Achttiende-eeuws theater in Koninklijke Schouwburg Geen gemoderniseerde show maar eerlijke volksmuziek end 4 hedtndMgftfi mm Televisiereis door de onbekende middeleeuwen VARA vindt geen televisiedirecteur Strawinsky- programma in Utrecht HÜSSTEGE Nationaal ensemble van Mali bij de boekhandel Naar Frans standaardwerk over kathedralen Royaal Multifilm wint twee prijzen Sollicitanten voldoen niet aan profiel STEDELIJK WAAGMUSEUM Zomertentoonstelling CLAES OLDENBURG Galerie Srefldensi VRIJDAG 15 JUNI 1979 door Adr. Hager DEN HAAG Afwisselend en Interessant mag men het festivaiprogramma noemen dat tot en met 16 Juni wordt gepresenteerd in de Konink lijke Schouwburg. De spil van deze voorstelling is Ton Koopman, gespecialiseerd in barokmuziek, die zich dit maal ontpopt als dirigent van een modern orkest in een re constructie van een achttien- de-eeuwse theateravond Ton Koopman stelt, dat de schoon heid en de expressie van oude mu ziek. gespeeld met gebruikmaking van de verworvenheden van de mu ziekhistorische uitvoeringspraktijk, inmiddels overal met name In Ne derland op de Juiste waarde wordt geschat. HIJ noemt In dit verband ons land zelfs het middelpunt van de we reld wat betreft de kennis en het spelen van oude muziek. Dat wil nog al wat zeggen en dat moet men dan ook wel waarmaken. Stelt men zich op een dergelijk verheven standpunt, dan is er sprake van adeldom die verplicht, en dat wekt hoge verwach tingen. Het driedelige programma werd geo pend met een ..symphonie nouvelle" van Jean Baptiste-Ferry Rebel, die in 1666 werd geboren en in Parijs grote bekendheid verwierf In het werk. ge- Uteld „Les Eléments" worden de ele menten aarde, water, lucht en vuur geschilderd door muziek en dans. De muziek Is een typisch voorbeeld van de componeertrant van de eerste helft van de achttiende eeuw. Illu- straUeve muziek waarop de dansers en danseressen alleraardigste, doch weinig gevarieerde danspassen ma ken. Men liet voor deze verpozing de vakbekwame English Bach Festival Dancers overkomen. Ton Koopman toonde aan, dat het leiden van het Nederlands Kameror kest zeker niet zijn dagelijks werk is. Derek West ontwierp de charmante kostuums. Om het alles „echt" te doen lijken, kreeg het toneel een ba- roktlntje. zat het orkest niet in de orkestbak maar voor het toneel, bleef het zaallicht in de getemperde stand aan en werd ook het toneellicht aan gepast, zij het dat men niet met kaar sen kon en mocht werken Tussen 1706 en 1709, tijdens een ver blijf in Italië, schreef Höndel onge veer honderd cantates. In een van die cantates. „Armida Abbandonata". beschrijft Handel de lotgevallen van de Oosterse toverprinses Armida, die het slachtoffer wordt van haar liefde voor ene ridder Reinout. Marianne Kweksilber, „verpakt" in een Japon van ongekende afmetingen, was op gedragen deze cantate op barokwijze te presenteren. Dat wil zeggen met gebruik van barokgebaren en mi miek. Een meer curieus dan stralend onderdeel van dit programma. Ter afsluiting het duo-drama Ariadne auf Naxos van de achttiende eeuwse Boheemse componist Jlri Benda. Het werk verscheen tweetalig en omdat men de beschikking had over gespe cialiseerde Franse acteurs, Beatrice Cramoix en Christian Landy. koos men voor de Franse versie, Ariane Naxos. In dit werk worden gesproken woord en muziek, naar een idee van J. J. Rousseau, met elkaar verbonden. Korte gesproken woordfragmenten worden afgewisseld met kleine muzi kale gebeurtenissen. De basis wordt gevormd door een dramatische mo noloog waarbij het om de uitdruk king van gevoelens en stemmingen gaat. De presentatie, in een stijlvolle regie van Eddy Habema en Dene Bar- nett en met decors en kostuums van Rudolf Corens, maakte qua spel een geïnspireerde indruk, zij het dat Thé- sée overluid sprak; meer echt op een eiland dan in de Koninklijke Schouw burg. Ton Koopman droeg wederom zorg voor het muzikale aandeel, dat de waarde van Benda's muziek onder streepte. Zoals gezegd, afwisselend en soms interessant, maar toch ook wel „would-be". Marjanne Kweksilber in de cantate „Armida Abbandonata door R. N. Degens UTRECHT Een van de vele Hol land Festivalconcerten die door de NOS-radio worden uitgezonden speelde zich woensdagavond af in de Oeertekerk te Utrecht met een pro gramma dat uitsluitend werken van 8trawlnsky bevatte Een normaal, degelijk concert, waar in het instrumentale deel werd ver zorgd door het Radio Kamerorkest onder leiding van David Atherton met solistische medewerking van pia nist Theo Bruins, en waarvan voorts de vocalisten Karin Oster (sopraani. Hein Meens (tenor) en Hubert Waber (bas) meewerkten. De laatsten in een integrale uitvoering van de balletmu ziek „Pulcinella" die Igor 8trawinsky in 1920 op verzoek van Sege Dlaghi- lew ivan de Baliets Russes) compo neerde. Aan de hand van manuscripten van de Napolitaan Giovanni Pergolesi (1710-1736) Kamermuziek en opera- fragmenten van Pergolesi (of aan hem toegeschreven) vormden het ma teriaal waarmee Strawinsky een bal letmuziek creëerde waarin het oor spronkelijke schijnbaar onaangetast was gebleven, maar die niettemin het begin was van een geheel nieuwe on miskenbare eigen Strawlnsky-stljl; zijn neo-classlsisme. Ostar. Meens en Waber zongen er de vocale passages In, en als de teksten daarvan in het programmaboekje wa ren afgedrukt, had het publiek zeker nog meer kunnen genieten van de fijne Ironie van deze verrukkelijke muziek. Die het programma eigenlijk had moeten openen omdat er een duidelijke chronologische lijn in zat die bij Strawinsky's neo-classisme begon en via zijn „Monumentum pro Gesualdo". zijn ..Eight instrumental miniatures" en het „In memoriam Dylan Thomas" eindigde bij zijn se riële periode met de ..Movements" voor plano en orkest die hij in 1959 schreef. In dat laatste werk was Theo Bruins de intelligente plano-solist die een Juist begrip toonde voor de speelsheid waarmee de oude Igor (hij was 77 toen hij de Movements compo neerde) het terrein van de serialiteit beheerste Een Indrukwekkende vertolking door Hein Meens van het In Memoriam (ook geen tekst in het programma), en sonore verklankingen van de twee andere werken hebben het vrij talrij ke publiek een boeiende Strawinsky- avond bezorgd Het was de tweede NOS-radloproductle in dit Holland Festival; de volgende vindt op 16 Juni in het Amsterdamse Concertgebouw plaats (een Xenakis-programma) en de laatste met Omroeporkest en Koor (werken van Scriabin en Prof- kofjef) in het Utrechtse muziekcen trum Vredenburg. beide in recht streekse uitzendingen ADVERTENTIE Speciaal vandaag Over hel ling bossen, die de rijkste stukjes natuur In ons land worden genoemd gaat de film uit de serie Natuur in eigen land van de Limburgers Mauri ce Nijsten en Jo Erkens Ned. 2/19J7 Jena-Pierre Melville regis-* seerde de Franse speelfilm De cercle rouge (de rode cirkel) met in de hoofdrollen Alain Delon en Yves Montand Nad. 2/26.27 In de KRO-actualiteitenru- brtek Brandpunt gaat het over de bexinetekorten en vakantie; burgeroorlog in Nicaragua-, commentaren uit binnen- en buitenland over de Salt-2-over- eenkomst die maandag door Carter en Breznjev in Wenen wordt getekend Ned. 2/22.45 Een inleiding op de nieuwe Franse serie Tocht door de mid deleeuwen waarmee volgende week vrijdag wordt begonnen. In dese inleiding spreekt Guus van Hemert met de Georges Duby. historicus en tekstschrij ver van de serie Ned. tlIJt Henk van l'lsen leest het ver haal van Louis Couperus „Van een miljoen dat Rockefeller sou kunnen verlieten Hilv. H4J0 Ronald Held/ Joke Schreden DE BAZEN VAN EUROPA 13 Europese commissaris sen over Europese politiek, nu en straks. Wie zijn de echte leiders van Europa? Hoe denken ze? Wat doen ze? Waar willen ze naar toe? Een nieuwe politieke paperback 12,50 11 hu door Henk van Halm De bevolking van het Sahel- land Mali bestaat uit land bouwers veetelers en hande laars, beroepen die vrij strikt aan bepaalde stammen zijn gebonden. De animistische boeren lagen vaak overhoop met meestal Islamitische vee telers niet alleen door de ver schillen in religie maar vooral ook door tegengestelde belan gen. Het animisme uit zich bij de boeren in spectaculaire ge maskerde dansen die ten doel hebben de vruchtbaarheid van de aarde te verzekeren. Wie verwacht dat in het kader van het Holland Festival optredende Na tionaal Ensemble van Mali een repro- duktie brengt van deze dansen, komt min of meer bedrogen uit. Dergelijke dansen, fragmentarisch vertoond in een niet adequate omge ving voor een Westers publiek en vaak met maar ten dele autenthieke uitmonsteringen, zijn eigenlijk een vervalsing. Zij maken deel uit van riten, zo barstensvol betekenissen en symboliek, zo heilig ook, dat zij op het toneel alleen maar een slappe vertoning worden. Eerlijk Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Vanaf vanavond brengt de KRO-televisie de eerstkomende tien weken op vrijdagavond een aflevering van een interessante serie over de middeleeuwen. Gids en tekst schrijver is de Franse historicus Georges Duby voor wie het een onthutsende ervaring was om wat hij in letters had geschreven in zijn standaardwerk Le Temps des Cathédrales (De tijd van de kathedralen) in bewegende beelden uitgedrukt te zien. Duby vertelt dit ln een gesprek met de Nederlander Guus van Hemert die hem interviewde ln zijn woonplaats Alx-en-Provence. Van Hemert ls ook verantwoordelijk voor de Nederland se bewerking van de afleveringen. Het interview wordt uitgezonden om 23.20 uur op Ned. 2. „De serie wil een zo breed mogelijk publiek Inzicht geven ln een bescha ving waarvan wij erfgenaam zijn. Een verre erfenis die wij droevig genoeg verwaarlozen, een erfenis ook die haar rijkdommen alleen meedeelt aan de geduldige en liefdevolle ont dekkers". zegt Duby in het inleidende programma HIJ ls niet alleen kunst-historicus maar ook hoogleraar in de sociale geschiedenis aan de universiteit van Alx-en-Provence. Zijn specialiteit is het onderzoeken van oude documen ten om de levenswijze van de toenma lige gewone man te achterhalen. sen wordt bewoond, ontstaan er tus sen de enorme lege wouden vaste punten als versterkte kastelen. De kasteelheren worden geassisteerd door ridders en de adel ontstaat. Het volk, de lijfeigenen, wordt vaak uitge buit. Wie de wapens bezit, heeft macht en gevochten wordt er veel. Daarvan getuigt het borduurwerk van Bayeux met taferelen van de slag bij het Engelse Halstings. Een belangrijke rol speelt Karei de Grote en herinneringen aan hem wor den ln Aken nog gekoesterd. Ook is er ln de serie veel aandacht aan de gees telijkheid. In de vorm van opnamen van kloosters en handschriften Wat het Nationaal Ensemble van Mali in Carré liet horen en zien is eerlijk. De groep houdt de griot-tradi- tie in ere. De griots zijn de musici in Afrika, een rondreizende groep, te vergelijken met de mlnstreels uit onze eigen middeleeuwen die optre den in de dorpen en vroeger aan de koningshoven, en die elke rite waar ook ln West-Afrika met hun muziek begeleiden. Zij vormen een aparte kaste binnen de bevolking en de groe pen bestaan vaak uit leden van ver schillende stammen. Omdat ze onder de speciale bescherming staan van de hoofden, kunnen zijn zich allerlei vrij heden veroorloven en met hun gezan gen misstanden aan de kaak stellen, wat een heilzame invloed heeft op de samenleving. Het Nationaal Ensemble is niet min der dan zo'n groep griots. De mannen bespelen de trommen, fluiten, bala- foons (houten xylofoons) en cora's (harplulten), de vrouwen vormen het koor en voeren ongemaskerde we reldlijke dansen uit, gekleed in boe boes. de nationale dracht in Mali, of in met speciale modder in geometri sche patronen geschilderde hemden die de traditionele dracht zijn van de Bambara's Levensvreugde De eerste helft van de voorstelling bestaat achtereenvolgens uit de dans van de griots, die levensvreugde uit drukt. een deel van een heldendicht over de stichter van het oude keizer rijk Mali, een liefdeslied van een Mar- ka-meisje, gezongen door Démou Dramé, over haar - verloofde die als gastarbeider in Europa werkt. Een Bambara-melodie waarin de fluitist Diawoye Diarra excelleert, een cora- koppel solo van Sidiki Diabaté, en een droevige melodie die het lijden onder de droogte in de Sahel tracht Aken bergt veel herinnerin- weer te geven. generatie op generatie overgeleverde balladen, volksliederen en dansen, als nieuwe, die actuele toestanden als onderwerp hebben. Kenmerkend voor de griot-muziek is dat als twee musici een zelfde instrument tegelij kertijd bespelen er één optreedt als solist die de improvisaties speelt, de andere als begeleider die steeds de grondmelodie herhaalt. Solist op de balafoon, een van de belangrijkste instrumenten in het orkest, is Djeli- mady Diabaté, z'n begeleider Louti- gui Diabaté. Cora-solist Sidiki Diaba té wordt ondersteund door Djelima- dy Slssoko. no. 1. Na de pauze worden de dansen wil der, bij een „Beul-melodie" die de terugkeer van een grote kudde begroet en het lied voor de jage thuis komt na een succesvolle j Als kijkshow bood dit gedeelte dan voor de pauze, wat duidelijk waardeerd werd door het publi( zeer enthousiast reageerde. Daai zal ook niet vreemd zijn geweest het aantal decibels, geproduci door de geluidsapparatuur enigs is was teruggedraaid. Het Natiofft Ensemble brengt in meer dan opzicht overdonderende muziek re Vanavond (vrijdag) zijn groepen het ensemble zowel in het Openluiei theater in den Haag als in het trum 't Hoogt te Utrecht te zien beluisteren. fc ADVERTENTIE gen aan Karei de Grote Het repertoire omvat dus zowel van Duby en de televisiemakers zetten de serie zo royaal op. dat het zeker niet alleen kost is voor kenners van de middeleeuwen of voor liefhebbers van de geschiedenis op zich. De middeleeuwen verdienen ook wel dat zij wat meer ln de belangstelling komen te staan, want als er één perio de uit de geschiedenis weinig bekend is dan ls het deze tijd. Schampere opmerkingen als „dat ls iets uit de middeleeuwen" of het sterlotype „de donkere middeleeuwen" hebben daar het hun toe bijgedragen. Toch vormt deze tijd Duby neemt een periode van het jaar duizend tot begin 1400 het begin van onze Europese beschaving. Als het land woest en door nog maar weinig men- DEN BOSCH Op de manifestatie Opdrachtfilm 1979. die woensdag in Den Bosch is gehouden, heeft Multi- film uit Hilversum twee prijzen ge wonnen Voor de vilm „Djmamic Sa fety" kreeg Multifilm de „Prix d'Am- sterdam" en voor de film „Dat koop Ik ervoor" de SAM-prlJs. Van onze radio- en tv-redactle HILVERSUM De VARA is er nog steeds niet in geslaagd een geschikte kandidaat te vinden voor de functie van pro gramma-directeur televisie. Men blijkt bij deze omroep, met een ver doorgevoerde inspraak, nogal streng in de selectie te zijn, want er zijn Inmiddels twee sollicitatieronden achter de rug. Geen van de sollicitanten, waaronder Jan Haasbroek, directeur VPRO-radio, zou hebben beantwoord aan het pro fiel zoals dat door de VARA is opgesteld. Programma's zaterdag 16 juni Hoewel verschillende kandidaten bij de VARA hebben gesolliciteerd voor de functie van programma-directeur televisie zou hun aantal toch te klein zijn geweest om aan de vereiste voor dracht van drie gelijkwaardige aspi rant-directeuren per functie ts kun nen voldoen. Het dagelijks bestuur van de VARA zal zich nu samen met de onderne mingsraad beraden over verder te ne men stappen De vacature is ontstaan door het ver trek van dc televisie-directeur. Plet te Nuyl, en zijn adjunct. Ben Eikerbout. ZIJ konden zich niet verenigen met de door ondernemingsraad goedgekeur de plannen van het bestuur voor de reorganisatie van de televisiedienst om zo te trachten een eind te maken aan de gespannen verhoudingen bin nen het televisiebedrijf Deze plannen bevatten een splitsing van de televisiedienst in een pro gramma-afdeling en een beheers-af- deling, die zich uitstrekt tot financie ring en faciliteiten. Ten Nuyl en Ei kerbout konden zich niet verenigen met de daardoor ontstane verminder de bevoegdheid. Intussen wordt de televisiedienst van de VARA geleid door een project groep die onder voorzitterschap staat van omroepsfccretaris. Herman van Wijk. AMSTERDAM. De Kleine Komedie 19.30 en 22.00: De Club. Stadsschouwburg 20.15 Ned. Dans Theater Concertgebouw 20.15 Radio Filharm. Orkest. De Brakke Grond 20.30: Jana Haimsohn. DEN HAAG. Kon Schouwburg 20.15: Les Eléments Manege 20.00: BEWTH. Open luchttheater Zuiderpark 20.30: Madagas car. Voninavoko. ROTTERDAM. De Lantaren 21.00 The Irish-Hebrew Lesson en Catechism for Is- raeL De Doelen 20 15 Losse snaren ensem ble. De Doelen 20.15: Poetry International ARNHEM. Stadsschouwburg 20.00 De UI. EINDHOVEN. Stadsschouwburg 20.15 De Vorstenlikker UTRECHT. Stadsschouwburg 20 30: Stich ting DansprodukUe. Muziekcentrum Vre denburg 20.15: Concertgebouworkest II MAASTRICHT. Stadsschouwburg 20 IS Musica Antiqua Köln MIDDELBURG. Schouwburg 20 00 Laura Dean Dancers and musicians 05200-20732 antiquariaat moderne kunst - ar chitectuur - poppen mario nettenspel - grafiek koestraat 32 - 8011 NL zwolle Schilderijen van Hollandse Impressionisten Gouaches van Jos Rovers (1893-1976) Galerie De Klooster-esch Kunsthandel-lkonen Westerstraat 9, Almelo Dinsdags t/m zaterdags van 2 tot 6 uur of na tel. afspr. Tel. 05490- 14500. Eigen parkeergel. ENKHUIZEN Kaasmarkt 8 Tel.: 02280-3382 of 5540 TOT 1 JULI „Da Kiezentrekker' permanent: chirurgijnagildekamer 1636; kraamkamer 18e eeuws antieke medische Instrumenten Lr en medische boeken WIJ MAKEN koperbeslag op oude statenbijbels RESTAUREREN antieke horloges en klokken GEVEN prima vakwerk en goedtjfe schriftelijke garantie Bel 033-43694 Fa. HOOGENDOORN postbus 32 3830 AA Leusden-C Oude kunst uit het verre oosten Pré-Columbiaanse kunst uit diverse culturen Particuliere collectie ikonen Steeds de combinatie antiek-modern Driehoeven 12. Haaren N.B. 1264-1995. Mouse Museum en Rsy Gun Wing 16 |unl-29 juli De opvallende catalogus (140 pag., 200 ill.) wordl (J toege zonden na overmaking van 29.50 op postgiro 82 95 08 t n.v. Kröller-Muller Stichting, Otterlo. Amsterdam Keizersgracht 757, tel. 223725 „Overzicht van de Haïtiooix schilderkunst" met werken van rond 16 kunstacM ders uit Haiti van za 23/6 t/m zon 15H u org Walsurla S.O.S. Wereldhandl Dag. te bez: tussen 1-5. Maak eens een toneelgeluid Vergelijk Uw acteertalent met dat van Guus Hermus Toets Uw kennis van de kleinkunst in 1 voor 10 met Joop Koopman Kijk naar wisselende voorstellingen op video van de Ker sentuin, Agamemnon en Mooi weer vandaag n WONDERLAND Het Nederlands Theater Instituut tentoongesteld Theatermuseum. Herengracht 168. Amsterdam Tel 020-235104 Openingstijden: Ma t/m za. 10 00 tot 17.00 uur, zon- en feestdagen 13.00 uur tot 17.00 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4