'och onderzoek aar praktijken Assisië Overbetalingen bij banken Huijsen: PvdA moet letten op verband tussen levensbeschouwing en politiek Moeder Drie personeelsleden Boldershof ontslagen geniging doet beklag bij gerechtshof IN MINIATUUR )0R MOEDERDAG Klachten over naftakraker Verhuizen om cavia's te houden Werkwijze 'kwetsend' Herwaardering Banning bepleit lAG 12 MEI 1979 BINNENLAND TROUW/KWARTET Hen onzer verslaggevers ■•ERDAM De vereniging Landelijke Organisatie Mo- Zwakzinnigenzorg (LOMZ) heeft bij het gerechtshof in josch een beklag ingediend ten aanzien van de zaak ië". Dit omdat de officier van justitie bij de Bredase iank geen vervolging heeft ingesteld of de vervolging ieeft voortgezet naar aanleiding van het vermoeden, dat Huize Assisië ernstige strafbare feiten zijn gepleegd. kzinnigeninrichting te Uden- wam eind vorig jaar in op- wegens onoirbare medische ;en die daar in het begin van n zeventig hadden plaatsge- haar beklag zegt de LOMZ, «lfs over het al dan niet ge- zijn van strafbare feiten nog kerheid bestaat, doordat de fckelijke strafrechter geen s strekkend onderzoek heeft ld van berichten en verklarin- betrokkenen heeft de LOMZ ie indruk en op z'n minst erechtvaardigde vermoeden" r in een aantal gevallen spra- weest van ernstige mishande dat er zonder medische indi- ider meer pijnlijke rugprikken dpuncties) bij pupillen zijn srd. het Medisch Tuchtcollege in isch zich nog steeds met de zighoudt, geeft de vereniging het mogelijke strafrechtelijke ADVERTENTIE iT IS EEN GOED IDEE! nantische gedichten en ervolle kleurenfoto's. lijn vier boekjes: IEDER FDE IDEREN T PAARD bonden t 12,90 per deel krijgbaar in de boekhandel VEEN EDE karakter van de gepleegde handelin gen de voorkeur aan het oordeel van de onafhankelijke rechter. Daarom heeft ze het hof verzocht „de mogelij ke nalatigheid van de rechtbank in Breda te corrigeren en nu alsnog een nader onderzoek te gelasten of in te stellen." De officier van justitie in Breda, mr. J. van Leeuwen, liet op 10 februari weten geen strafvervolging te zullen instellen tegen de arts dr. J. Huys- mans en directeur E. van Dongen van Huize Assisië. Volgens hem waren uit het onderzoek van de inspectie voor de geestelijke volksgezondheid geen gronden naar voren gekomen voor een strafrechtelijke vervolging. Deze inspectie heeft onder meer vast gesteld, dat er 180 röntgenfoto's van hersenen van pupillen zijn gemaakt in combinatie met een rugprik en bijna 1300 gewone hersenfoto's. Ver der voerde de arts in de zwak zinnigeninrichting drie operaties uit zonder dat daarbij voldoend gekwali-< ficeerd personeel aanwezig was. Daarnaast werden drie insulinekuren toegepast en waren de medische ver richtingen niet zorgvuldig vastgelegd in de daarvoor bestemde dossiers. De LOMZ, die in 1974 werd opgericht, telt zowel ouders als werkers en des kundigen onder haar leden. De vere niging stelt zich ten doel het bevorde ren van de moderne zwakzinnigen zorg door middel van voorlichting, begeleiding en adviezen. Van onze correspondent GELEEN Bewoners van Geleen en omgeving ondervinden veel last van de torenfakkel NAK-vier van DSM. NAK-vier is een naftakraker waar aardolieprodukten worden gekraakt waardoor verschillende basisstoffen voor de chémie vrijkomen. Zowel overdag als "s nachts wordt deze ge start sinds maart van dit jaar. De bewoners ondervinden veel hinder van licht, lawaai, stank, roetneerslag en het trillen van ramen en vloeren. Kinderen worden 's nachts met schrik wakker. Buurtbewoners heb ben tweeduizend handtekeningen aan de DSM-directie aangeboden en de Geleense actiegroep „milieu moet" heeft een klacht ingediend bij de Maastrichtse officier van justitie. Deze stelt op dit moment een onder: zoek in. Milieu moet heeft DSM ge vraagd geluidsdempers op de afvoer van de stoom te plaatsen en meer de aanwezige grondfakkels te gebrui ken. DSM verlaart dat de overlast maar van korte duur zal zijn. Omwo nenden zeggen dat DSM dit al maan den beweert. Op 22 mei zal worden gedemonstreerd als de gemeenteraad van Geleen bijeenkomt. TIEL (ANP) Het bejaarde echtpaar A. Meijer uit Tiel gaat met Pinksteren verhuizen naar de Drentse plaats Gieten, om dat de gemeente Tiel wil dat het echtpaar een groot aantal cavia's op straat zet. Op aan dringen van een van de buren heeft de gemeente het echt paar een tijd terug geschreven dat het maar twintig cavia's in de woning mocht houden. De familie wilde geen van de vol gens haar 150 cavia's, die in de bijkeuken en garage worden gehouden Wegdoen. Het echtpaar woont in Tiel in een woonwijk met aaneenge sloten bebouwing. Volgens de gemeente stonken de dieren en ontsnapte er zo nu en dan ook nog een. Het echtpaar Meijer wilde aanvankelijk bij de raad van state tegen de beslissing van de gemeente in beroep gaan, maar zag daarvan af toen bleek dat er in de gemeente Gieten waar een zoon woont geen bezwaar bestond tegen de komst van de cavia's. Het echtpaar krijgt daar bovendien een vrijstaand huis. Het fokken van cavia's is vol gens het echtpaar, wat het aan tal betreft, „uit de hand gelo pen". Ze wilden de beesten ech ter niet wegdoen. Dat er van stankverspreiding sprake is ge weest wijzen ze verontwaar digd van de hand. Bij navraag blijkt dat het volgens de ge meente Tiel gaat om zo'n twee duizend cavia's. Op de foto het echtpaar Meijer met de cavia's. Van een onzer verslaggevers DRUTEN De kantonrechter in Nijmegen heeft de arbeids overeenkomst tussen de zwakzinnigeninrichting Boldershof te Druten en een drietal mannelijke personeelsleden ontbon den. Een van hen is met onmiddellijke ingang ontslagen, de anderen moeten per 1 juli vertrekken. Je hebt de lijst van boeken die je wilt meenemen naar een onbe woond eiland. Je hebt ook een lijst van de boeken die het afge lopen jaar de meeste indruk op je gemaakt hebben. Ik heb een derde lijst: de boeken die ik niet gelezen heb en die ik al lang van plan ben om te lezen, maar die ik om de een of andere reden nog steeds niet gelezen heb. 1 De memoires van Adenauer. De oudere lezers zullen hem zich herinneren. Hij werd der Alte genoemd. Ik heb eens in een boekwinkel de eerste pagina van zijn memoires gelezen, maar ze toen niet gekocht, uit gierigheid denk ik. Maar die eerste pagina was uitstekend: hij wordt, ik ge loof in 1944, bij een gevangenis afgeleverd. De directeur heet hem welkom en vraagt ongerust of hij zoms van plan is zelfmoord te plegen, want dat doen wel meer gevangenen en daar krijgt hij, de directeur, altijd zo'n last mee. Ik verzekerde hem, schrijft Adenauer, dat ik niet van plan was zelfmoord te plegen. Hij was toen achter in de zestig. Zijn carrière moest nog beginnen. Langs de grote weg. In het En gels heet het geloof ik The high way. Er komt een smid in voor. Het is een prachtig boek dat ik als kind heb gelezen en ooit meer teruggevonden. Ik weet niét meer hoe de schrijver heet. Het is in de jaren twintig van deze eeuw geschreven, maar speelt in een tijd zonder automobielen. Ik was het vergeten, maar Ray mond Chandler vertelt ergens dat hij het als Jong recensent besproken heeft en het een grote toekomst heeft voorspeld. 3. Nils Holgerssons wonderbare reis van Selma Lagerlöf. Dit boek wordt door velen aanbevo len, en dat is misschien de réden dat ik het nooit gelezen heb. Zo heeft het tien jaar geduurd voor ik Een dag uit het leven van Ivan Denisovitsj van Solzjenit- syn gelezen heb: iedereen sprak en schreef er met grote geestdrift over. en dat maakte mij kregel. De eerste die me Nils Hotgers- son aanbeval, was een meisje uit mijn klas. En nu lees ik weer dat Karei van het Reve is hoogle raar Slavische talen (zeg maar: Russisch) in Leiden, maar hij hoort tot het slag mensen dat de gelukkige neiging heeft zich niet altijd bij hun leest te hou den. Hij schrijft over een onnoe melijk aantal onderwerpen in een aanmerkelijk aantal bladen. Zijn ambities reiken zelfs ver- 'der. Omdat hij behalve een Am sterdamse doctorsbul ook een diploma van de grafische school bezit, beroept bij zich er op niet alleen boeken en artikelen te kunnen schrijven, maar ze des noods ook zelf te kunnen zeiten en drukken. Van zijn hand ver scheen o.a. een leerboek voor de Russische taal. In de boeken worden ons ter vertaling zinnen opgegeven als: ik ben op 17 mei 1921 in Amsterdam geboren" (dat klopt wat Van het Reve betreft) en „mijn broer is veel begaafder dan ik" (waaruit mag worden afgeleid dat ook hij een broer heeft). Karl Popper het zo'n prachtig boek vindt. 4. De toneelstukken van Plautus. Op school lees Je vaak of las je, in mijn tijd Latijnse schrij vers die een beetje deftig, gekun steld schreven: Livius. Tacitus. Vergilius, Horatius. Als zij schre ven „Jan slaat Piet." dan schre ven zij niet. als u begrijpt wat ik bedoel. „Janus slaat Petrum", maar ..Petrum Janus slaat", zo dat je vreselijk zoeken moest om te vinden wat er eigenlijk aan de hand was. Pas later kwam ik er achter dat er ook auteurs waren die gewoon latijn schreven zoals Catullus, die een gedicht begint met „Passer mortuus est meae puellae": ..de mus van mijn meisje is dood" v/at Je meteen begrijpt als Je weet dat passer „musbetekent. Nu schijnt Plautus ook in ondeftig Latijn te hebben geschreven, en ook zegt men dat die toneelstukken leuk zijn. 5. Het boekje van Einstein over de relativiteitstheorie, bestemd voor het gewone publiek. Ik zag een Nederlandse vertaling bij mijn zwager Isaac Faro. maar ik wacht tot ik een Duitse uitgave vind. want 2o'n vertaler hoeft maar één woord verkeerd te ver talen en je begrijpt een hele zin niet. Vroeger dacht ik dat ik die theorie toch nooit zou kunnen begrijpen, maar Je weet nooit. Dus vooruit. Maar eerst moet ik een Duitse tekst vinden. 6. Het boek van Van Vloten over Multatuli. Men zegt dat in dat boek zoveel slechts over Multa tuli staat dat Multatuli na het verschijnen van dat boek nooit meer een letter gepubliceerd heeft. Dat vind ik een grote pres tatie: een schreeuwe rals Multa tuli de mond snoeren Maar het boek interesseert me ook omdat ik een groot liefhebber ben van negatieve informatie over figu ren die ik bewonder. 7. Het boek dat Nietzsche mooi vond. Helaas heb ik geen andere omschrijving. Het zit zo: ergens in zijn verzamelde werken en brieven schrijft Nietzsche als ik het goed onthouden heb dat !er in het Duits eigenlijk maar drie leesbare boeken geschreven zijn: de gesprekken van Goethe met Eckermann, de Gedanken- bücher van Lichtenberg en nog een derde boek, waarvan titel en auteur me helaas ontschoten zijn. Nu heb ik die gesprekken met Goethe een paar keer met plezier gelezen, en ook Lichten berg lees ik graag. En daarom denk ik dat ik dat derde boek ook mooi zal vinden Maar ik weet niet wie de schrijver is, ik weet niet hoe het heet en ik weet niet waar het over gaat Het drietal heeft geen beroepsmoge lijkheid. Tussen de drie werknemers, die behoorden tot wat in deze kring „lijst 4" genoemd wordt, en de leiding van Boldershof bestaat al een jaar een controverse met betrekking tot de visie op dé integratie van zwakzin nigen in de samenleving. Het Gelderse college van gedeputeer den heeft gisteren op door een staten lid gestelde yragen geantwoord, dat een aantal ideeën van de leden van „lijst 4" waardering verdient, maar dat de wijze waarop deze zouden moeten worden bewerkstelligd van weinig werkelijkheidszin getuigt. Hun werkwijze zou kwetsend zijn ge weest, reden ook waarom onder meer de ouderraad zich van hen heeft ge distantieerd. De leden van „lijst 4" hebben hun werk goed gedaan; uit niets is geble ken dat de verzorging van de pupillen in gevaar is gekomen. Bij de ontslag procedure is dan ook niet de manier waarop zij hun werk deden als argu mentatie gebruikt, maar uitsluitend hun on-loyale houding ten opzichte van het beleid van het bestuur van Boldershof. Volgens directeur H. Angenent van Boldershof, dat uitgaat van een stich ting met christelijke levensbeschou wing en waar bijna zeshonderd pupil len worden verpleegd in de leeftijd van drie tot ruim zeventig jaar, staan de mensen van „lijst 4" op het stand punt dat dergelijke inrichtingen zou den moeten worden opgeheven. De zwakzinningen behoren in hun ge- dachtengang door de samenleving zelf te worden opgevangen zij het met enige deskundige assistentie. „Het zou prachtig zijn als het kon, maar dat gaat gewoon niet. en zeker niet van vandaag op morgen", aldus de heer Angenent. die zegt dat de mensen van „lijst 4" met harde acties in de omgeving van het Instituut en onder de ouders probeerden bijval te krijgen voor hun ideeën. „Zelfs op schokkende wijze, bijvoorbeeld door Boldershof te vergelijken met een concentratiekamp." Van onze sociaal economische redactie DEN HAAG Bij banken, verzekeringen en bedrijven in de zakelijke dienstverlening is vorig voorjaar aan werknemers die niet onder een CAO vielen, bijna 1,4 procent meer loon betaald dan de „wet niet-CAO-inkomens" toestond. Directieleden kregen ruim 1,7 procent meer dan toegestaan. De overbetalingen vonden vrijwel allemaal plaats aan werknemers voor wie geen schriftelijke afspraken over de beloning waren gemaakt. Dit blijkt uit een onderzoek van de loontechnische dienst van het minis terie van sociale zaken naar de nale ving van de „wet niet-CAO-inkomens in de periode oktober 1977 april 1978, toen deze wet in werking kwam. Een eerder onderzoek in metaalbe drijven over dezelfde periode leverde eveneens niet toegestane overbeta lingen op van bijna een procent aan nietrCAO-werknemers en zelfs 2,3 procent aan directieleden. Het NCW (christelijke werkgevers) trekt uit het onderzoek de conclusie dat de wet te strak is in het toestaan van „incidentele" loonsverhogingen, zoals promoties. De betalingen in strijd met de wet moeten volgens het NCW worden verklaard uit de span ningen op de arbeidsmarkt. Als een bedrijf de wet precies wil nakomen zou het nog veel moeilijker worden aan vakbewkaam personeel te ko men. Het NCW vindt dat de wet moet worden verruimd. Onderzochte bedrijven zelf gaven als verklaring voor de overbetalingen: extra verhoging vanwege concurren tie op de arbeidsmarkt, honoreren van vraaglonen, gedane beloftes na komen, ofwel buitenlandse moeder maatschappijen. Ondanks de overbetalingen is in de onderzochte bedrijven de totale loon stijging voor CAO-werknemers en niet-CAO-werknemers in het onder zochte halfjaar allebei 5,9 procent ge weest. Het NCW en het zusterverbond VNO stellen dan ook vast dat eigen lijk aan het hoofddoel van de wet niet-CAO-werknemers werd voldaan. De verklaring is dat CAO-werkne mers meer in aanmerking kwamen voor „periodieken" (Jaarlijkse verho ging vanwege leeftijd of diensttijd) en voor prestatie- en overwerktoeslagen dan niet-CAO-werknemers gemid deld Dit zou kunnen komen doordat jon gere werknemers (periodièken) en handarbeiders (overwerk, prestatie toeslag) vaker onder de groep CAO- 'werknemers vallen. Het gemis aan aanspraken uit deze posten is dus als het ware goedgemaakt door niet toe gestane overbetalingen. Volgens de regels van de wet had de loonstijging voor de niet CAO-werknemers be perkt moeten blijven tot 4,5 procent. door Anneke Visser AMSTERDAM In de strategienota die het bestuur van de Partij van de Arbeid onlangs het licht deed zien is met geen woord gerept over de relatie tussen levensbeschouwing en politiek. Coos Huijsen, oud-Kamerlid voor de CHU en nu als PvdA-lid actief binnen het Centrum voor levensbeschouwing en politiek vindt dat dit moet veranderen. Huijsen: „De Partij van de Arbeid moet om twee redenen aandacht be steden aan deze relatie. Ten eerste zal daardoor de kwaliteit van de progres sieve politiek worden verbeterd. Ten tweede ligt hier de sleutel voor een uiteindelijke 'progressieve meerder heid. in elk geval voor versterking van links." Het vraagstuk betreffende de relatie levensbeschouwing en politiek hangt samen met het feit dat vanuit ver schillende invalshoeken maatschap pelijke onvrede politiek wordt ver taald. Voor sommigen vormt de basis van het politieke handelen het evan gelie. Anderen daarentegen zijn van mening dat het evangelie mogelijk inspiratiebron kan zijn, maar zij wij zen partijvorming op religieuze basis af. Zij vinden doorgaans politiek on derdak in een partij die, hoewel uit gaande van een duidelijk omschre ven maatschappijvisie, toch ruimte laat aan mensen van verschillende geestelijke achtergronden. Vlak na de Tweede Wereldoorlog ver vulde de Partij van de Arbeid dez functie. Binnen de zogeheten werkge meenschappen werd mensen de mo gelijkheid geboden in te gaan op hun specifieke achtergrond en het socia lisme zoals de PvdA dat onder schrijft. Behalve een humanistische was er een katholieke en een protes tants-christelijke werkgemeenschap Alleen toegankelijk voor partijleden waren zij een logisch vervolg op de doorbraakgedachte, zoals die door Banning. Schermerhorn en anderen tijdens en na de oorlog was ontwik keld. Mandement Aldus leek een oplossing gevonden voor mensen die. veelal van christelij ke huize niet tot een confessionele partij wilden toetreden. De kwestie werd weer actueel toen in mei 1954, nu 25 Jaar geleden, de bisschoppen vla het mandement rooms-katholleke kiezers onder meer verboden op een andere partij te stemmen dan de KVP. Eenzelfde verbod gold het lid maatschap van een niet confessione le partij. De achterliggende filosofie was duidelijk: een christen behoorde op een christelijke partij te stemmen. De toenmalige gezagsverhoudingen lieten niet toe dat massaal tegen dit herderlijk schrijven stelling werd ge nomen, al was lang niet ledereen even gelukkig met de vingerwijzing vanuit Rome. Vooral voor de PvdA kwam het verbod hard aan. Juist deze partij probeerde over de eigen grenzen heen te reiken en leek daar niet helemaal in te mislukken. Onder invloed van de vernieuwings beweging van de jaren zestig hielden de werkgemeenschappen op te be staan. Zij hadden hun tijd gehad, ae integratie leek voltooid. Toch bleef er een latente behoefte bestaan aan be zinning op de relatie tussen levensbe schouwing en politiek. De toenmalige partijvoorzitter André van der Louw reageerde daarop met de oprichting van het Centrum voor Levensbe schouwing en politiek (CLP) in '73. In tegenstelling tot de werkgemeen schappen staat dit centrum open voor niet-leden. Voor het overige is de grondgedachte gelijk gebleven: be zinning op de achtergrond van ieders politieke handelen. Daarnaast moet het centrum de PvdA „voeden", al dus de leden, en heeft het tevens een adviserende functie naar het bestuur van die partij toe. Achterban Coos HUIJSEN: „Tijdens de door- braakperiode was het zo dat de gene raals overliepen naar de PvdA, terwijl de achterban thuis bleef. Nu is het Juist de achterban die zich mobili seert en van engagement blijk geeft. Buiten de PvdA doen zich ontwikke lingen voor in progressieve zin. waar voor deze partij nog nauwelijks oog heeft, maar die enorme kansen bieden." Hij noemt onder meer de basisge meenten. de nieuwe levensstijlbewe ging. Pax Christi en hij wijst op uit spraken van de Wereldraad van Ker ken. Degenen die op deze niveaus actief zijn, willen hun maatschappe lijk engagement politiek vertalen. De partij die daar het best op in kan springen is volgens Huijsen de PvdA. De mensen Voorwaarde daartoe is wel. aldus Huijsen, dat de PvdA duidelijker dan voorheen moet stellen dat de politiek waarvoor zij staat bedreven wordt ten bate van mensen De mensen moeten zich kunnen herkennen in het beleid van de partij, zij moeten de indruk hebben dat het beleid er voor hen is en niet omgekeerd Structuur veranderingen zijn nodig, zegt Huij sen, maar alleen opdat de mens zich volledig kan ontplooien. De PvdA moet duidelijk maken dat zij aan mensen geen verantwoordelijkheid wil ontnemen, maar deze Juist wil spreiden. Huijsen: „Ik pleit voor een herwaar dering van en een aanvulling op het personalisme van Banning. Per se geen oppoetsen. Daarvoor neigde hij te veel naar het harmoniemodel, zijn ethiek was vaak te puriteins en zijn kijk op sociale verbanden, zoals de natie en het gezin, was nogal traditio neel. Maar de kern van zijn denken blijft waardevol: hij legde de nadruk op de persoonsontwikkeling van de mens, en erkende de waarde van een levensbeschouwelijke inbreng zowel van het christendom als van het hu manisme." Gevoeligheid Behalve in kerkelijke kring bespeurt hij ook elders blijken van een nieuwe gevoeligheid als het gaat om de per soonsontplooiing van de mens. Hij doelt op de humanistische psycholo gie (Rogers) en het hedendaagse fe minisme. In zoverre het feminisme niet wordt gehanteerd als een geslo ten ideologie houdt dit volgens Huij sen een pleidooi in voor gelijke ont wikkelingsmogelijkheden van vrouw en man, Ook de seksuele revolutie plaatst hij in het rijtje. „Hoewel Ban ning die lijn waarschijnlijk niet door getrokken zou hebben", zegt hij. Zijn herwaardering van en aanvulling op Banning kenschetst hij als „neo-per- sonalisme". Het beleid van de PvdA uit de Jaren '50 en '60 laat volgens Huijsen zien dat de noodzaak van structurele ver anderingen wel werd erkend, maar dat soms net als bij ieder ander het zicht op de ontwikkeling van de mens als individu afwezig was HIJ wijst op de massaliteit van de nieuwbouw, de anonimiteit op de mammoetscholen en het te laat ontdekken van de nega tieve gevolgen van schaalvergroting. Destijds onderschreef menigeen de groeicultus. Welvaart werd vereenzel vigd met welzijn Maar alras bleek dat de ongebreidelde groei van het een (welvaart) niet een navenante groei van het ander (welzijn) met zich bracht. Welzijn Huijsen: „Juist als je denkt aan pro blemen van vandaag en morgen zoals de zorg voor het milieu, het dreigend tekort aan grondstoffen, de noodzaak van een nieuwe economische orde. dan zijn dat zaken die het welzijn van de mens betreffen. In kringen buiten de partij voelt men zich bij deze pro blematiek betrokken en men wil dit politiek handen en voeten geven." De Partij van de Arbeid moet hier oog voor gaan krijgen vindt Huijsen en tegenover wat hij noemt de „de fensieve strategie" van zijn partij pleit hij voor een „expansieve strate gie" gericht op een progressieve meerderheid. De PvdA moet. aldus Huijsen. openingen maken naar de kiezers achter het CDA. Naar de men sen die, hoewel maatschappljhervor- mend bezig, de stap niet kunnen ma ken naar de partij die dit streven politiek vertaalt. Huijsen: „In de strategienota zit een element van navelstaren. Je moet over de eigen muren heen gaan kij ken. Uit de nota blijkt duidelijk dat impulsen van buitenaf niet worden opgevangen. Het centrum wil twee gespreksronden op gang brengen over het thema levensbeschouwing en politiek. Een gesprek met christe nen en humanisten in de partij zelf over de vraag hoe zij vinden dat deze relatie het best tot zijn recht kan komen. En een gesprek met mensen buiten de partij die de politieke sprong nog steeds niet durven ma ken, ondanks hun progressieve op stelling. Maar na een meer personalis tische handreiking doen ze het zeker

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 9