Verwarrende overdaad in revolutiewerk van Nono Nieuwe en indringende visie op moderne dans normei Voorlopige oplossingen voor tv-faciliteiten NCRV tevreden over het afgelopen jaar Goedemorgen Nederland? Opera van Frankfurt in Holland Festival NOS springt soepeler met efficiencysysteem om Stichting Dansproduktie met „lopen" ZATERDAG 16 JUNI 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE 'door R. N. Cogens AMSTERDAM Veel hou vast heeft het publiek niet hij het kijken en luisteren naar de ..scenische actie" over vrouwen in de revolutie die onder de titel „Al gran solo carico d'amore" door de Itali aan Luigi Nono werd gecom poneerd en door de Opera van Frankfurt donderdag- en vrij dagavond in de Amsterdamse Stadsschouwburg werd opge voerd. Diverse publikaties vooral, waarbij interviews met de componist, hebben geen flauw idee kunnen geven van het als hoogtepunt van het festival geafficheerde gebeuren dat zich op het te kleine Amsterdamse toneel af speelde. Door de ontroereikende accommoda tie (Carré zou geschikter zijn geweest maar was niet beschikbaar) moest veel van de Frankfurtse enscenering (Jürgen Fllmm) gewijzigd worden en konden de decors (Karl-Ernst Her mann) niet voldoende tot hun recht komen. Het toneel kon niet in de zaal doorgetrokken worden het orkest kon niét verspreid opgesteld worden, kortom, het was behelpen. En daardoor zal de beoogde werking of uitstraling wel wat gelegen heb ben. Maar toch niet zoveel dat daarin een verklaring of een excuus gevon den kan worden voor de uitermate slappe indruk die men van het stuk mee naar huis nam. De teksten die (in het Italiaans) wor den gebruikt zijn door Nono zelf ge kozen uit geschriften en uitspraken van Che Cuevarra, Brecht, Lenin. Marx, Gorki Pavese en Engels. Tek sten die elke dramatische werking missen doordat ze uit hun verband zijn gerukt, onverstaanbaar door complexe koren via bandopnamen ten gehore worden gebracht, en die bovendien met opzet geen verband houden met wat er tegelijkertijd in de muziek of in de toneelactie te horen en te zien valt. Men kan de teksten nalezen (Duitse vertaling) in het ruim zeventig pagina's tellende geïllu streerde boekwerkje dat de Opera Frankfurt er bij verstrekt, maar dat verheldert weinig. Je vindt er wel de titel van het stuk in terug: in het gedicht dat Rimbaud schreef op de sterke handen van Jeanne-Marie (een figuur uit de Parijse Commune van 1871) en daaruit de regel „Au grand soleil d'amour chargé", ongeveer: met liefde overladen onder de grote zon. Dat Nono zelf met liefde overladen is voor de underdog, voor het arbeiders proletariaat. voor de vervolgde en ge folterde mens. laat geen twijfel. Se dert zijn eerste muziekdramatische werk Intolleranza" (1961) heeft hij al vele malen in zijn werk als commu nist van zijn sociale geëngageerheid getuigd. Uit de teksten die hij voor „Al gran sole" koos. wordt dat ook weer duidelijk. Verduistering Maar in de tweedelige „scènische ac tie" (vooral géén „opera") die hij er mee maakte, onttrekte een complete verduistering de bevrijdende, met liefde overladen zon aan onze waar neming. Die verduistering is. dacht ik. niet alleen te wijten aan de thea trale ..verduitsing" die het toneel beeld met een op zichzelf zeer vin dingrijk en bezienswaardig mengsel van realisme en symboliek overlaadt. Nono toonde zich trouwens zeer con tent met deze enscenering. Waarin, bij veel duisters en onbegrijpelijks, de goeden en de kwaden gelukkig duidelijk herkenbaar, worden ge maakt met o.a. hoge hoeden voor de vette kapitalisten, grijze glimmende regenjassen voor de (geheime?) poli tie. sjofele kleding voor de geknechte arbeiders die ook steeds aan de ver keerde kant van' de luid knallende vuurwapens staan. En al mag er dan geen doorlopend „verhaal" in zitten, aan het slot werpt „de moeder", die kort tevoren haar dode zoon minu-' tenlang in de armen hield, zich met fraaie theatrale gebaren voor een langzaamrijdene (echte) jeep. En nauwelijks zijn de kreten van ontzet ting daarover verklonken of haar (on miskenbare) kleinzoontje zet haar re volutionaire taak voort: hij gaat ach ter haar schrijfmachine politieke pamfletten zitten tikken De muziek van Nono dient op een enkele uitzondering na. niet als illu stratie of „verdieping" van het to neelbeeld. Er zijn enkele solistische vrouwenpartijen (o.a. voor Louise Mi chel uit de Franse Commune, voor De Moeder en voor de guerrillastrijdster Tanja Bunke) die zich bij voorkeur in het extreem hoge stemregister bewe gen. Verder is er een voortdurend complexe koorzang, waarin fragmen ten van strijdliederen doorklinken, en een doorgaans traag voortgaande onderstroom van dreigend orkstraal geluid waarin het slagwerk een mar kante rol speelt. Het zeer grote aantal medewerkers dat behalve twaalf vocale solisten, twee koren en een paar spreekstem men nog een uitgebreide figuratie, het operaorkest en een grote techni sche staf omvat, heeft merkbaar alles gedaan om dit nieuwe werk van Nono overtuigend te presenteren. Maar alle vaak bewonderenswaardige presta ties konden alleen maar bijdragen aan de verwarrende visuele en audi tieve overdaad die volgens mij de onmisbare emotionele betrokkenheid van het publiek bij dit werk in de weg staat. Een emotionaliteit en betrok kenheid die Nono bij het componeren ook wel gekend zal hebben, en die hem, al schrijvend, uit de hand gelo pen moet zijn. Waardoor het stuk jammerlijk mislukte, zoals de revolu ties die hij zelf zegt juist om hun mislukken tot onderwerp van dit werk maakte. Een van de laatste scènes van „Al gran sole carico d'amore" met de jeep waar De Moe zich voor zal werpen. Prijzen van de Académie frangaise PARIJS (AFP) Met algemene stemmen heeft de Académie Frangai se donderdag haar grote prijs voor letterkunde toegekend aan de 75-jari- ge romanschrijver en essayist Antoi- ne Blondin. In 1959 kreeg Blondin de Prix Interallié voor zijn boek „Un singe en hiver". Hij schreef voorts „Les enfants du bon dieu", „l'humeur vagabonde" en „Monsieur Jadis ou l'école du soir". Aan de grote prijs voor letterkunde van de Académie Frangaise is een bedrag verbonden van 50.000 fr. (circa 23.500 gulden). De grote prijs voor poëzie ging naar André Pieyre de Mandiargues voor zijn gehele oeuvre. Pieyre de Mandi argues werd op 14 maart 1909 in Pa rijs geboren. Aan de grote prijs voor poëzie is een bedrag van 25.000 fr. (ongeveer 12.000 gulden) verbonden. Van onze radio-'en tv-redactie HILVERSUM Op de gisteren gehouden extra vergadering van het NOS-bestuur isi voorlopige oplossing bereikt voor de problemen tussen de omroeporganisaties en de NOSn I het verlenen van voldoende faciliteiten door het technisch bedrijf van de NOS voor het mi r van televisieprogramma's. Onder faciliteiten worden onder andere verstaan studioruiij vakmensen en reportagewagens. Van onze radio en tv-redactie HILVERSUM „De NCRV staat er. voor wat de eisen die de wetgeving aan ons stelt, op haar 55-ste verjaardag niet slecht Voor. Er is alle reden voor een rustig vertrouwen in de toekomst. Ons lustrum mogen we straks vieren met een half miljoen leden." Dit zei drs. Th. D. Jansen, voorzitter van de NCRV. gisteren in zijn Jaarre de tijdens de verenigingsraad van de omroep Drs Jansen deed verder een klemmend beroep op de léden om de omroep verder te laten groeien. Op de jaarvergadering van de vereni gingsraad werd het beleid van de NCRV doorgelicht en door de aanwe zigen goedgekeurd Drs. Jansen ver deelde zijn analyse in twee factoren: de externe en de interne situatie Over de externe omstandigheden zei hij onder meer dat de NCRV momen teel weer leden wint en dan met name steunleden: mensen die geen abonne ment op de NCRV-gids hebben maar jaarlijks tien gulden overmaken als sympathisant van de omroep. Zij gel den als volledige contribuanten bij de officiëlle telling van het ledental. Jan sen maakte verder bekend dat de NCRV-gids het in de losse verkoop steeds beter doet. De NCRV zou dan ook niet bang zijn wanneer er om roepverkiezingen gehouden zouden worden. Enquêtes wijzen uit dat de NCRV. qua ledental na de TROS. "Vara en AVRO eindigt ..De ernstige bedreiging voor ons als A-omroep, is gelukkig van de baan. We komen nu al op een half miljoen leden", aldus de voorzitter. Gevaren Jansen waarschuwde verder nog voor de gevaren die er achter omroepver* kiezingen schuilen, zoals ethervervui ling en polarisaUe van de omroepen Speciaal vandaag die volgens hem noodgedwongen zal ontstaan „Dat Is bepaald niet wense lijk. vooral op momenten wanneer, ik noem het NOS-verband. er in allerlei opzichten samengewerkt moet worden." Wat betreft het hoofdstuk interne omstandigheden, kwam vooral de in tegratiegedachte naar voren, die al weer geruime tijd bij de NCRV is aanvaard. Die gedachte heeft al ge leid tot een samenwerkingsverband tussen het omroepbedrijf en het vere nigingskantoor. „Wellicht zijn er in ons bedrijf mensen die deze operatie met een zekere bezorgdheid gades laan. Ik denk dat dit toch ten onrech te gebeurd. Juist als wij samen een totaal kader hebben afgesproken, kunnen de medewerkers daarbinnen de vrijheid krijgen die zij terecht behoeven om hun creativiteit en in- venUviteit in het gébruik van onze media uit te leven. Dan pas kan een goede balans ontstaan tussen gewen ste vrijheid en noodzakelijke bin ding". aldus de NCRV voorzitter. Drs Jansen die gisteren, na het ver trek van J. Ozinga vorig jaar. voor het eerst zijn jaarfede als voorzitter van de vereniging uitsprak merkte ten slotte op dat het voor de omroep een voortdurende strijd is om telkens weer. In de wisseling van het leven er» in de zich wijzigende maatschappij het Evangelie te laten opklinken op een wijze, die er recht aandoet. „We mogen zeggen, dacht ik, dat het toch weer een NCR V-Jaar is geweest", al dus de voorzitter Bianca van Dillen en Truus Bronkhorst in „Lopen" De Raad van Beheer van de NOS (het dagelijks bestuur) heeft gisteren een aantal maatregelen voorgesteld om te voorkomen dat eep groot aantal televisieprogramma's niet gemaakt kan worden. Ongeveer zeventig pro- dukties dreigden de dupe te worden. De Raad van Beheer heeft toegezegd dat in enkele gevallen zal worden afgeweken van het streng doorvoeren van de vijfdaagse werkweek en dat op bepaalde dagen waarop beslist programma's moeten worden ge maakt, extra personeel en studio- ruimte beschikbaar zal zijn. Daarover zou overleg zijn geweest met de on dernemingsraden en de vakbonden. Op deze wijze worden volgens perso neelscommissaris Spaan van de NOS de essentiële knelpunten wegge nomen. Onkosten De extra voorzieningen vergen een onkostenpost van 420.000 gulden voor het laatste kwartaal van dit jaar. Het facilitair bedrijf van de NOS kan volgens economisch commissaris Dé Wilde 150.000 gulden bijdragen. De overige 270.000 gulden moeten wor den betaald uit de directe program makosten van de omroeporganisa ties. Aanleiding tot de moeilijkheden is het stringent doorvoeren van wat wordt genoemd het planfasesysteem dat de NOS hanteert bij de verdeling van de faciliteiten onder de zendge machtigden. Het systeem is ontwor pen door organisatiedeskundigen na een efficiëncy-onderzoek door bureau Berenschot bij de NOS. De kwestie was zo hoog opgelopen dat gisteren vanuit de omroeporgani saties werd gesteld dat op deze wijze de NOS invloed uitoefende op de pro gramma's en dat er sprake zou zijn van verschraling in de televisiepro gramma's. Dat ontkende technisch commissaris Van den Bos. Er moet echter zo doelmatig mogelijk gebruik worden gemaakt van de produktie- middelen van het facilitair bedrijf stelde hij. heid worden toegepast. Zoals bb gebeurt is het niet goed. Omdat er nog een aantal knelp overblijven en omdat men een stelling tussen NOS en omroeplj nisaties over facilitaire voorziend in de toekomst wil voorkomen n over twee maanden evaluerendj gaderingen worden gehouden. Doorgedrukt Speciaal morgen door Eefje van Schaik Over 'een koraalrif gaat het in de film Het onzichtbare rif uit de Canadese serie Nature of things Ned. 1/16.45 Dr NCRV start weer met frisse sin het spel Zo vader, zo zoon. Leider is als vanouds Ge rard van den Berg Ned. 1/18.59 Alweer de negende afleve ring van de tiendelige Britse feuilleton Ahna Karenina Ned. 2/21.45 In de serie De groeten uit... van de NCRV is van avond De woestijn van Juda aan de beurt Ned. 1/22.45 In Kom er maar eens bij praat Karei Prior met Toon Hermans (herhaling) Hilv. 2/9.15 In het VARA-rmdiopro- gramma ln de rooie haan wordt een gesprek gevogrd met minister Andriessen van Financiën over de stand van zaken rond Bestek '81 en de komende kamerdebatten. Ver der een interview met de con sul vin Koeweit. Rabani. over olie en energiesehaarste. Ver der wordt overgeschakeld naar de openbare bestuursver- Itadering van bet CDA Hilv 1/13.63 IKON verzorgt vanuit de geref.kerk (vrijgem. buiten verb.) van Kampen de Dienst des Woords. Voorganger ds J. O. Mulder Ned. 1/17.00 Over Leven in het koraalrif gaat het in Geheimen der zee, een Duitse natuurfilmserie Ned. 1/19.30 Een nieuw maandelijks VPRO-prograipms Verhagen Cadabra van de hand van Hans Verhagen Hans Verhagen Ned. f20.40 Vierde aflevering in de ne- gendelige serie Het machtige werelddeel, een coproduktie van BBC. Time-Life en de Süd- deutschcr Rundfunk. Thema: De Eerste Wereldoorlog. Ned. 2/22.05 Korte kerkdienst met kin deren uit de Paaskerk in Am stelveen o.l.v. ds W. Bleij Hilv. 2/10.00 Holland Festival recht streeks vanuit Carré in Am sterdam. waar bet Nederlands Blazers Ensemble optreedt Hilv 220.00 Zondagavondzang vanuit de Grote Kerk te Workum Hilv. 1/20.15 Zoals reeds dinsdag in deze krant werd aangekondigd, brengt de Stichting Dansproduktie in het kader van het Holland Festival, naast een reprise van Vermiljoen (Van Dillen/Reich), enkele kragmenten van hun nieuwe collectieve projekt. Dit „Lopen" van Truus Bronkhorst, Pauline Daniëls, Bianca van Dillen. Patrice Kennedy en Margie Smit op muziek van Henk van der Meulen beleefde gisteravond in de Rotterdamse Lantaren zijn première, voor te weinig publiek. De gezamenlijke urenlange loopervaringen die deze vijf choreografen en uitvoeren den in een produktie van ongeveer veertig minuten hebben uitgewerkt, blijkt een overrompe lende, volkomen onverwachte gebeurtenis te zijn: een totaal nieuwe en zeer indringende visie op dans. De vijf in verschillende grljsgetinte broekpakken gestoken danseressen beginnen vanuit een groepsformatie heel vertraagd in beelden te bewegen met strakke open gezichten. Twee van hen pakken een Aula-pocket van J Buitendijck's „Theorie der mense lijke houding en beweging zeker voor dansers een onbegrijpelijke visie op de basis van hun kunst. Hieruit wordt zachtjes voorgelezen, onver staanbaar door indringende saxo foon-sirenes heen. Een schitterend en fascinered toneelbeeld wordt zo ge creëerd: mummelend over allerlei be wegingstheorieën lopen, schuiven, draaien, vertragen en versnellen de vrouwen in allerlei wiskundige en uit gedachte formaties door elkaar. Via onderlinge tekens voor variatie-over gangen bouwen ze een groeiende spanning op. die vrij abrupt en onver wacht eindigt Aan de zijkant van het podium ver wisselen ze van kostuums voor het tweede deel en blijken ze strakke grijze body-stockings onder hun losse kledij te dragen. Wat dan volgt zijn tien losse fragmenten, in willekeurige volgorde, waarin duetten, solos en trio's in elkaar overvloeien. Elk frag ment verschilt in nuance, tempo en intensiteit, maar ook in emotionele sfeer. Afwisselend driftig, lyrisch, te der en agressief dansen de vijf vrou wen met en door elkaar. Het opval lende is de dubbele ervaring die dit oplevert. Hun dans zijn namelijk heel afstandelijk en sterk beeldend, maar tegelijkertijd zeer direkt en erotisch. Vaak zijn hun bewegingsvondsten te associëren met het beroemde beel denpark nabij Oslo Verrassend en vernieuwend vond ik daarbij het ge geven dat de vrouwen, die duidelijk na een intensieve maandenlange sa menwerking op elkaar zijn „inge- danst", heel direkt lijfelijk contact aangaan. Ze dragen, liften, onder steunen en tillen elkaar met een enor me lading, die bovendien uitstekend versterkt wordt door de aanhouden de. haast drammende pianomuziek van Henk van der Meulen. Jammer dat alleen nog fragmenten van dit „Lopen" te zien waren, want de defi nitieve. veel uitgebreidere uitwerking van deze nieuwe opvatting en over dracht van dans betekent stellig voor de Nederlandse moderne dans een geheel onverwachte richting en een grote aanwinst. De mensen die in de praktijk met de problemen te maken hebben, zoals de chefs# produktiebureau. zijn echter van mening dat het planfasesysteem te streng wordt doorgedrukt. Al een aantal maanden wordt vruchteloos vergaderd tussen het bedrijf van de NOS en de omroeporganisaties. Het is niet zozeer een kwestie dat er meer programma's zijn gekomen dan vroe ger, maar wel te veel produkties voor eenzelfde tijd worden aangemeld om dat ze nu eenmaal niet naar andere dagen kunnen worden verschoven. Voor het planfasesysteem kon meer door de omroepen onderling worden geregeld. Dat is nu niet meer moge lijk. De Raad van Beheer had giste ren enkele notities op tafel gelegd, waarvan de inhoud nogal verwijtend was ten opzichte van de omroeporga nisaties die niet zouden willen inspe len op het planfasesysteem. Het colle ge van overleg programmazaken tele visie (COP-tv) zal zich nog moeten uitspreken over de notities. KRO-voorzitter Hendriks, sprekend namens de omroeporganisaties, merkte op dat de omroeporganisaties niet tegen het planfasesysteem zijn. maar dan moet het in alle redelijk- Programma's zaterdag 16 juni AMSTERDAM Kleine Komedr 1.9.30 en 22.00: De Club, Sta schouwburg 20.15: NederlM Dans Theater. Concertgebcfl 20.15: Radio Filharmonisch Qt- kest o.l.v. Richard Dufallo Bril ke Grond 20.30: Jana Haimsoha DEN HAAG 's Gravenhai Manege 20.00: Bewth, Open- luchttheater iZuiderpark 2034 Madagascar Voninavoko, Ka ninklijke Schouwburg 20.15: La Eléments. ROTTERDAM. De LanUm 21.00: The Irish-Hebrew Lesson en Catechism for Israel. De Doe len 20.15: Het Losse Snaren En semble. De Doelen 20.15: Poetry International. UTRECHT. Stadsschouwburg (BI. Zaal) 20.30: Stichting Dans produktie. Vredenburg 20.15: Concertgebouworkest o.l.v. An- tal Dorati. Stadsschouwbuif ARNHEM. 20.00: De Ui. EINDHOVEN. Stadsschouw burg 20.15: De Vorstenlikker. MIDDELBURG Schouwburg 20.00: Laura Dean Dancers i Musicians. MAASTRICHT. Stadsschouw burg 20.15: Musica Antique Köln. Programma's^ondag 17 juni AMSTERDAM. Stadsschouw-; burg 18.30: Tristan und Isolde., Kleine Komedie 20.15: De Club.| Nieuwe de la Mar Theater 20.15 Les Ballets Trockadero de I te Carlo, Theater Carré 20.15* Nederlands Blazers Ensemble. DEN HAAG. Theater aan de H*j ven 20.30: Stichting Danspro duktie. Diligehtia 20.15: duo f vall-Koopman. ROTTERDAM. Schouwbuif 20.15: London Contemporary Dance Theatre. De Doelen 20.15 Musica Antiqua Köln. De Doé| len 20.15: Nigeria Ensemble. UTRECHT. Centrum 't HoogtJ 20.30: Kosugi and Friends. GRONINGEN. Groninger Mu i seum 15.00: Giuseppe Chiari. NIJMEGEN. Stadsschouwbuif- 20.00: Madagascar, Voninavoko ADVERTENTIE Uitgeslapen landgenoten worden opgeruimd wakker na een gegarandeerd goede nachtrust op Norma Matrassen en Boxsprings. Norma Postbus 13 5816 AA Boxmeer. Matrassen Boxsprings Donsdekens Kussens

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4