Een film die te slaafs iet boek volgt ;^larta Mészarós neiIt relaties tolle pret in lalle nachtclub Het betere griezelwerk Vertrokken schaduwbeeld van 'Cabaret' Vervolg-Disney met Bette Davis Aardige dieven en slechte politie wee Vrouwen List like at Home ,eï Cage aux Folies Halloween Terug van de Heksenberg Prolongaties en reprises The Brink's Job Just a Gigolo ERDAG 26 MEI 1979 TROUW/KWARTET 29 or W. Wielek-Berg ree Vrouwen", een Nederlandse film met Nederlands geld gemaakt, waarin twee buiten- Ise acteurs de hoofdrollen spelen, wordt hier in de Engelse versie vertoond, dus niet gesynchroniseerd en met ondertitels. unicum dat die status van mij niet behoeft te houden: voor part worden er legio vaderland- lm in die vorm uitgebracht. Hij onder de vlag „internationaal'' 5 er in ons land één is die een nationale speelfilm kan maken, __jis het inderdaad regisseur/produ- >orge Slui2er, wiens kosmopoli- inslag bleek uit zijn vele docu- taires en zijn in Brazilië opgeno- en op een Braziliaans boek geba- le speelfilm „Joao, het Mes". Ik mij van „Twee Vrouwen" veel \|gesteld. Niet omdat ik het gelijk- f ge boek van Harry Mulisch, dat Ide film vrijwel op de voet wordt lgd, zo apprecieer, maar omdat eorge Sluizer zo respecteer. En Dmdat ik vertrouwen heb in Bibi jrsson en Anthony Perkins, die de onbekende Nederlandse theid Sandra Dumas als derde in :1) de hoofdrollen spelen. Het me dat ik teleurgesteld moet Het is niet aangenaam altijd de staf te breken over Neder landse speelfilms, maar het is in de allereerste plaats mijn plicht, mijn lezers naar eer en geweten voor te lichten. Grote Liefde Misschien is het genoegzaam bekend, misschien ook niet: „Twee Vrouwen" gaat over een vrouw van rond de veertig, Laura, intellectueel, zelfstan dig, gescheiden, introvert, die plotse ling verliefd wordt op Sylvia, een jong meisje dat ze voor een etalaga ziet staan. Ze neemt haar mee naar huis en de relatie gedijt voorspoedig, tot de vroegere echtgenoot roet in het eten komt gooien: hij verlaat zijn (nieuwe) vrouw en kinderen, gaat er met Sylvia vandoor en maakt haar zwanger. Maar na een tijd komt er aan Laura's wanhoop en eenzaam heid plotseling een einde, want Syl via's motieven bleken geheel anders dan ze schenen: ze wilde haar vrien din langs een omweg het kind geven, waarnaar die verlangde en zelf niet kon krijgen. Een hoog-romantisch verhaal, voorwaar, met melodramati sche uitschieters. Er is een „tour de force" voor nodig (waarin Mulisch volgens mijn mening bleef steken) om niet alleen aannemelijk te maken dat een rijpe vrouw, tot dusver zon der lesbische neiging en ervaring als bij toverslag verliefd wordt op een sexe-genote, maar ook nog dat een vrij cynische, abstract denkende man een „crime passionel" pleegt. Doch daarover later. Flash-back Het hele boek bestaat uit één grote flash-back, dat wil zeggen: Laura overdenkt, tijdens een autorit naar Nice waar ze de begrafenis van haar moeder moet regelen, haar verloren liefde, verzonken in uitzichtloze wan hoop. Het is mij een volstrekt raadsel, waarom Sluizer, met zijn mede-sce narioschrijver Jurriën Rood, dit stijl procédé heeft gevolgd inplaats van gewoon het verhaal te vertellen. Voor iemand die het boek niet heeft gele zen is nu een handleiding nodig om de handeling te begrijpen. Ik wil best een tip geven (als Bibi Andersson lang haar heeft vertoeft ze in het verleden, als ze kort haar heeft in het heden) maar ik vrees dat het niet veel helpt. De tweede fout is. dunkt me. de keuze van Sandra Dumas als het fa tale meisje. Iemand die de macht heeft om zowel een vrouw als een man tot hartstochtelijke liefde en vertwijfeling te brengen, iemand die aanleiding geeft tot de overpeinzing: „Iedereen heeft wel eens het gevoel anders te zijn dan anderen, er niet bij te horen, maar van Sylvia geloof ik dat ze er werkelijk niet bijhoort, dat ze echt anders is" (Mulisch heeft het veel mooier gezegd), moet toch dream quality" bezitten, een uitstra ling die de romantische droom ver wekt. Maar Sandra Dumas mag dan over nog zoveel aplomb en naturel beschikken, ze is en blijft onder alle omstandigheden niets meer dan een knap meisje met een te zware onder kaak (die door de fotografie van Mat van Hensbergen soms nog eens extra wordt aangedikt). En daardoor stort het wankele bouwsel, dat George Sluizer en Jurriën Rood vestigden op de basis van Mulisch' boek. reddeloos ineen. Sandra Dumas en Bibi Andersson in „Twee vrouwen". Ik wil niet zeggen dat „Twee Vrou wen" geen aardige fragmenten bevat (de scène in de foyer van de schouw burg heeft spanning en sfeer, bijvoor beeld). Bibi Andersson heeft zich met alle macht in haar rol geworpen en maakt er met grote vakbekwaamheid nog heel wat van: de schaarse, ont roerende momenten zijn louter en alleen aan haar te danken. Voortref felijke kleine rollen mogen niet on vermeld blijven: Kitty Courbois speelt Sylvia's moeder met vertede rende ingetogenheid. Georg Frenkel Frank is perfect als Russisch reliquie in een ikonen-museum. Maar dat al les kan helaas, helaas en nog eens helaas, de film niet redden. Amsterdam - City 2 en Tuschinski 2; Rotterdam - Lumière 1; Den Haag - Odeon 3 en Metropole 2 en verder in 23 theaters overal in het land. 16 jr. dat de Hongaarse cineaste Marta Mészarós een vrouw is zich in haar films wel met relaties tussen vrouwen bezig- it, menen sommige feministen dat ze het recht hebben r te onderwerpen aan een soort kruisverhoor waarin de g of ze wel zuiver is op de feministische graad centraal t. Wat een onzin! Ze is een interessante regisseur, die ngstelling heeft voor mensen, of het nu vrouwen, mannen Inderen zijn. Mag ze misschien? aar nieuwste film „Olyan mint on" (hier uitgebracht onder de tlse titel „Just like at home") ze, bijna aarzelend, de relatie ;n de man Andras (de Poolse r ir Jan Nowicki), de vrouw (de se actrice Anna Karina, vooral yAnd geworden door haar rollen in van Jean-Luc Godard) en het (Zsuzsa Czinkóczu, die op haar >te jaar de ontroerende hoofdrol fde in Laszló Ranódy's „Het kind niemand"). De man is met een iebeurs naar Amerika gegaan, te laat en mislukt teruggekeerd Bepeft moeilijkheden met zijn iden- en zijn infantiliteit, die hem brengt de geliefde hond van een meisje van haar moeder te ko- Doch zij komt het beest onver- ei terughalen en neemt de man, wie ze liefde heeft opgevat, mee zijn geboortedorp. Daar pro hij met werken op het land zijn )lexen. kwijt te raken, maar uit- ilijk gaat hij weer terug naar lapest, met het meisje dat hij of meer adopteert (het is opvai- dat daarbij niemand aan iets eels denkt, het vertrouwen dat wordt geschonken is overigens :ht). ezien hij de langlopende liefdes met Anna noch bestendigt, verbreekt, ontstaat er een merk- dige driehoeksrelatie. Het kleine e|je is beurtelings het kind en de moeder van de man, ze koestert zich in zijn goede zorgen, ze vangt hem op als hij het moeilijk heeft, ze probeert (misschien) ook wel hem te verleiden. De vrouw, Anna, is jaloers en heeft daarvoor alle reden, want al is er tussen het ongelijke paar van sex geen sprake, de liefde is wel degelijk aanwezig. Tenslotte sluiten man en kind zich samen op in huis, ze laten Anna aan de deur kloppen, ze doen net of zij er niet is. Ze vinden allebei dat het nu „net als thuis" is, maar hoewel er iets vertederends zit in de wederzijdse af- en aanhankelijkheid, schuilen er in een dergelijke radicale afwending van het gewone leven gro te gevaren: deze terugkeer tot de moederschoot is in wezen een neuro tische reactie. Maar Marta Mészarós laat de conclusies geheel en al aan ons over: ze observeert, ze dringt haar mening niet op, ze laat haar figuren in hun waarde. Daarom blijven al haar films, ook deze, je zo lang bij: Je denkt erover na en al denkende verander je soms van standpunt en van sympa thie. Het is of de karakters, als hun beeld allang van het scherm verdwe nen is, je nalopen met materiaal waarmee je hun psyche beter kunt doorgronden. Dergelijke films zijn zeldzaam en kostbaar. En als het ware en passant krijg je ook nog een warm gevoel voor Martó Mészarós: ze moet wel een heel aardige vrouw zijn. Amsterdam - Movies, 16 jr. wie zin heeft om eens smakelijk 'len om een uitgekiende boule- lucht, waarin voortreffelijke ac- als Michel Serrault en Ugo Tog- met kennelijk plezier alle regis- pëntrekken, die moet zijn min- Svoor een avondje maar eens fend verdringen en lekker an. Zaza en Renato. compag- van een travestieten-nachtclub it-Tropez en sinds twintig jaar ïartners, houden de relatie on- gekibbel. Jaloezie en gillende "inzinkingen (Zaza moet zich vond in de japon hijsen om als >te attractie te fungeren) aardig nwicht. tot de zoon, die Renato zwak ogenblik heeft verwekt. meisje komt aanzetten wier de voorman is van een partij cht tegen alles wat vies en voos >e aanstaande schoonouders een rad voor ogen worden ge- 1, een keurig etentje wordt voor- Bette Davis, Ike Eisenmann en Christopher Lee in „Terug van de Heksenberg" John Houghs „Escape to Witch Mountain" (uit de goedgevulde Disney-stal), in 1975 gemaakt, was een bijzonder aardige kinderthriller die, als ik het wel heb, nog een kassucces was ook, zodat het geen wonder is dat er een vervolg op werd gemaakt. Voor wie het nog niet of niet meer weet: de „Heksenberg"-serie gaat over Tia en Tony, kinderen met aller lei buitenmodelse krachten (ze kun nen iemand letterlijk laten opvliegen, voorwerpen verplaatsen, instrumen ten onklaar maken) die door boze mensen worden misbruikt. In „Esca pe to Witch Mountain" werden ze door een goede oom naar een veilige, buitenaardse plaats gebracht, in „Re turn from Witchmountain" („Terug van de Heksenberg") komen ze voor een uitstapje naar de stad en vallen natuurlijk weer in mensenklauwen. ditmaal behorend bij een enge profes sor (Christopher Lee, bekend uit tal loze griezelfilms) en zijn op geld be luste compagnon Bette Davis (be kend uit de filmgeschiedenis, nu op getuigd met een omvangrijke pruik). Het ergste is, dat Tony als een robot door de professor wordt bestuurd en zich tegen zijn zuster richt, maar het loopt natuurlijk goed af, al moeten er wel een leuke jeugdbende en een keu rig gedresseerde geit aan te pas ko men om de boel in de bezette kern centrale (ja. die zal er niet bij worden gehaald) weer in het reine te brengen. een ingeboren afkeer heeft van verfilmd toneel, moet st niet naar „La Cage aux Folies" gaan (geregisseerd door nde rot in het vak Edouard Molinaro, naar het toneelstuk ie Jean Poiret) want je ziet de coulissen als het ware nog op Boek staan. De Moed van het Volk. Indruk wekkende Boliviaanse verzetsfilm van Jorge Sanjines. 25 en 26 mei „De Smederij". Nieuwe Jonker straat 8, Amsterdam. De Klompenboom. Prachtige pas torale over Italiaans landleven aan het eind van de vorige eeuw, door Ermanno Olmi. De gehele week in Kunstmin 2, Dordrecht en Metro 1, Heerhugowaard. 2001: A Space Odyssey. De beste science-fictionfllm ooit gemaakt, door grootmeester Stanley Ku brick. De gehele week in Luxor, Rotterdam. A. Wedding. Satirisch en amusant wandkleed over de Amerikaanse wijze van leven, geregisseerd door Robert Altman. De gehele week in Camera 2, Groningen en Movies 1. Utrecht. Novecento 1 en 2. Film vol revolu tionair elan van Bernardo Berto- lucci over opkomst en ondergang van het Italiaanse fascisme op het platteland in het tijdvak 1900-1945. De gehele week in Roxy, Amsterdam. Interiors. De eerste ernstige film van Woody Allen en de eerste waarin hijzelf niet meespeelt. Prachtig mooi. De gehele week in Casino, Breda; Select, Delft; Sca la. Nijmegen. Barry Lyndon. Schitterende film over de verre, koude, mooie wereld van het verleden, door Stanley Kubrick. De gehele week in Oscar, Amstelveen. The Birds. Klassieke griezelfilm van Alfred Hitchcock over vogels die de macht overnemen, geba seerd op een kort verhaal van Daphne du Maurier De gehele week in Bio. Schiedam. bereid... en dan begint natuurlijk de lol pas goed. De echtgenoot in spé zit op een gegeven ogenblik met twee moeders opgescheept, journalisten, die een schandaal snuiven, omsinge len het huis, het personeel van de nachtclub komt in alle staten van ver- en ontkleding naar boven rennen en Zaza verliest zijn pruik. Kortom, alles gaat zoals je weet dat het gaan moet. maar zo snel. dat je geen tijd hebt om het aan te zien komen zodat je toch, als het ware ondanks jezelf, van de ene verrassing in de andere tuimelt. Zo en niet anders hoort het, in dit soort werk Vakbekwaam amu sement, waarmee ik me kostelijk heb geamuseerd. Waarom dan nog zani ken over film. toneel en soortgelijke zaken? Amsterdam - Tuschinski 1; Rotter dam Thalia; Den Haag - Metropole en 6 andere theaters in het land, a.l. Overvallers van banken en geldtransporten hebben (hoogstwaarschijnlijk omdat het geld dat ze gappen zo anoniem is en het verlies steevast door verzekering wordt gedektl zolang ze geen geweld gebruiken een wit voetje bij lezers en kijkers van en naar hun vereeuwigde avonturen. De Robin Hoods van de moderne consumptiemaatschappij zijn het en als ze veel duiten in de wacht slepen gaan ze als helden de geschiedenis in In de nacht van 17 januari 1950 werd in Boston de firma Brink, gespeciali seerd in geldtransporten, binnen tien minuten van drie miljoen dollar be roofd. Aangezien toen in Amerika de zeer besmettelijke communisten koorts heerste, dacht de FBI in haar ondoorgrondelijke wijsheid onmid dellijk aan een komplot. Zes jaar werd er naar de daders gezocht, 29 miljoen belastinggeld werd daarte gen aangesmeten, en toen ze gevon den werden bleken het kleine boefjes te zijn, gelegenheidsdiefjes van wie zelfs door foltering geen rooie honden viel te maken. Over dit gedenkwaar dige feit maakte William Friedkin een film, die niet zo goed is als het onderwerp verdient. Weliswaar wordt er wat aardige achtergrondinforma tie verstrekt over het reilen en zeilen van zulke scharrelaars, in de gevan genis even goed thuis als op de markt waar ze sokken en dassen stelen, maar de inleiding is te lang en daar om wordt de rest afgeraffeld. Wel jammer want er spelen heel goede acteurs in mee. onder anderen Peter Falk. Gena Rowlands en Warren Oates Amsterdam - Calypso 1 en Du Midi: Den Haag - Asta: Rotterdam - Calyp so en Metro I; Nijmegen - Luxor: Eindhoven Rembrandt 1. 12 jr. In John Carpenter zag de Amerikaanse filmbusiness tot voor kort geen winst-potentieel (ook al werd zijn „zwarte" gang sterfilm „Assault on Pretinct 13" door de kritiek zeer ge roemd i maar na ..Halloween" (wederom met we.nig geld gemaakt) schijnt dat anders te worden, want die trekt pu bliek.. Zo fris, verrassend en echt sprookjes achtig als de eerste film is de tweede niet, maar hij zit al met al goed ge noeg in elkaar om er met (wat grote re) kinderen plezier aan te beleven. Opnieuw worden de wonderkinderen gespeeld door Kim Richards en Ike Eisenmann. Ze zijn volwassener ge worden, maar hebben hun overtui gingskracht niet verloren. Amsterdam - Flora Disney; Rotter dam - Cineac N.R.C.; Den Haag - Odeon 2, a.l. En in de annalen van zijn genre, de griezelfilm, zou „Halloween" wel eens een eerbiedwaardige plaats kunnen veroveren. Niet omdat Carpenter zo veel nieuws brengt, wel omdat hij, zonder enige pretentie maar zeer vak bekwaam, voortbouwt op een oude, beproefde „terror"-traditie. Zijn film is zeker niet vrij van Hitchcock-in- vloed, maar hij besteelt de oude meester niet, zoals Brian de Palma wel dikwerf schaamteloos deed. De film begint met een ongeveer tien minuten lange camera-speurtocht rond en in een huis in de late avond in het late najaar: het is „Halloween de nacht waarin de Amerikaanse spo ken en heksen de straat opgaan en menig huis is versierd met een uitge holde pompoen, waarin een lichtje brandt. We zien de moord op een jong meisje door de oog-openingen in het masker van de moordenaar, maar de schok ontstaat niet door het flitsende mes doch rfoor het vallen van het masker, waarachtig een zesjarig jon getje blijkt schuil te gaan De rest van de film speelt vijftien jaar later: de krankzinnige moordenaar, de ver persoonlijking van het absolute kwaad, is uit het gesticht ontsnapt en teruggekeerd naar zijn woonplaats, waar de mensen zich opnieuw opma- Ken om Halloween te vieren. Weer wordt de angst niet opgeroepen door de moorden (al zijn ze bloederig ge noeg) maar door de niet of nauwelijks waarneembare aanwezigheid van de „boogie man". Jonge meisjes die moeten baby-sitten lopen van het ene huis naar het andere om afspraakjes met Jongens na te komen, terwijl de aan hun hoede toevertrouwde kinde ren, geheel onkundig van het onding dat buiten rondwaart, op dc televisie naar Hawks' klassieke griezelfilm „The Thing" kijken. Het is deze ver menging van doodgewoon kleine- stads-ieven. vrij genuanceerd uitge werkt, met het onverklaarbaar, onin- voelbaar en ongeneeslijk slechte en bloeddorstige, dat de film zijn subtie le gruwelsfeer geeft Die wordt onder steund door. de hallucinerende mu ziek (van Carpenter zelf). Alleen het allerlaatste einde, waarin (misschien) de moordenaar een bovennatuurlijke afkomst wordt aangemeten, had voor mijn gevoel beter kunnen worden weggelaten Desondanks is „Hallo- ween" een „must" voor de ware grie zelminnaar Rotterdam - Beurs; Nijmegen - Cen trum; Eindhoven - Europ 4 5; Den Bosch - Euro 1; Enschede - Alhambra 1. 16 jr. door Olck Ouwendijk Hoe sterk de film ..Cabaret" is, .blijkt uit het feit dat daarna verschillende pogingen zijn ondernomen om. in dezelfde geest, de verloedering van Duitsland na de Eerste Wereldoor log te typeren. Zelfs Bergman kon zich niet aan de invloed onttrekken Het is dan ook voor regisseur David Hemmings ze ker geen schande, dat hij in zijn film ..Just a Gigolo" geprobeerd heeft om op een eigen manier het schaduw beeld van ..Cabaret" na te tekenen Het grote verschil is. dat in „Cabaret" de dramatiek in wezen geconcen treerd was op de Duitse samenleving als geheel, in de troebele jaren tussen nationale nederlaag en de scabreuze opkomst van het nazisme, met in die samenleving enkele in het oog sprin gende indviduen. In „Just a Gigolo fungeert de samenleving als iets dat. annex is aan de min of meer tragische wederwaardigheden van een paar in dividuen. Die individuen krijgen daardoor een opgeschroefde dramati sche zwaarte waaronder ze bewijken David Hemmings heeft geprobeerd om een vergelijking te maken tussen twee vormen van onmaatschappe UJkheid de Pruisisch militaire (het ziekelijke en nutteloze officierendomi en de decadente onmaatschappelijk heid van een tot parasletendom ver vallen kliek. De geschiedenis, zoals die in de film wordt verteld, draait om een zekere Paul von Pryzgodski. (David Bowie», die als nieuwbakken luitenantje aan het front in Frankrijk arriveert op het moment, dat de wapenstilstand wordt afgekondigd Hij geniet nog de soldateske eer. dat er in zijn directe nabijheid een granaat ontploft, zodat hij ln een Frans ziekenhuis terecht komt Dit gedeelte van de film is veelbelovend De ironie over het Prui sisch militarisme krijgt een afteke ning waarvoor je even recht gaat zit ten Maar daar komt gauw een einde aan; de film begeeft zich al snel op flink betreden paden De familie van Paul moet proberen zich aan de zelf kant van „vervallen grootheid" In le ven te houden En zo komt Paul. als mooie jongen, haast automatisch te recht in het milieu van de gigolo's Jc krijgt op den duur de indruk, dat dc film meer gemaakt is om met oude vertrouwde namen als Marlène Die trich. Kim Novak, Curd Jürgens en een Maria Scheli te leuren, dan om een erhte satire op het pre-na/.isti sche Duitsland te schrijven Satire bij vleugjes Maar te weinig kernachtig, zodat het echt kruidige aan de film ontbreekt Amsterdam Leidseplein en Krite- rion: Den Haag - Calypso; Rotterdam - Cinerama 4 en Kriterion en 4 ande re theaters in bet land. a.l.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 29