Innig tevreden na een bezoek aan Assen
Verschuiving in werk
raad kerk en theologie
Uit brieven van lezers
Oud-katholieken houden
drie bisschoppen
loan Samu vrijgelaten
Trouw
VAN DA Aft
Pinksterfeest
Veenklooster
Conferentii
DINSDAG 29 MEI 1979
TROUW/KWARTET
door A. J Klei
Verleden week ben ik in Assen geweest Het
was een hele reis. maar mijn plicht riep me en
dan is geen a/stand mij te ver Ik moest in de
Drentse hoofdstad de gerestaureerde
gereformeerde Zuiderkerk bekijken
Toen indertijd bekend werd dat er plannen
bestonden om deze kerk een goeie
opknapbeurt te geven, schreef ik op deze
plek handen af van de Zuiderkerk! De Asser
Zuiderkerk is namelijk een historisch
gebouw. In deze kerk vergaderde in 1926 de
gereformeerde synode, die de Amsterdamse
predikant dr J. G. Geelkerken afzette, omdat
deze weigerde te verklaren dat de sprekende
slang in t paradijs een „zintuigelijk
waarneembare werkelijkheid" was geweest
Assen 1926" is een begrip geworden in de
vaderlandse kerkgeschiedenis. Welnu, omdat
mij meermalen was opgevallen hoe
hardhandig gereformeerden te werk kunnen
gaan bij het vernieuwen van kerkinterieurs,
riep ik gereformeerd Assen toe. dat zij de boel
in de Zuiderkerk niet overhoop moesten
halen maar dat de omgeving, waarin de
befaamde zaak-Geelkerken zich had
afgespeeld, zintuiglijk waarneembaar diende
te blijven
De Zuiderkerk in Assen is een van de vele
kerkgebouwen, die de gereformeerden in de
Jaren twintig en dertig neergezet hebben. Het
was toen een mooie tijd voor de
gereformeerden, de belijdenis werd krachtig
gehandhaafd en ze hadden Colijn. Hun
kerken uit die periode zijn weinig fraai, maar
ze bezitten iets triomfantelijks. Het uiterlijk
vertoont een sterke gelijkenis met een grote
villa. en inmiddels waren al heel wat
..kleine luyden" in een villa terecht gekomen.
Van binnen maakte (ik ga nu over op de
verleden tijd, want het is verleden tijd) een
zee van banken duidelijk, dat hier geen
ruimte was voor liturgische poespas. Alle
plaatsen waren gericht naar de kansel: een
stevig omheind platform, waarvandaan
nimmer een woord van twijfel klonk,
daarboven glommen de orgelpijpen, en
verdere tierlantijnen waren niet van node
Dit soort kerken had karakter, al was 't
misschien geen aantrekkelijk karakter. Het
valt echter te begrijpen dat na-oorlogse
gereformeerden, die zich allerlei stelligheden
zagen ontglippen en sinds '67 de slang uit het
paradijsverhaal niet meer voor zintuiglijk
waarneembaar behoeven te houden, genoeg
kregen van zulke zelfvoldane hóórruimten.
En wat deden ze? Ze sloopten de
preekbunker en lieten het orgel naar de
achterwand verhuizen. Voorin kwam, wat ze
noemden, het liturgisch centrum met een
houten kruis tegen de muur, een bescheiden
lessenaar en een tafel met wat spul erop.
Aardig bedacht allemaal, maar het interieur
had zijn karakter verloren en leverde nu een
potsierlijke demonstratie van goeie
bedoelingen op.
Vandaar mijn krachtige opwekking: handen
af van de Zuiderkerk! De gereformeerden in
Assen hebben zich echter geen zier van mijn
waarschuwing aangetrokken en na verloop
van tijd ontving ik de uitnodiging, eens te
komen kijken wat er van de Zuiderkerk
geworden was. Ik stelde een bezoek steeds
uit, daarbij geholpen door de royale
sneeuwval Maar de sneeuw smolt, het groen
ging ontluiken en zo geviel het dat ik
afgelopen zaterdag me te Assen bevond en
me naar de Zuiderkerk begaf, in gezelschap
van de architect Gerrit Herlaar uit het
nabijgelegen Rolde, die aan de begeerde
verandering van 't interieur gestalte had
gegeven.
Ik had inmiddels besloten om. als ik zou
menen, dat de restauratie niet geslaagd was
en 't stond voor me vast dat ik dat zou
menen), er niet over te schrijven. Ik vind de
heer Herlaar een te aardige man dan dat ik
iets onaardigs over hem zou willen vertellen.
Ik had hem een aantal Jaren tevoren
geïnterviewd over zijn bekroond
uitbreidingsplan voor Rolde. Dat plan is
inmiddels werkelijkheid geworden: geen
rechttoe-rechtaan straatjes, maar naar
analogie van het oude dorp slingerende
wegen die onverwachte doorkijkjes bieden en
uitlopen op niet vermoede pleintjes. Daór
kon ik het eventueel op gooien, dan kwamen
de reis- en verblijfkosten er voor de krant
toch nog uit.
Maar de restauratie van de Asser is tot mijn
niet geringe verbazing uitnemend geslaagd.
Gerrit Herlaar en zijn compagnon Herman
Nibbelke zijn niet als wilden aan 't breken
gegaan, zij hebben de bestaande inrichting
met piëteit benaderd en de mogelijkheden
ervan op een bijzondere manier uitgebuit. Ik
zal proberen er iets van aan te duiden. De
preekbunker is gebleven en werd. tegen een
grijze achtergrond, antracietzwart geverfd
met onderbreking van een paar gouden
biezen. Dit heeft tot gevolg dat de vroegere
opdringerigheid plaats heeft gemaakt voor
onnadrukkelijke ingetogenheid. Een tweede
effect is dat het orgelfront niet meer brutaal
naar voren springt, maar rust op de donkere
kansel. Dit alles speelt zich af onder de in
nauwelijks van elkaar te onderscheiden
nuances paars geschilderde zoldering, welk
paars weer wordt opgevangen door de lila
Ook buiten de kerk trok de Asser synode van 1926 veel aandacht. Deze tekening van Albert.
Hahn jr. stond in „De Notenkraker". De laat thuiskomende gereformeerde ouderling
verzucht: „En dan zeggen ze nog dat de slang niet sprak!"
zittingen van de stoelen in het middenschip
en het uiterst donkerrood van de banken. De
wat plompe zelfverzekerheid van voorheen is
verdwenen voor een bijna sierLjke
waardigheid en dèt zonder het
oorspronkelijke interieur aan te tasten. Ik
ben innig tevreden naar Amsterdam
teruggereisd.
ADVERTENTIE
DEN HAAG (Herv. Persbu
reau) Het jaarverslag van
de hervormde raad voor de
zaken van kerk en theologie,
dat op de zomersynode van de
hervormde kerk op de agenda
staat, wordt voorafgegaan
door een globaal overzicht
van het werk van de tien voor
gaande jaren. Daaruit blijkt,
dat er een duidelijke ver
schuiving is opgetreden van
het arbeidsveld vergeleken
met de in 1951 in de kerkorde
opgenomen taakomschrij
ving.
Die taakomschrijving, zo wordt ge
zegd. sloot aan bij het visioen waar
van vele hervormden in de naoorlog
se jaren hebben gedroomd. De her
vormde kerk was herboren uit de
oorlog te voorschijn gekomen. De on
macht tot spreken en belijden die
haar meer dan een eeuw bevangen en
verlamd had. scheen overwonnen te
zijn. Met missionair elan vatte zij
haar taak aan in de Nederlandse sa
menleving. Zij wilde een Christus-
belijdende volkskerk zijn, de oude
rlchtingsstrijd leek in principe over
wonnen te zijn, divergerende geloofs
inzichten heetten voortaan modali-
teitsverschillen.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Oagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Directeur mg O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 059
1000 AW Amsterdam
Postgiro 66 00 00
fork N
Rtrkenmgnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 9-30
3000 AX Rotterdam
tel 010-115568 (pbonnemenien
en be/orgmgi
tel 010-t 15580 (redactie)
tel tl5700(uitsluitendvotv
.«dvertentiesl
WestDiaaK
Rotterdam
REOlO DEN HAAG LEIDEN
Postbus 101
250» CC Cen Haag
ie 070-46944
Parkstraat 22
Oen Haag
REGiO NOORO OOST-NEDERLANO
i uitsluitend .idmmistrat>e i
Postbu* 3
8000 AA ZwO'ie
te' 05200-17030
Intussen zijn er ontwikkelingen op
gang gekomen, aldus het overzicht,
die destijds niet waren te voorzien: de
voortschrijdende secularisatie onder
invloed van allerlei maatschappelijke
en geestelijke invloeden; in samen
hang ermee een terugebbende in
vloed van de kerk in de samenleving,
verschuivingen in het theologisch
denken, een doorbraak van de oecu
menische gedachte en als gevolg
daarvan intensieve interkerkelijke
contacten, groeiende aandacht voor
de (derde) wereld en haar noden, een
toenemende geloofs- en ambtscrisis,
vervreemdende polarisaties dwars
door alle kerken heen. Daardoor kwa
men de meest fundamentele vragen
in discussie, kreeg in het religieuze
leven van velen de ethiek voorrang op
de geloofsvragen, won het lekenele-
ment aan invloed tegenover het amb
telijke en verschoof de aandacht van
het landelijke niveau (de synode)
naar het plaatselijke: de (para) paro
chie.
Het spreekt vanzelf dat deze ontwik
kelingen en verschuivingen een diepe
invloed hebben gehad op het werk
van de generale synode en al haar
organen van bijstand, ook op dat van
de raad voor de zaken van kerk en
theologie. De raad wordt niet langer
beschouwd als de behoeder van ze
kerheden, de pleitbezorger voor de
belijdenis, de aanklager van commu
nisten en roomsen, het laatste geeste
lijke gezag bij tuchtprocedures. De
raad zelf is in haar samenstelling een
weerspiegeling van de kerk in haar
geheel en van de synode: een veel
kleurig gezelschap, waarin alle gees
telijke stromingen te vinden zijn en
dat tastend zijn weg gaat
Open gesprek
Een van de belangrijkste functies van
de raad is, aldus het verslag, dat hij in
onze kerk wellicht de enige ruimte ls,
waar in een officieel kerkelijk kader.
een open theologisch gesprek kan
plaats vinden tussen vertegenwoordi
gers van alle stromingen en modali
teiten in onze kerk. Men kan zich
uitspreken zonder voor publiciteit be
ducht te zijn, zonder dat daardoor
verhoudingen worden verstoord. Dat
betekent dat de raad de gelegenheid
schept voor een modaliteitsgesprek
tussen wetenschappers, die buiten
het verband van de raad weieens de
degens met elkaar kruisen, maar bin
nen de raad bereid zijn elkaar uit te
laten spreken.
Daardoor heeft de raad tevens een
soort laboratorium-functie, omdat
men het achterste van zijn tong kan
laten zien en nieuwe inzichten in de
kring van collega's in discussie kan
stellen. Men kan elkaar vriendelijk
bevragen en kritisch terechtwijzen.
Deze functie is uiteraard niet kerkor-
delijk te beschrijven, maar betekent
in de huidige kerkelijke situatie een
groot goed, dat beschermd dient te
worden.
De raad beschouwt zich niet in de
volle zin van het woord orgaan van
bijstand van de generale synode, niet
als een soort kerkelijke academie van
wetenschappen, waarvan het lid
maatschap bij wijze van onderschei
ding wordt aangeboden. Dat wil zeg
gen: de raad beoefent theologie met
het oog op de kerk. Hij richt zich
daarbij zowel op datgene wat in de
synode leeft als op de ontwikkelingen
op plaatselijk vlak. Hij volgt de theo
logische, culturele en sociaal-ethi
sche bewegingen en probeert daarop
vanuit het evangelie te reageren. Hij
is steeds op zoek naar nieuwe uit
drukkingsvormen voor het christelij
ke geloof binnen het kader van het
belijden der kerk. Hij probeert de weg
te verkennen naar een nieuw evange
lisch ethos in onze turbulente tijd: de
verhouding mens tot medemens en
tot de ons omringende schepping,
ook met betrekking tot het maat
schappelijke en politieke handelen.
Versterk de vredesbeweging
Word lid van
KERK en VREDE
Meer informatie9
Zie Trouw van gisteren pag. 2 of
vraag meer informatie
aan bij onderstaand adres.
MELD U AAN ALS LID
KERK en VREDE
Utrechtseweg 159, Amersfoort
tel. 033-32133; giro: 435382
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Als in de loop van dit jaar de oud-katholieke
bisschop van Deventer, mgr. P. J. Jans, met emeritaat gaat,
zal in zijn plaats toch weer een nieuwe bisschop worden
gekozen, volgens het blad De Oud-Katholiek.
Het episcopaat had liever gewild, dat
de zetel van Deventer voorlopig open
zou zijn gebleven in afwachting van
nader beraad over koers en organisa
tie van de oud-katholieke kerk maar
de synode besliste, dat de zetel weer
bezet moest worden.
Deventer is in de oud-katholieke kerk
een zuiver titulair bisdom, zonder een
enkele parochie, zelfs in Deventer zelf
niet, en mgT Jans is in het dagelijks
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM Volgens nog niet bevestigde, maar betrouw
bare berichten uit Roemenië is de bekende evangelist loan
Samu op vrije voeten gesteld. Nadere bijzonderheden zijn niet
bekend.
In februari werd Samu tot zes jaar
gevangenisstraf veroordeeld op
grond van een wetsartikel dat ver
biedt „ideologische propaganda" te
maken. Hij irriteerde de Roemeense
autoriteiten de laatste jaren vooral
door zijn omvangrijk evangelisatie
werk onder zigeuners. Hoewel hem
een preekvergunning was geweigerd,
trok hij door het hele land om samen
komsten te houden. Om aan de op
wekkingsbeweging onder zigeuner
jongeren, die daar het gevolg van
ROME Paus Johannes Paulus.H
heeft op een audiëntie voor ortho
doxe jongeren de scheiding tussen de
katholieke en orthodoxe kerken „on
duldbaar" genoemd. Hij vroeg de jon
geren dit aan hun bisschoppen door
te geven.
was, een eind te maken, werd Samu
opgepakt.
In Frankrijk heeft een comité van
bekende Fransen onder leiding van
mgr Virgil Gheorgiu, prelaat van de
orthodoxe kerk en schrijver, een op
roep gedaan ten gunste van de Roe
meense Orthodoxe theoloog Calciu-
Dumitreasa, diê 10 maart in de Roe
meense hoofdstad Boekarest werd
gearresteerd. Calciu-Dumitreasa had
in preken geprotesteerd tegen de af
braak van twee historische kerkge
bouwen, tegen de harde behandeling,
'waaraan priesterstudenten in Roe
menië blootstaan, en tegen de atheïs
tische propaganda op scholen en uni
versiteiten. Het Franse comité wil,
dat hij wordt vrijgelaten en weer
wordt hersteld in zijn functie van
docent aan het seminarie in Boeka
rest.
i 56
Zwo»i-
Abonnementsprijzen
Por maand f 15 90
Per kwartaal 47.70
Pc hal» |.i.T 95.40
Per iaar t 188.60
Adv+rt
i op aanvraag
Telefonische aDonnementenoodrachten
w<- adressen boven)
Opgeve lanwieber<hien 9-19 30 van
-iiandjg t'm vn:oag Op zondag «an 18
20 uvr leie» 020-913456
Opgave m-ni advertenties v
020-936868 o» scheteN* aan Mm Adv
1000 AK AMSTERDAM
A-ireswi|Z^ingen u-tsHateno sehMte'ii*
aan onze Amsterdamse adressen
Rekenkamer
In het verslag van de algemene reken
kamer over 1978 wordt melding ge
maakt van het veelvuldig oneigenlijk
gebruik van sociale voorzieningen,
wat betreft uitkeringen aan werkloze
vakmensen, waartegen duidelijke
aanwijzingen bestaan dat ze een dub
bel inkomen genieten. Op grond van
beschikbare feiten is komen vast te
staan dat noch arbeidsbureau noch
enige andere overheidsdienst hierte
gen durft op te treden, omdat let
wel bedreigingen door geweld wor
den gevreesd. Controle blijft dan
maar achterwege, terwijl de meeste
gemeenten geen „sociale recher
cheurs" in dienst willen hebben. Zo
diep zijn we in onze rechtsstaat reeds
gezonken, dat tegen dergelijke prak
tijken niet meer wordt opgetreden
Genoemd verslag deelt verder nog
mee dat de betrokken bewindsman,
in dit geval de minister van Sociale
Zaken het allemaal niet zo erg vindt
En wij maar werken om de premies
op te brengen
Meppel G. Jansen
EO en de Turken
In het artikel „Turken In de St. Jan
een re ;htvaardige zaak" in Trouw
van 18 r.«el J.l. staat: „En waar blijft
nu de evangelische omroep". Bedoeld
wordt, dat er van de zijde van de EO
niets gedaan is aan de discriminatie
en vervolging van christenen in Tur
kije. Wij hebben dit even snel nageke
ken. doch het blijkt dat wij sinds 1976
wei tien maal programma's hebben
gewijd aan de christenen in Turkije.
Wij hebben interviews gehad met
vluchtelingen uit Turkije, met uitge
wezen Turkse christenen en met ter
zake kundigen over verhoudingen in
Turkije Op 18 april en op 4 mei j.l.
besteedde EO's tijdsein (radio) uitge-
oreid aandacht aan de Turken in de
St. Jan. Het verwijt dat de EO in deze
ernstige zaak „niet thuis' zou geven
is dus geenszins terecht
Hilversum F. ter Velde
perschef Evangelische Omroep
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor kode reacties op in deze krant gelezen
berichten, adikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advedenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekoding voor. Hierover of over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde
ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000
AW Amsterdam Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
Amnesty
Hoera, behalve een alternatief IKV
hebben we nu ook een „werkgroep
christelijke alternatieven voor Am
nesty" Als christen binnen een werk
groep van de enige echte Amnesty
International vraag ik me af hoe dat
mogelijk is. Mijn ervaring is dat je
binnen deze organisatie heel geïnspi
reerd kunt werken samen met chris
tenen en nlet-christenen. Zij zijn al
len bewogen met verdrukten en ont
rechten zoals Christus daar bewogen
mee was Enkele vragen zou ik de
oprichters van de nieuwe werkgroep
nog willen stellen: Bent u wel op de
hoogte van Amnesty International
als u spreekt van haar „politieke op
stelling"? Zowel uit de werkwijze als
uit de statuten blijkt overduidelijk de
onpartijdigheid van Amnesty. Juist
om onpartijdig te kunnen zijn gaat de
organisatie zeer zorgvuldig te werk en
besteedt zij een groot deel van haar
tijd en geld aan het controleren van
de feiten. Hoe denkt u dat te gaan
doen? Hoe gaat u het werk opzetten
als u voorbijgaat aan een wereldom
vattende organisatie als Amnesty In
ternationa] die ai sinds 1961 ervaring
heeft en internationaal erkend wordt.
Of gaat u alleen werken voor christe
nen? Een andere zaak is: Hebt u niet
het christendom lief boven de waar
heid van Christus die alle mensen lief
heeft zonder aanzien des persoons?
Of bedoelt u misschien met uw alter
natieve werkgroep een andere chris
telijkheid die ook een onderdrukte
zwarte uit Malawi (Afrika) bedoelt als
hij schrijft: „Ik zat in de gevangenis
en jullie zijn daar zachtjes vandaan
geslopen en hebben jullie in de cryp
ten teruggetrokken en hebben voor
mijn vrijlating slechts gebeden. Jullie
worden bedankt!"
Haarlem Ineke Bos-CIement
lid Amnesty-werkgroep Haarlem
het geval-Scholten constructief noe
men? Waarom moeten we zo nodig
onze eigendommen koste wat het
kost beschermen? De grond behoort
de bewerker en het huis de bewoner.
Als we zo de Rus benaderen, zonder
enige vorm van discriminatie, de
Russen een Rus, zal een volk, dat
dagelijks zijn twee miljoen doden in
Leningrad herdenkt ons geen haar op
ons hoofd krenken. Zeker niet met SS
20-raketten, waar ze in de Navo zo
bang voor zijn. We kunnen de Russen
beter helpen met hun transportpro
blemen en zij ons met onze werkloos
heidsproblemen. Zoeken we vrede
voor ons allen of veiligheid voor ons
zelf? Waarom houden wij mensen
niet van elkaar? Waarom leven we
niet samen in gelijkheid? Waarom
zorgen we samen niet voor een beetje
geluk voor allemaal in plaats van
elkaar te bedriegen en af te maken op
deze manier?
DIEMEN Hessel Bakker
Kernraket(2)
Wapenrace
Het CDA is bezorgd. Zo stond het in
de krant. En ik vraag me af. waarom?
Over de invoering van zwaardere
kernraketten? Kom nou! laat u toch
niet van de wijs brengen! Zolang er in
Nederland en in Europa voldoende
kernwapens aanwezig zijn om er één
grote molshoop van te maken, maakt
een kembommetje meer of minder
toch niets meer uit? Voor deze be
zorgdheid wordt onder andere ais ar
gument gebruikt dat er een nucleaire
wapenrace zal beginnen. Heb ik het
nu zo miss? Ik dacht dat die race al
lang begonnen was! Nee CDA.'t is öf
het IKV-thema öflaat maar'
Aalsmeer P. de Kwaasteniet
Kernraket
Hoe kunt u zo'n destructieve opstel
ling van de Nederlandse regering in
De atoombom is een verschrikkelijk
afweerwapen, daar zijn we het over
eens. Maar wij hebben, dank zij dit
afschrikwapen 34 jaar de vrede kun
nen handhaven. Het is dan ook kort
zichtig van de kerk om de wapens af
te schaffen, terwijl de landen van het
Warschaupact de bewapening steeds
meer opvoeren. Het westen heeft
geen keuze en heeft het recht zich te
verdedigen tegen geweld en dictatuur
en moord. Laat de kerk zich bezinnen
en bidden om de vrede, bidden voor
hen die vervolgd worden. Nu is de
kerk bezig de weg vrij te maken voor
een dictatuur die de kerk met wortel
en tak wil vernietigen. Het is nog niet
te laat om de vredesboodschap te
laten horen. De wereld wacht al zo
lang op het vredeswoord van de Heer.
De kerk heeft een machtiger wapen,
het communisme is zich hier van be
wust en daarom is het bezig de kerk
te vernietigen. Waar wachten wij ei
genlijk op en van wie verwachten wij
het in deze wereld?
Zeist D. Hoekstra
u
nw,
i n
leven gewoon pastoor in Den Haag.
De oud-katholieke kerk is in Neder
land georganiseerd in twee bisdom
men: aartsbisdom Utrecht en bisdom
Haarlem. Maar om de apostolische
successie te verzekeren, werd in het
midden van de achttiende eeuw een
derde bisschopszetel gecreëerd. De
noodzaak daarvan is verdwenen,
sinds er eind vorige eeuw ook in ande
re landen oud-katholieke kerken ont
stonden met bisschoppen, met wie de
Nederlandse kerk in gemeenschap
leeft.
De laatste tijd is het aantal oud
katholieken in ons land sterk afgeno
men en moesten parochies samen
worden gevoegd. Daarom is er van
verschillende kanten voor gepleit, om
de kerk te reorganiseren tot één (-
aarts-)bisdom, geleid door één (aarts
bisschop en twee vicarissen.
Daarentegen kwam de commissie
episcopale-synodale kerkstructuur in
haar rapport van 1976 tot de conclu
sie, dat handhaving van drie bis
schoppen het beste was, mits Utrecht
en Haarlem minder diocesaan zouden
functioneren en er gezocht zou wor
den naar een meer functionele taak
verdeling tussen de bisschoppen. Het
besluit, om nu toch weer een opvolger
voor bisschop Jans te benoemen, zit
in deze lijn.
Het is na 1976 overigens wel geble
ken, dat het moeilijk is, de bisschop
pelijke taken functioneel te verdelen,
zolang de kerk in twee bisdommen
georganiseerd blijft.
Mgr. Jans, die op 1 juni precies twin
tig jaar bisschop is, wordt op 5 okto
ber zeventig jaar.
Van een onzer verslaggevers
VEENKLOOSTER De pinkster
manifestatie, die voor de zevende
maal wordt gehouden in de Friese
Wouden bij Veenklooster, zal dit jaar
meer mensen van buiten Friesland
kunnen trekken. Sympathisanten uit
de wijde omgeving hebben namelijk
een deel van hun erf beschikbaar
gesteld voor caravan of tent van een
gastgezin.
Veenklooster trekt jaarlijks duizen
den tijdens de pinksterdagen met een
programma van zang en aandacht
voor de zending. Dat laatste is dit
maal vooral gegarandeerd door de
medewerking van prof dr J. Verkuyl,
die een toespraak zal houden tijdens
de „dienst te velde" op tweede pink
sterdag. De hagepreek in die dienst
komt van de hervormde predikant
van Hardegarijp, D. Wiersma.
De pinkstermanifestatie begint zater
dagavond met een massale volks
zang. Op pinksterzondag zijn er dien
sten in verschillende kerken in de
omgeving. Maandag wordt de dienst
te velde gevolgd door muziek, zang,
wandel- en fietstochten, waarna de
avond speciaal op jongeren zal zijn
afgestemd.
SLOCHTEREN Het idee van Veen
klooster heeft sinds vorig jaar navol
ging gevonden in het Groningse
Slochteren. In het Slochterbos zal
tweede pinksterdag pinksterfeest
worden gevierd in de open lucht. On
der de sprekers is hier ds Alje Klamer
van het radiopastoraat. Verder ook
hier veel zang en muziek en aandacht
voor het Regenboogwerk onder
drugsverslaafden In Amsterdam.
NEURENBERG De „Klnderkir-
chentag" in Neurenberg is volge
boekt. Er zijn 13.000 jongens en meis
jes tussen 6 en 12 jaar aangemeld. De
„Kinderkirchentag" vindt onmiddel
lijk voor de eigenlijke Kirchentag
van 10 tot 12 juni plaats.
IK WACHT NAAR HET LICHT
Aan de gordij nen te zien, die
gemakkelijk veel licht doorlaten
het nog geen morgen en dat bete
dat het nog heel vroeg is. M'n sla I
verdwenen. Telkens weer gebeui er
dat deze dagen. Ik word wakker,
geraak in een toestand tussen
en dromen en bevindt me dan
staande op de gaanderij van een n
soort kerkje. Ik sta naar benedei
kijken. Daar beneden staat acht w
het doophek en de m
voorlezerslessenaar een Duitser, p
spreekt tegen iemand die op enij ei
afstand voor hem staat. Ik kan d 11
man op zijn rug zien. Die man be ei
Wie er achter hem staan kan ik n
waarnemen. In het verhoor of wa al
daarop lijken moet gaat het over e:
kwestie dat ik uit deze gevangen g
weg moet naar een c
concentratiekamp, 't Is allemaal 11
verwarrend. Vanaf het gaanderij i
bemoei ik me met m'n eigen zaal
merk op dat daartoe geen reden d
zijn. De Duitser wordt nauwelijk d
kwaad. Het argument dat ik ie
's zondags orgel speel in de le
kerkdienst voor de gevangenen t
maakt meer indruk. Ordnung mi or
sein, zal hij denken. De situatie i a
dubbelzinnig. Als ik even opduik
het bewustzijn dat ik hier in m'n
kamer lig en dat daar de gordijm
zijn is er iets van een verdwijnen
angst en tegelijk verveling. Wat 1
m'n geest haal is onzin en toch k
ik het niet weg. Wat is het dan? I
de zaak Menten? Of is het Carste
die ik op de televisie gezien heb e
zo erg veel lijkt op een echte
functionerende nazi? Over de
boulevard zoeft zacht een auto. 1
alsof hij in de sneeuw rijdt. Ik ho
motor nu niet meer. Is hij tot
stilstand gekomen? Ik houd de a
in. Net als vroeger. Een stilvaller
motor in de nacht. Ik kijk weer n
de gordijnen, waarachter alleen
maar de schijn van de nachtlam
aan de flat van de overkant te zii
Het is nog nacht. Ik wacht naar 1
licht. De zegen van het licht. Wa
een mens mag weten waar hij aa
VOORBUGANG
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zoetermeer: W. L.
te Enkhuizen; te Giessendam-1
hardingxveld: J. Smit te Hilve
te Blauwkapel-Groenekan: J.
Olie te Linschoten; te Slikkerv
te Stolwijk: E. F. Vergunst te M
harnis.
Aangenomen naar Schiedam 1
mevr. J. v.d. Werf kand. te UI
die bedankte voor Okkenbroek^
Bedankt voor Alblasserdam, e|1"
man te Heerde.
Bedankt voor Dubbeldam
Alphen a.d. Rijn en Sliedrecht:
Oever te Nieuwleusen; voor i.
kerk: J. Wieman te Vlaardingei|
GEREF. KERKEN
Beroepen te Putten: P. Melse t<
terdam-Kralingen; te Winschot
Bulthuis te Bergum.
Aangenomen naar Harderf
Heemse, C. J. van der Heid
Zwammerdam; naar Stadskana
Kuiper te Geleen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Rotterdam-Delfsl
C. v.d. Leest te Almkerk-Bredi
NED. GEREF. KERKEN
Beroepen te Wezep: G. van Keii,
Leerdam.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Veenendaal: J. Jon^i
te Almelo.
Bedankt voor Emmen (toez.): ijit
Schaaf te Dordrecht-Zuid.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Boskoop. D. Hak
berg te Lisse.
GEREF. GEM. IN NED.
Bedankt voor H.I. Ambacht: F
lan te Rhenen.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
Aangenomen naar Leeuw: f
mevr. B. J. C. Piso, rem.prq,
Alkmaar.
Abdijdagen Pax Christi-voet
ten bij de trappisten in Achel
juni) en in Tegelen (30 juli-3 al
tus) en bij de benedictijnen in O
hout (1-5 augustus). Inl. en op»
073-135140.
Discipelschap, (voorheen 1
jjeugdcontact. spreker ds. W i
Laar, 9-11 juni te Castricum. In
020-928003.
Gods Geest gaat dieper, chai e
tisch weekend o.l.v. Ed Arons, e
juni, Maria Reparatrix, Witm: D
straat 14. Maastricht (tel. 043-1
Na 25 jaren, voor echtpare t
middelbare leeftijd, de eigen r
en de invloeden daarop ond
loep nemen, 11-15 juni, Vred(a
Zeegse (Dr.) (tel. 05921-1948).