Een telefoontje uit Baarn en gebeden van Luther Vrijzinnige hervormden willen actiever rol spelen Geruisloze uittocht vrouwen uit kerk Mondige mensen Trouw LET OP f2450,-- PHIUPS VIDEO CASSETTE RECORDER Conferenties Maastrichtse kerken: aandacht voor werkloosheid VANDAAG VOORBIJGANGEI PHILIPS VIDEO OP Z*N BEST UIT DE KERKBLADEN Zingen heilige gewoonte MAANDAG 7 MEI 1979 KERK TROUW/KWARTET door A. J. Klei De Baarnse uitgeverij Ten Have stuurde me een aardlg-ogend boekje met gebeden van Maarten Luther Deze 86 pagina's tellende bloemlezing, welke op een kwartje na tien gulden kost. bevat een uitstekende Inleiding met terzake doende Informatie over vroegere bundels en doeltreffende opmerkingen over aard en opzet van dit boekje Er staat onder dit Woord vooraf geen naam en ik vroeg me af. of het soms vervaardigd zou zijn door Ten Have's directeur Ton van der Worp Deze heeft immers theologie gestudeerd, zelfs in het vrijgemaakte Kampen, hetgeen niet Iedereen gegeven ls. Zou hij uit bescheidenheid zijn bijdrage niet ondertekend hebben, of zou hij in de verrukkelijke overtuiging leven dat zijn afnemers zijn meesterhand zo wel herkennen? Aldus zat ik te denken, want reken maar dat er door mij heel wat denkwerk wordt verzet alvorens ik een pen op papier zet. Mijn gedachtengang werd onderbroken door het rinkelen van de telefoon. Ik nam op en aan de andere kant van de lijn meldde zich de heer Van der Worp. Is dat niet wonderbaar? Ik maakte hem deelgenoot van mijn overwegingen, waarop hij me verwees naar het titelblad van zijn uitgave En nu zal Ik. waar ik eerst overheen gekeken had daar stond in kleine lettertjes ..Verzameld en ingeleid door Frieder Schulz". Ton van der Worp vertelde me dat hij zo zuinig met de naam van 8chulz was omgesprongen uit reactie op de Duitse editie van dit bundeltje, waar de naam van de samensteller die van de kerkhervormer nagenoeg van de titelpagina verdrong. Ik kon hier inkomen en verhaalde van mijn ergernis over de hoes van een plaat met Bach-cantates. waarop de naam van de beroemde bariton Fischer-Dleskau in koeien van letters staat en je bijna een loep moet opzetten om te weten te komen om welke componist het gaat Kortom, we waren geheel eensgeestes en dit heeft ertoe geleid dat we onze conversatie besloten met in hooggestemde bewoordingen te spreken ove dominee K. H. Kroon, wakker aanvoerder in de strijd voor een professoraat voor Bert Ter Schegget, die de afgelopen zaterdag 75 jaar is geworden, en over prof, dr. J. H Gunning jr. die 20 mei 150 jaar zou zijn Ik vernam dat dominee Kroon mogi niet. maar Gunnir.g wel In een boek herdacht zal worden binnenkort komt bij Ten Have een publikatie over Gunning uit van de hand van prof. dr. E. J. Beker en ds. M. G. L. den Boer. Wel is bij de 75ste verjaardag van dominee Kroon een boekje vèn hem verschenen, over Openbaring, maar dat is door Kok uitgegeven en zo zien we maar weer dat het gereformeerde bloed van dominee Kroon naar Kampen kruipt. Intussen bemerkt de wakkere lezer dat ik nog steeds niets zeg over de gebeden van Luther. Dat is ten eerste omdat Je gebeden niet kunt bespreken, in de trant van: het gebed op pagina zoveel is heel aardig uit gevallen! Voorts omdat ik altijd het gevoel heb dat je. wanneer Je iemands gebeden prijst. Je daarmee te kennen geeft dat hij voor de rest niet veel zaaks is. Dit is onjuist, dat zal wel. maar ik ga uitleggen hoe ik aan mijn gevoel kom. In mijn dorpse Jongensjaren was ik kerkorganist en ais er tijdens een vakature dominees ,.op beroep" kwamen preken, hoorde ik vaak wat kerkeraadsleden na afloop tegen elkaar zeiden. Daaruit heb ik geleerd dat. wanneer er hoog werd opgegeven over de gebedsgaven van de voorganger, de preek maar minnetjes was Ik denk dan ook dat de reeds genoemde professor Gunning geen kanselredenaar was. aangezien zijn zoon dr. J. H. Gunning J. Hzn. altijd sterk de nadruk legde op het feit dat zijn vader ..de gave des gebeds" had Meermalen verklaarde hij dat mensen, die de preek van professor Gunning te moeilijk vonden, toch ..versterkt en verkwikt" werden door zijn gebed. Overigens beveel ik dit bundeltje korte gebeden van Luther graag aan. ook omdat onder elk gebed de tekst vermeld staat, „waaruit het gebed ls gegroeid of waarmee het verband houdt" (citaat uit de inleiding). Ik geef één, naar me voorkomt, typerend fagment: ..Ik heb geen vast. sterk geloof, soms twijfel ik en kan U niet volkomen vertrouwen. Ach Heer. help mij. vermeerder het geloof en vertrouwen". LuTHEfc- Van een onzer redacteuren UTRECHT ..Hoewel de vrijzinnigen kwantitatief nog steeds een belangrijke vleugel vormen van de hervormde kerk, worden èn hun bestaan èn hun bijdrage gebagatelliseerd en wordt hun zelfvertrouwen ondermijnd door een aanhoudende negatieve publiciteit. Dit vormt geen stimulans om als vrijzinnigen in het werk van de hervormde kerk te participeren." Aldus een beleidsnota van het hoofd bestuur van de vereniging van vrij zinnige hervormden (WH). De nota is bedoeld als aanzet om de WH uit de huidige impasse te helpen. De ver eniging maakt een vrij machteloze Indruk, het ledenbestand vergrijst sterk, de aansluiting bij de Jongeren wordt gemist ZIJ zien de georgani seerde vrijzinnigheid als een vrijblij vende praatclub voor ouderen. Daar bij komen diepgaande verschillen over wat vrijzinnigheid nu betekent Het hoofdbestuur benadrukt In de nota de verbondenheid van de WH met de hervormde kerk. presenteert vijf funcUes van de vereniging en biedt tenslotte twee mogelijkheden voor een nieuwe, betere verenigings structuur. waardoor een slagvaardi ger beleid mogelijk wordt. „vrijzinnig" nog allerminst als een vanzelfsprekende modallteltsaandui- ding wordt geaccepteerd. Daarnaast valt een neiging tot polari seren waar te nemen tussen een tradi tionele vrijzinnigheid, die zich in de huidige Ujd niet meer thuis voelt, en een nieuwe, sterk maatschappelijk gerichte vrijzinnigheid. De nota ver wijst naar de ontwikkelingen in de VPRO en soortgelijke ervaringen in de vrijzinnig christelijke studenten beweging (VCSB) en de vrijzinnig christelijk Jeugdcentrale (VCJC). „WIJ staan nu tegenover een groep van niet onreligieuze, maar volstrekt onkerkelijke jongeren, die geen lid zijn van de vereniging, maar waarvan wij voor ons voortbestaan afhanke lijk zijn." aldus de beleidsnota. Binnen de WH blijkt her en der het verlangen te bestaan naar een strijd baarder houding tegenover de her vormde kerk. Maar anderen brengen hiertegen in, dat de grenzen nu veel minder sterk lopen tussen verschillen in religieuze beleving dan tussen ver schillen in maatschappijbeschou wing. Verschillen Sommigen menen, aldus de beleids nota. dat de actieve rol van een vere niging als de WH is uitgespeeld. Het vrijzinnig protestantisme is geen fac tor van betekenis meer in de machts vorming. terwijl anderzijds een vrij zinnige of althans een tolerante men taliteit zich duidelijk heeft doorgezet Ook de zeer ruime sociale en politieke in kerk en oecumene. Anderen wijzen gevarieerdheid van tot ledenbestand er echter op. dat een werkelijk onbe vooroordeelde en ondogmatische be nadering binnen de kerk nog steeds niet mogelijk is en dat ook de term waarin opgenomen: Oe Roller dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwadet BV Hootdredacteur Jenre Tammmga Directeur mg O Post ma Pos tg «o 66 00 00 fork Ned Cred-etbari. Reken.ngnr 23 00 12 5?4 Gfneenitg.ro Amsit'dèm XII000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT PostDu* 948 3000 AX Rotterdam 'W 010-115 SaS (8Dooo»fTi»nten •n oe/org.ng) tel 010-11SSM (r lei 115700 (w' REGIO DEN MAAG lElDEN Postte» 101 2A0' CC Der» Maag Oen Maag REGIO NOORD'OOSr.NEOERLANO lu'lS-U'iend adnvrvyrjtie) Abonnementsprijien: Per m*end I 15 90 Per uwerta*! l 47.ro Por half paf 95.40 Per nar M 68 60 A<j»efieneer#r»i»r op a*nv-aag Opoeve ramweber^nien 9-*9 30 -■aandAfl l m w-oag Oc tondeg »*n i 020 936666 O» scn»4le'i« aan Mw-Ad» *000 AK AMSTÊR0AM A<jres«ni»>gingen u.*»'u'ie«d a<n«>l»e'»i* aan om» Amsterdamae adressen maakt het niet eenvoudig tot ge meenschappelijke doelstellingen tekomen. Hervormd De nota kiest dan met nadruk voor een plaats van de WH binnen de hervormde kerk. onder meer vanuit de overtuiging, dat de kerk pluriform dient te zijn en dat alle groeperingen die zich tot haar rekenen, binnen de kerk tot hun recht moeten kunnen komen. Beleldsinstanties binnen de hervorm de kerk stemmen iten dele uit wel overwogen eigenbelang! met deze zienswijze in. maar binnen de besluit vormingsorganen ls er meer sprake van een onderlinge machtsstrijd dan van het welbewust streven naar ge differentieerde oplossingen, die in het belang zijn van zowel meerderheid als minderheden, aldus de nota Zolang de synodeleden getrapt wor den verkozen en minderheden hier door automatisch bij de besluitvor ming worden geweerd, ligt onze enige mogelijkheid tot inbreng in raden en commissies Deze inbreng heeft in het verleden onze invloed ver doen uit gaan boven ons aantal en zou het ons nu mogelijk moeten maken verschil lende nieuwe wegen te verkennen en nieuwe ontwikkelingen kritisch te be geleiden. zo meent het hoofdbestuur. ..In onze relativerende houding te genover geloof en kerk staan wij dich ter dan de hervormde kerk als geheel bij diegenen die de kerk als Instituut de rug hebben toegekeerd én bij die genen die allerminst a-rellgleus zijn. maar de stap naar de kerk niet (meer» wensen te maken Het ontwikkelen van een gespreksbasls met deze groe peringen zou zowel voor de levensvat baarheid van de WH als voor de gehele kerk weieens van veel belang kunnen zijn." Nederlandse hervormde kerk. Ge dacht wordt aan het uitbrengen van rapporten en publikaties over actuele onderwerpen. 4. Het leggen van verbindingen met rand-kerkelijke groeperingen. Hier toe rekent de nota zowel hen. die zich in huidige hervormde kerk niet meer thulsvoelen als degenen die de stap naar het lidmaatschap van een kerk niet wensen te maken. Bovendien verwacht de nota. dat ook onder hu manisten en buitenkerkelijken wel licht mensen te vinden zijn. die in activiteiten van de WH willen mee doen. In dit verband wordt het raad zaam geacht, voeling te houden met kritische en basisgemeenten. In het verlengde hiervan ligt de vraag, in hoeverre de WH moet uitgroeien tot een open vereniging, en óf en hóe voorkomen moet worden dat de WH de weg gaat van VCSB. VPRO en VCJC. 5. Het signaleren van kerkelijke en maatschappelijke situaties waarin de vrijheid en de humaniteit bedreigd worden. Structuur Tenslotte wordt vastgesteld, dat de huidige verenigingsstructuur niet voldoet. De WH ls een federatie van tien autonome provinciale verenigin gen en kent zelf geen leden. Dit bete kent. dat in principe de besluitvor ming gedecentraliseerd is. Toch blijkt dat de provinciale verenigingen initiatieven van het hoofdbestuur verwacht. Dat heeft echter gebrek aan mankracht, het representeert niet alle stromingen en mist de in strumenten om direct met alle leden in contact te treden. Ook is het ge middelde gemeentelid maar zeer indi rect bij de besluitvorming betrokken. Daarom stelt de nota voor: één van de twee: of decentraliseren, maar dan ook goed. of centraliseren met een Wat is een vrijzinnige her vormde? De beleidsnota van het hoofdbestuur van de WH geeft de volgende proeve van definitie: Wij menen dat wij als mondige mensen onze eigen beslissin gen kunnen nemen, ook in ge loofszaken. Wij menen dat het christelijk geloof niet noodza kelijkerwijs de enig ware godsdienst is, maar dat alle godsdiensten door hun beroep op de religieuze dimensie van het menselijk bestaan in be ginsel gelijkwaardig zijn. Wel kiezen wij als navolgers van Jezus voor het Christelijk Ge loof. Wij voelen ons hierin ver bonden met de Nederlandse Hervormde Kerk, en wel ener- sijds omdat wij als Vrijzinnige Hervormden de kerk niet kun nen ontberen, anderzijds de kerk, wil zij meer zijn dan lou ter instituut, de dynamiek van de confrontatie tussen diverse stromingen niet kan missen. Wij kiezen daarom voor de persoonlijke geloofsbeleving en de dialoog met de andere godsdiensten. Wij aanvaarden de autoriteit der Kerk, doch alleen als zij ons de noodzake lijke ruimte wil geven. Op zoek naar de bron. Bezinning, meditatie, stilte, gebed. 18-20 mei. Den Alerdinck. Laag Zuthem (tel. 05290-541). Op sterven na dood?! over de am bivalentie van „was ik maar dood" en „het leven bevalt me nog goed", voor werken in bejaardenpastoraat m.m.v. mevrouw M. Stubbe. dinsdag 15 mei 9.30-16 uur. gereformeerde kerk. Ber- kel (ZH). Inl. prov. bureau herv. kerk. tel. 010-264500. Omgaan met jezelf en anderen. 18- 20 mei. Vinea Domini. Witmarsum (tel. 05175-1444) Geloofs- en gebedspracticum, 20- 25 mei. Emmaus Priorij, Maarssen (tel. 03465-62146). MAASTRICHT (ANP) De raad van kerken in Maastricht heeft alle pasto res en predikanten gevraagd in de kerkdiensten aandacht te besteden aan de werkloosheid. In Nederland zijn meer dan 200.000 werklozen en 450.000 arbeidsongeschikten, zo staat in een brief aan de Maastrichtse pas tores en predikanten. Voor Maas tricht zijn deze cijfers resp. 4500 en 4000. Begin maart zijn pastores en predi kanten ontvangen in verschillende Maastrichtse bedrijven, o.a. Encl Sphinx en Thomas Regout. Verder waren er ontmoetingen met arbeids ongeschikten en werklozen. TILBURG „Na de geruisloze uittocht van arbeiders uit de kerk is nu een geruisloze uittocht van vrouwen begonnen. Steeds meer vrouwen keren de officiële kerk de rug toe, omdat zij zich pijnlijk bewust worden van de achterstelling van de vrouw in de kerk." Dit zei zuster Mediatrix Hoes, voorzitter van de stichting Nederlandse Vrouwelijke Religieuzen, tijdens de jaarvergadering van het algemeen bestuur. Zij drong erop aan, dat de vrouwelijke religieuzen samen met vrouwelijke leken werken aan de uitbanning van de vrouwendiscriminatie in de kerk. Ook dienen zich voor de vrouwelijke religieuzen nieuwe taken in de maatschappij aan. aldus zuster Mediatrix Hoes. Zij noemde de opvang en begeleiding van vrouwen van gastarbeiders, hulp aan geschieden vrouwen en ongehuwde moeders. KINDEREN VAN GOD Het protestantisme heeft ln het verleden nog al veel getobd met de vraag naar het kindschap Gods. Wanneer ben ik een kind van God? Wanneer magikme zo beschouwe Je had de „voorwerpelijkendie t nadruk legden op het objectieve fe van de aanneming tot kinderen, bijvoorbeeld, verzinnebeeld en bezegeld in de doop. en je had de „onderwèrpelijken". Deze laatster waren daar niet zo zeker van en vonden dat je voor het kindschap in aanmerking kwam als je aan bepaalde kenmerken voldeed, of kon aantonen. Een heilloze en machteloos makende strijd zondei enige betekenis. Voor Johannes lij die zaak blijkbaar heel eenvoudig Hij schrijft aan een groep christen Hij zal ze niet allemaal tot op het geestelijk bot hebben doorgelicht, i maar -bij aarzelt niet tegen ze te zeggen: „Vrienden, hoe groot is de liefde die de Vader ons betoond he Wij worden kinderen van God genoemd en wij zijn het ook" 1 Johannes 3.1-2). Zo. dat staat vast Dat is een duidelijk uitgangspunt Dat kindschap rust nergens ander dan in de grote liefde Vfin dé.Vadeï God heeft ons tot Kinderen aangenomen. „Zijn naam óp ons geieg." Daar Hoéft nog niet eerst ergens iets te gebeuren óf föïëts. C dat hoeft niet eerst nog eens even I 'door een paar keurmeesters vastgesteld te worden.'Dat is volstrekt onbijbels en onchristelij onzin. Mensen die gedoopt zijn en i betrokken willen zijn (cok als ze n gedoopt zijn) bij wat daar gebeurt i in Jezus en wat daar nog dagelij ka onder die heilbrengende naam gebeurd, die zijn kinderen Gods. I gaan meer gerust voor Johannes staan en laten zich zonder enige zo1 zo toespreken. En die kenmerken dan? Dat ls vers twee. Ja. als je da 1 staat en er weer uitloopt omdat je het leven vah adles onder die naan doen moet. dan heb je een verantwoordelijkheid. En dan hot die Vader je wel in't oog. P. Stevens Vicaris P. Stevens van het bis Den Bosch, die namens mgr. B sen belast is met de zorg voor zuidelijk gebied van het bis (Eindhoven en omgeving) neer 5 juni afscheid. Die dag viert hij j veertigjarig priesterfeest. Op 26 wordt hij 65 jaar. Per,, I. septei gaat hij met emeritaat: In een aan pastores en parochiebest prijst bisschop, BJuyssen vicaris vens voor diens trouwe toewijdin onbaatzuchtige, inzet in moei] omstandigheden. ADVERTENTIE sterker algemeen bestuur en een lan delijk lidmaatschap. De nota is zaterdag gepresenteerd door voorzitter L. C. van Loon op een studiedag in Den Haag. Komende zaterdag volgt een dergelijke dag in Zwolle. Aan de hand van de resulta ten van deze dagen zal het hoofdbe stuur een principevoorstel formule ren voor de algemene vergadering, die dit Jaar in september in Veendam wordt gehouden Dat is de nieuwe bruto adviesprijs van Philips VCR. Daarvoor krijgt u héél wat. Echte kleuren, uitstekend geluid, bedieningsgemak. Plus de unieke Philips VCR- service met de speciale blauwe garantiekaart. Uw handelaar kan daar alles over vertellen. Wat betekent zingen voor de christe nen? Daarover prof. dr. J. Verkuyl in De Strijdkreet (van het Leger des Hells): Mijn levenservaring in allerlei om standigheden heeft mij geleerd hoe ontzaglijk belangrijk het is als kinde ren en Jonge mensen in de gezinnen voor hun leven meekrijgen het „Onze Vader", de Tien Geboden, het Apostolicum en een deel van de schat van geestelijke liederen uit de kerk van alle eeuwen. In de Jaren van Japanse gevangenschap, waarin ik duizenden mensen leerde kennen ln een situatie waarin de diepste vragen resonneerden op de bodem van har ten. heb ik ontdekt hoe elementaire gebeden, geloofsuitingen en liederen als een licht in de tunnel een koers wezen en hoe ook bij mensen die lang Dr nou formuleert vijf functie, voor vervreemd waren van kerk en geloof de WH de herinnering hun de oude liederen en gebeden vóórzei en ivoorzong en 1 Het blijven waken dat. In het bil- ï°?„ze herleefden Moeders «onder op het plaaUeUJke vUk. ln de "tV'tï pastorale verzorging van vrijzinnigen hun hinderen als ie een klimaat adequaat wordt vooralen Daarvoor "happen waarin gnbeden «liederen zijn actieve plaatselijke afdelingen aard«. Het samen lezen uit de Bijbel Vijf functies nodig, die ook verdere activiteiten organiseren, waarvoor de nota pro vinciaal georganiseerde kadertrai- ning bepleit 2 Het samenwerken met andere vrij zinnige geloofsgemeenschappen, in het bijzonder in de centrale commis sie voor het vrijzinnig protestan tismc Het verzorgen van vrijzinnige acti viteiten ten behoeve van de gehele uitgezongen. aan tafel, het samen bidden, het sa men zingen is van onschatbare bete kenis ln leven en sterven en te mid den van de ups en downs van de levensgang Daarom moeten christe lijke gezinnen, kerken en andere christelijke gemeenschappen en scholen deze heilige gewoonten on derhouden van geslacht tot geslacht. In Birma ts naar men zegt - het evangelie in die gemeenschappen in gezongen en ze raken sindsdien niet Zingen bij het Leger des Hells. Heeft de maatschappij de kerk no dig? Dr. A. H. van den Heuvel ln In de Waagschaal: Dat de maatschappij de kerk nodig heeft, komt ons niet over de lippen Alleen een maatschappij die zich van eigen ontoereikendheid bewust is. al leen die maatschappij die zichzelf al verloren waant, blijkt alleen die kerk nodig te hebben, die weet heeft van dure genade en van de prijs die au thentieke dienst vraagt. De vraag of de maatschappij de kerk nodig heeft, leidt als vanzelf tot de veel exlstentië- iere vraag welke kerk de maatschap pij nodig heeft. En die vraag kan alleen maar leiden tot de belijdenis, dat de wereld eigenlijk helemaal niet zozeer de kerk nodig heeft maar de Christus zelf. die het gode-gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, maar die zichzelf ontledigd heeft en de ge stalte van een dienstknecht heeft aangenomen en de mensen gelijk ge worden is, die zich vernederd heeft en gehoorzaam is geworden tot de dood van het kruis en die daarom door God verhoogd is. In zijn beroemde rede over de christenen in de maatschap pij uit 1919 mediteert Karl Barth over de christenen ln de maatschappij. En hij doet daarin de lapidaire uit spraak. dat de christen in de maat schappij niemand anders is dan Christus zelf. ,,De christen is dat in ons. wat niet wijzelf zijn. maar Chrls- tus-in-ons De Christus, die voor al len gestorven is Daarom, zegt hij. „is de gemeente van Christus een huis dat naar alle kanten open is Barth springt in dit citaat zonder overgang van de christen naar de Christus naar de gemeente Wanneer wij zo over de kerk durven te spreken, als de gestal te van Christus zelf in deze wereld, dan verliest de vraag die ons van avond is voorgelegd zijn ludieke ka rakter. Want de vraag stellen of de maatschappij de Christus nodig heeft, is haar beantwoorden. Wat zou. in Gods naam. de maatschappij an ders nodig hebben dan God die tot ons afdaalt, die ons leven deelt, die onze ziekten op zich neemt en onze godverlatenheid wegdraag? Hoe zou deze dolgedraaide, vaak waanzinnige maatschappij, deze opslagplaats van vemietigingstulg, deze mesthoop van onrecht en vernedering ooit toekomst kunnen hebben als niet God zelf haar ln de hand zou nemen? Hoe zou deze broedplaats van dood leven kennen als er geen kruis en geen opstanding aan hem was geschied? Maar ook alleen zo kan de vraag echt worden beantwoord. Alleen als de kerk de gemeente van Christus ls. die deel heeft aan het leven en lijden van haar Heer. is ze nodig Als het zout zijn smaak verliest, deugt het nergens meer toe. Als de kerk de smaak van Christus niet meer heeft, deugt ze nergens meer toe dan door de mensen te worden verlaten en vergeten. En de samenleving heeft alleen de kerk no dig als ze van zichzelf weet ziek en onrechtvaardig te zijn. Alleen door de dood Het eerste nummer van de dertiende jaargang van Kosmos en Oekumene biedt Interessante gegevens over de theologie van het huwelijk in de di verse kerken. fVoor 4.50 te bestellen bij de Sint Willibrordvereniging, Sint Janssingel 21, Den Bosch). Opvallend is daarbij de praktijk van de oosters- orthodoxe kerken Enerzijds stellen zij. dat een huwelijk alleen maar ont bonden kan worden door de dood. Anderzijds kent het Russische cano nieke recht tien wettige redenen voor echtscheiding en het patriarchaat van Constantinopel zelfs 21. waaron der onverenigbaarheid van karakter en zelfs wederzijds goedvinden. Bis schop Nikodim Milasch (geciteerd door P Al) legt uit, hoe het een met het ander te rijmen ls: De onverbreekbaarheid van hei1' welijk is volgens de leer van de 11 ters-othodoxe Kerk een van zenlijke eigenschappen van het welijk. Wat God verbonden heefl zal de mens niet scheiden. Zo het in de Heilige Schrift. Daarom het wettig gesloten huwelijk al door de dood ontbonden worde J door een andere gebeurtenis, die zo te zeggen sterker is dan het k< lijke idee van de onverbreekbaar van het huwelijk", een gebeurtenii! de morele en religieuze grond 8 van het huwelijk wegneemt en door een dood in een andere zin het woord is. Alleen de dood ii verschillende nuances, natuu moreel of religieus, kan dus dé h b lijksband opheffen én het huws scheiden. Deze leer van de oost orthodoxe Kerk berust zowel o d door haar vastgehouden opva n van het huwelijk als sacrament het Nieuwe Testament en op de kenis van het huwelijk voor maatschappijen godsdienst als positieve leer van het Nieuwe T ment. De schelding volgt elge '1 meer vanzelf, zodra-de echtelijk* bintenis vernietigd is. de gronift van het huwelijk tusSen de echti ten verdwenen is het doel va huwelijksverbintenis niet meer reikt kan worden, in één woord: het huwelijk niet meer bestaat kerkelijke leiding ontbindt dus huwelijk niet. zij stelt slechts foi het feit vast. dat een wettige eet bintenis haar grondslag ver heeft en daardoor door God zelf bonden is. De oosters-orthoi tl Kerk is streng in haar leer ov< r onontbindbaarheid van het huw n en over de handhaving van de h heid van de huwelijksband maai ook streng in de beslissing ov vraag, wannéér men het huwehjjji ontbonden moet beschouwen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2