Basisbeweging officieel
tot stand gekomen
Nieuwe zaal in
Bijbels museum
m
Communisten lieten
kinderen dopen
Veel belangstelling
voor Joodse studies
Trouw
VAN DA A'!
Willebrands wraakt
anti-Latijn complex
Elisabethbode en
Filippus samen
Nederlanders
stap dichter bij
zaligverklaring
Vrijgemaakte
docent naar
Soemba
VOORBIJGANG
UIT DE KERKBLADEN
Antithese nu
zo plat als
een cent
Bisdom steunt 1
Turkse christe
in St Jan niet
MAANDAG 14 MEI 1979
TROUW/KWARTET
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Nederland heeft sinds afgelopen weekeinde een heuse geïnstitutionaliseer
de basisbeweging. De officiële naam luidt: Basisbeweging van kritische groepen en gemeenten
in Nederland" en het hoogste beleidsorgaan is de Raad, waarin de tot dusver dertig groepen
een vertegenwoordiger hebben.
De presentatie van de basisbeweging
vond afgelopen zaterdag plaats ln de
Dominicuskerk in Amsterdam. Het
besluit om de beweging ln deze vorm
op te richten was reeds op plaatselijk
vlak genomen.
De deelnemende groepen en gemeen
ten zijn verre van homogeen. ZIJ be
zitten een zeer verscheiden leer en
ook ln de praktijk van het dagelijks
werk ls er van alles lid. van activisti
sche groepen die op het marxisme
Zijn georiënteerd tot liturgisch ge
richte vemleuwlngsgroepen. De theo
logie van de basisbeweging ls voorna
melijk die van de LaUjns-amerikaan-
se bevrijdingstheologen of de Euro
pese poliUeke theologie.
Tijdens het congres, dat zaterdag de
Domlnlcus geheel vulde, kregen en
kele van deze groepen het woord. Een
groep uit Tilburg, ontstaan uit een
kerkelijke gespreksgroep van een
man of vijftien, houdt zich vooral
bezig met samen praten over de gera
dicaliseerde opvoeding van de kinde
ren en financiële hulp aan de Derde
Wereld. De Tilburgse groep, zo bleek,
had het programma van de basisbe
weging onder voorbehoud aanvaard.
De groep vond het niet „links" ge
noeg. De Tilburgse vertegenwoordi
ger zei het zo: „WIJ vonden dat „Visie
en Program" niet duidelijk genoeg de
kant van diegenen kiest, die eronder
worden gehouden".
Te ideologisch
Een vertegenwoordiger van de Werk
plaats Zwolle zei daarentegen weer
dat zijn groep „Visie en Program" te
ideologisch vond. Niet een ideologie,
maar Christus wordt ln Zwolle als
bevrijdende kracht ervaren. De man
uit Zwolle merkte op: „Jezus hoort
inderdaad bij de armen, maar realise
ren we ons wel wat dat betekent? De
armen dat zijn de mislukkelingen, de
misdadigers, de gedrochten. Willen
wij daar wel bij horen? Als ons dat
lukt. dan alleen door het geloof." De
Zwolse afgevaardigde vond het een
manco ln „Visie en Program" dat het
geloof als te vanzelfsprekend wordt
aanvaard. ..Wordt Ood niet gemaakt
tot een principe van bevrijding?",
vroeg de Zwollenaar en hij merkte
verder op: „Geloof ls niet zelfbevrij
ding, maar bevrijding door God". Hij
sprak de hoop uit dat het beginsel
program nog ln deze richting zou wor
den bijgesteld en dat er meer ruimte
zou komen voor de Geest, die be
vrijdt.
Tegenover deze Zwolse stem kwam
die van de Rotterdamse Calama-
groep, een groep christenen die zich
ln ons land en Internationaal daad
werkelijk inzet aan de zijde van het
proletariaat. Deze groep heeft ont
dekt dat er klassenstrijd bestaat en
kiest daarin acUef de kant van de
onderliggende mensen. Vermoedelijk
is de Calama-groep de enige groep ln
de basisbeweging die ln meerderheid
te vinden ls ln fabriekshallen en op
scheepswerven. De vertegenwoordig
ster van Calama riep met Instemming
van het congres op dat de basisbewe
ging zich betrouwbaarheid onder de
proletariërs wil verwerven.
Vereniging
Roel Schut lichtte namens de Com
missie Structuur van de Raad van de
Basisbeweging het stuk „Visie en
Program" toe. Hij legde uit dat ook
de basisbeweging, ai ls zij tegen Insti
tutionalisering toch enige structure
ring nodig heeft. Hij vertelde dat de
Raad van de Basisbeweging uit prak
tische overwegingen niet heeft geko
zen voor het organisatiemodel waar-
MOSKOU Volgens de „Kroniek
van Lopende Gebeurtenissen", een
illegaal blad ln de Sowjet-Unle, zijn in
1977 vier leden van een communisti
sche cel ln de stad Novosibirsk in
Siberië ln 1977 uitgesloten van het
partljlldmaatschap omdat zij hun
kinderen in een kerk hadden laten
dopen.
BAD HERRENALB De evange
lische synode van de landskerk in
Baden heeft gepleit voor de Instelling
van een autovrije zondag per Jaar en
een algemene snelheidsbeperking tot
130 kilometer per uur.
HAMBURG Voor de komende
Kirchentag ln Neurenberg hebben
zich reeds 60 000 mensen opgegeven.
Dat ls veel meer dan voor de vorige in
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenre Tamminga
Directeur mg O Poslma
HOOFOKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131
Amsterdam
lel 020-913456
iele» 13006
Postg 'O 66 00 00
Bsnk Ned Cred.etbar*
ftSÉeemgnt 23 00 12 574
Gemeenteg<ro Amsterdam
X11000
REGO ROTTE ROAM'DORORECHT
Postbus 94®
3000 AX Rotterdam
lei 010-115588 (pi
en bezorgmg)
lel 010-115588
lel 115700 (ur
advertrrm.es)
Westtxaah 4
Roller dam
REGIO OEN HAAGtFiOEN
Postbus 101
250t CC Oen Haag
tel 070-469445
Parkstraat 22
Oen Haag
REGIO NOORO'OOST NE0ERLAN0
luttVutiend adm«n«strei'ei
Postbus 3
6000 AA Z wone
let 05200-17030
Melkmarkt 56
Abonnementsprijzen:
Per maand f 15.90
Per kwartaal 47.70
Per half taai f 95.40
Per »aar 188 .60
Advertennetar-even op aanvraag
(ze lOrsw boven i
Opgave lamraebetrcMen 9-19 30 van
maandag l m vryjaq Op zondag van 18-
20 uur teler 020 91345C
Opgave m.m-advertenties ie'
020-936660 0» acrvateV» aan Me»-Adv
aideimg postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswvpngeo j tsMend scbnUeAR
Berlijn. Uit ons land komen honderd
belangstellenden, onder wie voor het
eerst ook Nederlandse Joden.
UTRECHT De remonstrantse
predikanten hebben van het dage
lijks bestuur van de broederschap
een brief gekregen over het terroris
me, waarin gezegd wordt dat meer
politie en zwaardere straffen maatre
gelen zijn, die „de wortels van het
poliUeke terrorisme niet raken". Ter
rorisme en de gewelddadige bestrij
ding ervan versterken elkaar vaak.
aldus de brief.
INDO RE De rooms-katholieke
bisschop van Indore ln India heeft
opgemerkt dat het christendom ln
zijn land sinds de beëindiging van het
koloniale bestuur systematisch ge
wurgd wordt.
BRUSSEL Er komen in de
rooms-katholleke kerk. vooral in
Noord-Amerika, steeds meer gemeng
de pastorale teams voor. die werken
onder minderheden. Tijdens een con-
ferenUe over dit verschijnsel ln Brus
sel heeft pater C. Duquoc o p. kritiek
geoefend op de band. die de kerklei
ding handhaaft tussen de sacramen
tele bediening van de eucharisUe en
het totalitaire type leiderschap ln de
kerk. Cultus ls belangrijker dan evan
gelisatie in zo'n kerktype.
ROME De paus heeft mgr. Hila-
rion Capucci benoemd tot visitator
van de grieks-katholieke gemeen
schappen in West-Europa. Onder zijn
gezag vallen gemeenten ln Frankrijk,
België. Luxemburg. Nederland en
Zwitserland.
bij het congres het uiteindelijk voor
het zeggen heeft. In de Raad zitten
vertegenwoordigers van de plaatselij
ke en regionale groepen en uit deze
Raad wordt een dagelijks bestuur
van vijf tot negen personen gekozen.
Juridisch wordt de basisbeweging
een vereniging, volgens de Raad de
democratisch meest verantwoorde
vorm.
De basisbeweging heeft van de 41
groepen, die een Jaar geleden begon
nen zijn aan het opstellen van „Visie
en Program" er nu dertig achter zich
gekregen. Enkele groepen zullen nog
volgen, zo verwacht de Raad. Om de
basisbeweging heen bevinden zich
nog ongeveer tachtig kleinere
groepen.
De theoloog Karl Derksen stelde vast
dat ln onze huidige maatschappij de
vernieuwingsbeweging weer op haar
retour ls. HIJ zag als opdracht voor de
basisbeweging dat deze de vernieu
wing tracht te stimuleren. Hij waar
schuwde tegen een gebruik van al te
veel mooie woorden. Volgens hem is
het echter misplaatst, wanneer men
de basisbeweging er van zou beschul
digen dat deze ln de praktijk tekort
zou schieten. „Men moet zich over
onze praktijk niet te veel zorgen ma
ken." aldus Derksen. „Onze mensen
vind Je eerder teveel dan te weinig ln
actiegroepen" HIJ wees erop dat
praktische politiek-maatschappelij-
ke activiteiten niet de eerste op
dracht van de basisbeweging zijn.
UTRECHT In de jaarvergadering
van de vereniging voor Latijnse litur
gie heeft kardinaal Willebrands stel
ling genomen tegen wat hij noemde
een anti-Latijn complex.
In een inleiding over de Latijnse litur
gie en de eenheid der kerken zei de
kardinaal, dat men anti-Latijns kan
zijn omdat men het monopolie van
het Latijn ln de kerk afWijst, maar
ook omdat men de onvervangbare
plaats van het Latijn ln de kerk niet
begrijpt. Op die laatste manier ver
armt men de kerk, aldus Willebrands.
Hij noemde het de verdienste van de
vereniging voor Latijnse liturgie, dat
deze de kennis en de liefde voor het
Latijn bewaart, onder meer door de
viering van de liturgie in het Latijn.
In de vergadering werd bekendge
maakt. dat nog voor het eind van het
jaar een nieuw missaal voor de kerk
gangers verschijnt met de Nederland
se en de Latijnse teksten van de litur
gie. Het is gebaseerd op het nieuwe
altaarmissaal, dat sinds 28 februari in
Nederland verplicht ls.
ANTWERPEN In een oplaag
van 300.000 exemplaren ls een speci
aal nummer van het Vlaamse evange
lisatieblad De Kruisbanier versche
nen. Het blad met de ondertitel „De
Evangelist voor Vlaanderen" telt zes
tien pagina's.
MOSKOU Het instituut voor
wetenschappelijk atheïsme in Mos
kou zal worden uitgebreid met onder
meer een sectie contrapropaganda en
een sectie jeugd en godsdienst. Vol
gens directeur M. Trojanovskl ls tot
oprichting van de sectie contrapropa
ganda besloten, omdat de Ideologi
sche tegenstanders van de Sowjetu-
nie zich ln hun strijd tegen het com
munisme steeds meer bedienen van
religie.
LONDEN De congregatie voor
de geloofsleer ln het Vatlcaan bereidt
nieuwe en strengere voorschriften
voor voor de procedure van de ambts
verlating door priesters. Aldus mel
den goedingelichte kerkelijke krin
gen ln Londen.
„WIJ willen de mensen eerder motive
ren tot actie in andere groepen".
Derksen constateerde dat er binnen
de basisbeweging nog grote behoefte
aan een gezamenlijke visie ls. Zo'n
homogene visie zal vooralsnog even
wel niet leiden tot een stemadvies.
Derksen wees er op dat zelfs de Cala
ma-groep, de meest geradicaliseerde
component van de basisbeweging,
geen partijpolitieke keuze oplegt.
Als de zaken zich blijven ontwikkelen
zoals ze tot dusver zijn gegaan, ls te
verwachten dat de basisbeweging
binnenkort een zetel zal krijgen in de
raad van kerken. De voorzitter van
deze raad. prof. Berkhof, was bij het
congres aanwezig en ook de bisschop
van Breda, mgr. Ernst toonde zijn
belangstelling. Voorts waren onder
de aanwezigen vertegenwoordigers
uit andere landen, waar de basisbe
weging wortel geschoten heeft.
LOCHEM De stichting Elisabeth
bode en het traktaatgenootschap Fi
lippus hebben besloten meer met el
kaar te gaan samenwerken. Voortaan
zal de administratie en verzending
van Filippus' uitgaven grotendeels
vanuit het kantoor van de Elisabeth-
bode ln Lochem gebeuren. Er is ook
al een begin gemaakt met een geza
menlijke uitgave, de brochurereeks
„Op Weg" voor Jonge mensen.
De stichting Elisabethbode ls de uit
geefster van het gelijknamige weke
lijkse evangelisatleblad, waarvan de
oplaag (thans ruim 200.000) nog
steeds groeit. Filippus begon een
eeuw geleden met de uitgave van
evangelisatie-traktaten en de scheur
kalender. waarvan onlangs de hon
derdste ls uitgekomen. De laatste Ja
ren ls het uitgavenpakket aanzienlijk
vergroot, met pastorale boekjes, bij
belverklaringen. catechisatieboekjes
en tekstkaar ten.
Van een onzer redacteuren
ROME Twee Nederlandse
paters uit de negentiende
eeuw sijn vorige week een stap
dichter bij hun zaligverkla
ring gekomen.
In tegenwoordigheid van paus
Johannes Paulus II heeft de
congregatie voor de heiligver
klaringen een decreet gepubli
ceerd, waarin wordt vastge
steld, dat de Limburger J. A.
Houben (1821-1893), beter be
kend als pater Carolus van
Sint Andreas, „op heldhaftige
wijze de deugd beeft beoe
fend". Daardoor is hij nn er
kend als een „eerbiedwaardig
dienaar Gods".
In een ander decreet wordt het
bewezen geacht, dat op voor
spraak van pater Peerke Don
ders wonderen zijn geschied.
Daarmee is bij een stadium
verder dan Houben, maar het
proces van sijn zaligverkla
ring is dan ook al in 1913 be
gonnen. Peerke Donders (1809-
1887) afkomstig uit Tilburg,
werkte als missionaris onder
melaatsen in Suriname.
Door de vaststeling van de
wonderen ligt de zaligverkla
ring nu binnen zijn bereik.
Daarna kan bet hele proces
sijn afsluiting vinden in de
heiligverklaring: de onfeilba
re pauselijke uitspraak dat ie
mand op de canon (lijst) van de
heiligen verdient te worden
opgenomen en in de hele kerk
algemeen en openbaar mag
worden vereerd.
rei
Aardewerk uit de zevende eeuw voor Christus, de tijd van de koningen
Manasse en Josia, in de nieuwe zaal van bet Bijbels Museum.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Vrijdagmiddag 18 mei zal staatssecretaris
De Jong van onderwijs een nieuwe zaai openen in het Bijbels
Museum te Amsterdam. De permanente expositie in deze zaal
is getiteld „Leven in bijbelse tijd".
Er is een huis met binnenplaats nage
bouwd op ware grootte. Met behulp
van foto's, een lakprofiel, authentiek
aardewerk en een diaklankbeeld
wordt een indruk gegeven hoe uit
opgravingen het bijbels verleden kan
worden teruggehaald. Daarnaast
wordt een indruk gegeven van het
leven bij de oosterse stadpoort, van
de ontwikkeling van het schrift en
worden oude munten geëxposeerd.
Tegelijk zal staatssecretaris De Jong
ook de twee tijdelijke tentoonstelin-
gen van deze zomer openen. De ene is
gewijd aan de tempel van Herodes en
de andere gaat over dieren in de bij
bel. De laatste, die speciaal voor kin
deren wordt aanbevolen, duurt tot
december en kwam tot stand ln sa
menwerking met het Museum voor
Natuurlijke Historie te Leiden.
EMMEN Ds J. A. Boersema. vrijge-
maakt-gereformeerd predikant te
Mildam en Heerenveen, wordt docent
aan de opleidingsschool voor evange
listen van de gereformeerde kerken
(vrijgemaakt) op Soemba te Katora-
ku. Hij zal daar niet alleen betrokken
zijn bij de opleiding van goeroes,
maar ook cursussen geven voor bij
scholing van predikanten, ouderlin
gen en evangelisten.
Deze benoeming is het resultaat van
bemoeienis van het deputaatschap
buitenlandse kerken van de gerefor
meerde kerken (vrijgemaakt). Dit de
putaatschap meldt in zijn halfjaar
lijks rapport verder, dat het nog met
twee anderen in gesprek ls over een
benoeming tot hoogleraar aan het
seminarie van de Koreaanse presby
teriaanse kerk in Poesan. Ook zal
prof. dr J. Douma in 1980 gastcolleges
geven aan dit seminarie.
De vrij gemaakt-gereformeerden heb
ben de laatste tijd meer contacten
gekregen met kerken in Azië. die niet
door hun eigen zendingswerk ont
staan zijn. Om deze kerken beter te
leren kennen, zullen twee leden van
het deputaatschap, dr. K. Deddens te
Groningen en ds P. van Gurp te Em-
men, van eind augustus tot begin
oktober een bezoek brengen aan Sri
Lanka. Taiwan, Japan en Korea. An
dere deputaten gaan contacten met
de Dopperkerk in Zuid-Afrika en met
kerken ln Schotland en Ierland ver
diepen.
HET VERHAAL IS NOG Nlje
Voortaan ging hij in Jerusalei
geregeld met hen om, terwijl) rl
onverschrokken optrad in de
van de Heer. Hij sprak en disp
met de Hellenisten. Deze prob
hem te vermoorden. Toen de to
broeders dit te weten kwamen w
brachten ze hem weg naar Cai r
en lieten hem naar Tarsus h
vertrekken. (Handelingen 9, d
B:
Het verhaal is nog niet uit. Ba M
mag Paulus bij de apostelen? r
hebben, nu begint het. Hij bli
bekwaam disputant te zijn. Efd-jj
de Grieks sprekende tegensta
van „de weg" van antwoord 1
dienen. Niets voor niets heeft
de voeten van Gamaliel gezet E
Maar nu breekt het onweer lx
hem los. Er bestaan plannen c L
uit de weg te ruimen. Hij is te
het debat. De tegenstanders i
hun posities bedreigd. Opniev j,
Jerusalem niet veilig voor wie
waarheid spreekt. De ex-vervi
wordt nu zelf vervolgd. Die eeip
mensen in doodsangst deed v
moet nu zelf in veiligheid zien
komen. Dat brengt de keuze
is gekozen en heeft gekozen eril,
heeft consequenties. Wat de Hi
eens overkwam overkomt nu i J
dienaar. In een diepe
lotsverbondenheid vindt de vl
plaats. Hij mag vluchten, wat
weigerde. Hij is ook een leerlij
Maar hetzelfde leed treft hen I
nu. Het verhaal is nog niet uit.
de velen die de waarheid sprei
kiezen voor de verandering, dij
omkeer, en uiteindelijk de 1
opstanding, die moeten het
ontgelden. Het behoort tot de
normale toestand van de kerk
eens iemand, dat ze vervolgd
Van een medewerker
AMSTERDAM Met het opsommen van tien wetenschappe
lijke studies over het Jodendom, die momenteel in Nederland
aan de gang zijn, toonde minister Pais van onderwijs dezer
dagen, hoe in dit land de belangstelling voor het Jodendom is
toegenomen.
De studies variëren van de bestude
ring van de Dode Zeerollen en de
relatie tussen Jodendom en Islam tot
de positie van de Portugees-Joodse
textielarbeiders. De minister kwam
tot zijn uitspraak tijdens de viering
van het zestigjarig bestaan van het
genootschap voor Joodse weten
schappen en geschiedenis. De daarbij
geridderde voorzitter M. M. Poppers
had in zijn rede ook de belangstelling
voor het Jodendom in Nederland be-
•nadrukt. HIJ trok daarbij een vergelij
king met de dertiende eeuw, toen na
de kruistochten velen in het christen
dom zich eveneens gingen verdiepen
in het Jodendom. Een ongekend rus
tige tijd voor de Joden in Europa,
waarin velen tot het Jodendom toe
traden.
Het jubilerende genootschap was sti
mulator van het Joods historisch mu
seum in Amsterdam. Opmerkelijk is.
dat het nu met meer dan driehonderd
aangeslotenen meer leden heeft, dan
voor de vervolgingen. Dat komt om
dat het toelatingsbeleid is veranderd.
Vroeger moest men Iets presteren in
de Joodse wetenschap. Tegenwoor
dig komt iedere Joodse academicus
voor het lidmaatschap in aanmer
king.
Die Joodse academici zijn er veel.
Minister Pais zei, dat na de remon
strantse broederschap de Joodse
kerkgenootschappen de meeste aca
demici onder hun leden hebben.
De meeste wetenschappelijke studies
over het Jodendom worden in Neder
land door niet-Joden verricht. Daar
voor bestaan veelal zeer nauwe con
tacten met de centra van Joodse stu
dies in Israël.
Van Paassen
Dr. W. J. M. van Paassen, die
het r.k. bisdom Rotterdam
ris-generaal verlaat omdat
kozen tot provinciaal van de
van het Heilig Hart, heeft
afscheidsbrief beklemtoond,
mijding van isolement en
ring van het overleg tussen
lende visies voor het bisdom
dam noodzakelijk zijn. Hij 1 b
aan de brief van Bisschop Six
zijn benoeming in 1973. In d
verklaarde de bisschop, dat
dom Rotterdam niet van
zich te isoleren van de Ned 1;
kerkprovincie en dat het bisi fj
lijk beleid gekenmerkt zou n
door overleg. Deze woorden
bisschop dienen ook nu nog b
te blijven voor het beleid, al a
Paassen.
B. M. Lee
Dinsdagmiddag 15 mei zal d
aan B. M. Lee promoveren to
in de theologie aan de theo
hogeschool van de gerefoi
kerken (vrijgemaakt) te K
Zijn proefschrift is getiteld
cium officiosum, een beoordeik.
de zgn. noodleugen, met speel 1
dacht voor Augustinus' c
gen." Promotor is prof. dr J.
Eerst kwam Abraham Kuyper met
een grootse conceptie, gebaseerd op
de antithese (tussen gelovig en onge
lovig». Toen kregen we Karl Barth,
die ons leerde, de antithese veel gees
telijker en ra dl kaler te zien: tussen
Ood en <elk) mens, maar opgeheven
in Christus. En nu ls bij de „Christe
nen voor het socialisme" en hun
geestverwanten een nieuwe antithe
se-theologie en -politiek verrezen.
Daarover drs. H. de Jong in Opbouw.
het weekblad van de buitenverban-
ders:
Want ln een leven vol tegenstellingen
en in een tijd waarin deze polarise
rend worden aangescherpt. Iaat zich
de antithese natuurlijk niet aan de
kant drukken. En deze is dan ook
teruggekeerd. In een nieuwe vorm. in
een geseculariseerde gestalte. Er is
nu niets verticaals meer aan. De anti
these is zo plat als een cent geworden,
materialistisch En ze heet. klassen
strijd Het frappante is dat deze klas
sen-strijd als nieuwe antithese t
christelijk erf wordt binnengedragen
door theologen die stuk voor stuk
zeggen bij Barth vandaan te komen
Althans ln Nederland is dat zo. Wij
moeten hen daarin ook wel geloven.
Maar zo wordt wel lets van het mis
lukken van Barth's theologie tragisch
onthuld Want wat begonnen is als
een titanische kritiek („senkrecht
von Oben") op de vereenzelviging,
loopt nu uit op een vereenzelviging
die zijn weerga niet kent: Ood en zijn
evangelie opgesloten ln de wereldse
strijd der klassen, via het bijbelse,
gegeven dat Ood de Ood der armen
is. Onderken in deze ontwikkeling de
toeleg van de boze. Eerst heeft hij
Gods volk door middel van het bar-
thianisme ontwend aan de antithese
gedachte. Een geest van synthese en
samendoen ls daarvoor in de plaats
gekomen. Nu deze synthese ls uitge
lopen op kleurloosheid en verdoeze
ling. groeit onder de Jongeren een
bereidheid tot een weer omhoog hef
fen van de antithese. Want de anti
these ls reëler dan de synthese, sluit
meer aan bij de werkelijkheidsbele
ving van vandaag. Het motief van
kleur bekennen ls zeer populair. Al
leen. de nieuwe antithese is nu niet
meer de bijbelse. Ze is afgeplat, ver
magerd en verwrongen tot de tegen
stelling tussen arm en rijk in de mate
rialistische zin van het woord.
Keihard neen
Drie weken geleden las dr. C. Beze-
mer in deze rubriek de mening van
prof. dr P. Smits, dat de drie grote
kerken van ons land nu beheerst wor
den door een „nieuwe rechtzinnig
heid". „al zitten er ln alle drie kerken
nog confessionele, orthodoxe rest
groepen. die steeds meer ln het defen
sief worden gedrongen". Dr. Bezemer
reageert daarop ln het Hervormd
Weekblad:
Wat ik wel doe is hierop keihard
„neen" zeggen. Het fabeltje van de
„confessionele, orthodoxe restgroe
pen" doet het natuurlijk in bepaalde
kringen voortreffelijk. Maar datzelf
de geldt op allerlei terreinen van het
leven wanneer tegen de gevestigde
orde wordt aangeschopt, wanneer al
het traditionele wordt verketterd om
dat het traditioneel is. wanneer ge
probeerd wordt bestaande vormen de
nek om te draalen omdat nu eenmaal
alles anders moet. Dat zou nu eens
een enquête ln kerkelijk Nederland
waard zijn om een werkelijk beeld te
krijgen van de huidige situatie met
name wat betreft de confessionele,
orthodoxe restgroepen Wie de
kaart van kerkelijk Nederland kent
moet wel willens en wetens de ogen
sluiten om te komen tot het spreken
over confessionele restgroepen. De
progressief georiënteerden. die de be
lijdenis in de vitrine van het museum
hebben geplaatst, kunnen wel menen
het gelijk aan hun kant te hebben,
maar dat ls slechts schijn. De maat-
schappl l-kritische stroming kan wel
doen alsof, maar het ls toch waarlijk
geen geheim dat ln allerlei gemeen
ten, waar deze stroming zich aan de
oppervlakte voortbeweegt, er een
confessionele onderstroming is. die
hunkert naar een prediking, die geba
seerd is op Schrift en belijdenis Ken
merkend ls dan ook. maar zeker niet
verwonderlijk, dat in die gemeenten,
waar deze prediking wordt gebracht,
de trouwste kerkgang gevonden
wordt en dat ook daar 's avonds de
kerkdeuren nog openstaan.
Godsontmoeting
In Woord en Oeest formuleert dr E.
Masselink waarom het zijns Inziens
nu in de gereformeerde kerken gaat:
In het kort gaat het er om of ook
vandaag de mens schepsel en zon
daar wil zijn en of God voor ons ls de
God van Vader van onze Heer Jezus
Christus. Dit houdt in, dat de mens
restloos afhankelijk is en fundamen
teel ongaaf, en dat God in Zijn trouw,
heiligheid en liefde onze Ood wil zijn
en dat daarin alleen onze menselijke
identiteit gewaarborgd is. En het
houdt de afwijzing in, dat de mens
zelf de maatstaf van de waarheid en
de bewerker van het heil zou zijn. Om
dit ja of nee gaat het. Hierop moet de
kerk, zal zij zijn. absoluut staan, tot
brekens toe (1 Korinthe 11 vers 18.
19). Hier is ja of nee nog de enige weg.
Meer concreet gaat het om het geloof
als de Oodsontmoeting en daarin om
deze vragen: a. of de Bijbel nog Gods
Woord is waarin de Geest meekomt
dan wel slechts een dokument van
vroegere menselijke ervaring waarver
wij vandaag kunnen beschikken; b.
of dus de Evangeliën historisch be
trouwbaar zijn; c. of Ood in Jezus
Zijn eigen Zoon gegeven heeft dan of
Jezus slechts de ware mens ls (was),
d of Iemand die de verzoening vol
bracht door het kruis van Christus
loochent en Chistus als de eigen Zoon
van Ood loochent namens onze kerk
dienaar van het Woord kan zijn; e. of
het credo van de kerk openlijk door
een kerkelijk hoogleraar als een
dwangjuk kan worden gekwalifi
ceerd. Men moet hier niet maar aan
vier of vijf mensen denken, want de
kernvraag is of de vrijzinnigheid in de
vorm van het evolutionaire humani-
teitsdenken van de z.g nieuwe th
eologie recht van spreken heeft over
het geloof als de Godsontmoeting,
dus in de kerk.
Heerhugowaard
Nog even de „christenen voor het
socialisme". Het aprilnummer van
hun maandblad Opstand bevat een
documentaire van de gebeurtenissen
in Heerhugowaard vanaf mei 1978,
toen Jeannette de Groot, de vrouw
van de hervormde dominee, optrad
als lijstaanvoerder van de CPN bij de
gemeenteraadsverkiezingen, en haar
man Gerrit ook duidelijke sympa
thieën in die richting bleek te verto
nen. Opstand prijst de kerkeraad, die
de vraag „Hoe komt Gerrit weer in de
pas?" In dit Jaar heeft weten om te
buigen ln „Hoe blijven we met elkaar
in gesprek?". Te bestellen voor vijf
gulden plus porto. tel. 03439-226.
ti
i
u
Van een onzer verslaggevers ti
a
DEN BOSCH De pastori"1
van het bisdom Den Bosch I
terdag tijdens een vergader"
motie verworpen waarin steu
gevraagd voor de Turkse ch 1
die sinds 13 april in de St Jan .v
Den Bosch verblijven in aftfD
van een verblijfsvergunning. n
slechts solidariteit betuigd
beleid van bisschop Bluysser
pogingen om voor de „Sint J01
ken" een oplossing te be«n
llgen. J
In een brief aan het ministi
justitie hebben ruim drie h un ar
den van de gereformeerde 1
Hoofddorp gisteren een drini
roep gedaan op de regering
het werk te stellen om uitzett 1
de Syrisch-orthodoxe chnsw
voorkomen.
Gesproken
Met ingang van 1 juni zal De Waar
heidsvriend. het weekblad van de ge
reformeerde bond in de hervormde
kerk. op geluidscassette verschijnen.
Dit is mogelijk geworden door de
vergrote studiocapaciteit in het nieu
we gebouw, dat de christelijke blin
denbibliotheek in Ermelo vorig jaar
heeft betrokken
Vierhouten-conferentie. I
derlandse loofhuttenfeest'
christenen uit alle kerken en
met Ben en Wiesje Hoekend
van Biljouw. Teo van der
1-4 juni, Vierhouten. Inl.
2641.
Rouwverwerking, een no
5-6 Juni, Den Alerdinck, Laag
(tel. 05290-541).
Geloofs- en gebedspractk
P. Smits van Waesberghe en
Tulder. 28 mei - 1 juni. Maria
trix. Witmakersstraat 14. Ml
Inl. en aanm tel. 013-681297
Omgang met God. jeu
tingsdag geref kerken <vri
buiten verband) met o a.
Jong en ds W G. Rietkerk.
4 juni. 10 45-16 uur. Joriske
foort. Inl. tel. 020-990445