Klinkend geloof uit onze geschiedenis fouter UttMfó Dat is geen werk(en) Een mijlpaal voor CvS Trouw [MD Boekennieuws (Sbmiactftrntrcn <goDattpailetne pfolmm&a ©auto: tot aüfytin g^c/eft eengfyeefteUhe her mahinqbe ban alien <£f)irftëmenftl)r. €um (StatiaetpawiegiOv Vóórdat u honderden guldens wóggooit THACIR Kerken vragen geld voor India ZATERDAG 19 MEI 1979 door A. J. Klei De collega die verleden week dins dagochtend ons redactielokaal binnentrad, keek enigszins mis noegd. Hij hield pagina twee on- hoog en sprak narrig, wat moeten wij in de krant met die kerkelijke geheimtaal? Hoezo?, vroegen we vriendelijk, want we blijven onder alle om standigheden vriendelijk. Het bleek dat de kop boven ons bericht over de visie van de chris tenen voor het socialisme op de komende Europese verkiezingen zijn wrevel had gewekt. Daarin stond de afkorting CvS, en dat zou de gemiddelde krantelezer niet snappen. Wij wierpen tegen dat de ganse krant wemelt van afkortingen in koppen boven berichten en begon nen op te sommen: CDA. PSP. VN. Unctad, Unifil... Onze collega onderbrak ons en gaf als zijn oordeel dat de meeste mensen best weten wat dat alle maal betekent. Het zijn, zei hij. volledig ingeburgerde afkor tingen. Hierop verklaarden wij plechtig dat de christenen voor het socia lisme thans, of men dat nu be treurt of toejuicht, voldoende in geburgerd zijn om afgekort in een krantekop te kunnen staan. Bo vendien, maar dat zeiden we niet hardop, nemen ze önverkort veel te veel ruimte in de kop in. De CvS hebben (of heeft, want Cv8 staat ook voor. de bewéging christenen voor het socialisme) hiermee een mijlpaal bereikt. Het voorrecht om afgekort in een krantekop te staan is in 't kerk nieuws aan weinigen beschoren. CvS deelt (of: de Cv» delen), voor zover tk ln de gauwigheid heb kun nen nagaan, deze uitzonderlike positie slechts met het Nederlands bijbelgenootschap (NBG) en met het speciale fonds van de wereld raad ter bestrijding van de rassen waan (PCR). Overigens is de positie van het NB O in dit opzicht wankel. Deze afkorting kan tot verwarring lei den. Stel dat wij aanleiding vin den. geestdriftig te melden: NGB nog steeds in teek!, dan is er alle kans dat een vluchtig lezer (en veel krantelezers zijn vluchtig) meent dat het hier gaat om het bijbelgenootschap, in plaats van om de Nederlandse geloofsbelij denis. We hebben 't uit hartelijkheid een keertje geprobeerd met de Neder landse zendingsraad. NZR zetten we in de kop, maar minder (in)ge- wijde collega's dachten toen dat wij met de nationale ziekenhuis raad aan de gang waren. Dat was dus snel afgelopen. Inmiddels heeft onze kop met „CvS" erin veel afgunst gewekt in kerkelijke kringen. Dat valt ook wel te begrijpen. Ik weet bijvoor beeld dat de gereformeerde bond in de hervormde kerk reeds lang uitziet naar het moment, waarop wij het zullen hebben over de G.B. Wij achten de tijd hiervoor echter nog niet rijp. Recente steekproe ven hebben aangetoond dat nog te veel lezers bij het aanschouwen van de letters G.B. aan Engeland denken. Ook de confessionele vereniging hunkert naar de dag, waarop in een krantekop zal prijken: C.V. In het confessionele Hervormd Weekblad gebruikt dominee Kooi- stra te pas en te onpas deze afkor ting om haar toch maar ingang te doen vinden. We waarderen 2ijn vlijtig pogen, we moedigen hem gaarne aan om op het ingeslagen pad voort te gaan, maar we kun nen nog niets beloven. We willen er nog een wintertje overheen la ten gaan en kijken of er in ver band met de energiebesparing erg veel gesproken zal worden over 't al dan niet stoken van de c.v. Is dit het geval, dan kunnen we helaas niet tot het gebruik van C.V. over gaan. Intussen neemt het gebruik van afkortingen in de kerkelijke we reld hand over hand toe. De leden van de deze week officiéél geopen de gereformeerde synode hebben bij hun papieren een lijst met 119 afkortingen ontvangen en ik kan wel meteen vertellen, dat die lijst niet volledig is, want CvS staat er niet op. En dat terwijl ik zó een handvol gereformeerde theologen, al dan niet in 't ambt, kan opnoe men die CvS zijn. Een synodezitting is openbaar. maar als we niet oppassen wordt dit schijn. Indien de synodeleden de hun verstrekte afkortingen in hun debatten gaan toepassen, zit de publieke tribune voor gek. En dan zeker achteraf klagen, dat het kerkvolk niet meeleeft! Ik geef een fragment uit een denk beeldige discussie: Voorzitter, ik lees hier in het rapport van Dobu, dat men subsi die heeft gevraagd aan Dobij. maar had die aanvraag niet ge richt dienen te worden aan de EDCS? Het woord is aan... Een ogenblik, voorzitter! Ik ben er namens Dobi bij betrokken ge weest en kan meedelen dat het hier ging om iemand die een UO moest volgen aan het HKI. Men had dit ook in het GTT kunnen lezen. (Oplossingen elders op deze pagina) door dr. C. Rijnsdorp Het hier te bespreken boekje heet Klinkend geloof. De ondertitel maakt de zaak wat duidelijker; hij luidt: „Uit de geschiedenis van het Nederlandse kerkelijk en geestelijk Citaten lied". Het zijn acht gebundelde radiolezingen vanwege de NCRV, onder redactie van A. C. Honders. over het kerklied op een rijtje te zetten. Gemakshalve laat ik de na men van de desbetreffende schrijvers en de nummers van de bladzijden onvermeld. Dr Honders (geb. 1923) heeft voor een korte inleiding gezorgd en voorts twee hoofdstukken bijgedragen. De overige zes vermelden als auteurs W. F. Dankbaar, C. F. W. Herngreen, W ADVERTENTIE Prof <Jf. IC. Runia VRAGEN VAN ONZE TIJD 1«0Wz 18.90 Klaar an naWa» «ctvyi oe auttu' ov*> verscM- ier.de onderwerpen die m discussie «n Oe •cfT'ico» ftee'i. n tyn oefoog goed gefundeerde atgumooten Van AaN' «arfa aanOavo'en (Kark an Thaotog*) Prof dr K Runia EIGENTIJDSE VRAGEN isa bu i ia so Opn.euw brengt de autau' op giaihaidara w«i» een aantal vragan ier spraka -waarop m dere anal veranderende ind diverse antwoorden ge geven ««Ofdan Oe. M. P van Oi|k THEOLOGIE TUSSEN GISTEREN EN MORGEN 160 OU 20 7$ Oa la/er ontmoet via een kntucno weergave da gedecMen van «vei se bafcande theologen Wm d f boek 'ee«' wordt ongemeen voir j*r Hang»t* aanoevofcn iKerkbted van het Noordem OE MAN IN KWESTIE 128 bif I 14.95 Oe auteur tprak 40 uur mal Wiersmga tn de hoop mnveraianden op te nemen en da duieiiR- he»d ie dienen m dar opzicht u Aa/ber» boek to"0Ogn dan a»e andere pubLcatros d e aan de kwesf'e gom,a n,n Leeuwarder Courant) Vark'Hgbat' m de boothanoot [MO KOK KAMPEN P. van der Hoeven. A. G. Soeting, A. Sturm en A. Ypma. De omvang van het werkje is 110 blz. en de prijs 13,90 (voor NCR V-leden 11.-). De stijl waarin de bijdragen geschre ven zijn verschilt weinig, zodat men het boekje kan bekijken als het pro- dukt van één ploeg. Dit vergemakke lijkt niet alleen het lezen, maar ook het citeren. Ik wilde namelijk begin nen met enkele algemene uitspraken Hier zijn de citaten, naar de inhoud aanééngevoegd: „Altijd weer is de christelijke gemeente door niets zo opgewonden geraakt als door het op duiken of invoeren van nieuwe ker kliederen. Het is de gemeente die in hoge mate, hetzij door attent, hetzij door nalatig te zijn, beslist over het wel en wee van haar eigen lied. In elke bundel zal men iets moeten dragen, dat men persoonlijk niet zo van harte meezingt. In de zang van de gemeen te dient vóór alles het gedenken van God en van zijn daden tot uiting te komen. waarin opgenomen Oc Rotter dammer. met Oordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoo'dredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR POS.iöu% 859 1000 AW Am«,tefdaf*> Wibautsfaat t3i Amsterdam Jk tev. U006 Jii' Tl L_ iv^fti.ih k" c,,--grr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Pos-bus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115580 (Abonnementen en Bezorging) lel 010-n S588 (redactie) lel 115700 (uitslu tend voor atWertwiies) Weslb'aak 4 Ron er dam REGIO OEN MAAG LEiDEN PoVbus 101 2501 CC Oen Haag te 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD'OOST-NEOERLANO (u lsiu'tend administratie Pos" US 3 8000 AA Zwfo-e tel 05200-17030 Me'*markt 56 Abonnementsprijzen; Per maand 15.90 Per kwartaal 47,70 Per hall iaar 95.40 Per (aar 188.60 A<7werff--e/j''even oo aanv'aag Tewiorusctie abonnementenopdrachien (Zie adressen boven) Opgave lam^DencWen 9-19 30 van maanjag l m vrijdag Op zondag van ia- 20 uur te'e» 020-913456 Opgave mim-adverteniies te> 020 936868 ol SChnfte''ik aan M n-Adv afdeling postbus 433 1000 AK AMSTERDAM AdreswMZ-gwgen uitstotend schnftefci* aan onze Amsterdamse adressen Collo(T-mt (5Cap. Ct<crt enöc atrwarnf d feJuen tttrt pfatmm en loffanjrtcn en gtrrrörtihc licörtcne inbcr gfjmaben/cnüe Rng^et twn Ujttre ln uwer tjerten. {.1.) (JJ CI<8bf$wntStjatiftxmpt/ op öicTombarrüéoeör/tegtra bit «uBen bameuer/ippmi £ptn&n Cocfe. KrctC .ftë.<Td,C'Ci£..tnbe;Sn. Oen .rij. in Junto. Titelpagina van de Souterliedekens, „ghemaect ter eeren Gods op alle die Psalmen van David". ADVERTENTIE besteed eerst eens enkele duppies aan een briefkaart om bij ons te informeren naar wat wij u kunnen bieden aan reizen zowe/ individu**! als groepsgewijs- naar: ISRAËL TURKIJE GRIEKENLAND en N.B. Vanaf 1980 óók al naar EGYPTEI ROME! THeo logisch verantwoorde Archeologisch interessante Cultureel belangwekkende Israel Reizen EUROPALAAN 14, 3844 AV HARDERWIJK Telefoon: 03410-21989 U mag ons ook na 5 uur en op zaterdag bellen Wij zijn maar klem daarom moeten we beter ons best doen! Bij de psalmen ligt het blijvende oriëntatiepunt voor alle hymnische activiteiten. Een kerkboek is iets an ders dan een bundel religieuze poëzie. Een kerkboek mag niet samenvallen met één bepaalde theologie. Ieder kerkboek is onvolmaakt en na ver loop van tijd aan restauratie toe. We zijn (niettemin) uit op duurzaamheid, op datgene wat blijvend karakter be zit. Het kerklied heeft een ingebouw de distantie tot het culturele leven van de eigen tijd". Moeilijkheden Tot zover deze combinatie van uit spraken. Zij toont al enkele interne moeilijkheden. Elke bundel kerklie deren verraadt iets van de geest van de tijd waarin hij ontstond. Toch moet hij nog bruikbaar zijn wanneer die geest veranderd is, sterker nog: de liederen moeten iets boventijdelijks hebben. i Het kerklied moet voorts nieuwtesta mentisch zijn, maar dit altijd tegen de achtergrond van de oudtestamen tische psalmen. De gemeente heeft op de samenstel ling van een bundel geen rechtstreek se invloed gehad, maar onvermijde lijk zal zij op den duur een keus maken, wat betekent dat een aantal opgenomen liederen ongezongen blijft. Een bundel godsdienstige ge dichten is uit dien hoofde nog geen bundel kerkliederen. Toch mag een kerklied niet ondichterlijk zijn. Ds. Hasper De afwijzipg door ds. Hasper van dichterlijkheid berustte op zijn te be grensd begrip van literatuur en, bij al zijn grote verdiensten, op zijn poë tisch onvermogen. Hij had gelijk in- zover een zingende gemeente de ge zongen woorden tot haar eigene moet kunnen maken. Maar daarvoor is juist een bepaald soort* dichterlijk heid nodig, van een ander soort dan die van de Tachtigers die Hasper voor de geest zweefde. En dan is er in een oecumenisch lied boek altijd nog deze moeilijkheid: hij is in de eerste plaats bestemd voor de eigen kerk, maar voorts ook voor wel ke kerk dan ook. Inhoud Over de inhoud van het boek: Soeting schrijft over de Souterliede kens, Sturm over Datheen en Marnix, Ypma over protestantse liederen in de 17e en 18e eeuw. Van der Hoeven bepleit eerherstel voor de 19e eeuw. Dankbaar bespreekt de hervormde bundel van 1938, waarna Herngreen, de oecumenische aspecten van de Ne derlandse kerkzang behandelt. Hon ders geeft daarna nog een slotbe schouwing. De uitgave is verzorgd door Boeken centrum B.V. te 's-Gravenhage. Liedboek Wie zonder veel inspanning een aan tal hoofdzaken te weten wil komen over het Nederlandse geestelijke lied en het kerklied, kan uit dit boekje heel wat opsteken. Tenslotte nog een persoonlijke, aan vullende opmerking. Een kerkliede- renbundel mag niet het stempel van één bepaalde theologie vertonen, is er gezegd. Er is nog een aspect, waaro ver niet gesproken is. Elk lied heeft een bepaalde theologie tot achter grond, maar met zijn allen in een bundel verenigd werken ze ook bij de gemeente theologie-vormend. Wat men op het Liedboek voor de Kerken tegen moge hebben, zeker is dat het oecumenisch is zowel in de breedte (interkerkelijk) als in de diepte (histo risch, als stem van de kerk van alle eeuwen). Het is niet volmaakt, maar voorlopig nog onmisbaar. En het se lectieproces is na zes jaar nog pas goed begonnen. Oplossingen Dobu deputaten oecumene bui tenland. Dobij deputaten onder linge bijstand. EDCS ecumeni cal development cooperative so ciety (oecumenische ontwikke lingscoöperatie). Dobi deputa ten oecumene binnenland. UO urgentie-opleiding. HKI Hen drik Kraemer-instituut. GTT gereformeerd theologisch tijd schrift. „Moeten we erover praten?" is de titel van een veertig pagina's tellend boekje over: werk en werkloosheid. Het werd uitgegeven door de Bijbel Kiosk Vereniging (Hoofdstraat 55, Driebergen) in samenwerking met de deputaten voor algemene diakonale en maatschappelijke aangelegen heden van de christelijke gereformeerde kerken. De tekst van de brochure werd samengesteld door de sectie „kerk en bedrijfsleven" van dit deputaatschap en geredigeerd door dominee T. Harder, een van de sectieleden. De prijs is 3,90. Hier volgt een fragment uit „Moeten we erover praten?" (en hierbij staat een van de tekeningen van P. H. de Geus uit dit boekje): „Zo is arbeid in de praktijk voor velen een beperkt begrip geworden: een student bijv. werkt niet. Hij mag blij zijn met een studiebeurs, maar werken doet hij niet, ondanks alle tentamens en examens. Hij levert nou niet direkt een meetbare produktie. En een huisvrouw is onder ons nog steeds iemand „zonder beroep", terwijl dit werk terecht genoemd ls het meest veelzijdige beroep ter wereld. Soms vraag ik me af, of de vlucht van vele „huisvrouwen" naar een betaalde baan ook niet ondermeer door dit beperkte denken wordt bepaald. Wie na werktijd bezig is met het behangen van z'n kamer, het deelne men aan een vergadering of het doen van huisbezoek, enz., is zeggen wij weer heel typerend bezig z'n vrije tijd te besteden. Werken noemen we dat niet. Het is hooguit een hobby. Intussen is wel duidelijk, dat ik pleit voor een bredere inhoud voor het begrip arbeid. Je kunt het als theoloog heel mooi zeggen: arbeid is dienst. Dienst aan God. dienst aan de medemens, dienst aan de schepping. Maar als ik het zo stel is dit louter een theoretische benadering. Daarin ligt voor mij de uitdaging om het in de praktijk ook waar te maken". Scheveningseweg 72 s-Gravenhage t de boekhandel verkriigbaar) een uitgebreide sortering BIJBELS en KERKBOEKEN LIEDBOEK VOOR DE KERKEN (o.a. een mooie dun-druk uitgave) en de prachtige REMBRANDTBIJBEL klem en groot lormaat. Op aanvraag zenden wij u graag onze uitgebreide catalogus en prijslijst toe' Engelse houtsnede van een zingende gemeente uit de vorige eeuw. Eén van de lezingen van morgei het verhaal van Cronelius. de heidense hoofdman van de zogenaamde Italiaanse afdeline fan is wat je zou noemen een religieus mens. Hij krijgt bericht dat zim gebeden tot God verhoord zijn ec P hij voor de inlossing daarvan my en naar Joppe. naar Petrus moet Dj ifri gaat de filmlens naar Joppe en «t zien Petrus die een visioen krijgt waarin hem aangeraden wordt ne! zogenaamd onrein vlees te eten I lor de betekenis ervan is wordt duldei als Cornelius beneden voor de deü (fij staat. Of meneer maar mee wil fce komen. Petrus doet het en betree oen daarmee het huis van de niet-iooc loer Als Cronelius hem zijn verhaal jra; verteld heeft gaat Petrus een lich Hij geeft er op krasse wijze uiting m aan: „Nu besef ik pas goed. daten God geen aanzien des persoons bestaat, maar dat. uit welk voll ieder die Hem vreest en het goi doet welgevallig is". „Hij is alk. Heer", zegt hij even later als hij over Jezus heeft. Een goed stuk tegen Pinksteren te lezen. Opvi is dat Petrus niet zegt: er besl God niet langer aanzien des persoons. Nee. hij is absoluter. bestaat bij God helemaal niet. heeft, om zo te zeggen, nooit bei De verkiezing van Israël beteki geen verwerping van de anden wordt met Pinksteren voor de leerlingen van Jezus duidelijk, wat er dan duidelijk geworden wordt in zo'n verhaal door Lukt verteld. Gods zorg gaat over alle] mensen, zonder dat God eerst ni papieren kijkt, of naar de kleur, kijkt er zelfs niet naar of menst vergeving der zonden geloven, of ze Hem vrezen en dat is weer synoniem met het goede doen Daarom zijn christelijke onderdrukkers en islamitische ayatollah's en weet ik wie nog mi Hem een doorn in het oog en zijn Hem welgevallig die uit welk volk( het goede doen. En wie dat vrijz vindt of „geloofsondermijnend' moet dat dan maar aankaarten Lukas. VOORBIJGA NGEI Beroepingswerk ai NED. HERV. KERK Beroepen te IJsselmuiden^F Lu: te Kootwijk: te Werkendam: I. Km iet Zoetermeer; te Nijkerkerveen: Vlietstra te Doornspijk; te Oki broek (toez.): mevr. J van de?'®' kand. te Utrecht. ie Intrede op 20 mei te Vlaardingen lej Trouwborst te Benschop; op 24 ra w Veenendaal: J. Hoek uit Blaauiforc pel-Groenekan (verb.ber.). DOOPSGEZ. GEM. Beroepen te Rottevalle mev Postma, theol.-studente te ningen. iel BAPT. GEMEENTE Beroepen te Leiden: G. Bosveld tij. Muntendam. De meest recente berichten van wereldraad van kerken over stormramp aan de oostkust van Ir. zijn bijzonder alarmerend. In te? stelling tot de grote vloedgolf november 1977 is het verlies aan re senlevens betrekkelijk gering. Dei teriële schade is echter aanzien! groter. Een miljoen mensen vooral deb armen die in de volkomen ondergi pen lagere gebieden wonen - dakloos geworden en er is een ens verlies aan vee en gewassen. Allee: in het zuiden van Andra Pradi wordt de financiële schade op 56 joen dollar geschat. De werket omvang van de ramp is echter groter. De wereldraad heeft 100.000 do5 (ruim 200.000) overgemaakt het hulpverleningsapparaat van kerken in India om de eerste (watereuiveringstabletten, voeds kleding, medische hulp) te kua- bekostigen. Ook zijn er plannen r de wederopbouw, die veel geld vergen. Giften kunnen gestort worden opf 5261 van de Stichting Oecumenis Hulp te Utrecht, onder vermeld van „Help India". In Holland staat een huis.. men plannen maken, hervormde konale zomerconferentie. 25-26 De Leeuwenhorst. Noordwijkerb Kijk op kaas. Wat men allemaal kaas kan doen vertelt in dit bo van 120 pagina's Nancy Eeld Stork. Uitg. Elsevier. Amsterd 14 90 AO-boekje nr 1764: 100 jaar vei stersopleiding van M van Poort. Uitg. Stichting IVIO, Le!y.c 20 blz.-j 1.75; nr 1765: De katno het openbare leven van deze tijd1' schoppelijk mandement 1954) door Kroon Snel en lekker koken. Van 1 man. Uitg. Luitingh, Laren. 102 f ƒ22 90. In de omnibus De liefde vergaai mermeer van Annie Oosterbi Dutschen zijn opgenomen de bo „Het lied dat nimmer zweeg", drie linden" en „Langs een om* Uitg. Zomer en Keuning, Ede

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2