Hilversum 1
Ook televisie bij de Tour
Opwindende momenten bij London Dance Centre
Werk van Hausmann en Schnebel
Jordi Savall leidt Hesperion
Een wasdroger dus, die „voelt" wanneer het wasgoed
droog is. Dan is er maar
één die hieraan voldoet: de
AEG-Lavatherm de Luxe.
En zo heeft AEG
voor elk wasprobleem
een oplossing.
geen afvoerslang en
geen wateraansluiting
nodig heeft. Die met
heel weinig stroom 4,5
kg wasgoed naar keu
ze strijkdroog of kast-
droog maakt. En die zelf
DONDERDAG 21 JUNI 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
Van een onzer verslaggevers
HILVERSUM Radio Tour
:de France draait óók in 1979.
Tegen de verdrukking in. lang
niet door iedereen in Hilver
sum liefderijk gadegeslagen
en in ieder geval met minder
zendtijd dan de laatste twee
edities gebruikelijk was. Da
gelijks zal van 27 juni tot en
met 22 juli via Hilversum 1 de
rond het Tour-spektakel ge
bouwde horizontaal gepro
grammeerde uitzending te
volgen zijn.
Tien Jaar geleden begon Radio
Tour de France Het was in de
periode van de zeepiraten, dat via
één van de Hilversumse zenders
voor de eerste keer een geslaagde
aanval op de populariteit van Ver
onica c.s. werd gedaan. Bijna twee
keer zoveel luisteraars (anderhalf
miljoen in 1970) stemden toen ge
middeld op Radio Tour de France
af dan op de zeepiraat Veronica.
Een jaar later werd het succesvolle
programma nog geprolongeerd,
maar daarna trad een periode van
zenderstilte ln. Slechts flitsgewijs
binnen de bestaande programma's
werd het gebeuren in Frankrijk
verslagen.
Populariteit
Hoewel de redenen voor zo'n verdwij
ning van een populair en vooral druk
beluisterd programma nooit officieel
bekend worden gemaakt.was het
duidelijk dat de populariteit van het
gezamenlijke NOS-programma Ra
dio Tour de France zelf de das om
deed. Met lede ogen worden door de
omroepcomponenten immers de cij
fers van de concurrent bekeken.
Dit jaar leek het dezelfde kant op te
gaan. Radio Tour de France, twee
jaar geleden afgestoft en uit de verge
telheid gerukt, scheen opnieuw de
zelfde roemloze dood te moeten ster
ven. Verzoeken van de dienst radio
programma's van de NOS ook in deze
zomerperiode weer de gebruikelijke
vijf uur zendtijd per dag te kunnen
krijgen, leverden aanvankelijk niets
op.
NOS-chef sport Rob van der Oaast.
die de wel degelijk bestaande proble
men rond het verkrijgen van de nood
zakelijke zendtijd niet aan wenst te
Rob van der Gaast, chef NOS-radio
roeren, zegt slechts: .Als NOS zijn we
afhankelijk van de omroepcompo
nenten omdat we nu eenmaal zelf
niet over de zendtijd beschikken. Een
programma als Radio Tour de France
kost ruim 70 uur zendtijd. De NOS
beschikt per week over 2 uur en zeven
minuten zogenaamde zwevende
zendtijd zendtijd die niet vast bij
de NOS is ingedeeld, maar 'uitstaat'
bij de omroeporganisaties, zodat de
NOS daar in voorkomende gevallen
een beroep op kan doen (niet alleen
voor sportgebeurtenissen, ook vaor
het Holland Festival etc., red.) en
deze moet voor dit soort gebeurtenis
sen worden aangesproken."
Na eerst slechts enkele minuten per
uur toegezegd te hebben gekregen
binnen de bestaande programma's
om er de zogenaamde Tour-flitsen in
te mogen uitzenden, werd eind maart
tenslotte toch nog het licht voor een
volledige Radio Tour de France op
groen gezet. Met dien verstande even
wel, dat de zendtijd, die vorig jaar vijf
uur bedroeg werd teruggeschroefd
tot drie uur per dag. ..Binnen deze
tijd kunnen we behoorlijk werken,"
zegt Van der Gaast. ..hoewel we na
tuurlijk veel minder armslag hebben
dan vorig jaar.
HILVERSUM Niet altera de radio
besteedt dit jaar weer ruime aan
dacht aan de Ronde van Frankrijk.
Ook de televisie laat dit tot de ver
beelding sprekende evenement (een
combinatie van sport, show en com
mercie) niet zonder meer voorbij
gaan. Dagelijks is er een samenvat
ting van de etappe van die dag te
zien van 18.30 tot 18.55 uur, terwijl
daarnaast de belangrijkste bergetap
pes rechtstreeks op het scherm wor
den gebracht. In de Tour-periode (27
juni-22 juli) zal Studio Sport voorts
nog een zestal speciale reportages
laten zien, die door een speciaal
team van de Franse televisie worden
gemaakt. Deze uitzendingen vallen
grotendeels aan het einde van het
avondprogramma.
De directe uitzendingen zijn:
woensdag 27 juni: proloog in Fleu-
rance (tijdrit van 5 km); donderdag
28 juni: Fleurance-Luchon (eerste
Pyreneeën-etappe); vrijdag 29 juni:
Luchon-Superbagneres (individuele
bergtijdrit over 24 km); zaterdag 30
juni: Luchon-Pau (zwaarste Pyre
neeën-etappe); zaterdag 7 juli: Rou-
baix-Brussel (drie lastige klimme-
tjes in de laatste 20 kilometer voor
Brussel); donderdag 12 juli: Evian-
Morzine Avoriaz (individuele tijdrit
over 55 km in de Alpen); vrijdag 13
juli: Morzine-Les Menuires (Alpene
tappe met 4 cols); zondag 15 juli: Les
Menuires-Alpe d'Huez (zwaarste
bergetappe uit de Tour 1979); maan
dag 16 juli: Bourg d'Oisans-AIpe
d'Huez (laatste Alpenetappe); zon
dag 22 juli: Les Perreux sur Marne-
Parijs (slotetappe met 6 ronden op
Champs Elysees).
Kneet-story
Zeker met het dagelijkse overeicht
van de etappe, de interviews en de
ook dit Jaar weer geprogrammeerde
Kneet-story" (het verhaal van wereld
kampioen Oerrie Knetemann, red.)
kunnen we tegen het einde van de
uitzending in tijdnood komen. Ook
kunnen we pas een uur later melding
maken van de gebeurtenissen in de
Tour. omdat we nu pas na drie uur de
lucht in gaan. al wordt er direct na
het nieuws van twee uur al een eerste
korte flits uitgezonden."
Er zijn méér veranderingen. De meest
in het oog springende: de verhuizing
van Hilversum 3 naar Hilversum 1,
een logisch gevolg van de per 1 april
ingevoerde zenderkleuring, die de
sportuitzendingen verpakt in een
voor een breed luisterpubliek aan
trekkelijk muziekbed. Een verhui
zing. die gezien de eerste onderzoe
ken van de Dienst Luister- en Kijkon
derzoek, voor de NOS-sportultzen-
dingen tot nog toe niet is tegengeval
len. De zondagse Langs de Lljn-uit-
zending trekt méér luisteraars (op het
hoogtepunt 2.4 miljoen) dan „de
TROS op 3" en de woensdagavond en
zaterdagavond-editie van Langs de
Lijn zijn het beste en op één na beste,
beluisterde avondprogramma op alle
radiozenders.
NOS-vliegtuig
Een opvallende wijziging is voorts
het feit. dat de NOS dit Jaar niet meer
over het eigen NOS-vliegtuig boven
de Tour-karavaan kan beschikken.
Het weinig eervol als „hijgend hert"
betitelde vleugellamme vliegtuigje
van NOS-piloot Charles van der Hey-
de kan de vermoeiende reportage-
vluchten niet meer aan en -de aan
schaf van een nieuw vliegtuig (kosten
ruim 8 ton) is door het NOS-bestuur
vooralsnog op wat langere baan ge
schoven.
Samenwerking met RTL (radio
Luxemburg) moet nu in de leemte
voorzien. Het budget van Radio Tour
de France is door de tienduizend gul
den hogere huurprijs mede tot bijna
een kwartmiljoen gestegen. Hoewel
de zeggenschap over vliegtuig en
vluchtschema niet meer alleen in ei
gen handen is verwacht NOS-produ-
cer George Tor dat het de kwaliteit
van de reportages niet nadelig zal
beïnvloeden en dat de verslaggevers
Theo Koomen (voor de vijftiende
keer in de Tour en nu opnieuw achter
op de motor), Heinze Bakker en Hans
Prakke (beiden in AVRO-dlenst) het
Tour-gebeuren actueel via de luid
sprekers kunnen verslaan.
Voor hoeveel luisteraars? Onderzoek
naar de cijfers is er na het eerste jaar
(1970) niet meer gedaan. Getracht
wordt dit Jaar in die leemte te voor
zien hoewel de Dienst Luister- en
Kijkonderzoek daar opnieuw niet toe
in staat lijkt. De verwachting, dat
opnieuw enkele miljoenen Radio
Tour de France een viertal weken
lang liefdevol zullen koesteren, is
reëel. Het presentatie-trio Klaas
Samplonlus, Fred Racké en Koos
Postema (dagelijks allen één uur) is
door de formule van het programma
(flitsen van de Tour en indien voor
handen andere sportevenementen als
Wimbledon, nationale zwemkampi-
oenschappen, roeien en motor- en au
toraces. de muziekkeus van Herman
van der Velden) daarmee vier weken
lang de grote concurrent van de
„rest" van Hilversum, al willen zij het
met de makers graag anders zien.
door Ineke Sluiter
SCHEVENINOEN Een van
de buitenlandse dansgezel
schappen die ln het Holland
Festival optreden ls de Lon-
don Contemporary Dance
Theatre. Het ls van groot be
lang dat het mogelijk ls door
middel van het Holland Festi
val kennis te maken met de
activiteiten op dansgebied ln
het buitenland, ln dit geval
dus Londen.
Geïnspireerd door het werk van Mar-
tha Graham ls door de geestdriftige
en toegewijde Robin Howard een
groep van de grond getild, die nu
I bestaat uit zestien dansers, voorna
melijk opgeleid aan de London
School of Contemporary Dance, en
werkend met choreografen die zich in
het gezelschap hebben kunnen ont
wikkelen Artistiek leider is Robert
Cohan en het programma dat de
groep dinsdagavond ln het Clrcusthe-
Speciaal vandaag
ater in Scheveningen bracht, bestond
geheel uit choreografieën van hem.
Zo'n programma geeft een goed beeld
van wat de choreograaf beoogt en uit
wil dragen. Eigen aan de moderne
dans ls. dat de vormgevers zoeken,
naar een bewegingstaal die specifiek
ls voor hem of haar. Dat draagt bij
aan een constante ontwikkeling en
voorkomt stilstand en verstarring.
Het werk van Cohan wordt niet door
dit uitgangspunt gekenmerkt. Hij
was lange UJd één van de belangrijk
ste dansers van Martha Graham en
hij lijkt zo geconditioneerd door haar
bewegingsstijl, dat hij er naar mijn
smaak moeilijk los van komt. Wat we
aan beweging te zien krijgen doet wel
wat ouderwets aan. immers. Graham
had haar grote bloeiperiode tussen
1940 en 1960 en sindsdien is er al heel
wat veranderd aan de opvattingen ln
de moderne dans. Ik vind het ook te
welng eigen, ik zou meer Robert Co-,
han willen zien. Dansers als Cunning-'
ham. Eric Hawkins, Paul Taylor, ook
eens nauw met haar gelieerd, hebben
bewezen dat het mogelijk is een eigen
weg te vinden. We moeten wel stellen,
dat Graham een fantastische bewe
gingsvocabulaire heeft ontwikkeld,
zodat, als Je daar mee aan het werk
gaat, er voorlopig genoeg materiaal
voorhanden ls om te gebruiken en uit
te diepen. Er gebeuren dus best
mooie dingen, en de in de Graham-
techniek getrainde dansers leveren
fantastische prestaties. Ga je echter
de choreografieën bekijken op hun
merites, dan is er wel reden tot na
denken.
In „Stabat Mater", muziek Antonio
Vivaldi, was de leidraad de rouwende
Maria bij het kruis. Van uitbundige
beweging kan uiteraard geen sprake
zijn, en de kostuums van Diana Belli
nodigden daartoe ook niet uit, maar
dynamisch was er toch wel heel wei
nig aan de hand, behalve tegen het
eind, waar wat meer levendige bewe
ging ontstond. De choreografie kwam
wat rommelig over. omdat er op
meerdere plaatsen verschillende din
gen gebeurden, die Je het gevoel ga
ven dat Je steeds iets belangrijks ge
mist had. In „Forest" was dit veel
beter, maar hier was wat moeilijk te
volgen waar het precies om ging, het
bleef bij vage aanduidingen van een
natuurgebeuren, primitieve wezens
in een bos. zonder helder uitgewerkte
Het bedreigde bos is een
coproduktte van de Zweedse.
Z am blase en Finse televisie*
waarin een Indruk wordt gege
ven van de manier waarop
misbruik wordt gemaakt van
Ned. I/19JO
Eef Brouwers, een oude be
kende van de televisie, keert
deze zomer een enkele maal
terug met het presenteren van
AVRO's aomerkwts.
Ned. 2/26.27
De NOS brengt vanavond
het vervolg op het in het kader
van het Holland Festival ge
brachte musiekprogramma
vanuit de Waalse kerk te Am
sterdam over het thema Oor
log en Vrede.
Ned. 1/22.16
Onderwerpen In Televixler
magaxine: de Tweede Kamer
debatten over het pakket 1 ju-
li-maatregelen ln het kader
van de bexuinigingen van het
kabinet; verder een reportage'
van vluchtelingen in Z.O. Asië
en een interview met de hoge
commissaris voor vluchtelin
gen in Genève, Paol Hartling.
Ned. 2-22.20
Middagpauxedienst uit
gaande van de stichting Alle-
Dag-Kerk in de Engelse kerk
aan het Begijnhof in Amster
dam. waar da. N. M. A. ter
Linden te Amsterdam voor
gaat.
Hllv. 1/12.40
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM De Ameri
kaanse televisieserie over de
jodenvervolging. Holocaust,
is in ons land goed bekeken.
Meer dan de helft van de Ne
derlanders van twaalf jaar en
ouder heeft een of meer afle
veringen op het scherm ge
zien. Het gemiddelde waarde
ringscijfer was 75. In school
termen is dat een 7,5.
Een en ander blijkt uit een onderzoek
dot de TROS bij Kijk- em Luisteron
derzoek van de dienstverlenende
NOS heeft besteld. Nagegaan is hoe
veel mensen zijn bereikt, wat voor
soort groepen en hoe het kijkgedrag
was. Daarvoor zijn 1393 personen van
twaalf jaar en ouder ondervraagd.
Kleine kinderen kunnen niet in der
gelijke onderzoeken betrokken wor
den vanwege bet te kleine meetgetaL
De Jeugd tussen 12 en 19 jaar heeft
zich het meest voor Holocaust geïnte
resseerd. De TROS heeft zich dan
ook vooraf intensief met schooldagen
en informatiemateriaal tot deze
groep gericht. Uit reacties die ios van
dit onderzoek bij de TROS zijn bin
nengekomen. bleek wel dat voor deze
groep de Tweede Wereldoorlog niet
meer was dan een stuk geschiedenis
zoals bijvoorbeeld Willem van Oranje
of Slag bij Nleuwpoort.
Nederlanders ln de leefUjdsgroep van
55 Jaar en ouder hebben het minst
gekeken. Waarschijnlijk hebben hun
oorlogservaringen, in welke vorm dan
ook. een belangrijke rol daarbij ge
speeld. Het onderzoek gaat echter
niet op dergelijke conclusies in. Wel is
het zo dat deze groep relatief de
meeste afleveringen zag. Het bereik
van de serie was ook laag bij onder
vraagden van 20 tot 24 jaar.
Opmerkelijk is dat personen die op
gaven lid van een kerk te zijn naar
verhouding veel minder naar de serie
hebben gekeken en veel onregelmati
ger dan degenen die niet tot een
kerkgenootschap behoren.
Politieke midden
Onder de kiezers van het politieke
midden, waarmee het CDA wordt be
doeld. was het bereik het laagst, ver
geleken met links en rechts politiek
gezinden. „Linkse" kijkers vertoon
den het meest regelmatige kijkge
drag. Hoort de groep met de laagste
opleiding gewoonlijk tot de intensief
ste kijkers, bij Holocaust was het
opvallend dat mensen met alleen la
ger onderwijs het laagst vertegen
woordigd waren.
Verder blijkt dat acht procent van de
Nederlandse bevolking van 15 jaar en
ouder wel eens heeft geluisterd naar
de radio-uitzendingen „Naar aanlei
ding van Holocaust" en dat meer dan
de helft van de kijkers naar de eerste
drie afleveringen van Holocaust keek
ook het aangepaste Aktua-tv „mee
nam Na de vierde en de laatste
afleveringen zakte die belangstelling
echter behoorlijk.
Een veel gedetailleerder onderzoek
zal in november gereed zijn. Dan
wordt meer aandacht besteed aan de
Hochschüle der Künste met Lautgedichte en Maulwerke.
nvold<
door André Rutten
relaties, je raakte niet echt betrok
ken, je bleef ernaar kijken. De ge
luidsband met wind. regen, onweer en
diergeluiden was wel mooi ais sfeer-
aanduiding. HIJ was van Brian Hodg
son. „In „Class" tenslotte werd de
Graham-techniek op overrompelen
de wijze opgevoerd. Oefeningen, die
het lichaam van de danser vormen,
hem een superieure controle geven en
een uitermate grote bewegingsvrij
heid. Het in deze techniek kenmer
kende vallen en opstaan kwam uitge
breid en zeer bevredigend aan de
orde. Ook het springen, dat grote
aandacht krijgt, en het uiteindelijke
ideaal van iedere danser zichtbaar
maakt, nl. het los zijn van de aarde,
zorgde voor opwindende momenten.
Het resultaat was een enthousiast
publiek, dat een staande ovatie
bracht voor de dansers en eigenlijk
ook aan Martha Graham. Eenzelfde
creatie als in 1954. toen zij voor het
eerst Nederland bezocht en met haar
gezelschap een techniek-demonstra
tie gaf. In ieder geval een plezierig en
positief einde van een wat dualisti
sche voorstelling.
AMSTERDAM Je kunt dus
niet alleen gedichten, maar
ook een soort theater maken
op basis van louter klanken
en zelfs van oefeningen ter
ontwikkelingen van de orga
nen, die bij het vormen van
klanken gebruikt worden.
Vanavond is dat voor de der
de en laatste keer in Mickery
te zien.
De Hochschüle der Künste in (West-)-
Berlijn is daar in samenwerking met
het Goethe Institut in twee projec
ten, bestemd voor een Europese tour
nee, mee bezig geweest. Het eerste
ging uit van zeven „Lautgedichte"
(klankgedichten), tussen 1918 en 1922
gemaakt door de Oostenrijker Raoul
Haussmann (in 1886 in Wenen gebo
ren), betrokken bij de Berlijnse Dada-
beweging. Hij gebruikte soms wel
woorden, het liefst Franse, ook Duit
se, ook onherkenbare, maar bouwde
er geen zinnen mee. Als je daarmee
het theater in wil, kun je er een soort
klankmuziek mee maken, wat de Ber-
lijners onder muzikale leiding van
Dieter Schnebel ook hebben gedaan.
Daardoor kun je je laten inspireren
tot een vormgeving, tot figuren die je
de klanken wilt laten voortbrengen,
tot de mimiek en de intonatie die zij
er bij gebruiken. Voor dat alles
mise en scene, decor en kostuums
heeft Achim Freyer meegewerkt.
Er was gekozen voor drie clownsfigu
ren in zwart-wit, die eerst ieder een
solo hadden, vervolgens tot een soort
samenspraken kwamen. Niet op het
toneel, maar de een naast, een ander
voor, een derde boven het publiek. De
eerste, die opkwam met een verlicht
bord „Achtung, Ausführung", was
een grappige precieseling, die zo spits
mogelijk de klanken vormde, de
tweede, die achter een trapleertje
vandaan kwam, was meer een onhan
dige goochelaar met moeilijke klan
ken, de derde, een vrouw achter een
strijkplank en met een matteklopper,
een royale klankenvormster. Zij wer
den, ais zij bezig waren, uit het don
ker uitgelicht door ieder een eigen
schijnwerper.
organen, die bij het vormen vari klan
ken, en dus ook bij het gewone pra
ten. in actie komen. Iets, waar waar
schijnlijk alleen maar spraak- en
zangleraren en hun leerlingen over
nadenken en bewust mee bezig zijn.
Zij komen daardoor natuurlijk wel
tot „Maulwerke", tot smoêlentrekke-
rij, zeg maar. Misschien best wel gek
genoeg om er anderen naar te laten
kijken. Zo ontstaat dan een „szeni-
sche Fassung", visuele uitwerking
voor het theater van wat eerst een
luisterstuk was. Waarbij de aanvan
kelijke geluidsapparatuur vervangen
is door dia's, film en video. Metn;
spelers, heel gewoon maar in
gekleed én een grote vis in een ai
rium, op een vuilwit toneel was
maakt met een schitterende s.
humoristische vindingrijkheid."
Ik vond het best wel leuk. Ook oi
het alles bij elkaar maar net een|
duurde.
Toch vroeg ik me ook af: waarlj
den zij ons zo verschrikkelijk t
wijd en zo zorgvuldig uitgewei
eigenlijk mee bezig.
ADVERTENTIE
w
door Adr. Hager
Vrijblijvend
vraag: wat heeft de serie Holocaust
eigenlijk bij de kijkers gedaan? Aan
de orde komt: is de kennis over de
oorlog toegenomen, is datgene wat
men gezien heeft blijven hangen, hoe
is de houding tegenover minderheden
waarmee wij te maken hebben en
weten de meeste kijkers nu wie Hitier
is°
Het tweede project, onder dezelfde
begeleiding ontwikkeld, was geba
seerd op „Maulwerke für Artikula-
tionsorgane und Reproductionsgerö-
te van de Zuidduitser (geb. 1930) Die
ter Schnebel. die samen met Achim
Freyer in 1977 de „szenische Fas
sung" ervan maakte. Het was dus in
oorsprong Schnebel is musicoloog
componist en filosoof een composi
tie, waarin muziek werd gemaakt met
behulp van een reeks oefeningen ter
ontwikkeling van al de menselijke
DEN HAAG Veldslagen,
oorlog, strijd, gebed, doden en
klaagzangen zijn de onder
werpen van het festivalpro
gramma getiteld een „Battag-
lie e lamenti 1550-1650".
Door de eeuwen heen werden de com
ponisten kennelijk meer geïnspireerd
door gebeurtenissen op het slagveld
dan door vrede. Aan dat onderwerp is
voor de toondichter blijkbaar weinig
«er te behalen. Het programma met
tal van onbekende namen werd dins
dagavond in een goed bezette Nieuwe
Kerk gepresenteerd door het zestien
leden tellende ensemble Hesperion
uit Basel afkomstig, dat onder leiding
staat van de eminente gambist Jordi
Savall.
Socrates onderkende reeds de kracht
die van muziek kan uitgaan, ook bij
oorlogsvoering. Men denke in dit ver
band aan de functie van de doedel
zakken in het Schotse leger. Van het
eind van de vijftiende eeuw dateert
het eerste overgeleverde stuk oor
logsmuziek. het chanson „Aila batag-
lia". Aan de hand van het uitgevoerde
programma kon men vaststellen dat
men tussen 1550 en 1650 veelvuldig
de n
En
aandacht schonk aan veldslagen i een
klaagzangen. Naast werken van
uit die tijd bekende componisten tlva'
Scheidt, Byrd en Gabrieli hooró we t
men pennevruchten van compon^eens
ten, die men nauwelijks in de ei
clopedie aantreft. En dat maakt
dergelijk festivalprogramma
trekkelijk. Om een enkel onderdeel!* «nte
noemen; een lied met alarmkreta
van Juan Bias de Castro, een Galliart
van Holborne en de romance
Juan Vasquez. Een strijdlied schre
ook Samuel Scheidt, een bewerkii
van „Est-ce Mars", dat onze eigt
Sweelinck inspireerde tot een orgö
werkje en dat het liedje „Wie g
mee over zee" als melodie diende.
love
leste
et 2
aar
0\
Hesperion beschikt over originele i»
strumenten als gamba, zink, en tro»
bone, het vocale aandeel wordt gei*
verd door Montserrat Figueras en J»
sep Benet. De vertolkingen make
stuk voor stuk een deskundige 6
stijlvolle Indruk al kan men niet on:
komen aan de gedachte dat het ge
heel een gekunstelde produktie is
voldoening aan een mode.
Vanavond gaat dit programma in
Pelgrimskerk van Rotterdam-Deli*
haven, morgenavond in de Amstt*
damse Oude Kerk.
ADVERTENTIE
AEG
AEG-TELEFUNKEN Nededand N V
Aletia Jacob slaan 7.1066 BP AmsicnJam.
leleloon. 020-511633a
Programma's donderdag 21 juni
AMSTERDAM. Kleine Koraedi»
20.15: De Club, Stadsschouwburi
20.15: London Contemporary Dantfl
Theatre, Tropenmuseum 20.15: Gfr
gaku Ensemble.
DEN HAAG. 's-Gravenhaagse Ma»
ge 20.30: Bewth, Koninklijk»
Schouwburg 20.15: Les Ballets Tro*
kadero de Monte Carlo, Luthers»
Kerk 20.15: Het Nederlands Kam»
koor.
ROTTERDAM. Pelgrimskerk 20.1*
Hesperion XX.
UTRECHT. Vredenburg 20.15: 09
roep Orkest o.l.v. Kenneth Monti*
mery.
MIDDELBURG Vleeshal 16.30»
23.30: Kosugi and Friends.
HILVERSUM. Schouwburg
land 20.00: Ensemble Gaku.