Chileense kerk ontwikkelt tot tegenkracht Pinochet Capri- Sonne Met een vers broertje of zusje naar de hemelvaartsdienst Uit brieven van lezers Graham steunt SALT-II Trouw Zendingsconferentie zonder polemiek m VenJtcu/k J VANDAAG- VOORBUG ANGEt Nieuwe boek* WOENSDAG 23 MEI 1979 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Mljr vrouw en ik zaten in de serre te schemeren We spraken weinig en keken naar de hoge boom in de tuin van de buren, die eindelijk groen was geworden Zijn top bewoog in de wind en tekende zich nog duidelijk al tegen de donkerende lucht We kregen er mooie gedachten van. ik tenminste wel en ik dacht eraan hoe ik als jongen op de avonden vóór Hemelvaartsdag het voorspel van psalm 47 uit de ..Inleidingen tot de psalmen" van Cor Kee instudeerde Want ik moest op Hemelvaartsdag altijd in de kerk spelen en dan werd zonder mankeren die psalm opgegeven: God vaart voor het oog/met gejuich omhoog Ik was toen een soort hulp-organist en mijn hulp was vooral op Hemelvaartsdag gewenst aangezien de organist dan naar de bondsdag van de Jongelingsverenigingen placht te gaan Ik vond het plezierig, die dienst te spelen. Er hing op hemel vaartsmorgen een heel speciale sleer in de kerk. een bijna tastbaar gevoel van saamhorigheid van mensen, die dapper de verleiding van de touringcar weerstaan hadden en met vrome koppigheid ter kerke gingen, 't Was nooit vol. de meeste meisjes en jongens waren "s morgens vroeg met de bus naar de bondsdag vertrokken en verder had je gemeenteleden, die 't andere niet in hun hoofd zouden halen uit de kerk weg te blijven, maar dit op Hemelvaartsdag ongestraft wèl deden. Door de vensters van de serre zag Ik nog steeds het bewegen van de hoge boomtop en mijn gedachten namen van de weeromstuit een hoge vlucht. Ik bepeinsde hoe merkwaardig het eigenlijk was dat de Hemelvaartsdag zo stiefmoederlijk bedeeld is. In het orthodoxe dorp, waar ik opgegroeid ben, kon bij wijze van spreken geen kerkdeur open staan of de mensen vlogen naar binnen. Ook op de morgens van tweede feestdagen werd er druk gekerkt en als 't een beetje wou. gooiden we er 's middags nog een gezamenlijke zangdienst met andersdenkenden tegenaan. Maar op hemelvaartsdag, ho maar. Dan openbaarden zich opeens zeer rekkelijke denkbeelden met betrekking tot de kerkgang. Toch is de Hemelvaartsdag al sinds de derde eeuw een officiële christelijke feestdag. Dit heb ik. eerlijk gezegd, niet in de schemerachtige serre bedacht, maar later opgezocht in een kloek boekwerk De rooms-katholieke kerk heeft steeds veel nadruk gelegd op het glorieuze aspect van de hemelvaart: de intronisatie van Jezus als mede-regent op de troon des Vaders. De reformatie tilde echter minder zwaar aan de hemelvaart, althans aan de viering ervan. Je kon die dag vieren, je kon het ook laten. Overigens hebben in de zestiende eeuw lutheranen en gereformeerden zich wèl dik gemaakt over de vraag naar de vereniging van de menselijke en goddelijke natuur van de ten hemel gevaren Jezus. Als kind heb ik op de vraag of bij de hemelvaart de beide naturen ln Christus niet van elkander gescheiden worden, leren antwoorden: Ganselijk niet! „Gingen Jullie met hemelvaart naar de kerk?" vroeg ik opeens aan mijn vrouw (ik rapporteer nu weer over ons verblijf in de serre). Ze knikte van ja en zei met een lachje: „We namen op Hemelvaartsdag altijd een vers broertje of zusje mee naar de kerk." Ik begreep niet terstond wat zij bedoelde en daarop deed ze mi] een verhaal, dat ik met haar verlof hier doorgeef, teneinde de lezer te attenderen op de opvoedkundige mogelijkheden welke ln een hemelvaartsdienst besloten liggen. Mijn vrouw komt uit een groot gereformeerd gezin, waar met treffende regelmaat de wieg gevuld werd. De baby's werden zo spoedig mogelijk gedoopt, want mijn schoonvader was een zogenaamde vroegdoper. Na de doopsbediening behoefden de kleinen enkele jaren niet naar de kerk, om de eenvoudige reden dat zij er nog te jong voor waren. Maar na verloop van tijd brak toch de dag aan. waarop een gedoopt kind in staat kon worden geacht, een gereformeerde kerkdienst uit te zitten. Helemóó zeker kon Je daar natuurlijk niet van zijn, het bleef proberen, zo'n eerste keer. Welnu, voor dit experiment was de hemelvaartsdienst uitgekozen. Dan mochten de oudste kinderen een op z'n zondags uitgedost nieuw broertje of zusje meenemen naar de kern om te kijken, wat de verse kerkganger ervan terecht zou brengen, 't Was op Hemelvaartsdag toch niet zo vol, aldus de redenering, en zo zou het naar verhouding weinig opzien baren ais de nog onwennige jeugdige kerkganger zich zou komen te misgaan. Lukte het, dan was er weer een gezinslid méér van wie verwacht werd dat hij „inzonderheid op den sabbath, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome". door Koos Koster Deze winter vonden boeren een tiental lijken in een verlaten mijn in het dorpje Lonquen, in de buurt van Santiago. Sinds die tijd weet de Chileense bevolking officieel dat er geheime kerkhoven bestaan in Chili, hoewel militaire, gerechtelijke en medische autoriteiten alle mogelijke moeite doen dit pro bleem te verzwijgen of te verdringen. De bevolking is ervan overtuigd dat er meer van dit soort clandestiene begraafplaatsen bestaan, waarin ge folterde slachtoffers van de Plnochet- terreur begraven liggen Kerkelijke kringen in Santiago in nauw con tact met het Vicariaat van de Solida riteit. de kerkelijke oppositie tegen de militaire junta, die vanaf 1 januari 1976 onder het beschermheerschap van kardinaal Raul SU va Henriquez. funktioneert willen (nog) niet zeg gen. waar andere geheime kerkhoven te vinden zijn. Uit veiligheidsoverwe gingen. wachten ze het geschikte mo ment van onthulling af. Helikopters Op 25 februari liepen tweeduizend Chilenen naar de kerk van het plaats je Lonquen om een mis ter nagedach tenis van de vermoorde slachtoffers ln het anonieme massagraf te vieren. HeUkopters van de politie cirkelden langs de route, die de stoet van zes kilometer lang volgde, bij een hitte van 36 graden. Inmiddels zijn vijfUen slachtoffers uit de mijn met naam en toenaam geïdentificeerd. Een bur ge lijke rechter, die deze zaak tot op de bodem moest uitzoeken, gaf deze op- draeht terug wegens „onbevoegd heid" De militaire garnizoenscom mandant van Santiago, generaal Mo rel, heeft daarop het onderaoek ln deze kwestie op zich genomen. Poli tieagenten en militairen, die bij deze „gerechtelijke" moorden betrokken waren, hebben Inmiddels getuigen verklaringen afgelegd Je hebt de indruk dat er in Chili momenteel twee parallelle machts centra bestaan. De regering Pinochet zit vast ln het zadel en is beducht om iedere vorm van oppositie tegen haar bewind binnen het leger tijdig de kop in te drukken. Aan de andere kant staat de kathoUeke kerk. die via het Vicariaat van de Solidariteit (de lei dinggevende vicaris Cristian Precht Baftados heeft kortgeleden plaats ge maakt voor psycholoog Juan De Ca stro) de legale oppositie tegen het bewind van Pinochet vormt. Kardi naal SUva Henriquez schijnt het plan te koesteren om langzaam maar ze ker het vicariaat af te breken, omdat het aan zijn controle dreigt te ont snappen. Bovendien is de kloof tus sen de leidinggevende, christendemo cratisch georiënteerde blschoppen en het meer op de Unidad Popular van Allende gerichte bureaupersoneel en vrijwilligers groter aan het worden. KerkeUjke kringen vragen zich ver der bezorgd af, of de katholieke kerk bereid zal zijn de macht terug te geven aan de volksorganisaties, die zij zich in de loop van de Pinochet- diktatuur toegeëigend heeft en door de bevolking teogewezen kreeg. Wei nig vergaderingen in Chili vinden plaats zonder de bescherming van' een kerkeUjke instantie. Zal de kerk vrijwillig afstand doen van die „be voogdende" functie, willen priesters in Santiago weten. Speelruimte De laatste zes maanden Is er onder het Pinochet-regiem grotere speel ruimte gekomen voor oppositionele uitingen (meer dan in Uruguay en in Argentinië). Sommigen verklaren dit door het goed funktioneren van het economische model voor een kleine elite van de bevolking, die driftig consumeert en fors inkoopt ten koste van de rest van de bevolking. Ande ren wijzen op de druk vanuit het buitenland, die zeker van invloed ge weest is op de uitbreiding van de „speelruimte", die er nu heerst. Chili begint na bijna zes jaar Pino chet-be wind de trekken van een eli taire consumptiemaatschappij te vertonen. Onder brede lagen van de bevolking vindt een depolitiserings- proces plaats, zodat je je soms af vraagt of de politieke partijen van links niet helemaal opnieuw zullen moeten beginnen, als de dictator hen een kans zal geven (waar het voorlo pig niet naar uit ziet). Geen „stommen" In het artikel over het „Theatre of the Deals' staat het woord .doofstom men" En ook deze week las ik dat woord in het artikel over gehandicap ten tn Rusland. Wij C-leerlingen van het instituut voor doven „Effatha" zijn toch geen doofstommen, want we hebben op school praten geleerd We hopen, dat u het woord „doven" zult gebruiken ln plaats van „doof stommen". Voorburg Sisole Korhoen Nicollen Kmyer Tony Bloemen Connie Pauw Groet Vlnke Mirjam van Geest Vrije Universiteit Een gevoel van beklemming kwam over mij toen lk las hoe roomse hoog leraren proberen aan de VU het pand der vaderen en dat der (a.s.) moeders te bewaren en daarin notabene ge dwarsboomd worden door het VU- bestuur Kunnen we nu maar niet beter de grondslag van de VU af- Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht Ie worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het ntet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 AW Amsterdam Bh pubkkatie worden naam en woonplaats van de schrijver waarin opgenomen: De Rotter- dammer, met Oordts Oagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Post ma MOOFO*ANTOO« Roettws 859 1000 AW Amsterdam tel 020-913456 tele* 13006 Pottf'o 66 00 00 Bjnk Ned Creteibam Ae*en*9" 23 00 12 574 Gemeentegiro Amslertiam X11000 REGIO ROTTEROAM/OORORECWT Postbul 940 3000 AX Rotterdam iel 010-115566 i abonnementen en bezorgmg) lel 010-115560 (redactie) tel 115700 MSMend voor advertenties Rotterdam REGO OEN HAAOatlOCN 2501 CC Oen Haag •w 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haaq REGO NOOROOOST NEOERVANO twiskiftend adnwvstratwi Postbus 3 0000 AA Zwd le lel 05200-17030 Me* markt 56 Zwolle Abonnementsprijzen- Per maand f 15.90 Per kwartaal t 47.70 Per ha» (aar 65.40 Per war f 100 00 Atf*enena»rane»en op aanvraag Opgave iam*et>er<hten 9-19 30 *a« maandag Vm vr »<jao Op zondag van 10- 20 uur latei 020-913456 Opgave m.r.-adve»1enfies iel 020 936868 o' schrrti*.* aan M m-A«jv at de' nq postbus 431 10OO AK AMSTEROAM AtPeswiz-gmgen j-*simiend scmftehk aan ctr Amsterdam* adressen schaffen? Want dit ia zó diep bescha mend dat er geen woorden voor zijn, ook al schrijft een christelijke krant doodleuk over het „persoonlijk" in zicht van de betrokken hoogleraar en ai, „concludeert" een medisch-ethi- sohe commissie dat abortus geen overtreding van Oods gebod is. Ik stel daar tegenover abortus provoca te is zowel in strijd met Oods gebod als met de artseneed, en bovendien een mensonwaardige en mensont erende daad Quo vadls universitas refromata' Naaldwijk M. Wiersma huisarts T. J. Hagen Waarom het uit de classis 's-Oraven- hage van de geref. kerken nu Juist ds T J Hagen moet zijn. die om kerkor- delijke redenen niet langer bevoegd heid heeft om ambtelijk voor te gaan. Is mij niet recht duidelijk. Hij is mis schien „een vrije vogel", maar dan wel één met een uitgesproken opvat ting aangaande verzoening en verlos sing door Jezus Christus naar Schrift en belijdenis. Het geref studenten pastoraat in den lande is wellicht een grotere bedreiging voor de gerefor meerde kerken. Jammer, de activiteit van deze elassis had m l. een belang rijker zaak waardig geweest. Delft J.v.dJIeijden Stuur 'n brief Ia TrouW* rubriekje „8tuur 'n brief onderdeel van een voorlichting vol gens welke de indruk gewekt wordt dat het daar. waar onrecht geschiedt, beter zou zijn als „wij" daar met ons systeem zouden zitten? Bergen op Zoom M. Moors Onbegrijpelijk (2) Als een aankomend onderwijzeres, die met enthousiasme de basisschool wil binnenstappen, nauwelijks aan het werk kan komen veertig keer solliciteren zonder resultaat is nor maal dan is bet onbegrijpelijk dat een gehuwde onderwijzeres, die sa men met haar een dubbel inkomen geniet, niet zelf ontslag neemt om een plaats vrij te maken voor een jonge, net afgestudeerde collega. C. vaa Iterson ln de Domlnlcuskerk meer sfeer van eenheid en saamhorigheid dan de verslaggever van Trouw Jn zijn arti kel tot uiting brengt. De uitgebrachte kritiek werd, door het vertrouwen dat men ln elkaar stelt, positief ervaren. Eelde J. Boswijk Benzine8Chaarste Eigenlijk onbegrijpelijk dat er zo wei nig begrip is om vijf procent energie te besparen. Er schijnt bij velen een mentaliteit te heersen van: na ons de zondvloed. Men knalt en scheurt er lustig op los. en liefst ln grote Merce- dessen en Amerikaanse wagens. Er is ontstellend weinig verantwoordelijk heidsgevoel. Het percentage auto's waar men één persoon in ziet zitten ls zeer groot. Dit moet wel op hardere maatregelingen uitlopen. Eén van deze maatregelen zou m.i. moeten zijn een verbod voor het organiseren van aurorally's en motor- en autora ces. Broek op Langedi jk M. Kool Debora Premier Mrs Thatcher wellicht een Engelse Debora (Debora richtte des tijds Israël). Waak op, waak op. Mar garet. Amstelveen G. Dekker welijks het enthousiasme van de Oude Kerk bereikt. Inderdaad, de Doop met de Heilige Geest is niet speciaal een gevoelszaak. Maar wie praktiseert nu eigenlijk ln de charis matische vernieuwing het gevoel als „de enige invalspoort voor de Geest? Prof. dr J. Firet typeert de Doop met de Heilige Geest als een „disclosure"- moment, een loskomen en doorstro men van creativiteit in het hele wezen van de mens. Het Evangelie zegt, dat de invalspoort voor de vervulling met de Heilige Geest gehoorzaam gebed om deze vervulling en lofprijzing is. (Handelingen 1,2; Efeze 5 vers 18 v.v.) En dat dit van allen wordt verwacht WIJ systematiseren de Geesteserva- ringen niet Die zijn rijk gevarieerd. WIJ hebben geen voorkeur voor het fortissimo van de Pinksterstorm. We leggen integendeel steeds meer na druk op het pianissimo van het stille wachten. Op retraite en op meditatie en contemplatie. In bijna elk num mer van ons maandblad „Vuur" wordt dit gevonden. Wie beseft, dat het instrumentarium van de Geest vee! rijker besnaard is dan wij kerk mensen denken, kan m.i. beter de charismatische vernieuwing toejui chen dan ontijdig de sordino (de dem per) hanteren. Haarlem dr. K. J. Kraan WUPPERTAL (ANP) De komende wereldzendlngsconle- rentie, 12 tot 25 mei 1980 in Melbourne, zal een „bestandsop name van de geestelijke kracht van het christendom" zijn. Dit heeft dr. Emillo Castro te Wuppertal verklaard aan het slot van een acht dagen durende voorbereidingsbijeenkomst. Esperanto Basisbeweging In het artikel over de samenkomst in de Domlnlcuskerk te Amsterdam van de basisbeweging van kritische groe pen en gemeenten in Nederland wordt gezegd dat de groepen een zeer verscheiden leer hebben Dit ia mijns inziens zeer onjuist. In „Visie en Pro gram" wordt duidelijk gesteld dat de Bijbel centraal staat en wel in het bijzonder de verzoening (het opheffen van tegenstellingen) en de bevrijding (uittocht uit alle vormen van onrecht, knechting en vernedering van de mens» door Jezus gepredikt en voor geleefd De basisbeweging verzet zich tegen het dikwijls rechtvaardigen van de beslaande verhoudingen door de christelijke kerken en wil terug naar de basis (grondtekst), vrij van door dogma's in stand gehouden structuren. Voor mijn gevoel was er Charismatisch Dr C. Rijnsdorp geeft ln zijn bespre king van het geschrift van prof. dr. J. Veenhof c.s. „Op het spoor van de Geest" (over de charismatische bewe ging) een aardige anekdote ten beste: „Als jongen van 15 jaar speelde ik mee in het orkestje van een stads evangelisatie. Met Pinksteren werden we aangespoord bij het spelen er een schepje op te doen. We moesten, om het cru te zeggen een beetje „uitstor- tinkje" spelen. Van die tijd dateert mijn weerzin tegen alle opzettelijk heid en alle programma waar het de Geest betreft. In het verlengde hier van ligt ook mijn afkeer van dwepe rij Ons gevoel is niet de enige invals poort voor de Oeest. maar ons ver stand evenzeer Zijn Instrumenta rium ls veel rijker besnaard dan wij wel denken De Oeest kan fortissimo komen, maar ook pianissimo. Hij kan met sterke gevoelens komen, maar ook met heldere inzichten. En laat geen enkele beweging menen exclu sief over de Oeest te kunnen beschik ken. Hij blijft vrijmachtig" Ik be wonder altijd weer de bijdragen van dr Rljnsdoro ln „Trouw", maar ik geloof dat hij hier toch de plank mis slaat Waar wordt in de charismati sche vernieuwing binnen de kerk dweperij gevonden? Was het dwepe rij. toen de mensen op Pinksteren zeiden: ,2t zijn dronken". Of was het de dronkenschap waartoe de oudker- kelijke liturgie heel bijbels opwekt: Laat ons vrolijk drinken de nuchtere dronkenschap van de Heilige Oeest? Maar dan was ln de Oude Kerk de opgetogen lofprijzing en het hallelu jah niet van de lucht. Er zijn wel kringen, waarin de dronkenschap des Geestes niet nuchter meer is. Maar in de charismatische vernieuwing is mij alleen de nuchtere vervoering be kend En daarin hebben wij nog nau Thijs citeert in „Een loflied op Euro pa" („Trouw", zaterdag 19 mei 1979) Colijn, volgens wie het esperanto, „een dor mechanisme was tegenover de levendige en sappige werkelijk heid" (van de natuurlijke talen). Waarschijnlijk wist Colijn zo min als vele van de andere mensen die de staf breken over het Esperanto iets af van het Esperanto en zijn cultuur. Als een bewijs, hoe levendig en sappig het Esperanto kan zijn. citeer ik hier een fragment uit één van de mooiste ge dichten in het Esperanto: Kongresa runo (Congres-rune) van Kalocsay Llngvon, kiu liutsone. Luie ludas sur la lipoj, Flate. flustre, flirte flugas, Dolchon donas dorlotante, Mughas kiel mar* majesta. Kun tita na tono tondras: En nu ln Nederlandse vertaling: Wier geluld als luitetonen Lieflijk licht speelt op de lippen. Vleiend, flulst'rend, flirtend rondvliegt. Zoet verstrekt bij liefdesstreiing. Met de majesteit der zee loeit. Dondert in titanentonen. Amsterdam dr. W. A. Verloren van Themaat Honselersdijk A. J. Klei haakt ln op mijn opmerking dat „Abraham Kuyper nu naar Amersfoort zou gaan, omdat hij zich op de Evangelische Hogeschool zou thuisvoelen (Trouw 15 en 17 mei 1979). Op geestige en rake wijze be denkt Kiel hoe de Evangelische Ho geschool in de loop van 100 jaar zou kunnen vervreemden voor haar grondslag: de volkomen betrouw baarheid van het geïnspireerde Woord van Ood. Over 100 Jaar zou dan gezegd kunnen worden dat Van Delden een nieuwe hogeschool zou willen stichtingen in een of ander plaatsje, zegt Honselersdijk. Ik wil graag deze gedachte ondersteunen. Wij hopen dat als de Evangelische Hogeschool haar grondslag verloo chent. onze geestelijke nazaten de moed en de eerlijkheid hebben om een nieuw begin te maken. Soortgelij ke woorden sprak trouwens Kuyper bij de start van de Vrije Universiteit. Organisaties veranderen, waarbij hun beginselen verloren gaan. Maar de vaste grondslag van de (ook histo risch) betrouwbare Bijbel blijft be staan. Als je op die grondslag blijft staan ben Je standvastig, ook als je gedwongen wordt tot de oprichting van een nieuwe Hogeschool Amersfoort J. A. van Delden Castro, een uit Uruguay afkomstige predikant, is directeur van de afde ling voor wereldzending en evangeli satie van de Wereldraad van Kerken, die deze conferentie organiseert. Er zullen in Melbourne zeker span ningen optreden tussen de verschil lende theologische tradities, tussen westerse en andere standpunten en tussen de gedelegeerden uit de rijke en de arme landen, aldus Castro. „Steriele polemiek" moet volgens hem zoveel mogelijk worden verme den om op overtuigende manier dui delijk te kunnen maken welke bijdra ge christenen kunnen geven aan de oplossing van de problemen in de wereld. Het congresthema, „Uw rijk kome", moet naar de mening van Castro een aansporing zijn de kerk als „manifestatie van Gods tegen woordigheid" te presenteren, die „ge lovend in de eeuwigheid meer wijs heid voor het tijdelijke leven" kan geven. Zowel de conservatieve/evanaelikale NEW YORK - De bekendste Amerikaanse evangelist Billy Gra ham, die in het verleden gewoonlijk ADVERTENTIE. Capri-Sonne. een heerlijke, zuivere sinaasappellimonade. In het handige éénpersoons-pakje met de vele gebruiksmomenten. Zuiver fris in 1 onderwegkolfertje EINDE EN NIEUW BEGIN Mijn eerste boek, Theofilus, heb ik geschreven over alles wat Jezus gedaan en geleerd heeft tot de dag, waarop Hij opdracht gaf i de apostelen, die Hij doorgeest hi uitgekozen en waarop Hij ten hei werd opgenomen. (Handelingen 1 tot 11) g Zo begint het verhaal van de hemelvaart en tegelijk het hele b Handelingen. Lucas heeft twee boeken geschreven, een evangeb dit boek van de Handelingen van Apostelen. De grens in zijn verte ligt bij de hemelvaart. Daarmee eindigt hij zijn evangelie en d begint hij het tweede boek. Hemelvaart is een einde en een nl begin. Het einde is duidelijk: de 1 ls niet langer hier te zien en te tai Op menselijke wijze is Hij niet m onder ons. Daarom moeten we o( niet allerlei dingen te voorschijn toveren en die aanraken en dan zeggen: ik heb de Heer aangeraal Relikwieën zijn onbetrouwbaar, Mariabeelden huilen niet en broo blijft brood. Zo is Hij hier niet n Dat is ten einde. Hemelvaart betekent dat einde. En ook d moeten we niet fantaseren met „Hemelreizen", langs sterren en planeten want dat ls precies hetzelfde. In dit verhaal zelf zit a onthevenheid aan de aardse verschijning. Het nieuwe begin g er al doorheen. Voortaan is Hij b aan de ene kant mysterieuzer aanwezig. Op de wijze van de G Niet zomaar te grijpen en te pal Vrij machtiger. Doden kunnen ze l Hem nu niet meer. Maar dat mysterieuze is maar één kant van zaak. Hij is nog meer aanwezig da ooit. Dichterbij dan ooit. In Zijn i woord en Geest. Aan te roepen vofV ieder mens. Als een hulp (trooster altijd naast ons. En als die ons de wijst. Een nieuw begin. Een nleut ir] weg. De wereld en de toekomst in Beroepingswerk als de moderne theologische stromin gen zullen in Melbourne vertegen woordigd zijn. aldus Castro. Veel deelnemers zouden van plan zijn, zo is in Wuppertal medegedeeld, vanuit Melbourne naar het Thaise Pattaya te reizen waar een vervolg op het congres voor wereldevangellsatie, Lausanne 1974, zal plaatsvinden. In Lausanne, waar de evangelikalen bij een waren, is indertijd zware kritiek geuit op het missionair beleid van de Wereldraad van Kerken. De vorige wereldzendlngsconferentie werd omstreeks de jaarwisseling 1972/73 in Bangkok, de hoofdstad van Thailand, gehouden. Op het komen de congres worden 400 officiële deel nemers verwacht, onder wie 250 ge leerden, 20 waarnemers van de rooms-katholieke kerk en 40 gasten uit Zuid-Oost-Azië. Een kwart van de deelnemers zal. zo is de bedoeling, van het vrouwelijk geslacht zijn, een kwart in de leeftijd onder de dertig. st rii NED. HERV. KERK Beroepen te Alphen a d. Rijn: Oever te Nieuwleusen; te St Ani rochie (toez.): H. R. Dijkstra te N lg bergum; te Den Haag-Loosd) (toez.): B. Jager te Roden; te ei hoorn-Rldderveld: F. Moll te Ve daal (deelgem.); voor pred. bi .i gew. werkz. (scriba van de prov. vergadering in combinatie me ln secretariaat van de beroeping* o: missie als synodale nevenopdi 5 te Utrecht: G. Pettlnga aldaar. Aangenomen naar Wageningei Bouter te Hilversum, naar 0<£ beek: E. Verwaal te Zeist }r< GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Zoetermeer: T Wenf Gees. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor St Katharines (Cai voor Franklin Lakes (VS): A. kerken te Nieuw Beijerland. ONAFH. BAPTISTENGEM. Beroepen te Amsterdam, drs. ai Visser te Alphen a d. Rijn. G. Reiling steun gaf aan versterking van de Amerikaanse militaire macht in de wereld, heeft zich achter het 8ALT-II- verdrag gesteld. De reusachtige uit gaven voor wapens heeft Graham in enkele preken krankzinnig en dwaas genoemd. In een televisie-gesprek heeft Gra ham gezegd dat hij de oorlogsvraag anders is gaan zien bij zijn bezoek aan Auschwitz, vorig Jaar. Volgens Graham veranderen op dit moment de opvattingen over de wapens bin nen zijn eigen kring, de Zuidelijke Baptisten. Tijdens hun conventie hebben zij steun gegeven aan het tweede SALT-verdrag. Graham is geen voorstander van een zijdige ontwapening. Voor de tv zei hij: Ik ben voor ontwapening en ver trouwen. Ik ben voor overeenkom sten die bewapening verminderen en doen verdwijnen. Waarom moet een land kernbommen hebben? Velen zullen het met mij oneens zijn, maar volgens mij heeft president Truman een fout begaan door de eerste atoombom te gooien. Hadden wij hem maar nooit gebouwd. STUTTGART Vorig Jaar zijn bij de Westduitse kerk voor het eerst meer dan een half miljoen telefoni sche verzoeken om pastorale hulp binnengekomen. De hulptelefoon spreekt met mensen die geestelijke storingen hebben, drang voelen tot zelfdoding, lijden aan drugs-versla ving, huwelijksmoeilijkheden hebben of eenzaam zijn. Slechts in 3,4 per cent van de gevallen had men gods dienstige problemen. ADDIS ABEBA De leider van de Ethiopische orthodoxe kerk, Abu- na Tekle Haumanot, heeft dertien nieuwe bisschoppen aangesteld, waarvan een voor een diocees in Noord-Amerika. Een wijding van der tien bisschoppen tegelijk was nog nooit in de Ethiopische kerk voorge komen en de gebeurtenis wordt uitge legd als een teken dat de kerk, on danks berichten over vervolgingen, een ruime mate van vrijheid geniet. In Stadskanaal is op de leeftijd 85 Jaar overleden oud-zendeling Reiling. Zij was de eerste Neder se baptisten zendelinge, die in lf dienst van het Britse baptistei dinggenootschap uitgezonden naar het toenmalige Ijakusu ln go, met het oog op het meisj< aldaar. ZIJ heeft er bijna dertig ook tijdens de oorlog, gewerkt op den duur geheel voor rekei de Nederlandse baptisten, ge Reiling was een kleindochl een der eerste baptisten in land. De begrafenis vindt te Si naai plaats op vrijdag. Lohse Tot de nieuwe voorzitter van de van de Westduitse evangelische (EKD) ls de bisschop van Hans D. Eduard Lohse gekozen. Lohse jaar. In de oorlog was hij comi dant van een torpedoboot. Hij in de eerste stemming met 118 vi 124 stemmen gekozen tot opv( van de Wurtemberger D. Hel Class. Lohse's plaatsvervanger is mut Hild. Lohse is geboren Hamburger en enige tijd hoogleraar nieuwe t ment. Hij was reeds eerder kandü voor het voorzitterschap van EKD-raad, maar wees deze fut toen af. Lohse geldt als een bru .bouwer in zijn kerk. Hild is een kend ondersteuner van het raadprogram tegen de rassenwai^ Bij uitgeverij Elsevier te Amstö - verschenen: De sekte, een thrilia M. Ehriich (327 blz. 19,90 en des oordeels van J. Higcens. <222 ,r -ƒ 22,50. Vier commando's bevat twee logsromans van A. White: „Cond do's onder de middernachtzon „Commando's met speciale dracht" 198 blz - 32,50. De Zuidhollandsche uitgevers* schappij te Amsterdam stuurde Ntankere kust. roman van S. Hoe (186 blz. 14,90) en een omi van J. M. Simmel waarin opgeoa u de boeken „Affaire Nina B" en zen in december" (232 blz. 29

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2