Eenheid in vertaling van de bijbel blijft uit Kardinaal: liever huizen voor armen dan een kathedraal IÉHÉÉJ Niet Blij in de Rij ICCC roept bravo voor Pinochet Polio vestigt aandacht op doperse sekte Trouw KERK IN DE WERELD 'Ik zou me rot voelen als ik zonder vrachtwagen terug moest' VAN PA AC oi IT 1 VOORBIJGANGER» Groei in jeugdwerk DONDERDAG 21 JUNI 1979 Van een onzer redacteuren DEN BOSCH Nederland ls voorlopig nog niet toe aan een gemeenschappe lijke bijbelvertaling voor rooms-katholieken en protestanten samen, die geschikt is voor gebruik in de eredienst. Wel komt er binnen niet al te lange tijd een gezamenlijke vertaling van de bijbel in hedendaagse omgangstaal. Maar die is niet bedoeld voor liturgisch gebruik togen belden in ..Kosmos en Oeku- mene". dat de vaart nooit vertraagd is door confessionele controverses De moeilijkheden liggen in verschil van inzicht inzake de vertalingsmet hode (ideolekt of dynamisch-equiva- lent) en in verschillen van taalge bruik en taalvelden Initiatief Het blad ..Kosmos en Oekumene heeft een speciaal nummer gewijd aan ..Oekumene rond de bijbelVol gens dit blad zijn het niet de tegen stellingen tussen de kerken, die ma ken dat er nog altijd geen eenheid van bijvelvertaling in Nederland is. ..Oecumenisch" zijn er geen onover komelijke verschillen Het is meer een kwestie onder de bijbelgeleerden over de beste methode van vertalen op het gebied van het oijvelvertalen zeker niet in het voorste gelid staat van het oecumenisch bedrijf. Nadat in de jaren 1966 '67 een gezamenlijke commissie van het Nederlands bijbel genootschap (NBGi en de katholieke bijbelstichting (KBS) een proefverta- ling van Jona en een deel van Amos had gemaakt, kwamen het NBG en de KBS tot de conclusie, dat een gezamenlijk project mogelijk was. Het ls merkwaardig, dat Nederland In 1969 startte een Stichting Ge meenschappelijke Bijvelvertaling met de vertaling van het Nieuwe Tes tament. Vlaanderen was in de samen werking betrokken ook van joodse kant was medewerking toegezegd. Toch was het resultaat van dien aard. dat na vier Jaar besloten werd. het werk stil te leggen. De stichting be staat nog wel. maar is een rustende stichting geworden. Ds. M. E. Duyverman van het NBG en prof. C. Brekelmans van de KBS be- Het blad vindt dan ook. dat de ker ken een initiatief moeten nemen om de zaak uit het slop te helpen. ..Men vraagt zich af. of bij zulke vèrreiken- de beslissingen de kerken zich niet te zeer laten leiden door de overigens PlannCIl zeer verdienstelijke bijbelorganisa ties en daaraan niet te veel van hun eigen verantwoordelijkheid delege ren." aldus de redactie. der gezamenlijk project, was ..Groot nieuws voor u". het nieuwe testament in hedendaags Nederlands, dat in 1972 verscheen. De grote vraag naar deze uitgave leidde ertoe, dat de besturen van KBS en NBG besloten, cm te komen tot een hele bijbel in een taal voor mensen die van de kerk vervreemd zijn. Vijfzesde van de basisvertaling hiervan is thans gereed. Daarmee is er echter nog niet een gemeenschap pelijke vertaling die ook voor gebruik in de eredienst geschikt is. In het Fries is er sinds 1978 wel een gezamenlijke bijbelvertaling. Een an- Zo hebben de rooms-katholieken de Willibrordvertaling van 1975 en de protestantse kerken de NBG-verta- ling van 1951, terwijl een niet onaan zienlijk deel nog altijd de Statenver taling trouw is gebleven. De plannen die nu bestaan, zijn wat de KBS betreft een herziening van de vertaling van de evangeliën en wat het NBG betreft de voorbereiding van een nieuwe vertaling van de hele bijbel, die in de jaren negentig zou moeten verschijnen. Prof. Brekelmans betwijfelt of het mogelijk zal zijn. een van deze plan nen om te buigen tot een gezamenlijk project. Hij wijst erop. dat het ver schil in financiële mogelijkheden ook aanleiding kan geven tot problemen in de samenwerking tussen NBG en KBS. een prozaïsche verklaring, die toch erg reëel is". De KBS is vergele ken met het NBG nog erg jong en beschikt niet over zo'n groot ledenbe stand als het NBG. De enige oplos sing zou volgens hem zijn. dat de fondsen van de KBS vanuit de r.k. Nederlandse kerkprovincie versterkt zouden worden. door Nico KuMendrager MANILA Kardinaal Sin. de aartsbisschop van Manila, verzet zich fel tegen de plannen van de Filippijnse regering, om in Manila een nieuwe kathedraal te bouwen, gewijd aan Sint Nino. De regering zou zelfs willen, dat de paus zou komen om deze kathedraal te openen. •"<■£'5 'X fffe f slpti I3BP*1 i Aanleiding zou kunnen zijn, dat het aartsbisdom Manila binnenkort vier honderd Jaar bestaat. Een bezoek van de paus aan dit overwegend rooms- katholieke land. zou het aanzien van de Filippijnen in de wereld kunnen opvijzelen. In een vertrouwelijke brief aan de initiatiefnemers heeft kardinaal Sin laten weten, dat hij geen goedkeuring kaft geven aan het bouwproject. Ten eerste vindt hij de kathedraal, die uit giften bijeengebracht zou moeten worden, te duur. ..Ik weet dat onze mensen goedgeefs zijn", maar gezien de armoede en de slechte economi- sqhe situatie kunnen zij dat niet op- brëhgen. beter daaraan besteed worden, zo schrijft Sin. Voorrang Vraagtekens Het merendeel van het geld zou der halve van presidentsvrouw en minis ter Imelda Marcos moeten komen, en daar zet de kardinaal vraagtekens bij Het zou de Indruk wekken, aldus kanflnaal Sin in zijn brief, dat over heidsgelden worden gebruikt Hij acht dat strijdig met de scheiding tussen kerk en staat. De kathedraal moet ongeveer 35 miljoen gulden kosten Verher. aldus de kardinaal, zullen de Filipplno's het niet over hun kant laten gaan dat zo'n Imposant gods huls in deze tijd wordt gebouwd. „Hdn eerste behoefte ls betere huis vesting, meer onderwijs, en meer ge zondheidszorg Als 35 miljoen gulden bijeen kan worden gebracht kan dat Hij zegt mevrouw Marcos dankbaar te zijn voor haar plan. „Maar ik ben er zeker van dat zij het met mij eens is. dat de hoogste voorrang op het ogen blik goede huisvesting voor de armen moet zijn. en niet een luxueus „huis" voor Sint Nino. Lagere geestelijken hebben een brief geschreven aan de paus. waarin zij zich eveneens tegen het voornemen verzetten. Zij zeggen dat Sint Nino In eenvoud werd geboren, en eenvoudig heeft geleefd („hij had geen plaats om zijn hoofd neer te leggen"). Hij zou meer worden geëerd, aldus ook de geestelijkheid op de Filippijnen, als de leefomstandigheden voor onze ar men verbeterd werden Ter gelegenheid van de Unctad in Manila gaf kardinaal Sin een verkla ring uit, waarin hij zei dat de armoede op de Filippijnen niet alleen wordt verooizaakt door externe factoren (de wereldeconomie, die In het voor deel van het westen werkt). Ook bin nenslands. aldus de kardinaal, is er sprake van „onrecht en uitbuiting". „Als wij internationaal vragen om recht, vrijheid en ontwikkeling, dan is het onze plicht te verzekeren dat dezelfde doelstellingen nagestreefd worden in het eigen beleid", zo zegt Sin. penbewoners en studenten m net ka der van de Unctad werd door de Filip pijnse politie verhinderd. Meer dan 50 mensen werden daarbij gearresteerd. Het secretariaat van de gezamenlijke kerken zegt in een verklaring dat deze gebeurtenis de zwakheid van de Jg ..•V *-> Mevrouw Marcos Unctad aantoont. „Alleen de stem men van regeringen en bedrijven wor den gehoord. De stem van het volk wordt gesmoord". Verklaring waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Oordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidsa Courant Uitgave: Trou w/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR ,Posidu5. 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam 1* 020-913456 13006 Pottg'O 66 00 00 Ned C'odwlbar* Pe*emngrv 23 00 12 574 0$ meen teg.ro Amsterdam *11000 REGIO ROTTEROAM/OORORECHT PosfDcS 948 3000 AX Rotterdam lei OiO-i 15588 (Abonnementen en bezo»Q>ng> iet 0' 0- 1t 5588 (redact*! let 115700 (u< REGIO DEN HAAG LEIDEN Postbus lOi 2501 cc Den Haag te' 070-469445 Park SU aal 22 Oen Haag REGO NOORD OOST NEDERLAND lu'tvuiend admimstrat^t PotiOwf 3 6000 AA Zwoite te' 05200-17030 Me» markt 56 Abonnementsprijzen: Pe* maand I 15 90 Per kwartaal f 47 70 Per ha* par 95 40 Per jaar I 188 60 Adrertentn.i nver cc aanvraag Tewterwcfie abonnememenoodracNen adressen txweni Opga.e lam.-ebencWen 9-19 30 van mnandag I'm w -dag Op zondag van 70 u*. iew« 0» 913456 Opgave m.r.-advenenies tel 020-936068 O» aan M*--A6v aldewMT' j**»b n 433 1000 AK A VS IE ROAM Adiet* ,i^ng*n ut»W4f«4 «tfwil*»* aan onze Am»:erdam»e ad.essen De gezamenlijke kerken op de Filip pijnen gaven eerder een gelijksoorti ge verklaring uit. waarin in nog har dere bewoordingen de regeringspoli- tiek en de groeiende armoede gehe keld worden. Een bijeenkomst van geestelijken, boeren, arbeiders, slop- CAPE MAY (ANP) Op voorstel van de afgevaardigde uit Chili heeft het tiende wereldcongres van de ICCC (internationale raad van christelijke kerken, tegenhanger van wereldraad van kerken) in Cape May (VS) een resolutie aangenomen, waarin men zich solidair verklaard met het volk van Chili en de regering-Pinochet en wat genoemd werd het herstel van een vrije maatschappij van een de mocratie die in staat is zichzelf te verdedigen tegen het marxisme dat een vijand voor alle ware democratie zou zijn. De ICCC beschouwt de staatsgreep van september 1973 die een einde maakte aan de regering van Allende als een antwoord op de vurige gebe den. niet alleen van de Chileense le den van de ICCC. maar ook van die uit andere landen. Volgens het con gres bestaat er thans in Chili volledi ge godsdienstvrijheid en kan het evangelie er worden gebracht zonder enige beperking. In een verklaring van de mensenrech ten zegt de ICCC, dat hij zich totaal vereet tegen de marxistische dictatu ren en hun propagandisten die de vrije volken en de volken die het marxistische Juk hebben afgeworpen, zoals Chili. Taiwan. Zuid-Korea, Thailand. Rhodesië en de Philippij- nen trachten trachten te ondermij nen. De christenen over de hele we reld moeten waakzaam zijn tegen over de propaganda van de marxis ten in hun pogingen de vrije volken in discrediet te brengen door hen te beschuldigen van schending van mensenrechten. De ICCC noemt de Sowjet-Unie het grootste voorbeeld van de schending van mensen rechten. In tegenstelling tot de gangbare op vattingen in de kringen van de ICCC, /dat de Sowjet-Unie de grote anti christelijke macht is. heeft dr S. H. Tow uit Singapore gezegd, dat de antichrist wel eens zou kunnen ko men uit de Verenigde Staten. De bij bel zegt dat de antichrist een vrede- maker en een vriend van Israël zal zijn. Door zijn overwicht op het ter rein van de economie, financiën, de politiek, de cultuur, de godsdienst en de voedselproduktie is Amerika de grootste macht van de wereld. AMSTERDAM Een dreigende polio-epidemie in de Amerikaanse staat Pennsylvania heeft de aandacht ge vestigd op het bestaan van een bijzondere groep doopsge zinden, de Amish genaamd, die zich niet alleen vanouds verzetten tegen inenting maar zich bovendien principieel afsluiten voor alle verworvenheden van de moderne tijd. Tien gevallen van polio binnen de Amish-gemeenschap hebben er nu voor gezorgd dat de Amerikaanse medische diensten zware druk op de groep zijn gaan uitoefenen: zeer tegen hun zin beginnen de leden van deze sekte zich thans te laten inenten. De Amish zijn genoemd naar Ja cob Ammann, een doperse predi kant die door zijn strenge tucht en ascetische voorschriften in 1693 een scheuring veroorzaakte onder de mennonieten van het kanton Bern. In Zwitserland en In de El- zas bestaan er ook nu nog „Ami- sche Mennonieten" en ook dezen onderschelden zich, evenals de Amish ln Amerika, door hun puri teinse levenswandel. Ook in Amerika vormen zij een zeer kleine groep onder de doops gezinden. Zij zijn precies zo blij ven leven als hun voorouders die rond 1700 naar Amerika wegtrok ken, omdat hun in Europa geen leven werd gegund. Hun nakome lingen hebben hun geloof en le vensstijl tot in details bewaard. Taal, kleding, landbouwmetho des. alles bleef onveranderd. Zon der elektriciteit en auto's, zonder krant 01 bioscoop, blijft de wereld buiten de deur. De kinderen hoe ven niet naar school en allen zijn erkende gewetensbezwaarden. Er is nauwelijks sprake van afvallig heid. In kleine gemeenschappen ver spreid over de Amerikaanse Mid- West tot in Ontario (Canada) le ven ze dus aanzienlijk strenger dan de gereformeerde groeperin gen in ons land die tegen inenting zijn. Van de andere kant heeft hun le vensstijl de laatste tijd belangstel ling getrokken van milieu- en „nieuwe levensstijl"-groepen. Kleinschalige landbouw, waarmee de gemeenschap geheel ln haar eigen bescheiden behoeften voor ziet, afkeer van alle technische en chemische vervuiling en sterke ge meenschapszin zijn voor vele al ternatieve groepen, ook in Ameri ka. een levend voorbeeld van hun eigen ideaal. De Amish verplaatsen zich met paardenkoetsjes. Met de auto is het een uurtje rijden naar de kern centrale van Harrisburg. ADVERTENTIE Vragen we ons af of het niet anders kan. door Aldert Schipper Nu Amin gevlogen is heeft de kerk in Oeganda de draad van het vroegere kerkewerk weer opgevat. De kerken zijn bijna de enige organisaties die nog een bruikbare structuur heb ben voor de hulpverlening, die na de oorlog en de daarop volgende onlusten zeer nodig is De westerse kerken hebben al verscheidene delegaties naar het land gestuurd, waar in technische en financiële deskundigen zitten. Zij moe ten onderzoeken hoe het wes ters kapitaal Oeganda weer op gang kan helpen De vicaris-generaal van kardinaal Nsubunga. die de aartsbisschop van Kampala is. mgr. John Kanyl. heeft besloten niet te wachten totdat de mensen met het geld bij hem langs zouden komen HIJ vertrok een dag of wat geleden naar Nederland en zit nu in het huis van legeraalmoezenier Peelers ln Nunspeet van waaruit hij rondreist ln binnen- en buitenland om zijn grote doei te bereiken Dat grote doel ls een vrachtwagen Hij legt uit dat de laatste zeven of acht jaar bijna niets gebouwd kon worden, doordat Amin de produktle van de twee steenfabrieken in het land bestemde voor bouw van rege ringsgebouwen en voor huizen van vrienden van de regering. Ook is nu weer cement te krijgen. Alleen is het transport erg kostbaar, als het al te krijgen is. Er zijn twee cementfabrie ken in het land. in Tororo en Hlma. Afgehaald aan de fabriek kost de cement de helft van de prijs. Als de kerk een vrachtwagen heeft, kan zij dus voor hetzelfde geld bijna twee maal zoveel bouwen. En de kerk staat in Oeganda nog steeds garant voor het onderwijs, de medische zorg en voor gemeenschapshulzen Er moe ten. vertelt mgr Kanyi dringend scholen en ziekenhuizen gebouwd worden om oude te vervangen en om aan nieuwe behoefte te voldoen. Vroeger, toen de missie nog vrijwel in handen was van missionarissen uit Europa (vooral witte paters en paters van Mill Hill), gingen die eens In de zoveel Jaar naar huls en als ze terug kwamen zorgden ze altijd dat zij niet met lege handen waren. Hoewel er nog steeds veel blanke missionaris sen in Oeganda zijn. is hun aantal toch bezig af te nemen, zeker relatief. Daarom moeten, vindt mgr. Kanyi, de Afrikaanse priesters maar eens nu en dan naar Europa om het een en ander bij elkaar te bedelen. HIJ heeft Intussen al een paar avon den meegemaakt, waar de mensen geld voor zijn vrachtwagen bij elkaar haalden. Hij „bezit" intussen 3.000 gulden, maar hij mikt op een ton. Hij heeft twee maanden uitgetrokken om dat geld bij elkaar te halen en hij ls er zeker van dat hij het geld. „met hulp van de Voorzienigheid" en aalmoeze nier Peetere bij elkaar krijgt Van de Oegandese bevolking is vol gens mgr Kanyl 46 percent christen. Van de christenen ls de roomskatho- lieke kerk de grootste Ongeveer tweederde van de christenen horen bij deze kerk Kanyi vertelt dat er weliswaar nog steeds veel Jongeren besluiten priester te worden, maar dat is ook wel nodig, want veel van de Mgr. John B. Kanyi parochies zijn veel te groot voor één geestelijke In elk geval heeft hij een landrover nodig voor zijn werk. want sommige parochies hebben een doorsnee van zo'n honderd kilometer. De vicaris, die ook nog geheim ka merheer van de paus is (vandaar zijn titel monseigneur) houdt niet erg van politieke uitspraken in de krant. Hij vertelt wel dat hij opgelucht is dat Amin verdwenen is. Onder zijn be wind zijn acht priesters ..verdwenen". Volgens de monseigneur moet het leger daar de hand in gehad hebben. Herhaaldelijk werden de bisschop pen bij voorkeur 's nachts opge schrikt door troepen die een huiszoe king kwamen verrichten. Amin ver dacht de bisschoppen ervan dat zij wapens voor zijn tegenstanders ver borgen of ten minste met Amins vijanden correspondeerden. In de kerk moest je voorzichtig preken. Ka nyi vertelt dat een van zijn collega parochiegeestelijken eens iets te ver gegaan was. Hij had de naam van een vermoorde Oegandees genoemd in zijn preek en de gemeente gevn ^ii voor deze onschuldige dode „u bid den. Onmiddellijk waren troepen iie komen, maar ze konden de .ui. met vinden, omdat hij ht ..ker ge vlucht was en ve- i.„ oij collega's ondergedoke- Kanyi zie' er „einlg kwaad ln dat zijn kerk fir.u..cieel nog grotendeels van Europees geld afhankelijk is. „We zorgen er wel voor dat de hiërarchie ke top Afrikaans is. maar we kunnen gewoon niet zonder Europese missio narissen en geld. Was Amin er niet geweest, dan hadden we er misschien wat beter voorgestaan, maar die hulp hadden we toch niet kunnen missen. „Ik zou me bijzonder rot voelen, als ik naar Oeganda terug moest zonder de vrachtwagen," zegt mgr. Kanyi nog ten afscheid. „Ik ben hier niet geko men om vakantie te houden Ik ben niet in een arm gezin op visite, van wie lk niets kan aannemen Ik ben in een rijk land en ik schaam me niet om Jullie geld te vragen" tWie wil helpen voorkomen dat Kanyi zich bij terugkeer naar Kampala rot voelt, kan iets overmaken op giro nummer.10 66 957. tn.v. Missiepro cuur Mill Hill. Boerhavelaan 15. Roo sendaal met op het strookje Aarts diocees Kampala» terec nstigf EEN INDRINGENDE VRAAG In deze dagen maken milieu- tro*p»er zich actief voor de zg. zonne-energ per Ik denk dat dit een goede zaak is. Allerlei energiebronnen beginnent v op korter of langer termijn te ,ri1 begeven. Goed. men kan lang zuin SC aandoen, maar er schijnt toch een et soort absolute grens te zijn aan h« j^j voorkomen van olie, gas en steenkool. Zelfs de voor de kern-energie benodigde grondstoll W1 kunnen niet altijd gegarandeerd worden. Maar dat ls niet het enige, owe Het op grote schaal winnen van ga uorl en kolen kost grote Investeringen. waarbij men de vraag kan stellen die investeringen de zaak lonen. Kem-energie blijft aan alle kanten een gevaarlijke zaak en roept tere< bij de wereldbevolking verzet op. in Amerika gebeurd is kan moi overal gebeuren en minder gunst aflopen, ervan uitgegaan dat heti gunstig afgelopen is. Bovendien zullen we steeds meer te maken krijgen met het opbergen van de afvalstoffen. Enkele slimmerds schijnen zelfs bij een bepaalde fan transactie aan Frankrijk al beloofd hebben dat de afvalstoffen die van transacties overblijven hier wel tre mogen komen. Daar weten wij wel kjo raad mee. Is dat ooit in het parlenu )V| besproken? En moeten we ons aan die afspraak houden? Ook terwijl IM Frankrijk z'n zout in onze Rijn blijf, ail lozen? In wat voor verwikkelingen steekt men zich niet met al deze )e i zaken? Daartegenover doet het an| opkomen voor het aanwenden van tg zonne-energie en wind-energie bijm als: kinderlijk aan. Maar 'tzal niet voor Kar- eerst zijn dat kinderen de waarheid jge spreken en eenvoudlgen de zaken iaa duidelijker zien liggen dan zij die er pn zo dicht bovenop zitten. Waarom kx geen investeringen in die «j zonne-energie? Nog steeds hoe is het mogelijkweet nog niemand o [jj welke steun hij kan rekenen bij des vorm van energie-bezuiniging. De u kost niets, maar de ;n opvang-apparatuur brengt uiteraafl mii kosten mee. Hier zijn nu vrijwillige! m die niet wachten op bezuinigings-maatregelen, maar waar vinden zij steun? Of zitten ook hier grotere, met name geldmannen achter die deze dingen geen priorlwjDM willen geven omdat ze minder opbrengen? Men zou het kunnen vermoeden. K; Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Parrega (toez.): J Wol^ tinge, kand. te Hoogeveen; te IJssd e( muiden: J. Smit te Hilversum; 1 f' Driesum; J. H. C. Olie te Linschote^1 te Baarn. L. van Nieuwpoort te 1 zen (NH). Aangenomen naar Winschoten: R.ïlT Witteveen, kand. aldaar. Beroepbaar: E. P. Mulder, Molenwtf 13, Loppersum; D. G. Postuma, Kor reweg 164, Groningen; J. Woltlnge Begoniastraat 1, Hoogeveen. GEREF. KERKEN Beroepen te 's-Gravenzande: J. Ni* rop te Koudekerk aan den Rijn. di dit beroep heeft aangenomen. Beroepen te Zeist: J. W. van der L1& den te Schoonrewoerd. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Amsterdam: H. v.d Schaaf te Dordrecht: te Naarden: H H. de Haan, kand. te Dokkum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te St. Ann al and en te Krui ningen: J. de Pater kand. te Boskoop te Poortvliet: A. Hofman te Schev* ningen; te St. Catharines (Can.) ent* Ford Macleod (Can): M. Golverdln gen, kand. te Benthuizen; te Almelo en te Westkapelle: A. B. v.d. Heiden kand. te Veen. BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Muntendam: J. Bouriti us te Musselkanaal. BILTHOVEN De hervormd-gen- formeerde jeugdbonden (HGJB). die nauw verwant zijn aan de gerefor meerde bond in de hervormde kerk zijn de laatste jaren sterk gegroeid Bedroeg het aantal leden in 1973 nof 9500. in 1978 groeide dit aantal tol 15.000. De grootste stijging deed ziek voor in 1977. toen het gezamenlijk ledental van de bonden van 13.000 steeg naar ruim 14.500. In totaal zijn 545 clubs en verenigingen aangeslo ten. Ook het aantal beroepskrachten steeg, aldus het jaarverslag over 1978. Met de hervormde jeugdraad |HJM| officieel orgaan van bijstand van dt hervormde kerk. kwamen in 1978 con tacten in het persoonlijk vlak tol stand. Bevorderlijk daarvoor was de deelneming van drie HGJB-mensCT aan de door de HJR georganiseerd® studiereis naar het Midden-Oosten. Een en ander resulteerde in een geza menlijke gespreksavond. waaraan werd deelgenomen door vijftien vrij willigers en vrijgestelden uit de lan delijke en provinciale organen van HJR en HGJB. Vooral de persoonlij ke ontmoeting werd als zeer waarde vol ervaren, ook al bleken de verschil len in visie en beleid niet gering. Besloten werd deze proefneming nog eens te herhalen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2