Geen enkele mededeling aan de pers Kurt Scharf overtroeft Zuidkoreaans regime De christen de beste (ergste?) burger V# Zwarte synode achter actie Indische kerk Conferenties Trouw Diakenen sturen telegram aan Weense top VANPAACi Engelse kerken waarschuwen tegen Moonies VOORBJJGANGE le WOENSDAG 20 JUNI 1979 TROUW/KWARTET door A. J Klei Ons bereikte het bericht dat zes leden van de gereformeerde kerkeraad te Klundertzijn opgestapt, omdat er twee vrouwelijke diakenen zijn gekozen. Een nogal opmerkelijk bericht, want sinds jaar en dag kunnen in de gereformeerde kerken vrouwen diaken, ouderling of dominee worden en daar wordt eigenlijk nooit drukte over gemaakt. Onlangs is een vrouw in het moderamen (bestuur) van de gereformeerde synode gekomen en ook dit heeft niet tot enige opwinding geleid En nu opeens die Klundertse uittocht. Omdat wij secure Pieten zijn, gooien wij een op ons bureau neergeworpen bericht niet zomaar in de krant. Je wilt je afnemers zo goed mogelijk op de hoogte brengen van wat gaande is en vandaar dat wij de telefoon pakten en een van de beide gereformeerde predikanten van Klundert om preciese gegevens en nadere bijzonderheden vroegen. We kregen echter te horen dat het moderamen van de kerkeraad besloten had. geen enkele mededeling aan de pers te doen. Bij deze mededeling werd het advies gevoegd, maar over de zaak te zwijgen. Een merkwaardig besluit en een merkwaardig advies. Als ik lid van de gereformeerde kerkeraad van Klundert was geweest en deel uitmaakte van deszelfs moderamen, had ik aldus gesproken: denk eraan, broeders, als Je opgebeld wordt door journalisten, licht ze dan zo goed en zo nauwgezet mogelijk in, anders komen er praatjes in de krant. Nee, zeggen de eerwaarde broeders in Klundert. wij houden onze mond. Dat is toch afgesproken, nietwaar? En al zouden er de dolste verhalen over gereformeerd Klundert gepubliceerd worden, de gereformeerde kerkeraad ziet het lijdzaam aan, conform het besluit. Wij vernamen dat één van de zes heengegane ambtsdragers tevens bedankt heeft als lid van de kerk. Is dat waar? Is hij nu lid geworden van een andere kerk of begint hij voor zichzelf? En: is het bij die éne gebleven? Ik zeg maar zo: als er één schaap over de brug is En waarom zeg ik dat zo? Omdat de gereformeerde kerkeraad van Klundert ons geen enkele mededeling verschaft. Het advies om over de kwestie te zwijgen, is al even dwaas. Een krant is, heel gewoon, nieuwsorgaan en het is, heel gewoon, nieuws wanneer anno 1979 een niet weg te vlakken minderheid van een gereformeerde kerkeraad de benen neemt omdat er een paar vrouwelijke diakenen gekozen zijn. Dat nieuws verzinnen we nietik zou nooit op zoiets gekomen zijn dat nieuws is er, niks aan te doen. En dan is het beter, dat goed in de krant te zetten dan met de natte vinger te werken, waartoe de Klundertse gereformeerde kerkeraad ons noopt. Ja maar. zegt iemand, moeten zulke dingen dan in de krant. Ja, dat moet, want het is, zoals gezegd, nieuws. Als we dit nieuws weglaten, wordt de verkeerde indruk gewekt dat overal in de gereformeerde kerken de vrouw-in-het-ambt hartelijk omhelsd wordt. Ik krijg ook wel eens de raad om over „gewone" dingen in het kerkelijk leven te schrijven. Dat gaat immers onder alle tegenslag van verwereldlijking en afvalligheid gestaag door en dat is toch mooi. Dat is zeker mooi, maar niet om over in de krant te schrijven. Daar is een krant namelijk niet voor. Er staat 's maandags ook niet in de krant dat we dankbaar zijn omdat de meeste Nederlanders voor een verkeersongeval bewaard zijn, we melden, overeenkomstig onze taak, hoeveel dodelijke ongelukken plaatsvonden. Geen enkele mededeling aan de pers. 't Zou een fraaie boel worden, als iedere kerkelijke instantie dit devies had. 'tZou wel rustig zijn: nooit meer synodestukken op je bureau, nooit meer rapporten met achtergrondinformatie, nooit meer een interview of een gesprek over het hoe en waarom van een bepaalde zaak. Maar ik vermoed dat dan een pagina twee zou ontstaan, die zelfs het moderamen van de gereformeerde kerkeraad te Klundert weinig zou bevallen. Van een medewerker BERLIJN Eigenlijk had de Berlijnse evangelische oudbisschop Kurt Scharf naar de Kirchentag in Neurenberg willen gaan, maar het liep alles anders. En de regering in Zuid- Korea zal zijn tweede bezoek zeker niet gauw vergeten. Eind mei. begin juni reisde bisschop Scharf voor de eerste maal naar Se oel. in opdracht van de evangelische kerk in Duitsland. Zijn opdracht: hij zou de medewerkers van het christe lijk vormingscentrum van Seoel een brief overbrengen, waarin de christe nen in West-Duitsland zich solidair verklaarden met hetgeen dit vor mingscentrum doet. Deze brief en het bezoek van 8charf hadden een aanleiding. Zes medewer kers van het vormingscentrum zitten gevangen. Zij worden beticht van pro-communistische activiteiten. De voornaamste verdachte is Lei Woo Yae Hem wilde Scharf in de gevange nis bezoeken. De Zuidkoreaanse regering treuzelde. Zo snel kunnen wij dat niet beslissen. Pas toen Scharf zich al op de terug reis naar Duitsland bevond, kwam de toezegging: U kunt Lei Woo Yae be zoeken. Het is duidelijk, dat men daarmee had gewacht, tot Scharf af gereisd was. Niemand in Zuidkore aanse regeringskringen had ver- waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PoslDus 859 1000 AW Amsterdam lel 020-913456 iele* 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Cred-etbank Reken,rgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTEROAM/DORORECHT Posbus 948 3000 AX Rotterdam lel 010-115588 (pbonnementen en berorgmg) lel 0*0-115588 (redactie) lei 115700 (uitsluitend voor Advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG. LEIOEN Postbus lOt 2501 CC Cen Haag lel 070-469445 Parkslra.il 22 Oen Haag REGIO NOORD OOST-NEOERLANO iuitsluitend administratie) Postbu? 3 8000 AA Zwolle le> 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwc'"» Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal f 47.70 Per ha« iaar f 95 40 Per par 188.60 AOrertent eteneven op aanvraag Ttieten-serie abonnemenienopdrachten 1/ie adressen boven) Opgave lamiiiebenchten 9-19 30 van miandag i m vrqdag Op zondag v*n 18- 20 uur iele! 020-913456 Opgave mmi-advertenties te' 020-936868 oi scte-Uet»* aan Mm-Adv «ipei.ng postbus 433 1000 ak amsteroam Adreswijzigingen uisluitend schriften* aan o«ue Amsterdamse adressen wacht, dat bisschop Scharf, die met zijn 76 jaar niet meer-een van de jongsten is, nog eens naar Seoel terug zou komen. Maar al is Scharf dan ereburger van Seoel, men schijnt hem daar toch niet zo goed te kennen. Terug in Berlijn, tijdens de persconferentie over zijn eerste reis. besloot 8charf niet naar de Kirchentag in Neurenberg te gaan, maar terug naar Seoel, om daar in de gevangenis Lei Woo Yae op te zoeken. Dat lukte hem ook, met hulp van de Westdultse ambassade en na wat tal men van Zuidkoreaanse regeringsin- s tan ties. Zo overtroefde Scharf de Zuidkore aanse diplomatie. Maar zijn bezoek had nog een ander doel. Er bestaat nu namelijk wat meer hoop, dat deze gevangenen niet in het geheim zullen worden veroordeeld, buiten de schijn werpers van de wereldopinie. Deze mensen zijn namelijk allesbe halve communisten. Zij hebben in het christelijk vormingscentrum, dat eens naar Westduits model opgericht werd, niet anders gedaan, dan wat hun collega's in dergelijke centra in West-Europa dagelijks doen: in hun vormingswerk voor rijstboeren en textielarbeidsters maakten zij de mensen zich bewust van him situatie. Kamp van Westernieland van de basisbeweging, bezinnlngs- en scho- lingsweken o.l.v. Herman Verbeek en Fred Keesen. naar keuze 9 Juli-6 au gustus, Westernieland. Inl. en opg. tel. 05909-541. Opvoeden, ja maar hoe? voor ge zinnen, 7-13 Juli, Oud-Poeigeest, Oegstgeest (tel. 071-152445). Samenleven aal ons een zorg zijn, voor alleenstaanden van 25-45 jaar, 9- 14 Juli. De Drieklank, Paterswolde (tel. 05907-2700). Alternatieve woon- en leefvor men. voor alleenstaanden (met kinde ren), 9-13 juli, Ons Erf, Berg en Dal (tel 08895-1744). De boeren krijgen namelijk van de rijstopkopers van de overheid een prijs, die beneden hun kosten van levensonderhoud ligt. Evenzo is het met de door de staat vastgestelde lonen van de textielarbeidsters. Die zijn veel te laag. Natuurlijk kon het werk van het vor mingscentrum in Seoel christelijk sociaal werk het regime van Park niet welkom zijn. En wat was eenvou diger, dan hen als communisten te bestempelen? En dat hoewel elk van hen familieleden in het communisti sche Noord-Korea heeft, die daar on derdrukt worden omdat ze christenen zijn. Bekentenis De Zuidkoreaanse geheime dienst probeerde door folteringen valse be kentenissen af te dwingen. Lei Woo Yae, die het boerenprogram van het vormingscentrum leidde, nam op zich, dingen toe te geven die hij nooit gedaan had, om zo twee gevangen vrouwen te vrijwaren van verdere fol teringen. Toen Scharf bij hem was, zei Leo Woo Yae tegen de Berlijnse bisschop, dat hij het hier (in de gevangenis) beter had dan voorheen (bij de geheime dienst). Meer durfde hij niet te zeg gen. Meer durfde bisschop Scharf ook Kurt Scharf niet te vragen, want de officier van justitie, die bij het gesprek tegen woordig was, liet alleen maar heel algemene vragen toe. Maar de eerste gevolgen zijn al te merken. Kim Jong Pil, de speciale afgezant van president Park, die nu in Bonn is, heeft van Westduitse poli tici te horen gekregen, dat zij het optreden tegen de medewerkers van het christelijk vormingscentrum met grote bezorgdheid volgen. Scharf heeft dus zijn doel bereikt. Ook de politici van de Bondsrepu bliek kunnen nu niet meer doen, alsof ze niets weten. JOHANNESBURG (ANP) Geen persoon, groep of natie mag een ander dwingen te leven in een situatie waarin deze „vir altyd nood of gebrek sal ly, slawe of dienstknechte sal bly of voorwerpe van mensllke barmhartigheid of verlossing sal bly". Dit is de meest opvallende aanvulling, die de synode van de (zwarte) Nederduits gereformeerde kerk in Afrika (NGKA) heeft gegeven op het rapport van haar commissie inzake ..Volkerverhoudinge in bybelse perspectief". De synode, die te Umgababa (Natal) bijeen is, besloot maandag dit rapport in het Afrikaanse en het Engels te publiceren. Bisschoppensynode over geboorteregeling ROME Het Vatikaan vraagt rooms-katholieke bisschoppen naar hun mening over kunstmatige ge- boortenbeperking. Deze meningen zuilen verzameld worden met het oog op de wereldsynode van bisschoppen van 1980. Zo'n synode wordt Iedere drie jaar gehouden en zal ditmaal „het christelijke gezin" als onderwerp hebben. Voor de wereldsynode zullen ruim 200 bisschoppen. vertegenwoordigers van alle bisschoppenconferenties, volgend jaar september bijeenko men. Of er dan iets zal veranderen ln de houding van de rooms-katholieke kerk ten opzichte van geboortenbe- perking is nog maar de vraag. De paus wordt gezien als verdediger van de lijn die Paulus VI in „Humanae Vitae" uiteen heeft gezet. „De taak van het christelijk gezin" geeft trouwens aanleiding tot heel wat meer gespreksstof dan alleen de geboortenregellngkwestie. Het hangt af van de synode en van de paus wat er precies op de agenda komt. maar de kwestie kan in het uiteindelijke „werkdocument" voor de synode moeilijk worden vermeden wanneer de bisschoppen in die richting uitge sproken suggesties doen. Een en ander is meegedeeld door de vaste secretaris-generaal van de bis schoppensynode, de Pool Wladyslaw Rubin, die binnenkort kardinaal wordt. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN De deputaten voor het werelddiakonaat van de gereformeer de kerken in Nederland hebben een telegram gestuurd naar Wenen, aan zowel de Amerikaanse president Car ter als aan de Russische partijleider Brezjnev. Zij vragen beide staatslieden contact op te nemen met de regering van Vietnam over de achtergrond van het zeer ernstige probleem van de vluch telingen uit dit land. Ook vragen zij Carter en Brezjev, hun gezamenlijke mogelijkheden te gebruiken om ver anderingen te bewerkstelligen in de huidige situatie, om zo vele mensen levens te redden. Het gereformeerde werelddiakonaat is betrokken bij de opvang van boot vluchtelingen. Deputaten besloten ook aan de Nederlandse regering een brief te schrijven over deze zaak. De commissie verwerpt krachtig de opvatting, dat kerk of staat kunnen voorschrijven met wie iemand moet huwen, daar er aldus het rapport geen bijbelse gronden voor die opvat ting zijn. Wel is de commissie van mening dat de kerk een pastorale taak heeft inzake culturele, godsdien stige en verschillen op basis van ras, die een huwelijk kunnen bemoei lijken. De commissie veroordeelt de Zuid- afrikaanse immoraliteitswetten, die huwelijken en seksuele omgang tus sen leden van verschillende rassen verbieden. Deze rassenwetten wor den egoïstisch genoemd, omdat ze bedoeld zijn om de blanke identiteit te beschermen. De synode vraagt de staat deze wetten op te heffen. Daarmee steunt de NGKA het ver zoek van de Reformed Church in Afri ca (de Nederduits gereformeerde kerk voor de Indische bevolking), die vori ge week de NO zusterkerken opriep zich eveneens tegen deze wetten uit te spreken. Vijf Jaar geleden heeft de NG sendingkerk (kleurlingen) al eens pogingen in deze richting onder nomen. Het rapport is ondertekend door S. M. Makheta, L. W. Mazamisa, J. J. Burden (De Coligny theologische school), D. R. de Villiers (theol. school Witsieshoek), P. R. van Dyk, S. Ntila- ne, I. T. Lekhula en prof. J. E. (Lex.) van Wyk, hoofd van de theologische school te Turfloop. Ds L. R. Lekula Ntoane bracht de synode de groeten over van de theolo gische hogeschool te Kampen, waar hij momenteel studeert. In zijn toe spraak sprak hij van een „angstwek kende onverschilligheid", die er bij blanke collega's bestaat tegenover aspiraties in de zwarte kerk en ge meenschap. Dit leidt volgens hem tot hypocrisie en ongeloofwaardigheid bij de zwarte leden van de kerk. Lang had hij de hoop gekoesterd, dat de door dr. C. Rijnsdorp In mijn jeugd was de zegswijze gangbaar: „De (beste) christen is de beste burger." Burger te zijn werd positief gewaardeerd. Vermoedelijk onder invloed van de theologie van Karl Barth en de geschriften van Kierkegaard kwam in de jaren dertig hierin verandering. Men ging spreken over de burgerlijkheid van de kerk. „Burgerlijk" werd bijna een scheldwoord. Het internationaal r.k. tijdschrift Concilium heeft onder de titel Chris tendom en burgerlijkheid aan dit on derwerp een dik en nogal moeilijk geschreven themanummer gewijd, no. 5 van de 15e Jaargang. Het num mer telt 138 dichtbedrukte bladzij den en is voor 12,50 te bestellen bij De Horstlnk, postbus 400, 3800 AK Amersfoort. Vijftien geleerde auteurs uit zes landen hebben een bijdrage geleverd, waaronder vier uit Neder land en zes uit de Duitse Bondsrepu bliek. De redactie wil laten zien „dat er niet alleen een marxistische, maar ook een echt christelijk-theologische kritiek op de burgerlijke wereld be staat". Bij deze kritiek komt in de eerste plaats de bijbel van pas, daar na theologen als Klerkega&rd, Barth, Bonhoeffer en A. Th. van Leeuwen. Burcht Het woord „burcht" betekende ln de middeleeuwen niet alleen ridder burcht maar ook volksburcht, de ver sterkte stad. Plaatsnemen die op - burg eindigen, herinneren hieraan. „Burger" is sinds de twaalfde eeuw de Inwoner van een stad. Hij kan zijn een „bourgeois", in de zin van stede lijke neringdoende, handelsman enz., en „citoyen", actief lid van de burger lijke samenleving. Steden ontwikkel den zich onder bescherming van kei zer of landsvorst. Door hun belastin gopbrengst maakten de steden het staatsbestuur en de uitgaven van de vorst mogelijk. In Frankrijk werd het burgerdom de belangrijkste materië le steun van de monarchie. Na de Franse revolutie ontstond er zoiets als een „burgerlijke klasse", met een bijzondere manier van den ken en voelen, een eigen cultuur, een eigen schaal van waarden en sommi ge bijzondere vormen van gods- Karl Marx dienst. Bij Marx is de bourgeois een kapitalist, die niet meer zelf in zijn bedrijf hoeft mee te werken. In een later stadium van het kapitalisme leeft de bourgeois alleen van de rente die het kapitaal oplevert. Past men deze definitie streng toe, dan zou de bourgeoisie slechts een kleine min derheid vormen, nauwelijks meer dan één procent van de bevolking. Middelklasse In de praktijk van alle dag verstaat men onder burger voornamelijk de middelklasse. En deze Is ln de kerken over het algemeen het sterkst verte genwoordigd. Dat Is geen wonder: hard werken en sober leven heft het kerklid op uit het proletariaat; offer zin. alsook beperktheid van gaven en kansen, verhinderen een onbelem merde bezitsvorming. Vaak heb ik uit de Statenvertaling Spreuken 30 vers 8 horen citeren: „Armoede noch rijk dom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels." Hier mee lijkt de burgerlijkheid in de H. Schrift gefundeerd te zijn. Ik zie nóg Jan Schouten tijdens de eerste we reldoorlog, gemobiliseerd en in uni form, op het podium staan van het Nut in de Rotterdamse Oppert en hoor hem de woorden zeggen die mij altijd zijn bijgebleven: binnen het raam van de bestaande maatschap pelijke toestand." Dat was het kader waarbinnen de christenburger zich thuisvoelde, van dóór uit ontplooide hij zijn activiteiten. Wanneer de christen ook burger is, dan hoeft er niets aan de hand te zijn. Maar wanneer de burger ook christen is. dan krijg je de burgerlijkheid van de kerk. Deze bestaat in de angst voor het onbekende, nieuwe, onvoor stelbare; de behoefte aan maatschap pelijke geborgenheid binnen beken de. niet te ruime grenzen en het ver langen naar veiligstellende, niet te ruime grenzen en het verlangen naar veiligstelling voor de toekomst. Alles heel menselijk en begrijpelijk en wie ontwaart niet de burger in zichzelf? Maar was het niet Paulus. die schreef: „ons burgerschap is in de hemelen"? Dit houdt niet in verachting van het aardse leven, maar het zich op de juiste wijze daarin bewegen en daar aan deelnemen. Norm Het evangelische burgerschap is kwa litatief verschillend van het niet- evangelische burgerschap. De vraag is maar in hoever wij aan die norm voldoen. Johann Baptist Metz. hoog leraar te Münster en een van de me dewerkers. zegt ln zijn bijdrage over de crisis ln de kerk ln West-Duitsland ongeveer het volgende. Bekeren wij ons of geloven wij in bekering; volgen wij Jezus na of geloven wij ln de navolging van Christus; hebben wij lief of geloven wij in de liefde; lijden wij mee of geloven wij in medelijden? Of is ons sympathie in werkelijkheid apathie? Op mijzelf toegepast: schrijf ik dit omdat ik deze kritiek accepteer en mij daaronder buig, of is het mij alleen maar te doen om een paar goed lopende volzinnen in een krante stukje? Ik zou de lezer geen dienst bewijzen door te proberen de inhoud van der tien bijdragen-in-vaktaal na te vertel len. Wat ik hier schrijf is meer een reactie op de lectuur. En dan lijkt mij het volgende belangrijk. Oplossen De burgerlijke cultuur van de negen tiende eeuw is bezig zich op te lossen. Enkele begaafde denkers hebben dit al vroeg zien aankomen: Kierkegaard en Marx. Deze liquidatie houdt niet bij de kerken halt. Zij blijken nu te zeer door hun historie bepaald te we zen, te zeer uit op zelfhandhaving. De kerken willen hun leven behouden en hebben dit niet om Christus' wil ln de waagschaal durven stellen. Nu wordt hun leven van binnen uit bedreigd. De oude zelfverzekerdheid lijdt schipbreuk of probeert krampachtig de schijn op te houden. Dieter Schel- long Spreekt van „het geestelijk rook gordijn van onze werkelijkheid" (blz. 95). Flinke positie Zonder een* flinke portie burgerlijk heid kan de samenleving niet draai en. Wie naar een revolutionaire mas sa-bijeenkomst gaat, verwacht toch dat de treinen op tijd rijden en dat hij zijn auto kwijt kan. Orde moet er zijn; het gaat alleen over de kwaliteit van die orde. Jezus stond terzijde van alle maatschappelijke onderscheidin gen; het was hem om de mens te doen. Daarom ook nam Hij het op voor allen die een mensonwaardig bestaan leidden. Wie hier een element van klassenstrijd wil zien heeft het volkomen mis. Het evangelie kent geen partijen; eigenlijk staat het haaks op de werkelijkheid. „Ik ben gekomen om vuur op de aarde te werpen" en dat is het beginsel van S. Kierkegaard eeuwig leven, dat zich alleen maar tijdelijk met aardse categorieën laat verbinden en daarin altijd het kriti sche element blijft. De crisis in de kerken is ten diepste een evangeli sche crisis. Daarom is elk kerkisme onevangelisch. De wereldgeschiede nis wordt fundamentaal bepaald door de stuwkracht van het konink rijk Gods. Een kerk is alleen kerk wanneer en voorzover het aan die dynamiek deel heeft. CELINE Dor J" nuft oei blanken zelf terug zouden treden, op dat de zwarte zonen van de kerk zelf de richting van de kerk konden aan geven. Dat zou nooit daarheen voeren waarheen de blanken het zouden wil len, aldus ds Ntoane. Ik pleit niet voor apartheid, zo zei ds Ntoane. „De dialoog moet wordep voortgezet, maar wij zwarten moeten daarin de leiding van de blanken overnemen." Ds Ntoane is de zoon van de zeer gerespecteerde ds S. G. Ntoane. Na zijn promotie, hoopt hij naar Zuid- Afrika terug te keren. LONDEN (ANP) - De Britse raad van kerken heeft een informatiebro chure uitgegeven over „Unification Church" naar de oprichter Sun Myung Moon uit Korea ook wel de „Moonies" genoemd en in ons land opererend onder de naam „vereni gingskerk". De brochure behandelt geschiedenis en theologie van deze moderne sekten, behandelt de be schuldigingen inzake hersenspoeling en gezinsscheiding. Ten slotte tracht de brochure de lezers ertoe te bren gen zich af te vragen waarom jonge mensen zich bij deze sekte aan sluiten. Wat moeten vrienden en ouders doen wanneer iemand in hun omgeving bij zo'n sekte terecht komt, vraagt de raad zich af, en geeft dan de volgende adviezen. (1). Het is onwijs ervan uit te gaan dat deze door hersenspoeling volledig in de macht van zo'n groep is gekomen. (2). Zoveel mogelijk con tact met hem houden en trachten te begrijpen waarom hij in de groep blijft. (3) Hem aan moedigen deze ervaring even kritisch te ondergaan als elk ander. De aftrek die het tweede boek Céline, dat hier vertaald werd op krediet", vindt na een eeri. oplaag van 6000 exemplaren nui tweede druk staat in geen verhouding tot de werkelijke betekenis van deze man. Tamar schreef in Vrij Nederland een zee lezenswaardig artikel over deze affaire (16 juni 1979). De grootste moeilijkheid is niet dat Céline chaotisch schrijft, dat hij, zoals Menno ter Braak eens over hem schreef, „zijn wereld reduceertt< elementairste instincten", dat hi negatief geschrijf een erkende matador is en dat zijn F1" scheldkanonnades van een ongemene kwaliteit zijn, maarn* schijnt bij deze figuur telkens rdl opnieuw gemakkelijk te vergeten hij één van de grootste anti-semif was, in en voor de oorlog. Zijn anti-semletisch boek „Bagatelles pour un massacre" werd in het Dj vertaald en daar dus kennelijk ah ie een belangrijke hulp gezien in hel vergiftigen van menselijk denken pot over andere mensen. Het heet das ,td „Die J udenverschwörung in tri, Frankreich" en tffevat een onnoemelijk aantal van die beken verhalen waaruit zou moeten blij) dat joden voor de oorlog niets ami wt te doen hadden dan bij elkaar teg zitten en samenzweringen te smen g tegen de „Germaanse" cultuur. M 1 voert wel al te gemakkelijk ter verontschuldiging van dit anti-semitisme aan dat het voorde oorlog nu eenmaal in literaire krip in Frankrijk „en vogue" was om j |t anti-semiet te zijn. Ik denk dat daarvoor weinig begrip zal gevond kunnen worden bij de nabestaand van hen die, mede door dit boek a z'n invloed in de gasovens terecht kwamen. Het is eenvoudig een schandaal om vanwege, boveni nog zeer aanvechtbare, kwaliteil van een schrijver, dit misdadig verleden over 't hoofd te zien. 7 gaat het uiteenhouden van kui leven althans bij mij niet. Dit si reductie maakt een einde aan i( norm. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Benoemd tot voorganger van dehCJ," evangelisatie te Vriezsnveen: J. Heikamp te Driedorp. Beroepen te Goudswaard: J. C.i.„ Olie te Linschoten; te Assen (toert 2 ter Steege te Aalsum; te De Kaag Kolkman kand. te Zoetermeer. Aangenomen naar Vlaardingea fr H. de Jong te Oud-Loosdrecht;i Ophemert (toez.): G. A. v.d. W vi kand. te Renkum, die bedankte i Heukelum (toez.). voor Ransdorpt (toez.) en voor Zuidland. ng: Toegelaten tot de evangeliebe ze ning en beroepbaar: C. Kolkn mi Haagse Bos 103, Zoetermeer. rtr GEREF. KERKEN (VRIJG) Bedankt voor Hattem: A. de Snoo ns Mussel. Aangenomen naar HoogezandE 'f pemeer: M. Heemskerk te Bussue nq CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Wildervank: M. W. hof kand. te Apeldoorn. Bedankt voor Veenendaal: J. man te Almelo. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Klaaswaal en te Goi. chem: J. de Pater, kand. te Bosktx te Berkenwoude: A. B. v.d. Heid kand. te Veen; te Herkingen, Uitb zen, Den Haag-Centrum, Apeldofl Emmeloord. Oud-Beijerland, Oosi c) land en te Groningen: M. Golverdf gen kand. te Benthuizen. sse ati trd OUD GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Oosterland: J. v.d. Jfi? te Ede; te Kampen: M. Pronk teDfts drecht. BAPT. GEMEENTEN Bedankt voor Drachten-Elim: t Huizinga te Harlingen. Dr. J. H. Gunning Hzn. In ons bericht over het zestig-j> bestaan van het blad Het Zoel' (zie Trouw van gisteren) staat onrechte, dat dit blad in zijn tijd prof. dr. J. H. Gunning jr. or zijn medewerkers telde. Prof. ning was reeds in 1905 overle bedoeld werd zijn zoon dr. J. H. ning J. Hzn.. die (ook) bekend wasl de man van het door hem geredigi^ de blad Pniël. De herdenking zestig jaar Het Zoeklicht is op I augustus a.s. U Dr. A. F. de Jong De faculteitsraad van de theolo sche faculteit van de universiteit v Amsterdam heeft met algeme stemmen de voordracht van zijn l noemingscommlssie overgenomen de vacature-prof. dr. J. A. OosU baan. die wijsbegeerte van de god dienst en zedekunde doceerde. A eerste op de voordracht staat dr. A de Jong (45), wetenschappelijk werker aan deze faculteit en aan centrale interfaculteit van de unM siteit van Amsterdam. Dr. De Jong doopsgezind, evenals prof. Oosk baan. die ook bijzonder hoogler» J* vanwege het doopsgezind seminif was. Tweede op de voordracht U H. van Luijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2