't Is gelukt...
34-42 69?
36-44 69-
Hans Boskamp
BINNENLAND
rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over
niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde-
Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000
Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
ndigt
i f!c:
Turken verlieten hun
Anti-christelijke landge-
hun het leven onmogelijk
In Nederland vielen zij in
van een wetgeleerde, een lid
zich nog steeds christelijk
politiek partij, het CDA.
wetgeleerde, staatssecretaris
meende, dat zij deze mede-
niet kon helpen, en stuur-
Nederland uit. In doods-
die vreemdelingen hun
n een kathedraal. Daar
priester, bisschop Bluys-
die zei, dat ze weg moes-
werd behartigd door een
van die priester,
medewerker, Willem Arts, was
geen 8amaritaan, maar
sympathisant van de door
evenzeer verachte zogenaamde
Jbeweglng. Hij werd om die naas-
■tfde door die priester gestraft. Is
■hop Bluyssen dan helemaal niet
Ffcesd, dat hij bij het laatste oor-
Christus te horen krijgt: „Ik
een vreemdeling in uw land en Ik
in doodsangst Mijn toevlucht
r kathedraal, maar u hebt Mij
ejaagd. Op Mijn beurt jaag Ik u
Vervloekte, ga weg van mij in
fsieuwige vuur?"
ichendam
w J. H. MAAS
risten Turken (7)
lugend. dat in Trouw zo uitge-
aandacht werd besteed aan het
eem der Turkse Christenen in
ithedraal te Den Bosch. Verheu-
dat Feddema de feiten over
christenen uitgebreid en objec-
aar voren brengt. Jammer, dat
ndigt met een onfeitelijke op-
van wat bepaalde groepe-
achterwege gelaten zouden
De volgende feiten worden
Teddema niet genoemd. 1) Het
Kruis zorgde voor bedden en
is. 2) De EO besteedde reeds in
week van de „bezetting" in
io-programma aandacht aan
^aak. 3) Mgr Bluyssen heeft zich
ingezet voor deze kwestie, en
itreden van deze christenen ver-
ei. 4) Diakonaal bureau en ge-
•k te Den Bosch stonden van-
af-aan klaar. 5) Op 20 en 21
werden deze christenen bezocht
^leen vertegenwoordiger van de
jj Dit is een kleine politieke partij
w geringe geldelijke middelen,
werd van daaruit direct een
g van 1.100 beschikbaar ge-
bene vens 10 zakken aardap-
En dat was de hoogste tijd: Deze
in hadden geen eten meer. Op
oment was daar nog niemand
^Ul van PPR. PSP. EVP. mode-
Herv. kerk of van de initiatief-
„Geweldloosheid". Het maakt
m een merkwaardige indruk,
lartijen en beide aangeduidde
Ingen ter vermelden als de eni-
tievoerders. Hooguit kan opge-
worden, dat zij er ook iets aan
n hebben. Onze mede-christe-
orden er niet mee geholpen als
iar bij herhaling ongemo-
le verwijten toeslingeren, en de
.onjuist of onvolledig vermel-
F En zo maken we ook voor ande-
b fc boodschap van onze Heiland
■Hoos door ons steeds weer te-
lar af te zetten,
ik H. Meijer
jrijpelijk (3)
^jer Van Itterson vindt het onbe-
Bftijk, dat een gehuwde onderwij-
iaar baan niet afstaat aan een
afgestudeerde collega. En dat
o'r'hjlk nu onbegrijpelijk. Waarom
het altijd de vrouw zijn, die
5b5°' laan moet neerleggen? Waarom
de heer Van Itterson het zo
n, dat de man van de gehuwde
wijzeres wel mag blijven door-
in? Zou hij zijn baan neer willen
c voor een jongere pas afgestu-
collega? Zou hij de hele dag
en stofdoekje willen lopen en
zitten leuteren bij de buren?
iuw is ook maar een mens,
Itterson en ook zo'n mens wil
feugde in haar leven. Laten al
innen die zo nodig de gehuwde
weer in de keuken willen zet-
zelf eens een week in gaan
i L. A. Koole
begrijpelijk (4)
„dde mensen die vinden dat ge-
age£ onderwijzeressen plaats moe-
iken voor werkloze jongeren,
iet op het verkeerde spoor? Met
echt willen ze deze vrouwen,
ie velen al jarenlang enthou-
n toegewijd in de school wer-
o'n stuk levensvulling ontne-
Bovendien: We weten toch alle-
dat er plenty werk is bij het
rijs?
den Berg
A. van Oostende-Hijstek
zineschaarste (2)
13ls doen alarmerende berichten
a terse wereld maar ook Neder-
eloven dat de bodem van de
777 iet leek zo bodemloze olieput
1 ^ar wordt. Ik vraag mij wel af
n men niet eerder op dat idee
•men. Wat jammer nu dat onze
;ve energiebronnen en me-
nagenoeg onaangeroerd lig-
elukkig zijn er mensen die al-
even als zonne- wind- en
nergie hebben herontdekt en
a° v^rde daarvan hebben toegepast
toe te passen. Want. echt. de
te heilige koe) kan ook rijden
n, water etc. Waarom deze
Stoffen voor de auto en andere
niet eerder tosge-
faarschijnlijk spelen economi-
tlangen een hoofdrol. Er is nog
een weg terug. Maar dat houdt
dat we een flinke stap terug
I doen en in hoeverre kunnen
nog? Er komt misschien een
t de mens zijn energie weer
tbruiken. Niet met de auto.
de fiets! Niet iedereen met
auto. maar samen met het
^Jar vervoer Er komt misschien
■d dat een fietsende voorrang
heeft op een benzineverslindend
voertuig. Zodat automobilisten ja
loers worden op gebruikers van de
weg die zich met eigen energie of met
natuurlijke energie als zonne- wind
en water-energie voortbewegen. De
natuur is onuitputtelijk. Bronnen als
zon. water, wind etc. worden ons van
dag tot dag aangereikt. Laten we er
dan ook een dankbaar gebruik van
maken! Dankbaar dat juist de grote
Schepper aller dingen daar toen en
nu voor zorgt!
Zwolle Daan Maris
Benzineschaarste (3)
De heer N. Kool uit Broek op Lange-
dijk heft de waarschuwende vinger
op tegen de dikke Mercedessen en de
grote Amerikaanse wagens. Men
knalt en scheurt er maar op los. Als ik
op een weg van 80 ook 80 rijdt knallen
en scheuren mij onophoudelijk auto's
voorbij. Maar wat zijn dat voor au
to's? Dat zijn fiatjes, renaultjes, hon-
datjes en meer van dat soort. Slechts
zelden knalt mij een Mercedes of een
grote Amerikaan voorbij. Het zou wel
leerzaam zijn, als bij ongelukken die
met te grote snelheid gebeuren ver
meld wordt, wat voor soort auto's dit
zijn. Als er eens een foto bijstaat in de
krant is het meestal een kleine.
Stadskanaal D. Bekius
Europa
Donderdag 7 juni worden we opgeroe
pen onze stem op kandidaten van het
Europees parlement uit te brengen.
Een parlement dat het beeld gaat
krijgen (en binnen de EG al heeft)
van een verenigd Europa. Het beeld
in het droomgezicht van koning Ne-
bukadnezar (Daniël 2). Het schetst
ons de wereldgeschiedenis van a totz.
Al deze voorspelde grote rijken, al de
profetieën zijn vervuld. Na het Ro
meinse rijk is er geen wereldrijk meer
geweest. Hitier probeerde dit wel op
te zetten, maar nóg mocht en kon
deze laatste profetie niet in vervul
ling gaan. Maar sinds de oprichting
van de EG zijn er nu tien landen bij
aangesloten. Wordt het dan niet de
hoogste tijd. dat we ons eens gaan
bezinnen? Dit voert ons naar het
tweede droomgezicht dat het boek
Daniël ons verhaalt in hoofdstuk 7.
Vier wereldmachten zullen opkomen,
voorgesteld door vier beesten (vers 7
en 17). Dan zien we het vierde dier
met zijn tien horens, de uitlegging
vertelt vers 24 ons. Tien horens voor
gesteld door tien koninkrijken. Ver
gelijkend zien we ook in Openb. 13 1
dat dat beest met die tien horens op
zijn zeven koppen namen van gods
lastering dragen zal. Wat moet hier
nog meer over gezegd worden met de
Euorpese verkiezingen voor de deur
van een „verenigd .Europa"? Diezelf
de mogendheid, datzelfde beest met
die tien horens wordt een mond gege
ven die grote dingen en lasteringen
spreken zal (Openb. 13 5) en een
mond vol grootspraak (Dan. 7 8). Hij
zal opstaan tegen de gelovigen en
lasteringen tegen God uiten (Openb.
13 6). De nacht van het Europees
parlement, het walgelijke beest, zal
zo groot zijn, dat niemand meer zal
kunnen kopen of verkopen, als hij
niet het merkteken van het beest op
zijn rechterhand of op zijn voorhoofd
heeft. Zijn macht zal hij gebruiken
om al zijn onderdanen te dwingen
hemzelf en de draak, de satan, te
aanbidden, (vgl. Openb. 13 16-17 en
14 9-II). Het tot standkomen van
deze mogendheid, van dit verenigd
Europa zal getuigen van een volledi
ge afval van God. Zeker als we beden
ken dat God duidelijk stelt: „Wie niet
voor Mij is, is tegen mij". Het lot voor
verenigd Europa is bepaald. Het zal
uiteindelijk gegrepen worden en ver
nietigd worden. Dat betekent dan
ook het einde der aardse tijden
(Openb. 19 19-20). Kunnen en mo
gen wij meewerken en meestemmen
aan iets waarvoor God Zelf ons door
Zijn profeten gewaarschuwd heeft?
Leidschendam
L. van de Lugt
Routeverklaring
Producenten en zakenlieden die met
de Arabische wereld zaken doen gaan
sinds nagenoeg twee decennia ak
koord, dat bij de documenten die de
goederen dekken verklaringen wor
den geleverd, dat deze goederen niet
van Israëlische oorsprong zijn noch
met transportmiddelen vervoerd die
Israël aandoen. Let wel. het is de
zakenman die deze stukken nodig
heeft om de door hem verkochte goe
deren in Arabische-Liga landen te
kunnen invoeren. Hij is het die de
zogenaamde routeverklaringen van
de vervoersmij. vraagt en, zo deze
geweigerd wordt, een andere vervoer
der neemt die de verklaring wel le
vert. Hij is het die van de producent
de non-Israëlische oorsprongsverkla
ring vraagt of. zo hij zelf producent is,
deze opstelt en aan de K.v.K. zendt
ter legalisering van zijn handteke
ning. Hij is het daarom die het verba
zing- en lachwekkend zal vinden dat
nu in de krant en voor de TV. een
parlementariër met een geweldig air
van verantwoordelijkheidsgevoel be
schuldigend op de KLM wijst en de
regering in 't geweer roept tegen de
Israël-discriminatie van de KLM.
Deze heer Van de Bergh, voorzitter
van de vaste Kamercommissie tegen
de Israël-boycot behoort toch te we
ten dat iedere regering of zij nu rege
ring-Van Agt heet of vroeger rege
ring-Den Uijl, een wetsvoorstel kan
indienen, niet om apart de KLM te
dwingen maar wèl om: 1. iedere pro
ducent of handelaar te verbieden tra
sacties af te sluiten of uit te voeren
waarbij non-Israël verklaringen wor
den geëist. 2. iedere vervoersmij. te
verbieden deze verklaringen af te ge
ven. 3. iedere K.v.k. te verbieden deze
verklaringen te legaliseren. 4. iedere
bank te verbieden documentaire kre
dieten te accepteren of door te geven
waarin deze verklaringen worden
voorgeschreven en documentaire in
casso's te verzorgen die vergezeld
gaan van deze verklaringen. Wil me
neer de parlementariër dat even voor
elkaar brengen a.u.b. en daarna mijn
hartelijke complimenten in ont
vangst nemen
Uithoorn C. Kool.
TROUW/KWARTETHS 21
Quarantaine
Wij faalden vanwege ons vals vrij
heidsbegrip. Wij zeggen: de verslaaf
de moet zelf willen, moet gemoti
veerd zijn. Dan pas kan hij of zij
opgenomen worden in een open kli
niek, want hij of zij moet vrij zijn om
zich te laten behandelen. Dit vrij
heidsbegrip is een leugen, want een
drugverslaafde is niet vrij, ligt in de
dodelijke omarming van de drugde
mon, waaruit hij zichzelf niet meer
kan losmaken. Daarom lopen ze weg
uit de klinieken. Wij staan er gelaten
bij en geven ze een handjevol metha
don. Totdat de dood erop volgt. De
overheid heeft slechts één middel:
het huis van bewaring en de Jeugdge
vangenis. Maar dan moet Je eerst een
overtreding begaan hebben, gestolen
hebben om drugs te kunnen kopen.
Daar speculeren wij dan maar op. En
dan treedt onze „therapie" in wer
king: afkicken te midden van de cri
minelen met of zonder methadon.
Toch heeft de overheid nog een ander
middel: de quarantaine voor hen die
een besmettelijke ziekte hebben op
gelopen. En is drugverslaving mo
menteel geen epidemie in Nederland?
Een arts kan drugverslaafdheid con
stateren en dit doorgeven aan de Jus
titie terwille van de volksgezondheid.
De rechter moet de bevoegdheid ont
vangen om drugverslaafden niet te
veroordelen tot gevangenisstraf of
open kliniek in een stad. maar te
verwijzen naar een gesloten gemeen
schap op een stuk eiland. Ooster
schelling bijvoorbeeld, om met be
hulp van moeder aarde en de natuur
aan de genezing te werken. Bied de
zieken na de verschrikkelijke weken
van afkicken in de ziekenkamer en
ziekenzaal een goed leven aan van
arbeidstherapie, sport, spel. gesprek
en communicatietherapie onder des
kundige leiding, waarbij levensuit
zichten worden geopend met een
landschapsverandering in de open
lucht waar de zon schijnt en de zee
ruist. Ver weg van de vunzige zolder
kamer in de grote verstikkende stad.
Laten kabinetsleden, parlementa
riërs en departementsambtenaren in
hun komende vakantie over deze be
vrijding eens nadenken en wettelijke
wegen daartoe bedenken. En wel zo
snel mogelijk.
Hilversum H. Jonker
Soesterberg
Ik vind het jammer dat u in uw arti
kel over de demonstratie van het
IKV. in Soesterberg hebt vergeten te
melden dat de tegenactie van het
OSL ook bestond uit het lekprikken
van fietsbanden van demonstranten.
Ik kan dit geen tegenactie noemen,
maar treiteren.
Utrecht Piet den Heijer
Samenleven
Het is bedroevend dat een meerder
heid in de Tweede Kamer en CDA-
minister De Ruiter elkaar hebben ge
vonden op het punt van huurbescher-
ming voor kamerbewoners. Het twee
de deel van de tekst boven het verkie-
zlngsprogram van het CDA: „Niet bij
brood alleen maar bij alle woord dat
uit de mond Gods uitgaat" wordt niet
alleen verzwegen, maar zo ook onder
geschikt gemaakt aan de tijdgeest.
Blijkbaar is de gangbare moraal voor
de wetgever meer normatief dan
Gods onfeilbaar woord. Nu weet ik
wel dat veel Nederlanders helaas God
en zijn gebod de rug hebben toege
keerd, maar de Bijbel noemt de Over
heid dienares Gods. Een christelijk
dagblad behoort daarmm ook bij de
beoordeling van maatschappelijke
vraagstukken te vragen: wat leert ons
de Bijbel hierover en niet: wat is
gebruikelijk bij de meerderheid die
de kerk voorbijloopt.
Zoetermeer C. H. Bakker
Schaap en wolf
De atoompacifisten in Nederland ma
nifesteren zich de laatste tijd op een
wijze die alleszins doet denken aan de
vijfde-colonne-geest van de jaren der
tig. In dit verband wijzen we ook op
de lijsttrekker van het CDA voor de
Europese verkiezingen, Bouke Beu-
mer, die blijkens Trouw van zaterdag
26 mei. een atoompacifist is. Onbe
grijpelijk dat de CDA-leiding een der
gelijk „eenzijdig" figuur als haar lijst
trekker bombardeert. Het typeert „de
geest van verblinding" die in deze
gelederen wel degelijk aanwezig is.
Eerlijk gezegd verwacht ik van de
hoofdredactie van Trouw, evenals
trouwens van het I.K.V., meer „groot
schaligheid" met betrekking tot de
leuze: help de kernwapens de wereld
uit, te beginnen uit Nederland. Laten
we toch «steeds) de prioriteiten leg
gen, waar ze wérkelijk liggen: Te be
ginnen bij de Russische (drievoudige)
SS-20 raketten. Hiervan staan er vol
gens publikaties al minstens 100
stuks op Europa gericht; en dit aan
tal zal nog verder stijgen. Het idealis
me van de Beumers en het IKV is
mooi, héél mooi; en hun zoetsappige
ideologie ook. Maar de Fransen zeg
gen: „Wie zich als schaap gedraagt,
zal door de wolf verslonden worden".
Bunschoten J. Vedder
Liefde en recht
Geweldloosheid uit liefde is een scho
ne zaak. Geweld, indien noodzake
lijk, ter handhaving van recht is geen
schone zaak, maar is soms onmis
baar. De staat moet leven en vrijheid
van allen beschermen en heeft een
andere taak dan de kerk. Geweldloos
heid door pacifisme transponeren tot
politiek, vezwakt de macht van de
staat om binnen- en buitenlandse
orde te handhaven. Ban de (N)-bom?
Maar dan ook tegelijkertijd de SS-20-
raket!
Renkum N. Groeneweg
Foudraine
In een artikel van Kees de Leeuw
werd zaterdag Jl. het boek „Oorspron
kelijk gezicht" besproken van Swa-
min Deva Amrito v/h Jan Foudraine.
Het is goed dat onze krant nieuws
brengt zoals het is. zonder het beeld
te vertekenen. Daar is deze journalist
wel in geslaagd. De waarde van
TROUW is dat het een krant is van en
voor een christelijk lezerspubliek,
daar mag wat van verwacht worden.
Je kunt het nieuws brengen zoals het
werkelijk is en het tegelijk plaatsen
in een breder verband, een christelij
ke mensvisie of scherper gezegd in
het licht van Gods Woord te plaatsen.
Dat had met het bepsreken van dit
boek zeker moeten gebeuren.
Hoeveel van onze, met name jongere,
lezers die heen en weer geslingerd
worden onder allerlei wind van leer.
zullen in hun geestelijke honger het
genoemde boek lezen en vervuld ra
ken door de woorden van Jan Fou
draine en Bhagwan Shree Rajneesh.
Voor hen is Jezus Christus niet meer
dan een „verlichte revolutionair".
Bhagwan stelt zichzelf in het middel
punt in het denken van zijn discipe
len, die allemaal met een fotootje van
Bhagwan om hun hals lopen. Eens
stelde iemand de vraag of dit niet het
werk van de Heilige Geest kon zijn.
Nee, dat kan zeker niet. de Heilige
Geest leidt tot Christus. Men komt
tot zulke vragen doordat de geestelij
ke kracht achter Bhagwan zo'n in
druk op hen maakt, wat ook uit het
artikel van de Leeuw blijkt. De we
dergeboorte is het werk van de Heiige
Geest en niet van menselijke thera
pieën.
Er is maar één conclusie over Bhag
wan Shree Rajneesh uit Poona, nl.
een valse Christus, die twijfelachtigen
verleidt (Juist veel Nederlanders trek
ken naar Poona!op een weg die
uiteindelijk in de duisternis eindigt.
Daarvoor te waarschuwen is nodig bij
zo'n artikel, nu is er alleen belangstel
ling gewekt voor valse Christussen en
valse profeten.
Zo heel veel onderscheidingsvermo
gen is toch niet nodig om te zien waar
het hier om gaat. Nee, laat dat boek
van Swami Deva Amrito v/h Jan Fou
draine maar liggen; er is wel betere,
bijbelse lectuur om te lezen en zo Je
geloof te laten opbouwen.
Zuidlaren W. van den Berg
Seksisme
Het artikel van Kees de Leeuw over
Foudraines „Oorspronkelijk gezicht"
getuigt van een eigentijdse visie, en
juist daarom vind ik het jammer dat
daarin toch weel aloude, achterhaal
de opvattingen over mannelijke mo
nopolies de kop opsteken. Het staat
er onopvallend, niet in verband met
het onderwerp van het artikel, maar
vanuit o.a. de reclame is het bekend
dat juist zulke achteloos ertussen ge
worpen woorden het sterkt hun werk
doen in de onbewuste regionen van
een mens, en van daaruit opvattingen
en gedrag beïnvloeden. Vandaar dat
ik u erop attent maak. De Leeuw
schrijft dat ook in Foudraines boek
geldt: als de nood het hoogst is, is de
redding nabij, „net als in een span
nend jongensboekDe tegenwoordi
ge jeugdboeken zijn niet meer (uit
sluitend) Jongensboeken waarin
avonturen worden beschreven, en
Meisjesboeken waarin niets gebeurt
dat spannend, boeiend is. Verder
heeft De Leeuw het over de „heren
psychiaters" en over de „vakbroeders
van Foudraine. Waarom redigeert de
redactie zoiets niet tot „een span
nend jeugdboek", „de psychiaters"
en „de vakgenoten"? Het is toch wel
tot Trouw doorgedrongen dat er te
genwoordig ook vrouwelijke psychia
ters zijn??
Doorn EDITH SCHOUTEN
CAjI U tbcA ifwïciei^ex!
Links: Exotisch zonnejurkje van viscose
faqonnó. Heel apart met fijn smockwerk
en knalrode, elastische ceintuur.
Midden: Exotische bloemen op dit puur
katoenen zonnejurkje. Met losse lakcein
tuur en lange rits. Heel goed gelukt dus.
Rechts; Fijn smockwerk aan de achterkant,
vrolijke Mick en minny- opdruk, elastische
ceintuur en tóch nog voordeliger.
34-40
-v -
We zouden die zonnejurkjes 'ns iets extra's moeten geven,
dachten we. Natuurlijk moesten de bandjes smal worden,
want in zo'n jurk moet je mooi bruin kunnen worden. Dat het
vrolijke en tóch elegante jurkjes moesten wor
den was ook meteen al duidelijk.
Maar. eher ontbrak toch nog iets
aan, iets sprankclends. iets eh aparts
Wat zouden jullie van een opdruk met
exotische bloemen vinden, zei iemand
toen, of Micky en Minny. Ja, prachtig, zeiden
we. En dan misschien wat fijn smockwerk
doen er óók nog zo'n modieuse elastische ceintuur
bij. Nu was iedereen hardstikke
een paar pessimisten dachten dat de prijs nu wel
behoorlijk tegen zou vallen. Maar nu weten ze
da! die leuke zonnejurkjes tóch nog heel voordelig
zijn geworden.
"Als akteur speel je ook vaak
's winters onder zomerse om
standigheden. Dekors met
bloemenen zelfs een zonnetje
doen je even vergeten dat het
buiten akelig koud is.Toch
gaat er niets boven de echte
zomer, de echte bloemen, en
de niet te imiteren zon. Alles
wordt dan opeens weer heer
lijk vrij en vrolijk. De tuinen, de
mensen en niet te vergeten de
japonnen natuurlijk. Wat dat
betreft valt er deze zomer ook
weer heel wat te genieten