Zwarte gereformeerde kerk bespreekt de apartheid Part-time predikanten in Hervormde Kerk in opmars Jehova's getuigen teleurgesteld Akkoord Hervormden en Vrije Evangelischen Kerk mag geen geld aan PCR schenken Trouw VANDAAG Priesters assistentes Laksheid in Georgië Christenen opgepakt in Ethiopië CPN-affiches uit jeugdcentrum VOORBUGAI UIT DE KERKBLADEN De kern van het geschil Youth for Christ houdt open dag DINSDAG 12 JUNI 1979 KERK TROUW/KWARTET door Hennie Serfontein DURBAN Vandaag komt in Umgababa, een dorp in de buurt van Durban, de algeme ne synode van de zwarte Ne derduits Gereformeerde Kerk in Afrika bijeen voor een ver gadering die vérrijkende ge volgen kan hebben voor de rassenverhoudingen in Zuid- Af rika. Dc bijeenkomst kan vooral van in vloed zijn op de verhouding tussen de drie „nlet-blanke" NO-kerken en de blanke Nederduitse Gereformeerde kerk. die voorstandster van de apart heid is. De synode kan eveneens een uitwerking hebben op de „vertlgte" pogingen van de regering tot samen werking met stedelijke zwarte lei ders. zoals ds Sam Buti, de huidige secretaris-generaal van de zwarte NO-kerk. Dc debatten kunnen een aanwijzing geven inzake de vraag of de zwarte NO-kerk zich beweegt in een meer radicale richUng en naar een hardere tegenstelling tot de blanke NG-kerk en de regering. Een eerste punt op de agenda is de kwestie of ds Sam Buti zal worden gekozen tot voorzitter van de synode als opvolger van zijn vorig Jaar over leden vader ds Ernest Buti. De jonge Buti is ook voorzitter van de Zuldafri- kaanse raad van kerken en hij staat bekend om zijn radicale kritiek op de regering en om zijn verzet tegen de apartheid. Sommige behoudende blanke predi kanten in de zwarte kerk met steun van de blanke NG-kerk en van zwarte evangelisten in de eigen kerk. drin gen aan op het kiezen van een „gema tigde" zwarte of zelfs van een „verlig te" blanke, zoals ds Nico Basson, de actuarius van de zwarte synode. De conservatieve krachten voelen aan dat ds BuU niet te manipuleren is en dat hij tegenover de blanke NG-kerk een onafhankelijke koers zal varen. De tweede kwestie die de zwarte sy node zal bezighouden is de eenheid van de vier raciaal gescheiden NO- kerken. Nadat de blanke kerk in ok tober het idee van één kerk samen met de vroegere „dochterkerken" heeft afgewezen, hebben de drie „niet-blanke" kerken besloten verder te gaan in het vormen van een multi- raciale gereformeerde kerk. Indien de zwarte synode de voorstellen daartoe aanvaardt, kan dat het proces van eenwording en daarmee de breuk met de blanke NG-kerk alleen maar be spoedigen. De Broederbond vormt een derde brandend punt op de agenda. De helft van de predikanten van de blan ke NG-kerk behoort tot deze geheime organisatie van super-Afrikaners, die in feite Zuid-Afrika bestuurt. Sam Buti heeft aangekondigd dat de syno de een oproep aan de predikanten in de zwarte en in de blanke NG-kerk zal richten, zich van deze organisatie los te maken. De predikanten voelen zich in de eerste plaats verbonden met de Broederbond en niet met de kerk. die door haar wordt gedomineerd. Tegenstand kan worden verwacht bij het voorstel dat alle blanken die in of voor de zwarte NG-kerk werken, ook lid moeten worden van die kerk. In de huidige situatie zijn blanke predikan ten en andere werknemers van de zwarte kerk lid van de blanke kerk. De synode zal voorts spreken over het controversiële document „Een ge rechtvaardigde revolutie", dat de raad van kerken vorig Jaar toegezon den heeft aan zijn leden-kerken. Ook zal de synode het hebben over rassen verhoudingen. apartheid, discrimina- Ue en gevangenschap zonder proces. Voor het eerst in de geschiedenis zul len de hoogste leiders van de blanke NG-kerk de synode bijwonen, een te ken hoe belangrijk zij deze bijeen komst beschouwen. Uit het buiten land komen verscheidene waarne mers. De gereformeerde kerken in Nederland zenden dr. A. Kruyswijk en dr. H. B. Weijland, respectievelijk lid van de gereformeerde deputaten buitenland en actuarius van het mo- deramen van de gereformeerde syno de. Verder komen delegaties uit Zwit serland en de Verenigde Staten. DüSSELDORF/OBERHAUSEN (EPD) De leiding van de evangelische kerk in Rijnland heeft het besluit van de regionale synode in Oberhausen uit gelden van de Kirchensteuer 10.000 mark \e bestemmen voor het speciaal fonds tegen het racisme, opgeschort. Het besluit van de regionale synode gaat volgens de kerkleiding in tegen een besluit van de synode van de kerk van Rijnland in januari. De voorzitter van de synode en de beambte voor oecumenische zaken hebben opdracht gekregen het synodebesluit aan de regionale synode in Oberhausen uit te leggen. De regionale synode heeft haar besluit op 26 mei met grote meerder heid genomen. De synodeleden zelf droegen uit eigen zak 12.500 mark voor het PCR-fonds bij. Na het besluit van de wereldraad van kerken in augustus 1978 om 85.000 dollar bij te dragen aan het patriottisch front in Rhodeslë is het aantal giften in Engeland voor het PCR toegenomen. In de twee jaar tot augustus 1978 was door de Britse raad van kerken minder dan 1.000 pond aan het PCR overgemaakt, terwijl sinds die datum reeds 2.000 pond werd overgemaakt DEN BOSCH - De pastorie huishoudsters in de r.k. kerk hebben voor hun beroep beslo ten tot een nieuwe naam. zo meldt het bisdomblad van het bisdom Den Bosch. Voortaan willen zij priestersassistente genoemd worden. Zij vinden hun positie te vergelijken met die van doktersassistentes, apothekersassistentcs enzo voort. aldus de motivering op een bijeenkomst van priesters- assistentes in Den Bosch. TIFLIS (Reuter) Functiona rissen van de communistische partij in de Sowjetrepubliek Georgië zijn officieel berispt, omdat zij toelaten, dat de men sen religieuze tradities naleven en een niet-sociallstlsche ma nier van leven leiden. Het in Ti/lis verschijnende dag blad Zarja Wostoka heeft be kendgemaakt. dat het centraal comité van de Georgische com munistische partij ideologi sche leiders in het plattelands gebied van Zestafoni. ten noordwesten van Tiflis, heeft berispt wegens „tekortkomin gen en onvergeeflijke omis sies" De invloed van de gods dienst is daar aanzienlijk. Veel gebruiken, riten en leesten worden er in stand gehouden, die in strijd zijn met de normen van socialistische moraal en de sowjet-manier van leven. waarin opgenomen. Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tamminga 0«reCteur mg O Posima hoofdkantoor PesiDu* ev> 1000 AW Anr»ienla»*i lol 020-913456 lekt tooos tg*o 66 00 00 REGO ROTTEROAM/OORORECMT Postbus 9*8 3000 ax Rotterdam iel 010-115568 (abonnementen enbe/Ofgmgi tel 010-t 15S68 (redacts) lel 115700 lurtSlurtend voor REGIO D€N MAAG'IE 'OEN Postbus tot 2501 CC Den Maag lel 070-469445 Parhstnat 22 Oen Maag REGO NOORO'OOST-NEOERtANO iu-rsiule«d admevstratiei Postbus 3 lei 05200-17030 Melkmarkt 56 Z*»o"e Abonnementsprijzen: Per maand f 15 90 Pw kwartaal 47 70 Pe» had jaar 95.40 Per iaar 188 60 Advefenf,efa •ren op aanjaag Tete»omscne adressen boven i Opgave f.m>iieberichten 9-19 30 van mj.maag I'm vMdaq Op rondog van 18- 20 vu' leiel 020-913456 Opgave m>n» advertenties te' 0:0 436868 ol sctv-ne*s« aan Mev-Adv a'de' r»g postbus 4?3 10O0 AK AMSTERDAM Adreswiz-g-noen u-tskelend acnrrfte<(|k aan A'r Amsterdamse adressen van een onzer verslaggevers DOORN Er is in de Her vormde Kerk een toenemen de behoefte aan het part-time predikantschap. Op 1 januari van dit jaar waren er al zestig predikanten die een gemeen te voor een deel van hun werktijd dienden terwijl nog 27 gemeenten een part-time predikant zochten. De sinds 1976 bestaande mogelijk heid voorziet dus in een behoefte ai- dus de commissie voor het beroe- pingswerk in haar verslag dat giste ren besproken werd in de Hervormde Synode. Bij het creëren van de mogelijkheid van een part-time predikantschap dacht men vooral aan kandidaten die Ujdens hun doctoraalstudie alvast een kleine gemeente wilden dienen. Maar nu al blijkt de verscheidenheid van mogelijkheden veel groter te zijn. Leraren verminderen hun aantal les sen om daarnaast weer predikant te kunnen zijn. Gehuwde vrouwen ma ken hun opleiding produktief naast hun gezin en het werk van hun man. Mannelijke predikanten geven op deze wijze hun echtgenote de gele genheid haar beroep in een deeltaak uit te oefenen Maar ook oudere do minees ontdekken dat zij zo in hun laatste dienstjaren minder overbezet kunnen zijn en toch hun 36 pensioen jaren kunnen voltooien. Enkele synodeleden uitten gisteren enige beduchtheid over deze opmars van de part-timers in het pastoraat. Opmerkelijk in het verslag van de beroepingscommissie is ook dat wat wel genoemd werd de „vlucht" van dominees uit het gemeente-pastoraat naar bijzondere functies zoals in het onderwijs of in ziekenhuizen geheel tot stilstand is gekomen. Tegenover de 36 gemeente-predikanten die de •afgelopen dire jaar een dergelijke functie aanvaardden stonden er 46 die weer terugkeerden naar het gewo ne gemeentewerk Een winst dus van 10 voor de gemeenten terwijl alleen al in het Jaar 1975 het verlies nog 25 gemeente-predikanten betrof Toch zal het naar de verwachting van de beroepingscommissie nog geruime tijd duren voor het aantal vervulbare vacatures tot een aanvaardbaar mini mum is teruggebracht. In 1972 waren er nog 1484 predikantsplaatsen bezet waarvan de meesten volledig. In 1979 waren dat er maar 1403 waarvan 60 met een predikant voor een beperkte werktijd. De Hervormde Kerk heeft bijna 1600 gemeente-predikanten no dig. Per 1 januari waren er 192 reële vacatures waarvan 46 in de sector van de gereformeerde bond en 27 voor part-timers. De mogelijkheid tot mutaties is zo doende bijzonder groot. Kerkeraden die adverteren om een dominee te krijgen merken dat. Sommige adver tenties leveren zelfs geen enkele be langstellende op. Dat hangt volgens de commissie waarschijnlijk ook hiermee samen dat veel predikanten, ook zij die nog wel eens zouden willen veranderen er niet over denken zich zelf te melden bij een onbekende be roepingscommissie. Bovendien gaan sommige kerkeraden ook erg onzorg vuldig met sollicitanten om. De synode hield zich gistermiddag vooral bezig met kerk-ordelijke za ken. De kwestie die daarbij de meeste aandacht kreeg, was een ontwerpre geling voor het onderzoek naar de geschiktheid voor het predikant schap. Vroeger werd dit onderzoek pas verricht na het afstuderen (het zogenaamde colloquium). Voor dege nen die dan afgewezen werden was het zeer pijnlijk als zij in dat stadium pas te horen kregen dat zij in feite yoor niets theologie gestudeerd hadden. In 1975 kwam het tot een nieuwe regeling die echter in de praktijk niet kon worden gevolgd. Vandaar dat er nu weer een ontwerp op tafel lag, opgesteld door dr. R. J. Mooi en de studenten-adviescommissie. De be doeling is dat zij die predikant willen worden maar die daarvoor niet ge schikt worden geacht, dat zo vroeg mogelijk te horen krijgen. Niemand in de synode was enthousi ast over de nieuwe regeling. De kerke lijke hoogleraren H. Berkhof (die gis teren in de synode zijn 65-ste verjaar-, dag vierde) en H. Jonker, twijfelden aan de uitvoerbaarheid. Gewaar schuwd werd van verschillende kan ten dat dit onderzoek wel eens hele maal verkeerd zou kunnen vallen bij de studenten. Woorden als screenen en Berufsverbot werden gehoord en ds. R. H. M. de Jonge uit Bruinisse trok parallellen met Tsjechoslowa- kije waar de politiek het selecteren van de theologische studenten bepaalt. De aanwezige studenten Van der Schans en Liesbeth Matthijssen toonden zich voorstanders in het be lang van de studenten zelf. Na het eerste jaar is het. zeker als de plannen van minister Pais werkelijkheid wor-* den, haast niet meer mogelijk naar een andere studie om te zwaaien. Bovendien, zo verzekerde dr. Mooi, „gaat het alleen om zeer uitzonderlij ke gevallen waarbij ieder op zijn klompen aanvoelt dat zo iemand geen dominee kan worden". De vraag is in feite, zei dr. Mooi, heeft de kerk een zeef nodig of niet. Bovendien is er voldoende beroepsmogelijkheid inge bouwd. Prof. dr. A. J. Bronkhorst gaf het voorbeeld van iemand die een paar jaar geleden in zijn eerste gemeente niet gehandhaafd kon blijven als pre dikant. Dat heeft de kerk toen wel een kwart miljoen gekost, zei hij. Wat we nu ontworpen hebben, is de aller- barmhartigste regeling, aldus prof. Bronkhorst. Met het besef dat met dit voorstel het ei van Columbus nog niet was gevon den, werd het met dertien stemmen tegen aanvaard. Ds. L. de Liefde deelde namens de raad voor herderlijke zorg nog mee dat deze raad samen met de bond van Nederlandse predikanten zich bezint op de positie van de predikant in de kerk. Die positie is nu volstrekt niet helder en daar ligt volgens ds. De Liefde het eigenlijke probleem. Het Duitse vraagstuk en de Euro pese veiligheid 2-6 juli. Europahuis. Be melen, met vertegenwoordigers Westduitse partijen. Inf. tel. 04407- 1546. Rechten van de patiënt, uitwisse ling van ervaringen, 2-6 juli, Oud- Poelgeest, Oegstgeest (tel. 071-152445). Van een onzer verslaggevers DOORN De Hervormde synode heeft gisteren eenstemmig besloten tot een ambtsdragersconsensus met de bond van Vrije Evangelische Ge meenten. Morgen wordt een soortge lijk voorstel besproken in de bonds vergadering van de Vrije Evangeli sche Gemeenten die vandaag en mor gen op de Ernst Sillem Hoeve in de Lage Vuursche wordt gehouden. Eerder heeft de Hervormde Kerk al dergelijke akkoorden gesloten met de Gereformeerde Kerken, de Evange lisch Lutherse Kerk, de Remon strantse Broederschap en de Algeme ne Doopsgezinde Sociëteit. De samenwerking houdt onder ande re in dat predikanten kunnen voor gaan in eikaars kerkdiensten. In de praktijk gebeurde dat al. De gemeen ten kunnen nu ook over en weer el- kaars predikanten benoemen tot bij-, stand in het pastoraat voor telkens een periode van vijf jaar. Voor plaat selijke gemeenten van beide kerken kan dat een oplossing betekenen in nood rondom een vacature. Ook is het nu mogelijk dat Vrije Evangelische predikanten in buiten gewone dienst kunnen vallen onder de ambtelijke verantwoordelijkheid van een plaatselijke Hervormde Ge meente, en omgekeerd. Het gebeurt nogal eens dat Vrije Evangelische le- gerpredikanten ziekenhuispredikan ten en dergelijke werken in een streek waar geen Gemeente van hen is. Als ze dan de sacramenten willen bedie nen is dat in de praktijk niet doenlijk dat daar een ouderling bij kan zijn. Nu kan zo*n dienst onder verantwoor delijkheid van de plaatselijke Her vormde Gemeente worden gehouden. Men heeft niét besloten dat de predi kanten zonder meer over en weer beroepbaar zouden zijn. „Terwille van een goed functioneren als predi kant in de andere geloofsgemeen schap kan een voorbereiding over eenkomstig de geldende bepalingen niet gemist worden" aldus de geza menlijke commissie uit beide kerken die de voorstéllen had voorbereid. ADDIS ABEBA (LWI) De belang rijkste protestantse kerkleider in Ethiopië, dominee Gudina Tumsa, blijkt op 1 juni te Addis Abeba zon der opgave van redenen in hechtenis te zijn genomen. Dominee Tumsa is vooizitter van de raad van kerken in Ethiopië en secretaris van de Mekane Yesuskerk. In de afgelopen weken zijn 172 leden van deze kerk gearres teerd. In oktober werd Gudina Tumsa ook in hechtenis genomen. Na intensieve verhoren, die vier weken duurden, werd hij vrijgelaten en kon hij zijn werk voortzetten. (Van een medewerker) HOOGEVEEN De kerkvoogdij van de Nederlandse Hervormde gemeente te Hoogeveen heeft vorige week enke le affiches lateh verwijderen uit een jeugdcentrum. Dit jeugdcentrum is eigendom van de kerkvoogdij. De aanleiding tot deze verwijdering wa ren de klachten van enkele kerkgan gers die dreigden hun kerkelijke bij drage niet meer te zullen voldoen als deze aanplakbiljetten (CPN) voor de Europese verkiezingen niet zouden worden weggehaald. In het huurcontract staat dat er geen aanplakbiljetten mogen worden op gehangen die nadelig kunnen zijn voor de kerk. GETALLEN Getallen zijn niet zonder gevaar. Onze hele vooruitstormende en om voorbijstormende technologie ent dies meer zij begint met twee en twi is vier. Getallen horen bij ons levea We hebben ze ontdekt en we kunnn er niet meer buiten. Vandaar datzt ook in de bijbel staan. Ik denk dati U er niet veel op moet letten. Ze staai^ er meer omdat 't over mensen gaat Ze kloppen meestal niet of slaan nergens op. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook altijd een beetje scheef tegen die drieduizend van de pinksterdag aangekeken heb. Li is gelukkig relativerend genoeg onj| spreken van „ongeveer drieduizend en later „ongeveer vijfduizend". Eri dus niet exact geteld. Men was verbaasd en verrukt over de die het evangelie vond. En dat dan zo maar blijven. Later komen* andere toestanden tegen, waarbij apostelen een stad uitgesmeten worden. Paulus weet mee te praten over de waarden van die getallen. Waar later eens bloeiende kerken q „veel volk" gevestigd waren, bleef nog later niet veel meer dan een an ere woestijn over. We moeten het nietjsti oe van getallen hebben. Wij hebben er, ons ook wel eens aan vergaapt en altijd is het een verzoeking. Eigenllji 011 zijn we om *t minste geringste in de ban der getallen. Van de Europese verkiezingen, of van de stand der partijen. Een vergelijking van de oosterse en westerse bewapening r. bezorgt ons rode oren van opwindinj Ik houd me vaak aan een zonder getallen uitgedrukte vertroost met ons zijn, zijn meer dan die ons zijn. Ik denk dat het bederf vaal het geloof begint bij het tellen, bljhfP* registreren en dergelijke. Nee, niet H tinrl j? rf var don kei Van een onzer verslaggevers UTRECHT Voor het eerst sinds 32 jaar daalt het aantal Jehova's getui gen. Volgens het Centraal Weekblad van de gereformeerde kerken is hun aantal tussen 1976 en 1978 teruggelo pen met 50.000 tot net boven de twee miljoen. Verondersteld wordt, dat dit te ma ken heeft met het niet doorgaan van het „eind der tijden" in 1975. Velen hadden jarenlang naar dit Jaartal toe- geleefd en zouden nu teleurgesteld zijn in de sekte. De leiders van de Jehova's getuigen zueggen nu, dat 1975 het begin is van de laatste dui zendjarige periode („een dag"), om zo de zeven dagen te vervullen sinds de aarde werd geschapen. Volgens de getuigen gebeurde dat in het jaar 4076 voor Christus. De wereldwijde verspreiding van het tijdschrift van de beweging „De Wachttoren" is de afgelopen twee jaar met 1,2 miljoen exemplaren te ruggelopen. Overigens is de oplaag nog steeds zeer respectabel: ruim ne gen miljoen. dat ik bezwaar heb tegen een nauwgezette kerkelijke administratie. Die kan heel veel waard zijn, vooral als er pastoraal uitvoerig mee gewerkt wordt. Maai als 't er alleen maar ligt om van tijd tot tijd, al naar gelang van zaken, indruk te maken of te ontmoedigen. AI dan hoeft 't voor mij niet. Bijeenkomsten van duizenden Jcunnen zo leeg als een lucifersdooajiF zonder lucifers zijn. En een kleine bijeenkomst waar mensen zich werkelijk verdiepen in en luisteren naar de vreemde Stem in ons leven, kan heel vol zijn en van een wijde, ver-dragende betekenis. Beroepingswerk GEREF. KERKEN Beroepbaar A. Otten, Bezetl 24. Groningen. NED. HERV. KERK Beroepen te Enkhuizen: A. J. de ffe Vfl te Scharnegoutum en LutkewieaL. te St Maartensdijk: J. G. v. Lo« Dl Aalst. :[fc| Aangenomen naar St. Anna Pa (toez.): H. R. Dijkstra te Noord gum; naar Dordrecht: S. v.d. Oev( Nieuwleusen. Bedankt voor Woudenberg: A. W. Plas te Rijssen-voor LJsselmuide voor Driesum: F. Luitjes te Koot* NED. GEREF. KERKEN Aangenomem naar Wezep: G. v. 1 len te Leerdam. GEREF. KERKEN Bedankt voor Putten: P. Melse Rotterdam-Kralingen DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Beroepen te Monnickendam: mevr,J A. Monninkhof-Hagen, godsdienst!» rares te Almelo. BAPT.GEMEENTEN Aangenomen naar Leiden: G. Bet veld te Muntendam. tel Het project „Zending in Nederland" heeft kritiek ondervonden van evan gelische en reformatorische kant. Ds R.J. van der Veen, die als secretaris van de Nederlandse zendingsraad nauw bij dit project betrokken Ls. wijst in het maandblad Voorlopig het fundamentele punt van geschil aan. Orthodoxe christenen lezen de bijbel letterlijk. Oecumenische chris tenen zoeken naar verkondiging voorbij en verder dan Paulus. Ds. Van der Veen De beweging „Zending in Nederland" wordt door orthodoxe hervormde Bonders, enkele geloofszendingen. verontrusten en de EO met argus ogen gevolgd De vraag naar het waarom van het wantrouwen kan aanleiding zijn voor het ventileren van enkele onvriendelijkheden. Ik breng liever iets anders naar voren. Het is mijns inziens het gevoel dik wijls niet serieus genomen te worden dat achter dat wantrouwen moet wor den gezocht. Dit gevoel geeft op den duur de indruk, dat de ander in de ontmoeting niet eerlijk is. Daarna komt de bijdrage van de ander ook niet meer over Ik zoek dat niet ern stig nemen van de bijdrage uit de kring van de Gereformeerde Bond en de evangelische christenen vooral op het punt van geloofsovergave aan Je zus Christus als volstrekte voorwaar de tot behoud. De scharnierfunctie van deze overtuiging blijkt direct uit het artikel van Ds 8noei over Zen ding in Nederland (ZiN) Nog vóór hij aan ZiN toe komt. noemt hij de situa tie In ontkerkelljkend Nederland ern stig „Waarom ernstig'' Omdat wik geloven dat al wie niet m Jezus Chrts- Ds. R. J. van der Veen tus gelooft. Hem niet ingeplant is, buiten het heil staat." De woorden „buiten het heil" zijn hier van het grootste belang. Ds Snoei is wel zo gevoelig om over deze dingen zeer ingehouden te spreken. Er zijn waarschijnlijk in de kring rond Ds. Snoei ook nog wel enige nuances te vinden wat betreft de con crete uitwerking van dat „buiten het heil". Nuances ten aanzien van de joden, ten aanzien van degenen die er nooit van gehoord hebben, enz Maar principieel en in de alledaagse prak tijk in de gemeenten, bieden de woor den van Ds. Snoei geen weerstand tegen de gedachte, dat allen die zich niet in persoonlijk geloof aan Jezus Christus hebben gewonnen gegeven een eeuwige verschrikking wacht. De volstrekte ernst van die overtuiging brengt mee een afwegen van de bete kenis van de dialoog, van de functie van maatschappij-analyse, van socia le inzet enz tegen die ene. alles over heersende vóórvraag: Wordt vóór al les de zondaar geroepen tot bekering en geloof, en zo tot eeuwig behoud? Het is mijn indruk dat diegenen die deze ene vraag voorop stellen, vanuit dat „ingeplant, of buiten het heil", te vaak de ervaring hebben dat hun oecumenische partners die vraag on beantwoord langs zich heen laten glijden. Te vaak wordt die vraag ont weken door de discussie te verleggen naar andere, niet onbelangrijke vra gen. Maar vragen waaraan de Bon ders en de evangelische christenen niet dezelfde scharnierfunctie kun nen toekennen. Precies hier ontstaat de ergernis. En precies daarom was mijns Inziens de bril waardoor Ds. Snoei en Appèl zijn bekeken zo zwaar beslagen. Teksten Ds Van der Veen vervolgt: Het ingrijpende is dat de aanhangers van genoemde visie zich bij een bepaald soort bijbelgebruik op nogal wat uit de bijbel kunnen beroe pen. Ds Snoei zet dan ook een aantal teksten keurig op een rij: „Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoor zaam is. die zal het leven niet zien. maar de toorn Gods blijft op Hem" (Joh. 3:36). „Wij dan wetende de schrik des Heren, bewegen de mensen tot het geloof (2 Kor 5 11) „Wee mij. indien ik het Evangelie niet ver kondig (1 Kor 9:16) Allen ben ik alles geworden, opdat ik immers enigen behouden zou" (1 Kor. 9:22). De hierboven geschreven woorden „bij een bepaald soort bijbelgebruik" maken geen gemakkelijke ontsnap ping mogelijk Want precies dat soort bijbelgebruik is goeddeels het bijbel gebruik van de confessie en van een groot deel van de gemeenteleden ook bulten de kringen van de Bonders en de evangelische christenen. Het is ook ongeveer het bijbelgebruik van veel bijbelse dagboeken. En, niet te vergeten, het bijbelgebruik van een heel aantal „klassieke" gezangen waarop ook de samenstellers van het nieuwe liedboek ons traditiegetrouw weer hebben vergast. Dat alles bete kent dat bij voorbeeld de GerefBond zich op grond van een nog zeer breed verspreide manier van omgaan met de bijbel voor bovengenoemde posi tiekeuze kan beroepen op Schrift en confessie. En op de kerkorde, die zegt: „De kerk weert wat haar belij den weerspreekt". Alle praten over „het belijden van de belijdenis" of over „de religie van de belijdenis" en niet detijd-bepaalde formulering, helpt hier maar weinig, omdat het immers om een centraal punt gaat Alleen de Dordtse Leerregels maken dat al duidelijk. Wie dus op die ma aier. via een bijbelgebruik dat door liederen van het nieuwe liedboek nog altijd wordt bevestigd, Schrift, con fessie en kerkorde lijkt mee te heb ben. ervaart het afglijden van die zo ernstige vraag over „het Ingeplant worden in Christus, of verloren gaan als oneerlijk. Zo ontstaat dan mijns inziens het wantrouwen. Geen hemeldictaat Nog twee fragmenten uit het artikel van ds Van der Veen: Wat er dus aan de hand is. is dat velen die zich met diepe ernst Christus gelovigen noemen, heel anders zijn gaan denken over dat „voor eeuwig verloren gaan' dan de traditie die door de Bond en de evangelische chri- tenen getrouw wordt vertolkt. Zij wijzen erop dat wij in de bijbel geen hemeldictaat hebben, maar dat God het zijn gemeente heeft toever trouwd door de eeuwen been over de geheimenissen en over de openbaring van zijn barmhartige nabijheid zich uit te drukken als mensen van hun tijd en hun omgeving. Zich uit te drukken in categorieën en schema'j die daar en toen voertuig konden zijr van het geloof in zijn wondere gena de. Zij wijzen erop dat wij weliswaar diep verrijkt, gestuurd of genormeerc mogen zijn door de centrale bood schap van de getuigenissen die oni zijn overgeleverd. Maar dat wij nt zelf aan de beurt zijn om getuigenis U geven van Gods barmhartigheid in Jezus Christus. Hier ligt de onopgeef- bare zendingsroeping van de geloofs- gemeente. Even onopgeefbaar als de vreugde over elk mens die belijdend toetreedt tot die geloofsgemeente die een speciale opdracht heeft. Die als eersteling van de oogst de Naam uit roept als evangelie. Zij wijzen erop dat wij door het werk van de Heilige Geest het aan mogen durven om nu voor eigen verantwoor delijkheid te belijden in daad en in woord, voorbij of verder dan de getui genissen in de 8chrift. Precies zo heb ben immers de vaderen van de Drie Formulieren van Enigheid beleden, voorbij of verder dan Paulus. Dit be lijden is onvermijdelijk riskant en mensenwerk. En is onopgeefbaar onze missionaire roeping in woord en daad. winnend en bevrijdend. Vanuit deze visie, en met de resultaten van de bijbelwetenschap als hulpmiddel, zeggen deze medechristenen ons: vanuit de alles overheersende bood schap van de barmhartigheid Gods in Jezus Christus kun je vandaag de expressiemiddelen of waarschuwin gen van vroeger zoals hel en eeuwige verdoemenis niet meer de plaats ge ven die de Bond en de evangelische christenen daaraan nog geven of lij ken te geven. Omdat zo toch nog niet genoeg recht wordt gedaan aan aard en inhoud van de bijbelse getuigenis sen. Toch nog niet genoeg recht is gedaan aan het evangelie. DRIEBERGEN - Op zaterdag 1 [il juni organiseert de jeugdevangelis» tiebeweging Youth for Christ jaarlijkse open dag. Youth for ChrAj hoopt op deze dag velen kennis U kunnen laten maken met haar wert De open dag van vorig jaar trok me^ dan tweeduizend bezoekers. Het thema van deze dag is „Voor ons! n En onze kinderenDs. Yjx Schaaf, hoofdredacteur van hel j{ Friesch Dagblad, zal 's morgens spre ken over de invloeden en veranderifr gen in de maatschappij, die de gf loofsoverdracht naar jongeren toe be moeilijken of dwingen tot een andert aanpak, 's Middags spreekt ds. Geoi- ge Brucks over de vraag „Hoe brciv gen we de kerk naar de Jongeren?' Ds. Brucks was voorheen directeur 1 van het Youth for Christ-werk in Ne derland en leidt tegenwoordig he'. n werk in geheel Europa. 's Middags zal het ook mogelijk zijfl a vragen te stellen aan een panel, in onder ander de sprekers zullen zitten. Zowel smorgens als 'smid dags zal de dichteres Nel Benschop enkele van haar gedichten voor dragen. Het gebeuren zal plaatsvinden op hel terrein van De Lindenhorst te Drie bergen en duurt van half elf tot vier uur. Wat kunnen vrouwen met df kerk? Regionale werkdag voor vrou wen uit de provincie Utrecht, belegd door de bezinningsgroep „Feminisme en christen-zijn", zaterdag 16 juni. 1 Brandpunt. Oude Utrechtseweg Baam. Inf. tel. 02158-1618. Enkele structuurlijnen van de godsdienst, spreker prof. dr. C. J Bleeker, 16-17 juni. Internationale school voor Wijsbegeerte. Leusden (tel. 033-15020).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2