Neurenberg bij toeval nazistisch centrum Tussen werkbank en kerkbank Burundi wijst missionarissen uit Trouw Kirchentag wordt zondag met massale dienst afgesloten Bidden voor de DC-10 Gereformeerd protest tegen mgr. Gijsen Aparte sectie raad van kerken voor wereldgodsdiensten Diakonale stichting Onesiforus Geen Onze Vader en kruisen in kerkdienst met joden Conferenties Folder Waalse bibliotheek w—r Imvm? Vrije evangelisch^ akkoord me hervorming VRUDAG 15 JUNI 1979 TROUW/KWARTET door Aldert Schipper NEURENBERG Hitier heeft ooit Neurenberg de meest Duitse stad genoemd. En het is dus onvermijdelijk dat het Duitse verleden, nu de Kirchentag hier wordt gehoudn, meer dan elders een rol speelt. De Duitse geschiedenis is een van de twee kernpunten van de bijeenkomst, die zondag met een massale dienst in de openlucht wordt besloten. De televisieserie Holocaust blijkt on der de Westduitsers de vraag te heb ben losgemaakt hoe kon het alle maal zover komen0 Gisteren kwamen theologische hoogleraren en studen ten uit Erlangen. In de buurt van Neurenberg aan het woord over de verklaring, die In 1933 werd aangeno men en die er in voorzag dat alle Joodse theologen uit de eerbiedwaar dige theologische faculteit van Erlan gen en uit de protestantse kerk kon den worden gezet. De kerkhistorica prof Von Lilienfeld legde uit dat de protestanten ln Duitsland na de ineenstorting van het keizerrijk in het algemeen meenden dat de repu bliek van Welmar inging tegen de volgens Luther door God gewilde eenheid van troonenaltaar en dat het derde rijk deze oude traditie herstel de Daarom waren de meeste protes tanten geestdriftig voor het nationaal socialisme en gaven zij alle ruimte aan de rassenleer van de nazi's. Neurenberg zelf werd eigenlijk min of meer toevallig een nazistisch cen trum. Als wij prof. Klaus Scholder uit Tüblngen mogen geloven, was Neu renberg tot in de Jaren dertig een van de steden met een sterke socialisti sche minderheid. In 1933 stemden meer dan veertig procent van de Neu- renbergers links. Maar toen HiUer er in slaagde, duidelijk een einde te ma- JAKARTA (Reuter) De In donesische minister van gods dienstzaken. Prawiranegara, heeft de islamieten in zijn land gevraagd. Allah te bidden dat de DC-10's weer spoedig kun nen vliegen. In oktober begin nen de pelgrimstochten naar Mekka weer. Prawiranegara zei, dat de DC-10 het populair ste vliegtuig van de Indonesi sche pelgrims was. Garuda In donesian Airways heeft vier DC-10's, die tot nader order op de grond moeten blijven. ADVERTENTIE waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR PoslUus 059 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 iel 0Z0-913456 tde» 13006 Postyro 66 00 00 03"* Ned Oed-etbanh Rekenngnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam iel 010-115S00 (abonnementen en Dezorg-ngi lei 010-115508 fredact>e> let 115700 (ui Rotier dam REGIO OEN HAAG LEIDEN Postbus 101 2501 CC Cen Haaq 1e' 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO OOST-NEOERLAND lurtsiuitend administratie) 8000 AA Zwolle le" 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwone Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal I 47 70 Per ha" jaar 95.40 Per laar I 188 60 Adnyte.TfM'eten cp aanvraag Teltton.sche abonnementenoodrachten (re adressen boveni Opga.e 9-1C30 van miandag t m v» ,oag Op lonoag **r t® 20 uur Wet 020 9'3456 Opgavf m.r.-atf*ertent'es tel 020 936868 o« se". aan M<n.-Adv a»3e''ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Ad»esw>iz.g.ngen scnnH»h|k aan ome Amsterdamse adressen ken aan de werkloosheid, ging Neu renberg ook voor hem op de knieën. Begin 1935 werden hier meer dan 150 socialisten gearresteerd, van wie er veel terecht kwamen in Dachau. Sindsdien hebben de socialisten noch de communisten in deze stad een voet aan de grond gekregen en dat is tot op de dag van vandaag nog zo. Rijkspartijdag In 1923 hield de natlonaal-socialisti- sche arbeiderspartij SDAP haar eer ste Rijkspartijdag ln Neurenberg. De SDAP sloot daarmee handig aan bij de oude tradities van deze stad. In een Rijksdag van het heilige Duitse rijk werd hier in 1356 de zogeheten Gouden Bul vastgesteld, een grond wet die tot 1806 het rijk heeft gere geerd. En elke Duitse koning voelde zich verplicht zijn eerste Rijksdag in Neurenberg te houden. Hitier wist door in Neurenberg zijn Rijkspartij dagen te houden de Duitsers de in druk te geven dat hier sprake was van historische continuïteit. Met Neurenberg is de naam verbon den van Julius Streicher, de man die meer dan wie ook begTeep wat Hilter met de Joden voorhad. Van Neuren berg uit begon Stretchers weekblad Der StOrmer zijn „glorletocht" over heel Duitsland. Streicher was „Gau leiter" van de Franken, de Duitse stam die volgens de Germaanse over levering rondom Neurenberg groot geworden is. Toch was Neurenberg voor de oorlog niet een typisch anti semitische stad. De antisemitische vereniging werd er ln 1901 wegens gebrek aan belangstelling opgeheven en de groep-Theodor Fritsch. die na de eeuwwisseling hier een rol speelde, had in 1913 slechts 23 leden. Dat Streicher ln Neurenberg met zijn gif tige werk begon, kwam slechts door dat hij hier onderwijzer was. Eeuwig stempel In de jaren twintig en dertig hield de NSDAP in Neurenberg zijn beruchte 'Rijkspartijdagen, grandioze propa ganda-meetings, die centraal geregis seerd werden en waar al in 1933 400.000 mensen aan meededen. Elke keer zorgde Hitler er voor dat de architectonische omgeving voor de bijeenkomst aangepast was. In 1938 deden 1,6 miljoen mensen mee. De rijksarchitect Albert Speer bouwde er een nationaal-socialistlsch draak achtig gebouw voor met tribunes en parade-wegen, congreszalen en sta dions. Alles groter en fantastischer dan ooit ln de wereldgeschiedenis ge bouwd was. Hoewel dat alles bedoeld was voor de eeuwigheid, bleek het niet allemaal even solide, maar de tribune van de huidige Nurburgring is een overblijfsel uit deze cultuur. De Rijksdagen. Streicher en ten slotte de Neurenberger wetten, die het antise mitisme legaal moesten doen schij nen. dat alles bracht Hitler er toe Neurenberg tot een model te bestem pelen. Hij was in 1937 in het raadhuis van Neurenberg en zei: „Zo ontvangt het overige Duitsland in Neurenberg zijn toekomstige en daardoor eeuwi ge stempel." socialisten noch communisten kregen een voet aan Neu- renbergse grondOp de foto de Neurenbergse burcht, gezien op westelijke toren. Van een medewerker MAASTRICHT De gereformeerde classis Maastricht heeft „nadrukke lijk en openbaar" geprotesteerd te gen het optreden van bisschop Gijsen tegen de studentenecclesia en het ci ty-pastoraat in Maastricht. „Dat de bisschop anders over de oe cumene denkt dan wij." aldus de ver klaring, „is ons natuurlijk uit onder vinding bekend. Dat hij een gedach- tenwisseling daarover ontwijkt en de reformatie het liefst negeert, is te betreuren. Maar dat anderen in de rooms-katholieke kerk, die naar onze mening genuanceerder en verdraag zamer over deze zaken denken, syste matisch en stuk voor stuk uit de provincie worden verwijderd, vervult ons met grote zorg en tegelijkertijd met verbazing, dat het allemaal maar kan." De gereformeerde classis zegt de stu dentenecclesia en het city-pastoraat van Maastricht haar steun toe. „Bei de groepen proberen gestalte te ge ven aan de kerk van de toekomst." aldus de verklaring. De classis omvat vijfduizend gereformeerden in de pro vincie Limburg. VOORBIJGAf Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Nootdorp (t( mer te Witmarsum; te <(toez.): W. Huisman te Axeiü] brugge: E. S. Klein Kranenbia voor buitengew. werkz. (vlood Hoevelaken; te Wijnjeterp N. Langhout te Akkerwou< Bedankt voor Stolwijk: E. gunst te Middelharnis; voor R P. Warners te Zeist. Beroepbaar: P. v.d. Kraan, Va AMERSFOORT (ANP) - Het leggen van contacten tussen de kerken en aanhangers van andere godsdiensten en theologische bezinning op de ont moeting met anders gelovigen. Dat zullen de voornaamste taken zijn van de dezer dagen opgerichte sectie we reldgodsdiensten van de raad van kerken. Prof dr D. C. Mulder uit Am sterdam zal als voorzitter aan de raad worden voorgedragen. Deze activiteiten acht de raad van kerken nodig, omdat de samenleving door immigratie steeds meer te ma ken krijgt met aanhangers van ande re religies. Zo wordt het aantal mos lims in ons land or ongeveer 200.000, het aantal hindoes op 50.000 en het aantal boeddhisten geschat. op 15.000 Andere taken van de sectie zullen zijn internationale relaties onderhouden met instellingen die op hetzelfde ge bied werkzaam zijn, het bewaken van de mensenrechten in religieus, cultu reel opzicht, het aandacht geven aan de dialoog en het als adres fungeren van de kerken in Nederland voor an ders gelovigen. Het uitvoerend secre tariaat verzorgt drs J. M. Handgraaf. Vrije Universiteit te Amsterdam. Aanslag In oktober 1934 trokken duizenden inwoners van Neurenberg naar de markt, waar woensdagavond de Kir chentag werd geopend. De kwestie in 1934 was dat de Reichskirche, die door nationaal socialistische kerkle den werd geleld, eiste dat de protes tantse bisschop Hans Meiser afgezet zou worden. Duizenden mensen heb ben tegen deze aanslag op „hun" bis schop vergeefs geprotesteerd. In 1938 preekte Wilhel Geyer tegen de po groms op de joden, maar het bleven incidenten. En hoewel in deze stad kleine groepen „nee" bleven zeggen; hun protest werd steeds zwakker. In 1940-'41 stond de stad als één man achter Hitier en dat Is bijna zo geble ven totdat de geallieerden na de oor log hun tribunaal tegen de oorlogs misdadigers organiseerden. De stad lag toen grotendeels in puin. Alleen al in een bombardement begin 1945 ver loren 2000 mensen het leven en wer den er 100.000 dakloos. Van een onzer verslaggevers OOUDA In de gereformeerde ge zindte Ls opgericht de Nederlandse stichting voor christelijke handrei king Onesiforus. Deze stichting stelt zich hulpverlening ten doel in nood gevallen, die' zo groot zijn, dat de dlakonie er ln eigen kracht niet meer in kan voorzien. Men denkt daarbij vooral aan mensen, die om principië le redenen niet verzekerd zijn. Ook wil Onesiforus op korte termijn een gezinsvervangend tehuis voor ge handicapten stichten. Eerste voorzit ter is ds. F. Mallan te Rhenen (geref. gemeente ln Nederland) en tweede voorzitter ds. P. J. Dorsman te Stap horst (hervormd).- NEW YORK (ANP) De Amerikaanse raad van kerken en de vereniging van Hebreeuwse gemeenten ln de Verenigde Staten zijn het eens geworden over de vorm van gemeenschappelijke kerkdiensten van protestantse en joodse gemeenten. Deze diensten dienen „in principe" in een gewijde ruimte plaats te vinden. Het Onze Vader dient zo veel mogelijk vermeden te worden, „niet zozeer vanwege de tekst, maar omdat dit gebed op grond van de traditie met de christelijke kerk ln verband wordt gebracht". Bovendien wordt aanbevo len af te zien van het gebruik van het kruisteken en van crucifixen, „omdat daardoor tragische herinneringen losgewoeld kunnen worden". Namens de joodse gemeenten werd medegedeeld dat deze voorschriften nieuwe mogelijkheden voor christelljk-Joodse kerkdiensten openen omdat ze uitgaan boven de huidige, ongeregelde situatie. De lutherse theoloog dr William L. Weiier (New York) zei dat het hier om belangrijke geestelijke aanwijzingen gaat die er toe kunnen bijdragen dat de gemeenschappelijk diensten meer worden dan kennismakingsbijeenkomsten. Kernwapens de wereld uit!? Wat zijn de alternatieven? 2-6 juli, Oud Poelgeest, Oegstgeest (tel. 071-152445). Opvoeden in je eentje, voor eenou dergezinnen (met de kinderen), 2-7 juli. De Drieburg, Driebergen (tel. 03438-3193). (Herhaling: 30 juli-4 au gustus). Als de kinderen de deur uit zijn, voor huisvrouwen van 45 tot 65 jaar voorbereiding op een nieuwe levens fase, 2-6 juli, Ons Erf, Berg en Dal (Old.) (tel. 08895-1744). Kommunlkatie, oefenen in het be ter verstaan van zichzelf en anderen, 2-6 Juli, Vinea Domini, Witmarsum (tel. 05175-1444) (herhaling: 6-11 au gustus). Inzicht in vooruitzicht, voor 60- plussers, 2-7 Juli. De Drieklank, Pa- terswolde (tel. 05907-2700). (Herha ling: 27 augustus-1 september). AMSTERDAM (ANP) - De commis sie voor de geschiedenis van de Waal se gemeenten en de Waalse biblio theek ln Nederland hebben een rijk geïllustreerde folder uitgegeven over doel en werkwijze van de Waalse bi bliotheek. Deze is te Amsterdam ln het Hospice Wallone gevestigd. De Waalse bibliotheek bevat ongeveer duizend archiefstukken, o.m. de acta van de Waalse synoden (1563-1810), de Nederlandse geloofsbelijdenis, ar chieven van Waalse gemeenten en correspondentie van beroemde perso nen (o.a. Bayle, Jurieu en De Laba- die). In de bibliotheek zijn ook ruim tienduizend boeken bijeengebracht, waaronder bijbels, psalmboeken en andere geschriften uit de hervor mingstijd en studies over de geschie denis van de Hugenoten en Waalse gemeenten. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM. BRUSSEL In de Afrikaanse staat Burundi heerst een conflit tussen de rooms-katholieke kerk en de regering. Ruim veertig missionarissen en tien zendelingen, voornamelijk afkomstig uit Italië, België en Noord-Amerika, zijn het land uitgezet; verwacht wordt dat anderen spoedig zullen volgen. President Bagaza heeft de kerk ver weten „staatsgevaarlijk" bezig te zijn, de bisschoppen zouden ver deeldheid zaaien en dat moest „nu maar eens uit wezen". Burundi is het meest rooms-katholieke land van Afrika (60%). Al enige Jaren geleden begonnen de bisschoppen basisge meenschappen te vormen. Daar wor den zogenaamde Sahwanyavergade- ringen gehouden in het open veld op een door-de-weekse dag. Begin mei bepaalde de regering dat deze bijeen komsten voortaan alleen nog maar op zondag in kerken mochten plaats vinden, omdat „de bevolking zich be ter kan wijden aan de opbouw van het land". Volgens de uitgewezen missionaris sen hebben deze basisgemeenschap pen een bewustwordingsproces onder de bevolking ln gang gezet, ook maat schappelijk en politiek, hoewel dat aanvankelijk niet eens zozeer was beoogd. Burundi, een klein staatje tussen Zaïre en Tanzania en een voormalige Belgische kolonie, is al eeuwenlang het toneel van een stammenstrijd tussen de Hutu's (een onderdrukte meerderheid) en de Tutsi's, die van ouds de macht hebben. Onlangs werd beweerd dat de Burundese regering zich schuldig zou maken aan massale vervolgingen en moordpartijen. De provinciale overste van de Witte Paters in Brussel die zijn ordebroe ders op het vliegveld opwachtte, deel de mee dat hier geen sprake van is. Wel zouden de geruchten voor de regering aanleiding kunnen zijn ge weest tot het betreurde optreden. In tussen proberen de Burundese bis schoppen het contact met president Bagaza te hersteilen en heeft ook de paus gevraagd om „de dialoog weer op te nemen tot welzijn van de katho lieke gemeenschap en het hele Bu rundese volk, dat mij zeer dierbaar is". Eén van de Witte Paters in Nederland die nu niet naar Burundi kan terug keren merkte op dat er nauwelijks iets in de pers kwam toen de stam- menoorlog honderdduizenden het le ven kostte, maar wel nu er een paar blanken het land moeten verlaten. ADVERTENTIE Wij geloven daarin en soms horen wij ervan. Kon naar de Mownkomsten in Soest en in Groningen waar zendeling ERLO STEGEN met zijn team vertelt van wat God doet in Zoeloeland. De samenkomsten worden gehouden pp zondag 17 juni, zaterdag 23 en zondag 24 juni aanvang 16.00 en 19.00 en dinsdag 19 en donderdag 21 juni, aanvang 19.30 in Evangelie Gemeente „In de Ruimte", Klein Engondortweg 52, Soest. Inl. 02155-18014 en zaterdag 16, maandag 18, woensdag 20 en vrijdag 22 juni, aanvang 20.00 uur in de Goede Herderkerk, Joh. de Wit straal 2, Groningen. Inl. 05921-1569. door Pleter Meijer Morgenmiddag neemt in Breda drs. Jan van der Meer afscheid als hoofd- bedrijfsaalmoezenier van het bisdom Breda. Na achttien jaar dit moeilijke „vak" te hebben uitgeoefend is hij benoemd tot provinciaal van zijn orde. Of het toevallig is of in verband met dit afscheid, weet ik niet, maar in elk geval verscheen juist nu het boek je „Tussen werkbank en kerkbank", een „geschreven fotoboek" over het industriepastoraat door het team in dustriepastores in het bisdom Breda. Het is. laat dat maar direct gezegd zijn, in al zijn bescheidenheid één van de beste boekjes, die in Nederland over het industnepastoraat zijn verschenen. Het is fijn om deze lof aan dit team pastores te kunnen toezwaaien en niet minder aan hun teamleider, onder wiens lei ding ze dan toch toch maar zó aan het werk zijn geweest en daar zó verslag van hebben gedaan. Wat het boekje vooral zo boeiend maakt is dat het zo „werkelijk" ls Om te beginnen be schrijft het de werkelijkheid waarin mensen werken, vanuit de contacten die ze met men sen over hun werk hebben: de werkende jonge ren. buitenlanders, leidinggevenden, mensen in ploegendienst, mensen zonder werk. In die tien paragraafjes van het eerste deel merk Je hoe er scherp en kritisch doorvragend is geluis terd en gekeken naar mensen, hoe achter- grondvragen aan het licht zijn gebracht en geordend. Nergens zijn de verhalen van mensen gebruikt om aanleiding te vormen voor de eigen verha len van het team. die ze kerk en wereld wel eens ln het gezicht zullen slingeren Wel zijn de verhalen van mensen zó geordend en verhelde rend. dat ook anderen, die ln staat worden gesteld om met hen mee te beleven wat werk soms voor het leven van mensen betekent. En zó ook de kritische vragen die bepaald niet worden verdoezeld over onze manier van werken als het ware uit zichzelf boven te voe len komen. Of kritisch te reageren op „oplossingen" die met alle goede bedoelingen, wel zijn bedacht. Erg belangrijk is ook de aandacht die meer dan eens wordt gevestigd op de handicap van de niet-welbespraakten. En dat in een cultuur, waarin Je Je woordje moet kunnen doen en begrijpen (zeker ln de kerk)! Natuurlijk zet Je. al lezend, hier en daar ook vraagtekens. Soms zou je nog wel eens wat meer willen weten: hoe het komt dat de relatie met de bedrijven er in de loop der jaren minder op werd. En of de beleving van ander werk in het bedrijf of sociale werkplaats door partieel arbeidsongeschikten zo bevredigend is als wordt beschreven, vraag ik me af. En zo ls er wel meer. Maar dat doet niets af aan de waar dering voor dit eerste stuk. Tussen deel I en n staat een stukje, „zwart boek" geheten. De vraag is dan of de industrie pastores in hun weergave van ervaringen van mensen zwartkijkers zijn. Kenmerkend voor de toon van dit boekje is: hoe ze daarin hun eigen werk ook ten dele durven relativeren en er toch ook volledig achter blijven staan. Juist zo wint hun boekje aan geloofwaardigheid. In het tweede deel beschrijven ze het werk dat ze als industriepastor doen. Er staat niet allen in dót ze bedrijfsbezoek doen, maar ook hóe dat nu gaat. Niet alleen dót ze huisbezoek doen, maar ook hoe dat ontstaat en wat zo'n bezoek van een industriepastor betekent. En het effect van zo'n beschrijving van hun werk kan dan wel eens zijn dat anderen er het een en ander van leren in eigen werk, als gemeentepastor, als ouderling. Dat zou een bést resultaat zijn voor dit boekje, waar de schrijvers zich zeer over zouden verheugen. Ze zien niet zo vaak veel resultaat. Ze schrijven zonder opsmuk of verbittering, hoe ze vaak randfiguren zijn. Ook in de kerk. En dat. ter wijl ze toch ook volop in die kerk bezig willen zijn. de zo naar binnen gekeerde kerk binnen ste buiten zouden willen hebben om daardoor de kerk te helpen weer kerk te zijn, niet voor de eigen club binnen, maar voor de wereld en de mensen buiten. Ze zouden daarom blij zijn als de'anderen binnen de kerk zouden kunnen inspireren met hun werk. Want die bestaande kerk. hoe moei lijk ze het er soms ook mee mogen hebben, is bij hen niet afgeschreven. Daarbij is kerk ln hun visie echt niet alleen de r.k. kerk. Ze noemen in hun boekje een paar keer de samen werking in landelijk verband met het protes tantse industriepastoraat. Maar hoe vaak heeft Jan van der Meer in de bijna tien jaren die ik hem ken, niet gepleit voor en protestant se industriepastor in hun gebied, die dan ook volledig mee zou mogen draaien in hun team. Het is helaas nooit gelukt, totnogtoe. Zo'n protestant te midden van deze r.k. pastores had een béste plaats gehad. Maar wie weet Inmiddels, Jan van der Meer zal dat niet meer meemaken. Hij mag tevreden terugzien op een welbesteed stuk van zijn leven in dienst van de mensen, kerk en niet het minst van de Heer van de kerk en de mensen. Hij zal die tevreden heid zelf nooit zo willen uitspreken. Maar dit boekje over het werk van hem en zijn collega's geeft er reden toe. Want het verraadt zo op en top de stijl van denken, geloven en werken van dit team en niet minder, denk ik. van de man die het leidde. En daar mogen ze in het Bra bantse best trots en dankbaar voor zijn. Als ik jouw paus was. Jan. dan kreeg je van mij een lintje in de orde van de een of andere sint. Als protestant heb ik die mogelijkheid niet maar bij deze suggestie aan je kerkelijke over heden kan ik allen maar zeggen, zoals ze het bij jou ongeveer zeggen: dó ge bedaankt zijt, Jan. hartstikke. Bedankt voor het werk dat je met Je team deed en voor het boekje dat jullie erover schreven. We zullen je missen in dit werk. atè mens, als vriend, als pastor, als mede gelovige. Maar je zult ook je nieuwe werk ongetwijfeld gaan doen op de manier, zoals dat ergens in jullie boekje over je huidige werk staat: „omdat God nu eenmaal beslag op Je heeft gelegd en je doodgewoon niet anders kunt en wel door móet gaan ondanks moei lijkheden en teleurstellingen en dagen dat je het niet meer ziet zitten." Drs. P. C. Meijer, predikant voor kerk en bedrijfsleven van de gereformeerde kerken bespreekt het boekje: Tussen Werkbank en Kerkbank. Een „geschreven fotoboek" over het Industriepastoraat. Bisdom Breda Bro chure nr. 18. Uitg. Persdienst bisdom Breda Veemarktstraat 48, 4811 ZH Breda, ƒ4,50. De illustratie is van dit boekje. Dl Reylaan 43, Zeist: U. W. van A. Cuypstraat 46, Ridderkerk; Hoepmakerstraat 17, Gorincb Afscheid op 17 juni van Midde P. Datema ber. te Vollenhoi r* Vlaardingen: J. J. v. Thiel i Rotterdam-Zuid; van Asperet Troost, ber. te Ermelo. Bevestiging te Niebert (evangi w! en apostolaat; part-time): j.J" trie, kand. te Noordwijk (Gr.) GEREF. KERKEN Afscheid van Franeker: J. M.R V\ manse ber. te Veenendaal; var.; OP (pastoraat Sophiaziekenhuisi mi Nood ber. te Gent (België); van ningen: L. C. Rietveld ber. te i de van Brandwijk-Molenaan l»u (parttime): P. C. Suurmond de Sprang. (0 on Intrede te Den Burg (Texel) Blaauw te Krabbendijke c.a v E« P. J. v. Gulik te Breda; te 0a bc mevr. A. J. J. v. Noord ka op Kampen. vi Al GEREF. KERKEN (VRIJG.) Lc Beroepen te Kralingseveer-Kij de a.d. IJssel: H. Veldman te R! Sauwerd. tie be Intrede te Sneek: P. de Jong li Oi Utrecht; te Marum-Kornhont u Oosterhuis te Lemelerveld; tl ster: H. J. C. C. J. Wilschut 1| Oegstgeest. NED. GEREF. KERKEN Afscheid van Doesburg-V( Zwarteveen ber. te Kampen 24-6 afscheid van Oosterbeek! ze). CHR. GEREF. KERKEN A. W. Velema, Emmalaan 31, doorn is niet beroepbaar (verb Afscheid van Bussum: B. ber. te Heerde. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Aalburg: J. de kand. te Boskoop. BAPT. GEMEENTEN Intrede te Lemmer: de heerO tenbley te Amsterdam. Erlo Stegen Zendeling Erlo Stegen uit ka is enkele dagen in Nedt te spreken over een geestel ving in Zoeloeland, die nu ill dan tien jaar aan de gang spreekt 16, 18, 20 en 22 juni 'si in de Goede Herderkerk, Jand straat 2, in Groningen, en 17,lli en 24 juni in „In de Ruimt»*,f Engendaalweg 52, Soest. Ei' brengt een team van bli zwarten mee. Onder hen is e waarvan gezegd wordt, datzflj dood zou zijn opgestaan. Vi gen zouden tijdens deze opv beweging in Zuid-Afrika veleni dood zijn opgestaan. De I worden georganiseerd door Ruimte" en het Reveilwerk, Groningen en Friesland. Van een medewerker LAGE VUURSCHE De boni vrije evangelische gemeenten k land heeft op zijn bondsvergad besloten een overeenkomst in2ii ambtsdragers aan te gaan me hervormde kerk. Omgekeerd hs hervormde synode eerder deze al tot een dergelijke consensus! ten. Het is nu mogelijk dat pred ten in eikaars kerken preken e sacramenten bedienen en ove weer ook bijstand in het past verlenen. De bepaling aangaande de wede: se beroepbaarheid is nog niet ge omdat de commissie, die een« der heeft voorbereid, het bete) deelde vooralsnog niets te regel De nota taakvervulling in de tejgemeente werd met grote ir heid van stemmen aanvaard. N- relatief groot deel van de bot) meenten vacant is of dreigt te wc is er grote behoefte aan toenif van gemeenteleden en vorming kader. Men denkt daarbij aanf ling op drie gebieden: prediking, chese en pastoraat. Iemand dk met regelmaat wijdt aan de ling van één of meer genoemde ti moet zich daarvoor de nodigt kwaamheid verwerven. Zeker neer het werk zich uitstrekt totj re gemeenten, is een soort kwsl tie, afgegeven door het comik wenst. Naast het al bestaande C consent zou een catecheseconsfl pastoraatconsent ingesteld n* worden. Het gaat er niet om een nieuw1 ambsdrager te creëren of een openen tot het predikantscbi ders dan in de bond is vastgelef gaat er om elkaar als gemeente te staan met het ter beschikking len van kennis, ervaring en kracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2