Democratie als een
zorg voor weinigen
Christenen voor socialisme
legen 'Europa van de rijken'
Uit brieven van lezers
'Gijzelen geliefde sport onder Palestijnen'
5%e
móet toch haalbaar zijn:
isoleer uw huis.
Moordaanslag met
radioactieve stof
PHILIPS KLEUREN,ECHTE KLEUREN
PHILIPS VIDEO CASSETTE RECORDER
Tegenstellingen in ons volk zijn nog groot
Zeiltocht van
50. OOOkilometer
Nieuw auto-
terminal voor
Quick Dispatch
PHILIPS
VIDEO OP Z*N BEST f2.450,--
Hess vraagt
om onderzoek
lAANDAG 30 APRIL 1979
BINNENLAND
TROUW/KWARTET
7
7an een onzer verslaggevers
Je zou menen dat er aan de democratie in Nederland nog heel wat ontbreekt als
2e meemaakt dat duizend mensen uit alle geledingen van onze samenleving zich twee dagen
in een bijeenkomst met dit onderwerp intensief bezighouden.
sectievergaderingen
elk twee inleiders, en vier refera-
op de plenaire ochtend, vrijdag in
.jet Utrechtse muziekcentrum Vre-
lënburg. aangevuld met een culture-
avond, een informatiemarkt, een
dfcslissingsspel en een optreden van
l^arce Majeure, want tenslotte was de
.inleiding voor het congres de vie-
tng van de sluiting der Unie van
ftrecht, nu vierhonderd jaar geleden,
enige feestelijkheid was dus onver
Misschien maar goed ook.
pnt de referaten waren lang niet alle
majeur getoonzet.
dr. J. van Putten (lector
j iliticologie aan de VUi tekende al
ms het beeld van de Nederlandse
>mocratie anno 1979: veel tegenstel-
°\igen, georganiseerd in een groot
.tkntal politieke partijen, belangenor-
a misaties en actiegroepen die elkaar
i de regering bestrijden; een rege-
ïg die zich moet laten bijstaan door
2 n toenemend aantal anoniem wer-
nde ambtenaren; een parlement
van oudsher in meerderheid de
onomie rechts heeft laten liggen,
probeert daarop in toenemende
^ate een greep te krijgen, helaas niet
invloed heeft en permanent
0 erbelast is. En een strijd van allen-
ujgen-allen is wat anders dan een
mocratie van gezamenlijk-afspra-
8 n-maken. overigens een zeldzaam
rschijnsel in de wereld. Een plei-
3^oi dus voor schaalverkleining. Wat
,i. tegenstellingen betreft, consta-
erde Van Putten dat deze door mid-
34l van overleg blijkbaar niet kunnen
irden opgeheven of verzacht. Dus 1
meer structurele stappen nodig.
c ernagogen
dit verband bepleitte hij afschaf-
eig van de werkgever: ..Aan welke
nen ontleent iemand heden ten
[ge nog het morele recht, als werk-
ver te fungeren? Zou het juist nü
iet erg democratisch zijn, en boven
in goed voor ons allen, te streven
lar afschaffing van de werkgevers
j naar politiek gebied bepleitte hij
jenover de polarisatiegedachte een
even naar zo breed mogelijke coa-
Dr. J. van Putten
veel tegenstellingen
Burgemeester H J. L. Vonhoff van
Utrecht noemde de toeneming van
het aantal moties in de Kamer, de
statenvergadering of de gemeente
raad eerder een uiting van onzeker
heid of zelfs onmacht dan een uit
drukking van bestuurskracht. Het
vraagrecht heeft zijn betekenis als
controlemiddel op de uitvoerende
macht volgens hem al vrijwel geheel
verloren, en met de moties dreigt het
dezelfde kant op te gaan. Politieke
ambtsdragers stromen volgens Von
hoff ook te snel door; succes op de
korte baan verdringt de gedegen wij
ze van beschouwen. „De democratie
verlangt democraten, geen dema
gogen."
Vonhoff had ook weinig goede woor
den voor plenaire vergaderingen die
volgens hem vaak plaatsvinden om te
demonstreren hoe „de basis" over
iets denkt. „Wij weten hoe zeer die
vaak gemanipuleerd worden en hoe
ze de enkeleing monddood in plaats
van mondig maken." vond hij. „Die
massabijeenkomsten gaan uit van de
verkeerde gedachte dat in een demo
cratie de meerderheid gelijk heeft in
plaats van het feit dat de meerder
heid dient te beslissen met inachtne
ming van de positie en de rechten van
de enkeling."
In sommige opzichten lijkt de lang
zaam in Nederland gegroeide en uit
gebouwde democratisering zelfs op
haar retour. Prof. dr. H. Daalder con
stateerde tenminste dat de „gewone
man" in de oude zuilenorganisaties
meer participeerde dan in tal van
organisaties, die zich nu met het
vaandel van de democratisering tooi
en. Bovendien heeft de grote expan
sie van het overheidsapparaat ervoor
gezorgd dat overzicht en toezicht
steeds moeilijker te verwezenlijken
zijn. Voor vrijwel elke soort van men
selijke activiteit bestaan wel ergens
een of meer organisaties, maar tege
lijk leren individuele groepen en
soms ook dit soort organisaties zelf
te grijpen naar het middel van de
directe actie om voor hun belang een
speciale plaats op de politieke agen
da te verwerven.
Elitair
Formeel is democratie in Nederland
wel indrukwekkend, maar het pro
bleem van de elites en de massa's is er
niet minder op geworden: niet het
stemmen, of het zoeken van contact
met ambtenaren voor eigen zaak.
maar wel het deelnemen in partijen,
verkiezingscampagnes en directe ac
ties is en blijft in Nederland een ta
melijk elitair gebeuren: eigenlijk heb
ben maar weinig mensen politieke
belangstelling.
Alle inleidingen die op het congres
zijn uitgesproken, zijn gebundeld in
een boek dat reeds bij de Staatsuitge
verij is verschenen onder de titel „De
mocratie 1579-1979." Daarin kan men
lezen hoe de politieke elite van ons
land denkt over democratisering in
gezin en kerk. gezondheidszorg en
massamedia, leefmilieu en bouwbe
leid, onderwijs en leger, provincie en
gemeente en nog tal van andere
„velden."'
In een medewerker
liaan „Christus beoordeelde de dingen vanuit het stand-
*nt van de armen. Zijn laatste oordeel over de mensen zal
Inuit hun gezichtspunt plaatsvinden. Voor ons Europeanen
tekent dit naar Europa kijken met de ogen van de armen, in
I eerste plaats kijken vanuit het gezichtspunt van de Derde
treld".
ze woorden van Girardi (voorheen
igleraar in Rome. thans Sardinië)
men het uitgangspunt kunnen
men van de tweede internationale
ferentie van christenen voor het
ialisme in Milaan. Delegaties uit
landen van West-Europa bezin-
i zich op de houding van christe-
i en kerken ten opzichte van de
5ouw van de eenheid van West-
topa.
t congres werd geopend door de
irmalige minister van economie
het kabinet-Allende. de Chileen
•oyo. Hij gaf een schets van de
inomische achtergronden van de
wording van Europa en liet vooral
a welke gevolgen de verdere op-
iw van een verenigd Europa heeft
ir de bevolking van de Derde We-
„Die Derde Wereld vinden we
rigens ook onder ons door de plan-
achterstelling van bepaalde
zoals Zuid-Italië en Oost-
laUningen Hij liet zien dat een vere-
Europa het Europa van het kapi-
I is en dat het niet in het belang
arme mensen is. Integendeel.
aai
bil kerken
verliezen van de armen kan op over
tuigende manier het goede nieuws
van de opstanding verkondigen in
het Europa van morgen.
Het congres ging na deze inleidingen
uiteen in een drietal werkgroepen: 1.
de religieuze ideologie ten dienste
van het Europa van het kapitaal, 2.
de linkse christenen en Europa. 3. de
kerken en de zogenaamde christelij
ke partijen. Op initiatief van de Ne
derlandse waarneemster Boot werd
een vierde groep gevormd, die zich
bezint op de onderdrukking van de
vrouw in Europa.
Gisteren werd een ronde-tafeldiscus-
sie gehouden waaraan bekende theo
logen deelnamen. De door zijn boek
over Marcus bekend geworden Portu
gees Belo wees op het verschijnsel
van de overheersende positie van de
kleinburgerlijke laag (vervoer, ban
ken enz.) en de grote afhankelijkheid
van de industrie in zijn land van het
westerse kapitaal. Steeds meer ont
snapt daardoor aan de controle van
wat voor de massa van de mensen lot.
verlangen en toekomst bepaalt.
De Nederlander Zuurmond vroeg zich
kol
.ja^rdi zei dat de kerken een belang-
e rol spelen in het ondersteunen
de mythe van Europa. Kardinaal
jj,jelli. een van de kandidaten van
•tje pausschap, hief op een bijeen-
ast van CDU-leiders de leus aan:
n verenigd Europa, een christelijk
Kerkelijke organen rondom
Joecumenisch centrum in Brussel.
girvan de Westduitse kerken drie-
deel financieren, vormen een
bovennationale raad van ker-
Mj, Met hun a-politieke spreken over
ldle en ontmoeting van mensen uit
rec|chillende klassen vormen ze het
ngfieuze smeermiddel van Westeu-
p^se integratie, aldus Girardi.
anders zou de opstelling zijn van
kierken als het criterium waarop
kien een keuze maken was geba
ld op de behoeften van arme men-
Om allerlei oecumenische sa-
ikomsten werd de afgelopen jaren
vrees uitgesproken dat de ver-
dheid van de kerken een obstakel
zijn voor de Europese eenheid.
i is het een schandaal, dat er
leeldheid is of veel meer omdat de
liiter hetzelfde geloof belijdt als
litgebuitene. zonder zich daarbij
lldig te voelen? Wat verdeelt gelo-
ri op het punt van politiek? Niets,
hristus is opgestaan om niets."
verdeelt is volgens Girardi de
felijkheid te verstaan hoe deze
theid van gisteren de geschiede-
'an vandaag verandert Niet al-
van individuen maar van heel de
Iheid Alleen een kerk die deel-
?t aan de angsten, de strijd en de
AMSTERDAM „Pas toen ik
IJmuiden binnenliep realiseer
de ik me dat ik als eerste Ne
derlander het zeilrecord van de
legendarische Sir Francis Chi
chester had geëvenaard: een
solozeiltocht van 264 dagen,
via Kaap Horn en Kaap de
Goede Hoop de wereld rond en
maar éèn haven aangedaan"
Dit zei zaterdag de vermoeide,
maar tevreden zestigjarige
Kees den Hartoog, huisarts uit
Broek in Waterland, bij zijn
terugkeer in Amsterdam.
Kees den Hartoog vertrok 15
juli 1978 uit Hoorn om een jon
gensdroom gestalte te geven.
Eind november kwam hij in
Melbourne in Australië aan.
Een maand later vertrok hij om
via Kaap Hoorn weer naar Am
sterdam te zeilen. Den Hartoog
heeft zijn tocht ongesponserd
gemaakt. Nadat hij ruim 30.000
zeemijlen (50.000 kilometer)
heeft afgelegd is zijn reactie:
„Ik zit nu wel diep in de schul
den. maar het is het dubbel en
dwars waard geweest"
Over veertien dagen zal dokter
Den Hartoog zijn huisartsen
praktijk weer ter hand nemen.
Democratie
Met verbazing heb ik 20 april, het
artikel gelezen: „Bond tegen het vloe
ken op de bres voor democratie."
Deze kop suggereert dat genoemde
bond zich sterk zou maken voor de
democratie, doch als je dat artikel
leest, kom je erachter, dat daar be
paald geen sprake van is. Het betref
fende artikel handelt over een rede.
waarin prof. Velema de stelling po
neerde. dat de fundamentele waar
den in onze samenleving hun oor
sprong vinden in het christelijk ge
loof. en dat we op grond daarvan
allen God dienen te eerbiedigen. Als
voorbeeld van zo'n waarde noemt hij
o.a. het sociaal bestel. Ik heb nooit
geweten dat we dat aan God te dan
ken hebben. Bestudering van de soci
ale geschiedenis leert dat ons sociaal
bestel bevochten is door de arbeiders
beweging. en dat voor velen in die
beweging de geschriften van Marx
een atheïst! een belangrijke inspi
ratiebron zijn geweest en niet de hei
lige schrift van Jezus, heowel ik niet
wil ontkennen dat sommigen hun in
spiratie mogelijk (mede) daaruit heb
ben geput. Maarom op grond
daarvan te vragen Gods naam te eer
biedigen en die eerbiediging zelfs bij
de wet af te dwingen is tevens vragen
de consequentie gebiedt dat. gelet
op het feit dat aan fundamentele
waarden in onze samenleving kenne
lijk verschillende inspiratiebronnen
ten grondslag kunnen liggen om de
eerbiediging van Marx bij de wet te
regelen. Ik denk echter, dat dit zelfs
door de meest uitgesproken socialist
hier in Nederland een aantasting van
de vrije meningsuiting zou worden
gevonden. De christen Velema en zijn
bond schijnen zich daar niet druk
over te maken; Ze pleiten er zelfs
indirect voor.
Abcoude Roel van Ark
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten
oproepen o' reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over
het mei plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas met corresponde
ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000
AW Amsterdam B>| publikatie worden naam en woonplaats van de schri|ver
vermeld.
Niet nodig
uitgaande van de realiteit van de
eenheidsstaat West-Europa af. wat
we kunnen doen als we geen kapita
listisch Europa wensen. We kunnen
de krachten ondersteunen die dat
ook niet wensen, wat bij de komende
verkiezingen steun aan de politiek
linksen en niet aan de de christen
democratie betekent. Het Europese
parlement heeft weinig macht, maar
dat hebben nationale parlementen
ook. Toch zijn ze bruikbaar als uit
drukking van de wil van het volk in
zaken van ontwapening enz.
Hij verzette zich tegen een ideologie
van „christelijke waarden", ter rech
ter en linker zijde. „We hebben te
maken met Christus. De christelijke
waarden worden bepaald door de sa
menleving. Ze gaan en komen. Er is
een grote tweeslechtigheid in een op
roep tot „een christelijk Europa".
„Christelijk is: messiaans. Een messi-
aans Europa is een voorbarig idee.
Maar messianen (christenen) binnen
Europa weten waar zij moeten staan:
aan de kant van de armen en hun
beweging. De enige plaats waar we
kunnen staan met een goed geweten,
een koel verstand, een warm hart en
een heleboel hoop".
ROTTERDAM (ANP) Het Rotter
damse havenbedrijf Quick Dispatch,
waar per jaar 100.000 auto's per schip
worden aangevoerd, krijgt een nieu
we terminal. Het gemeentelijk haven
bedrijf heeft voor het bedrijf een
plaats ingeruimd op de kop van de
Europoort, waar het de stijgende aan
voer kan verwerken.
Bij Quick Dispatch worden vooral
Japanse auto's aangevoerd. Het be
drijf zit aan de Beatrixhaven. één van
de oude havens van Rotterdam. De
ruimte daar werd te krap door de
autoaanvoer. Het nieuwe terrein is
twintig ha groot en kan in de toe
komst uitgebreid worden met nog
eens zes ha De gemeenteraad moet
volgende week over het voorstel be
slissen. Quick Dispatch is een
dochteronderneming van het rederij-
concern Nedlloyd-groep in Rot
terdam.
Ds Windig veronderstelt, dat de
boze Rus klaar staat om het chris
telijke Westen te overspoelen met
zijn machtige legers en dat wij ons
geloof alleen kunnen beschermen
met het moorddadigste oorlogstuig
dat een verdorven wetenschap
weet te bedenken. Of dit waar is?
Wie Rusland bezoekt, wordt getrof
fen door de sfeer van wantrouwen
en angst. Niet tegenover militairen
maar tegen wetenschappers in de
eerste plaats. Ze zijn bang voor al
wat nieuw is en apen het zo gauw
mogelijk na. Ieder nieuw wapen in
het westen weten zij twee tot vijf
jaar later ook uit te vinden. Wie zo
defensief en afhankelijk denkt,
overweegt geen krijgstochten in
ontwikkelde gebieden. Er is geen
wens of geen belang denkbaar dat
iemand uit de partij of daarbuiten
zou kunnen verleiden om de zeer
kwade kansen van een aanvalsoor
log op zich te nemen. De neutro
nenbom en wat er meer op stapel
moge staan, is niet nodig, is nooit
nodig geweest. Behalve, misschien,
voor werkverschaffing.
Amerongen P. Verburg
Mondale
Mondale kwam, zag en meent weer
dat hij overwon. Als hij werkelijk
overwint, dan zijn wij Nederlanders
liggende in de „grijze zone" binnen
vijf minuten na het uitbreken van
wereldoorlog nummer drie inderdaad
grijze zone-slachtoffers, want dan is
het hier een radioactief maanland
schap. De Nederlandse regeerders bij
monde van Van Agt en Van der
Klaauw hebben niet gesproken over
de enige weg tot overleving: „de kern
wapens om te beginnen Nederland
uit". De heren gaan in Florida (USA)
verder praten over de modernisering
van de nucleaire planning. De Neder
landse regering wenst nog geen neu
tronenbom, tenzij de ontwikkelingen
ons daartoe dwingen. Natuurlijk
wordt er ook weer met Mussert-of-
Moskou-argumenten geschermd.
Toevallig heeft Moskou de grootste
bijdrage geleverd om Hitler en Mus-
sert te verslaan. Als Moskou nu ge
dwongen wordt om de USA te ver
slaan zijn wij in ieder geval wijlen,
ook al zou Moskou verliezen.
Amsterdam Dirk Veenstra
Holocaust
De twee ter voorbereiding van de tv-
uitzending over de Holocaust in
„Trouw" van 21 april j.l. gepubliceer
de artikelen van S. Gerssen en K. de
Leeuw waren uitstekend. Toch wer
den zij mijns inziens door twee kleine
randopmerkingen ontsierd. Gerssen
spreekt van een „toch nogal gero
mantiseerd verhaal" Dat is een kwa
lificatie, die in de afgelopen tijd zo
ingehamerd is. dat blijkbaar elke re
censent meent zich te compromitte
ren, als hij deze kritiek niet herhaalt
Ik acht haar onjuist. De liefdesrelatie
en de diepe verbondenheid van man
en vrouw in het huwelijk is nooit zo
intens ervaren als in de oorlogs- en
vervolgingstijd. Vandaar dat zij in
deze tv-film de haar toekomende
plaats krijgt. De tekst uit het boek
Ruth: „Waar gij zijt, zal ook ik zijn",
in de tv-film over de Holocaust aan
gehaald. wordt dan ook bewust, uiter
aard op de wijze van een film. in het
geheel van het verhaal (de verschil
lende generaties) thematisch ver
werkt. Deze diepe verbondenheid in
de tijd van nood en vervolging is
eerder bijbels dan domweg romanti
serend. De andere randopmerking is
die van K. de Leeuw over „het Ameri
kaanse spektakelstuk". De zin ervan
ontgaat mij. Ik ben kritisch, waar dit
nodig is. Hier ervaar ik deze kwalifi
catie als hinderlijk voor de eenvoudi
ge, onbevooroordeelde waarneming
en ervaring van de verschrikkelijke
werkelijkheid, die de tv-film zo effec
tief mogelijk als waarschuwing en
boodschap wil overbrengen. Het ge
vaarlijke van het steeds weer gebrui
ken van deze kwalificaties bleek on
der andere uit de tv-Aktua van zater
dag, waarin geïnterviewde scholieren,
klakkeloos napratend, het denigre
rend hadden over het commerciële en
romantiserende van de tv-film over
de Holocaust.
Leiden ds. K. E. H. Oppenheimer
Holocaust (2)
Allerlei groeperingen vinden hun
aandacht in publiciteitsmedia, maai
de homofielen en al hun leed in die
verschrikkelijke oorlog, dat wordt
doodgezwegen. Men neemt ons zelfs
kwalijk wanneer ook wij onze bloe
men leggen op 4 mei ter herdenking
van alle gevallenen in 1940-1945.
waarbij er toch maar zo'n 80.000 ho
mofielen zeker in de concentratie
kampen zijn omgekomen En kwam
voor de overlevenden van die minder
heidsgroepering een echte bevrijding
in 1945? De zigeuners en joden kregen
hun gedenktekens En wij? Onze
bloemstukken op die 4e mei worden
vaak vertrapt; linten afgeknipt of
verbrand. Moeten we dan altijd onze
roze driehoek blijven dragen om te
tonen wie we zijn?
Oldenzaal. Wim Willemse
Sport-reclame
In Trouw van 19 april schreef u over
een vergadering van omroepmede
werkers. „Sport zonder reclame kan
niet", zouden ze hebben gezegd. Ik
kan mij uw verontwaardiging in de
krant van 20 april („De omgekeerde
wereld") levendig voorstellen. Toch
vrees ik dat die omroepmedewerkers
gelijk krijgen en dat u aan het kortste
einde trekt Is dat reden tot wan
hoop? Inderddód. zolang die reclame
in feite niet anders valt te kwalifice
ren dan als het onttrekken van op
brengsten aan legale „dragers" als de
STER (wanneer de adverteerder ten
minste per se de ether in wil). Maar er
bestaat ook een een totaal andere
uitweg: de heffing achteraf.
De adverteerder die STER-tijd
koopt, weet vooraf precies hoeveel
hij kwijt is aan adviezen, aan produc
tie. aan secondentarief. Tóch zijn er
adverteerders die zich liever bedie
nen van topsportevenementen. Wat
ligt dan meer voor de hand. om ook
défirvoor de STER tot exclusief in
cassobureau te benoemen? Men zet
gewoon alle programma's op de band
en telt achteraf hoe lang en hoe hevig
de reclame aan bod is geweest. Ook
nu een secondentarief. maar dan een
veelvoud (5x?) van heh „normale"
STER-tarief
Naar de gevolgen van een dergelijke Hoogeveen
procedure kan in dit stadium natuur
lijk alleen maar worden geraden Bui
tenlandse voorbeelden zijn mij niet
bekend. Toch waag ik het erop, te
voorspellen dat de lust tot het „be
drijven" van reclame bij sportwed
strijden binnen de kortste keren tot
een minimum teruggedrongen zal
zijn. Misschien ook levert deze vorm
van reclame een substantiële verho
ging van het programmabudget op
En dat. zonder dat ook maar één
omroep het schaamrood op de kaken
hoeft te krijgen.
Amsterdam P. Hans Frankfurter
Aflemensen
Volgens een door Trouw gepubliceerd
verslag van het ontwerp beleidsplan
„Allemensen" van de F. N. V is hel
onzin dat de werkgevers nog iets te
zeggen hebben over de sociale fond
sen. aldus de vervoersfederatie Het
geld is door de werknemers opge
bracht en het is voor hen bestemd
Waarom bemoeien de ondernemers
zich er dan mee. zo gaat men verder
Blijkbaar weten de vervoersbonden
nog niet dat de ondernemers onge
veer drie maal zo veel in de sociale
fondsen inbrengen als de werkne
mers. Voorts zeggen de vervoersbon
den: „Niet het marktmechanisme,
maar een systeem van democratische
planning zal er voor moeten zorgen
dat de juiste beslissingen worden ge
nomen over investeringen en produk-
tie." Hiermede wil men dus zeggen
niet produceren wat de markt vraagt,
maar wat de democratische planning
wenst. Inspraak omtrent de planning
akkoord, maar mag ik nu vragen,
steken de werknemers hun geld in
een onderneming, of de onderne
mers? Waar bemoeien de werknemers
zich mee?
Vlaardingen A. v.d. Lee,
Synodeleden
Eerst enigzins vermaakt, daarna ge
prikkeld over dat artikel over leeftij
den synodeleden. Trouw 25 april. Wie
heeft dat toch verzonnen de synode
vergaderingen zo gek te plannen? Het
is toch logisch dat normaal levende
en werkende mensen nooit kunnen
komen? Zijn predikanten, huisvrou
wen. gepensioneerden de kerkleden
van de basis? Ook. evenwel slechts
een beperkt deel. Als deze mensen
het hele Jaar door één avond moesten
opofferen om te komen, een paar va
kantiedagen zouden moeten inleve
ren. kwamen ze dan? Het hele sys
teem van zo'n synode is uit de voegen
gebarsten. Vandaar ook dat deze
mensen beslist geen afspiegeling zijn
van „de gemeente". Geen gemeente
lid voelt zich hierbij betrokken van
uit eigen bestaan. Kan daar verande
ring in komen?
K. Knol
ADVERTENTIE
Dat geldt voor Philips kleuren TV,dus ook
voor Philips VCR. Plus natuurgetrouw geluid,
bedieningsgemak en de zekerheid van de
unieke Philips VCR-service met de
speciale blauwe garantiekaart.
Uw handelaar weet daar alles van.
nieuwe bruto adviesprijs;
Vervolg van pagina 1.
„Voortdurend bestookten wij verle
den week joodse nederzettingen in
het noorden van Israëlzegt een
theoreticus van de PLO in Beiroet.
„Deze vijandelijkheden in Zuid-Liba-
non hebben twee stromen van vluch
telingen op gang gebracht: van Liba-
nezen en Palestijnen uit Zuid-Liba-
non naar het noorden en van Israë
liërs uit Noord-Israël naar het zuiden.
Vijftigduizend Israëliërs zaten vorige
week de hele tijd in schuilkelders.
Daarom zijn de Israëliërs akkoord
gegaan met de wapenstilstand in
Zuid-Libanon. De strijd wordt aan
beide kanten met steeds modernere
wapens gestreden."
En de man vervolgt: „Het gijzelen
van Israëliërs is onder de Palestijnen
de meest geliefde sport. Een jaar lang
hielden we een Israëlische militair
gevangen en uiteindelijk ruilden wij
hem voor 76 Palestijnen die in Israël
gevangen zaten. Als wij drie Israëliërs
een jaar lang gijzelen zullen we alle
Palestijnse gevangen vrijkrijgen. De
strijd moet worden opgevoerd totdat
onderhandelen de enige uitweg is
Doelwit
De PLO richt de militaire strijd niet
alleen tegen Israël. Ook Arabische
landen zijn indirect het doelwit. Nu
Egypte de vrede heeft getekend, is
Syrië de belangrijkste confrontatie-
staat. Aboe Ijad. de tweede man van
de PLO. vindt dat Syrië met de Pales
tijnen en de linkse Libanezen moet
samenwerken omdat „de samenzwe
ring in Zuid-Libanon" tegen hen allen
gericht is. Gewelddadige aanslagen
tegen Israël moeten voorkomen dat
Syrië zijn verzet tegen het Egyptisch-
Israëlische verdrag beperkt tot mon
delinge protesten.
De Syrisch-Palestijnse verhoudingen
zijn momenteel niet probleemloos.
Vorige week verweet de Syrische mi
nister van buitenlandse zaken Khad-
dam de Palestijnen dat zij Israël aan
vallen zonder eerst met Syrië te over
leggen.
Matiging
De verbitterde stemming in het Pa
lestijnse kamp verklaren PLO-func-
tionarissen mede uit de teleurstellen
de resultaten van pogingen langs di
plomatieke weg iets te bereiken voor
de Palestijnen. „Matiging heeft ons
tot dusver niets opgeleverd." zei een
Palestijnse leider vorige week. „Dit
hele matigingsproces is onze onder
gang."
De Palestijnen beseffen dat zij alleen
met Amerikaanse steun hun „legitie
me rechten" kunnen verwezenlijken
Maar keer op keer hebben zij het
gevoel dat Washington hen in de
steek laat President Carter beschou
wen zij als een „zwakke leider" en zijn
regering als een „failliete boedel"
Via Saoedi-Arablë.'s kroonprins Fahd
en de toenmalige Egyptische minis
ter van buitenlandse zaken lieten de
PLO-leiders Carter in 1977 weten dat
zij bereid waren resolutie 242 van de
Veiligheidsraad van de Verenigde Na
ties te erkennen, en daarmee het be
staansrecht van Israël binnen veilige
en erkende grenzen. Zij wensten al
leen niet akkoord te gaan met de
zinsnede waarin het Palestijnse pro
bleem wordt omschreven als een
vluchtelingenprobleem, dat opgelost
dient te worden. Maar In ruil voor de
aanvaarding van de andere principes
van resolutie 242 zou Carter destijds
hebben beloofd dat de Palestijnen
aan de vredesconferentie zouden mo
gen deelnemen. De Palestijnen. met
andere woorden, zouden een volwaar
dige partner worden in het vredes
proces.
In augustus 1977, aldus PLO-functio-
narissen. zond Arafat een brief aan
Carter. Daarin stelde hij voor Israël
de facto te erkennen in ruil voor de
vestiging van een Palestijnse staat op
de westelijke Jordaanoever. Maar
toen het de beurt aan Carter was, kon
hij de Palestijnen niet aan een vre
desoverleg laten deelnemen aange
zien hervatting van „Genève toen
van de baan was
Carter zou daarop hebben aangebo
den in ruil voor Palestijnse erkenning
van resolutie 242 een „dialoog" met
de Palestijnen aan te gaan „Kortom,
in ruil voor een tastbare concessie
van ons was Amerika bereid hallo
tegen ons te zeggen." aldus een Pales
tijn die bij deze informele contacten
met de VS betrokken is geweest
En verbitterd wijzen de Palestijnen
naar de uitspraken van de Ameri
kaanse onderminister van buiten
landse zaken Harold Saunders, deze
week in het Amerikaanse Congres
Daar liet hij weten dat Washington
„het wettige recht heeft ombetrek-
kingen met de PLO aan te gaan."
maar hij voegde eraan toe het niet
van plan te zijn.
MUNCHEN (Reuter) Rudolf Hess
heeft zijn advocaat de vier mogend
heden die de Spandau-gevangenis in
Berlijn beheren, laten vragen om een
onafhankelijk medisch onderzoek
naar zijn identiteit. De vroegere nazi
leider zit sinds 1946 gevangen in
Spandau Een Britse chirurg zegt dat
de gevangene Hess niet kan zijn. om
dat hij geen littekens heeft van schot
wonden die Hess in de eerste wereld
oorlog heeft opgelopen
In kringen van de westerse geallieer
den is vernomen dat Engeland.
Frankrijk. Amerika en Rusland ern
stig overwegen een internationale
groep artsen het onderzoek uit te
laten voeren. De familie van Hess
zegt dat er niet aan te twijfelen dat de
gevangene in Spandau de enige die
er nog zit Rudolf Hess is.
ADVERTENTIE
LA HAGUE (UPI, DPA) De Franse politie onderzoekt de eerste moordaan
slag met radioactieve straling in de geschiedenis van de misdaad Staflid Guy
Busln (39) van de opwerkingsfabriek voor gebruikte kernbrandstof bij La
Hague ontdekte vorige maand in de stoel van zijn auto drie schijfjes
radioactief materiaal die op onbekende wijze langs de veiligheidscontroles de
fabriek uit gesmokkeld moeten zijn. De schijfjes gaven elk half uur de
maximale dosis straling af die werkers in de nucleaire Industrie per Jaar
mogen oplopen vijf rem Enkele tientallen uren in die stoel zouden voor
Busin dodelijk kunnen zijn afgelopen Hij had de auto na een aanrijding vorig
jaar maanden niet gebruikt Busin lijdt tot dusver slechts aan algemene
vermoeidheid: hij staat sinds de ontdekking onder medische controle