aTonen dat je er nog bent GPV Donderdag 7 juni: om de kleur van Europa. Uit brieven van lezers Lijst 8 omhet behoud van de Natie. De kleintjes willen naar Europa ;chj Sriezelig instituut Bewust maken Realist blijven Verval van normen Tj Zonden bestrijden (OENSDAG 6 JUNI 1979 BINNENLAND TROUW/KWARTET 9 loor Jan Bezemer Nederland is klein in Europa. PPR, PSP, CPN, SGP en GPV zijn klein in Nederland. Toch schrikken deze splinters in politiek Nederland er niet voor terug te roepen, dat zij ook naar dat grote Europa willen. Hardwerkende lijsttrekkers gaan avond aan avond naar spaarzaam gevulde zaaltjes om stemmen te winnen, terwijl ze weten dat ze niet naar Straatsburg zullen gaan. Hoe zit dat? Er blijken verschillende overwegingen om toch mee te doen. Gewoon laten zien dat je er nog bent, of zoals Leo Jansen van de PPR het zegt: „niet meedoen betekent politiek niet aanwezig zijn". Dat blijkt voor de meesten te gelden. Verder worden de verkiezingen gebruikt om de eigen mening te laten horen. Zowel de linkse als de rechtse splinters geven blijk van zeer veel anti-Europa gevoelens. Eigenlijk zijn het stuk voor stuk tegenstanders. De stemmen, die zij zullen vergaren (mogelijk tien procent) zullen dan ook vooral op die titel verkregen worden. De kleinenblijken wel steeds te praten over onderlinge samenwerking, maar het kan er maar steeds niet van komen. Principes blijken nog voor de macht van het getal te gaan. Liever de eigen zuivere mening, dan een zetel door water in de wijn te doen. Er is heel wat gekibbeld over voor buitenstaanders minimale verschillen van inzichten. Alle kleintjes geven aan dat zij bij de laatste 'verkiezingen het schip in gegaan zijn, door de tweekamp Van Agt-Den Uyl. Zij putten er hoop uit, dat het de grote partijen ditmaal nauwelijks gelukt is dat duo opnieuw tot inzet te verheffen. Daarom voorziet menige splinter een opleving voor de partij. 'oor mmi olitl Jjsttrekker voor de PSP. Bouwe ïoofi Calma, acht zich zeker niet bij voor al pbaat kansloos voor het Europese par- aart ement. Opiniepeilingen laten over pub en betrekkelijke korte tijd een forse Vo froel van de partij zien. Op nationaal d ilveau, zouden er nu drie zetels ge- ztfiaald worden, twee procént van de en o temmen, terwijl er voor Europa vier odig zijn. Het zou dus op zijn minst ipmerkelijk zijn als de ex-politleman a d^uit Rotterdam toch naar Straatsburg a an zlclToch weerhoudt dat de PSP-lijsttrek- julle ker er niet van avond na avond van •aspbot naar haar te trekken en zijn me- voo nlng uit te dragen. Ten eerste omdat Bouwe wel kansen ziét. Ten tweede omdat verkiezingen een middel zijn bond om je mening uit te dragen. „Laten racbizlen dat je partij springlevend Is" tkinj sU )ij ireoÉ ide oet in De PSP doet mee om haar stem te Di verheffen tegen Europa. De eerste gek leuze van het verkiezingsprogram is. "datNederland uit de EEG moet. Eu ropa wordt kapitalistisch, grootscha lig en niet democratisch genoemd. Het streven zal erop gericht zijn de h anti-krachten tegen Europa te bun delen. Bouwe Kalma zal zijn eventue le zetel in het Europese parlement dan ook gebruiken om informatie door te spelen naar vakbeweging, mi lieu-organisaties en andere actiegroe pen. Voornamelijk buitenparlemen tair bezig zijn dus. Bouwe Kalma noemt de EEG een .griezelig instituut". „Democratisch? Ja-an-me-hoela, miljoenen stemmen M(t^gaan verloren vanwege de hoge kies drempels." Via de EEG zal Europa iooit socialistisch worden en dat is el de bedoeling van de PSP. ijkt met wantrouwen naar Frank- j ijk enDuitsland. Huivert van het teroepsverbod, waarmee hijzelf wel 1 n verband wordt gebracht. Als over- ulgd PSP-er was hij bij de Rotter- lamse zedenpolitie al een vreemde eend ln de bijt. Vanwege zijn opstel ling inzake abortus, Zuid-Afrika en Hjde gang van zaken in West-Duitsland, ui zag hij zich vorig jaar gedwongen om b .ontslag te nemen. v Kalma Jansen Leo Jansen is een optimist. Niet al leen waar het zijn kansen op een zetel voor het Europese parlement betreft. Hij ziet ook mogelijkheden om in zijn eentje het logge Europa enigszins bij te sturen. „Ik ervaar een toenemende belang stelling voor de PPR. Het is de grote partijen ditmaal niet gelukt om de verkiezingen in de richting te trekken van een keuze tussen Van Agt en Den Uyl. Dat heeft ons in 1977 de das omgedaan. Nu speelt dat niet en daarmee stijgen onze kansen." Toch geeft hij eerlijk toe: meedoen aan deze verkiezingen is ook een „must". Niet meedoen betekent dat je in Ne derland als politieke partij niet mee telt. Vandaar. Leo Jansen zelf is fel tegenstander van samenwerking met de PSP. Hoe wel de partijen verwant zijn, vallen de verschillen blijkbaar niet weg te poetsen. Daarom heeft Leo Jansen aan zijn lijsttrekkerschap de voor-' waarde verbonden, dat er niet zou worden samengewerkt met de PSP. Belangrijkste verschil volgens Jan sen is. dat de PSP fel anti-Europa is en onmiddellijk wil uittreden uit de EEG. De PPR-lijsttrekker staat wel sceptisch tegenover Europa, maar ziet ook mogelijkheden om er te wer ken. „Ik vraag me af of de PSP ook mee zou doen als er verkiezingen voor de NAVO zouden worden gehouden." Zeven jaar is Leo Jansen nu lid van de Tweede Kamer. Eenmaal in Straatsburg zal hij zich meer gaan toeleggen op het buitenparlementai re werk. Indachtig de strategie die ooit door kabouter Roel van Duyn werd ontworpen zal hij zich gaan richten op „signaleren en naar de basis brengen van de problemen". „Bewust maken" staat hoog in zijn vaandel geschreven. „Ik ben ervan overtuigd dat ze zullen beginnen ons uit te lachen. Dat deden ze in Nederland ook, toen we begon nen. Toch heeft zelfs de VVD sinds kort de kleinschaligheid ontdekt, waarvoor wij al jaren vechten." Samen met1 ecologische groeperin gen, die in alle landen van Europa terug te vinden zijn (groene lijsten) zal een nieuw soort internationaal actiewerk moeten ontstaan. „Voor een ander Europa". Leo Jansen hoopt hun zegsman te zijn in het parlement. De communisten in Nederland heb ben onder de kleine partijen een op merkelijke positie. In Nederland zijn ze nagenoeg net zo kansloos als de rest. Mochten zij echter de kiesdrem pel van vier procent halen, dan ma ken ze in Europa deel uit van een fractie van omstreeks veertig voorna melijk Franse en Italiaanse commu nisten. Opiniepeilingen geven de CPN 2,6 procent van de stemmen. Rinus Haks (51) secretaris van het partijbestuur poogt kiezers te motiveren om op de CPN te stemmen. Geen eenvoudige taak zoals hij zelf zegt: „Wij zullen het moeten hebben van de mensen, die de neiging hebben om niet naar de stembus te gaan. Daarom moeten wij alles doen om de mensen te bewe gen te gaan stemmen." Rinus Haks staat uiterst kritisch maar niet afwijzend tegenover Euro pa. „Het is het makkelijkst om overal maar tegen te zijn. Wij willen van een massa dingen af, maar je moet wel realist blijven. De economie is sterk' geïnternationaliseerd. Zonder samen werking" kunnen we niet meer." De communisten willen ernaar stre ven dat de machtspolitiek van Euro pa doorbroken wordt. Voorkomen moet worden dat het een superstaat wordt, beheerst door kapitaal, waar het recht van de sterkste gaat gelden. Een reactionair blok dat weieens kan gaan streven naar een eigen kern macht, een eigen leger. Waarom de CPN meedoet?: „Wij heb ben duidelijk een andere mening. Wij willen duidelijk maken waar het alle maal om gaat. Het gaat niet om kaas, wijn of melk („wezenloze propagan da"), maar om de Duitse kwestie (be roepsverbod), de multinationals, de kernwapens. De CPN heeft naar ei gen zeggen nooit afwijzend gestaan tegenover samenwerking met ver wante groeperingen. Met de PPR en de PSP is het uitein delijk toch niet gelukt. Rinus Haks: „Ik denk dat wij van de kleintjes toch de meeste betekenis hebben. Wij zijn in Europa een van de vier hoofdstro mingen in de politiek. PPR en PSP zijn voornamelijk geworteld in natio nale verhoudingen." Haks Van Rossum De Staatkundig'Gereformeerde Par tij noemt zich „de grootste van de kleintjes" en acht zich in staat om vier procent van de stemmen te ha len. Tweede Kamerlid Ir. Hendrik van Rossum noemt die kans: „niet dave rend groot maar wel aanwezig". De SGP telt nu drie zetels in de Tweede Kamer, goed voor twee procent van de stemmen. Om op vier te komen rekent men bij het SGP vooral op afvallige CDA'ers. „Beumer, lijsttrek ker van het CDA staat vooral bekend als loyalist, daarover is niet elke CDA'er even enthousiast. Er is nog altijd een groot aantal Christen De mocraten, dat moeite heeft met deze atoom-pacifist." Om de mensen de kans te geven tegen Europa te stemmen, doet de SGP mee. „Samenwerking is een goeie zaak, maar wij hebben bezwa ren tegen overdracht van bevoegdhe den aan supra-nationale instanties." De bezwaren komen vooral voort uit de geweldige vervlakking die men bij de partij overal, maar zeker in Euro pa, signaleert. „Er vindt een geweldi ge nivellering plaats op geestelijk ge bied. Binnen onze grens zien we al,, dat alle normbesef verdwijnt. In een' groter verband is dat nog erger. Het CDA is er een voorbeeld van. Dat is op zichzelf al een nivellering." In de partij leven nogal wat anti katholieke sentimenten. De vrees dat bij de eenwording van Europa ieder een zich moet richten naar de wensen van de paus, wordt op menige partij- vergadering gehoord. Van Rossum wil dat relativeren. „Zo'n vaart zal dat niet lopen. Er zijn inmiddels vol doende tegenkrachten tegen het kat holicisme." Volgens Van Rossum mag verzet te gen Europa ook niet leiden tot natio nalisme. „De verbreiding van Gods woord, gaat ook over de grenzen, heen." De SGP en het GPV hebben aanvan kelijk gepoogd samen de verkiezin gen in te gaan. De opstelling en het programma verschilt immers niet zo gek veel. De verschillen tussen de aanhangen van beide partijen zijn echter nog onoverkomelijk gebleken. Blokland ADVERTENTIE De Partij van de Arbeid komt er eerlijk voor uit dat ze streeft naar de opbouw van een socialistisch Europa. Een Verenigd Europa dus, gebaseerd op socialistische beginselen. Als aan deze voorwaarde niet is voldaan, zal de PvdA zich verzetten tegen overdracht van bevoegdheden aan de Europese Gemeenschap. Dat klinkt nogal aannemelijk, maar sommige mensen maken zich daar toch erg boos over. Je mag Europa toch niet voor je eigen partij-politieke karretje spannen? In Europa moet toch ruimte zijn voor allerlei opvattingen en stromingen? Het zal duidelijk zijn, dat het GPV van een socialistisch Europa niets moet heb ben. Als het erop aankomt zijn socialisten immers geneigd hun ideologie te stellen boven de geestelijke vrijheid. Maar is het streven van anderen eigenlijk niet een verdoezeling van de feitelijke situatie? Het GPV vindt, dat je pas iets kunt opbouwen - een Verenigd Europa'bijvoor- beeld - als je met elkaar precies weet wat je voor ogen hebt. Je kunt niet aan een Europese eenheid werken met een ver schillend doel voor ogen en vanuit een volstrekt uiteenlopende achtergrond. Als je aan zo iets belangrijks gaat werken, moet er een onderlinge verbondenheid zijn met het oog op één gemeenschappe lijk doel. Wat wordt immers de kleur van Europa als de geestelijke eenheid ontbreekt? Het zal een slap mengsel worden van een liberale, een socialistische en een christen democratische ideologie, elk op haar beurt door nationale inbrengen vervaagd. Zonder duidelijk politiek profiel dus. En zeker - en dat is voor het GPV het belangrijkste - zonder de mogelijkheid om bij de burgers enige bezieling over te brengen, bijvoorbeeld door hen te stimu leren bij het uitoefenen van hun taak. Och, het zal best mogelijk zijn die Europese bestuurslaag in te stellen. Er zullen best goed-bedoelende bestuurders en ambtenaren te vinden zijn die zich daarvoor willen inzetten. En de bureau cratie draait wel door. Maar zo'n voor uitzicht is voor het GPV niet voldoende om naar een Verenigd Europa te streven. Wat willen wij dan? Wel, zolang er geen bezieling komt om ook in Europa te doen wat God van overheden en burgers vraagt - zolang verzet het GPV zich tegen de Europese eenheid. Laten we maar eens beginnen om in eigen land op te komen voor de eer van God; daar is nog genoeg te doen. Natuurlijk kunnen we in Europa niet langs elkaar heen leven. Het GPV heeft voor de integratie dan ook een alterna tief: de samenwerking (confederatie) van soevereine staten, waardoor internatio nale problemen doeltreffend kunnen worden aangepakt. Om deze redenen wijst het GPV het bureaucratische compromis-Europa even volstrekt van de hand als het socialis tische Europa. We doen wèl aan de verkiezingen mee. Om u de kans te geven te stemmen voor een echte christelijke politiek, die wel wil samenwerken, maar niet wil samengaan in Europa. We vragen u, op het GPV te stemmen. U kent onze koers, onder andere vanuit de Tweede Kamer; die koers zullen we niet veranderen.Ook niet terwille van Europa. Dr. /.Blokland, lijsttrekker van het GPV ■i mt tm m mg ww «u». Gereformeerd Politiek Verbond, Postbus 439,3800 AK Amersfoort, 033-13546. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen ol reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover ol over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Het Gereformeerd Politiek Verbond stuurt dr. J. Blokland, hoofd van de afdeling planning van de rijksplano-, logische dienst, in de strijd om de gunst van de kiezers. Zesendertig jaar en gemeenteraadslid in Capelle aan de IJssel. Over zijn kansen zegt hij: „Wij halen gewoonlijk een A twee procent van de stemmen. Ervan uit gaande dat er vier nodig zijn, weet u het antwoord al." Toch is deze nagenoeg kansloze posi tie ook voor het GPV geen reden om het hoofd moedeloos in de schoot te leggen. Integendeel Blokland gaat avond aan avond op pad. Waarom? „Omdat wij een wezenlijk ander standpunt hebben. Ons uiteindelijke doel is politiek te bedrijven en dat kun je ook zonder dat je een zetel haalt. Wij willen onze mening laten horen. Toch is ons streven er ook op gericht de vier procent te halen". Gevraagd naar de opstelling blijkt ook het GPV tegenstander van de Europese eenwording, maar voor sa menwerking. De federatiegedachte wordt afgewezen. Immers, „de sa menwerking kan nooit gebaseerd zijn op geestelijke eenheid, maar op de macht van het materialisme". Ook omdat de macht van de zonde zich makkelijker laat bestrijden in kleine re eenheden. Daarom moeten de nationale staten de ruimte behouden om zelf hun zaakjes op te knappen. Daarbij wordt ook het gevaar geschetst van het machtsblok, dat Europa kan gaan vormen tegen ontwikkelingslanden. Datzelfde geldt voor defensie. Het GPV staat huiverend tegenover de mogelijkheid dat er een eigen Euro pese kernmacht wordt gevormd. Kernwapens mogen wel, maar dan in NAVO verband, niet een eigen Euro pees wapen. Positief staat de GPV tegen een gezamenlijke energiepoli^ tiek van Europa. De kiezers moeten de mogelijkheid hebben om voor deze afwijkende stel- llngname te stemmen, ook al gaat hun stem dan verloren. Als Blokland naar Europa gaat zal hij voorname lijk alleen opereren. Er zijn te weinig geestverwanten om een fractie te vor men. Maar „het GPV is daar, gezien de positie in de Tweede Kamer (een mansfractie) aan gewend", aldus Blokland. Croiset Hiermee willen wij reageren op het interview dat de heer J. Croiset. ac teur bij het Publlekstheater, winnaar van de Louis d'Or '79, had met Fred Lammers. Hierin worden door ge noemde acteur allerlei beledigende en onware uitlatingen gedaan ten aanzien van ons. Wij zijn het PRO THEATER. Een toneelgroep die is ontstaan uit een conflict met de To neelschool te Amsterdam. Niet een conflict, gebaseerd op het feit dat de Amsterdamse Toneelschool „ouder wets" zou Zijn, zoals de heer J. Croiset beweert, maar omdat wij kritiek heb ben op de inhoud en de organisatie van het onderwijs aldaar. Ook zijn wij na afloop van de voorstelling van „Mensch Durf Te Leven" (Carré, 20 mei 1979) niet met de medewerkers van het Publlekstheater gaan praten; wij kwamen elkaar toevallig tegen in hetzelfde café. Wij raakten in gesprek met één van de acteurs, Henk Reyn, die wij al geruime tijd persoonlijk kennen en met de regisseur, Ton Lutz, een oud-docent van twee ac teurs van onze groep. De enige in breng die de heer J. Croiset in dit gesprek had was: „Ton, verlaag je toch niet tot dat niveau'!", een op merking gericht aan het adres van Ton Lutz en: „Henk, praat toch niet met ze, ze vonden het toch slecht!", een opmerking gericht aan het adres van Henk Reyn. Het gesprek met Henk Reyn en Ton Lutz was een felle discussie over het gespeelde stuk en theater in het algemeen, dat wel de gelijk van wederzijds respect en lief de voor het toneel getuigde, in tegen stelling tot wat de heer J. Croiset beweert. In een telefoongesprek met de heer J. Croiset zei hij dat de op merking: „Ze kunnen beter een prijs geven aan degeen die mij van het toneel schiet" niet van ons afkomstig is, maar van iemand die de avond daarvoor de voorstelling had bijge woond. De journalist heeft hier, vol gens de heer J. Croiset, twee dingen door elkaar gehaald. Wij hebben in ieder geval nooit een dergelijke op merking gemaakt. De volgende uitla ting van de heer J. Croiset, wellicht zijn meest boude stelling, betreft één van onze acteurs, Die van Duin, waar van de heer J. Croiset zegt dat hij een ding dat onontbeerlijk is in zijn ogenmist, n.l. „de warme liefde". „Het waren dode ogen aldus de heer J. Croiset. De heer J. Croiset heeft Die van Duin nooit zien spelen. Ook heeft Die van Duin, net zo min als de andere medewerkers van het PRO THEATER ooit één woord gewisseld met de winnaar van de Louis d'Or. Wij hebben de heer J. Croiset uitgedaagd zijn mening ten aanzien van Die van Duin 9 Juni a.s. in het Cleyntheater te Amsterdam, te komen toetsen. Amsterdam Pro Theater Apostolos Panagopoulos, Die van Duin, Frances Sanders, Rosita Steenbeek. Gereformeerden Op 30 mei las ik de statistiek van de gereformeerde gezindte. Gerefor meerd wil zeggen: schriftuurlijk, cal vinistisch. Er stonden zeven groepen, gereformeerd gezind, maar lang niet altijd elkaar goed gezind. Calvijn was echt oecumenisch. Van welke kerk of groep zou hij lid geweest zijn, als hij nog leefde? Ik denk dat hij met zijn geweldige invloed en doorzetting van de zeven strengen een kabeltouw ging vlechten. En tenslotte ook de gereformeerde bond erbij in ging vlechten. Goed gevlochten, zou dit kabeltouw sterk genoeg zijn, om er de hele Hervormde kerk aan op te han gen, niet om te sterven, maar om te leven. Als alle acties van de gerefor meerden op juiste wijze samen ge bundeld worden, dus door samen te gaan, elkander waarderend, elkander aanvaardend, zouden ze de hele rich ting van de hervormde kerk bepalen. Want één gereformeerde trekt vaak meer dan drie andersgezinden. Niet gedwongen maar vrijwillig samen gaan naar de wil van Christus. Johan nes 17 vers 21. Vroomshoop J. Boessenkool Ontwapening (1) De bedoelingen van de IKV'ers zijn ongetwijfeld goed. maar hun uit gangspunt lijkt fout. De tegenstelling tussen Sowjet-Unie en Verenigde Sta ten komt niet voort uit een streven om gebied van elkaar af te pakken. Het gaat in de eerste plaats ook niet om het leiderschap in de wereld, maar om de vraag: zal het communis me zich verder uitbreiden of kan het kapitalisme zich handhaven? Het is altijd de bedoeling van de communis ten geweest hun stelsel over de hele wereld te verbreiden. Ze beschouwen het als hun taak het lot van de armen overal te verbeteren. Om dit doel te bereiken, gaan communisten strijd niet uit de weg. Zelfs achten ze die onvermijdelijk. Dat betekent dat Rusland in werkelijkheid geen vrede wil, zolang het communisme niet overal ter wereld zich heeft gevestigd. Het is duidelijk dat je geen vrede met zo'n land kunt bestendigen door een zijdig met ontwapening te beginnen, en dan te verwachten, dat de ander insgelijks gaat doen. Een betere ma nier is, hier in Nederland te gaan werken aan een radicale maatschap pij verbetering. Ds. Windig uit Den Helder heeft deze visie uiteengezet in TROUW van 24 april. Amsterdam H. Riemersma Ontwapening (2) Vaak wordt als argument door voor standers van het bezitten van kern wapens genoemd, dat we dankzij dat afweerwapen toch maar 34 Jaar vrede hebben kunnen bewaren. Dat is niet. bewezen. We kunnen dat „dankzij" ook vervangen door het woordje „on danks". Is het immers niet een won der, dat de vrede nog niet onderbro ken werd ondanks het feit, dat men sen zulke ellendige wapens in hun bezit hebben, die ze nog overwegen te gebruiken ook? Want dat is de situa tie, waarvoor we momenteel staan. Als het westen zoals verschillende briefschrijvers veronderstellen geen keuze heeft, moeten we gevecb- tswapens als de SS 20 bij de War- schau-landen beantwoorden met zé zelf ook aan te schaffen, althans iets dat ze nog overtroeft. Van het een komt het ander. Wie denkt eerlijk de toestand nog verder in de hand té kunnen houden? Nee. dan ben ik blij met de houding van de Hervormde Synode, die duidelijk getuigt van de onvrede, die in haar leeft. Die uit spreekt. dat we ernst moeten maken met plannen om de ontwapening daadwerkelijk in te zetten. Die ge tuigt van liefde i.p.v. angst voor ande re volkeren en zich niet wenst veilig te stellen door voor onze op een bepaald moment toevallige vijan den een afzichtelijke dood te beden ken. Die uit durft te spreken, dat we onze talenten moeten gebruiken ten bate van de vrede en de bestrijding van honger en niet zoals nu door het talent van 40% van de wetenschap pers op aarde te verspillen aan oor- logsresearch. Een van de oorzaken van het ontstaan van oorlog is altijd geweest de ongelijkheid van kansen en het verschil tussen arm en rijk. Daaraan te werken is een opdracht van de kerken en de kerken, dat zijn WIJ! Staat er niet in de bijbel: Bid en werk! Zeist W. H. Kuiper-Verkuyl Totaalweigeraars (2) In uw krant van 25 mei stond een bericht over de acties van de anti militaristische actiegroep Onkruit Doel van de acties was het tegenhou den van en daarmee publiciteit rond de overplaatsing van de drië totaalweigeraars Willem Bosma, Wil lem de Haan en Theo Wolswijk. Zij zouden worden overgeplaatst van de militaire strafgevangenis in Nieu- wersluis naar de huizen van bewaring in Assen, Arnhem en Utrecht. Op dé dag van de overplaatsing, werd door veertig mensen van Onkruit het gras veld op het gevangenisterrein in Nieuwersluis bezet en werd met een ketting het toegangshek vastgezet om daarmee de marechaussee-auto's tegen te houden. Mariniers en solda ten van verschillende eenheden ont ruimden daarop op harde wijze (slaan, aan de haren wegtrekken) het terrein. Bulten stond de politie, die aanvankelijk niet ingreep, doch zon der enige aanleiding met de gummi knuppel er op los ging slaan. Heftige charges, waarbij aanvankelijk van de kant van de demonstranten niet werd teruggeslagen. Later werd uit zelf verdediging en bij 't zien van vrien den en vriendinnen die in elkaar wer» den geslagen ook teruggeslagen. Zes mensen werden willekeurig opge pakt en aangeklaagd wegens verzet tegen arrestatie, demonstreren zon der vergunning en vernieling. De zes werden overgebracht naar het politie bureau in Loenen en aldaar elk apart gezet en in een cel verhoord. Hierbij werd bljzondec hard opgetreden: ge bruik van knevelboeien, één van dé demonstranten werd in zijn gezicht geslagen (omdat hij zijn naam spelde in plaats van voluit zei) en verschil lende menssn hadden wurgsporen. Een arts constateerde lichte hersen schudding en mishandeling bij één van de demonstranten. We leven in een democratische rechtstaat, wordt vaak gezegd. Doch als diezelfde rechtstaat (die o.m. gebaseerd is op vrijheid van meningsuiting), mensen vanwege hun politieke overtuiging in de gevangenis zet (in dit geval de drie totaalweigeraars) en vervolgens men sen in elkaar slaat die daartegen pro testeren; dan rijst de vraag wat dat recht dan nog inhoudt. En waar recht onrecht wordt, wordt verzet een plicht. Groningen Onkruit Groningen Achterlopen Naar aanleiding van het artikel „Ach-' terlopen" in de rubriek „Uit de kerk bladen" vraag ik mij het volgende af. Als het zo is (en volgens mij is het zo), dat met de komst van het Koninkrijk Gods niet vallen te rijmen de in het artikel genoemde zaken als. honger, armoede, bewapening, materialisme, prestatie, positie, roofbouw, natuur, autoafgodendienst, enz., dan kan ik tot geen andere conclusie komen, dan dat het met ons christenen zeer slecht gesteld is. De christen die tegen die mentaliteit probeert op te tornen, wordt geschuwd en doodgezwegen De predikanten, die proberen deze dingen in hun preken en gebeden te noemen en te benoemen, in hun ge meenten worden afgewezen; te links, te werelds, te politiek, te dit en te dat. En wat mij ook verdriet, is het idee. dat wij, ondanks ons zwelgen hier en nu, het nog laten voorkomen, als dat wij hier op aarde degenen zijn die het moeilijk hebben en voor wie het later in het hiernamaals wel beter wordt, (zie vele teksten uit onze liederen), vergetende, dat er ook in de bijbel teksten staan over zij die hun loon reeds ontvangen hebben. Bergen op Zoom P. S. Cuperus Vrije Universiteit (2) Zover zijn we dus in Nederland geko men, dat artsen van het VU-zleken- huis. wier baas ze verhindert om on nodig ongeboren leven te doden, in gewetensnood raken. Interessunte stof voor een studie sociologie! In ieder geval wordt een tekst uit Spreu ken een wat beter te begrijpen om dat ge mijn vermaning niet wilde, daarom zal ik ook lachen om uw verderf, ik zal spotten wanneer uw verschrikking zal komen. Dat zegt. De Wijsheid Brummcn N. Matzken van de Griend

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 9