Protestants Maastricht
fel tegen beleid Gijsen
Steden willen meer invloed in synode
Simonis vertrouwt Calama-groep weer
Visa voor Spilt en
Van den Heuvel
Verklaring van kerkeraden
Trouw
Burgess Carr moet
terugkomen
Dominee weigert
defensiebelasting
Kerken in actie
tegen oefenterrein
Benoeming in
Amsterdam
nog muurvast
VANDAAG
Beraad over
racisme in 1980
VOORBIJGANGER
Interreligio
naar Utrecht
Paus uitgenodigd
naar Breda
WOENSDAG 13 JUNI 1979
Van een medewerker
MAASTRICHT De kerkeraden van de hervormde gemeente en de gerefor
meerde kerk te Maastricht hebben zich in krasse bewoordingen gekeerd tegen
het beleid van bisschop Gijsen.
Directe aanleiding is gelegen in de bemoeienissen van de bisschop die ertoe hebben geleid dat
de paters jezuïeten Anton Helt en Frits van der Ven afstand hebben moeten doen van hun
priesterlijke bedieningen in respectievelijk de Citykerk en de studenten-ecclesia te Maas
tricht. Het is voor het eerst dat de beide kerkeraden zich in het openbaar uitspreken over het
beleid van de bisschop, sinds hij zes jaar geleden aantrad.
In een gezamenlijke verklaring wij
zen de kerkeraden de kerkelijke wet
ten. zoals deze door bisschop Gijsen
gehanteerd worden, af als „menselijk
onwaardig": ..Een kerksysteem dat
door de handelwijze van deze bis
schop zó zijn belichaming vindt, en
daarmee de reformatie als een au
thentieke geloofsbeweglng volstrekt
negeert, mag in deze Limburgse sltu-
aUe niet onweersproken blijven".
onvoorwaardelijk solidair wil zijn
met de beide paters en met allen die
op soortgelijke wijze binnen de
roomskatholieke kerk van Limburg
gestalte willen geven aan het bevrij
dend evangelie van Christus, dat, al
dus de verklaring, knechtende struc
turen ontmaskert: wij weten dat vele
roomskatholieke pastores in Lim
burg in het openbaar niet kunnen en
durven spreken op straffe van sanc
ties en overplaatsing."
Uitgesproken wordt dan ook dat men De verklaring gaat verder: „Wij leven
in diepe geloofsverbondenheid met
hen mee en met alle roomskatholieke
gelovigen die lijden onder de keer op
keer genomen beslissingen van deze
bisschop. Overigens weten we best,
dat naar de letter van de kerkelijke
wet genomen, de bisschop altijd wel
het gelijk aan zijn kant zal hebben.
Maar met dit kerkrechtelijk gelijk
wordt onzes inziens opnieuw voorbij
gegaan aan de tienduizenden oude
ren en Jongeren in de roomskatholie
ke kerk van Limburg, maar ook de
velen in onze kerken die hierin geen
enkele herkenning ervaren van hun
eigen vragen naar God. Aan de we
zenlijke veranderingen in geloofsbe
leving, in opvattingen over kerk^ijn
en over de consequenties van het
handelen, wordt door bisschop Gij
sen voorbijgegaan."
Heel realistisch verklaren de beide
kerkeraden, dat het haast niet meer
te.geloven ls, dat zolang deze bis- Ds. G. Spilt
schop in Roermond zetelt, de oecu
mene werkelijke kansen krijgt. Iro
nisch wordt opgemerkt, dat bisschop
Gijsen door zo op te treden, de oecu
mene openlijk en heimelijk meer be
vordert dan hij wellicht wenst.
Dr. A. H. van den Heuvel
YAOUNDE (ANP) Canon Burgess
Carrsecretaris van de Pan-Afrikaan-
se raad van kerken, moet binnen vier
maanden terugkeren naar Nairobi
(Kenia), waar het bureau van de raad
ls gevestigd. Het centrale comité van
de pan-Afrikaanse raad heeft dit be
sluit genomen op zijn vergadering in
Yaounda (Kameroen).
Burgess Carr is sinds begin 1978 voor
een studieverlof in de Verenigde Sta
ten, nadat zijn persoon in de Keniase
pers heftig was aangevallen. Bij zijn
vertrek uit Kenia deelde Burgess
Carr mee, dat hij niet naar Nairobi
zou terugkeren.
Van Burgess Carr wordt verwacht dat
hij orde op zaken zal stellen binnen
de raad. waartoe 118 Afrikaanse ker
ken behoren. Onder meer door de
bouw van een nieuw hoofdkwartier ln
Nairobi ls de raad in grote financiële
moeilijkheden geraakt. Slechts enke
le afdelingen werken nog.
BERN (BIP) De politierechter in
Nyon (Zwitserland) heeft ds. Pierre
Strauss uit Genolier bij Genève tot
drie dagen hechtenis veroordeeld we
gens zijn weigering om zijn defensie-
belasting over het Jaar 1977 te beta
len.
Strauss ls deelnemer aan een cam
pagne „Voor een actieve vredespoli
tiek", in het kader waarvan tot dus
ver 150 participanten geweigerd heb-i
ben hun defensiebelasting te betalen
als teken van protest tegen de bewa
peningswedloop. tegen het ontbreken
van een dienstwelgeringswet en te
gen het feit dat grote bedragen elk
jaar voor defensie worden besteed.
Persoonlijkheid en menselijke re
laties (PRH-sessle A). Via zelfkennis
en bewustwording komen tot harmo
nische ontplooiing, 25-29 juni, Kon-
takt der Kontinenten. Soesterberg
(tel. 03463-1755).
VIEQUES (EPS) De politie van
Vieques bij Porto Rico heeft 21 perso
nen onder wie drie geestelijken gear
resteerd, die protesteerden tegen het
militaire gebruik van hun eiland door
de Verenigde Staten als oefenterrein.
Onder de gearresteerden waren de
katholieke bisschop Antulio Parilla-
Bonilla SJ, ds. W. Andren Trevant-
han, een anglicaan en ds.Wilfredo Ve-
lez van de Disciples of Christ.
De demonstratie werd georganiseerd
door de vereniging van vissers en
werd ondersteund door verschillende
kerkelijke groepen waaronder de
Amerikaanse raad van kerken. Vol
gens deze laatste is slechts 7.000 hec
tare (dertig percent) van het eiland
veilig voor de ongeveer 9.000 burgers
van het eiland.
Amerika kocht de basis op Vieques in
1940 als schietterrein en als terrein
voor het oefenen in landingen.
De verklaring is ook gezonden aan de
hoofdpersoon in dit verhaal, mgr. Gij
sen. Een perschef van het bisdom
Roermond verklaarde echter, dat het
nog te vroeg is voor een reactie. Maar
het is de vraag, of die er komt.
Studentenpastores
Ook het landelijk beraad van studen
tenpastores heeft met verontwaardi
ging kennis genomen van de handel
wijze van bisschop Gijsen. Dit blijkt
uit een verklaring, ondertekend door
25 r.k., 18 gereformeerde, 17 hervorm
de en 9 doopsgezinde, remonstrantse
en lutherse studentenpastores. Zij
zijn van mening dat het in een kerk
die bij voortduring opkomt voor de
rechten van de mens, onmogelijk zou
moeten zijn, dat een bisschop achter
iemands rug om, langs uitsluitend
formeel juridische weg maatregelen
neemt, teneinde hem te laten verwij
deren. Het beraad vindt ook dat een
bisschop, die sinds zijn benoeming
een ononderbroken stroom van con
flicten oproept, door een dergelijke
handelwijze zijn pastorale geloof
waardigheid steeds meer verspeelt.
Ook in de hervormde synode te
Doom kwam gisteren de zaak ter
sprake. Het moderamen van de syno
de deed de toezegging, op verzoek
van de Limburgse afgevaardigde ds
H. C. Nortier uit Heerlen, contact op
te zullen nemen met de pastores in
Maastricht en de hulp van de synode
aan te bieden in het conflict.
Van een onzer verslaggevers
DOORN Ds. G. Spilt, de praeses van de hervormde synode,
vertrekt vandaag naar Zuld-Afrika, om daar de synode van de
zwarte Nederduitse gereformeerde kerk bij te wonen.
Volkomen onverwacht kregen hij en
dr. A. H. van den Heuvel gisteren
tijdens de hervormde synodevergade
ring telefonisch bericht van de Zuid-
afrikaanse ambassade in Den Haag,
dat hun verzoek om een visum was
ingewilligd. Ds. Spilt ging onmiddel
lijk naar huis om voorbereidingen te
treffen. Dr. Van den Heuvel moet
eerst nog bijbelstudies leiden op de
Duitse Kerkedag in Frankfort. Hij
gaat zaterdag vandaar naar Zuid-
Afrika.
Hun visa zijn veertien dagen geldig.
De zwarte synode, die gisteren in het
dorp Umgababa bij Durban werd ge
opend, duurt tot 21 juni. Zuid-Afrika
heeft de laatste jaren visa-aanvragen
vanuit het moderamen van de her
vormde synode stelselmatig gewei
gerd.
De synode in Umgababa wordt ook
door twee vertegenwoordigers van de
gereformeerde kerken bijgewoond.
Praeses ds. A. C. Hofland en dr. A.
Van een onzer verslaggevers
DOORN Een betrekkelijk eenvoudig voorstel om tot een bescheiden classicale herindeling
te komen, liep gistermiddag in de hervormde synode fors uit de hand tot een chaotisch debat
over de vraag, wie of wat synodeleden nu eigenlijk vertegenwoordigen.
verpauperde hervormden, meer ge
wicht in de synode zou krijgen. Ds.
Roos vond het tekenend, dat in het
huidige synodepresidium niemand
uit het westen van het land zit en
haast ieder uit dorpen komt.
De hervormde kerk is verdeeld in 53
regio's, die ln de kerk met een ander
Latijns woord „classes" genoemd
worden. Daarnaast vormen de Waal
se gemeenten dan nog een aparte
classis. Zo'n classis bestaat uit afge
vaardigden van de plaatseliljke ker
keraden. Een van de functies van de
classes ls, dat zij de 54 afgevaardig-
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur- Jenze Tammmga
Directeur mg O Postma
HOOFOKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
W'bautstraal t3l
Amsterdam
tel 020 913456
tele. 13006
Posrg<ro 66 00 00
Bank Ned Crediétbar.tc
Re'kenmgnr 23 00 12 S74
Gemeentegiro Amsterdam
XM000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
010-115588 (redactie)
lel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
WestblaaK 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG'LEIOEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
lei 070-469445
Parkstraat 22
Den Haag
REGIO NOORD/OOST NEDERLAND
(uitsluitend administratie)
Postbus 3
0000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Me'kmarkt 56
Zwoiie
Abonnementsprijzen:
Per maand 15.90
Per kwartaal 47.70
Per ha* iaar 95.40
Per iaar 188.60
Adve'tenbetaneven op aanvraag
(jie ad/essen boven)
Oogave tjm^ebefchten 9-19 30 van
maandag t'm vrijdag Op zondag van 18-
20 uur le*el 020-913456
Opgave min-advertenties tel
020-936868 ot sc^i'ltM-i* tan V6n.-Adv
aideimg postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswvgmgen u'tsimtend sc»w>«eHk
aan onze Amsterdamse adressen
den kiezen, die samen de generale
synode vormen.
De classls-indeling berust op deels
oude historische grenzen, zodat er nu
grote en kleine classes zijn, met als
uitersten Harderwijk Aiet 67 predi
kantsplaatsen en Winsum ln de pro
vincie Groningen met zestien. Al lang
werd de wens geuit, dat er een herver
deling zou moeten komen.
Het synodebestuur (moderamen) had
deze zaak eens bekeken en was tot de
conclusie gekomen, dat de spreiding
van de synodeleden over de provin
cies nogal meeviel. Alleen Gelderland
en Zuid-Holland zouden er een syno
delid (en dus een classis) bij moeten
krijgen. De nota van het moderamen
stelde verder voor, de provinciale
kerkvergaderingen op te dragen, hun
provincies zo opnieuw in te delen, dat
de classes ongeveer even groot zou
den worden. Om praktische redenen
zou daarbij ook zoveel mogelijk reke
ning moeten worden gehouden met
de loop der grenzen bij de gerefor
meerden.
Criterium
Het fijne puntje was. dat het modera
men ln zijn nota was uitgegaan van
de aantallen predikantsplaatsen en
niet van de aantallen gemeenteleden.
Je kunt nu eenmaal niet van beide
criteria tegelijk uitgaan, aldus de re
denering van de nota. Wie kiest voor
het zielental bevoordeelt daarmee
het dicht bevolkte westen des lands.
Ga je daarentegen van de predikants
plaatsen uit, dan komen de minder
dicht bevolkte streken beter aan hun
trekken.
De nota koos zonder meer voor het
laatste. „De verschillende streken
van het land hebben hun eigen waar
de voor het kerkelijk leven. Ook al
wonen er in bepaalde delen van het
land minder leden der kerk, toch is
het goed dat hun stem ln de synodale
arbeid wordt gehoord," aldus de nota.
Ds. C. B. Roos uit Amsterdam was
het daar totaal mee oneens. Hij becij
ferde, dat een zesde deel van alle
hervormden woont in de drie grote
steden Amsterdam, Rotterdam en
Den Haag. In plaats van een zesde
deel van de synodeleden (negen) heb
ben deze drie stedelijke gebieden
maar vier afgevaardigden in de
synode.
Als het aantal predikantsplaatsen
het criterium moet zijn, dan komt het
er in feite op neer, dat het een kwestie
van geld ls. aldus ds. Roos. De grote
stadskerken zien hun rijkere leden
wegtrekken, waardoor predikants
plaatsen moeten worden opgeheven.
Hij pleitte voor een nieuwe visie,
waarin de stem van de stad, van de
Opvang
Ds. A. J. Wilzing uit Den Haag vond,
dat men niet zozeer naar aantallen
dominees of betalende leden moest
kijken, maar voor alles naar concen
tratie van problemen. Bepaalde ge
bieden in ons land vangen de proble
men op voor de rest (werkloosheid,
gastarbeiders, Molukkers). Het is
voor de synode dan ook alleen maar
goed, als die gebieden extra vertegen
woordigd zijn hij. „De grote steden
moeten de verslaafden van de Veluwe
opvangen."
Voor ds. J. Vroegindewey uit Emmel-
oord was het de vraag: zit men in de
synode als vertegenwoordigers van
de leden der kerk, of als vertegen
woordigers van maatschappelijke
structuren. Een Interessante discus
sie, vond hij, waar echter het eenvou
dige voorstel om de synode met twee
leden uit te breiden, niet onder bedol
ven mocht worden.
Dr. R. J. Mooi benadrukte vanuit het
moderamen, dat de nota niet meer
bedoelde te zijn dan een eerste stap,
maar diaken W. Jansen noemde het
onzin, deze stap te doen en de provin
cies opdrachten tot herindeling te
geven, als ds synode het niet eerst
eens zou zijn geworden over de crite
ria. In zijn lijn stelde ds. A. Polhuis
uit Zaandijk voor, de hele zaak voor
lopig te verdagen. Zijn voorstel werd
echter met 16 tegen 37 stemmen ver
worpen.
Hierna aanvaardde de synode met 16
stemmen tegen een voorstel, dat ge
formuleerd was door scriba dr. A. H.
van den Heuvel. Gelderland en Zuid-
Holland kregen er zo een synodelid
bij, de provincies moeten hun herin
deling ontwerpen en het moderamen
moet over de ontwikkelingen aan de
synode rapporteren en daarbij de dis
cussie ter synode in een nieuwe nota
verwerken.
Over het niet doorgaan van de con
centratie van de Haagse hervormde
kantoren in Oegstgeest zei dr. Van
den Heuvel, dat sommige functiona
rissen niet uit Den Haag wilden, van
wege de contacten met regeringskrin
gen. Ook onder het lagere personeel
waren bezwaren tegen verhuizing.
Belangrijker nog was de vraag, of de
hervormde kerk meer gediend is bij
concentratie van al het werk in één
groot bureau (met alle kostenbespa
ring vandien), of bij de huidige be
trekkelijke vrijheid van de organen.
„Wij kwamen daar niet uit, en daar
om hadden wij geen vrijmoedigheid,
om het plan-Oegstgeest verder uit te
werken," aldus dr. Van den Heuvel.
Van een onzer verslaggevers
DOORN De benoeming van een
opvolger van prof. K. Strijd aan de
theologische faculteit van de univer
siteit van Amsterdam zit nog muur
vast. Gisteren deelde dr. R. J. Mooi in
de hervormde synode mee, dat de
bemiddelingspogingen van het mode
ramen van de synode tussen de facul
teitsraad en de commissie voor het
theologisch wetenschappelijk onder
wijs (TWO) van de hervormde kerk
weinig hebben uitgehaald.
Het moderamen had gewild, dat de
faculteitsraad na het afwijzen door
de commissie TWO van de aanvanke
lijke kandidaten dr. G. H. ter Scheg-
get en dr. N. T. Bakker met nieuwe
namen zou komen, of het initiatief
aan de commissie TWO zou laten.
De faculteitsraad stelt zich op het
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM, Bisschop Simonis
van Rotterdam heeft opnieuw zijn
vertrouwen uitgesproken in de „Cala
ma-groep". die voornamelijk bestaat
uit rooms-katholleke priesters en reli
gieuzen. Deze groep is naar eigen
omschrijving „een trefpunt van soci
ale en pastorale werkers die in solida
riteit met de bewegingen van arbei
ders en boeren vooral in de derde
wereld de meest fundamentele rech
ten van de onderdrukte klasse verde
digen."
De groep, die ln Nederland vooral ln Rotter
dam actief ls. had ln december 1978 van Simo
nis te horen gekregen dat deze niet langer zijn
vertrouwen in hen kon uitspreken en ook geen
aanbevelingen meer kon doen te gunste van
leden van de groep vooral in Zuid-Amerika Bisschop Simonis
Zijn vertrouwen was geschokt geraakt toen hij
een zgn. methodenpapler van de groep onder
ogen kreeg, waarin gezegd werd dat „marxis-
tisch-lenlnlstlsche principes en de ideeén van
Mao uitgangspunt 6n basis van alle vormen
van politiek handelen zijn."
Hoewel de verhoudingen tussen de Calama-
groep cn de bisschop en vooral diens vicaris Dr
W. van Paassen zwaar op de proef werden
gesteld, kwam er een door de groep allang
gewenst beraad over „inspiratie en referentie
kader" van de Calama-groep. Aan dit beraad
werd deelgenomen dooi; de betrokken religieu
ze oversten, leden van de Calamagroep en dr.
A Vermeulen, vicaris-generaal van Utrecht en
enige waarnemers.
Advies
Dit beraad resulteerde in een advies aan de
bisschop waarin de conclusies van het beraad
worden samengevat.
„Het is noodzakelijk," wordt bisschop Simonis
meegedeeld, „de verschillende documenten die
door de equipe (de groep, red.) zijn samenge
steld in hun onderlinge samenhang te lezen en
te verstaan. Het is bovendien een eis van
rechtvaardigheid Calama niet alleen te beoor
delen op basis van geschreven documenten,
maar ook te doen steunen op praktijk van
leven en werken. In het beraad is herhaaldelijk
grote waardering uitgesproken voor de inzet en
toewijding, voor de offergezindheid die hun
persoonlijk leven kenmerken." De samenstel
lers van het advies betreurden de brede nega
tieve publiciteit die een aantal leden van de
groep ln de derde wereld in groot persoonlijk
gevaar bracht. Het beraad vroeg Simonis op
nieuw en onomwonden zijn vertrouwen uit te
spreken in de Calama-groep en om een verder
structureel beraad ln kleinere kring tussen
kerkelijke overheden en de Calama-groep.
Bisschop Simonis heeft nu meegedeeld zich bij
de conclusies van het beraad aan te sluiten. HIJ
doet dat op grond van de door de Calama-
groep genoemde „constanten" waardoor zij
zich laten bepalen: trouw aan het evangelie
volgens de leer van de rooms-katholieke kerk,
met vrijheid van Interpretatie voorzover het
leerambt dit niet verbiedt en in trouw aan de
sociale leer van de kerk op basis van een
toegestaan pluralisme. Ook blijkt de groep,
stelt de bisschop vast. de „ontologische preten
ties van het dialectisch materialisme (het
atheïsme, red.) af te wijzen evenals structurele
veranderingen op basis van geweld tegen on-
schuldlgen."
Opvallend
Het is opvallend dat dit herstelde vertrouwen
van een bisschop in een radicale priestergroep
samenvalt met een dieptepunt in de verhou
ding tussen Gijsen en progressieve priesters in
Maastricht. De Rotterdamse groep heeft
steeds in zaken van geloof en kerkorde zich
onberispelijk opgesteld. Juist hun opstelling
als zeer vrome, gelovige en gehoorzame pries
ters maakt het hun mogelijk zeer fors stelling
te nemen telkens wanneer zij de kerk of de
verantwoordelijke kerkleiders confronteren
met inconsequent handelen, waar „het heilig
geloof ingeruild wordt voor een burgerlijke
Ideologie" en de kerk zich dienstbaar laat
maken aan belangen waar zij niet voor is.
Calama volgt en analyseert de politieke ge
beurtenissen en de rol van de kerk daarin. Dit
heeft de groep ook in Chili in conflict gebracht
met de hiërarchie. Niet, zoals ook de bisschop
pen moeten toegeven, omdat de leden van de
groep ongeoorloofde geloofspunten aanhan
gen of daden stellen, maar omdat zij de bis
schoppen aantonen dat de kerk zich voortdu
rend schuldig maakt aan machtsmisbruik en,
zoals zij zeggen, „bureaucratisch atheïsme"
Het herstelde vertrouwen betekent niet dat de
Calama-groep voor de bisschop van Rotter
dam voortaan gemakkelijk zal zijn.
Kruyswljk van het deputaatschap oe
cumene buitenland arriveerden giste
ren in Zuid-Afrika.
FIGUERA DA FOZ (EPS) Volgend
jaar houdt de wereldraad van kerken
opnieuw een grote consultatie over
het racisme. De vergadering zal ge
houden worden van 23 tot 28 juni. Dit
is besloten door de commissie voor
het Programma tot bestrijding van
het racisme, die in Figuera da Foz in
Portugal is bijeen geweest.
Aan de consultatie zullen 120 verte
genwoordigers van kerken, raden van
kerken en van raciaal onderdrukte
groepen deelnemen. De consultatie
zal ln Azië en Afrika door de regionale
raden van kerken worden voorbereid
door middel van regionale bijeen
komsten.
GEESTVERSCHIJNING
De Paus was in Polen. Hoewel j fl
overschaduwd door de verkiezingen
voor wat doorgaat voor het Europee
parlement kwam er nog voldoende
via de media door van dit naar het 1'qj
uiterlijk genomen succesrijk bezoel
Of het ook zegenrij k geweest is zal JJT
moeten blijken. Als protestant hebj u
gauw wat moeite met alle pomp en
praal, met missen waaraan |jjn
honderdduizenden deelnemen, met
staatsiekoetsen (gemotoriseerd), dk
nog eens extra onderstrepen hoe (OC
belangrijk deze mens wel is. Toch ki
ik dan nooit die geschiedenis van de
groot-inquisiteur vergeten, nietzove
van Polen geschreven, waarin heeld rut
gedoe verdedigd wordt door de
advocaat van de kerk tegenover n
Christus met het argument van broo
en spelen. Maar goed, de Paus heelt WV]
meer gedaan dan eindeloos missen L
opgedragen. Hij heeft ook gesprokti
Hij speelde zijn opmerkingen overdi
band, om in biljart-termen te
spreken. Hij sprak de geestelijken tt
het rooms-katholieke volk toe, maai b
ging ervan uit dat de autoriteiten m
goede nota namen van wat hij zei. Di wj,
inhoud van zijn woorden werd door J||
sommigen gedurfd en door anderen o
moedig genoemd. Alleen in een
verkrampt communistisch brein kti
hier het begrip uitdagend opkomen
Overigens stonden de
communistische leiders wat vreemd
langs de kant. Hun
voorzorgsmaatregelen, gewend alstt
zijn mensen te bedreigen, in de vorn
van tanks en een overmacht van
geweld waren overbodig. Wat mi
toch fundamenteel en menselijk mil
zijn aan een dergelijk regime dat hei
altijd weer blijkbaar te kijk wil i
in z'n duidelijke mensenverachl
Intnssen kan men zich aan de an<
kant afvragen of datgene wat de P»|
zei erg relevant was. Hij vermaandt n.]
zijn gehoor herhaaldelijk goed ;Lr
katholiek te blijven. De argument
daarvoor waren klassiek. Zo wil G
het. Er werden geen vragen gesteld]
bij het optreden van de kerk in het
verleden, evenmin als dat er dui
gezegd werd wat een kerk van
Christus in deze tijd voor dé
toekomst te doen en te verwachten k,.
heeft. Meedoen met de mis, dat was
mijn indruk, is te allen tijde
voldoende. Daardoor met name km
heel dit gebeuren iets van een
geestverschijning, in het wit, tot in
Dachau toe. En dat is het laatste
waar dit Oosten mee geholpen is.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ridderkerk (toez.). Ti
Aar, Julianadorp-Callantsoog m
Windesheim: E. S. Klein Kranenbitffl
pred. voor buitengew. werkz. (vM-l
predikant) te Hoevelaken; te
vliet Noord: L. Romein te Boveibu
dinxveld; te Ransdorp-HolyiM
Durgerdam (toez.): G. A. v.d. Wettd u
kand. te Renkum; te Nljkerkervew l.
J. H. C. Olie te Linschoten.
Aangenomen naar Maasdijk: J. A.O
Delhaas te Elcerzee/Scharendijke -
GEREF. KERKEM
Beroepen te Katwijk aan Zee:
Kersten te Den Haag-Escamp.
Bedankt voor Bergum: F. de Jong
Leek-
A.J
standpunt, dat de commissie TWO
niet serieus is ingegaan op de argu
menten ten gunste van dr. Ter Scheg-
get en dr. Bakker en weigert dan ook
deze kandidaten te laten vallen. Wel
is achter het tweetal een derde naam
toegevoegd. Over de argumenten ten
gunste van deze kandidaten heeft de
Amsterdamse benoemingscommissie
een gesprek gevraagd aan de com
missie TWO. Deze heeft zich hiertoe
bereid verklaard, mits de agenda wat
ruimer geformuleerd wordt, aldus dr.
Mooi. Het bemiddelingsaanbod van
het synodemoderamen blijft van
kracht.
CHR. GEREF. KERKEN E
Beroepen te Groningen: W. J. Quisle
te Den Haag-Rijswijk; te Middelhui n
B. Witeier te Carambei (Braz.).
Aangenomen naar Amersfoort fl
kenhuispastoraat De Lichtenberg):
J. Rebel te Sassenheim
31
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Het instituut voorf
godsdienstcommunicatie Interrelit
en de Nederlandse protestanten boni
gaan nauw samenwerken. Als direct
gevolg daarvan verhuist het informa
tiecentrum van Interreligio, dat nu
nog op de Lijnbaan in Rotterdam 0
gevestigd, naar Utrecht.
Op woensdag 1 augustus begint het
Interreligieus Centrum in het gebou*
van de Nederlandse protestanten
bond, Nieuwe Gracht 27, zijn werk-
.zaamheden. Het centrum zal, evenals
dat in Rotterdam het geval was, op
twee middagen geopend zijn: dinsdag
en donderdag van 2 tot 4 uur. Hel
documentatiemateriaal van de NPB
zal ook in het centrum worden opge
nomen.
Interreligio kan in haar nieuwe behui
zing in Utrecht meer service bieden,
nodig, aldus secretaris dr R. Boeke.
omdat de belangstelling voor wereld
godsdiensten en nieuwere geestelijke
stromingen steeds meer wordt. Inter
religio wil informatie doorgeven over
boeddhisme, christendom, hindoeis
me. Jodendom, islam en nieuwere reli
gieuze bewegingen, contacten leggen
en zo bijdragen aan een dienstvaardi
ger en verdraagzamer levenshouding
Van een medewerker
BREDA De Poolse katholieke ver
eniging in Breda is voornemens pa"5
Johannes Paulus II op korte termijn
een brief te schrijven, waarin deze
wordt uitgenodigd bij zijn aangekon
digde reis naar Nederland ook'een
bezoek te brengen aan Breda, de stad
met zoveel Poolse inwoners.- Dit heeft
secretaris Wylenzek meegedSêld.