Een vrijgemaakte kan heus wel gewoon praten Basisgemeente: tussen strategie en kerkorde *1 iy ■i, Trouw predikanten on a.s. predikanten m/v VANDAAG met het oog op vrede ZATERDAG 16 JUNI 1979 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Dominee J ran Dijk. trefor predikant van de vrijgemaakte gereformeerde kerk te Ommen, heeft wel eens gemerkt dat. wanneer hij op een receptie of zo verzeild raakte in de buurt van een tafeltje waaraan niet-vrijgemaakten zaten, er een zekere verlegenheid ontstond De andersdenkenden kwamen pas los toen zij merkten dat die vrijgemaakte man in staat was tot het voeren van een normaal gesprek ..Een vrijgemaakte kan heus wel gewoon praten." aldus dominee Van Dijk Ik acht het van belang deze uitspraak uit de betrekkelijke beslotenheid van de bijlage van het maartnummer van de Jeugdkrant der Ommense gereformeerde Jeugdcentrale te halen. Ik behoor ook tot degenen die lichtelijk schrikken bij de nadering van een vrijgemaakt persoon. Dat wordt weer redeneren over de verbondsgedachte bij Zefanja. denk ik dan. en ik zou 't veel liever hebben over de sterk opgelopen prijzen der bloemkolen. Maar dank zij de verklaring van dominee Van Dijk treed ik van nu voortaan iedere vrijgemaakte onbekommerd tegemoet Uit het feit dat de vrijgemaakten gered zijn voor de conversatie mogen de gewone (zeg ik) of synodale (zeggen de vrijgemaakteni gereformeerden echter niet afleiden dat nu alles koek en ei is tussen hen en de andere soort gereformeerden Dominee Van Dijk. hoezeer ook bekwaam tot gewoon praten met synodaien. beschouwt zich als ..een echte tegenstander" van hen. zodra de zaken aan de orde komen die in 1944 hebben geleid tot een scheuring in de gereformeerde kerken en tot het afzonderlijk bestaan van vrijgemaakte kerken Dt meende eigenlijk dat gewone en vrijgemaakte gereformeerden nauwelijks meer naar elkaar omkeken, op z'n hoogst de schouders over elkaar ophaalden. Maar in Ommen ia de redactie van de (gewone of synodale) gereformeerde Jeugdkrant naar de vrijgemaakte predikant ter plaatse gestapt om hem te interviewen. Dat interview werd eind vorig jaar gepubliceerd mét de vraag om reacties. Dit laatste leverde heel wat kopij op met als gevolg dat de Jeugdkrant in maart met een speciaal bijvoegsel voor de dag kwam. Dit ligt nu voor me; iemand was zo vriendelijk het me toe te sturen. Het is een geschriftje van 35 pagina's, waarin het gesprek met dominee Van Dijk opnieuw wordt afgedrukt en dat voorts de meningen van (vooral pudere) Ommense gereformeerden behelst Deze bijlage van de Jeugdkrant levert bijzonder boeiende lectuur. Me dunkt dat iemand die voornemens is er studie van te maken hoe de kerkscheuring met alles erop en eraan bij het gemiddeld gemeentelid terecht kwam, dit boekje niet kan laten liggen Er staan hele verhandelingen in over de veronderstelde wedergeboorte en wat daar verder volgt, meer dan eens kun Je lezen over een professorenruzie die over de hoofden van 't kerkvolk is uitgevochten, er zijn betuigingen van spijt: dit had nook mogen gebeuren, er is een standje voor de hooggeleerde Herman Ridderbos omdat hij grapjes verkocht (hetgeen in de kerk nooit straffeloos kan) en er wordt uitgelegd, waarom uitgerekend in de oorlogsjaren dit alles overhoop werd gehaald: Je mocht na achten niet meer de straat op en Je moest toch ergens over praten (dit ls overigens een erg vrije weergave van de hier voorgedragen visie Dominee Van Dijk, dat blijkt uit zijn antwoorden, is toch wel een echte goeie vrijgemaakte. Op de vraag hoe hij de verhouding ziet tussen „de belde gereformeerde kerken hier In Ommen", antwoordt hij om te beginnen. ..De formulering van de vraag is natuurlijk voor rekening van de steller van de vraag. Gevraagd wordt nl. naar de verhouding tussen de „belde" gereformeerde kerken in Ommen. Dat kan natuurlijk niet. Er ls één gereformeerde kerk. Het is die, die wij in de wandeling synodale kerk noemen, óf het is die. die bekend staat onder de naam „vrijgemaakt" Als ik lid was van de ..gereformeerde kerk te Ommen", adres Bouwstraat (dat ls de „synodale. a.J.k.) en zeker als belijdend lid, zou ik het niet eens willen, dat een andere kerk in Ommen, gereformeerd werd genoemd. Dat zou in strijd zijn met mijn gereformeerde belijdenis." En op de vraag of er over en weer geen onbegrip voorkomt, reageert dominee Van Dijk als volgt: „Wat bedoelt u daarmee? Onbegrip van vrijgemaakte kant? Ik zou het niet weten. Wij begrijpen het heel goed, dat de opstelling van synodale zijde niet anders kan zijn dan die is. nl. Je niet vrijmaken om de synodebesluiten in de veertiger jaren, en „in de kerk blijven". ondanks onschriftuurlijke leer. die er in de laatste jaren in de synodale kerk bijgekomen is." Dat niet alle synodaien lieverdjes zijn moge blijken uit onderstaand fragment van een brief, geschreven door een gereformeerde die meedeelt dat hij geboren is ,,in een jaar dat ligt tussen 1900 en 1910": „Kijk, het is nl. zo: er 2ijn geen gerefkerken vrijgemaakt en geref. kerken synodaal in Nederland Wel kennen we in Nederland naast de herv. kerk: geref. kerken en chr. geref. kerken; de rest gaan we niet noemen. Zoals ieder kan weten, hebben onze vaderen in 1834 zich afgescheiden van de herv. kerk; later in '86 dr. A. Kuyper en sinds '92 heten wij geref. kerken. Toen, in het bange oorlogsjaar 1944, toen de nazibeulen in ons land aan het moorden waren, heeft prof K. Schilder het nodig geacht voor zichzelf te beginnen, en nou gaan zijn volgelingen zich ook geref. kerken noemen. Ieder gewoon denkend mens zegt niet anders dan: dat is kolder." Tot zover uit de bijlage van het maartnummer van de Jeugdkrant. Ik weet niet of er nog exemplaren van te krijgen zijn. Het valt te proberen. Het adres van de redactie is: Friesendorpstraat 65, Ommen. ADVERTENTIE ESI Boekennieuws VOO* HCT Mf U VOUC VAN OOO badMtmg v«n <*t bock w da voo- badan ml m óm npanaara dtenafn ate m bal pnvdgabad ncbwxj la ga*ao an t* v«/«* CONCONOANTW KJ DC OCZANOCN El KOK KAMPEN door Jan Tulp waarin opgenomen Oe Rotier dammer. met Dordts Oagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Posln» mooéokantoor Pc-ilpos BSO •000 AW Amsterdam tel 020-913456 te*e> 13006 Poetg*o 66 00 00 Bark Ned CreaetDar» OeAenmgnr 23 00 12 57a Gemeente?"*) Amsterdam Kt 1000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 94B 3000 AX «c"eft)Am Wt 010-115586 (^bonnementer OTDerorgmg) tel 010-MSSM (redactie) -.W 115700 (uAsAetend voor REGIO OEN MAAG ttOEN Postbus 101 ?50t CC Oen Haan 'ei 070-469445 Parkstraat 77 Oen Haag PEGO NOORO OOST NEOCRLANO iu*Vuitend admrnrstraoei «O00 AA 2*c •ei 05200-17030 Melkmarkt 56 2«w»ie Abonnementsprijzen Per maand I 15 90 Per kwartaal f 47 70 Per Da* >aar 95 40 Per war I 18860 Advevtvneeianever) op aanvraag T etpirwscbe abonnemewenopdrachten ir-e adressen boven i Oogave larmkeber<Wen 9-19 30 »an maandH cm »r dag Op zondag van 18 20 uwr leiet 020-9134** Opgave mm» advedent-es -n 320-936868 of se*"***» aan Mm. Adv a'dekng pn'Sv 4V. 1000 AK AMSTERDAM Adresenj/gmgen uHMAend sciW*KR aan on/e Amsterdamse adressen Een kerk heeft een kerkorde nodig. Dat is belangrijk voor de uitoefening van de taken die zij heeft. De taken van prediking van het Woord, het diakonaat. hpf pastoraat, om er een paar te noemen, wor den vaak nauw gekoppeld aan mensen die daarvoor een speciale opdracht kregen bin nen de kerk; de predikant, de diaken en de ouderling bin nen de reformatorische ker ken. en de geestelijkheid in de rooms-katholieke kerk. Deze instelling van ambten lijkt or ganisatorisch gelukkig. In de praktijk echter leidt het tot een onmondig worden van de gemeente; ze heeft haar taak uitbesteed aan een beperkt aantal mensen en kan verder rustig toekijken. De taakverdeling roest ai gauw vast en gaat als een onverkwikbare kerk orde een eigen leven lelden. In de rooms-katholieke kerk staat wat dit betreft de gemeente helemaal buiten spel: niet zij bepaalt wie de ambts dragers zijn. maar ergens in de hogere kerkelijke regionen wordt die beslis sing genomen Zowel in reformatori sche als in rooms-katholieke kringen begint de gemeente haar oude rech ten weer op te eisen. Het Landelijk Pastoraal Overleg van eind vorig jaar. waar werd gesteld dat ook vrou wen en gehuwde priesters in aanmer king moeten komen voor ambtsver vulling binnen de gemeente is hier een duidelijk voorbeeld van In de basisgemeente is de zaak echter radicaal omgegooid, hier tracht men er principieel van uit te gaan. dat de taak van de gemeente niet een zaak is van een paar ambtsdragers, maar van de gemeente zelf. De gemeente is subject van gelovig denken en hande len, zij is het die haar taken steeds opnieuw onder woorden brengt en er vormen voor zoekt om ze te verwerke lijken Congres Om zich te bezinnen op de manier van ambtsvervulling binnen de basis gemeenten hield de Basisbeweging van kritische groepen en gemeenten in december vorig Jaar een congres te Beverwijk onder het motto „Basis en ambt". Een van de medewerkers aan dat congres, de Nijmeegse theoloog prof. E. Schillebeeckx heeft nu in samenwerking met de basisbeweging een boekje doen verschijnen naar aanleiding van dat congres. In deze uitgave staan tien verhalen uit de praktijk die er samen een aar dig idee van geven hoe er in de basis gemeenten over het ambt wordt ge dacht. De zojuist geschetste omke ring is in die verhalen goed waar te nemen: niet het ambt (dus de ambts dragers) bepaalt hoe de gemeente heeft te zijn. maar de gemeente be paalt wat haar taken zijn en hoe ze die taken zal uitvoeren Argumenten Illustratief voor die omkering is ook de opzet van het boek. Eerst komen de praktijkverhalen van de basis en pas daarna komt de theoloog aan het woord om iets van die praktijk te zeggen. De theoloog, in dit geval prof Schillebeeckx. maakt met argumen ten uit bijbelse en kerkelijke traditie duidelijk, dat het ambt oorspronke lijk nooit doel in zichzelf is geweest maar sleéhts een dienende fuhetie heeft gehad: ze diende de over levering van het apostolische evange lie Hiermee keert Schillebeeckx zich tegen alien die in de kerkorde een' soort van goddelijke verordening zien. De kerkorde is, integendeel, een menselijke zaak. die voor alle tijden steeds weer verschillend zal zijn. Ze is steeds gebonden aan sociaal-culture le en maatschappelijke omstandig heden. Het. is een sociologisch gegeven dat mensen kerkelijke vormen net zo ADVERTENTIE d. Gereformeerde kerk van Anna Paulowna roep» i.v.m het vertrek van haar huidige predikant per 1 i v.m. november a s op te sofcciteren H^/zi| zal werkzaam zijn m een gemeente, welke zich de laatste laren door nieuwbouw heeft uitgebreid tot ruim 600 zielen waarvan 2/3 jonger is dan 35 jaar Eventuele gegadigden, die meer over onze gemeente geïnfor meerd wiflen worden, verzoeken wij ons hiervan in kennis Ie Wn zullen u dan een uitvoerige schriftelijke informatie over onze gemeente toezenden Ons contactadres «s da heer O Pertors. C R Watboerstraai 23. te Anna Paulowna. tel 02233-1840 lang aanvaarden als ze er de redelijk heid van inzien. Is dat niet langer het geval, dan verliezen die vormen hun functie en dat niet alleen, ook de belijdenis van de kerk verliest aan geloofwaardigheid. Het zoeken naar nieuwe vormen van kerk-zijn kan dan ook met zich brengen, dat noties uit het evangelie weer aan geloofwaar digheid winnen omdat ze relevant worden gemaakt voor deze tijd. Ruimte Daarmee heeft Schillebeeckx de ruimte aangegeven voor het zoeken naar nieuwe vormen van ambt. Of de „alternatieve praxis" zoals die in de basisbeweging groeit en bloeit daad werkelijk een voortzetting van het apostolische ambt is, dat staat dan nog uit. Daarvoor is het noodzakelijk dat men zich blijft oriënteren aan en ook onder de kritiek laat stellen van stemmen uit bijbelse en kerkelijke traditie. Daarvoor is het gewenst dat men een plaats blijft zoeken „binnen het ene grote verband de apostoli sche kerken" Zij het ook zeer summier geduid, op dit punt liggen m.i. de vragen die men moet stellen wanneer men de ge meente drager van het ambt noemt. Een voorganger als vertolker van het evangelie dient niet alleen middenin, maar ook tegenover de gemeente te staan. De spanning die hierin naar voren komt. dat is de spanning tus sen „basis" en „ambt". Waar binnen deze relatie één van beide het recht van spreken verliest, daar zal de over levering van het evangelie van Jezus in het gedrang komen Links In „Basis en Ambt" gaat het hoofdza kelijk over hóe men de taken uit voert en waarom men ze zo uitvoert. O. H. ter Sc hegge t heeft in zijn laatst verschenen boekje „De andere moge lijkheid" een hoofdstuk opgenomen waarin hij een bijdrage levert aan het „wét", de inhoud van de taak van de kritische gemeente. In het betreffen de hoofdstuk. „Oekumene binnen links", beschrijft hij hoe hij de basis gemeente ziet groepen mensen die de crisis waarin de wereld verkeert serieus willen nemen. Ze dragen dan ook afgeleid van het woord crisis de naam kritische gemeenten. Deze gemeenten moeten niet in de crisis berusten, maar zich solidair verkla ren met de onderliggende, de ver drukte. Dat is de consequentie van het navolger van Christus zijn. Dit betekent praktisch gezien dat deze gemeente zich in het linkse kamp bevindt Daar staat ze zij aan zij met de marxist De linkse beweging is echter ver deeld. De eerste taak voor de kriti sche gemeenten is: de eenheid binnen links te helpen herstellen, of anders misschien kerkelijker uitgedrukt de oecumene binnen links bevor deren Bewust maken Een tweede taak heeft de kritische gemeente naar de bestaande kerken toe. Zij moeten bewust gemaakt wor den van de crisis en aangespoord worden de enige keus te maken die de kerk kan maken: arm met de arme zijn. De kritische gemeente moet de bestaande kerken steeds op die soli dariteit bevragen. Ze is de „luis in de pels" van die kerken. Ter Schegget onderbouwt deze taken voor de kriti sche gemeenten met een aantal bij bels-theologische noties, die ik hier verder buiten beschouwing laat. Juist omdat hij daarin een paar Inzichten doorgeeft die de moeite waard zijn is het te betreuren dat hij zijn lezers niet een wat leesbaarder proza voor schotelt. tiegerichtheid die deze gcoepen ken merkt. Geheel in het jargon van de actiegroepen spreekt hij dan ook niet van bij voorbeeld „een dlakonale taakstelling", maar van „strategie" van de gemeente Bezinning Bijdrage Nog één vraag moet beantwoord: Wat is de betekenis van Ter Scheggets verhaal voor de kritische gemeenten. Zonder de pretentie te willen hebben hiermee het laatste woord daarover te spreken, kan er toch wel wat van worden gezegd. De meeste basisgemeenten zijn ont staan door een conflict met de vor men van handelen en geloven in de bestaande kerken. In het bijzonder wanneer men concreet wiide maken wat voor deze tijd het geloof inhoudt en men politieke zaken aan de orde stelde om die te integreren in het gemeenteleven, stond de kerkorde dergelijke vernieuwingen in de weg. Vaak werd ook de kerkorde mis bruikt om vernieuwingen in de weg te staan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een nieuwe basisgemeente in de eer ste aanloop van haar bestaan die kerkorde en daarmee samenhangen de vormen afwijst en op zoek gaat naar nieuwe vormen die passender zijn voor haar geloofsbeleving In dat zoekproces biedt Ter Schegget een bijdrage die nauw aansluit bij de ac In veel gemeenten, vooral in de basis groepen die al eentijdje onder weg zijn, blijkt op den duur de behoefte te bestaan aan meer bezinning (met name op de bijbel) en meer aandacht voor onderling pastoraat. In de begin fase leken deze aspecten naar de ach- tergrond te zijn verschoven, maar langzamerhand nemen ze weer in be tekenis toe Aan de behoefte aan bezinning komt het boek van Ter Schegget overigens ruimschoots tegemoet. Het heeft niet voor niets ais ondertitel meegekregén „bijbelse theologie voor de kritische gemeente" De uitdaging voor de basisgemeenten zal zijn toe te groeien naar een nieuwe kerkorde, zonder dat de oorspronke lijke actiegerichtheid en strategie daarbij in de knoei komen. Jan Tulp, student theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en lid van de Kritische Gemeente Umond, schrijft naar aanleiding van: „Basis en ambt" (ondertitel: ambt in dienst van nieuwe gemeen tevorming) door Edward Schille beeckx, in samenwerking met Basis beweging'van kritische groepen en gemeenten in Nederland; uitg. H. Ne- lissen, Bloemendaal, 127 pag., prijs 12,90: en: „De andere mogelijk heid" (ondertitel: bijbelse theologie voor de kritische gemeente) door dr. G. H. ter Scheggét; uitg. Ten Have, Baarn, 143 pag., prijs 16,50. Bij gaande illustratie van Wim Hessels is overgenomen uit „Basis en ambt". 10 c dure looi rijs jgfll inv DE SNIPPERS frtic Vandaag is het de dag <16 juni)d» James Joyce beschrijft in zijn bo( Ulysses, het ingewikkeld verhaal*. r een aantal mensen in Dublin die 1 samen een dag doormaken. Daar ppe, tussendoor komt telkens even de rivier in het beeld. Onder de bi door en langs de donkere kaden' die dag een snipper verder. Die snipper wordt telkens terzijdé vermeld. Is die snipper papier, dal' propje, een mens. de mens in nietigheid en ongeachtheid? ^°P1 Vannacht heb ik liggen denken die mensen in Zuid-AYrika van wiT ons deze week gevraagd werd her niet te vergeten. Ze zijn ge-bam dat wil zeggen, ze hebben een sl huisarrest, soms mijlen ver vanhi eigen woonplaats. Beijers Naudéii erbij, maar ook een meer dan zeventigjarige weduwe Helen Ji die na twaalf jaar ge-band te zijn,; terwijl ze kankerpatiënte is, bed* wordt. En verder Winnie Mandelai Mompele Ramphele en zoveel anderen. Wat maakt het gouvernement vanzo'n machtig) toch zo bang dat ze menen alleen rustig te kunnen slapen als deze, deels oudere, mensen maar opgeborgen en opgesloten zijn?: vroeg ik me af. Wat is er toch gevaarlijk aan hen? Deze mensttu stuk voor stuk de vrede najagenet verzoening willen en recht en gerechtigheid? Vanmorgen lasikl begin van wat Paulus aan de christenen in Corinthe schrijft: j wat voor de wereld dwaas is, j heeft God uitverkoren om de wijs te beschamen; wat voor de werelfi 1 )EN zwak isheeft Ood uitverkoren, oq (j het sterke te beschamen .".In it ffli woorden vond ik het antwoord. Da:' "y moet mensen met een kwaad f" geweten, mensen die anderen kwtD f c of, alsof het geen mensen waren, ov ,je hen heen lopen, die hun eigen medeburgers bedreigen, bang mak 1 Zoiets te weten. Dat daar mensen zijn. mensen als snippers, maar me ja een verborgen kracht, een kracht r w gerechtigheid. Daar wil de „broederbond" niets mee te maker n 1 hebben, nee niet de broeders des gemenen levens, maar de „broedeii '"F met de arm schuin omhoog en WP doordrenkt van racisme en ,ln' discriminatie. Maar openbaart dan I r iemand te weten van gerechtigheid en hoe het tussen mensen zou kunn zijn door Jezus van Nazareth, dan it zo iemand een gevaar. Overal waar dictators regeren, in oost en westq noord en zuid. Naar menselijke maatstaf zijn het snippers, propjes papier, je doet er maar wat mee. M ze beschamen het sterke en het i snoeverige en het succes. En datd^ eens uitkomen. In het Rijk. (1 Corinhe 1 vers 26-31) igiu tal ..kW V ADVERTENTIES nieuw bij Ten Have iel E. J. Beker M. G. L. den Boer frt J. H. Gunning jr. een theologisch portret 144 bladz., paperback 18,50 SI Hanneloré Frank Leven mét de dood voor ogen 79 bladz.paperback 9,75 Dr. J A. Hebly Kerk in het socialisme gezichtspunten en stellingname van een evangelische bisschop in de DDR 114 bladz., Oekumene-paperback 13,50 Maarten Luther Gebeden verzameld en ipgeleid door Frieder Schulz 86 bladz., paperback 9,75 Dr. G. H. ter Schegget De andere mogelijkheid bijbelse theologie voor de kritische gemeente 143 bladz., paperback 16,50 verkrijgbaar in de boekhandel meedoen met pa x cfff - vredes'vakbond leden t ~2S - -.leunieden I 10 - p jr Postgi'O 593352. Pa* Oiristi Ceiedesslraa'* 2585 TM Den Haag

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2