Jean Louis Pisuisse een mens die durfde te leven norma Theatrale kermis als dodendans Veel publiek voor Beethovencyclus "Nieuw toneelstuk van Gerben Hellinga A.M.deJong; Frank vanWezels roemruchte jaren Oorlogsslachtoffers ongerust over controle uitkering J4eII(iS.Haflsse "Df ingewijden Werkende jeugd CNV uit kritiek op Bestek plani Pip Simmons Woyzeck .ZATERDAG 12 MEI 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Dirkje Houtman In 1927 werden de cabaretier Pisuisse en zijn vrouw Jenny Oilliams op het Rembrandtplein in Amsterdam doodgeschoten Tjacco Kuiper, de afgewezen en ziekelijk jaloerse minnaar vuurde een aantal schoten op hen af en richtte vervolgens het pistool op zichzelf. Over deze legendarische gebeurtenis heeft Gerben Hellinga een toneelstuk geschreven onder de titel „Mensch durf te leven" Maandag gaat dit stuk bij het Publiekstheater in theater Carré in première in de regie van Ton Lutz. Dp handeling van dit toneelstuk ont rolt zich in omgekeerde volgorde De eerste scene toont de moord aan de voet van Rembrandt voor hotel Schil Jer waar mondain Amsterdam in- en uitloopt Op weg naar Mille Colonnes Jhet huidige Rembrandtpleintheatert waar Pisuisse zijn nieuwste voorstel ling br ngt wordt het zojuist verzoeh- de echtpaar overvallen door Tjacco "Kuiper Dat die verzoening heeft plaatsgevonden weet het publiek dan nog niet. dat komt later. Uit de reeks korte afleveringen die In de tijd te ruggaan kan het publiek zich een beeld vormen van de gebeurtenissen die tot de moord hebben geleid. Het is te vergelijken met een verfilmde de tective of een politieserie eerst wordt de moord getoond en vervolgens gaat de Inspecteur aan het werk waardoor stukje bij beetje het waarom van het misdrijf duidelijk wordt. In de zaak Ptsuis.se neemt de auteur dan de plaats in van de inspecteur. Vanuit zijn streven zo n breed mogelijk pu bliek te bereiken heeft Hellinga bij het bepalen van de structuur gedacht aan het principe van de tv-sene „Het brede publiek is een tv-kijkend publiek dat zelden of nooit naar de schouwburg gaat. Toch probeer ik ook dat publiek te bereiken. Het me chanisme van de aflevering zit erin zonder dat iemand zich daar bewust van moet worden." Een andere over weging om de handeling in omgekeer de volgorde te laten verlopen is de noodzaak een spanningsboog «te creëren" ..Iedereen weet dat Pisuisse ver moord is en niemand weet hoe dat precies gebeurd is Als Je eindigt met de moord dan is het moeilijk de span ning vast te houden." Deze structuur versterkt ook de thematiek waar Hel linga zich in dit stuk mee bezighield: het plannen maken dat tot niets leidt. „Dat Is een parallel met het bestaan van nu. Pisuisse denkt zoals wij nu allemaal denken, emancipatoir. Hij doorbreekt seksuele taboes, maakt plannen voor de toekomst, wil zich zelf (artistiek) vernieuwen terwijl als een gigantische trein de jaren dertig op hem afkomen met crisis. Hitier en de Tweede Wereldoorlog. Ik geloof dat dat vergelijkbaar is met deze tijd." Klassieke opbouw Het bijzondere aan „Mensch durf te leven" is dat het stuk een klassieke opbouw heeft die op zeer onconven tionele wijze is uitgewerkt. Hellinga is niet alleen geïnteresseerd in een breed publiek maar probeert ook bin nen bestaande vormen vernieuwin gen te vinden. Dat blijkt ai uit drie stukken die hij eerder schreef. Hij debuteerde in 1968 met „lekker blij ven liggen maffen", bedoeld voor jon geren van 12 tot 14 jaar. Het gaat over een man die droomt dat hij op het toneel woont. Hij vindt dit heel pret tig maar dreigt voortdurend door zijn hospita wakker gemaakt te worden. Er schuiven hier verschillende lagen werkelijkheid over elkaar heen en de handeling verspringt ook in de tijd. Dat schuiven met tijd en ruimte gaat ook zijn volgende stukken Ajax Feyenoord (1969), Kees de Jongen (1971) en Mensch durf te leven bepalen. Ajax-Feyenoord. speelt zich af op een tribune tijdens een wed strijd tussen de twee titelfenomen. Het zijn flarden van gesprekken die de toeschouwers voeren, heel subtiel verweven met hun reacties op de wedstrijd. De gebeurtenissen op de groene mat lijken parallel te lopen met de handeling op de tribune. Drie maal wordt de handeling onderbro ken door een flash forward, waarin drie tribunegangers de toekomstige afloop na het voetbaigebeuren bulten het stadion in een monoloog vertel len. Het publiek weet nu de afloop die echter niet gevisualiseerd wordt en kijkt met andere ogen naar de ge beurtenissen op de tribune die hun voortgang hernemen. En een soortge lijk mechanisme is, zij het op een andere manier uitgewerkt, terug te vinden in „Mensch durf te leven". Crisis Na de succesvolle bewerking van Thijssen's Kees de Jongen heeft Hel linga een tijd lang niet voor toneel geschreven „Dat was een persoonlijke crisis. Ik had succes met materiaal van een ander En als theatermaker probeer je altijd over je vorige successen heen te komen of er tegen aan te vechten En hoe moest ik nou eigenlijk tegen een succes aanvechten dat eigenlijk niet van mij was?" Daarna is hij bij de tv gaan werken en heeft onder meer ..Rudi Schokker huilt niet meer" gemaakt Niet alleen de ervaringen met Kees de Jongen maar ook het werken met andere media als film en tv zijn van invloed geweest op de vorm van Mensch durf te leven. ..Ik kreeg het idee tijdens het monte ren van een film. Bij het terugdraaien gaan je bepaalde dingen opvallen. Na verloop van tijd gaat het komische eraf. dan kijk je naar die film hoe die terugloopt en denk je na over de film hoe die heenloopt. Bij dit stuk weet verben Hellinga de toeschouwer wat er nog moet ge beuren maar niet wat er gebeurd is. Hij moet steeds aan het werk blijven om dat te bepalen, althans dat hoop ik. Met dit stuk probeer ik de mensen te activeren. Kijk Kees de Jongen dat was allemaal emotie. Mensen in de zaal zaten tranen weg te pinken en op bepaalde momenten hoorde je tasjes knippen, de pepermuntjes kwamen tevoorschijn. Dat was heel emotio neel en dat vond ik natuurlijk fantas tisch. Toen ik met Pisuisse aan de gang ging rijpte het idee een stuk te maken waarbij mensen niet alleen door emoties worden meegesleept, maar waarbij ze ook moeten denken over wat er gebeurt. Ze moeten hier ln een spinneweb meemanoeuvreren, een ervaring waar ze aan het eind weer uitkomen." De oorspronkelijke structuur van zijn stukken is ook weer een logisch ge volg van de ongewone onderwerpen die Hellinga kiest, die op zijn beurt weer worden bepaald door het stre ven een breed publiek te bereiken. Hij ontleent zijn stof aan de werke lijkheid uit het heden of verleden. „Ik probeer voor mijn stukken mo derne mythen te vinden zoals Ajax, Feijenoord en Pisuisse. Mythes zijn ook ooit eens echt gebeurd en worden gedeeld door het volk. anders zijn het geen mythes. Vroeger handelden to neelstukken over goden, en Shakes peare schreef over koningen. Maar in die koningen kon je als toeschouwer allerlei dingen van Jezelf herkennen omdat het mythisch was." En als theatermaker is Shakespeare zijn grote voorbeeld. „Hij creëerde scena rio's waar voor elk wat wils inzat. Dat schreef hij voor allerlei soorten pu bliek die gezamenlijk kwamen kij ken. En iedereen kon daar iets van z'n gading uithalen. Er zitten verschillen de lagen in zijn stukken en dat is wat ik ook probeer." „En dit toegespitst op „Mensch durf te leven": één deel zal de lijn van het geëmancipeerde denken proberen te volgen tussen die man en die vrouw; een ander deel volgt misschien de humoristische lijn; weer anderen laten zich vermaken en er zullen ook zijn die zich vooral bezighoui het aspect van het cabaret-1 termaken. Tenminste ik hc maar en ik zeg er nogmaaJj zoiets lukt dat moet je afa Wat Hellinga zelf het meest in dit stuk was het man-vro flict. „Wat mij heel erg gefascineei is dat Pisuisse als een soort 1 een verlicht denkend, geëmau denkend mens ruimte sche zijn vrouw en dat de ruimte schept leidt tot hun gemeens* lijke dood." ADVERTENTIE door André Rutten Het verrassende ervan bleek, dat Pip Simmons maar weinig van Büchners tekst laat horen, de veie soms mini maal kleine scènes op een niet direct •naspeurbare manier heeft samenge voegd en uitgewerkt tot zeven grote scènes, die samen, zoals bij een gewo ne uitvoering, anderhalf uur in beslag nemen, maar dat hij, in een reeks theater beelden toch hetzelfde over Woyzeck vertelt als Büchner heeft gedaan Buchner ging trouwens uit van een reële gebeurtenis, waarover een Jurist in 1825 een uitvoerig amb telijk rapport heeft uitgebracht, maar veranderde er vrijmoedig aan om tot een tijdsbeeld te komen Bij hem is Woyzeck die bij het meisje Marie een kind heeft, een eenvoudig soldaat, oppasser van een kapitein, bovendien proefkonijn (omdat het Reld oplevert) van een dokter, die em op een dieet van erwten laat leven, waardoor hij in een wat labiele toestand verkeert Hij behoort bi] het wereldje van de armen die ook telkens in het stuk voorkomen te arm om zich zoiets ais een moraal te 5tunnen veroorloven. Büchner laat Woyzeck dat al in de eerste scène betogen. Pip Simmons laat ook die (ekst weg. maar zijn hele voorstelling is er wel een overtuigende theatraie verbeelding van KermUechtlg van opzet HIJ laaf het al in de foyer beginnen, waar de tam boemajoor de idioot en nog een rood-zwart-geuniformeerde militair een pilsje drinken en de twee mannen de (vrouwelijke» idioot betuttelen. Als je dan de zaal binnenkomt zit de (nogal oude» Woyzeck (Peter Oliver) op een stoeltje. Achter hem. onder een grote spiegel, lezen drie jonge vrouwen in witte jurken op stoeltjes de krant, alsof ze bij de kapper op hun beurt wachten Een soort lakei, die ook als conferencier optreedt, veegt de vloer Het scheren van de kapitein door Woyzeck. waar ook Büchner mee begint, wordt tot een clownesk abusurdistische scène uit gebouwd. waarbij, na de kapitein, drie willekeurige toeschouwers, door de vrouwen uit de zaal gehaald, wor den Ingezeept, parallel met de bewe gingen van de kapitein, die Woyzeck. onder handen neemt De climax van die beginscène is. dat de drie vrouwen Woyzeck van al zijn kleren ontdoen en over het hele lijf inzepen, waarna hij via de zaai wegvlucht Die absurdistisch-kermisachtige showelementen blijven op een vin dingrijk gevarieerde manier, ook in kleuren en belichtng. de hele voor stelling bepalen, waarbij in toene mende mate de nadruk komt te lig gen op de brutale, schaamteloze ver nederingen die Woyzeck verduren moet, van zijn Marie van de tamboer majoor, van de doctoren, van de hele samenleving, die zich geen moraal veroorloven kan en dus ook geen schaamte kent Slapers die weten wat ze doen, kiezen Norma Matrassen en Boxsprings om zekér te zijn van heerlijk lange nachten.ook al duren ze kort. Vraag de uitgebreide kleurenbrochure aan bij Norma Postbus 13 5816 AA Boxmeer Matrassen Boxsprings Donsdekens Kussens AOVERTEHTIE U, lezer, vindt nu in elke boekhandel de drieëntwintigste druk van AJVi. de Jongs Frank van Wezels roem ruchte jaren, het boek dat geschreven zou moeten worden als het er nog niet zou zijn, om ouwe stompen te ge rieven. Lees het. Koop het voor f32,50. Nu, lezer. ROTTERDAM Na de reeks voorstellingen van het dreigende toekomstbeeld ..We" in Mlckery in Amsterdam heeft de Pip Simmons Theatre Group uit Londen in de Rotterdamse Schouwburg donderdag en vrijdag haar bewerking van Büchners „Woyzeck" bij de dood van de schrijver ln 1837 onvoltooid in zijn nalatenschap gevonden laten zien Sprekend Querido, van Singel 262 Het eindigt op een bijna ingetogen en toch schokkende manier Woyzeck staande op een krukje, strop om de nek. het uiteinde van het koord in de hand. want hij zal zelf het doodsvon nis moeten voltrekken, maar de con ferencier van het begin vraagt het publiek met zachte stem de zaal te verlaten, want een man mag zijn laat ste ogenblikken toch wel alleen beleven Een kermis als dodendans. ADVERTENTIE Wie haalden alleen de kastanjes uit het vuur? WIE STEUNDEN DE BEVRIJDINGSSTRIJD IN OEGANDA? Weest no solidair mei de TANZANI- ANEN Stort een gift op giro 4151095 tnv Soitdante tsfonds Tan zania Utrecht Imtenetcomiie Siwun Tanzania Pt Hen- dnki H7 Utrech! 030-517170 Speciaal vandaag In een extra Studio Sport van de NOS een samenvatting van „FA Cup Final" tussen Arsenal en Manchester Uni ted. Verder beelden van de Eu ropese turnkampioenschap- pen dames Ned. 2/15.00 In Sonja's Goed Nieuw Show „Mensch durf te leven", een theaterstuk over Jean- Louis Pisuisse. In het pro gramma komen de schrijver Gerben Hellinga, Pisuisses dochter Jenny en hoofdrolspe ler Jules Croiset en verder Nathalie Cole op bezoek Ned. 1/20.22 Tweede aflevering van Anna Karenina, Brits feuille ton naar Tolstois roman Ned. 2/21.50 Tros Aktua behandelt on der meer het volgende onder werp: een reportage over de „bootvluchteningen" uit Vietnam Ned. 2/22.40 door Jac. Kort AMSTERDAM Er moge in de wereld nog zoveel verande ren, de mei-maand is in de hoofdstad de maand van de Beethoven-cyclus gebleven. Het Concertgebouworkest is er jaren geleden onder leiding van Willem Mengelberg mee begonnen en toen dit instituut het op een gegeven mo ment liet afweten, heeft het inmid dels tot volwassenheid gekomen Am sterdams Philharmonisch Orkest zich gehaast deze traditie voort te zetten. Publiek is er stellig voor te krijgen. Toen Jean Foumet, die dit jaar als dirigent tijdens de gehele serie op treedt, donderdagavond het podium betrad, was de Grote Zaal tot in alle hoeken bezet. De serie was al lang van tevoren uitverkocht. Het concert werd geopend met de ouverture, die Beethoven in 1810 schreef bij het toneelstuk Egmont van Goethe. Van de zeven ouvertures, die Beethoven tussen 1101 en 1814 schreef is de Egmont-ouverture de bekendste en geliefste. Vervolgens trad de Hongaarse pianist Tamis VAsóry op in wat wij plegen te noemen: het Eerste Pianoconcert al is het eigenlijk het derde zo niet vier de dat de meester schreef. Het is in 1798 ontstaan, kort na Concert nr 2 in Bes. hetgeen niet wegneemt, dat met name in het eerste en laatste deel de invloed van Haydn en Mozart nog duidelijk valt waar te nemen. Na de pauze werd de Zevende Symfonie ge speeld. een werk dat aanvankelijk morsen Feestelijk jubileumpro gramma over 25 jaar Eurovisie vanuit Montreux Ned. 2/16.00 „Over het spoor" heet een bepaalde wijk van Hilversum. Daaraan ontleent een pro gramma van de NOS over kin deren van gastarbeiders waar in het gaat over de rechten van het kind. zijn titel Ned. 2/17.00 Nederlandse parlements- kandidaten worden in hun doelstelling gevolgd door vier leerlingen van de School voor de journalistiek in Werken in Europa Ned. 2/18.55 Ander Nieuws van de NCRV besteedt aandacht aan de massaliteit, het concurren- tiesysteem en de eenzaamheid op de Nederlandse universi teiten Ned. 1/21.50 nogal wat bevreemding opriep, maar later o.a. door Richard Wagner naar waarde is geschat. Het is voor het eerst, dat Jean Four- net met het Amsterdams Philharmo nisch Orkest de Beethoven-cyclus doet, maar er was niets dat aan on wennigheid deed denken. Het orkest reageerde perfect op Fournets sobe re. maar zeer suggestieve directie, die er op gericht is, het kunstwerk klaar en helder te doen klinken, zonder op smuk, maar niettemin expressief. Hij had in Tkmas Viséry een ideale vertolker van het Pianoconcert ge vonden, iemand, die precies zo te werk gaat als Foumet en daarbij een garaffineerde techniek heeft. Beetho ven op zijn best. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM In Indonesische en in Joodse kringen die een uitkering ontvangen krachtens de Wet Uitvoe ring Vervolgingsslachtoffers is onge rustheid ontstaan over een maatregel van de Uitkeringsraad. Deze raad. het orgaan van CRM, dat de aanvragen dient te erkennenheeft. aldus het Nieuw Israëlietisch Weekblad, de ver volgingsslachtoffers die een uitkering ontvangen voor op medische gronden toegestane hulp in de huishouding, een brief gestuurd, waarin men moet opgeven of de uitkering terecht is. Het onderzoek van de Uitkeringsraad bij de vervolgingsslachtoffers blijkt geen beleidbeslissing te zijn. De raad heeft zelf hiertoe het initiatief geno men en wil op deze manier controle ren of er geen oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van de regeling voor huishoudelijke hulp. „Er wordt voor huishoudelijke hulp vergoeding gege ven, terwijl familieleden het huishou den doen." aldus de secretaris van de Uitkeringsraad in het NIW. De organisaties van maatschappelijk werk die de belangen van de vervol gingsslachtoffers behartigen, zoals Pelita (voor de Indische slachtoffers), het Joods Maatschappelijk Werk en de Stichting '40-'45 blijken niet op de. hoogte te zijn van de inhoud van de brief. De Uitkeringsraad heeft het plan ook andere uitkeringen aan ver- volgingsslachtofferD te controleren Een woordvoerder van het ministerie van CRM deelde gisteren mee. dat er bij het verzenden van de brieven geen sprake is van een poging op de uitke ringen te bezuinigen. „Eens in de zo veel tijd neemt men zulke dingen onder de loep. waarbij mogelijk meespeelt dat de Uitkeringsraad de hete adem van de Algemene Reken kamer in de nek voelt. Van een be leidsbeslissing is echter geen sprake.' ADVERTENTIE U, lezer, vindt nu i elke boekhandel d negende druk van S. Haasses De ingett de roman over zes mensen-in-een-cri die elkaar in Griek land ontmoeten. Lees het boek. K< het voor f36,-, geb den. Nu, lezer. Oucrüfo Sprekend Querido, van Singel 262 Van onze sociaal-economisch redactie DOORN „De jeugdwerklt draagt grotendeels een stni karakter Tegenover structur zaken dienen structurele ms len geplaatst te worden. It maatregelen, zoals de reger kens voorstelt zijn niet meer middelen, welke hooguit kunr den gebruikt ter aanvulling beleid dat uitgaat van het van permanente arbeidsph Dit zei voorzitter André Bal Werkende Jeugd-CNV gistel dens de algemene vergadering jongerenorganisatie. Tijdens zijn toespraak noei voorzitter enkele punten uit jeugdwerkloosheid van de W< Jeugd-CNV die maandag offic presenteerd wordt. „Dat wij i eigen nota komen is te wijten feit dat wij onvoldoende verta hebben in de doelstellingen i stek '81 Ook de door de r uitgebrachte notitie inzake de werkloosheid achten wij onw de om daarop een adequaat b baseren, dat de omvangrijke loosheid onder jongeren gaat bestrijden. aldus v<X Bal. Een uitdagende scène uit Pip Simmons' „Woyxeck": wij zijn de armen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4