IKV legt actie tegen
kernwapens aan Navo voor
Beyers Naudé^eigt
te worden vergeten
Is Jezus partijganger
der armen, of niet?
God
sa me
segene
Trouw
VANDAAG
Koning Olaf
moet onder
censuur
VOORBUGANGEI
GROTE PINKSTERMEETING TE URK
Korte zitting hervormde synode
Conferentie!
DONDERDAG 31 MEI 1979
KERK
TROUW/KWARTET
Van een onzer redacteuren
NOORDWIJKERHOUT Het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV), waarin de grotere Neder
landse kerken samenwerken, heeft de ministers van buitenlandse zaken van de Navo, die
vandaag en morgen in Noordwljkerhout samen zijn, in een brief gevraagd of zij de actie .Help
de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland' bruikbaar vinden om daarmee
een ontwapeningsproces tussen Navo en Warschaupact op gang te brengen.
Het IKV zet uitgebreid uiteen hoe de
Nederlariders denken over de kern
wapens en vraagt aan de ministers
om hun mening over de actie tegen de
kernwapens Het IKV vraagt tenslot
te of de ministers bereid zijn in hun
eigen landen een openbare discussie
te doen ontstaan over eenzijdige ini
tiatieven van ontwapening bij wijze
van ..zelf-verplichting-'
Het IKV meldt de ministers dat in
Nederland volgens een onderzoek
van het ministerie van defensie zestig
percent van de bevolking achter het
doel van het IKV staat Ais argumen
ten tegen de kernwapens noemt het
IKV het lijden dat kernwapens kun
nen aanrichten, de conclusie bij poli
tici en wetenschappers dat niemand
de kernwapenontwikkeling in de
hand heeft en dat het aantal kernwa-
penlanden zich uitbreidt. Het IKV
omschrijft het veiligheidssysteem als
OSLO (ANP) Vierhonderd
predikanten van de lutherse
staatskerk in Noorwegen zijn
een actie begonnen om de 75-
jarige koning Olaf V onder
censuur te stellen, omdat hij
xijn handtekening geset heeft
onder de nieuwe abortuswet.
Deze wet, die dit Jaar in wer
king treedt, voorliet in vrije
zwangerschapsonderbreking
tot de twaalfde week op kos
ten van het ziekenfonds.
De dominees, onder leiding
van ds. Boerre Kudsen uit
Oslo. willen ook de parle
mentsleden kerkelijk aanpak
ken, die voor de wet hebben
gestemd. De abortuswet, die er
gekomen is ondanks fel verzet
van de lutherse bisschoppen,
wordt door velen in de kerk
aangegrepen als aanleiding,
om scheiding van kerk en
staat door te voeren.
waarin opgenomen: Oe Rotier
dammer met Oordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jen/e Tamminga
Directeur mg O Poslma
hoofdkantoor
Pesttxjs 859
1000 AW Amsterdam
lel 020 913456
leiei 13006
Pt 66 00 00
P Ned C'e-'etü ir.
o.'*#nrtgm 23 00 12 574
REGtO ROTTE ROAM DORDRECHT
Pc«*N v 444
3000 AX Rotterdam
tet 010-115588 (at
•oeezorgmgi
ie< 010-11SS80 (redactie!
lei 115700 («R
Ron e« dam
REGIO DEN MAAGtEOEN
PoslDus 101
2501 CC Oen Haag
te' 070-469445
Parkstraat 22
Den Haag
REGIO NOORO "OOST-NEDERLAND
iu-ivuaend jOnwfcsttaiiei
PoslBus 3.
8000 AA 2*ro«ie
tei 05200-17030
Mcftinaitf 56
Zwoiie
Abonnementsprijzen
Per maand I 15.90
Per kwartaal 47.70
Pet ha* iear l 95 40
Per iaar f 188 60
A<fverr*nrerer*irefl op aanvraag
Tefeton-sche abonnementenopdraclten
ine adressen doveni
Opoa.e fafftktbWiCtttn 9-19 30 van
m*j-dag t.'m .r,dag Op zondag van 18-
20 uur rete» 020-913456
Opgave m.m-advertenties iel
J 20 *36868 o» scunner* aan M^A*.
4'Oei r-c POSTCKTS 433
1000 AK amsteroam
Adres W'izgincer- j tsheWnd scnr-tiei*
aar onze AnwMdsmM ad> essen
instabiel Het wijst er op dat het
beeld dat men van zijn vijand heeft
en de vooroordelen tegen hem vanzelf
aangepast worden wanneer de bewa
pening een hoger niveau bereikt.
Het IKV wijst de Navo-ministers op
zijn eigen opdracht namens de ker
ken aan de vrede te werken en op het
initiatief ons land te bewegen te be
ginnen met de kernontwapening. Het
gaat het IKV daarbij om het bevorde
ren van een goede verstandhouding
tussen volken en groepen en een zo
laag mogelijk niveau van bewape
ning.
,U. als minister van buitenlandse za
ken. bent bij uitstek degene die een
grote verantwoordelijkheid draagt op
beide terreinen', aldus het IKV Het
vervolgt: ..Elk veiligheidsbeleid be
rust op het afwegen van risico's. De
ernst van de kemwapenproblematiek
dwingt ons om tot een andere afwe
ging van risico's te komen dan ge
bruikelijk is en alternatieve wegen
niet te schuwen. Daarom is het IKV
in 1977 een campagne gestart die
uitgaat van de gedachte dat beperkte
eenzijdige risicodragende stappen
nodig zijn. wil ooit een ontwapenings
proces op gang komen. De leus van
deze campagne is: .Help de kernwa
pens de wereld uit. om te beginnen
uit Nederland'
Doelstelling
Het uiteindelijke politieke doel is dus
..kernwapens de wereld uit", een doel
stelling die aansluit bij hetgeen presi
dent Carter zich bij zijn ambtsaan
vaarding heeft voorgenomen en ook
menigmaal is uitgesproken door par
tijsecretaris Brezjnew. Waar het
uiteraard om gaat. is het vinden van
een politieke weg. waarlangs deze
doelstelling kan worden gerealiseerd
WIJ stellen nu voor. dat degenen die
deze uiteindelijke doelstelling onder
schrijven, zich de verplichting opleg
gen daar zelf eenzijdig een begin mee
te maken." aldus het IKV.
Het Interkerkelijk Vredesberaad vult
dit aan „Een begin, dat qua intentie
duidelijk is en niet kan worden uitge
legd als een verbetering van het be
staande afschrikkingssysteem of van
de eigen militaire positie. Vandaar
dat het IKV heeft voorgesteld dat
Nederland als subdoel stelt: .kernwa
pens uit Nederland'. Andere landen
zullen zich een subdoel moeten stel
len dat aangepast is aan htin situatie.
(NB: dat kan ook betekenen dat zij
b.v. tanks inleveren als vorm van zelf-
verplichting). Zo'n vorm van zelf-ver
plichting lijkt politiek haalbaar in
vele landen van zowel Oost ais West.
Bovendien verwachten wij dat zelf-
verplichting van het ene land uitnodi
gend zal werken op andere landen.
Waar mogelijk zullen we dat ook be
vorderen. b.v. via de vele kerkelijke
contacten die er bestaan tussen Oost
en West. Binnen deze formule van
.zelfverplichting' wordt de politieke
onwil om tot ontwapening te komen
die nu nog alle onderhandelingen
tussen Oost en West in hoge mate
bemoeilijkt doorbroken. Wij reali
seren ons zeer wel dat deze aanpak
een inbreuk schijnt te zijn op de
discipline die wordt nagestreefd in de
kaders van Navo en Warschaupact.
Toch hoeft zulks niet het geval te zijn
als aan beide zijden de overtuiging
heerst dat er nieuwe initiatieven no
dig zijn om tot een werkelijke vrede
tussen Oost en West te geraken."
Aanzet
„Zonder twijfel zullen NAVO en War
schaupact zich mengen in de discus
sies die gevoerd zullen worden binnen
de diverse landen om tot .zelf-ver-
plichting' te komen; te meer daar de
eerste stappen die (per land) gezet
worden de aanzet moeten vormen tot
verdergaande ontwapeningsstappen,
die o.m. in bondgenootschappelijk
verband kunnen worden uitgevoerd
en op een positieve manier dienen
door te werken in b.v. het MBFR-
overleg en de komende 8ALT III-
besprekingen.
door dr J. J. Buskes
Het Christelijk Instituut
voor Zuidelijk Afrika werd
vanuit Johannesburg door
dr Beyers Naudé en vanuit
Kaapstad door dr Kotze
geleid, twee theologen.
Op 19 oktober 1977 werd het
Christelijk Instituut geliquideerd.
De hele inventaris werd in beslag
genomen, geen snipper papier of
bureaukast werd achtergelaten.
Tegelijkertijd werden Beyers Nau
dé en Kotze „geband".
Kotze nam alle risico's en ont
vluchtte Zuid-Afrika. Een krank
zinnige lange autorit via Botswa
na. In Utrecht begon hij met het
Europese kantoor van het Christe
lijk Instituut. Op 1 april is dit
kantoor gesloten. Het had geen
zin meer.
Het Christelijk Instituut is kapot
gemaakt en Beyers Naudé leeft
onder een „banning-order". Om te
beginnen voor vijf jaar. In feite
betekent dit, dat hij dood ver
klaard is. Thuis blijven. In elk
geval binnen een aangegeven af
stand blijven. Spreken, schrijven,
telefoneren verboden. Een enkele
keer met anderen spreken. Wan
neer Kotze Beyers Naudé schrijft
of opbelt, is Beyers Naudé straf
baar.
Mr. C. F. Beyers Naudé
Beyers Naudé is voor ons in Ne
derland geen onbekende. In 1972
werd hem door de Vrije Universi
teit een eredoctoraat in de theolo
gie toegekend. Prof Berkouwer
was zijn ere-promotor.
Wanneer je in Zuid-Af rika voor
vijf jaar wordt uitgeschakeld en
dood verklaard, word je in Neder
land vergeten. Hoe weinigen her
inneren zich nog Mandela, die op
het Robbeneiland gevangen zit:
veroordeeld tot levenslang, en het
getal van hen, die nog van Beyers
Naudé weten, wordt van jaar tot
jaar kleiner.
Beyers Naudé dreigt te worden
vergeten.
Jaren geleden werden talloze Boe
rengezinnen door de Engelsen in
concentratiekampen opgesloten.
In ons land zongen ze toen een
liedje de straatorgels speelden
de melodie dat eindigde met de
woorden: O wat een schande voor
Engeland!
Wanneer wij Beyers Naudé verge
ten, wordt het: O wat een schande
voor Nederland!
Laat de Vrije Universiteit be
stuur. directeuren, professoren,
lectoren en studenten proteste
ren door een niet aflatend beroep
op de regering in Zuid-Afrika te
doen. om Beyers Naudé vrij te
laten.
Laat onze regering geen schande
over Nederland brengen door Bey
ers Naudé aan zijn lot van „dood
verklaard" over te la tea
Laat Amnesty International actief
blijvea
Laten wij op zondagmorgen in
onze kerken voorbede voor Beyers
Naudé doen.
Laten wij in Gods-naam Beyers
Naudé niet vergeten!
DE WEES
Zo ben ik erover begonnen te denk
In het evangelie van de zondag vc
Pinksteren zegt de Heer: „Ik zal ji
niet als wezen achterlaten, Ik kom
jullie". Bij Johannes ziet dat niet
meteen en uitsluitend op hemelvai
Voor zijn gedachten ligt alles in
lijn: kruis, opstanding en hemelva
Samen heet dat: heengaan. Daar z
iets verdrietigs in. Hoe moeten de
mensen zonder Hem verder? De
vergelijkbare situatie is die van de
wees. Wat is een wees? Een
mensenkind, meestal ook nog een
kind. zonder vader en moeder. Een
wees heeft een leegte boven zich.
kind dat ouders heeft heeft die leet
niet. Tussen God en het kind staai
ouders en zo is 't ook bedoeld. Niet
een verhinderend blok. als een
barrière, maar als een stuk nabijhi
en menselijkheid van God. Een
weeskind heeft dat niet. Het staat
rechtstreeks onder de eeuwige Ooi
Het bevindt zich als 't ware in een
grote tochtige kathedraal, waar h«
koud is, met een enorme, bijna
onafzienbare en vaak ook werkelij
onafzienbare donkere leegte bovei
zich. Dat is geen leven. Zo kan een
mens hier niet zijn. als een wees. M
alleen de verre God boven zich. Gc
was hen nabij in Jezus. Als een hai
op hun hoofd. De Heer zegt hier: Z<
wil ik 't ook. Ik kom weer. Je kunt'
rustig in die donkere leegte
vertrouwen. Ik ben daar op komst,
kom op jullie af. Niemand kan er
meer vol gevaar op jullie
neerstrijken, zelfs de gieren van
Abraham niet, Ik ben zo terug. En
toen kwam Hij, toen het Pinkstere
werd. Een hand op hun hoofd. Gee
wezen meer.
Van een medewerker
ZEIST Is Jezus nu de partijganger der armen of niet? Op deze vraag wilde de conlessioneie Beroepingswerk
vereniging in de hervormde kerk antwoord hebben en ze had daartoe de oudtestamenticus dr.
ds. B. Maarsingh uit Utrecht uitgenodigd, zo zei voorzitter ds. G. Pettinga op de jaarlijkse
conferentie op Woudschoten.
ADVERTENTIES
2e Pinksterdag in de Bettielkerk.
Spreker: Ds. S. Landheer (Zoetermeer) m.m.v. Ds. Urker
Zangers.
Samenzang met Meindert Kramer.
Aanvang 's middags half vier. Opnamedienst radio Bloemendaal.
DEN HAAG (ANP) De hervormde
synode zal in juni slechts twee dagen
vergaderen in plaats van de gebruike
lijke drie Maandag 11 juni staan een
aantal kerkordelljke zaken op de
agenda en Cs avonds) het jaarverslag
van de raad voor de zaken van kerk
en theologie en een nota over ontwik
kelingen op dit gebied in de afgelo
pen tien Jaar
Dinsdag 12 juni zal de synode zich
bezighouden met het jaarverslag van
de generale financiële raad en met de
zgn. informatienota, waarin het mo
deraten van de synode verslag doet
van zijn activiteiten sinds de laatst
gehouden synode Tevens zal een
nota in behandeling komen met be
trekking tot een nieuwe classicale
indeling, omdat de verschillen in
grootte tussen de huidige classes
door velen ais onbevredigend worden
ervaren. De bespreking in de synode
is een eerste aanzet tot een ontwerp
voor een classicale herindeling, de
provinciale kerkvergaderingen zullen
met een voorstel daartoe moeten
komen.
De kerkordelljke zaken betreffen o a
het voorstel om een deel van ordinan
tie 2 van toepassing te verklaren op
de gemeenten behorende bij de bond
ivan vrije evangelische gemeenten,
die. als zowel de hervormde kerk als
de bond daarmee Instemmen, nauw
met de hervormde kerk zullen gaan
samenwerken De bond vergadert 11,
12 en 13 juni op de Ernst Sillemhoeve
De hervormde synode nam reeds no
vember 1978 een positief principieel
besluit daarover.
Opnieuw zal de synode zich bezighou-
Britse kerken tegen
anti-racisme program
BELFAST lEPD) ..Christian Aid",
het werelddiakonaat van de geza
menlijke protestantse kerken in
Groot Brittannie, staat kritisch te
genover het anti-racisme-programma
van de wereldraad van kerken en
heeft tot nu toe geen penny bijgedra
gen aan het speciaal fonds
Dit heeft directeur dr Kenneth Slack
gezegd in reactie op een demonstra
tie. die tegenstanders van de oecufne-
ne hielden tegen een bijeenkomst van
Christian Aid in Belfast Slack zei
ook. dat Christian Aid zich als onder
deel van de oecumenische beweging
blijft beschouwen en naar vermogen
probeert, slachtoffers van conflicten
te helpen.
DRACHTEN De zending van de
gereformeerde kerken vrijgemaakt i
werkt plannen uit om op West-Bor
neo een theologische school te stich
ten. De school zal worden opgezet
door ds G. E Geerds die reeds op
Borneo werkt, en een nog uit te zen
den onderwijskracht Voor het veld
werk zal naast ds H. G Gunmnk nog
een derde missionair predikant wor
den uitgezonden
den met een artikel in de kerkorde
'dat het onderzoek naar de geschikt
heid voor het ambt van predikant
betreft. De in november 1975 aan
vaarde tekst bleek in de praktijk niet
te voldoen. Daarom werd in 1977 een
nieuwe commissie ingesteld om de
zaak ter herzien. Ook de commissie
theologisch wetenschappelijk onder
wijs (TWO), die de studentenadvies
commissie daarbij betrok, heeft er
zich over gebogen
Dr. Maarsingh had als titel van zijn
toespraak: Is de Messias in het Oude
Testament een revolutionaire figuur?
Hij liet zien, hoe de Messias in het
Oude Testament vooral de koning is.
de afstammeling van David. Aan
deze zalving zit een grote belofte vast,
er wordt zelfs gezegd dat de zonde
van de koning toch Gods trouw niet
zal kunnen breken. Er zijn teksten die
deze gezalfde voorstellen in termen
die het menselijke teboven gaan. die
bijna zelfs goddelijk zijn. Zo spreekt
psalm 2 in één adem van de Heer en
Zijn gezalfde.
Nu wees de spreker er echter op, dat
er in de profeten toch sterke kritiek
op dat koningshuis komt. De profe
ten verwijten de koningen, dat ze
onstandvastig zijn en bovendien geen
zorg dragen voor het volk. Daartegen
over beloven de profeten dan geen
koning meer, maar een herder. Die
wordt dan de echte nakomeling van
David genoemd.
Dr. Maarsingh stelde de vraag waarin
nu de koningen tekort geschoten wa
ren en hij tekende twee lijnen in het
beeld van de Messias. Er zijn teksten
die spreken van geweld: hij zal de
ontrouwe herders slaan met de roede
van zijn toom. En toch wordt de
Messias ook getekend als de vrede
vorst. de koning die rijdt op een ezel
en die zelf is onder de verdrukten.
Op dit punt roerde de spreker als
teloops het thema van zijn toespraak
aan: „Wilt u dat revolutionair noe
men, dat moet u weten. Maar het is
wel een Messias met geweld". Naar
zijn mening heeft dit te maken met
de achtergrond van het koningschap:
het brengen van recht en gerechtig
heid.
De deelnemers aan de conferentie
wilden in de bespreking toch weten of
de Messias nu een partijganger van
de armen is of niet. Zo eenzijdig kan
dat volgens de spreker niet gezegd
worden. Gerechtigheid betekent vol
gens Leviticus dat de arme niet be
gunstigd wordt en dat de rijke niet
voorgetrokken wordt. Toch is het
recht van de Messias niet als een
weegschaal. Er is speciaal aandacht
voor de zwakken. En er zijn delen van
het Oude Testament waarbij dan spe
ciaal de armen bedoeld worden, maar
de fronten wisselen steeds en legt ook
nadruk op de juiste houding tegen
over God.
Jaarrede
Ds. Pettinga hield tijdens deze confe
rentie ook zijn jaarrede. Hij ging in op
de situatie in het kerkelijk leven. Wat
de hervormde kerk betreft toonde hij
zich teleurgesteld..Hadden we bij de
totstandkoming van de kerkorde nog
gehoopt dat de vooroorlogse rich
tingstegenstellingen konden worden
overwonnen, nu na een kleine der
tig Jaar zijn we opnieuw in een
inpasse geraakt." Naar zijn mening is
de opsplitsing in modaliteiten hier
debet aan. Hij kon zich goed inden
ken dat er gemeenten zijn die zich in
de problemen die de kerk ontmoet
vastklampen aan het oude, terwijl er
andere zijn die zich uitputten in het
ene experiment na het andere. Dit
zijn echter allebei vormen van dezelf
de verlegenheid en daarom is het
beter om naar elkaar te luisteren dan
om de kerk maar te splitsen, zoals ds.
Nijssen voorstelt.
In de terminologie „Open of gesloten
gemeente" kon ds. Pettings zich niet
herkennen, want hij zou niet weten
waartoe hij zichzelf dan zou moeten
rekenen. Wel degelijk vindt hij dat de
kerk ook een schuilplaats is, maar er
moet ook op de vragen van deze tijd
worden geantwoord. Op de manier
waarop ds. Nijssen die werkelijkheid
wil benaderen, had de voorzitter wel
een kritiek. Zo spreekt Nijssen van
een wisselwerking van woord en
werkelijkheid. Maar hoe is de werke
lijkheid anders te zien dan vanuit het
Woord?
door Jac. B. Looi jen
Het is bar vervelend voor de pacifisten van
„Kerk en Vrede" De naam van hun 34 jaar
oude blad .Militia Christ" is geregeld in het
nieuws en wel vanuit Libanon, waar een
„militia Christi" opereert met mortieren en
granaten en dat is precies het tegenoverge
stelde van wat „Kerk en Vrede" beoogt. Want
het blad van deze organisatie propageert de
geweldloosheid, zeg maar het gebroken ge
weertje. Daar kun je echter in Libanon blijk
baar weinig mee beginnen. Tja, als je nu toch
in het kerklatijn wilt blijven dan had „Kerk
en Vrede" Indertijd haar blad beter „Pax
Christi" kunnen noemen, maar daar is het nu
te laat voor, want op die naam heeft de
rooms-katholieke vredesbeweging inmiddels
beslag gelegd. En wat verder .Kerk en Vre
de" betreft: het is natuurlijk eigen schuld
want het is hoogst gevaarlijk wanneer een
anti-militaristische organisatie zich bedient
van woorden die regelrecht weglopen uit het
militaire spraakgebruik en dat doet het
woord „militie". Thans zit men met de gebak
ken peren. Oelukkig mochten wij vernemen
dat er stemmen opgaan die pleiten voor een
andere naam van „Militia Christi".
Nu moet men wel begrip tonen voor de foute
naamkeuze voor het orgaan van ..Kerk en
Vrede". Want in de bijbel komt bet werk
woord ..strijden" herhaaldelijk voor. Ja er is
zelfs sprake van .strijdkreten" en .strijdwa
gens" en daar beeft de christenheid in de loop
der eeuwen kwistig gebruik van gemaakt.
Kijk Je in het Liedboek voor de Kerken dan
kom je de strijdlust al tegen in de hymne
Tekening op het omslag van het Jongste nummer van het blad „Militia
Christi".
(nummer 185) van Venanti us Fort una tus. die
omstreeks het jaar 600 bisschop was te Poi
tiers. Zijn hymne heet „Vexilla regis pro-
deunt", hetgeen door J. W. Schulte Nordholt
in het liedboek vertaald is als „Des konings
vaandels gaan vooraan". Wie een beetje La
tijn kent weet echter wel dat het begrip
„Vexilla" heel wat te betekenen heeft, want
het heeft te maken met vaandels van militai
re detachementen en met de vanen op de
tenten van veldheren.
Scherpe wapens
Later kreeg Je het Leger des Heils. ja, ja
.leger", compleet met soldaten en officieren
en zelfs een generaal. Van dat leger mag men
geen kwaad woord zeggen, want het werkte
niet gelijk de christelijke milities in Libanon
met mortieren en granaten, maar met koffie
en kerstpotten voor gedupeerden in onze
samenleving. Niettemin, men bediende zich
van militaire termen. Het blad van de heils
soldaten heet „De Strijdkreet" en hun inter
nationaal bekende lied is „Voorwaarts Chris
tenstrijders". Trouwens ook de protestanten
wisten van wanten bij het harmonium van
Johannes de Heer en zij zongen: „Rijst op.
rijst op voor Jezus, gij helden van zijn kruis".
De gereformeerde Jongelingsbond bleef niet
achter en bezong in haar bondslied de verder
felijke tijdgeest, want die wil „ons tronen
naar Mammons hoogaltaar" Maar wij. aldus
de jongelingen, „wij in lierheid werpen de
handschoen voor zijn voet en gaan het wapen
scherpen, dat hem bestrijden moet". Oej,
denk Je dan zo'n scherp wapen, dat doet pijn
en moet het nou zo?
Zege
Diep verlangen was er telkens weer, en dat is
ook een militair begrip naar de „zege". De
socialisten zongen graag van hun „heilig ide
aal. aan U o volk, aan U o volk de zegepraal".
De rooms-katholieken kenden hun populaire
lied: .Kan U o Koning der eeuwen, aan U
blijft de zegekroon" en dat staat wel goed
haaks op de socialistenmars. Maar belde lie
deren hunkerden naar ..zege".
Voddenman
Wat is „zege" eigenlijk? Ik denk aan een
toneelstuk „Hollands welvaren" genaamd,
dat socialistische schrijvers in de jaren dertig
maakten. Het was een sterk anti-koiinlalis-
tisch stuk en de acteurs speelden samen met
„de zaal". Het was een gemeenschaps-gebeu-
ren en op een gegeven moment kwam er
vanuit het publiek een bejaarde voddenkoop
man te voorschijn. Langzaam liep hij naar
het podium en mompelde voortdurend: „God
sa me segene, wat een klanten, wat een
klanten vandaag." Het ging de voddenman
natuurlijk om een stuk brood op de plank en
dat bedoelde hij met „sege". De vraag is
inmiddels wat dat te maken heeft met „sege"
waarvan wé- en niet-kerkse mensen zingen.
Nogal veel denk ik.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ophemert (toez.): G
v.d. Weerd, kand. te Renkum; te
peren (toez.): D. Meulen te Goi
aan en Ottoland; te Ruurlo (toez
Hazeleger te Schipluiden.
Aangenomen naar Heinenoord: I
van Wijnen te Lienden; naar Mei
wier-Niawier (toez.): mevr. J. v.d.
den te Utrecht (part time voor e'
gelisatie).
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Westbroek (t
lijke dienst): G. M. A. Hendriksen
em.pred. te Terneuzen.
GEREF. KERKEN VRUG.
Beroepen te Doesburg-Doetincl
C. van Leest te Almkerk-Werken
en Breda.
Aangenomen naar De Bilt-Biltho
D, Berghuis te Delfzijl.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Veenendaal en Coi
(USA): A. Vergunst te Veen;
Krimpen a.d. LTssel: J. Mijnder
Ridderkerk.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Amersfoort (ziekenl
De Lichtenberg): J. Rebel te Sas
helm.
BAPT. GEMEENTEN
Beroepen te Drachten-Elira: E
Huizen te Harlingen.
James Mackey
De rooms-katholieke hooglet
James Mackey, San Francisco
toch benoemd aan de universl
van Edinburgh, ondanks he'
kritiek uit de presbyteriaanse k
van Schotland. Hij is de eerste
tholiek die deze post zal bekle<
De universiteit, die hiertoe besl
beklemtoonde de internationah
putatie van dr Mackey. Bovenc
gaat het niet aan te wijken v
interne druk, aldus het besti
Verder werd verzekerd dat de oj
ding van presbyteriaanse stu<
ten niet in gevaar zou komen.
Grenzen van gezondheids^
over patiëntenemancipatie, voor
den van patiëntenorganisaties
professionele hulpverleners. 1
juni, Venwoude, Lage Vuursche
02156-204).
Experimenten van bevrijding
Latijnsamerikaanse en Nederlar
basisgroepen, weekend van de bs
beweging Nederland en de inter
kelijke actie Solidaridad, 16-17 j
Oud-Poelgeest, Oegstgeest (tel i
152445).
Werken met groepen, een trair
in groepswerk, kadervorming. dis<
sie- en gesprekstechniek o.l.v. d
Ypma. Geen sensitivity-training.
22 juni, Kontakt der Kontinen
Soesterberg (tel. 03463-1755). (He
ling 10-14 sept.).
Leiding geven in het welzi
werk, 18-22 juni. Guldenberg, 1
voirt (tel. 04118-2424).
Op eigen benen, voor vrouwen I
sen 25 en 45 jaar, met andere vroui
aan jezelf werken, 18-23 juni. Vit
veld. Zeegse (Dr.) (tel. 05921-19481
Je bent jong en Je weet niks, v
jongeren van 18-25 jaar, die wi
nadenken over hun manier van le
en hun verwachtingen van de na
toekomst. 18-23 juni, De Driebt
Driebergen (tel. 03438-3193).
Levensgetij, voor ouderen, II
juni, 't Dackhues. Huissen (Gld.H
085-259105).
Ouder worden en relaties, v
boven 60-jarigen, 18-22 Juni, Ons
Berg en Dal (tel. 08895-1744) (Hei
ling 25-29 juni.)